eitaa logo
تأملات اجتماعی
169 دنبال‌کننده
271 عکس
86 ویدیو
7 فایل
محمدرضا کرباسچی دانش آموخته ی حوزه ی علمیه ی قم کارشناس ارشد فلسفه ی علوم اجتماعی @mrkarbs
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تصویر مزار شهید آیت‌الله رئیسی در حرم رضوی 💔🖤💔 حرف بسیار است، اما دل و دماغ نوشتن نیست.‌‌... @taamollat
📌حوادث و تحولات آن قدر سریع دارد رخ می دهد که مجالی برای تامل و فهم اینکه کجا هستیم و داریم به کجا می رویم باقی نمی گذارد. نمی دانم؛ ولی عمیقأ حس می کنم که تاریخ بشر در یک سراشیبی افتاده و کنترل آن دیگر از دست بشر خارج شده. گویی خدا دارد به بشر می گوید: «بس است دیگر هر چه کردی، از اینجا به بعد را خودم پیش می برم.» تاریخ و زمان دارد به کجا می برد ما را با این شتاب؟🤔🤔🤔 @taamollat
تأملات اجتماعی
📌نقطه ی عطف 🔹این کتاب در شرایطی به جامعه ی ما عرضه شد، که جامعه ی ما ۴۵سال پس از انقلاب اسلامی، در حوزه های گوناگون علوم انسانی هنوز هم بر سفره ی بیگانه نشسته است. از سوی دیگر بسیاری -حتی در جبهه فکری انقلاب اسلامی- بی توجه به تاریخ علم و نظام اندیشه متفکران مسلمان، عطای تولید علوم انسانی بر اساس اندیشه ی آنان را به لقایش بخشیده اند و برای تولید این مهم سراغ آبشخورهای دیگر رفته اند. در حالیکه مطابق آنچه در این کتاب -و کمی پیش تر در کتاب الگوهای کلان تولید علوم انسانی.‌...- عرضه شده، مسائل و موضوعات علوم انسانی از دیرباز مورد توجه و بحث عالمان جریان حکمت و اجتهاد بوده و آنان با ادبیات خاص جهان اسلام، آن را کاویده و تا جایی جلو آورده اند؛ اما بقول استاد شهید در مقاله ی حق عقل در اجتهاد، «توجه به حق و عدالت بعنوان حقایقی تکوینی و واقعی از طرف اروپاییان از یکسو فلسفه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و رشته های علمی حقوقی بوجود آورد و از طرف دیگر منشأ بیداری ملت ها گشت و آنها را به ارزش حیات و زندگی آشنا ساخت. مسلمین نتوانسته بودند راهی را که پیدا کرده بودند بروند و ادامه دهند، منابع حقوق را در فطرت و طبیعت بشناسند. مبانی اولی حقوق اسلامی و فلسفه ی اجتماعی اسلام را بشناسند و بشناسانند و از آن مبانی کلی در استنباط احکام استفاده کنند.» و نهایتا به خودمان باوراندیم که ما فاقد زمینه های لازم برای تولید علوم انسانی هستیم. این کتاب خط بطلانی بر این اندیشه و نموداری کامل است از بسترهای تاریخی توجه به مسائل علوم انسانی، روش و هر آنچه که برای تولد علوم انسانی در یک جامعه ی در حال رشد لازم است. قبلا نوشته بودم که این کتاب -با تمام نقاط قوت و ضعفش- نقطه ی عطفی خواهد بود در مطالعات علوم انسانی اسلامی و بسیاری از نهرهای کوچک اندیشه را که سالها تشنه ی چنین آبی بودند را سیراب کرده و موجب تقویت این جریان خواهد گردید؛ انشالله در یادداشت های بعدی تلاش می کنم با نگاه انتقادی نظری کلی بر محتوای کتاب و امتداد های آن داشته باشم. @taamollat
تأملات اجتماعی
📌نقطه ی عطف 🔹این کتاب در شرایطی به جامعه ی ما عرضه شد، که جامعه ی ما ۴۵سال پس از انقلاب اسلامی، در
📌درباره ی کتاب علوم انسانی در اندیشه ی آیت الله خامنه ای ۱ 🔹اگرچه کتاب خود داعیه ی روش شناسی اندیشه ی ایشان را دارد، اما خود کتاب و محتوا و اندیشه ی نگارنده ی آن قابل روش شناسی است. فصل اول کتاب عموما به زمینه ها و بسترهای تاریخی، اجتماعی و خانوادگی شکل گیری اندیشه های اجتماعی در اندیشه ی آیت الله خامنه ای می پردازد. از دوران کودکی گرفته تا دوران مبارزات و زندان و علاقه به ادبیات و نهایتا پرورش اندیشه ی جامعه ی توحیدی آن هم بر اساس یک چارچوب مفهومی منتظم از قرآن کریم و سپس تبدیل آن به نظریه ای کلان برای از بین بردن طاغوت و سپس برپایی نظام اجتماعی بر اساس آموزه های اسلام. در این کتاب هیچ‌کدام از این موارد و بیش از آن که در شکل گیری مقدمات اندیشه ی علوم انسانی موثر بوده، از قلم نیفتاده. ▪️ نکته ی روش شناختی در تحلیل اندیشه متفکران مسلمان بر خلاف برخی نحله های علوم انسانی که تاریخ را از زمینه های تحلیل اندیشه حذف می کنند، در نگاه ما تاریخ در «تبیین» استوار یک اندیشه نقش تام و تمامی دارد. در یادداشت های گذشته نیز به روش استفاده از تاریخ در تحلیل های اجتماعی توسط استاد مطهری اشاره کرده بودیم. به اعتقاد ما استفاده از بسترهای تاریخی -اگر راه درستی را طی کند- برای تحلیل پدیده، نه تنها تحلیل را از عینیت نمی اندازد، بلکه به عینیت و تعین یافتن و در نتیجه دقیق تر دیدن آن کمک شایانی می کند. سخن درباره ی نقش تاریخ در تحلیل را به موقعی دیگر وا می گذارم. نکته آنکه کتاب مذکور، زمینه های شکل گیری اندیشه علوم انسانی در ذهن آیت الله خامنه ای را از دهه ها قبل رصد و عرضه کرده است. این تحلیل تاریخی موقعیت بهتری برای فهم اندیشه ی علوم انسانی ایشان فراهم می کند. @taamollat
یاد و خاطره ی بنیانگذار كبير جمهوری اسلامی ایران، عارف واصل، حکیم متأله، فقیه نابغه و اصولی مؤسس حضرت امام خمینی (قدّس الله نفسه الزكية ) را گرامی می داریم. @taamollat
📌نکته ی مهم و مغفول در بیانات امروز سیدالقائد 🔹آقا امروز فرمودند عملیات طوفان الاقصی درست در زمان مناسب انجام شد.‌ در حالیکه طرح بزرگ آمریکا و انگلستان و رژیم صهیونیستی و برخی اعراب منطقه برای بلعیدن اقتصاد منطقه و تسلط کامل بر غرب آسیا در حال نهایی شدن و ورود به مرحله ی اجرایی بود، این عملیات همه ی نقشه ی آنان را نقش بر آب کرد و بهم ریخت. سپس فرمودند بنده مطمئن نیستم که خود فرماندهان فلسطینی قبل از شروع عملیات ازین قضیه مطلع بوده باشند. (نقل به مضمون) چند سال قبل از این هم سیدحسن نصرالله طی مصاحبه ی مفصلی گفته بود که آقا بعد از جنگ سی و سه روزه به ما خبر دادند که عملیات اسیر گرفتن از صهیونیست ها و شروع جنگ سی و سه روزه، نقشه ی رژیم صهیونسیتی برای حمله گسترده به لبنان را در نطفه خفه کرد. در حالیکه ما مطلقا ازین قضیه بی خبر بودیم. (نقل به مضمون) اقاجان، شما این خبرها را از کجا دارید که آن کسی که در وسط میدان است از آن بی خبر است؟ 🤔 @taamollat
تأملات اجتماعی
https://www.shabestan.news/news/1766673
مصاحبه ی امروز با خبرگزاری شبستان درباره ی برجستگی های فکری و اصلاحگرانه ی امام ره👆
تأملات اجتماعی
https://www.shabestan.news/news/1766673
📌 نکات مهم مصاحبه ی امروز (خلاصه: - اتکای امام به نظام جامعه اندیشه ی اسلامی - توجه به تاریخ معاصر، کلید فهم شخصیت و حرکت امام -هویت سازی اسلامی مبتنی بر نظام جامعه اندیشه، الگوی اصلاحگری امام ره) ۱. توجه به تاریخ معاصر برای شناخت عمیق‌تر شخصیت و حرکت امام است که در نگاه رهبر انقلاب، بستر اصلی شناخت امام و راه و روش او، تاریخ است. اگر امام در برهه ی حیات مادی خویش، محبوس و محصور شود بدرستی شناخته نخواهد شد. امام حقیقی، زمانی شناخته خواهد شد که در بستر تاریخ و حرکت های تاریخی دیده شود؛ آنگاه قدر و قیمت امام و انقلاب اسلامی شناخته خواهد شد. «سرآمد تاریخ» بودن امام هم از همین نگاه حاصل می شود همچنین امام در زمانه ای ظهور کرد که مکاتب مادی اندیشه و عمل انسان معاصر را قبضه کرده بودند و همه ی راه ها به سوی عالم معنا را به روی او بسته بودند و چنین وانمود می کردند که راهی جز این نیست. ۲. امام با تکیه بر معارف و حکمت اسلامی راه جدیدی در مقابل بشر گشود و جاده ی تاریخ را از یک طرفه بودن خارج کرد. تا جاییکه آن فیلسوف سیاسی فرانسوی، امام و حرکت او را «روح یک جهان بی روح» معرفی نمود. ۳. نگاه تاریخی به امام و حرکت او لایه های دیگری هم دارد، امام(ره) در میان رهبران سیاسی دنیا که با قدرت های استعماری مبارزه کردند، دارای امتیازات متعددی بود، آنکه مبارزه ی امام یک مبارزه ی کور و بدون پشتوانه و هدف نبود، بلکه از سویی به نظام اندیشه ی اسلامی (یعنی قرآن، سنت و عقلانیت اسلامی) متکی بود و از سوی دیگر تنها ناظر و محدود به اهداف سیاسی و مادی نبود؛ بلکه با بهره گیری از عرفان اسلامی، افقی فرامادی را برای جوامع انسانی در نظر گرفته بود تا جوامع در سیر تکاملی خود به آن نائل شوند. چنین پشتوانه ی علمی قویم و چنان هدف متعالی در نگاه هیچ یک از رهبران انقلابی دنیا به چشم نمی خورد همچنین نوع نگاه عرفانی امام، او را در بطن جامعه و همراه با آن تعریف می کرد، بنابر این اگرچه امام رهبر سیاسی و معنوی و پیشقراول این حرکت بود، اما با مردم خود پیوند ناگسستنی داشت. پیوند و قرابت با زبان و اندیشه و زندگی مردم عادی از ویژگی های برجسته ی امام بود که تا پایان عمر ایشان ادامه پیدا کرد. ۴. حجت الاسلام کرباسچی با اشاره به اینکه جمع بین سنت و پیشرفت دومین ویژگی قابل ذکر درباره ی شخصیت و اقدامات امام است، اظهار کرد: در زمانه ای که امت اسلام در تقلای بیرون آمدن از ننگ عقب افتادگی بود و برای یافتن هویت جدید، گاهی پشت پا به گذشته ی خود می زد و گاهی اینده را بکلی نادیده می گرفت و ردای تحجر و سلفی گری بر تن می کرد، امام توانست با اتکا به حکمت پربار اسلامی از سویی و اتکا به فقه جعفری و روش اجتهاد جواهری راه جدیدی باز کند که علاوه بر پای بندی به فرهنگ و سنن اسلامی، راه پیشرفت و آبادانی دنیا را هم تأمین کند و بسیاری از کشورهای اسلامی در روندهای توسعه، عملا الگوهای توسعه ی مادی را پذیرفتند و به پوسته ای از شریعت اسلامی رضایت دادند؛ برخی دیگر نیز عطای توسعه را به لقایش بخشیدند و به سودای حفظ سنت توحیدی و نبوی، درهای جهان جدید را به روی خود بستند. ۵. هویت بخشی به امت اسلامی یکی از ثمرات اقدامات گذشته است که گوشه ای از آن گفته آمد، هویت بخشی به امت اسلامی در برابر امواج لیبرالیسم و کمونیسم بود، تصریح کرد: در حالیکه امت اسلام در برابر این امواج سهمگین هویت خود را از دست داده و شخصیت خود را لگدمال می دید، امام با ارائه ی یک نسخه ی بروز و متعالی از اسلام که ساحت اندیشه تا عمل همه را یکسره در بر می گرفت، به پیکره امت اسلام و همه ی حق طلبانی که از تنگناهای لیبرالیسم و کمونیسم به تنگ آمده بودند، جان تازه ای بخشید و اینگونه بود که تاریخ با خمینی، مسیر جدیدی پیدا کرد. ۶. مهمترین محورهایی که در شخصیت و اندیشه ی امام به نسل جدید باید مورد تاکید قرار گیرد، گفت: توجه دادن به نظام اندیشه ی جامع امام ره از ساحت نظر تا میدان عمل که این، ویژگی تمام مصلحان بزرگ اجتماعی است و هیچ اقدام اصلاحی بدون چنین پشتوانه ای به نتیجه نمی رسد و امام (ره) در این ویژگی به یک جریان علمی و تاریخی قویم متکی و خود عصاره و محصول آن بود که این ویژگی امام با مرور آثار امام قابل ملاحظه است. وی افزود: آثار استاد شهید مرتضی مطهری (ره) به عنوان یکی از بزرگترین شاگردان امام (ره)، خصوصا کتاب بسیار مهم «علل گرایش به مادیگری» ترسیم بهتری از وضعیت فکری جهان و بن بست های نظری آن در قرن بیستم ارائه می دهد. 👇ادامه @taamollat
۷. توجه دادن به تاریخ عمومی جهان از رنسانس به این سو و جریانات استعماری حاکم بر دنیا که با توجه به شخصیت و حرکت امام (ره)، بدون در نظر گرفتن حوادث تاریخی و جریانهای فکری قابل فهم نیست لذاجهان غرب به مدت حدود ۴۰۰ سال با بهره گیری از توان علمی و توان اقتصادی برآمده از آن، گوشه گوشه ی جهان را به خدمت خود در آورد و آنگاه که شعله های بیداری و استقلال خواهی فروزان شد و ملت ها یک یک از یوغ استعمار بیرون رفتند، غرب نیز راه های جدیدی برای استعمار پیش کشید و داستان تحقیر و بهره کشی را بنحو دیگری ادامه داد همچنین شعار اصلی امام (ره) که در سراسر وصیتنامه ی ایشان مشهود است، تاکید بر خودآگاهی و خودباوری امت ها برای رسیدن به استقلال است و بدون این دو، استقلال ملت ها شعاری بیش نیست که این فضای تاریخی باید برای نسل جوان بخوبی تشریح شود زیرا شناخت فضای تاریخی، علمی و سیاسی جهان در قرن بیستم است که بخوبی نشان می دهد امام چگونه و با چه ابزار و هدفی پنجه در پنجه مکاتب مادی انداخت و به نظر می رسد که اینها مواردی است که می تواند نسل جدید را در شناخت شخصیت و حرکت امام (ره) کمک کار باشد. @taamollat
📌یکی از دوستان پرسیده بود چرا نمی نویسی؟ در جوابش گفتم، غیر از اینکه این روزها وسط میدانم و فراغت نوشتنم نیست، با صحنه های مواجهم که قبلاً کمتر دیده بودیم. ما بچه های دهه شصت که رحلت امام و دولت هاشمی و اصلاحات را -بعنوان نقاط عطف تاریخ معاصر- بخوبی به یاد داریم، این روزها -بعد از شهادت سیدالرئیس- با صحنه هایی مواجهیم که برایمان بی سابقه است و از آن تجربه ای نداریم. درین روزها لایه هایی از اجتماع دارد در برابرمان ظاهر می شود که ما اصلا گمانش را هم نمی کردیم. فعلا فقط دارم نگاه می کنم. وقت نوشتنش هم می رسد. بقول امیر (ع) «ان الامور مرهونة الی اوقاتها..‌‌» @taamollat
📌رفتار شناسی انتخاباتی 🔹این فضای انتخاباتی که الان درش هستیم از جهت رفتار کنش‌گران واقعا قابل تامل است. ظاهراً در این دوره که برای طیف انقلابی رقیب جدی و قابل توجهی وجود ندارد که با او معارضه و جلویش عرض اندام کنیم، جبهه ی انقلاب همان منازعه را به درون خودش کشانده و دو طیف بچه های انقلابی حالا دارند برای یکدیگر عرض اندام می کنند. تابحال این را نداشتیم. یعنی نمی دانستیم که چنین اخلاقی هم در بطن جامعه ی ما وجود دارد. ستیزه جویی و خودخواهی بی دلیل. ۶ نفر توسط نهاد رسمی کشور تایید و معرفی شده اند و هر کدام با نقاط قوت و ضعف؛ و هر کس به هر کدام برسد و رأی دهد مأجور است انشالله. اما چرا برخی از ما اصرار داریم دیدگاه خودمان را در حلق دیگران فرو کنیم و اعتراف بگیریم که بله؛ این که من می گویم..... . این که نامزد مورد نظرمان را تبلیغ کنیم و محسناتش را بگوییم و شبهات پیرامونش را پاسخ دهیم خیلی خوب است؛ اما اینکه در فضای یک جمع ایمانی (اگر خواستید بگویید دموکراتیک) اصرار داریم که دیگران هم مثل ما فکر کنند، خیلی خطرناک است و نشان از روحی در جامعه دارد که اگر پابگیرد و سایه افکن شود، بنیاد همه مان را بر باد خواهد داد. @taamollat
📌دوران جدید سیاست در ایران یک آدم سیاسی قدیمی گفته حادثه ی آقای رییسی، انسداد سیاسی در ایران را گشود و.... . بله، قطعا بعد از شهادت آقای رییسی در حال ورود به فضای کاملا جدیدی هستیم که اصلاحات قطعا در هیچ یک از اضلاع آن نیست، اصلاحات زمانی که طرح و نقشه هایش را با فرض حذف یا تضعیف رهبری طراحی می کرد، از همان موقع معلوم بود که باقی نخواهد ماند، حوادث ۸۸ هم آخرین میخ بر تابوت دوم خرداد بود و تمام و این بالا و پریدن ها هم دیگر ربطی به اصلاحات ۷۶ و بعد آن ندارد. من هم معتقدم که پس از شهادت سیدالرئیس انفتاح هایی در فضای سیاسی ایران حاصل شده، اما نه برای اصلاحات که در حال مرگ مغزی است، بلکه برای جبهه ی انقلاب که دوباره خود را بازنگری کند و راه های جدیدی بجوید. الگوی رییسی ، ملاکی برای سیاست ورزی انقلابی خواهد بود و بر عملکرد همه ی مدیران بعدی سایه خواهد انداخت و با آن قضاوت خواهند شد، برخی در این فضای جدید پیاده خواهند شد و برخی دیگر اضافه خواهند شد. ما در دو دهه‌ی اخیر هیچ مدیر انقلابی با این سطح از محبوبیت و عملکرد را تجربه نکرده بودیم. انفتاح واقعی با خود او حاصل شد، بعد چند دهه رکود. رفتن او هم مصیبتی بود که «جبران نخواهد شد.» حال که او رخت بر بسته و عرصه ی کنونی اینگونه شده، فضای کاملا جدیدی در انتظار است. خیلی بعید به نظر می رسد که تقابل و جبهه بندی سیاسی در سالهای بعد بین جریان انقلاب و اصلاحات شکل بگیرد؛ نیروهای جدیدی در حال ظهورند. انقلاب دوباره دارد پوست می اندازد؛ انشالله که زیباتر و کامل تر شود. @taamollat
📌درباره ی مناظره ی دیشب ۱. به نظرم یکی از بهترین و فنی ترین مناظرات در سالهای اخیر بود. بهترین از جهت رعایت آداب و اخلاق سیاست ورزی و فنی ترین از جهت رعایت آداب مناظره. این نشان دهنده ی رشد اجتماعی است، هم در میان سیاست ورزان و هم عموم جامعه. ۲. در دوره های قبل، یافتن دوگانه و نقطه ی اختلاف اصلی که بتوان بر اساس آن نامزدها را قضاوت کرد، خیلی راحت تر بود. دوگانه ی تقدم سیاست خارجی بر داخلی و عکس آن ، دوگانه ی رفع تحریم یا پافشاری بر سیاست هسته ای، دوگانه ی عدالت یا توسعه و.... همین بود که فهم مناظره ها و انتخاب را راحت تر می کرد. اما مناظره ی دیشب به روشنی فاقد این ویژگی بود؛ یعنی دوگانه و نقطه ی اختلاف نامزدها به وضوح آشکار نبود. (تحلیل ها را هم که از دیشب تابحال نگاه می کنم، بیشتر ناظر به صورت مناظره است و نهایتا غلبه ی گفتمانی یکی بر دیگری، کمتر دیدم کسانی نگاه اقتصادی نامزدها را تحلیل کنند و تحلیل ها عموما دور همین کلیات می چرخد.) علت هم چند چیز است: شرایط نسبت به دوره های قبل تا حد زیادی تغییر کرده، گفتمان مقاومت در دوران آیت الله رئیسی تا حد زیادی بالا آمده و خودش را ثابت کرده و شرایط را در بسیاری از حوزه ها تغییر داده (مانند فروش نفت و افزایش سرمایه گذاری خارجی و....) ، در عین حال هم تحریم ها باقی است و هم در بسیاری مسائل اقتصادی هنوز توفیق خاصی حاصل نشده (مانند تورم و کنترل نرخ ارز و....) گفت و گوهای نامزدها در شب گذشته نیز، ملغمه ای بود از گزاره های اقتصادی و سیاست داخلی و خارجی و حتی فرهنگ (که مورد اشاره ی آقای پور محمدی بود.) این همه نشان می دهد که شرایط نسبت به دوره های قبل کمی پیچیده تر شده. این شرایط و این نوع گفت و گو جامعه را در تصمیم گیری دچار مشکل می کند. ۳. ما برای رشد اجتماعی از طریق فعالیت های سیاسی و اجتماعی، نیازمند تنزل مفاهیم تخصصی در حد زبان کف جامعه هستیم؛ زبان عموم نامزدها در شب گذشته، چیز قابل توجهی برای عموم مردم نداشت و آنان حرف نامزدها را عموما بر اساس ذهنیتی که از آنان دارند فهم می کنند. رجوع به عقبه های فکری افراد و جریانات سیاسی کمک مهمی است در فهم حرفهای امروزین آقایان. ۴. با اینهمه به گمانم دوگانه ی پنهان و خوابیده در کلمات نامزدها، همان دوگانه ی دوره ی قبل است: در حالیکه در نگاه عده ای هنوز هم حل مسئله با آنچه ی که جهان می نامند اولویت اول است، برخی دیگر راه حل را در احیای ظرفیت ها و استعدادهای درونی و داخلی می دانند. این همان دوگانه ی دوره های قبل است. در میان گروه دوم نیز برخی این ادعا را به آمار و ارقام و طرح ها مستند می کنند(جلیلی) و برخی به تجربیات اجرایی گذشته شان یا تجربه ی دولت آقای رئیسی( قالیباف و قاضی زاده) روشن کردن این فضا و این ساختار برای مردم خیلی مهم است. ۵. از تاکیدات آقا بر پرکاری و خستگی ناپذیری و داشتن روحیه ی انقلابی و..... تقریبا در می آید که دنبال کدام خط فکری و عملی باید برویم. سابقه ی افراد در مسئولیت های گذشته شان روشن می کند که چگونه فکر می کنند و چقدر مرد این راه هستند. ۵. فارغ از دوگانه ی جلیلی-قالیباف ی که بچه های انقلابی را دو دسته کرده و برنامه های این دو بزرگوار، به گمانم آنچه برای رئیس جمهور اولویت دارد، توان اجرای آن برنامه ها از طریق اقناع عمومی و همراه کردن افراد است، و الا بهترین برنامه ها هم بر زمین می ماند. این مسئله روحیه و شخصیت خاصی را می طلبد غیر از شخصیت مدیریتی. چنانکه قبلا در یادداشتی ذکر کرده بودم، آقای قالیباف این توانایی را در انجام پروژه‌های عظیم به اثبات رسانده است و کارهایی را به سرانجام رسانده که جز با همراه کردن هزاران مدیر و مهندس و ... امکانپذیر نبوده و این یک امتیاز فوق العاده برای یک مدیر است. ۶. بنا داشتم که از امشب در مسجد برای مردم قدری جریان شناسی سیاسی و فکری مطرح کنم که با توجه به فضای کنونی، محور آن را نمی یافتم؛ با مناظره ی دیشب احساس می کنم فضا قدری روشن شد. @taamollat
📌 وضعیت امروز 🔹امیر ع می فرماید: «فی تقلب الاحوال، تعرف احوال الرجال», در دگرگونی روزگار، احوال مردان شناخته خواهد شد. این حرف عینا درباره ی جامعه نیز صادق است. یک انقلاب و دگرگونی این چنین لازم بود تا جامعه ی ما و جبهه ی انقلابی ما بداند که هنوز به درک اجتماعی و تربیت سیاسی مطلوب نرسیده است. این انتخابات می گذرد؛ اما نخبگان و اهالی اندیشه برای تربیت سیاسی و اجتماعی و تبیین مسیر صحیح حرکت در بحرانها، باید فکری کنند. @taamollat @taamollat
📌 تجربه ی مسجد داری تا وقتی خودم مسئولیتی نداشتم از مساجد دیگر خیلی انتقاد به ذهنم می آمد و خیلی طرح و برنامه میدادم، وقتی خودم در راس مسئولیت مسجد قرار گرفتم تازه فهمیدم که چقدر دشوار و پیچیده است و بهترین ایده های و طرح ها، چقدر ساده در گردنه ی تزاحم ها و اختلافات و ناهماهنگی ها متوقف می شود. الان حرفم این است که مدیر خوب کسی نیست که فقط طرح و برنامه ی خوب داشته باشد، عدد و رقم هایی که در طرح ها ردیف می کنیم، در مقام اجرا با انبوهی از دست اندازها مواجه است. مدیر خوب کسی است که بتواند با انعطاف انبوهی از عوامل هماهنگ و ناهماهنگ را در یک راستا به خط کند و در جهت هدف به کار بیندازد. مدیر یک کلام و مدیری که نتواند با طیف های مختلف کار کند، در مقام اجرا می ماند و متوقف می شود. @modmasjed @taamollat
💐 من کُنتُ مَولاه فَهذَا عَلِیٌّ مَولاه 💐 🌸 عید غدیر، عید ولایت بر همگان مبارک 🌸 الحمدالله الذی جعلنا من المتسکین بولایة امیرالمومنین علی ابن ابیطالب و اولاده المعصومین علیهم السلام. @taamollat
📌 پریشب برای انجام کاری رفته بودم سمت ونک. برای برگشت انداختم از بزرگراه کردستان، از اونجا رفتم تو تونل نیایش و بعدش از طبقه ی بالای صدر در اومدم. اونجا هم از خروجی امام علی ع خارج شدم و از امام علی اومدم تا خونه. 📌 ساخت و ساز و پروژه های کلانی مثل تونل توحید و طبقه ی دوم صدر و ... طرح های کلانی بود که فقط کسانی که در ترافیک تهران گیر افتاده اند اهمیتش را درک می کنند. خصوصا طرحی مانند طبقه ی دوم اتوبان صدر که بدون بستن طبقه ی اول و در حالیکه در طبقه ی اول رفت و آمدها جریان داشت صورت گرفت. نیمه ی جنوبی بزرگراه امام علی ع در حالی به سر انجام رسید که قریب ۴۰۰۰ معارض (علی ما نقل) سر راه آن وجود داشت. انجام این طرح های کلان یعنی یک توان فوق العاده در اجماع و هماهنگ سازی تعداد قابل توجهی آدم و دستگاه و اداره. توانایی قالیباف در ایجاد هماهنگی بین حجم بالایی از نیرو واقعا منحصر بفرد است. شنیدم که جایی گفته بود: سالهاست که نماز صبحم را در منزل نخوانده ام. این یعنی کارآمدی، یعنی شب و روز نشناختن! @taamollat
خب این از خبر اول... همچنان ادامه دارد ان شاء الله... @Binesh_Rahbordi
تأملات اجتماعی
خب این از خبر اول... همچنان ادامه دارد ان شاء الله... @Binesh_Rahbordi
دفاع خوب و آبرومندانه ای کرد از آقای رییسی و نمایشی خوب و منطقی از یک رجل سیاسی معتدل. خدا حفظش کند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سردار حاجی زاده: ❌اگر باعمل به تشخیص رهبری به فردی با مدیریت اجرایی قوی رای دهیم شاهد تحول خواهیم بود. مهم مدیریت اجرایی قوی است، حضرت آقا در ۳دهه بر کارآمدی و توانایی اجرایی تاکیدکردند. ✖️در بالاترین مقام اجرایی کشور‌فردی ستادی که هندوانه‌ای‌ در بسته است مناسب نیست و جای صحیح و خطا نیست. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌امیدوارم کلام‌ سردار حاجی زاده برای برخی نشانه و حجت باشد
قابل توجه مرددین بین آقای و 🔻اقا در آخرین صحبتشون فرموده بودن اصلح سه ویژگی داره : ۱. انقلابی ۲. کارآمد ۳. توان کار داشته باشد 🔻که رهبری قبلا این ویژگی ها رو برای اقای قالیباف تصریح کرده بودن ۱. مدیر ( در حکم انتصاب به فرماندهی انتظامی ) ۲. ( دوره ریاست مجلس ) ۳. و متعهد دینی ( در حکم انتصاب به فرماندهی انتظامی ) ۴. ۱۴۰۰/۳/۶ دیدار با مجلس ۵. ۱۴۰۰/۳/۶ دیدار با مجلس ۶. ۱۴۰۰/۳/۶ دیدار با مجلس و ....... 🔻و بسیار موارد دیگر که رهبری در این چند صحبت اخیر تاکیید دارند به و بودن رئیس جمهور آینده که بارها و بارها این دو ویژگی رو برا اقای قالیباف فرمودن و بیان کردن 🔻خلاصه رهبری دقیق و ظریف دارن گرا میدن شما باید زرنگ باشید تحت تاثیر رسانه قرار نگیریم و تحلیل کنید ( دیکته بی غلط ، دیکته نانوشتست ) ( به هندوانه در بسته رای ندیهیم ، ریاست جمهوری جای آزمون و خطا نیست ) ( به کارنامه موفق رای دهیم ) ( ۲۰ منهای دو هم ۰ نمیشه ) 🔻به خاطر خون شهدا و شهید رئیسی انتخاب درست کنیم و سعی کنیم دوستان و اقوامی رو که رای نمیدن رو ترغیب به رای دادن کنیم انشاالله که خدا به مملکت امام زمان رحم کنن و فرد اصلح منتخب شوند @shoghi_59 @taamollat