Shab06Moharram1403[05].mp3
9.38M
🎙مبادا غزه را تنها گذاری (نوحه سنتی)
🔺بانوای: حاج میثم مطیعی
👈 متن شعر:
Meysammotiee.ir/post/3014
🏴 شب ششم #محرم۱۴۰۳
☑️ @MeysamMotiee
📌 امشب کسی می گفت: ما در مواجهه با خانواده ی شهدا، فداکاری آنان برای مکتب را برجسته می کنیم و اگر مادر شهیدی برای مصیبت از دست دادن فرزند را برجسته کند او را تقبیح می کنیم، اما در مواجهه با شهدای کربلا، نه تنها به هدف و راه امام و شهدا دقت نمی کنیم، بلکه گاها حادثه را به مصیبت های شخصی تقلیل می دهیم.
روضه هایمان نوعا اینگونه است.
تأملات اجتماعی
📌 «الگوهای تغییر اجتماعی از صدر اسلام تاکنون» 🔹امسال برای منبر ظهر ها به مسجدی می روم در ضلع جنوب غ
📌عرفی گرایی
🔹بعضی از دوستان درباره ی معنای عرفی گرایی در یادداشت بالا سوال کرده اند.
منظور از عرفی گرایی در آن یادداشت، سکولاریزم نیست، بلکه معنایی فراتر مد نظر است.
منظور از عرفی گرایی در آن یادداشت، کنار گذاشتن همه ی افکار و رفتارهایی است که از یک چارچوب خاص برآمده باشند، چه چارچوب علم باشد و چه دین. به عبارتی شکستن هر چارچوبی که بخواهد رفتار را مقید کند.
و بجای آن عمل بر اساس سلیقه ی عمومی یا ذائقه ی عامه.
به عبارت دیگر غلبه دادن فرهنگ عمومی بر همه ی چارچوب های علمی و دینی و .... .
به گمان نکارنده، این عنوان بیانگر فضای عمومی جامعه ی ماست که البته ملازم است با نوعی آشفتگی و بی نظمی و بی قاعدگی، که لازمه ی فرهنگ عمومی است.
گمانم بر این است که این فرایند در ایران در دهه ی اخیر شدت گرفته و پس از عرصه ی خانواده و دین و مناسک عزاداری و ... اکنون به مرزهای نهاد سیاست رسیده.
شواهد این ادعا را عرض خواهم کرد.
هدایت شده از مبلغین رسالات الله
شورای روستا
تنها نهاد رسمی برای مدیریت روستاس
از بعد انقلاب که حکومت، مردم سالاری شد
و حکومت سلطنتی-موروثی سرنگون شد
سبک کدخدا محوری روستاها هم از بین رفت
قبلا در روستاها یکی کدخدا بود و بعد از او
فرزند ارشدش کدخدا میشد
اینجا هم قبلا همین طوری بوده
اما الآن مردم شورای روستا رو انتخاب می کنن
و شورا، دهیار رو
شورای روستای اینجا
آقایان
کدخدایی، خداپرست و عبدی هستن
از آقای کدخدایی و خداپرست
خواهم نوشت ان شاءالله
@revayatrosta
تأملات اجتماعی
شورای روستا تنها نهاد رسمی برای مدیریت روستاس از بعد انقلاب که حکومت، مردم سالاری شد و حکومت سلطنتی
به نکته ی جالبی اشاره کردند. با برافتادن سلطنت و برقراری حکومت مردم سالاری، سیستم ارباب رعیتی و کدخدایی نیز در روستاها تضعیف و نهایتا حذف شد و الان بجای آن شورا و دهیار و.... جایگزین شده.
نفس این اتفاق و تحلیل آن مهم است. اما ای کاش دوستانی که در بطن کار هستند، مزایا و معایب و نقائص این مدل شورایی را در همان سطح روستا تحلیل و نقد کنند. (مثلا گاهی همین سیستم شورایی در روستاها، پس از مدتی ناخودآگاه به همان سیستم سلطنتی تبدیل می شود.)
هر تحلیل و نقدی در آن سطح، در تحلیل مدل مردم سالاری در کلان جامعه نیز به کار خواهد آمد.
@taamollat
تأملات اجتماعی
📌 «الگوهای تغییر اجتماعی از صدر اسلام تاکنون» 🔹امسال برای منبر ظهر ها به مسجدی می روم در ضلع جنوب غ
📌 «الگوهای تغییر اجتماعی از صدر اسلام تاکنون»
(خلاصه ی بحث امروز شنبه ۲۳تیر)
🔹اقدامات رسول خدا برای تغییر جامعه جاهلی به مدینه ی نبوی
🔹🔹اقدامات بنی امیه برای تغییر جامعه ی نبوی به جامعه ی جاهلی
▪️رسول خدا برای حراست و حفاظت از جامعه ی اسلامی در برابر انحرافات و تغییرات منفی، ساختار و ساز و کار خاصی را پیش کشیده بودند.
هدف اصلی این اقدامات مصونیت بخشی امت اسلامی بود که عمدتا از راه هویت بخشی به امت اسلامی و همچنین وضع برخی قوانین شرعی مانند تولی و تبری و امر بمعروف و نهی از منکر دنبال می شد.
به نظر می رسد که هویت بخشی به امت اسلامی در برابر امت کفر، پایه ای ترین اقدام رسول خدا در مسیر استحکام درونی امت بوده است.
بر همین اساس قرآن یاران پیامبر را با وصف «مؤمنین» مورد خطاب قرار داده و در آیه ی ۲۹فتح و ..... ویژگیها و صفات آنها را یک یک بر می شمرد.
حوادث سالهای بعد و نرمش امت اسلام در برابر تغییرات منفی، اهمیت استحکام درونی را که رسول خدا سالها برای آن متحمل زحمت شد بیش از پیش آشکار کرد.
اتفاقا سیاست بنی امیه در بازگرداندن سلطنت بجای خلافت اسلامی، بر همین شکاف ها متمرکز شد و شد آنچه که شد.
مرور تاریخ امت اسلام در عصر بنی امیه نشان می دهد که بنی امیه در مسیر تغییر جهت حرکت امت، با سوار شدن بر این نقاط، مانع عمده ای بر سر راه خود نمی دیده و از این جهت، فرایند تغییر و ارتجاع پس از پیغمبر اکرم را با سرعت پیاده نمود.
▪️در دوران معاصر نیز اقدامات امام ره در مسیر ایجاد جامعه ی اسلامی، از دهه ها قبل قابل ردیابی و بررسی است.
به نظر می رسد با توجه به ایمان و اعتقاد مردم در عصر حاضر، محوری ترین راهبرد امام ره در ایجاد استحکام درونی امت اسلامی، راهبرد «وحدت و اتحاد داخلی» بوده است که در دو سطح ایران و جهان اسلام دنبال کرده اند. بررسی روش امام ره در ایجاد تغییر اجتماعی در عصر کنونی، نیازمند تأمل بیشتری است.
#تغییر_اجتماعی
#تاریخ_اسلام
#حادثه_ی_عاشورا
#انقلاب_اسلامی
@taamollat
📌چند نکته درباره ی «الگوهای تغییرات اجتماعی»
🔹آنچه در اینجا می آورم بسی فراتر و غنی تر از آن چیزی است که در مجلس عرضه می شود.
۱. نکته ی اول در باب تغییرات اجتماعی، آن است که تغییر اجتماعی ، امری لابد منه است و همه ی جوامع انسانی،بدلیل خصلت ذاتی انسان که تفکر و تأمل و اعتبارسازی است، تغییرات اجتماعی را به گونه ای تجربه می کنند.
۲. با اینحال همه ی تغییرات اجتماعی الزاما مثبت و رو به جلو نیست. شهید مطهری در کتاب اسلام و نیازهای زمان بیانات مفصلی درین رابطه دارند که این مطالب بر همان مبانی مبتنی است.
پایه ی اصلی در تقسیم تغییرات اجتماعی از نگاه ایشان، مسئله ی «فطرت جامعه» است خود که نیازمند بحث تفصیلی است.
۳. یکی از بهترین نمونه های تاریخی که در برگیرنده ی توامان تغییر اجتماعی مثبت و منفی است، دوران تاریخی رسول خدا و پس از آن است.
غیر از اقدامات مقدماتی رسول خدا در مکه، پدیده ی نفاق در مدینه، حادثه ی سقیفه و سپس ظهور جریانات کلامی و از همه مهمتر بررسی تاریخی جریان بنی امیه، دستمایه های بسیار خوبی برای تحلیل تغییرات اجتماعی در این دوران است.
۴. در دوران معاصر نیز، اصل واقعه ی انقلاب اسلامی، سالهای جنگ، و خصوصا سالهای پس از جنگ و جریان اصلاحات و چپ و.... نقاط عطف قابل بررسی در بحث تغییرات اجتماعی در دوران معاصر است.
۵. ریشه ی تغییرات اجتماعی منفی و حرکت قهقرایی امت پس از رسول خدا را در دو ساحت می توان پیگیری نمود:
ریشه های داخلی: ضعف ایمان ها. مرض های قلبی. نفاق
ریشه های خارجی: نفوذ و اقدامات یهود و بنی امیه در حوزه های فرهنگی، دینی و اقتصادی
۶. آیا جلوگیری از تاثیر این عوامل ممکن بود؟
بر اساس آیات قرآن کریم، مبنی بر لزوم رشد و استحکام درونی جامعه ی اسلامی و همچنین هشدارها نسبت به مراقبت از دشمنان خارجی، جلوگیری از این حوادث امکانپذیر بود و امت می توانست مسیر تاریخ را به سمت دیگری ببرد. (آیات قابل توجه در اینجا: فتح،۲۹- توبه،۲۴ و....)
۷. بنابر مجموع آنچه گفته شد و با تمرکز بر دو مورد تاریخی (صدر اسلام و انقلاب اسلامی), به نظر می رسد بطور کلی عوامل زیر مهمترین اثر را بر تغییرات اجتماعی بر جای می گذارند:
اول: باورها و خلقیات افراد جامعه
به نظر میرسد وضعیت اجتماعی در هر جامعه ای برآیند باور ها و خلقیات آن است و تغییرات اجتماعی نیز در پی تغییر همان ها پدید می آید.
تقسیم بندی فارابی از مدینه ها (مدینه فاضله و جاهله و تقسیمات آنها) ناظر به همین نظام باورها و خلقیات افراد است. مثلا مردمانی که به دنبال فضیلت ها هستند جامعه ای را شکل می دهند غیر از جامعه ای که مردم به دنبال رذیلت ها هستند.
دوم: قدرت های سیاسی
قدرت های سیاسی از آنجا که سرچشمه های نهادها را در اختیار دارند، یکی از عوامل عمده ی تغییرات اجتماعی هستند. بطوریکه گاهی عامل اول (باورها و خلقیات) تحت تاثیر عامل قدرت دچار دگرگونی شده و تغییرات بعدی را رقم می زند.
#تغییرات_اجتماعی
@taamollat
تأملات اجتماعی
👆صوت جلسه ی روز شنبه ۲۳ تیر، که به درخواست برخی دوستان قرار می دهم.
چنانکه گفته شد، ارائه مطالب در جلسه از آنچه در اینجا مکتوب می شود، بسی ساده تر و عمومی تر است.
تأملات اجتماعی
📌 «الگوهای تغییر اجتماعی از صدر اسلام تاکنون» (خلاصه ی بحث امروز شنبه ۲۳تیر) 🔹اقدامات رسول خدا برا
📌 سرفصل های جلسه ی روز یکشنبه، هشتم محرم. (یکشنبه،۲۴تیر).
مسجد امام رضا (ع), بازار تهران
🔹 تعبیه ی عوامل قوام بخش جامعه ی اسلامی توسط قرآن کریم و رسول خدا، با هدف جلوگیری از بروز تغییرات منفی در جامعه ی اسلامی
۱. تعالیم قرآن کریم و اقدامات رسول خدا همگی مشتمل بر نقاطی بود که رعایت آنها موجب قوام بخشی جامعه ی اسلامی می شد.
رعایت آن نکات و تعالیم جامعه را در مسیر تغییرات مثبت قرار می داد و از بروز تغییرات منفی نیز جلو گیری می کرد.
اما سیر حوادث به سمتی دیگر پیش رفت.
۲. با نظر به مجموع آیات قرآن کریم و تعالیم رسول خدا، به نظر میرسد که قوام بخشی امت اسلامی از دو راه درونی و بیرونی دنبال گردیده است.
در بعد درونی اصلاح اعتقادی و فکری و سپس قرار گرفتن در یک رابطه ی معنوی با خدای متعال و امور معنوی مد نظر بوده و در بعد بیرونی نیز هویت بخشی به امت اسلامی از طریق مرزبندی سیاسی، اعتقادی و فرهنگی برنامه ی رسول خدا برای قوام بخشی به امت اسلامی بوده است.
کلیات هر دو راهبرد درونی و بیرونی بصورت یکجا در آیه ی ۲۹ سوره ی فتح بیان شده و تفصیل آنها نیز در آیات دیگر قابل مشاهده است.
آیه ی شریفه در بعد درونی یاران رسول خدا را دارای روحیه ی عبادت و راز و نیاز با خدا و در بعد بیرونی دارای مرزبندی روشن با دشمنان دین خدا معرفی می کند.
جالب توجه است که قرآن کریم پس از بیان این ویژگیها به صفتی خاص از یاران رسول خدا در کتاب انجیل اشاره می کند که بر اساس آن یاران رسول خدا دارای استحکام درونی و بدون وابستگی به دیگران هستند.
@taamollat
ادامه 👇👇👇
#مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ ۚ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ ۖ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا ۖ سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ۚ ذَٰلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ ۚ وَمَثَلُهُمْ فِي الْإِنْجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَىٰ عَلَىٰ سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ ۗ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا.(آیه 29 سوره فتح)
ترجمه:محمد (صلی اللّه علیه و آله و سلم) فرستاده خداست و یاران و همراهانش بر کافران بسیار قویدل و سخت و با یکدیگر بسیار مشفق و مهربانند، آنان را در حال رکوع و سجود نماز بسیار بنگری که فضل و رحمت خدا و خشنودی او را میطلبند، بر رخسارشان از اثر سجده نشانههای نورانیّت پدیدار است. این وصف حال آنها در کتاب تورات و انجیل مکتوب است که (مثل حال آن رسول) به دانهای ماند که چون نخست سر از خاک برآورد جوانه و شاخهای نازک و ضعیف باشد بعد از آن قوّت یابد تا آنکه ستبر و قوی گردد و بر ساق خود راست و محکم بایستد که دهقانان را (در تماشای خود) حیران کند (همچنین محمد صلی اللّه علیه و آله و سلم و اصحابش از ضعف به قوّت رسند) تا کافران عالم را (از قدرت و قوّت خود) به خشم آرند. خدا وعده فرموده که هر کس از آنها ثابت ایمان و نیکوکار شود گناهانش ببخشد و اجر عظیم عطا کند.
۳. از اینجا به بعد جایگاه بسیاری از آیات قرآن کریم درباره ی ایمان واقعی و بحث ولایت روشن می شود.
ایمان و ولایت دو راهبرد اصلی رسول خدا برای قوام بخشی به امت اسلامی بود.
مع الاسف امت اسلامی پس از رسول خدا با نادیده گرفتن همین دو اصل مهم در مسیری دیگر قرار گرفت و تغییرات منفی با سمت و سوی غلبه ی جریانات باطل آغاز گردید.
#تغییرات_اجتماعی
@taamollat
29.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دوربین مخفی / روضه بی ریا گوشه خیابون