eitaa logo
تبیین حکمتهای نهج البلاغه استاد مهدوی ارفع
316 دنبال‌کننده
611 عکس
55 ویدیو
2 فایل
به غیر از مطالب منتقل شده از کانال استاد ، مابقی مطالب، پیاده شده سخنرانی های استاد مهدوی ارفع می باشد. پل ارتباطی ما و شما: @Sarbazekoochek14
مشاهده در ایتا
دانلود
برنامه مطالعه روزانه نهج البلاغه
راه های ارتباطی با نهضت نهج البلاغه خوانی
هدایت شده از استاد مهدوی‌ ارفع
نقد سخنان صمدی آملی.mp3
6.4M
🔈 نقد سخنان حجت الاسلام والمسلمین صمدی آملی پیرامون کرونا و حواشی آن 🎙حجت الاسلام 🆔 @mahdavi_arfae
هدایت شده از استاد مهدوی‌ ارفع
سخنرانی21-3-1399-حسینیه مجازی.mp3
15.09M
🔈صوت : ( ۲۸) 🌹 شرح حکمت های شریف. (جلسه بیست و هشتم ) ✅ محور بحث : شرح حکمت ۲۴ و ۲۵ از بین بردن آثار وضعی گناهان بواسطه دو راهکار آقا امیرالمومنین علیه السلام در حکمت ۲۴ ، ارتباط حکمت ۲۵با حکمت ۱۱۶ و ۲۶۰ و موضوع استدراج . 🔷 حجت الاسلام 🔶 حسینیه مجازی۹۹/۳/۲۱ @mahdavi_arfae @hoseyniyemajazi
هدایت شده از گلچین پیام ها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥وظیفه اصلی حزب الهی ها، احیاءگفتمان انقلاب اسلامی است!! ✅نهج البلاغه رمز بقای انقلاب!! ✅ در جامعه ای که گفتمان مردم ۱۸۰ درجه وارونه شده،اگر امیرالمومنین هم رئیس جمهور بشود، هیچ اتفاقی نمی افتد!! 🎙حجت الاسلام 🆔 @mahdavi_arfae
هدایت شده از استاد مهدوی‌ ارفع
شهادت شهیدفخری زاده محصول خوشبینی برخی مسئولان ما به آمریکا در برجام-8-9-1399-حجت الاسلام مهدوی ارفع.mp3
7.6M
🔈 شهادت شهید فخری زاده، محصول خوشبینی برخی مسئولان ما به آمریکا در برجام 🎙 حجت الاسلام 🔻شرح نکته های پیام تسلیت مقام معظم رهبری ✅ دانشمند برجسته و ممتاز هسته‌ئی و دفاعی کشور جناب آقای به دست مزدوران جنایتکار و شقاوت‌پیشه به شهادت رسید. ✅ دو موضوع مهم را همه‌ی دست‌اندرکاران باید به جِدّ در دستور کار قرار دهند، نخست پیگیری این جنایت و مجازات قطعی عاملان و آمران آن، و دیگر پیگیری تلاش علمی و فنی شهید در همه‌ی بخشهائی که وی بدانها اشتغال داشت. 🗓 حسینیه مجازی ۸/آذرماه/ ۹۹ 🆔 @h_nehzat 🆔 @mahdavi_arfae
تبیین حکمتهای نهج البلاغه استاد مهدوی ارفع
🔈 شهادت شهید فخری زاده، محصول خوشبینی برخی مسئولان ما به آمریکا در برجام 🎙 حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
🏴 ویژه شهادت دانشمند برتر هسته ای ایران شهید محسن فخری زاده رحمة الله علیه 🏴 ⬛️ سهم من و شما از انتقام : رأی درست ⬛️
هدایت شده از استاد مهدوی‌ ارفع
سخنرانی23-3-1399-حسینیه مجازی.mp3
16.41M
🔈صوت : ( ۳۰) 🌹 شرح حکمت های شریف. (جلسه سی ام ) ✅ محور بحث: شرح حکمت ۲۹ ارزش و ضرورت یاد مرگ 🔻یادمرگ : 1⃣ عامل کنترل انسان در معصیت هاو گناهان . 2⃣ انسان را به تکاپوی ذخیره اعمال نیک وامی دارد . 3⃣ مشکلات دنیا را قابل تحمل می کند . 4⃣ آرامبخش و شادی آور است . 5⃣ نامعلوم بودن زمان مرگ ، سبب بهره گیری از تمام لحظه هاست . 6⃣ یاد ناگهانی بودن مرگ فوق العاده است . 7⃣ سبب استفاده از فرصت ها علی الخصوص وقت سحر و نماز شب ( حکمت ۱۰۴ ) 🔷 حجت الاسلام 🔶 حسینیه مجازی۹۹/۳/۲۳ @mahdavi_arfae @hoseyniyemajazi
هدایت شده از گلچین پیام ها
🌺وابسته به جایی نیستیم، کاملا آتش به اختیار، جهت مرور اتفاقات سال های اخیر و عبرت گرفتن🌺 🌴 عمار باشیم 🌴 @biidarbashim
هدایت شده از استاد مهدوی‌ ارفع
زندگی در تاریخ تحول جهان-ج۱.mp3
21.62M
🔈 (۱) 🗓 جلسه اول | ۹۹/۷/۲۱ 🏴 دهه سوم ماه صفر 🎙 حجت الاسلام 🔶 ، هیات انصارالشهدا 🆔 @mahdavi_arfae 🆔 @h_nehzat
هدایت شده از استاد مهدوی‌ ارفع
زندگی در تاریخ تحول جهان-ج۲.mp3
17.64M
🔈 (۲) 🗓 جلسه دوم | ۹۹/۷/۲۲ 🏴 دهه سوم ماه صفر 🎙 حجت الاسلام 🔶 ، هیات انصارالشهدا 🆔 @mahdavi_arfae 🆔 @h_nehzat
هدایت شده از استاد مهدوی‌ ارفع
زندگی در تاریخ تحول جهان-ج۳.mp3
22.08M
🔈 (۳) 🗓 جلسه سوم | ۹۹/۷/۲۳ 🏴 دهه سوم ماه صفر 🎙 حجت الاسلام 🔶 ، هیات انصارالشهدا 🆔 @mahdavi_arfae 🆔 @h_nehzat
هدایت شده از استاد مهدوی‌ ارفع
زندگی در تاریخ تحول جهان-ج۴.mp3
18.09M
🔈 (۴) 🗓 جلسه چهارم | ۹۹/۷/۲۴ 🏴 دهه سوم ماه صفر 🎙 حجت الاسلام 🔶 ، هیات انصارالشهدا 🆔 @mahdavi_arfae 🆔 @h_nehzat
هدایت شده از استاد مهدوی‌ ارفع
زندگی در تاریخ تحول جهان-ج۵.mp3
27.48M
🔈 (۵) 🗓 جلسه پنجم | ۹۹/۷/۲۵ 🏴 دهه سوم ماه صفر 🎙 حجت الاسلام 🔶 ، هیات انصارالشهدا 🆔 @mahdavi_arfae 🆔 @h_nehzat
ـ﷽ـ 📣شش نکته کاربردی نهج البلاغه خوانی آسان: 1⃣ فارسی بخوانید. 2⃣ از میان تمام ترجمه ها فعلا ترجمه استاد دشتی آسانترین ترجمه می باشد. 3⃣ روزی ده دقیقه بخوانید ، در این صورت ظرف4 ماه یک دور نهج البلاغه را خوانده اید. 4⃣ از آخر به اول بخوانید. یعنی از خواندن حکمتها آغاز نمایید . بعد از دوبار خواندن حکمتها . نامه ها و سپس خطبه ها را بخوانید . نامه ها و خطبه ها را از آخر به اول بخوانید چون آخرین نامه ها و خطبه ها کوتاه تر و آسانتر است . 5⃣ در دور اول هیچ نیازی به حفظ و یادداشت نیست .چون فرسایشی و طولانی خواهد شد و خسته خواهید شد . 6⃣ در دور اول به همان مقدار که با ترجمه مرحوم دشتی متوجه شدید ، اکتفا نمایید .هر چه را متوجه نشدید در دور بعد خواندن و مراحل بعد متوجه خواهید شد. ولی من به شما تضمین میدهم هرکس با این روش نهج البلاغه را بخواند ، حداقل 60-70 درصد مطالب را مثل آب خوردن متوجه خواهد شد. در گام دوم (مرحله تدبّر) ما به شما یاد می‌دهیم که چگونه پاسخهای خود را از خود نهج‌البلاغه دریافت کنید. 📝حجت الاسلام مهدوی‌ارفع 🆔 @adminyar110 ┄┅═══✼🌿🌹🌿✼═══┅┄
🔴جرج جرداق مسیحی یک تنه ۲۰۰ مرتبه نهج البلاغه را خوانده است؛ آیا ما دویست نفرمان باهم یک بار نهج البلاغه را خوانده ایم؟! 🆔 @adminyar110
01-تبیین نهضت فراگیر نهج البلاغه خوانی-قسمت اول.mp3
5.44M
🔈 تبیین نهضت فراگیر نهج البلاغه خوانی (۱) ✅ اولین جلسه توجیهی برای شرکت کنندگان در نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی - چرا نهج البلاغه را که هر عامی ۷۰ درصد آن را متوجه میشود، به بهانه سخت بودن از ۹۰ درصد مردم گرفته ایم؟! 🎙حجت الاسلام مهدوی ‌ارفع 🗓 سال ۹۷ 🆔 @adminyar110
وظیفه ما در مقابل فتنها- شرح حکمت1.mp3
3.1M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 🔺وظیفه ما در مقابل فتنه ها 🎙حجت الاسلام مهدوی_ارفع 🆔 @adminyar110
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ : در فتنه ها مانند بچه شتر نر دو ساله باش که نه کمرمحکمی دارد که از او سواری بگیرند و نه سینه شیردهی تا او را بدوشند. 🌹شرح: ممکن از تصور شود که مقصود این حکمت این است که در آشوبهای اجتماعی که در آن حق و باطل به راحتی قابل تشخیص نیستند(فتنه) ، مجاز هستیم که کناره گیری کنیم و به هیچکدام از دو گروه کمک نکنیم، در حالی که این برداشت با منطق امیرالمومنین در نهج البلاغه صد درصد در تعارض است و مخالف است. اولین فتنه ای که در حکومت خود امیرالمومنین رخ داد فتنه جمل بود. در فتنه جمل، طلحه و زبیر و همسر پیامبر و عده ای دیگر، شهر بصره را به آشوب کشیدند. فرماندار را کشتند و فتنه به پا کردند. امیرالمومنین برای حفظ امنیت مردم و حفظ نظام اسلامی دستور مقابله با فتنه را دادند ، همه مردم آماده شدند تا به سمت بصره بروند اما چهار نفر از بزرگان سرشناس عمدا نشستند و برای کمک بلند نشدند (سعد بن وقاص – محمد بن مسلمه – اسامه بن زید و عبدالله بن عمر پسر خلیفه دوم) وقتی امیرالمومنین از اینها پرسیدند چرا برای جنگ آماده نمیشوید به دروغ گفتند:(( ما از اینکه مسلمانی را بکشیم نگرانیم)) امیرالمومنین از آنها پرسیدند: آیا بر بیعت من وفادارید؟ گفتند: بله . امیرالمومنین فرمودند: پس به خانه هایتان بروید. وقتی که اینها رفتند مولا حکمت15 را فرمودند:( هرفریب خورده ای را نمیشود سرزنش کرد.) اینها میخواستند با این حرف و حرکت خودشان، ته دل یاران امیرالمومنین را خالی کنند و شک بیندازند که شما چطور به اطمینان رسیدید که بروید با مسلمان در بصره بجنگید؟ خوب اگر منظور امیرالمومنین این بود که شما در فتنه ها اگر واقعا در تردید هستید و ندانستید که چه کنید، بروید خانه نشین شوید، پس در هیچ جای تاریخ نباید این چهار نفر را توبیخ کنند، در حالی که وقتی امیرالمومنین مردم را برای مبارزه با فتنه گران بصره حرکت دادند یک نفر دیگر به نام حارث بن حوط به امیرالمومنین گفت که من هم مخالف جنگ جمل هستم ومثل آن چهار نفر شرکت نمیکنم. اونجا بود که امیرالمومنین در مورد آن چهار نفرحمکت18 را بیان فرمودند (درباره کسانی که از جنگ کناره گرفتند فرمود: آنها حق را خوار کردند اگرچه باطل را هم یاری نرساندند.) بنابراین در فتنه ها حق نداریم به بهانه اینکه حق را تشخیص نمیدهیم ساکت باشیم بلکه تکلیف داریم بصیرت و علم و صبرمان را بالا ببریم تا به درستی حق را از مواضع ونشانه های آن بشناسیم. 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع 🆔 @adminyar110
🔴 نهج البلاغه، کتاب روشنگر در تاریکیهای فتنه های آخر الزمان ‼️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 چیه الکی از خودمون راضی هستیم؟ 🔴 به علی که رسیدیم گفتیم علی که علمی نداشت، فقط جون میده واسه سینه زدن شب شهادتش و کف زدن شب تولدش... 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
🔴 دزدی که علی دست او را قطع کرد، و او ثنای علی را میگفت❗️ 🔻اصبغ نباته می گوید: 🔻در مسجد کوفه و در محضر امیرمؤمنان علی (علیه السلام)بودم که غلام سیاهی را به اتهام سرقت به محضر آن حضرت آوردند. بعد از سه بار اقرار وی به دزدی و اثبات آن در نزد علی (علیه السلام ) امام دستور داد تا دست راست او را قطع کنند. 🔻آن غلام با دست چپ، دست بریده خویش را در حالی که خون از آن می ریخت، برداشته و از محضر امام بیرون رفت. 🔻در این موقع یکی از خوارج و دشمنان حضرت به نام «ابن کوا» خواست از فرصت استفاده کند و آن غلام را که از دوستداران اهل بیت علیهم السلام بود به بدگویی بر علیه امام علی علیه السلام تحریک نماید، لذا به او گفت: 🔻«ای غلام دست تو را چه کسی قطع کرد؟! او در جواب ابن کوا چنین گفت: 🔻دست راستم را کسی برید که پیشوای متقیان و پسر عمو، برادر پیامبر صلی الله علیه و آله، شیر روی زمین، باران بیابان ها، کوبنده دشمنان و چراغ فروزان در تاریکی هاست. 🔻دست راستم را پیشوایی قطع کرد که قهرمان نبردهای بدر و احد بود. او سرور مکه و مدینه و ابطح است و از دودمان هاشم و قریش است. » 🔻بعد از این مدح و ثنای زیبا، ابن کوا با شگفتی تمام خود را به محضر علی علیه السلام رسانده و گفت: 🔻یا اباالحسنین! تو دست آن غلام سیاه را قطع کردی و او در کوچه و بازار با زیباترین عبارات و بهترین کلمات تو را مدح و ثنا می گوید. 🔻امام دستور داد غلام را حاضر کنند. سپس از او پرسید: «ای غلام! من دست تو را بریدم و تو مرا مدح و ثنا می گویی؟!» 🔻او پاسخ داد: «یا امیرالمؤمنین! تو دست مرا به حکم خداوند و رسول او بریدی و به حق بریده ای و به واجب خدا و رسول عمل کرده ای! چگونه تو را نستایم؟» 🔻امیرمؤمنان علیه السلام دست بریده او را گرفته و با عبای خود پوشانید و دو رکعت نماز خوانده و دعا کرد و بعد آن را بر جای خود قرار داد. آنگاه عبا را برداشت، دست غلام را به اذن الهی سالم یافتند. 🔻آنگاه به عبدالله بن کوا روی کرده و فرمود: ای ابن کوا! ما دوستانی داریم که اگر ایشان را قطعه قطعه کنیم جز بر دوستی و محبت آنان نسبت به ما نیفزاید و دشمنانی داریم که اگر عسل خالص در گلوی آن ها بریزیم جز بر دشمنی نسبت به ما نخواهد افزود.» 📚بحارالانوار، ج٣٤ص٢٦٧ 📚التحصین ابن طاووس، ص٦١٣ ✨✨✨✨✨✨ 🔷🔹اگر با شمشيرم بر بينی مومن بزنم، كه دشمن من باشد، با من دشمنی نخواهد كرد، و اگر تمام دنيا را بر منافق ببخشم تا مرا دوست بدارد، دوست من نخواهد شد... 📚 ،حکمت ۴۵
🤫ارزش سکوت در نهج البلاغه (۱) 🦋 وچه زیباست سکوت‼️ 💠 چون عقل کامل گردد، سخن اندک شود 📒 ، حکمت۷۱ با اینکه سخن به لطف آب است کم گفتن هر سخن ثواب است
🔺خواص بی خاصیت‼️ 💠 همانا زمامداران را خواص و نزديكانی است كه خود خواه و چپاولگرند، و در معاملات انصاف ندارند، ريشه ستمكاريشان را با بريدن اسباب آن بخشكان، و به هيچ كدام از اطرافيان و خويشاوندانت زمينی را واگذار مكن و به گونه ای با آنان رفتار كن كه قرار دادی به سودشان منعقد نگردد كه به مردم زيان رساند... 📜 ،بخشی از نامه ۵۳
b6a143a0-335b-4585-85fb-d646dcd00689.mp3
6.09M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 /قسمت اول ⭕️ طمع ورزی 1⃣ 🔺سه عامل از عوامل خفت و خواری در نهج البلاغه 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 💠 آن كه جان را با طمع ورزى بپوشاند خود را پست كرده، و آن كه راز سختى هاى خود را آشكار سازد خود را خوار كرده، و آن كه زبان را بر خود حاكم كند خود را بى ارزش كرده است. 📒 نهج البلاغه، حکمت2 🌹شرح (۱) امیر المومنین سه عامل از عوامل خفت و ذلت در نهج البلاغه را بیان فرمودند. اول طمع: تفاوت طمع با حرص در این است که طمع کار به آنچه که از مال و قدرت و احترام و شهرت متعلق به دیگران است چشم دوخته است اما حریص دوست دارد مال و مقام بیشتری داشته باشه ، چه در دست دیگران باشه چه نباشد. شش اثر برای طمع ورزی در نهج البلاغه بیان شده است: 1. خواری و ذلت: 1.1 در حکمت 2 1.2 درحمکت226 که فرمودند: ( طمع کار همواره زبون و خوار است.) 1.3 درانتهای بند 4 خطبه 160 که امیرالمومنین در مورد حضرت عیسی (ع) فرمودند:(آز و طمعی نداشت تا او را خوار و ذلیل نماید.) 2. بردگی که بالاترین مصداق خفت و ذلت است: در حکمت 180 میفرمایند: (طمع ورزی بردگی همیشگی است.) 3. آفت تفکر و بی اثر کردن عقلانیت :درحکمت 219 میفرمایند :( قربانگاه اندیشه ها زیربرق طمع ورزی ها است.) 4. هلاکت : 4.1 در حکمت 275 می فرمایند: (طمع به هلاكت مى كشاند و نجات نمى دهد، و به آنچه ضمانت كند، وفادار نيست، و بسا نوشنده آبى كه پيش از سيراب شدن گلو گيرش شد، و ارزش آنچه كه بر سر آن رقابت مى كنند، هر چه بيشتر باشد، مصيبت از دست دادنش اندوهبارتر خواهد بود.) 4.2 در بند 14 نامه 31خطاب به فرزند عزیزشان فرمودند: (بپرهيز از آن كه مركب طمع ورزى، تو را به سوى هلاكت به پيش راند، اگر توانستى كه بين تو و خدا هیچ صاحب نعمتى قرار نگيرد، (یعنی امید و طمع به غیر خدا نداشته باشی) چنين باش، زيرا تو، روزى خود را دريافت مى كنى، و سهم خودت را بر مى دارى، و مقدار اندكى كه از طرف خداى سبحان به دست مى آورى، بزرگتر و با ارزش تر ازمال فراوانى است كه از دست بندگان دريافت مى کنی.) 5. مقدم کردن دنیا بر آخرت یا به تعبیر قران کریم (فروختن آخرت باقی به دنیای فانی است): در بند 7 خطبه 91 در صفات والای فرشتگان می فرمایند: (طمع ها به آنان شبيخون نزده تا تلاش دنيا را بر كار آخرت مقدّم دارند.) 6. ایجاد ناامیدی و یاس : در حکمت 108 در حالات قلب می فرمایند:( پس اگر در دل اميدى پديد آيد، طمع آن را از بین خواهد برد.) 🎙 حجت الاسلام مهدوی‌ ارفع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا