eitaa logo
تبیین حکمتهای نهج البلاغه استاد مهدوی ارفع
327 دنبال‌کننده
611 عکس
55 ویدیو
2 فایل
به غیر از مطالب منتقل شده از کانال استاد ، مابقی مطالب، پیاده شده سخنرانی های استاد مهدوی ارفع می باشد. پل ارتباطی ما و شما: @Sarbazekoochek14
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ویژگیهای اجتماعی کارگزاران 1⃣1⃣ 💎 رعایت اخلاق تبلیغاتی و ندادن وعده های نشدنی 💠 امیرالمؤمنین (علیه السلام) در خطاب به مالک اشتر فرمودند: مبادا هرگز...مردم را وعده ای داده، سپس خلف وعده نمایی،...خلاف وعده عمل كردن، خشم خدا و مردم را بر می انگيزاند ؛ كه خدای بزرگ فرمود: «دشمنی بزرگ نزد خدا آن كه بگوييد و عمل نكنيد». 📚 ، نامه ۵۳ ، بند ۱۲
مطالب ارسالی مربوط به روز یکشنبه 13 تیر 👇👇👇👇👇👇👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ختم روزانه نهج البلاغه(31).mp3
1.93M
🔈 نهج البلاغه گویا 🌹سهم روزانه نهج البلاغه ✅ خطبه ۱۵ تا ۱۱ ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
سهم مطالعه نهج البلاغه خطبه ۱۵ تا ۱۱ ┄═❁✦❀•••🌿🌸🌿•••❀✦❁═┄ 📜 : ( درباره اموال فراوان بیت المال که عثمان به بعضی از خویشاوندان خود بخشیده بود. ابن عباس می گوید: روز دوم خلافت در سال ۳۵ هجری این سخنرانی را ایراد فرمود) 🔹سياست اقتصادی امام (علیه السلام) ♦️به خدا سوگند، بيت المال تاراج شده را هر کجا که بيابم به صاحبان اصلی آن باز می گردانم، گرچه با آن ازدواج کرده، يا کنيزانی خريده باشند؛ زيرا در عدالت گشايش برای عموم است و آن کس که عدالت بر او گران آيد، تحمّل ستم برای او سخت تر است. ┄═❁✦❀•••🌿🌸🌿•••❀✦❁═┄ 📜 : ( قبل از آغاز جنگ جمل، در نکوهش شهر بصره و مردم آن دیار مانند خطبه پیشین فرمود) 🔹نقش عوامل محيط در انسان ♦️سرزمين شما به آب نزديک و از آسمان دور است، عقل های شما سُست و افکار شما سفيهانه است. پس شما نشانه ای برای تيرانداز و لقمه ای برای خورنده و صيدی برای صيّاد می باشيد. ┄═❁✦❀•••🌿🌸🌿•••❀✦❁═┄ 📜 : ( روز جمعه سال ۳۶ هجری پس از پایان جنگ در مسجد جامع شهر در نکوهش مردم بصره فرمود:) 🔹عوامل سقوط جامعه (روانشناسی اجتماعی مردم بصره ♦️شما سپاه يک زن و پيروان حيوان «شتر عايشه» بوديد، تا شتر صدا می کرد می جنگيديد و تا دست و پای آن قطع گرديد فرار کرديد. اخلاق شما پَست و پيمان شما از هم گُسسته، دين شما دورويی و آب آشاميدنی شما شور و ناگوار است. کسی که ميان شما زندگی کند به کيفر گناهش گرفتار می شود و آن کس که از شما دوری گزيند مشمول آمرزش پروردگار می گردد. گويا مسجد شما را می بينم که چون سينه کشتیِ غرق شده است، که عذاب خدا از بالا و پايين او را احاطه می کند و سرنشينانِ آن همه غرق می شوند. و در روايتی است: سوگند به خدا، سرزمين شما را آب غرق می کند، گويا مسجد شما را می نگرم که چون سينه کشتی يا چونان شترمرغی که بر سينه خوابيده باشد بر روی آب مانده است. و در روايت ديگر: مانند سينه مرغ روی آب دريا. و در روايت ديگری آمده: خاک شهر شما بد بُوترين خاک هاست، از همه جا به آب نزديک تر و از آسمان دورتر و نُه دَهم شرّ و فساد در شهر شما نهفته است. کسی که در شهر شما باشد گرفتار گناه و آنکه بيرون رود در پناه عفو خداست. گويی شهر شما را می نگرم که غرق شده و آب آن را فرا گرفته. چيزی از آن ديده نمی شود، مگر جاهای بلند مسجد، مانند سينه مرغ بر روی امواج آب دريا. ┄═❁✦❀•••🌿🌸🌿•••❀✦❁═┄ 📜 : ( پس از پيروزی در جنگ بصره در سال ۳۶ هجری یکی از یاران امام گفت: دوست داشتم برادرم با ما بود و می دید که چگونه خدا تو را بر دشمنانت پیروز کرد) 🔹شرکت آیندگان در پاداش گذشتگان (نقش نیت در پاداش عمل) ♦️امام(علیه السلام) پرسيد: آيا فکر و دل برادرت با ما بود؟. گفت: آری. امام(علیه السلام) فرمود: پس او هم در اين جنگ با ما بود، بلکه با ما در اين نبرد شريکند آنهايی که حضور ندارند، در صُلب پدران و رَحِم مادران می باشند ولی با ما هم عقيده اند، به زودی متولّد می شوند و دين و ايمان به وسيله آنان تقويت می گردد. ┄═❁✦❀•••🌿🌸🌿•••❀✦❁═┄ 📜 : (در جنگ جمل در سال ۳۶ هجری روز پنجشنبه ۱۵ جمادی الاخر هنگام دادن پرچم به دست فرزندش محمد حنفیه فرمود:) 🔹 آموزش نظامی ♦️اگر کوه ها از جای کنده شوند تو ثابت و استوار باش، دندان ها را بر هم بفشار، کاسه سرت را به خدا عاريت ده، پای بر زمين ميخکوب کن، به صفوف پايانی لشکر دشمن بنگر، از فراوانی دشمن چشم بپوش و بِدان که پيروزی از سوی خدای سبحان است. ┄═❁✦❀•••🌿🌸🌿•••❀✦❁═┄
شرح کلی و ساختاری خطبه ۱۵ تا ۱۱.mp3
1.66M
🔊 شرح کلی و ساختاری خطبه ۱۵ تا ۱۱ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 پویش «باعلی تا مهدی» علیهما السلام ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍🏻 بازنویسی تاریخ زندگی امیرمؤمنان علی (علیه السلام) به صورت داستانی از زبان ایشان 📃قسمت صد و هفتاد و سوم ❇️ فصل دهم: دوران شهادت ✳️ نزدیک‌بودن وعدهٔ شهادت 🔹بشارت باد تو را که شهادت در پی تو خواهد آمد [ ماه رمضان فرا رسیده بود و من احساس می‌کردم به وعده‌ای که رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله به من داده بودند، نزدیک شده‌ام. رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله به من وعده شهادت داده بودند: ] 🔻آنگاه که خداوند این آیه را نازل کرد که: { الم أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ } ( آیا مردم گمان کردند همین که بگویند «ایمان آوردیم»، به حال خود رها می‌شوند و آزمایش نخواهند شد؟!) دانستم که تا رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله در میان ما حضور دارند، فتنه‌ای بر ما فرود نیاید. 🔻پرسیدم: یا رسول‌الله، این فتنه و آزمایش چیست که خداوند شما را بدان آگاه کرده است؟ فرمودند: « یاعلی، پس از من، امت به فتنه و آزمون دچار می‌شوند! » گفتم: یا رسول‌الله، آیا غیر از این است که در روز اُحد که جماعتی از مسلمانان به شهادت رسیدند و شهادت نصیب من نشد و این بر من دشوار و گران آمد، به من فرمودید: « بشارت باد تو را که شهادت در پی تو خواهد آمد»؟ رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله به من فرمودند: « همانا این بشارت تحقق می‌پذیرد. در آن هنگام چگونه صبر خواهی کرد؟» گفتم: یا رسول‌الله، چنین موضعی جای صبر‌‌کردن نیست؛ بلکه جای شادمانی و شکرگزاری است. 🔹امید آن دارم که وفاتم نزدیک شده‌ باشد [ چند روز قبل از شهادت، در یکی از سخنرانی‌هایم گفتم: ] 🔻از روزی که خداوند، محمد صلی‌الله‌علیه‌و‌آله را به پیامبری مبعوث کرد، روی راحتی و آسایش ندیدم و خدا را برای این نعمت سپاسگزارم. 🔻به خدا سوگند، از هنگام خردسالی بود که بیم و هراس آغاز شد و تا بزرگ‌سالی در میدان جهاد و مبارزه بودم. با مشرکان می‌جنگیدم و هدف عداوت منافقان بودم، تا اینکه خداوند پیامبرش را قبض روح کرد و وی را به ملأ اعلا برد. به‌راستی که مصیبت ارتحال رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله چنان سخت بود که گویی قیامت کبرا برپا شده بود! 🔻بعد از ارتحال آن بزرگوار نیز پیوسته در هراس به‌سر می‌بردم و همیشه نگران وقوع حوادثی بودم که پذیرش آنها برایم ممکن نباشد و البته در این مدت، به لطف و عنایت الهی، جز خیر و نیکی ندیدم. 🔻به خدا سوگند، از نوجوانی شمشیر می‌زدم تا اینکه به پیری رسیدم و آنچه در این مدت تسلی‌بخش دلم بود و مرا به پایداری و استقامت فرا می‌خواند، این بود که همه این گام‌ها و تحمل سختی‌ها برای خدا و یاری رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله بوده است. اما اکنون امید آن دارم که وفاتم نزدیک شده باشد و در آینده‌ای نزدیک، هنگام آسایشم فرا‌رسد، که البته اسباب آن را نیز فراهم می‌بینم. 🔹آیا برای شقی‌ترین امت، وقت مناسب فرا نرسیده‌است؟ [ هر از گاهی که با مردم سخن می‌گفتم یا خطبه‌ای می‌خواندم، به نزدیک بودن زمان شهادتم اشاره می‌کردم و می‌گفتم: ] 🔻آیا هنگام آن فرا نرسیده است که شقی‌ترین امت برخیزد و این محاسن را با خون سرم رنگین کند؟ چه مانعی رخ داده است که شقی‌ترین امت، این محاسن را با خون سر رنگین نمی‌کند؟ به خدا سوگند، این محاسن با خون سرم خضاب خواهد شد... خضاب با خون و نه خضاب با عطر و عنبر! آیا برای شقی‌ترین امت وقت مناسب فرا‌نرسیده‌است؟ آری، حتما این محاسن با خون سرم رنگ خواهد شد. 🔹چند روز از ماه گذشته‌ است؟ [ در ماه رمضان برای افطار به منزل فرزندانم می‌رفتم. یکی از شب‌ها از آنها پرسیدم: ] 🔻چند روز از ماه گذشته‌ است؟ [ آنها پاسخ دادند، و من زمزمه کردم: ] 🔻در دههٔ آخر این ماه است که پدر خویش را از دست خواهید داد! 🔹روز جمعه با خون رنگین خواهی شد [ چند روز قبل از شهادت بود که همسرم، ام‌جعفر، آب می‌ریخت و من دست‌هایم را می‌شستم. دست به محاسنم بردم و آنها را بالا آوردم و گفتم: ] 🔻چقدر زیبا می‌شوی، هنگامی که روز جمعه با خون رنگ شوی! 🔹 یک شب یا دو شب بیشتر نمانده‌ است؟ [ افطار را در منزل فرزندانم بودم و در هر افطار بیش از سه لقمه غذا نمی‌خوردم. یکی از شب‌ها از من پرسیدند: چرا غذا کم می‌خورید؟ پاسخ دادم : ] 🔻می‌خواهم هنگامی که امر الهی فرا می‌رسد، شکمم خالی باشد و سبک‌بار باشم. به‌راستی که یک شب یا دو شب بیشتر نمانده است! 📚منابع: ۱. قرآن‌ کریم، سورهٔ‌ عنکبوت، آیهٔ۲ ۲. تفسیر فرات‌ کوفی، ص۶۱۵ ۳. الفصول‌ المهمة، ص۱۳۱ ۴. مناقب آل‌أبی‌طالب، ج۲، ص۱۲۲ ۵. أعلام‌ الوری، ص۱۵۵ ۶. الخرائج‌ و‌ الجرائح،، ج۱، ص۲۰۱ ۷. اُسد الغابة، ج۴، ص۳۵ 📗 علی علیه السلام از زبان علی علیه السلام ↩️ ادامه دارد...
🔵 وظیفه سرمایه داران 💠 همانا خداى سبحان روزى فقراء را در اموال سرمایه داران قرار داده است، پس فقیرى گرسنه نمى ماند جز به کامیابى توانگران و خداوند از آنان درباره گرسنگىِ گرسنگان خواهد پرسید. 📒 ، حکمت۳۲۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🔸🔸 نامه ی ۳۱ نهج البلاغه 🔸🔸 🔸 منشور تربیت بشریت (۷) 🔸 🔴 کسانی که می خواهند نصیحت کنند: 🔻اول می رویم به سراغ بزرگ ترها و پدرها، کسانی که می خواهند نصیحت کنند؛ ببینیم امیرالمؤمنین (علیه السلام) در نهج البلاغه به آنها چه می گوید. در این چند حکمت و خطبه که عرض می کنم، امیرالمؤمنین (علیه السلام) اعترافی را که بیان کرده بازگو می کند. 🔻 در حکمت ۷۲ می فرماید: «دنیا بدن‏ها را فرسوده و آرزوها را تازه مى‏ کند، مرگ را نزدیک و خواسته‏ ها را دور و دراز مى‏ سازد، کسى که به آن دست یافت خسته مى‏ شود و آن که به دنیا نرسید رنج مى‏ برد» از فریب های دنیا که در نهج البلاغه بیش از ۲۰ بار حضرت آنها را یادآوری می کنند این است. یکی از راه های فریب دنیا این است که هرچه ما پیرتر می شویم، آرزوهای ما را جوان تر می کند. هرچه پیرتر می شویم، حرص در ما بیش تر می شود. حضرت می فرماید: «یَشِیبُ ابْنُ ءَادَمَ وَ تَشُبُّ مَعَهُ خَصْلَتَانِ: الْحِرْصُ وَ طُولُ الامَلِ» ؛ فرزند آدم‌ پیر می‌شود و هر چه‌ بسوی‌ پیری‌ می‌رود به‌ موازات‌ آن‌، دو صفت‌ در او جوان‌ می‌گردد: یکی‌ حرص‌ و دیگری‌ آرزوی‌ دراز. «کسی که به آن دست یافت خسته می شود و آن که به دنیا نرسید، رنج می برد.» 🔻 هیچ کس منهای خدا و معنویت از هیچ امکانات مادی لذت نمی برد. همه چیز در این دنیا اگر از مبدأ ملکوتی اش انقطاع پیدا کند، خسته کننده و انزجارآور است. دنیای عجیبی است؛ آنکه به او رسید از آن خسته می شود و آنکه نرسید از آن رنج می برد. 🔻 در حکمت ۴۱۵ حضرت می فرماید: « (دنیا) فریب مى‏ دهد، زیان مى‏ رساند و تند مى‏ گذرد. از این رو خدا دنیا را پاداش دوستان خود نپسندید و آن را جایگاه کیفر دشمنان خود قرار نداد» 🔻معلوم می شود دنیا چیز پستی است. لذا خدا دنیا را به اهل اللّه نمی دهد. دنیا به اندازهٔ یک جو هم نمی ارزد. همان طور که دنیا برای بهشت خدا و ثواب مؤمنین ظرفیت ندارد برای دشمنان و کیفر آنها هم ظرفیت ندارد. « و همانا مردم دنیا چون کاروانى باشند که هنوز بار انداز نکرده کاروان سالار بانگ کوچ سر دهد تا بار بندند و برانند.» 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع 📒 ، نامه ۳۱