eitaa logo
تبیین حکمتهای نهج البلاغه استاد مهدوی ارفع
307 دنبال‌کننده
611 عکس
55 ویدیو
2 فایل
به غیر از مطالب منتقل شده از کانال استاد ، مابقی مطالب، پیاده شده سخنرانی های استاد مهدوی ارفع می باشد. پل ارتباطی ما و شما: @Sarbazekoochek14
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹سهم : خطبه ۱ بند ۴ تا ۸ ┄═❁✦❀•••🌿🌸🌿•••❀✦❁═┄ 📣 : (امام علیه السلام در این سخنرانی از آفرینش آسمان و زمین و آفرینش انسان یاد می کند.) 4⃣ فلسفه بعثت پيامبران (نبوّت عامّه) ♦️خدا پيمان وحی را از پيامبران گرفت تا امانت رسالت را به مردم برسانند، آنگاه که در عصر جاهليّت ها بيشتر مردم، پيمان خدا را ناديده انگاشتند و حقِّ پروردگار را نشناختند و برابر او به خدايان دروغين روی آوردند و شيطان ها مردم را از معرفت خدا بازداشتند و از پرستش او جدا کردند، خداوند پيامبران خود را مبعوث فرمود و هر چند گاه متناسب با خواسته های انسان ها، رسولان خود را پی در پی اعزام کرد تا وفاداری به پيمان فطرت را از آنان باز جويند و نعمت های فراموش شده را به ياد آورند و با ابلاغ احکام الهی، حجّت را بر آنها تمام نمايند و توانمندی های پنهان شده عقل ها را آشکار سازند و نشانه های قدرت خدا را معرّفی کنند؛ مانند: سقفِ بلند پايه آسمان ها بر فراز انسانها، گاهواره گسترده زمين در زير پای آنها و وسايل و عوامل حيات و زندگی و راه های مرگ و مردن و مشکلات و رنج های پيرکننده و حوادث پی در پی، که همواره بر سر راه آدميان است. خداوند هرگز انسان ها را بدون پيامبر، يا کتابی آسمانی، يا برهانی قاطع، يا راهی استوار، رها نساخته است. پيامبرانی که با اَندک بودن ياران و فراوانی انکارکنندگان، هرگز در انجام وظيفه خود کوتاهی نکردند. بعضی از پيامبران، بشارت ظهور پيامبر آينده را دادند و برخی ديگر را پيامبران گذشته معرّفی کردند. بدين گونه، قرن ها پديد آمد و روزگاران سپری شد؛ پدران رفتند و فرزندان جای آنها را گرفتند. 5⃣ فلسفه بعثت پيامبر خاتم (صلّی اللّه عليه و آله و سلّم) ♦️تا اين که خدای سبحان، برای وفای به وعده خود و کامل گردانيدن دوران نبوّت، حضرت محمّد(صلی الله علیه و آله) را مبعوث کرد؛ پيامبری که از همه پيامبران پيمان پذيرش نبوّت او را گرفته بود، نشانه های او شهرت داشت و تولّدش بر همه مبارک بود. در روزگاری که مردم روی زمين دارای مذاهب پراکنده، خواسته های گوناگون و روش های متفاوت بودند؛ عدّه ای خدا را به پديده ها تشبيه کرده و گروهی نام های ارزشمند خدا را انکار و به بُت ها نسبت می دادند و برخی به غير خدا اشاره می کردند. پس خدای سبحان، مردم را به وسيله محمد(صلی الله علیه و آله)از گمراهی نجات داد و هدايت کرد و از جهالت رهايی بخشيد. سپس ديدار خود را برای پيامبر(صلی الله علیه و آله)برگزيد و آنچه نزد خود داشت برای او پسنديد و او را با کوچ دادن از دنيا گرامی داشت و از گرفتاری ها و مشکلات رهايی بخشيد و کريمانه قبض روح کرد. ┄═❁✦❀•••🌿🌸🌿•••❀✦❁═┄
🌹سهم : خطبه ۱ بند ۴ تا ۸ ┄═❁✦❀•••🌿🌸🌿•••❀✦❁═┄ 📣 : ( امام علیه السلام در این سخنرانی از آفرينش آسمان و زمین و آفرینش انسان یاد می کند.) 6⃣ ضرورت امامت پس از پيامبران الهی ♦️رسول گرامی اسلام در ميان شما مردم جانشينانی برگزيد که تمام پيامبران گذشته برای اُمّت های خود برگزيدند؛ زيرا آنها هرگز انسان ها را سرگردان رها نکردند و بدون معرّفیِ راهی روشن و نشانه های استوار از ميان مردم نرفتند. 7⃣ ويژگی های قرآن و احكام اسلام ♦️کتابِ پروردگار ميان شماست که بيان کننده حلال و حرام، واجب و مستحب، ناسخ و مَنسوخ، مُباح و مَمنوع، خاصّ و عام، پندها و مَثَل ها، مُطْلَق و مُقَيَّد، مُحکم و مُتَشابِه می باشد. عبارات مُجْمَل خود را تفسير و نکات پيچيده خود را روشن می کند؛ از واجباتی که پيمان شناسايی آن را گرفت و مستحبّاتی که آگاهی از آنها لازم نيست. قسمتی از احکام دينی در قرآن واجب شمرده شد که ناسخ آن در سنّت پيامبر(صلی الله علیه و آله) آمده و بعضی از آن در سنّتِ پيامبر(صلی الله علیه و آله) واجب شده که در کتاب خدا ترک آن مجاز بوده است؛ بعضی از واجبات، وقتِ محدودی داشته که در آينده از بين رفته است. محرّمات الهی از هم جدا می باشند: برخی از آنها گناهان بزرگ است که وعده آتش دارد و بعضی کوچک که وعده بخشش داده است و برخی از اعمال که اندکش مقبول و در انجام بيشتر آن آزادند. 8⃣ فلسفه و راه آورد حج ♦️خدا حجِّ خانه محترم خود را بر شما واجب کرد، همان خانه ای که آن را قبله گاه انسان ها قرار داده که چونان تشنگان به سوی آن روی می آورند و همانند کبوتران به آن پناه می برند. خدای سبحان، کعبه را مظهر تواضع بندگان در برابر عظمت خويش و نشانه اعتراف آنان به بزرگی و قدرت خود قرار داد و در ميان انسان ها، شنوندگانی را برگزيد که دعوت او را برای حج، اجابت کنند و سخن او را تصديق نمايند و پای بر جايگاه پيامبران الهی نهند. همانند فرشتگانی که بر گِرد عرش الهی طواف می کنند و سودهای فراوان در اين عبادتگاه و محل تجارت زائران به دست آورند و به سوی وعده گاه آمرزش الهی بشتابند. خدای سبحان کعبه را برای اسلام نشانه گويا و برای پناهندگان، خانه اَمن و اَمان قرار داد؛ اَدای حق آن را واجب کرد و حج بيت الله را واجب شمرد و بر همه شما انسان ها مقرّر داشت که به زيارت آن برويد و فرمود: «آن کس که توان رفتن به خانه خدا را دارد، حج بر او واجب است و آن کس که انکار کند، خداوند از همه جهانيان بی نياز است.» ┄═❁✦❀•••🌿🌸🌿•••❀✦❁═┄
گزارش موضوعات مهم خطبه ۱ بند ۴ تا بند ۸.mp3
1.96M
🔊 گزارش موضوعات مهم خطبه ۱ بند ۴ تا ۸ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 طرح «باعلی تا مهدی» علیهما السلام ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 منشور حکومت علوی (شرح نهج البلاغه) آیت الله خامنه ای 📚 انتشارات انقلاب اسلامی 5⃣4⃣ (قسمت چهل و پنجم) برنامه های حکومت امیرالمؤمنین(خطبه ۱۶) 🔻اشتباهات اجتماعی ؛ عامل شکست جوامع 🔰 و بعد هم دو جملهٔ بسیار پر مغز ؛ 🔻« أَلاَ وَإِنَّ الخَطَايَا خَيْلٌ شُمُسٌ حُمِلَ عَلَيْهَا أَهْلُها، وَ خُلِعَتْ لُجُمُهَا فَتَقَحَّمَتْ بِهِمْ في النَّارِ أَلاَ وَ إِنَّ التَّقْوَى مَطَايَا ذُلُلٌ حُمِلَ عَلَيْهَا أَهْلُهَا وَ أُعْطُوا أَزِمَّتَها فَأَوْرَدَتْهُمُ الجَنَّةَ » 🔹 واقعاً مغز انسان قاصر است و زبانش قاصرتر که بخواهد این جمله را تشریح کند که چقدر پر مغز است ! اشتباهات انسانی را امیرالمؤمنین مطرح می کند . آن جامعه ای را که اشتباه می کند و به اشتباه خود پایبند می ماند ، تشبیه می کند به آن کسی که او را انداخته اند روی اسب ، بار کرده اند روی اسب ؛ این اسب هم اسب دیوانه است ، اسب چموش است ، اسبی است که بیخودی از راه در می رود ، بیخودی سوار خودش را می خواهد بیندازد ؛ چموش است و سرکش . علاوه بر این ، افسار هم ندارد . 🔹 یک آدمی را فرض کنید که سوار شده یا بار شده بر روی اسب چموش و سرکشی ، اسب دیوانه و بدون لجام و لگام و بنا است این سوار با این اسب برسد به مقصد ، برسد به مکه ، برسد به سرمنزل . شما را به خدا احتمال رسیدنش چند در هزار است ؟ 🔹 اگر او را وسط راه با مغز به زمین نزند ، اگر او را داخل دره ها پرتاب نکند ، اگر بدن او را تکه پاره نکند ، آنچه خواهد کرد ، او را به سرمنزل بی آب و علفی خواهد رسانید . 🔹 ای سوار بیچاره ! اسب دیوانهٔ بی مهاری که داخل جاده راه نمی رود ، جاده را نمی شناسد ، اختیارش هم دست تو نیست ، تو را خواهد برد و خواهد رسانید به آنجایی که نمی خواهی بروی . 🔹ای جامعهٔ اسلامی ! اشتباهات و خطایایی که به آنها پابند ماندی ، همان اسب سرکش است ، اختیار مرکبت دست خودت نیست ، آن هم مرکبی است دیوانه و چموش و بی لجام .
🔵 اهمیت تواضع 💠 لَا حَسَبَ كَالتَّوَاضُعِ 🔹هیچ خویشاوندى مانند فروتنى نیست. 📒 ، حکمت ۱۱۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح حکمت ۱۱۳ ارزشهای والای اخلاقی بخش ۱۵ تواضع.mp3
4.46M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 5⃣1⃣ ⭕️ ارزشهاى والاى اخلاقى (تواضع) 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 15 ) 🔹ارزشهای والای اخلاقی(تواضع) 🔰 در ادامهٔ حکمت ۱۱۳ امیرالمؤمنین (علیه السلام) می فرمایند : « لَا حَسَبَ كَالتَّوَاضُعِ » ؛ " هیچ پیشینهٔ خانوادگی ارزشمندتر از تواضع نیست. " 🔻ابتدا باید اهمیت حسَب و پیشینهٔ خانوادگی را دانست. خانواده و طایفهٔ نیک و صالح آنقدر ارزشمند است که حضرت در نامه ۵۳ خطاب به مالک اشتر می نویسند: " بچسب به صاحبان مروّت و صاحبان حَسَب ها و پیشینهٔ فامیلیِ پاک از اهل خانه های صالح ." 🔻 اما از طرفی در نامهٔ ۳۲ می نویسند : " مردم به حسَب هایشان تکیه می کنند ، مگر کسی که اهل بصیرت باشد. " 🔻و در حکمت ۳۸۹ هم می فرمایند : " کسی که ارزش خود را از دست بدهد ، حَسَب و ارزش خانوادگی به دردش نمی خورد. " 🔻و بلکه گاهی بالاتر ، در خطبه ۱۹۲ مولا علی (علیه السلام) می فرمایند : " ابلیس در حَسَب انسان های متکبر شراکت می کند . " 🔻بر این اساس مولا علی (علیه السلام) در حکمت ۳۸ معتقدند : « أَكْرَمَ الْحَسَبِ حُسْنُ الْخُلُقِ » ؛ " با ارزش ترین حَسَب حسن خلق است . " 🔰 از طرفی تواضع هم مطلب بسیار مهمی است در نهج البلاغه. در نهج‌البلاغه تواضع به دو نوع مثبت و منفی، تقسیم شده است؛ 🔵 تواضع منفی در حکمت ۲۲۸ اینگونه آمده است: " کسی که نزد ثروتمندی برود و به خاطر ثروتش به او تواضع کند، دو سوم دینش از دست رفته است. " 🔵 اما در مورد تواضع خوب، مولا علی (علیه‌السلام) سه مصداق در نهج‌البلاغه بیان کرده اند: 1⃣ مصداق اول، تواضع حاکم و مسؤولین نسبت به حاجتمندان از مردم است؛ در نامه ۵۳ می‌نویسند: " با حاجتمندان در مجلس عمومی بنشین و به خاطر خدایی که تو را آفریده است، نسبت به آنان تواضع داشته باش." 2⃣ دوم تواضع ثروتمندان نسبت به فقرا؛ در حکمت ۴۰۶ می‌فرماید: " چه زیباست تواضع ثروتمندان برای فقرا به امید طلب آنچه در نزد خداست. " 3⃣ مصداق سوم، روش متواضعانه اهل تقواست؛ در خطبه ۱۹۳ می‌فرماید: « مَشْیُهُمُ التَّواضُع »؛" اصلاً مشی و روش و راه رفتن و زندگی اهل تقوا بر اساس تواضع است. " 🔰 مطلب پایانی، ارزش و آثار تواضع است؛ دو نکته در این باره در نهج البلاغه وجود دارد: 🔸 ۱. نکته اول اینکه با تواضع نعمتهای الهی تمام می‌شود؛ (حکمت ۲۲۴). 🔸 ۲. نکته دوم اینکه تواضع، اسلحه خوبی است بین انسان و شیطان و سربازانش ؛ (خطبه ۱۹۲). 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
هدایت شده از مهدوی ارفع
پدرت شاه خراسان و خودت گنج مقامی پدرت حضرت خورشید و خودت ماه تمامی غنچه‌ای نیست که عطر نفست را نشناسد تو که ذکر صلواتی و درودی و سلامی 🌸🍃 ولادت با سعادت حضرت جواد الائمه و حضرت علی اصغر (علیهم السلام) مبارک باد. 🆔 @mahdavi_arfae
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم 📹 ببینید | پیام استاد در خصوص اتمام دور دوم طرح با علی تا مهدی (علیهما السلام) و دعوت از همراهان گرامی برای شرکت در دور سوم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 👌👌 🎤 جدید حاج ابوذر روحی (خواننده سرود سلام فرمانده) با عنوان 💫💫 اربعین کربلا خونوادگیش قشنگ تره 😍❤️ 💟@ghorfeh_tasnim
هدایت شده از ن‍‌ﯡاۍ خ‍‌اص✔️︎
Mohammad Hossein Pooyanfar - Rahem Allah (128).mp3
7.73M
👌محمد حسین پویانفر✅ خدابیامرزه مادرمو👱‍♀ خدا بیامرزه پدرمو🧔 🎧🏆@CHANTSPECIAL🥇🎤
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥رابطه بین امام و امت درک نکردنی است 🎙 👈فوق العاده زیبا👌 🔴 کــــانـــــال در محـــــضر علمـــــا👇 https://eitaa.com/joinchat/890306563Ceb69f62f94
هدایت شده از ختم نهج البلاغه
🌹 مژده مژده همزمان با سالروز میلاد با سعادت حضرت زینب کبری سلام الله علیها دخت بزرگوار امیرالمومنین علیه السلام ،سومین دوره ختم نهج البلاغه و دومین دوره طرح یاعلی تا مهدی آغاز شد. 🖌 در این طرح بزرگ هر فردی علاوه بر آنکه در مدت ۲۷۰ روز و با صرف زمان بسیار اندک در شبانه روز یک دور نهج البلاغه را با شرح کوتاه استاد مهدوی ارفع می خواند و نکات مفید و نابی را در خصوص معارف نهج البلاغه فرامی گیرد، می تواند با تأسیس یک کتاب و گروه، مخاطبان خود را هم بطور رایگان و بدون هیچ زحمتی بطور روزانه در معرض استفاده قرار دهد. ✅ راه اندازی گروه یا کانال از شما، محتوای خلاصه، دسته بندی شده و جذاب از ما . کافیست همین الان در کانال زیر عضو شوید👇 کانال ختم نهج البلاغه https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee این طرح و کانال را به همگان معرفی کنید و در ثواب هدایت و ارشاد دیگران توسط نهج البلاغه شریک شوید. کانال استاد مهدوی ارفع 👇 https://eitaa.com/joinchat/3042902020Cab4e8d14dc
هدایت شده از ختم نهج البلاغه
📌سلام و عرض ادب خدمت شیعیان نازنین مولا علی علیه السلام❤️ ضمن خوش آمدگویی، جهت دسترسی به سهم روزانه ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز روی لینک های زیر کلیک کنید⏬ 🔻متن سهم روز اول https://eitaa.com/mahdavi_arfae/13347 🔻 فایل صوتی سهم روز اول https://eitaa.com/mahdavi_arfae/13346 🔻 متن سهم روز دوم https://eitaa.com/mahdavi_arfae/13354 🔻فایل صوتی سهم روز دوم https://eitaa.com/mahdavi_arfae/13366 🔻متن سهم روز سوم https://eitaa.com/mahdavi_arfae/13372 🔻 فایل صوتی سهم روز سوم https://eitaa.com/mahdavi_arfae/13370 🔻متن سهم روز چهارم https://eitaa.com/mahdavi_arfae/13381 🔻فایل صوتی سهم روز چهارم https://eitaa.com/mahdavi_arfae/13382 🔻متن سهم روز پنجم https://eitaa.com/mahdavi_arfae/13393 🔻فایل صوتی ختم روز پنجم https://eitaa.com/mahdavi_arfae/13394 🔻متن سهم روز ششم https://eitaa.com/mahdavi_arfae/13404 🔻فایل صوتی ختم روز ششم https://eitaa.com/mahdavi_arfae/13405 🔻متن سهم روز هفتم https://eitaa.com/mahdavi_arfae/13412 🔻 فایل صوتی سهم روز هفتم https://eitaa.com/mahdavi_arfae/13413 🔻متن سهم روز هشتم https://eitaa.com/mahdavi_arfae/13424 🔻 فایل صوتی سهم روز هفتم https://eitaa.com/mahdavi_arfae/13425 🔻متن سهم روز نهم https://eitaa.com/mahdavi_arfae/13432 🔻فایل صوتی سهم روز نهم https://eitaa.com/mahdavi_arfae/13433 🔻متن سهم روز دهم https://eitaa.com/mahdavi_arfae/13443 🔻فایل صوتی سهم روز دهم https://eitaa.com/mahdavi_arfae/13444 🔻متن سهم روز یازدهم https://eitaa.com/mahdavi_arfae/13458 🔻 فایل صوتی سهم روز یازدهم https://eitaa.com/mahdavi_arfae/13459 🔻متن سهم روز دوازدهم https://eitaa.com/mahdavi_arfae/13472 🔹 فایل صوتی سهم روز دوازدهم🔻 https://eitaa.com/mahdavi_arfae/13473 🔻متن سهم روز سیزدهم https://eitaa.com/mahdavi_arfae/13483 🔻 فایل صوتی سهم روز سیزدهم https://eitaa.com/mahdavi_arfae/13484 🔻متن سهم روز چهاردهم https://eitaa.com/mahdavi_arfae/13493 🔻 فایل صوتی سهم روز چهاردهم https://eitaa.com/mahdavi_arfae/13484 🔻متن سهم روز پانزدهم https://eitaa.com/mahdavi_arfae/13506 🔻 فایل صوتی سهم روز پانزدهم https://eitaa.com/mahdavi_arfae/13507 🔻متن سهم روز شانزدهم https://eitaa.com/mahdavi_arfae/13514 🔻 فایل صوتی سهم روز شانزدهم https://eitaa.com/mahdavi_arfae/13515 🔻متن سهم روز هفدهم https://eitaa.com/mahdavi_arfae/13524 🔻 فایل صوتی سهم روز هفدهم https://eitaa.com/mahdavi_arfae/13525 🔻متن سهم روز هجدهم https://eitaa.com/mahdavi_arfae/13529 🔻 فایل صوتی سهم روز هجدهم https://eitaa.com/mahdavi_arfae/13530 🔻متن سهم روز نوزدهم https://eitaa.com/mahdavi_arfae/13540 🔻 فایل صوتی سهم روز نوزدهم https://eitaa.com/mahdavi_arfae/13541 🔻متن سهم روز بیستم https://eitaa.com/mahdavi_arfae/13550 🔻 فایل صوتی سهم روز بیستم https://eitaa.com/mahdavi_arfae/13551 🔻متن سهم روز بیست ویکم https://eitaa.com/mahdavi_arfae/13561 🔻 فایل صوتی سهم روز بیست ویکم https://eitaa.com/mahdavi_arfae/13562 🔻متن سهم روز بیست ودوم https://eitaa.com/mahdavi_arfae/13569 🔻 فایل صوتی سهم روز بیست ودوم https://eitaa.com/mahdavi_arfae/13570 🔻متن سهم روز بیست ودوم https://eitaa.com/mahdavi_arfae/13569 🔻فایل صوتی سهم روز بیست ودوم https://eitaa.com/mahdavi_arfae/13570 🔻متن سهم روز بیست وسوم https://eitaa.com/mahdavi_arfae/13578 🔻 فایل صوتی سهم روز بیست و سوم https://eitaa.com/mahdavi_arfae/13579 🔻متن سهم روز بیست وچهارم https://eitaa.com/mahdavi_arfae/13587 🔻فایل صوتی سهم روز بیست و چهارم https://eitaa.com/mahdavi_arfae/13588 🔻متن سهم روز بیست وپنجم https://eitaa.com/mahdavi_arfae/13610 🔻 فایل صوتی سهم روز بیست و پنجم https://eitaa.com/mahdavi_arfae/13611 🔻متن سهم روز بیست وششم https://eitaa.com/mahdavi_arfae/13623 🔻 فایل صوتی سهم روز بیست و ششم https://eitaa.com/mahdavi_arfae/13624 🔻متن سهم روز بیست وهفتم https://eitaa.com/mahdavi_arfae/13631 🔻 فایل صوتی سهم روز بیست و هفتم https://eitaa.com/mahdavi_arfae/13632 🔻متن سهم روز بیست وهشتم https://eitaa.com/mahdavi_arfae/13647 🔻 فایل صوتی سهم روز بیست و هشتم https://eitaa.com/mahdavi_arfae/13648 ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
هدایت شده از ختم نهج البلاغه
عنوان: شرح حکمت 1 نهج البلاغه حجت الاسلام مهدوی ارفع بسم الله الرحمن الرحیم✨ حکمت1 : در فتنه ها، چونان شتر دوساله باش، نه پشتی دارد که سواری دهد، و نه پستانی تا او را بدوشند. 🌹 شرح : 🔷ممکن از تصور شود که مقصود این حکمت این است که در آشوبهای اجتماعی که در آن حق و باطل به راحتی قابل تشخیص نیستند(فتنه) ، مجاز هستیم که کناره گیری کنیم و به هیچکدام از دو گروه کمک نکنیم، در حالی که این برداشت با منطق امیرالمومنین در نهج البلاغه صد درصد در تعارض است و مخالف است. اولین فتنه ای که در حکومت خود امیرالمومنین رخ داد فتنه جمل بود. در فتنه جمل، طلحه و زبیر و همسر پیامبر و عده ای دیگر، شهر بصره را به آشوب کشیدند. فرماندار را کشتند و فتنه به پا کردند. امیرالمومنین برای حفظ امنیت مردم و حفظ نظام اسلامی دستور مقابله با فتنه را دادند ، همه مردم آماده شدند تا به سمت بصره بروند اما چهار نفر از بزرگان سرشناس عمدا نشستند و برای کمک بلند نشدند (سعد بن وقاص – محمد بن مسلمه – اسامه بن زید و عبدالله بن عمر پسر خلیفه دوم) وقتی امیرالمومنین از اینها پرسیدند چرا برای جنگ آماده نمیشوید به دروغ گفتند:(( ما از اینکه مسلمانی را بکشیم نگرانیم))  امیرالمومنین از آنها پرسیدند: آیا بر بیعت من وفادارید؟ گفتند: بله . امیرالمومنین فرمودند: پس به خانه هایتان بروید. 🔷وقتی که اینها رفتند مولا حکمت15 را فرمودند: « هرفریب خورده ای را نمیشود سرزنش کرد». اینها میخواستند با این حرف و حرکت خودشان، ته دل یاران امیرالمومنین را خالی کنند و شک بیندازند که شما چطور به اطمینان رسیدید که بروید با مسلمان در بصره بجنگید؟ 🔷خوب اگر منظور امیرالمومنین این بود که  شما در فتنه ها اگر واقعا در تردید هستید و ندانستید که چه کنید، بروید خانه نشین شوید، پس در هیچ جای تاریخ نباید این چهار نفر را توبیخ کنند، در حالی که وقتی امیرالمومنین مردم را برای مبارزه با فتنه گران بصره حرکت دادند یک نفر دیگر به نام حارث بن حوط به امیرالمومنین گفت که من هم مخالف جنگ جمل هستم ومثل آن چهار نفر شرکت نمیکنم. اونجا بود که امیرالمومنین در مورد آن چهار نفرحمکت18 را بیان فرمودند «درباره کسانی که از جنگ کناره گرفتند فرمود:  آنها حق را خوار کردند اگرچه باطل را هم یاری نرساندند»ـ ✅ بنابراین در فتنه ها حق نداریم به بهانه اینکه حق را تشخیص نمیدهیم ساکت باشیم بلکه تکلیف داریم بصیرت و علم و صبرمان را بالا ببریم تا به درستی حق را از مواضع ونشانه های آن بشناسیم. 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع👇 https://eitaa.com/joinchat/3042902020Cab4e8d14dc
هدایت شده از ختم نهج البلاغه
شرح-حکمت-1نهج-البلاغه-حجت-الاسلام-مهدوی-ارفع.mp3
792.1K
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 🔸 شرح حکمت اول 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 👌استاد مهدوی ارفع در مدت ۳ دقیقه و ۱۷ ثانیه حکمت اول را از نهج البلاغه شرح می کنند. https://eitaa.com/joinchat/3042902020Cab4e8d14dc
هدایت شده از ختم نهج البلاغه
🌳شجره آشوب« قسمت اول» 📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام 🔻خداوند در قرآن مثال های زیادی در باره اقوام گذشته مانند عاد و ثمود زده است که بیشترین این ها درباره بنی اسراییل است. همچنین در قرآن اصل تکرار سنت های تاریخی موضوعی پذیرفته شده است. 🔻 در سوره فتح خدا می فرماید: « سُنَّةَ اللَّهِ الَّتِي قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلُ وَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلًا». سنت هایی که پیش از شما بودند و برای سنت خدا تغییری نمی یابی. این آیه به صراحت از تغییر ناپذیری سنن الهی در طول تاریخ خبر می دهد. 🔻سنت هایی مانند نابودی ظلم و پیروزی جبهه حق، هلاکت اقوام در اثر گناهان و عدم امر به معروف و نهی از منکر توسط علما و ... . 🔻در روایات اسلامی نیز امت پیامبر اسلام به بنی اسراییل تشبیه شده است. این مضمون در کلام نبوی به اشکال گوناگون بیان شده است. خلاصه روایات مذکور این معنا را می رساند که حوادثی که در قوم بنی اسراییل اتفاق افتاد، در میان امت اسلام نیز رخ خواهد داد. ایشان فرمود:... 📚 کتاب شجره آشوب 💬 نویسندگان: آقایان یوسفی و آقامیری ↩️ ادامه دارد... https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
هدایت شده از ختم نهج البلاغه
شرح-حکمت2-بخش-1-طمع.mp3
1.02M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 🔸 شرح 1⃣ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع https://eitaa.com/joinchat/3042902020Cab4e8d14dc
هدایت شده از ختم نهج البلاغه
💠 آن که جان را با طمع ورزى بپوشاند خود را پست کرده، و آن که راز سختى هاى خود را آشکار سازد خود را خوار کرده، و آن که زبان را بر خود حاکم کند خود را بى ارزش کرده است. 📒 نهج البلاغه، 🌹شرح حکمت۲ (۱) 🔻امیر المومنین سه عامل از عوامل خفت و ذلت در نهج البلاغه را بیان فرمودند. ⏬ اول طمع: تفاوت طمع با حرص در این است که طمع کار به آنچه که از مال و قدرت و احترام و شهرت متعلق به دیگران است چشم دوخته است اما حریص دوست دارد مال و مقام بیشتری داشته باشه ، چه در دست دیگران باشه چه نباشد. 🔻شش اثر برای طمع ورزی در نهج البلاغه بیان شده است: 1⃣ خواری و ذلت: 🔹1.1 در حکمت ۲ 🔹1.2 درحمکت۲۲۶ که فرمودند: « طمع کار همواره زبون و خوار است». 🔹1.3 درانتهای بند 4 خطبه 160 که امیرالمومنین در مورد حضرت عیسی (ع) فرمودند: «آز و طمعی نداشت تا او را خوار و ذلیل نماید». 2⃣ بردگی که بالاترین مصداق خفت و ذلت است: در حکمت ۱۸۰ می فرمایند:«طمع ورزی بردگی همیشگی است» 3⃣ آفت تفکر و بی اثر کردن عقلانیت :درحکمت ۲۱۹ میفرمایند :« قربانگاه اندیشه ها زیربرق طمع ورزی ها است». 4⃣ هلاکت : 🔹4.1 در حکمت ۲۷۵ می فرمایند: «طمع به هلاکت مى کشاند و نجات نمى دهد، و به آنچه ضمانت کند، وفادار نیست، و بسا نوشنده آبى که پیش از سیراب شدن گلو گیرش شد، و ارزش آنچه که بر سر آن رقابت مى کنند، هر چه بیشتر باشد، مصیبت از دست دادنش اندوهبارتر خواهد بود». 🔹4.2 در بند۱۴ نامه ۳۱ خطاب به فرزند عزیزشان فرمودند: «بپرهیز از آن که مرکب طمع ورزى، تو را به سوى هلاکت به پیش راند، اگر توانستى که بین تو و خدا هیچ صاحب نعمتى قرار نگیرد، (یعنی امید و طمع به غیر خدا نداشته باشی) چنین باش، زیرا تو، روزى خود را دریافت مى کنى، و سهم خودت را بر مى دارى، و مقدار اندکى که از طرف خداى سبحان به دست مى آورى، بزرگتر و با ارزش تر ازمال فراوانى است که از دست بندگان دریافت مى کنی». 5⃣ مقدم کردن دنیا بر آخرت یا به تعبیر قران کریم (فروختن آخرت باقی به دنیای فانی است): در بند ۷ خطبه ۹۱ در صفات والای فرشتگان می فرمایند: «طمع ها به آنان شبیخون نزده تا تلاش دنیا را بر کار آخرت مقدّم دارند». 6⃣ ایجاد ناامیدی و یاس : در حکمت ۱۰۸ در حالات قلب می فرمایند: «پس اگر در دل امیدى پدید آید، طمع آن را از بین خواهد برد»... ↩️ ادامه دارد... 🎙 حجت الاسلام مهدوی‌ ارفع https://eitaa.com/joinchat/3042902020Cab4e8d14dc
هدایت شده از ختم نهج البلاغه
🌳شجره آشوب« قسمت دوم » 📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام 🔻« آنچه بر بنی اسراییل آمد، نعل به نعل بر امت من می رسد. حتی اگر در میان آن ها، زنی با فرزندش زنا کرده باشد، در امت من هم چنین خواهد شد.» 🔻 در روایتی دیگر رسول خدا می فرمایند: «چیزهایی که به امت های پیشین رسید، ذراع به ذراع و شبر به شبر به شما نیز می رسد. حتی اگر کسی از آن ها وارد سوراخ سوسماری شود، شما نیز چنین می کنید.» 🔻در موارد دیگر رسول خدا، به صورت خاص، تشبیهاتی را نسبت به امت بنی اسراییل، انجام داد. یکی از بهترین مصادیق این روایات حدیث منزلت است که رسول خدا، امیرالمومنین را به هارون تشبیه کرد؛ همانگونه که هارون، وصی موسی بود، حضرت امیر نیز جانشین پیامبر محسوب می شد. 🔻 در روایتی دیگر نیز امام حسن و امام حسین به شبر و شبیر، پسران هارون تشبیه شده اند. از دیگر روایاتی که می توان به آن اشاره کرد، افتراق امت بعد از پیامبر است. امام علی علیه السلام فرمود: «امت موسی بعد از او به هفتاد و یک فرقه تقسیم شدند و تنها یک فرقه نجات یافت و بقیه در آتش هستند. 🔻 امت عیسی بعد از او به هفتاد و دو فرقه تقسیم شدند و یک فرقه نجات یافت و بقیه در آتش هستند... 📚 کتاب شجره آشوب 💬 نویسندگان: آقایان یوسفی و آقامیری ↩️ ادامه دارد... https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee