eitaa logo
تبیین حکمتهای نهج البلاغه استاد مهدوی ارفع
322 دنبال‌کننده
611 عکس
55 ویدیو
2 فایل
به غیر از مطالب منتقل شده از کانال استاد ، مابقی مطالب، پیاده شده سخنرانی های استاد مهدوی ارفع می باشد. پل ارتباطی ما و شما: @Sarbazekoochek14
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 منشور حکومت علوی (شرح نهج البلاغه)آیت الله خامنه ای 📚 انتشارات انقلاب اسلامی 6⃣1⃣ (قسمت شانزدهم) دعوت پیامبر صلی الله علیه وآله بر اساس فطرت انسانها (خطبه ۱۴۷) 🔻 [خطبه ۱۴۷] خطبهٔ عجیبی است ! البته پیشگویی هم در این خطبه هست. آیندهٔ امّت اسلام را این بندهٔ برگزیده خدا ، این ولیّ اعظم [ پیش بینی کرده و اینکه این آینده ] کِی است و تا کی ؟ از بعد از امیرالمؤمنین دوران آیندهٔ پس از علی شروع می شود تا روزی که دولت حق و حکومت جهانی اسلام، همهٔ عالم را قبضه کند؛ تا آن روز ، آینده است ؛ مخصوص زمان معاویه نیست ، مخصوص زمان یزید و مروان نیست، مال همیشهٔ زمان هاست. 🔻فَبَعَثَ مُحَمَّداً (صلى الله عليه و آله) بِالحَقِّ؛ پس برانگیخت محمد ( صلی الله علیه وآله ) را به حق. دعوت پیغمبر ، دعوت حق است ؛ دعوت حق یعنی دعوت به آن مکتبی که بر طبق سرشت انسانها و بر طبق فطرت این عالم است ؛ حق یعنی این . 🔹هر نظامی و هر فکری و هر فلسفه ای و هر مقرراتی که با فطرت انسان و با فطرت عالم ، برابر و مساعد و ملایم و هماهنگ نباشد ، باطل است ؛ و باطل نمی ماند. و هر دعوتی و مکتبی که با فطرت انسان و با نیازهای انسانی و با کیفیت ترکیب ساختمان وجود انسان و وجود جهان ، برابر و هماهنگ و منطبق باشد ، حق است ؛ حق یعنی این . و حق در دنیا می ماند ؛ چون بر طبق روال فطرت عالم و فطرت انسان و جهان است . 🔻 لِلْحَقِّ دَوْلَةٌ، لِلْباطِلِ جَوْلَةٌ ؛ باطل جَوَلان است ، باطل همین کفهای روی آب است ؛ نگاه نکن که هست ، بدان که در باطن نیست و پایدار نخواهد ماند . پیغمبران می آیند حق را می آورند ، حق را به انسانها ارائه می دهند ، برای انسانها آنچه را با فطرت آنها برابر است ، عرضه می دارند و به ارمغان می آورند . 🔹 این جمله که حق یعنی چه و باطل یعنی چه ، کلید فهم بسیاری از آیات و روایات و معارف اسلامی است. ↩️ ادامه دارد...
🔴 یأس از رحمت الهی ممنوع ⛔️ 💠 الْحَمْدُ لِلَّهِ غَيْرَ مَقْنُوطٍ مِنْ رَحْمَتِهِ وَ لَا مَخْلُوٍّ مِنْ نِعْمَتِهِ وَ لَا مَأْيُوسٍ مِنْ مَغْفِرَتِهِ 🔹 ستايش خداوندی را سزاست که کسی از رحمت او مأيوس نگردد و از نعمت های فراوان او بيرون نتوان رفت؛ خداوندی که از آمرزش او هيچ گناهکاری نااميد نگردد... 📒 ، خطبه ۴۵
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح حکمت ۱۰۸ بخش ۶ مدیریت قلب.mp3
3.95M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 6⃣ ⭕️ مدیریت قلب 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 6 ) 🔹 مدیریت قلب 🔰 در مقابل رجاء در حکمت ۱۰۸ ، یأس به عنوان آسیب رساننده به رجاء مطرح شده ، در نهج البلاغه شریف امیرالمؤمنین (علیه السلام) اولاً تعجب می کنند از انسانی که می تواند استغفار کند اما به واسطه کثرت گناهانش به قنوط و یأس مبتلا شده است. در حکمت ۸۷ می فرمایند تعجّب می کنم از کسی که به یأس رسیده در حالیکه همراه او امکان استغفار هست. 🔻دلیل این نگاه مولا علی (علیه السلام) این است که اساساً ذات خداوند متعال، رحمت است و کسی نباید از رحمت و مغفرت و لطف پروردگار مأیوس بشود . 🔻 در خطبه ۴۵ حضرت اینگونه عرضه می دارند : « الْحَمْدُللهِِ غَیْرَ مَقْنُوط مِنْ رَحْمَتِهِ وَ لاَ مَخْلُوٍّ مِنْ نِعْمَتِهِ وَ لاَ مَأْیُوس مِنْ مَغْفِرَتِهِ » ؛ " ستایش مخصوص خدایی است که کسی از رحمت او ناامید نمی شود و کسی از نعمت او محروم نمی شود و احدی از مغفرت او ناامید نمی گردد . " 🔻 بنابراین چون خداوند متعال مظهر رحمت است ، معدن رحمت است ، انسان نباید به غیر خدا امید داشته باشد و از خدا هم نا امید نباشد. اساساً کسانی که به غیر خدا دل می بندند، نا امید می شوند ؛ در نامه ۳۱ مولا علی (علیه السلام) به فرزند عزیزشان اینگونه می نویسند : " بدان آن کسی که خزانه های آسمان و زمین در دست اوست ، به تو اجازهٔ دعا کردن داده است و اجابت آن را ضمانت کرده است ، پس مبادا تأخیر در اجابت او تو را ناامید گرداند ، زیرا که بخشش به قدر نیت انسان بستگی دارد. " 🔻 با این نظر آنهایی که امیدشان به غیر خداست ، ناامید می شوند ؛ شما ببینید در حکمت ۱۵۰ نهج البلاغه حضرت می فرمایند : " از کسانی نباش که بدون عمل صالح امید به آخرت دارند ، به نفس خودشان عُجب دارند. " بعد می فرمایند : « يَقْنَطُ إِذَا ابْتُلِيَ...إِنِ اسْتَغْنَى بَطِرَ وَ فُتِنَ وَ إِنِ افْتَقَرَ قَنِطَ وَ وَهَنَ » ؛ " اینجور انسان ها وقتی مبتلا می شوند ناامید می شوند ، وقتی پولدار می شوند و مستغنی می شوند طغیان می کنند ، وقتی فقیر می شوند ، مأیوس و ضعیف می شوند . " 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز (37).mp3
16.18M
🔈ختم گویای در ۱۹۲ روز. 🌺 طرح باعلی تامهدی (علیهما السلام) 🔷 سهم روز صد و شصت و سوم: خطبه ۹۱ بند ۹ تا ۱۵ ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
🌹سهم : خطبه ۹۱ بخش ۹ تا ۱۵ ┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄ 📜 ،خطبه اشباح 9⃣ چگونگی آفرينش زمين ♦️زمين را به موج های پرخروش، و درياهای موّاج فرو پوشاند، موج هايی که بالای آن ها به هم می خورد و در تلاطمی سخت، هر يک ديگری را واپس می زد، چونان شترانِ نرِ مست، فريادکنان و کف بر لب، به هر سوی روان بودند. پس، قسمت های سرکش آب از سنگينی زمين فرو نشست و هيجانِ آنها بر اثر تماس با سينه زمين آرام گرفت، زيرا، زمين با پشت بر آن می غلطيد و آن همه سر و صدای امواج ساکن و آرام شده، چون اسب افسار شده رام گرديد. خشکی های زمين را در دل امواج، گسترد، و آب را از کبر و غرور و سرکشی و خروش بازداشت، و از شدّت حرکتش کاسته شد، و بعد از آن همه حرکت های تند ساکت شد، و پس از آن همه خروش و سرکشیِ متکبّرانه، به جای خويش ايستاد. پس هنگامی که هيجان آب در اطراف زمين فرو نشست، و کوه های سخت و مرتفع را بر دوش خود حمل کرد، چشمه های آب از فراز کوه ها بيرون آورد و آب ها را در شکاف بيابان ها و زمين های هموار روان کرد، و حرکتِ زمين را با صخره های عظيم و قلّه کوه های بلند نظم داد، و زمين به جهت نفوذ کوه ها در سطح آن، و فرو رفتن ريشه کوه ها در شکاف های آن و سوار شدن بر پشت دشت ها و صحراها، از لرزش و اضطراب باز ايستاد. 0⃣1⃣ نقش پديده های جوی در زمين ♦️و بين زمين و جو فاصله افکند و وَزِش بادها را برای ساکنان آن آماده ساخت. تمام نيازمندی ها و وسايل زندگی را برای اهل زمين استخراج و مهيّا فرمود، آنگاه هيچ بلندی از بلندی های زمين را که آب چشمه ها و نهرها به آن راه ندارد وا نگذاشت، بلکه ابرهايی را آفريد تا قسمت های مرده آن احيا شود، و گياهان رنگارنگ برويند. قطعات بزرگ و پراکنده ابرها را به هم پيوست تا سخت به حرکت درآمدند، و با به هم خوردن ابرها، برق ها درخشيدن گرفت، و از درخشندگی ابرهای سفيدِ کوه پيکر و متراکم، چيزی کاسته نشد. ابرها را پی در پی فرستاد تا زمين را احاطه کردند، و بادها شيرِ باران را از ابرها دوشيدند، و به شدّت به زمين فرو ريختند، ابرها پايين آمده، سينه بر زمين ساييدند، و آنچه بر پشت داشتند فرو ريختند که در بخش های بی گياه زمين انواع گياهان روييدن گرفت، و در دامن کوه ها، سبزه ها پديد آمد. ┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄
🌹سهم : خطبه ۹۱ بخش ۹ تا ۱۵ ┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄ 📜 خطبه اشباح 1⃣1⃣ زيبايی های زمين ♦️پس، زمين به وسيله باغ های زيبا، همگان را به سرور و شادی دعوت کرده، با لباس نازک گلبرگ ها که بر خود پوشيد، هر بيننده ای را به شگفتی واداشت. و با زينت و زيوری که از گلوبند گل های گوناگون، فخرکنان خود را آراست، هر بيننده ای را به وجد آورد، که فرآورده های نباتی را، توشه و غذای انسان، و روزی حيوانات قرار داد. در گوشه و کنارِ آن، درّه های عميق آفريد، و راه ها و نشانه ها برای آنان که بخواهند از جادّه های وسيع آن عبور کنند، تعيين کرد. 2⃣1⃣ داستان زندگی آغازين آدم عليه السّلام و اعزام پيامبران عليهم السّلام ♦️هنگامی که خدا زمين را آماده زندگی انسان ساخت و فرمان خود را صادر فرمود، آدم(علیه السلام) را از ميان مخلوقاتش برگزيد و او را نخستين و برترين مخلوق خود در زمين قرار داد. ابتدا آدم را در بهشت جای داده و خوراکی های گوارا به او بخشيد و از آنچه که او را منع کرد پرهيز داد و آگاهش ساخت که اقدام بر آن، نافرمانی بوده و مقام و ارزش او را به خطر خواهد افکند. امّا آدم(علیه السلام) به آنچه نهی شد، اقدام کرد و علم خداوند درباره او تحقّق يافت، تا آن که پس از توبه، او را از بهشت به سوی زمين فرستاد، تا با نسل خود زمين را آباد کند، و بدين وسيله حجّت را بر بندگان تمام کرد. و پس از وفات آدم(علیه السلام)، زمين را از حجّت خالی نگذاشت و ميان فرزندان آدم(علیه السلام) و خود، پيوند شناسايی برقرار فرمود، و قرن به قرن، حجّت ها و دليل ها را بر زبان پيامبران برگزيده آسمانی: و حاملان رسالت خويش جاری ساخت، تا اينکه سلسله انبياء با پيامبر اسلام، حضرت محمد(صلی الله علیه و آله)به اتمام رسيد و بيان احکام و انذار و بشارت الهی به سر منزل نهايی راه يافت. 3⃣1⃣ آفرينش امكانات زندگی ♦️روزیِ انسان ها را اندازه گيری و مقدّر فرمود، گاهی کم و زمانی زياد، و به تنگی و وسعت به گونه ای عادلانه تقسيم کرد تا هر کس را که بخواهد با تنگی روزی يا وسعت آن بيازمايد، و با شکر و صبر، غنی و فقير را مورد آزمايش قرار دهد. پس روزیِ گسترده را با فقر و بيچارگی درآميخت، و تندرستی را با حوادث دردناک پيوند داد. دوران شادی و سُرور را با غصّه و اندوه نزديک ساخت، اَجل و سرآمد زندگی را مشخّص کرد، آن را گاهی طولانی و زمانی کوتاه قرار داد، مقدّم يا مؤخّر داشت، و برای مرگ، اَسباب و وسائلی فراهم ساخت، و با مرگ، رشته های زندگی را در هم پيچيد و پيوندهای خويشاوندی را از هم گسست تا آزمايش گردند. ┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄