💠 پرسش| آیا هزینه کردن برای ساخت ضریح هایی از طلا و نقره برای حضرات اهل بیت (علیهم السلام) در شرایطی که بسیاری از شیعیان و حتی غیر شیعیان در مخارج روزمره ی خود مانده اند درست است؟
✅ پاسخ: 1: مردم از اموال شخصی خود می پردازند و از اموال دولتی و عموم مردم نیست.
2: همین مردم که ضریح می سازند همین مردم هم در هر مورد به کمک نیازمندان می شتابند.
3: با عظمت بودن مراقد مقدّسه از شعائر است و عبادت می باشد.
4: در روایت آمده که در صدر اسلام پیشنهاد شد ستار کعبه را که قیمتی بوده بفروش برسد امیرالمؤمنین علیه السلام مانع شدند. و در زمان ما ستار خانه خدا خیلی قیمتی است که قابل وصف نیست، و با تشریفات خاصّی سالی یکبار بافته می شود.
5: این سؤال هر چند به ظاهر بین شیعیان مطرح است اما ریشه وهّابی دارد.همان وهابیانی که قبور ائمه بقیع را تخریب کردند.
6: برای اداره امور زندگی فقرا در شریعت و اسلام زکات و موارد دیگر جعل شده.
7: هر چیزی در جای خود لازم است، شما پارک ها را، میادین ورزش را، ساختمان های ادارات را، جادّه ها را، دانشگاه ها و مدارس را... ملاحظه کنید، که خرج ضریح سیدالشهدا علیه السلام نسبت به یکی از آن ها چیزی نیست.
8: ما در انتظار روزی هستیم که قبور ائمه بقیع علیهم السلام هم با عظمت هر چه تمامتر از اموال شخصی مردم در مقابل چشم و خشم دشمنان ساخته شود ان شاء الله.
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 #مهارت_تبلیغ | شیوههای معاشرت مبلغ با کودکان و نوجوانان(1)
👈 پس رعایت و عمل کردن اخلاق مهربانی در مسیر #تبلیغ دین می تواند بهترین اثر معنوی و روحی را بگذارد.و یک گام موفق توام با پیشرفت را به همراه داشته باشد. رعایت حد و اندازه این رفتار یک امر مهم و اساسی است.
تبلیغ برای کودکان و نوجوانان
معاشرت صحیح و سازنده با کودکان و نوجوانان زمینه ساز خوبی است،تا بتوان معارف الهی را به آنها منتقل کرد.ارتباط صحیح باعث تحول در ایجاد انگیزه،پذیرش و جلب اعتماد بین مبلغان و نسل کودکان و نوجوانان خواهد شد.
از جمله شیوههای معاشرت:
الف: شیوه های عاطفی- اخلاقی:
۱. مهربانی
«فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللّهِ لِنتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِكَ...»( آل عمران آیه : ۱۵۹)
«پس به بركت رحمتى از جانب خداوند با آنها (امت خود) نرمخو شدى، و اگر بد خلق و سختدل بودى حتما از دورت پراكنده مىشدند. »
پیامبر اکرم (صلی اله علیه واله): « اِنَّ اَحبَّ عبادَ اللهِ اِلَی اللهِ أنصَحُهُم لِعِبادِه؛» «محبوب ترین بندگان خدا نزد وی کسی است که با بندگان او دلسوزتر و مهربانتر باشد.»[۱]
پس رعایت و عمل کردن این اصل اخلاقی در مسیر تبلیغ دین می تواند بهترین اثر معنوی و روحی را بگذارد.و یک گام موفق توام با پیشرفت را به همراه داشته باشد.
رعایت حد و اندازه این رفتار یک امر مهم و اساسی است،و هر گونه زیاده روی و عدم رعایت سن و شرایط روحی و فرهنگ زندگی افراد، تاثیر منفی بجا خواهد گذاشت.
۲. عدل و انصاف
رفتار عادلانه و همراه انصاف در جلب اعتماد و پذیرش افراد خیلی موثر خواهد شد.
مصادیقی از رعایت عدل و انصاف:
در محبت ورزیدن بین نوجوان و کودکان،صحبت و گفتگو،داوری در مسابقات،نگاه کردن،تشویق کردن،عدالت در تقسیم وظایف و...
نکاتی هستند که شخص مبلغ در مرحله عمل باید رعایت و دقت کافی داشته باشد،به طوری که اگر نسبت به رعایت این مسائل غافل شود، نتایج نا مطلوبی را خواهد دید.
۳. صداقت
صداقت و راستگویی اصلی است که همه انسانها نسبت به آن علاقمند و محبت خاصی نشان می دهند،یک مبلغ دین باید گفتار و کردار خود را طوری تنظیم کند که اعتماد همه را جلب کند.
در واقع کسی که در پند و موعظه و تبلیغ و ارشاد خود صداقت داشته باشد،عملش آینه حرفش و رفتارش شاهد گفتارش خواهد بود.[۲]از این رو محبوبیت بیشتری را خواهد داشت.
مصادیقی از صداقت که باید رعایت شود،عبارتند:
صدق در گفتار،وعده دادن، پاسخ دادن،و برخورد کردن
۴. مدارا
برخورد همراه مدارا اینگونه هست،که به ظرفیت ها و توانایی های افراد توجه کنیم،و با سعه صدر وگذشت ودرک آنها در کار و فعالیت خودمان ثابت قدم باشیم.پس در امر تبلیغ و آموزش کودکان و نوجوانان نیاز هست،که ویژگی های شخصیتی و اخلاقی آنها را خوب مطالعه کرده و با حلم وملایمت و همراه با جدیت به مسیر الهی هدایت کنیم.
مصادیقی از مدارا:
نحوه برگزاری نماز جماعت(نه طولانی و خسته کننده و نه خیلی سریع و بی توجه)، برگزاری برنامه اعیاد و مناسبتها(مناسب و وقت گیر نباشد)،مدت سخنرانی ها(خیلی خسته کننده و طولانی نباشد)،برگزاری کلاسها(خیلی خشک و یکسره نباشد)،شلوغی بچه ها(در این زمان از عصبانیت و فریاد زدن باید پرهیز کرد) توضیح دادن مباحث(درک سطح آگاهی و فهم آنها).[۳]
منابع:
*#قرآن_کریم
۱. احمدی،سعید،شیوههای معاشرت مبلغ با کودکان و نوجوانان،ذوی القربی،اول،۱۳۸۹،قم
۲. محدثی،جواد،اخلاق معاشرت،بوستان کتاب،چهارم،۱۳۸۲،قم
۳. فرید تنکابنی،مرتضی،رهنمای انسانیت(ترجمه نهج الفصاحه)،دفتر نشر فرهنگ اسلامی،ششم،۱۳۸۰
پی نوشت:
۱. نهج الفصاحه،ص۶۱۵.
۲. محدثی،اخلاق معاشرت،ص۳۱۸.
۳. احمدی،شیوه های معاشرت مبلغ با کودکان و نوجوانان،صص۱۳-۶۲.
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 فراخوان بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز
💥 اطلاعات بیشتر در تبلیغ نیوز: http://dte.bz/LAvBI
💡 تبلیغ نیوز |پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 روشهای تعمیق باورهای دینی کودکان و نوجوانان
👈 #فصلنامه_علمی_تخصصی افق تبلیغ در مقاله ای با عنوان " روشهای تعمیق باورهای دینی کودکان و نوجوانان " آورده است: آنچه به عنوان یک آسیب تربیتی در روش های تعلیم و تربیت مربیان و والدین نمود آشکاری دارد، «تربیت سطحی، صوری و ظاهری» دین به فرزندان و «عدم تعمیق باورهای دینی» است؛ همچنین توجه به «عوامل بیرونی» تربیت است تا عوامل درونی آن و نیز توجه به ظواهر و کنشهای دینی است تا اصل باورها و ارزش های دینی.
🔸 درونی سازی که در روانشناسی عاملی مهم در #تعمیق_باورهای_دینی به شمار میرود، راهکاری مهم برای رهایی از این آسیب تربیتی است؛ زیرا درونى کردن یک ارزش و فضیلت، عمیق ترین و پایدارترین پاسخ به نفوذ اجتماعى است.
🔸 در این #مقاله با تبیین مفاهیم کلیدی و رویکردهای مختلف تربیتی، به تبیین جایگاه تعمیق باورها در متون دینی پرداختیم و با مراجعه به متون دینی به روش هایی سازمان یافته در حوزه تعمیق باورهای دینی رسیدیم که در این مقاله تلاش شده است با یک صورتبندی نو ارائه شود.
📎بیشتر: http://ofoghetabligh.dte.ir/article_68532.html
💥فصلنامه علمی تخصصی #افق_تبلیغ به مدیر مسوولی حجت الاسلام والمسلمین دکتر #روستاآزاد و به صاحب امتیازی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر می شود.
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 پرسش| شما که همیشه پرچم دار توسل بودید، چرا علمایتان به جای اینکه بگویند به حرم ها بروید و توسل بکنید، چرا گفتند گوش به فرمان دکتر ها و وزارت بهداشت باشید؟
✅ پاسخ: اینکه اهل بیت علیهم السلام شفا می دهند، صحیح است ولی به این معنا نمی باشد که هر کسی هر آنچه خواست را به او بدهند، بلکه جهان بر اساس اسباب پیش می رود و کسی نمی تواند در آن دخالت بکند و امام صادق علیه السلام می فرمایند:
خداوند ابا دارند از اینکه امور جهان بدون سبب محقق شود . (1) یکی از اسباب درمان بیماری، رجوع به دکتر و بیمارستان است و با توسل و دعا کردن نیز منافاتی ندارد. همانطور که در زیارت آل یاسین آمده است که " هیچ شأنی از شئون ما نیست مگر آنکه شما اهلبیت سبب و راه رسیدن به آن هستید " . (2) پس باید در مشکلات و مریضی ها علاوه بر رجوع به دکتر، توسل نیز انجام داد .
پی نوشت:
(1) عن أبی عبد الله علیه السلام أنه قال : أبى الله أن یجری الأشیاء إلا بأسباب ، فجعل لكل شئ سببا
الكافی، الشیخ الكلینی، ج1، ص183.
(2) فما شئ منه الا وأنتم له السبب والیه السبیل
المزار، محمد بن جعفر المشهدی، ص568.
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 حدیث روز | ۹۹/۶/۲۳
🔸امام رضا(ع): مَنْ جَلَسَ مَجْلِساً یُحْیى فیهِ اَمْرُنا لَمْ یَمُتْ قَلْبُهُ یَوْمَ تَمُوتُ الْقُلُوبُ.
🔹 هر کس در مجلسى بنشیند که در آن ، امر (و خطّ و مرام ما) احیا مى شود، دلش در روزى که دلها مى میرند، نمى میرد.
📚 بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۲۷۸
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 ثمرات فردی-اجتماعی هویتدینی با تاکید بر معارف قرآنکریم و روایات
👈 #فصلنامه_علمی_پژوهشی اسلام و مطالعات اجتماعی در مقاله ای با عنوان "ثمرات فردی-اجتماعی هویتدینی با تاکید بر معارف قرآنکریم و روایات"آورده است: بررسی اجتماعی بودن انسان، ضرورتِ وجود مسئولیت برای او، آگاهی از مسئولیتهای اجتماعی و عمل به آن از مسائلی است که عدم توجه به آن زمینۀ بسیاری از انحطاطهای اخلاقی در سطح جامعه خواهد بود؛ بنابراین مسئلهی مقالۀ حاضر، بررسی مفهوم اجتماعی بودن انسان و نیز بررسی اهمّ مسئولیتهای اجتماعی افراد در جوامع اسلامی بر بنیاد سخنان امام علی(ع)در نهجالبلاغه و نقش تعلیم و تربیت در تحقق این مسئولیتهای اجتماعی انسان مبتنی بر دیدگاه امام علی(ع)است که هدف پژوهش حاضر، یافتن پاسخ این مسئله است.
🔸 بر این اساس روش پژوهش، تحلیل محتوای کیفی و قیاس نظری بوده و بر این اساس سعی شده است، با بررسی متنِ نهجالبلاغه و دیگر سخنان امیرالمؤمنین(ع)اهم مسئولیتهای اجتماعی افراد شناسایی و پسازآن نقش تعلیم و تربیت در تحقق چنین مسئولیتهای اجتماعی تبیین گردد.
🔸 نتایج پژوهش نشان میدهد که ازنظر امام علی(ع)انسان بالفطره موجودی اجتماعی است و برای زیستن در اجتماع بهناچار باید با جامعه در ارتباط باشد و برای تحقق این امر لازم است به مسئولیتهایی همچون احساس مسئولیت نسبت به جامعه، رعایت حقوق، انصاف و عدالتخواهی نسبت به انسانها، تعاون و همکاری در امور اجتماعی و معاشرت و برقراری روابط مهرآمیز با دیگران توجه داشته باشد.
📎بیشتر: http://jiss.isca.ac.ir/article_69209.html
💥#فصلنامه_علمی_پژوهشی اسلام و مطالعات اجتماعی به مدیر مسوولی حجت الاسلام والمسلمین دکتر #نجف_لکزایی و به صاحب امتیازی معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر می شود.
💡 تبلیغ نیوز |پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 پرسش| چرا امام حسین علیه السلام و در ایام محرم، بیماران کرونایی را شفا نمی دهند؟ مگر حسینه ها را دارالشفا نمی گویید؟
✅ پاسخ: نکته ی اول: دارالشفا بودن به معنی شفابخشی بی قید و شرط نیست. اگر این بود نیازی به این همه بیمارستانها و هزینه های درمانی و مراجعه به پزشک نبود.از این رو وقتی شخصی به امام صادق علیه السلام مراجعه می کنند و حضرت متوجه می شوند که فرزند او بیمار است به او توصیه می کند که غذایی به فرزندش بدهد که در رشد گوشت و استخوان او مؤثر است. دعا نیز به تنهایی کافی نیست. در روایات آمده که یکی از پیامبران (علیهم السلام) بیمار شد و گفت: « «طبیب نمی خواهم. خودش[خداوند متعال] بیمار کرده است و خودش شفا می دهد. خداوند به آن پیامبر وحی فرمود: من خوبت نمی کنم تا خودت را درمان کنی و شفا بدست من است.»
نکته ی دوم: لذا در کنار رعایت تمام و کمال مسائل بهداشتی ،طبیعی و عقلانی، باید باور و امید داشته باشیم که نهایتاً شفا به دست خداوند است و حضرات معصومین نیز به اذن خداوند متعال می توانند مجرای شفابخشی حضرت حق باشند.
نکته ی سوم: شفابخشی اهل بیت، بی قید و شرط نیست. اگر شفابخشی بی قید و شرط بود، هیچ گاه زهر بر بدن امام مجتبی علیه السلام یا حضرت علی بن موسی الرضا علیهم السلام اثر نمی کرد. چه زهر آن روز و چه ویروس امروز اثر خود را می گذارند، چه بر بدن امام و چه بر بدن زائر امام. تصور این که چون مضجع شریف آنها دارالشفاء است، مانع تأثیر و شیوع این بیماری شود، تصوری نادرست است. منظور از شفابخشی این بزرگواران این است که در کنار رعایت مسائل بهداشتی و درمانی، گمان نکنیم که همه عوامل این عالم هستی، همین عوامل مادی است و اگر این عوامل مادی به بن بست رسید، ناامید شویم. بلکه در کنار عوامل مادی، عوامل معنوی و الهی نیز در این عالم به اذن و اراده الهی اثرگذار است و علیرغم جدی گرفتن توصیه های بهداشتی؛در بن بست عوامل مادی محصور و ناامید نشویم.
منابع:
- مجلسی، بحارالانوار، ج 101، ص 105.
- بحار الأنوار، علامة مجلسی، ج59، ص66، ط دارالاحیاء التراث.
- شرح آقا جمال خوانسارى بر غرر الحكم و درر الكلم، ج2، ص: 55
- سوره مائده/110
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 وضعیت دائره المعارف نویسی در علوم انسانی اسلامی بعد از انقلاب و آینده پیش رو
⏰ مدت زمان: ۰۳:۴۲ دقیقه
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 علل و عوامل اقدامات موهن دشمنان اسلام/ اهانت به مقدسات اسلام واکنشی انفعالی در برابر گرایش به اسلام است
🔹رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ضمن ابراز تأسف از عملکرد برخی از کشورهای اسلامی در برابر استکبار، به تبیین علل و عوامل اقدامات توهین آمیز دشمنان اسلام پرداخت.
👈 مشروح این خبر در:
dte.bz/AeLe1
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 #مهارت_تبلیغ | شیوه های معاشرت مبلغ با کودکان و نوجوانان (2)
👈 عکس العمل رفتار زور در مورد کودکان هم جواب منفی خواهد داد،برای این طیف هم بهتر است با رفتار محترمانه و همراه با قاطعیت برخورد کنیم تا نتیجه مطلوبی در تربیت حاصل شود.
ارتباط صحیح در تبلیغ
ب: شیوه های رفتاری خاص
۱. پرهیز از تحمیل و تحکم
اولین بازتاب تحکم و زور گویی در ذهن نوجوان این است که احساس می کند بزرگترها او را ناتوان و ضعیف و فاقد قدرت تشخیص می دانند و خود را پیر کار و دانا به حساب می آورند.
پس بهتر است یک مبلغ با رویکرد مثبت و همراه با تشویق و جدیت و رفتار شایسته برخورد کند.
عکس العمل رفتار زور در مورد کودکان هم جواب منفی خواهد داد،برای این طیف هم بهتر است با رفتار محترمانه و همراه با قاطعیت برخورد کنیم تا نتیجه مطلوبی در تربیت حاصل شود.
۲. پرهیز از تحقیر و توهین و تمسخر
کارهای ناخوشایند و اشتباه کودکان و نوجوانان،اغلب از سر بی تجربه گی و نا آگاهی رخ می دهد.
سرزنش و تحقیر و تمسخر نه تنها باعث اصلاح و جبران نمی شود بلکه به سردرگمی و ابهام نوجوان می انجامد.
امام علی علیه السلام می فرماید:« «الافراط فی الملامه یشب نار اللجاجه؛ زیاده روی در سرزنش کردن، میزان لجاجت را افزون تر می کند.»[۱]
۳.پرهیز از منفی نگری
یعنی بد بین بودن نسبت به تربیت پذیری افراد ،این نوع نگرش به افراد کار تربیتی را سخت می کند چرا که کسی که منفی می بیند منفی هم تبین و تحلیل می کند در نتیجه منفی هم تربیت می کند،این روند باعث سوء برداشت و عکس العمل نامناسب می انجامد جلوی حرکت و تکامل و تعالی را می گیرد و کار تربیت را سخت می کند در روایت نقل شده است: قال الصادق علیه السلام: « علیکم بالاحداث یعنی در همهی کارها توجّه کنید.»[۲]
لذا توجه به میزان پیشرفت و توانایی کودکان و نوجوانان و پرهیز از نگاه منفی در رشد و موفقیت آنها بسیار موثر خواهد شد.[۳]
۴. زمان مناسب برای پاسخ به سوالات
پاسخ به سوالات می تواند در تقویت انگیزه کودکان و نوجوانان بسیار موثر واقع شود،مشغول شدن به کارهای دیگری مثل گفتگو با شخص دیگر و یا انجام کاری و بی اهمیت شده به سوال مخاطب نوعی بی احترامی و یا بی اهمیتی را نسبت به پرسشگر خواهد داشت،بهتر است یک وقت و فرصت با نشاطی که حالت خستگی در آن نیست ،برای سوالات اختصاص داد.[۴]
۵. رفتار خاص با کودکان خاص
برای کودکان یا نوجوانانی که که سازگاری روانی مناسبی با دیگران ندارند و یا طرد شده هستند،می توان با تعلیم دادن ،و تشویق مهارت های مثبت آنها نسبت به بهبود روابط و اصلاح رفتاری آنها اقدامات خوبی را انجام داد.[۵]
منابع:
[۱]. مجلسی،محمد باقر،بحار الانوار،چاپ:بیروت،انتشارات:دار احیاء التراث العربی،سوم، ۱۹۸۳م
[۲]. احمدی،سعید،شیوههای معاشرت مبلغ با کودکان و نوجوانان،ذوی القربی،اول،۱۳۸۹،قم
[۳]. کلینی،محمدبن یعقوب،اصول کافی،ج۸، دارالکتب اسلامی،۱۳۷۵
[۴]. آقا تهرانی،مرتضی،آداب و آفات تربیت کودک و نوجوان،موسسه امام خمینی،۱۳۹۳
[۵]. لورا.ای.برک،روانشناسی رشد و شخصیت کودک و نوجوان،مترجم: لیلی گازر،کتابدرمانی،۱۳۸۴
پی نوشت:
[۱]. مجلسی،بحار الانوار،ج۷۴،ص۲۳۲
[۲]. کلینی،محمدبن یعقوب،اصول کافی،ج۸،ص۹۳
[۳]. احمدی،سعید،شیوههای معاشرت مبلغ با کودکان و نوجوانان،ص۱۰۰-۱۰۷
[۴]. آقا تهرانی،مرتضی،آداب و آفات تربیت کودک و نوجوان،ص۷۶
[۵]. لورا.ای.برک،روانشناسی رشد و شخصیت کودک و نوجوان،ص۱۳۷
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
🔸 طلاب با سیلی صورت خود را سرخ می کنند
آیتالله #حسینی_بوشهری در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید مدرسه عالی #انوار_طاها:
🔹#طلبه با سیلی صورت خود را سرخ نگه می دارد ولی از ناحیه دیگر متهم هستند که حکومت دست آنها است.
🔹امروز وضعیت #گرانی در کشور بیداد می کند، به خصوص قشر طلبه ما که با سیلی صورت خود را سرخ نگاه داشته اند و عزت مندانه زندگی می کنند ولی از ناحیه دیگر متهم هستند که حکومت دست آنها است.
🔹نباید به گونه ای شود که طلبه ای بگوید که از طلبه شدن خود #پشیمان هستم چنانچه دشمن خیلی علاقه دارد با همه ابزارهای رسانه ای خود چنین چیزی را القا کند.
منبع: رسا
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 روشهای جذب جوانان
👈 #فصلنامه_علمی_تخصصی افق تبلیغ در مقاله ای با عنوان "روشهای جذب جوانان" آورده است: توجه به جوانان بهعنوان مهمترین سرمایه انسانی یک جامعه، اهمیت فراوانی دارد و جامعه سالم، پویا و پیشرفته، نیازمند جوانان تربیتشده و دیندار است.
🔸 گرچه جوان بهطورفطری دینباور و تربیتپذیرست، جوان امروز در جامعهای روزگار میگذراند که جهانیشدن، فضای مجازی و تهاجم فرهنگی میتواند هویت مذهبی او را دگرگون سازد.
🔸 این پژوهش با درنظرداشتن آسیبهای دینداری، در پیِ آن است که راهکارهای جذب جوانان به دین و نهادینهسازی دینداری را تبیین کند. ضروری است والدین و مربیان به منظور جذب جوانان به دین، در تعاملی سازنده، ضمن شناخت ویژگیهای جوان و احترام به عقاید وی، با او رابطهای همدلانه برقرار کنند و از سوی دیگر، ضمن همسوکردن گفتار و رفتار خویش، با خردورزی در بیان گزارههای دینی، معرفی صحیح دین، پاسخ به پرسشها و شبههای جوانان، زمینه جذب آنان به دین و مصونیتبخشی در برابر تهاجم فرهنگی را فراهم سازند.
📎بیشتر: http://ofoghetabligh.dte.ir/article_68533.html
💥فصلنامه علمی تخصصی #افق_تبلیغ به مدیر مسوولی حجت الاسلام والمسلمین دکتر #روستاآزاد و به صاحب امتیازی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر می شود.
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 پرسش| با توجه به شیوع ویروس #کرونا، شیعیان چگونه به خود اجازه می دهند مراسمات مذهبی و عزاداری #امام_حسین اقامه کنند؟
✅ پاسخ: حضور در هیئات مذهبی، منافاتی با رعایت مسائل بهداشتی ندارد . یعنی می توان هم هیئت ها را برگزار کرد و هم مسائل بهداشتی را رعایت کرد تا کسی به بیماری #کرونا مبتلا نشود و علما نیز همین توصیه را کرده و فرموده اند:
آیت الله شبیری زنجانی: اگر مسئولین امور بهداشتی و پزشکی در این زمینه رعایت امری را لازم میدانند، رعایت آن برای جلوگیری از انتشار بیماری شرعاً لازم است. در کل نباید کارهایی انجام داد که هرگونه احتمال عُقلایی مبتلا کردن یا مبتلا شدن به این بیماری در آن وجود داشته باشد، هر چند احتمال ضعیف باشد. به عموم مؤمنان توصیه میشود در کنار مراعات احتیاطات بهداشتی، توسل به ساحت مقدس حضرت، ولی عصر(علیهالسلام) را فراموش نکنند که نفع آن، مجرب است.(1)
پی نوشت: (1) سایت آیت الله شبیری زنجانی
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات #اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 خراجنگاری در چهار قرن نخست هجری با تأکید بر نقش شیعیان
👈 #دوفصلنامه_علمی_ترویجی سیره پژوهی اهل بیت(ع) در مقاله ای با عنوان " خراجنگاری در چهار قرن نخست هجری با تأکید بر نقش شیعیان: آورده است: تاریخنگاری اسلامی در کنار تاریخ سیاسی، فرهنگی و اجتماعی به جنبههای اقتصادی و مالی حکومت اسلامی نیز توجه میکرده است.
در تاریخنگاری اقتصادی مسائل گوناگون مانند خمس، زکات، جزیه، خراج و نظایر اینها مطرح میشود. خراج از مهمترین درآمدهای دولتهای اسلامی بود که بهویژه پس از شروع فتوحات مورد توجه خلفا و کارگزاران خلافت و بالطبع مورد توجه تاریخنگاران قرار گرفت.
در خراجنگاریها در کنار مسائل تاریخی مباحث فقهی و مالی نیز مورد توجه بودهاست. این پژوهش با استفاده از تحلیل دادههای تاریخی و کتابهای خراجنگاری، تلاش میکند ضمن بررسی چارچوب تاریخی خراجنگاریهای چهار قرن نخست هجری، نشان دهد شیعیان چه جایگاهی در نگارش اینگونه آثار داشتهاند؟ به نظر
میرسد با توجه به تسلط آلبویه بر قلمرو خلافت اسلامی، اوج خراجنگاری شیعیان قرن چهارم هجری بودهاست. شیعیان به سبب حضور در دربار آل بویه، متناسب با نیازهای فقهی و اداری به نگارش کتابهای خراج پرداخته بودند.
📎بیشتر: http://sirepajouhi.isca.ac.ir/article_69071.html
💥 #دوفصلنامه_علمی_ترویجی سیره پژوهی اهل بیت(ع) به مدیر مسوولی دکتر #سید_علیرضا_واسعی و به صاحب امتیازی پژوهشکده اسلام تمدنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر می شود.
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 خوانش انتقادی استنطاق و کاربست آن در نظریه شهید صدر پیرامون سنتهای تاریخ در قرآن شهید صدر
👈 #فصلنامه_علمی_پژوهشی پژوهش های قرآنی در مقاله ای با عنوان " خوانش انتقادی استنطاق و کاربست آن در نظریه شهید صدر پیرامون سنتهای تاریخ در قرآن شهید صدر" آورده است: نبود روشهای نو و پیشرفته در برداشت از قرآن کریم و منابع دینی یکی از کاستیهای اساسی مطالعات دینی به ویژه نظریهپردازی به منظور حل مسایل روز است. شهید صدر در زمرة اندک عالمان برجستهایست که از روشی نسبتاً نو سخن میگوید و با تبیینی منحصر به فرد از تفسیر موضوعی ویژگی فوقالعادهای به آن میدهد.
این مقاله به خوانش انتقادی «استنطاق» در تفسیر موضوعی و «کاربست آن در نظریة سنتهای تاریخ در قرآن» میپردازد. مقاله، «استنطاق» را به عنوان تنها یکی از مراحل و فرایندهای تفسیر موضوعی و نظریهپردازی بر اساس قرآن بررسی میکند؛ و آن را همة تفسیر موضوعی در نظر نمیگیرد.
هدف، تبیین استنطاق و مؤلفههای آن در تفسیر موضوعی شهید صدر و رهگیری میزان کاربست آن در نظریة سنتهای تاریخ است. مقاله به دو سؤال اساسی پاسخ میدهد: 1. مؤلفههای استنطاق در تفسیر موضوعی شهید صدر کداماند؟ 2. مؤلفههای یادشده در نظریة سنتهای تاریخ به چه میزان بهکار رفته است؟ تحقیق با روش تحلیل متن انجام میشود.
با این توضیح که با دو متن مواجه هستیم متنی که از تفسیر موضوعی و نظریة سنتهای تاریخ سخن میگوید و متن قرآن کریم که نظریهپرداز نظریة خود را بر اساس مدلولهای آن صورتبندی میکند.
طبعا تحلیل مدلولهای قرآنی، بر روش اجتهاد در دلیل لفظی قرآنی مبتنی است. آثار پرشماری در بارة تفسیر موضوعی شهید صدر نوشته شده است. تفاوت رویکرد این مقاله با آنها در این است که اولا ـ در آثار یادشده جز اندکی به طور گذرا بر عنصر نظریهپردازی در روش تفسیر موضوعی شهید صدر تکیه نمیکنند؛ ثانیا ـ هیچیک روش تفسیر موضوعی شهید صدر را به صورت مدلی مفهومی سامان نمیدهند؛ ثالثاً: در آنها فرایند استنطاق و میزان کاربست آن در نظریه پردازی بررسی نمیکنند.
📎بیشتر: http://jqr.isca.ac.ir/article_69183.html
💥 #فصلنامه_علمی_پژوهشی پژوهش های قرآنی به مدیر مسوولی دکتر #سید_عباس_صالحی و به صاحب امتیازی پژوهشکده اسلام تمدنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر می شود.
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 حدیث روز | ۹۹/۶/۲۴
🔸امام رضا(ع): فَعَلى مِثْلِ الْحُسَینِ فَلْیَبْکِ الْباکُونَ فَاِنَّ البُکاءَ عَلَیهِ یَحُطُّ الذُّنُوبَ الْعِظامَ.
🔹 گریه کنندگان باید بر کسى همچون حسین علیه السّلام گریه کنند، چرا که گریستن براى او، گناهان بزرگ را فرو مى ریزد.
📚 بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۲۸۴
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 اهمّیّت و کارکردهای اجتماعی تولّی و تبرّی در سبک زندگی اسلامی
👈 #فصلنامه_علمی_پژوهشی اسلام و مطالعات اجتماعی در مقاله ای با عنوان "اهمّیّت و کارکردهای اجتماعی تولّی و تبرّی در سبک زندگی اسلامی "آورده است: سبک زندگی اسلامی، مجموعهای از بینشها، نگرشها، ارزشها و الگوهای رفتاری مستفاد از آموزههای اسلامی است که افراد آن را به عنوان شیوه زندگی بر میگزینند.
🔸 انسان مسلمان باید زندگی دینی خود را براساس آن تشکیل دهد، خدا و اولیاء الهی را دوست داشته باشد و آنان را ولّی خود قرار دهد؛ و بین خود و اولیاء شیطان گسست ایجاد کند. نوشتار حاضر، با هدف پاسخ به این سؤال که « تولّی و تبرّی در سبک زندگی اسلامی چه اهمّیّت و کارکردهای اجتماعی دارد؟» با استفاده از توصیف و تحلیل و به روش کتابخانهای به بررسی این موضوع میپردازد.
🔸 بر این اساس، یکی از اصول مهم سبک زندگی اجتماعی، اصل تولّی و تبرّی است که نگرش انسان را سامان و جهت میبخشد و شیوهی زیست وی در اجتماع را تعیین میکند و نقش مهمی در مرزبندی افراد در حوزه عمل دارد.
🔸 از این رهگذر، وحدت و انسجام اجتماعی، جهتدهی ارتباطات و رفتارهای اجتماعی، در امان ماندن از توطئههای دشمن، رفع گرفتاریهای مردم، تقویت پیوند قلبی و عاطفی میان افراد جامعه و ... از مهمترین کارکردهای اجتماعی تولّی و تبرّی در سبک زندگی اسلامی است.
📎بیشتر: http://jiss.isca.ac.ir/article_69205.html
💥 #فصلنامه_علمی_پژوهشی اسلام و مطالعات اجتماعی به مدیر مسوولی حجت الاسلام والمسلمین دکتر #نجف_لکزایی و به صاحب امتیازی معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر می شود.
💡 تبلیغ نیوز |پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی «فقه سیاسی و نظریه پردازی در حوزه نظام سازی»
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 پرسش| آیا بهتر نیست به جای اینکه پول های خود را خرج در مراسمات می کنید، آن را به افراد بیمار #کرونایی بدهید که در بیمارستان هستند؟
✅ پاسخ: در #اسلام همانقدر که به توسل و رفتن به زیارات ائمه معصومین علیهم السلام و هم چنین برپایی مراسم دینی و تعظیم شعائر توصیه شده، به انفاق و بخشش و دستگیری از محتاجان و نیازمندان نیز توصیه شده است. هر کسی طبق آنچه که اعتقاد دارد، هزینه می کند و این بدین معنا نیست که اگر کسی به هیئات مذهبی کمک بکند، اجری ندارد و باید به فقرا فقط کمک کند، بلکه افرادی هستند علاوه بر کمک به فقرا، به هیئات مذهب نیز کمک می کنند و اساسا افرادی که در هیئت ها حضور دارند فرهنگ انفاق و دستگیری از نیازمندان را می آموزند.جالب توجه این است: افرادی به هزینه های منطقی در عزاداری ها معترضند که خود، سالانه مقدار بسیار زیادیبرای سفرهای خارج که آمار آن در 7 ماهه ی سال 2017 به بیش از یک میلیون نفر رسیده بود، هزینه می کنند.(1)
خرید وسایل لوکس، هزینه برای برگزاری مسابقات و برنامه های بی هدف و بی فایده و نادیده گرفتن حق نیازمندان و مصرف در مسیر صحیح، باید مورد اعتراض قرار بگیرد و نه هزینه برای برپایی مراسم دینی که خروجی آن فرزندان تربیت شده و ایجاد امنیت و آرامش در جامعه هست.
پی نوشت: (1) dte.bz/metJR
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات #اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 بررسی چالش ایده های تمدنی عصر پهلوی دوم
⏰ مدت زمان: ۰۶:۳۸ دقیقه
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 #مهارت_تبلیغ | موضوعات مهم در معارف دینی(1)
👈 اگر #مبلغ بخواهد در مورد مباحث اعتقادی #سخنرانی کند باید ابتدا مطالعه ی خوب و دقیقی در این زمینه داشته باشد تا در حین بیان و توضیح آن بامشکل مواجه نشود. بیان اعتقادات از دو منظر می تواند مورد توجه واقع شود.
بعد از این که #مبلغ احکام را در مدت زمان تعیین شده (۵تا۱۰دقیقه) بیان کرد ودبا ذکر صلوات آن را خاتمه داد شروع به بیان مباحث مورد نظر نماید،مبلغ به روشهای متعدد می تواند سخنرانی خود را آغاز کند مثلا با شعر یا حدیث یا آیه ای از قرآن و...بعد به بیان توضیح آن بپردازد. ویا می تواند آیه یا شعر یا حدیث را قبل از احکا م (بعد از خطبه وصلوات)ذکر کند ولی توضیح آن را بعد از بیان احکام بدهد،حتی مبلغ می تواند بلافاصله آیه یا حدیث مورد نظر خود را بیان کرده سپس به بیان موضوع مورد سخنرانی خود بپردازد و در پایان به بیان احکام بپردازد.
البته ناگفته نماند که آیه یا حدیث انتخاب شده باید متناسب با موضوع سخنرانی باشد.
موضوعی که برای سخنرانی انتخاب می شود می تواند در هر زمینه ای با شد مثلا اعتقادی ، اخلاقی،سیاسی،اجتماعی،فرهنگی و... باشد.
اگر مبلغ بخواهد در مورد مباحث اعتقادی سخنرانی کند باید ابتدا مطالعه ی خوب و دقیقی در این زمینه داشته باشد تا در حین بیان و توضیح آن بامشکل مواجه نشود.بیان اعتقادات از دو منظر می تواند مورد توجه واقع شود.
۱. تکیه بر استدلال و اثبات ادعا
اثبات ادعا باید بر اساس استدلال های عقلی یا نقلی باشد به این صورت که هر اعای که در مباحث ذکر می شود باید با استدلال عقلی یا نقلی همراه باشد البته باید حتما سطح درک مخاطبین را هم در نظر گرفت و متناسب با فهم و درک آنها استدلال کرد و توضیح دادمثلا اگرمحفل سخنرانی علمی است می توان استدلال ها را دقیق و کامل توضیح داد ولی در غیر این صورت باید مطالب را بصورت سطحی و ملموس بیان کرد.
۲. توجه دادن به تهذیب نفس
بیان اعتقادات از منظر تذکیه ی نفس و بیداری دل ،جهت زدودن غبار از عقل و بیداری وجدان های خفته بسیار مورد توجه است و آثار خوبی بدنبال دارد از جمله:
الف: توحید
برای توجه دادن به تذکیه ی نفس و خود سازی در بیان مباحث توحیدی می توان به:
۱. بحث سمیع و بصیر بودن پروردگار
۲. قدرت لایزال الهی
۳. رزاقیت الهی
۴. پیوستگی و وابستگی موجودات عالم و اسرار و عجایب عالم خلقت را بیان کرد و از این طریق حکمت و علم الهی را توضیح داد.
خلاصه اینکه با بیان اوصاف صفات الهی می توان جنبه ی اعتقاد توحید ی مخاطبین را تقویت کرد.
ب: نبوت
در تذکیه ی نفس و خود سازی در ضمن بیان مباحث نبوت این سه نکته قابل ذکر است.
۱. ضرورت ارسال رسل
۲. ظمت نبی مکرم
۳. ضرورت بحث
ج. معاد
۱.بحث لزوم وجود معاد و ضرورت بهشت و جهنم را بیان کند.
۲.بحث لزوم معاد برای پاداش و جزا را مطرح کرد.
منبع: اسلامی فر،جعفر،سخن وسخنوری،ص ۱۵۵ـ۱۶۳مشعر،۱۳۹۰
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
💠 بررسی و نقد روش کلامی اقبال لاهوری
👈 #فصلنامه_علمی_پژوهشی آیین حکمت در مقاله ای با عنوان " بررسی و نقد روش کلامی اقبال لاهوری " آورده است: اندیشمندان مسلمان همواره با شیوههای مختلف از دین دفاع کردهاند. اقبال لاهوری یکی از همین اندیشمندان است که تکاپوی بسیاری نمود تا دین را در عصر جدید احیاء و بازسازی کند.
این پژوهش با شیوه توصیفی - انتقادی سعی میکند روش کلامی اقبال در دفاع از دین را واکاوی نماید. یافتههای پژوهش مشخص کرد که اقبال در وجه سلبی دستگاه کلامی خود، شیوه «فلاسفه اسلامی» و نیز «کلام سنتی اسلامی» در دفاع از آموزههای دینی را ناتمام و بلکه نادرست میداند. عقلانی محض بودن و فقدان شورانگیزی این دو دانش، عامل این رویگردانی است.
اقبال در وجه ایجابی اندیشهاش سعی کرده است از طریق «تجربه دینی» -که قرابت معنایی با «شهود عرفانی» دارد- از دین دفاع کند. او یقین دارد که تنها همین روش، ابزار مناسب و همگرا با نیاز بشر امروزین و مطابق با خواست قرآن است. پژوهش حاضر در قسمت نقد نشان داده است که اقبال شناخت عمیقی از تراث اسلامی نداشته است و شیوه کلامپژوهی وی قوت لازم در دفاع از دین را ندارد.
📎بیشتر: http://pwq.bou.ac.ir/article_69116.html
💥 #فصلنامه_علمی_پژوهشی آیین حکمت به مدیر مسوولی حجت الاسلام والمسلمین #شمس_الله_مریجی و به صاحب امتیازی دانشگاه باقرالعلوم(ع) دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر می شود.
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews