#حضرت_معصومه(سلاماللهعلیها)
🔰 این بانوی بزرگوار، این دختر جوانِ تربیتشدهی دامان اهلبیت پیغمبر، با حرکت خود در جمع یاران و اصحاب و دوستان ائمه (علیهمالسّلام) و عبور از شهرهای مختلف و پاشیدن بذر معرفت و ولایت در طول مسیر در میان مردم و بعد رسیدن به این منطقه و فرود آمدن در قم، موجب شده است که این شهر به عنوان پایگاه اصلی معارف اهلبیت (علیهمالسّلام) در آن دورهی ظلمانی و تاریکِ حکومت جباران بدرخشد و پایگاهی بشود که انوار علم و انوار معارف اهلبیت را به سراسر دنیای اسلام از شرق و غرب منتقل کند.
۱۳۸۹/۷/۲۹
#اسوه_حسنه
@tabyin_Chahardah_Masoom
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
#پیامبر_اکرم(صلیالله علیهوآله)
ظلمات همهی آن چیزهایی است که زندگی بشر را در طول تاریخ، تیره و تار کرده، تلخ کرده، زهرآلود کرده؛ اینها ظلمات است. جهل، ظلمت است؛ فقر، ظلمت است؛ ظلم، ظلمت است؛ تبعیض، ظلمت است؛ غرق شدن در شهوات، ظلمت است؛ مفاسد اخلاقی، آسیبهای اجتماعی، همهی اینها ظلماتند... بیایمانی ظلمت است، بیهدفی ظلمت است؛ اینها دردهای عمیق بشر است.
پیامبر اعظم نسخهی درمان این دردها را ــ هم نسخهی معرفتی را، هم نسخهی عملی را ــ به بشر عرضه کرد... این شریعت پیغمبر و معارف قرآنی، علاج دردهای بشریّت است.
۱۴۰۲/۷/۱۱
#ثقلین
#علاج_دردهای_بشریّت
@tabyin_Chahardah_Masoom
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
#حضرت_فاطمه(سلاماللهعلیها)
🔸 [حضرت فاطمه(سلاماللهعلیها)] از کودکی مادر را از دست میدهد که برای دختری در این سن بسیار دشوار است، او در کنار تحمّل این دشواری، کار بزرگی را انجام میدهد و این دختر است که غمگسار پدر میشود. این غمگساری ادامه پیدا کرد تا در دوران مدینه و در اُحُد و در خندق و در بسیاری جاهای دیگر که آن وقت پیغمبر فرمود: فاطِمَةَ اُمُّ اَبیها. مادری کرد برای پیغمبر.
۱۳۹۹/۱۱/۱۵
#اسوه_حسنه
@tabyin_Chahardah_Masoom
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
#امام_کاظم(علیهالسلام)
▫️کسی که ادعای امامت داشت، او همین امام مظلوم و عزیز ما بود؛ امام صادق(علیهالسّلام)، امام باقر(علیهالسّلام)، امام موسیبنجعفر (علیهالسّلام). آنها[دشمنان] این را میفهمیدند؛ یعنی واضح بود. البته گاهی در مقابل خلفا تقیه میکردند، اما معلوم بود که داعیهی امامت داشتند. شیعیان آنان در همهجا تعبیر این معنا را میکردند.
وقتی که میخواستند در مورد موسیبنجعفر(سلاماللَّهعلیه) سعایت کنند، تا هارون ایشان را به زندان ببرد، آن شخصی که پیش هارون آمد و سعایت کرد، گفت: «خلیفتان فی الارض موسیبنجعفر بالمدینة یجبی له الخراج و انت بالعراق یجبی لک الخراج» پرسید: آیا برای دو خلیفه خراج جمع میشود؟ هارون گفت: برای چه کسی غیر از من؟ گفت: از خراسان و هرات و جاهای مختلف، مردم خمس مالشان را پیش موسیبنجعفر میبرند.
مسأله، مسألهی داعیهی خلافت و امامت بود. در راه این داعیه، ائمهی ما کشته شدند، یا به زندان رفتند. امامت یعنی چه؟ آیا یعنی همین که مسأله بگویی، و دنیا را دیگری اداره کند؟ آیا معنای امامت در نظر شیعه و در نظر مسلمین، این است؟ هیچ مسلمانی این را قایل نیست؛ چهطور من و شمای شیعه میتوانیم به این معنا قایل باشیم؟ امام صادق دنبال امامت بود - یعنی ریاست دین و دنیا - منتها شرایط جور نمیآمد؛ اما ادعا که بود. برای خاطر همین ادعا هم آن بزرگواران را کشتند.
پس، این معنای حاکمیت دین است که پیامبران برایش مجاهدت کردند، و ائمه برایش کشته شدند.
۱۳۷۰/۵/۳۰
#انسان_۲۵۰ساله
#حاکمیت_دین
@tabyin_Chahardah_Masoom
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
13990819_40517_192k.mp3
3.81M
#پیامبر_اکرم(صلیاللهعلیهوآله)
▫️در مورد پیامبر اعظم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) در قرآن آیات متعدّدی وجود دارد؛ بعضی از این آیات خیلی تناسب روشنی با وضع کنونی بشر پیدا میکند که وقتی انسان آیه را میخواند، میبیند کأنّه همین امروز و برای بشرِ امروز نازل شده. یک آیه، این آیهی شریفه است که در سورهی برائت است: لَقَد جاءَکُم رَسولٌ مِن اَنفُسِکُم عَزیزٌ عَلَیهِ ما عَنِتُّم حَریصٌ عَلَیکُم بِالمُؤمِنینَ رَءوفٌ رَحیم؛ که این دو جملهی اوّل آیه مربوط به همهی آحاد بشر است...
«عَزیزٌ عَلَیهِ ما عَنِتُّم»؛ رنج شما آحاد بشر بر پیامبر اعظم گران میآید و او از رنج شما رنج میبرد... «حَریصٌ عَلَیکُم»؛ دلسوز شما است، مشتاق شما است، علاقهمند به سرنوشت شما است؛ این خطاب به همهی آحاد بشر است.
امروز جامعهی بشری مصداق این خطاب است، یعنی تناسب این خطاب با وضع امروز جامعهی بشری تناسب زیادی است؛ واقعاً میتوان گفت که امروز بشر، بیش از همیشهی تاریخ دچار رنج است.
۱۳۹۹/۰۸/۱۳
#اسوه_حسنه
#دلسوز_بشریت
@tabyin_Chahardah_Masoom
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#امام_علی(علیهالسلام)
♦️ امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیهآلافالتّحیّةوالسّلام) یک قلهی مرتفع است؛ هم برای حاکم اسلامی و حکومت اسلامی، هم برای هر فرد مسلمان.
۱۳۸۸/۰۹/۱۵
#اسوه_حسنه
#الگوی_حکمرانی_اسلامی
@tabyin_Chahardah_Masoom
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
#امام_حسن_محتبی(علیهالسلام)
🔰من معتقدم امام حسن مجتبى شجاعترین چهرهى تاریخ اسلام است. میپرسید از على هم شجاعتر است، از برادرش حسین هم شجاعتر است که در میدان جنگ، آن جنگ خونین، با آن فداکارى عجیب خودش را به کشتن داد؟
بله، شجاعت واقعى این است که انسان برطبق آنچه مصلحت فکر و ایدئولوژى او است اقدام بکند، اگرچه کسى نفهمد. و امام حسن حاضر شد خود را و نام خود را و وجههى خود را و محبوبیّت خود را در میان دوستان نزدیکش، فداى مصلحت واقعى بکند؛ حاضر شد که او را نشناسند، براى اینکه اسلام را بشناسند و اسلام بماند.
(کتاب دو امام مجاهد)
#اسوه_حسنه
#شجاع_مظلوم
@tabyin_Chahardah_Masoom
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
#حضرت_فاطمه(سلام اللهعلیها)
▫️این موجود انسانی، این دختر جوان، اینهمه فضیلت، اینهمه درخشندگی، اینهمه کبریا و عظمت؛ که کسی مثل پیغمبر وقتی فاطمهی زهرا بر او وارد میشد، «قام الیها» ؛ نه فقط بلند میشد، بلکه بلند میشد و به سمت او میرفت. یک وقت یکی وارد اتاق میشود، شما به احترامش بلند میشوید؛ یک وقت کسی وارد اتاق میشود، شما با اشتیاق به طرفش میروید. اینها مگر شوخی است؟ این بحثِ پدر - فرزندی نیست. پیغمبر خدا اینجور از فاطمهی زهرا تجلیل میکند؛ رضای او را رضای خود، رضای خود را رضای خدا؛ سخط او را سخط خود، سخط خود را سخط خدا اعلام میکند؛ اینها مقامات فاطمهی زهرا است.
۱۳۹۱/۲/۲۳
#اسوه_حسنه
@tabyin_Chahardah_Masoom
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
#امام_حسین(علیهالسلام)
🔰 کار امام حسین علیهالسلام از آنهایی است که یک سرِ سوزن ناخالصی در آن نیست. لذا شما میبینید این جنس ناب تا حالا مانده است و تا ابد هم خواهد ماند، تا ابد.
کسانی پیغمبر را قبول ندارند اما حسین را قبول دارند!
پدرش علی را قبول ندارند، او را قبول دارند!
خدا را قبول ندارند، خدای حسینبنعلی را، اما درمقابلِ حسینبنعلی، سر تعظیم فرود میآورند!
ببینید این همان خلوص است.
۱۳۷۲/۱۰/۲۶
کتاب حلقۀ سوم «انسان ۲۵۰ساله»
#اخلاص
#انسان_۲۵۰ساله
@tabyin_Chahardah_Masoom
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
#امام_باقر(علیهالسلام)
🔰 امام [باقر علیهالسلام] میفرماید:
«اِیّاکَ وَ الکَسَلَ وَ الضَّجَرَ فَاِنَّهُما مِفتاحُ کُلِّ شَرٍّ»
برای آن انسانی که در حرکت و در تلاش است، دو چیز کلـید همۀ بدیهاست:
اول کسالتیافتن، از یکنواختی کار کسلشدن؛
و دوم احساس خستگی.
اگر آن فرد یا جامعهای که به یک حرکت بزرگ، یک تلاش دشوار مشغول است، کسل بشود یا اظهار خستگی کند و به ستوه بیاید، یقیناً همۀ بدیها و شُرور به او متوجه خواهد شد؛ زیرا یک انسان و یک جامعۀ فداکار، بهمجرداینکه توقف پیدا کرد و حرکت خود را از دست داد، همۀ سختیها و بلاها به او رو خواهد کرد.
کسل نشوید،
اظهار خستگی نکنید.
۱۳۵۹/۷/۲۵
کتاب حلقۀ سوم «انسان ۲۵۰ساله»
#کلید_هر_بدی
#موانع_حرکت
#انسان_۲۵۰ساله
@tabyin_Chahardah_Masoom
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
#امام_هادی(علیهالسلام)
🔰 در شهرِ سامرا عدۀ قابل توجهی از بزرگانِ شیعه در زمان امام هادی علیهالسلام جمع شدند.
حضرت توانست آنها را اداره کند و بهوسیلۀ آنها پیام امامت را به سرتاسر دنیای اسلام برساند.
این شبکههای شیعه در قم، خراسان، ری، مدینه، یمن و در مناطق دوردست و در همۀ اقطار دنیا را، همین عده توانستند رواج بدهند.
و روزبهروز تعداد افرادی را که مؤمن به این مکتب هستند، زیادتر کنند.
امام هادی همۀ این کارها را در زیر برقِ شمشیرِ تیز و خونریز همان شش خلیفه و علیرغم آنها انجام داده است.
۱۳۸۳/۵/۳۰
📚 کتاب حلقۀ دوم «انسان ۲۵۰ساله»
#اسوه_حسنه
#تشکیلات
#انسان_۲۵۰ساله
@tabyin_Chahardah_Masoom
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#امام_حسن_عسکری (علیهالسلام)
📌شخصیتی که هم علم، هم عظمت، هم صدق و هم نورانیت را جلوی چشم مردم میگذاشت...
۱۳۸۲/۰۲/۲۰
بیانات پس از مراسم روضه حضرت امام
#فضائل_امام
#تصویری
@tabyin_Chahardah_Masoom
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
#مهدویت
«ما که منتظر امام زمان هستیم، باید در جهتی که حکومت امام زمان "عجاللهفرجه" تشکیل خواهد شد، زندگی امروز را در همان جهت بسازیم و بنا کنیم.»
۱۳۶۸/۱۲/۲۲
#منتظر
#انتظار
@tabyin_Chahardah_Masoom
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
زنی در متن تاریخ.mp3
6.01M
#حضرت_زینب(سلاماللهعلیها)
🔹زینب کبری(سلاماللهعلیها) نشان داد زن در حاشیهی تاریخ نیست؛ زن در متن حوادث مهم تاریخی قرار دارد.
🔸 زینب کبری (سلاماللهعلیها) نشان داد میتوان حجب و عفاف زنانه را تبدیل کرد به عزت مجاهدانه، به یک جهاد بزرگ.
#عزت_مجاهدانه
@tabyin_Chahardah_Masoom
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
#حضرت_زینب(سلاماللهعلیها)
🔰 زینب کبری شور عاطفهی زنانه را همراه کرده است با عظمت و استقرار و متانت قلب یک انسان مؤمن، و زبان صریح و روشن یک مجاهد فیسبیلاللَّه، و زلال معرفتی که از زبان و دل او بیرون میتراود و شنوندگان و حاضران را مبهوت میکند. عظمت زنانهاش، بزرگان دروغین ظاهری را در مقابل او حقیر و کوچک میکند. عظمت زنانه، یعنی این؛ یعنی مخلوطی از شور و عاطفهی انسانی... همراه با متانت شخصیت و استواری روح که همهی حوادث بزرگ و خطیر را در خود هضم میکند و روی آتشهای گداخته، شجاعانه قدم میگذارد و عبور میکند.
۱۳۸۴/۳/۲۵
#عظمت_زنانه
#متانت_شخصیت
#استواری_روح
@tabyin_Chahardah_Masoom
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
#امام_حسن_مجتبی
🔰 سیاست امام حسن مجتبی عیناً سیاست امیرالمؤمنین است، قدرتش هم قدرت علی است.
امام حسن مجتبی فرزند جنگ است.
خیال نکنید امام حسن مجتبی آنچنانیکه در بعضی از اسطورهها و افسانههای دروغ، بهشکل یک آدم نازنازیِ تجملاتیِ اشرافیِ خوبپوشِ خوببخورِ خوببخواب معرفی شده، آنطور بوده، بههیچوجه!
مردی است که در دوران کودکیاش، از وقتی متولد شده تا هفت هشتسالگی، هیچ ماهی اتفاق نیفتاده که مرتب پدرش را پهلوی خودش ببیند، دائماً پدرش در جنگها بود.
ما داخل آن خانههایی که یک نفر مرد در آن خانه در دوران طاغوت مبارز بود، میبینیم بچهها یک مقداری برجستهتر از بچههای معمولی درمیآیند.
آنوقت پدر این خانه، علی است
و مادر این خانه، زن همیشهدرمحراب، زن همیشهدرمیدان، میدان جنگ و [میدانهای] گونهگون جنگ...
امام حسن در یکچنین خانهای پرورش پیدا کرده؛ بچگی و شیرخوارگی و بزرگی. و پدربزرگش پیغمبر است.
جای بازی و صحن خانهشان مسجد النبی است، محلی که پیغمبر هر چند روز یکبار، یک لشکر را به طرفی گسیل میکند و میفرستد. و پروردۀ جنگ و جهاد فیسبیلالله است.
۱۳۵۹/۵/۶
📚 کتاب [حلقۀ سوم «انسان ۲۵۰ساله»]
#اسوه_حسنه
#جهاد_تبیین
@tabyin_Chahardah_Masoom
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
#امام_باقر(علیهالسلام)
🔰 اگر کسی ادعا کند که امام باقر یکی از سنگینترین بارهای جهاد اسلامی را در مدت امامتش بر دوش داشت، ادعای گزافی نکرده است.
امام باقر در دورانی بار مسئولیت را بر دوش میگرفت که عالم اسلام در زیر بار سنگین حکومت طاغوت، یعنی خلفای جبار مروانی، کمر خم کرده بود.
لازم بود که جامعۀ اسلام، و مخصوصاً مبارزان و کسانی را که دلشان در هوای حکومت اسلامی میتپید، سازماندهی و تشکیلاتدهی کنند؛ لازم بود محوری، این عناصر پراکنده را جمع کند؛ هم به آنها فکر و ایدئولوژی بدهد، هم آنها را با وضع سیاست دستگاه حاکم آشنا کند، و هم عناصر بالقوه فعال را به میدان مبارزه بکشاند.
و همۀ اینها در زمانی انجام میگرفت که شدت اختناق و فشار هشامبنعبدالملک و بقیۀ خلفایی که در آن دوران به حکومت رسیدند، در حد اعلا بود.
۱۳۵۹/۷/۲۵
کتاب [حلقۀ سوم «انسان ۲۵۰ساله»]
#اسوه_حسنه
#تشکیلات
#انسان_۲۵۰ساله
@tabyin_Chahardah_Masoom
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
#امام_جواد(علیهالسلام)
🔰 همانطوریکه ائمۀ دیگر ما علیهمالسلام با جهاد خودشان هرکدام برگی بر تاریخ پرافتخار اسلام افزودند، این امام بزرگوار هم گوشۀ مهمی از جهاد همهجانبۀ اسلام را در عمل خود پیاده کرد و درس بزرگی را به ما آموخت. آن درس بزرگ این است هنگامیکه درمقابل قدرتهای منافق و ریاکار قرار میگیریم، باید همت کنیم که هوشیاری مردم را برای مقابلۀ با این قدرتها برانگیزیم.
۱۳۵۹/۷/۱۸
کتاب حلقۀ دوم «انسان ۲۵۰ساله»/ فصل چهاردهم؛ امام جواد، امام هادی و امام عسکری علیهمالسلام
#اسوه_حسنه
#جهاد_تبیین
@tabyin_Chahardah_Masoom
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
#امام_حسن_عسکری(علیهالسلام)
زمان حضرت رضا و حضرت جواد و حضرت هادی و حضرت عسکری، ارتباطات شیعه از همیشه گستردهتر بوده است. در هیچ زمانی ارتباط شیعه و گسترش تشکیلاتی شیعه در سرتاسر دنیای اسلام، مثل زمان حضرت جواد و حضرت هادی و حضرت عسکری نبوده است. وجود وکلا و نواب و همین داستانهایی که از حضرت هادی و حضرت عسکری نقل میکنند - که مثلاً کسی پول آورد و امام معین کردند چه کاری صورت بگیرد - نشاندهندهی این معناست. یعنی علیرغم محکوم بودن این دو امام بزرگوار در سامرا، و قبل از آنها هم حضرت جواد به نحوی، و حضرت رضا (سلاماللهعلیه) به نحوی، ارتباطات با مردم همینطور گسترش پیدا کرد. این ارتباطات، قبل از زمان حضرت رضا هم بوده؛ منتها آمدنِ حضرت به خراسان، تأثیر خیلی زیادی در این امر داشته است.
۱۳۸۴/۰۵/۱۸
#سخن_ناب
#سبک_زندگی
@tabyin_Chahardah_Masoom
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
ما به ظهور ولی عصر(عجلالله تعالیفرجهالشریف) امید زیادی داریم و امیدواریم که خدای متعال آن روز را هرچه زودتر برای بشر برساند.
۱۳۶۶/۱/۲۴
#انتظار
#سخن_ناب
#مهدویت
@tabyin_Chahardah_Masoom
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
#پیامبر_اکرم(صلیالله علیهوآله)
🔰 آیا اینکه من در تشهد نمازم میگویم «اَشهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً رَسولُ الله»، در مأذنۀ شهر و ولایتم بهعنوان یک شعار عمومی، بهعنوان نمایشگر سیمای کلی این جامعه، گفته میشود «اَشهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً رَسولُ الله»، این شهادت به نبوت، این ایمان به نبوت و اعلام این ایمان، تعهدی بر دوش من مُتشهِّد، بر دوش آن جامعهای که این تشهد بهعنوان شعار او گفته میشود، میگذارد یا نمیگذارد؟
جواب این است که بلی، میگذارد. چه تعهدی بر دوش پیرو پیغمبر و پذیرندۀ دعوت میگذارد؟ در یک کلمه، این تعهد را من خلاصه میکنم؛ تعهدی که، مسئولیتی که انسانِ معتقد به نبوت نبی، بر دوش میگیرد، عبارت است از دنبالهگیری از راه نبی و قبول مسئولیتِ به منزل رساندن بار نبی. خیلی آسان ادا میشود این کلمات، اما خیلی مسئولیتش سنگین است؛ و اساساً امت نبی و شاهد نبوت بودن هم همین است.
۱۳۵۳/۷/۱۸
طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن/ جلسه ۲۲/ تعهد ایمان به نبوت
#تعهد_ایمان_به_نبوت
@tabyin_Chahardah_Masoom
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
◾️ در زندگی معمولی این بزرگوار، یک نکته مهم است و آن جمعِ بین زندگی یک زن مسلمان در رفتارش با شوهر، در رفتارش با فرزندان، در انجام وظایفش در داخل خانه، این از یکطرف؛
و بین وظایف یک انسان مجاهدِ غیورِ خستگیناپذیر در برخوردش با حوادث سیاسی مهمِ بعد از رحلت رسول اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم که به مسجد میآید، سخنرانی میکند، موضعگیری میکند، دفاع میکند، حرف میزند؛ یک جهادگر بهتمامِمعنا؛ خستگیناپذیر، محنتپذیر، سختیتحملکن، اینهم از جهت دیگر؛
و از جهت سوم، یک عبادتگر، یک بهپادارندۀ نماز در شبهای تار و قیامِ لله و خضوع و خشوع برای پروردگار، که در محراب عبادت، این زن جوان مانند اولیای کهنِ الهی، راز و نیاز میکند با خدا و عبادت میکند.
این سه بُعد را باهم جمعکردن، این آن نقطۀ درخشان زندگی فاطمۀ زهرا علیهاالسلام است.
فاطمۀ زهرا سلاماللهعلیها این سه چیز را از هم جدا نکرد... از نظر اسلام، این سه چیز با یکدیگر منافات که ندارد، ضدیت که ندارد، کمککنندۀ هم در ساختن شخصیت انسان کامل است.
۱۳۶۸/۹/۲۲
حلقۀ دوم «انسان ۲۵۰ساله»/ فصل چهارم؛ حضرت فاطمة الزهرا
#اسوه_حسنه
#انسان_۲۵۰ساله
@tabyin_Chahardah_Masoom
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
13930130_8189_192k.mp3
5.53M
فاطمهی زهرا سلاماللّهعلیها که الگوست، در دوران کودکی، در بعد از هجرت پیغمبر به مدینه، در داخل مدینه و در همهی حوادث سیاسی اجتماعی حضور داشت، این نشاندهنده نقش زن در نظام اسلامی است.
این زندگی، از جهت «جهاد و مبارزه و کار انقلابی» ، «صبر انقلابی» ، «درس و فراگیری و آموزش» و «سخنرانی و دفاع از نبوّت و امامت و نظام اسلامی» دریای پهناوری از تلاش و مبارزه و کار و در نهایت هم شهادت است.
۱۳۷۹/۶/۳۰ و ۱۳۶۸/۱۰/۲۶
#اسوه_حسنه
#انسان_۲۵۰ساله
@tabyin_Chahardah_Masoom
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
#امام_صادق(علیهالسلام)
🔰 عمروبنابیالمِقدام، راوی حدیث میگوید:
حضرت [صادق] در عرفات، در روز عرفه، در اجتماع مردم، وسط مردم ایستاده بودند و به اعلیصوت، با فریاد، یک جملهای را میگفتند. به یک طرف رو میکردند این جمله را میگفتند؛ بعد به یک طرف دیگر رو میکردند، میگفتند؛ بعد به آنطرف دیگر رو میکردند. به چهار طرف رو میکردند و این مطلب را با فریاد میگفتند.
حالا آن مطلب چیست؟
«وَ هُوَ یُنادی بِاَعلَی صَوتِهِ اَیُّهَا النّاسُ اِنَّ رَسولَاللهِ صَلَّیاللهُعَلَیهِوَآلِهِ کانَ الاِمامَ»، این توجه به معنای امامت است، و بیدارکردن مردم نسبت به حقیقت امامت؛ که امامت چیست و آیا اینهایی که سرِ کارند، شایستۀ امامتند یا نه.
«ثُمَّ کانَ عَلِیُّبنُاَبیطالِبٍ ثُمَّ الحَسَنُ ثُمَّ الحُسَینُ ثُمَّ عَلِیُّبنُالحُسَینِ ثُمَّ مُحَمَّدُبنُعَلِیٍّ ثُمَّ هِه، فَیُنادی ثَلاثَ مَرّاتٍ لِمَن بَینَ یَدَیهِ وَ عَن یَمینِهِ وَ عَن یَسارِهِ وَ مِن خَلفِهِ اثنَی عَشَرَ صَوتاً» هر طرفی سه بار فریاد میکرد و اینها را میگفت، که دوازده مرتبه این جمله را حضرت در عرفات تکرار کرد. بعد میگوید، پرسیدم که آن «هِه»، یا «ها» یعنی چه؟ گفتند در لغت مثلاً بنیفمین، یا بنیفلان، یعنی «من». کنایه است از «من»؛ یعنی بعد از محمدبنعلی، من امامم. ۱۳۶۵/۴/۲۸
امامت را از سرچشمۀ معنوی و اصلیاش شروع میکند و شجرهنامۀ امامت شیعی را برای مردم مسلمان ترسیم میکند. پیغمبر، اولامام بود. بعد یکییکی اسم پدران خودش را میشمرَد، و بعد میگوید: سپس من! یعنی ادعای امامت و حکومت؛ که این نشاندهندۀ اوج مبارزۀ امام صادق است در اواخر دوران بنیامیه.
۱۳۶۷/۳/۱۹
📚 کتاب [حلقۀ سوم «انسان ۲۵۰ساله»]
#اسوه_حسنه
#انسان_۲۵۰ساله
#جهاد_تبیین
@tabyin_Chahardah_Masoom
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
#امام_رضا(علیهالسلام)
🔸️ ما که نباید فقط به مرقد امام علیبنموسی الرضا اظهار ارادت کنیم؛ او امام ماست، زندگی او برای ما درس است، از زندگی او باید درس بگیریم.
زندگی او برای ما یک پیامی دارد، آن پیام چیست؟ من آن پیام را در یک کلمه خلاصه میکنم:
...مبارزهٔ دائمی خستگیناپذیر؛ این آن درسی است که صاحب این مرقد مطهر به ما داده است.
..نبادا کسی خیال کند که مسلمان فقط در یک دورۀ از عمر خود مبارزه میکند و بعد میرود راحت میگیرد میخوابد.
زندگی مسلمان سراپا مبارزه است؛ مبارزۀ با شیطانها، چه شیطانهای درونی خود او و چه شیطانهایی که از خارج میخواهند او را منحرف کنند، و چه شیطانهایی که راه زندگی سالم انسانهای بیگناه را میبُرند و میزنند.
۱۳۶۳/۹/۳
📚 کتاب محضر رئوف/ زندگانیِ امام رضا/ پیام زندگی پرماجرای علیبنموسیالرضا
#اسوه_حسنه
#جهاد
@tabyin_Chahardah_Masoom
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r