🔹#قسمت_ششم
🔸#گام_دوم_انقلاب
🔴انقلاب اسلامی؛ مایه ی سربلندی ایران و ایرانی
🔹انقلاب اسلامی ملت ایران #قدرتمند اما #مهربان و #باگذشت و حتی #مظلوم بوده است.مرتکب #افراطها و #چپ_روی_هایی که مایه ننگ بسیاری از قیامها و جنبشها است، نشده است.در هیچ معرکه ای حتی با آمریکا و صدام ، گلوله ای را #اول_شلیک_نکرده..و در همه ی موارد پس از #حمله_دشمن از خود #دفاع کرده و البته #ضربت_متقابل را محکم فرود آورده است..این انقلاب....
🔹#قسمت_هفتم
🔹#گام_دوم_انقلاب
🔴برای برداشتن گامهای استوار در آینده، باید #گذشته را درست شناخت..
🔻اینک در آغاز #فصل_جدیدی از زندگی جمهوری اسلامی، این بنده ی ناچیز مایلم با #جوانان عزیزم نسلی که پا به میدان عمل میگذارد تا بخش دیگری از #جهاد_بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ را آغاز کند، سخن بگویم.سخن اول #درباره_گذشته است.عزیزان نادانسته ها را جز #تجربه ی خود با گوش سپردن به تجربه دیگران نمیتوان دانست.بسیاری از آنچه را ما دیده و آزموده ایم، نسل شما هنوز نیازموده و ندیده است.#ما_دیده_ایم و شما خواهید دید.
✅دهه های آینده دهه های شما است.و شمایید که باید #کارآزموده و #پرانگیزه از انقلاب خود #حراست کنید.و آن چه را هر چه بیشتر به #آرمان_بزرگش که ایجاد #تمدن_نوین_اسلامی و #آمادگی برای #طلوع_خورشید_ولایت_عظمی است، نزدیک کنید..برای برداشتن گامهای استوار در آینده ، باید....
#قسمت_هشتم
#گام_دوم_انقلاب
🔴آغاز انقلاب و نظام اسلامی از نقطه ی صفر..
🔻انقلاب اسلامی و نظام برخاسته از آن ،از #نقطه_ی_صفر آغاز شد...
اولا؛ همه چیز علیه ما بود، چه #رژیم_فاسد_طاغوت که علاوه بر #وابستگی و #فساد و #استبداد و #کودتایی بودن اولین رژیم سلطنتی در ایران بود..که به #دست_بیگانه و نه به زور شمشیر خود بر سر کار آمده بود.و چه دولت آمریکا و برخی دیگر از دولتهای غربی، و چه وضع بشدت نابسامان و #عقب_افتادگی_شرم_آور در #علم و #فنآوری و #سیاست و #معنویت و #هرفضیلت دیگر..
🔵ثانیا؛ هیچ #تجربه پیشینی و راه طی شده ای در برابر ما وجود نداشت.بدیهی است که #قیامهای_مارکسیستی و امثال آن نمیتوانست برای انقلابی که از متن #ایمان و #معرفت_اسلامی پدیده آمده است؛ #الگو محسوب شود..
🔻انقلابیون اسلامی #بدون_سرمشق و #تجربه آغاز کردند و ترکیب #جمهوریت و #اسلامیت و ابزارهای تشکیل و پیشرفت آن ، جز با #هدایت_الهی و #قلب_نورانی و #اندیشه_ی_بزرگ_امام_خمینی، بدست نیامده..و این #نخستین_درخشش_انقلاب بود..
#قسمت_نهم
#گام_دوم_انقلاب
🔴تقابل دوگانه جدید(اسلام و استکبار)؛ پدیده برجسته ی جهان معاصر
🔻پس آنگاه انقلاب ملت ایران، #جهان_دوقطبی آن روز را به #جهان_سه_قطبی تبدیل کرد و سپس با سقوط و #حذف_شوروی و اقمارش و پدید آمدن قطبهای جدید قدرت #تقابل_دوگانه_جدید( #اسلام و #استکبار)پدیده برجسته ی جهان معاصر و کانون توجه جهانیان شد.از سویی #نگاه_امیدوارانه ی ملتهای زیر ستم و جریانهای #آزادی_خواه جهان و برخی دولتهای مایل به #استقلال ، و از سویی #نگاه_کینه_ورزانه و بدخواهانه ی #رژیم_های_زورگو و قلد رهای باج طلب عالم ، بدان دوخته شده بدین گونه #مسیر_جهان تغییر یافت و #زلزله_انقلاب فرعون های در بستر راحت آرمیده را بیدار کرد.#دشمنی_ها با همه ی شدت آغاز شد و اگر....
#قسمت_یازدهم
#گام_دوم_انقلاب
🔴 #برکات بزرگ انقلاب اسلامی؛
انقلاب به یک #انحطاط_تاریخی پایان داد و کشور که در دوران #پهلوی و #قاجار بشدت تحقیر شده و بشدت #عقب_مانده بود، در مسیر #پیشرفت_سریع قرار گرفت؛ در گام نخست، رژیم ننگین #سلطنت_استبدادی را به #حکومت_مردمی و #مردم_سالاری تبدیل کرد و عنصر #اراده_ملی را جان مایه ی پیشرفت همه جانبه و حقیقی است در کانون مدیریت کشور وارد کرد.آنگاه #جوانان را میدان دار اصلی حوادث و وارد #عرصه_ی_مدیریت کرد. روحیه و باور ( #ما_می_توانیم ) را به همگان منتقل کرد..به برکت #تحریم دشمنان اتکا به #توانایی_داخلی را به همه آموخت و این منشاء برکات بزرگ شد.
یک) #ثبات و #امنیت و حفظ #تمامیت_ارضی ایران
اولا؛ ثبات و امنیت کشور....
❗️دانشجوی مسلمان، دانشگاه را فتح کرد، لانهی جاسوسی را فتح کرد امّا خودش از #درون مغلوب شد!
این به نظر من نکتهی قابل توجّهی است.
❓چرا؟
برای خاطر اینکه دچار ضعف تحلیل و #ضعف_محتوا بود؛
هیجانات بود، خیلی هم #تند -بعضی از بچّههای دانشجو در آن روز، ماها را که آنوقت تازه از زیر زندان و تبعید و این قبیل چیزها بیرون آمده بودیم، انقلابی نمیدانستند؛ یعنی در مقام قضاوت، ماها را تخطئه میکردند؛ همینهایی که الان هم هستند؛ حالا بعضیهایشان هنوز هم هستند؛ یعنی واقعاً اُرتدُکس [بودند]، یک انقلابی اُرتدُکسِ سفت و سخت، خیلی قرص و محکم- منتها آن ذهنیّت، از محتوای لازم #خالی بود،
❌ [لذا] در یک نقطهی حسّاسی ضربه خورد.
۹۶/۰۳/۱۷
#تعمیق_مبانی_فکری
#تعمیق_معارف_دینی
@tabyinchannel
#کانال_تبیین
#کانالی_متفاوت_برای_ارائه_ی_اندیشه_ها
💠 همیشه عید قربان که میشه، این روشنفکر نماها که در حقیقت تاریک فکر هستند ، شروع می کنند به حرفهای خنده داری که متاسفانه یه عده باور می کنند.
💠 این دروغ بزرگ رو هم میگن که در دین زرتشت ، قربانی کردن وجود نداشته!!!!!!!!!!!!
این عکس رو برسونین به دست این جماعت
@tabyinchannel
#کانال_تبیین
#کانالی_متفاوت_برای_ارائه_ی_اندیشه_ها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ حوزه سکولار!
🎥ویدئوی بیانات رهبری
رهبر انقلاب مکررا #خطر 💥سکولار شدن را گوشزد کرده و نوک پیکان این هشدار حوزه های علمیه هستند؛ چرا که دشمن میداند بذر دشمنی را در کجا بپاشد تا زودتر بنتایج منحوس خود برسد.
📍ابتدا تعریفی از #اسلام سکولار ارائه میدهند👇
⚠️ "اسلام سکولار شبیه مسیحیّت سکولار است که میرود در گوشهی کلیسا، خودش را زندانی میکند در محیط #واقعی زندگی هیچ #حضوری_ندارد؛
👈اسلام سکولار همینجور است؛
❌کسانی هستند امروز #دعوت میکنند به اسلام #منزوی اسلامی که #هیچ_کاری به کار زندگی مردم ندارد؛
مردم را به یک عبادتی، به یک چیزی #گوشهی مسجد یا گوشهی خانهها فرامیخواند.❗️"
📍و #اسلام_ناب_محمدی را شرح میدهند 👇
🌸 "اسلامِ واردِ در متن زندگی را معرّفی کنیم؛
🌸اسلامِ رحمت به ضعفا؛
🌸اسلامِ جهاد و مبارزهی با مستکبران.
📌به نظر من... #حوزههای_علمیه ی ما #باید این هدف را دنبال بکنند."۹۳/۱۲/۲۱
📍بحوزه های علمیه هشدار میدهند👇
" اینکه یک آخوندى يك گوشهاى حرفى میزند، كه على الظاهر برخلاف خواست و فهم و عقيده ى كلى #نظام است #بزرگش_میكنند؛ بنابراين حوزههاى علميه نمیتوانند سكولار باشند." ۹۱/۷/۱۹
"امروز کسانی که اسلام را آماج حملات خودشان قرار دادهاند، مشخّص است چه کسانی هستند👇
🔥اینها وابستهی به یک مجموعه قدرتمندِ زر و زور سیاسی و اقتصادیِ غالباً صهیونیست یهودی...در مقابل اینها ما از این فرصت استفاده کنیم و این سؤال را مطرح کنیم در ذهن مردم دنیا و در ذهن جوانها که فکر کنید، ببینید #چرا به اسلام اینهمه حمله میکنند؛آنوقت اسلامِ واقعی را در اختیار اینها بگذاریم." ۹۳/۱۲/۲۱
🔹🔹داستان یک تصمیم⁉️
در شش قسمت🔻🔻🔻
🔹🔹داستان یک تصمیم⁉️
#قسمت_اول
🔵قال رسول الله (ص): «لا يُلْدَغُ الْمُؤْمِنُ مِنْ جُحْرٍ وَاحِدٍ مَرَّتَيْنِ» پیامبر(ص) فرمودند: «مؤمن از یك سوراخ دو بار گزیده نمی شود.» مشكاه الانوار، طبرسی، ص551 _ كنزالعمال، متقی هندی،ج1ص147ح723
1️⃣در آذر سال 1382 زمانی که آقایمحمد #خاتمی رئیسجمهور کشورمان بودند، یکی از نمایندگان اصلاح طلب مجلس ششم به نام #احمدشیرزاد، در نطقی ایران را متهم به داشتن #بمب_اتم می کند. منافقین خارج نشین نیز گزارشی را منتشر می کنند که در آن از وجود تأسیسات غنیسازی نطنز و آب سنگین اراک گزارش می دهد و این موضوعات، آغازی است برای مذاکرات هسته ای میان ایران واروپا. [ #کلیپ_نطق این نماینده در ادامه👇"پست بعدی" آمده است.]
2️⃣دبیر شورای عالی امنیت ملی، جناب آقای #حسن_روحانی است که مسئولیت مذاکرات را برعهده دارد.
3️⃣در ۲۹ مهر ۱۳۸۲، نشست مشترک وزاری خارجه سه کشور اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) و هیئت ایرانی به ریاست جناب آقای دکتر #روحانی در سعدآباد تهران، برگزار شد.
4️⃣خروجی آن بیانیهای بود که « ایران برای بازدید بازرسان آژانس انرژی اتمی از تأسیسات اتمی خود اعلام همکاری کرد.» و « راهاندازی سانتریفیوژهای گازی در نظنر را در راستای راستیآزمایی و اثبات صلحآمیز بودن فعالیت هستهای ایران، بصورت داوطلبانه و برای مدت محدود تعلیق میگردد.» و « انگلیس و فرانسه نیز #متعهد شدند تا از ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل جلوگیری کنند.» [yjc.ir]
5️⃣اعضای تیم هستهای متشکل بود از (جناب آقایحسن روحانی، سید حسن موسویان، محمدجواد ظریف، سیروس ناصری، امیرحسین زمانینیا، محمدرضا البرزی، علیاکبر صالحی،محمد سعیدی،مجید تختروانچی، علی ماجدی). [yjc.ir]
6️⃣ ۴ اسفند ماه ۱۳۸۲ توافقنامه بروکسل بین ایران و سه کشور پاریس، فرانسه و انگلیس به امضا رسید که در این توافقنامه تعلیق مونتاژ و آزمایش سانتریفیوژها و .... افزوده شد. [yjc.i
7️⃣خروجی توافق نامه بروکسل، توافق نامه ای دیگر به نام توافق نامه پاریس (پانزده نوامبر 2004) است که در آن ایران تعلیق کامل غنیسازی اورانیوم را پذیرفت.
⚠️ازاینجا به بعد، #سوالاتی پیش می آید:
«با توجه به #تعهدانگلیس_وفرانسه، چرا پرونده ایران به شورای امنیت رفت❓»؛ آیا «مردم و رسانه ها از روند توافق پاریس مطلع بودند»؛ آیا «اعضای تیم مذاکر کننده کشورمان، نگاهی مثبت و خوش بینانه به مذاکرات داشتند⁉️» و ...
👈در پیام بعدی از زبان جناب آقایروحانی به این سوالات و دیگر سوالات پاسخ می دهیم.
👇👇👇👇
👇👇👇👇
✔️🔹داستان یک تصمیم⁉️
#قسمت_دوم
🔵قال رسول الله (ص): «لا يُلْدَغُ الْمُؤْمِنُ مِنْ جُحْرٍ وَاحِدٍ مَرَّتَيْنِ» پیامبر(ص) فرمودند: مؤمن از یك سوراخ دوبار گزیده نمی شود. [مشكاةالانوار، علی طبرسی، ص551؛ كنزالعمال، متقی هندی، ج1 ص147 ح723]
👈از اینجا به بعد چند سؤال پیش می آید:
1️⃣سوال #اول: «انگلیس و فرانسه نیز متعهد شدند تا از ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل جلوگیری کنند.» پس چرا پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل رفت❓
✅جواب: جناب آقایحسن #روحانی در کتاب خودشان [امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای، ص 599] پاسخ می دهند: «اروپا در مذاکرات تهران تعهد کرده بود تا زمانی که فعالیت نطنز آغاز نشده است، از ارجاع پرونده هسته ای به شورای امنیت جلوگیری کند ولی در بهمن 1384 در شرایطی پرونده هسته ای به شورای امنیت ارجاع شد که نطنز در تعلیق بود بنابراین اروپا تعهد خود را نقض کرده بود.»
جناب آقایحسن #روحانی در قسمت دیگری از این کتاب [ص 611] نیز می نویسد:
«در دولت نهم [دولت آقای احمدی نژاد] هم تعلیق نطنز هشت ماه ادامه یافت و حتی اگر شورای حکام به دلیل راه اندازی یو سی اف اصفهان، پرونده را به شورای امنیت ارجاع نمی داد و پرونده در آژانس می ماند، بی تردید نطنز به آن زودی راه اندازی نمی شد و مسیر مذاکرات ادامه می یافت. راه اندازی نطنز در واقع پاسخ به اقدام غیر منطقی شورای حکام آژانس بود ... اساسا دولت نهم در هیچ موردی تعلیق را به انتخاب خود نشکست، تعلیق اصفهان که در دولت هشتم شکسته شد و تعلیق نطنز هم به دلیل ارجاع پرونده به شورای امنیت شکسته شد.»
2️⃣سوال #دوم: مردم و رسانه ها از روند توافق پاریس مطلع بودند❓ همان توافقی که منجر به تعلیق کامل شد.
✅جواب: جناب آقایحسن #روحانی پاسخ می دهند: «هیچ یک از تحولاتی که در این دو ماه و بیست روز به وقوع پیوست در آن مقطع رسانه ای نشد و بعد از آن نیز کمتر در رسانه ها مطرح شد. به عبارتی تاکنون در مورد اقدامات طرفین در این مدت که می توان از آن به عنوان "هشتاد روز بی خبری" یاد کرد، کمتر بحث شده است.» [امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای، ص 283]
#کانال_تبیین
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد #کانالی_متفاوت_برای_ارائه_ی_اندیشه_ها #رصد_بهترین_تحلیل_های_روز 👇 @tabyinchannel
✔️🔹داستان یک #تصمیم⁉️
#قسمت_سوم
🔵قال رسول الله (ص): «لا يُلْدَغُ الْمُؤْمِنُ مِنْ جُحْرٍ وَاحِدٍ مَرَّتَيْنِ» پیامبر(ص) فرمودند: مؤمن از یك سوراخ دو بار گزیده نمیشود.
[مشكاةالانوار، علی طبرسی، ص551؛ كنز العمال، متقی هندی،ج1ص147ح723] 👇
⚠️⚠️سخت یادمان باشد و یادمان باشد این قول یک اندیشمند را: « اشتباهی که تکرار شود دیگر یک اشتباه نیست؛ یک تصمیم است.»
3️⃣سوال #سوم: آیا اعضای تیم مذاکر کننده کشورمان، نگاهی مثبت و خوش بینانه به مذاکرات داشتند❓
✅جواب: جناب آقایحسن #روحانی پاسخ می دهند: «ذهنیت بدبینانه دیگری هم وجود داشت مبنی بر اینکه امریکا همواره به دنبال تحریم ایران و یا حتی حمله نظامی است و موضوع هسته ای بهانه ای است که آن را رها نخواهند کرد ... اما ذهنیت من این بود که با صبر و تحمل و حوصله و تدبیر، هم با آژآنس می توانیم مسایل را حل کنیم و هم با اروپا می توانیم به نوعی توافق دست یابیم.» [امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای، ص 154]
4️⃣سوال #چهارم: آیا اعضای تیم مذاکره کننده در سال 1382، خطوط قرمز ایران را رعایت کردند❓ آیا عبور از خطوط قرمز به خاطر بی تفاوتی مذاکره کنندگان ایرانی بود یا بدعهدی و رفتار مستکبرانه طرف غربی❓
✅جواب: جناب آقایحسن #روحانی پاسخ می دهند: « به البرادعی گفتم شما یک حقوقدان هستید من هم یک حقوقدانم. آیا از لحاظ حقوقی تعلیق غنی سازی غیر از توقف موقت گازدهی است؟ آیا نظر شما غیر از این است؟ گفت نه، دقیقا تعلیق گازدهی کافی است.» [همان، ص 166]
«در ملاقات حضوری با مقام معظم رهبری هم جزییات را مطرح کردم، حتی توضیح دادم که کارشناسان می گویند اصلا تعلیقی صورت نگیرد، کار پیش نمی رود. وزرای سه کشور هم گفته اند که اگر تعلیقی در کار نیست سفر ما به ایران منتفی خواهد بود. توضیح دادم که نظر البرادعی هم در مورد تعلیق این است که تعلیق گازدهی نطنز کافی است. در نتیجه معظم له در این ملاقات با تعلیق در حد تعلیق گازدهی نطنز موافقت کردند.» [همان، ص 178]
«پیشتر وزرای اروپایی در اجلاس بروکسل اصرار داشتند که ساخت قطعه و مونتاژ هم تعلیق شود که به آنها پاسخ منفی داده بودم اما به دلیل حوادثی که رخ داده بود، برای اینکه بتوانیم از مشکلات پیش آمده عبور کنیم و اروپایی ها را به موضع قبلی خود برگردانیم و در نتیجه در اجلاس مارس 2004 قطعنامه تندی علیه ما صادر نشود و هم چنین البرادعی را هم متقاعد کنیم که گزارش نامناسبی ارائه ندهد، شاید تنها راهل حل برای کنترل شرایط پیش آمده همکاری بیشتر با آژانس در زمینه تعلیق بود. لذا قرار شد تفسیر آژانس از تعلیق موارد مرتبط با غنی سازی را که شامل ساخت قطعه و مونتاژ هم می شد بپذیریم.» [ص 240]
👇👇👇👇
سکوت درمانی
ﺳﮑﻮﺕ ﮐﻦ !..
ﻫﻨﮕﺎﻣﯿﮑﻪ ﻧﻤﯿﺪﺍﻧﯽ ﭼﻪ ﺑﮕﻮﯾﯽ، ﭼﻪ ﭘﺎﺳﺦ ﺩﻫﯽ ﻭ ﯾﺎ ﭼﻄﻮﺭ ﺑﮕﻮﯾﯽ, ﻓﻘﻂ
ﺳﮑﻮﺕ ﮐﻦ!
ﮔﺎﻫﯽ ﻧﮕﻔﺘﻦ ﺷﯿﺮﯾﻦ ﺗﺮ ﺍﺯ ﮔﻔﺘﻦِ ﺳﺨﻨﺎﻥِ ﺁﺷﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻟﺤﻈﻪ ﺗﻮ ﺭﺍ
ﺳﺒﮏ ﻣﯿﮑﻨﺪ ... ﺩﺭ ﺁﻥ ﻟﺤﻈﻪ ﺳﮑﻮﺕ ﮐﻦ .
ﯾﮏ ﻭﻗﺘﻬﺎﯾﯽ ﺳﻌﯽ ﮐﻦ ﭼﺸﻤﺎﻧﺖ ﺭﺍ ﺑﺒﻨﺪﯼ ﺑﺮ ﺣﺮﻓﻬﺎﯼ ﻧﯿﺶ ﺩﺍﺭ، ﺳﮑﻮﺕ ﮐﻨﯽ
ﻭ ﺑﻪ ﺯﺑﺎﻧﺖ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺩﻫﯽ ﺳﮑﻮﺕ ﺭﺍ ﺗﻤﺮﯾﻦ ﮐﻨﺪ ...
ﺁﻥ ﺭﻭﺯﻫﺎ ﮐﻪ ﻧﻔﻬﻤﯿﺪﯼ ﭼﻪ ﺷﺪ ﻭ ﺍﺯ ﮐﺠﺎ ﺑﺮ ﺳﺮﺕ ﺁﻭﺍﺭِ ﻣﺼﯿﺒﺖ ﺁﻣﺪ، ﮐﺴﯽ ﺭﺍ
ﻣﻘﺼﺮ ﻧﮑﻦ, ﺳﮑﻮﺕ ﮐﻦ ﺗﺎ ﺩﻟﯿﻞِ ﺍﺻﻠﯽ ﺭﺍ، ﺩﺭ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﺑﯿﺎﺑﯽ !
ﺩﻗﯿﻘﻪ ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺣﺲِ ﺍﻧﻔﺠﺎﺭ ﺩﺭ ﺳﻠﻮﻟﻬﺎﯾﺖ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﺭﻭﻥ ﻣﯿﺨﻮﺭﺩ, ﺳﮑﻮﺕ
ﺭﺍ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﮐﻦ, ﮐﻪ ﺫﻫﻨﺖ ﺑﺎ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﺑﺎ ﻗﻠﺒﺖ ﻣﺸﻮﺭﺕ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺗﺼﻤﯿﻤﯽ ﺩﺭﺳﺖ
ﺑﮕﯿﺮﺩ .
ﯾﮏ ﻭﻗﺖ ﻫﺎﯾﯽ " ﺳﮑﻮﺕ" ﭘﺎﺳﺦِ ﻫﻤﻪ ﯼ ﺩﺭﺩﻫﺎﺳت
#دل_نوشت_ادمین
+ روز قربان، روزی پر خاطره است•••
+ روزی که بوی بندگی خالص ابراهیم(ع) و اسماعیل(ع) را می دهد•••
+ روزی که قرنها پیش پدر و پسری ، سرافراز از امتحانی بزرگ ، مدال افتخار به سینه آویختند و عید بزرگ اضحی و آیین ذبح قربانی، با ایثار آنان و هدیه بهشتی جبرئیل به یادگار ماند.
◀️ ••• پیامبراکرم و همراهان در منا قربانی کردند•••
◀️ ••• پس از آن پیامبر پیروان خویش را مخاطب قرار داده و فرمود:
💠" چند صباحی بیش ، از عمر من باقی نمانده و در فردای روزگار اگر نباشم، این برادرم علی علیه السلام است که در مقابل متخلفین خواهد ایستاد. "💠
◀️ ••• سپس آنان را به امانت داری توصیه کرده ، فرمود :
💠" من دو چیز گرانبها در میان شما به امانت می گذارم که اگر به این دو چنگ زنید هرگز گمراه نخواهید شد. کتاب خدا و عترتم یعنی اهل بیتم . "💠
◀️ ••• و این گفتار پیامبر به عنوان " حدیث ثقلین" جاودانه در تاریخ اسلام باقی ماند •••
💠 ۸ روز تا عید سعید غدیر خم 💠
#روایت_غدیر
#روزشمار_غدیر ۸
✅ارتباط عمقي و معرفتي #عيد_قربان و #عيد_غدير
⭕️ #قربان از قرب به معناي نزديکي و #تقرّب گرفته شده، اوّلين #قرباني که در تاريخ بشر کنوني پذيرفته شد، مربوط به حضرت #هابيل[۱] عليه السلام است. در ميان اقوام پيشين هم رسم بر اين بود که براي تقرّب به معبود يا معبودان خود قرباني کنند. اين مسأله ادامه يافت تا هنگامه نبوّت #حضرت_ابراهيم_خليل عليه السلام در اين هنگام ايشان ۳ مرتبه در رؤياي صادقه ديدند که #خداوند ايشان را امر به ذبح فرزند مي فرمايند. آنگاه که يقين براي ايشان حاصل شد که رؤيا صادقه است، خود را براي اجراي #فرمان_الهي آمده کردند ولي تيغ، گلوي فرزند ايشان #حضرت_اسماعيل عليه السلام را نبريد، و به امر الهي قوچي را به عنوان قرباني به جاي فرزندشان، ذبح کردند. که اين قضيّه مبناي #عيد_قربان در #اسلام هم قرار گرفت.
💠بعد از ذکر تاريخچه اجمالي #عيد_قربان بايد مطالب ذيل را ذکر کنيم:
🔷اوّلا: در #روايات ما کلمه «قرباني» در مواردي ذکر شده مثل «الصلوة قربان کل تقيّ» نماز مايه تقرّب هر شخص #پرهيزکار به #خداوند است. پس با توجه به روايت شريفه «قربان»، «آنچه مايه تقرّب الي الله» است، صرفاً در ذبح حيوان خاصّ خلاصه نمي شود بلکه مفهومي بسيار گسترده تر از آن دارد.
و بالاترين و عالي ترين مصداق «قربان»، #جهاد_با_نفس و کشتن و از بين بردن #رذائل نفساني و اخلاقي است که در حديث شريف «موتوا قبل ان تموتوا» يعني بميريد پيش از آنکه شما را بميرانند، بدان اشاره شده دارد. معناي «موتوا» در حديث فوق اين است که نفسانيّت خود را ذبح کنيد و از منيّت ها و هواهاي نفساني کاملا جدا شويد تا به جوار #قرب_الهي دست يابيد.
🔷پيوند روز #عيد_قربان با #عيد_غدير که #عيد_ولايت مطلقه کليّه الهيّه است، اين است که در روز عيد قربان رذائل و هواهاي نفساني را در درون خود ذبح و قرباني کنيد تا با #طهارت و پاکي روح، وارد، عيد ولايت مطلقه کليّه الهيّه حضرت امير ـ عليه السلام ـ شويد زيرا مسأله #ولايت_اميرالمومنین عليه السلام آن قدر پاک و طاهر است که، هرگز نمي تواند با آلودگي هاي باطني، قدم در آن نهاد و خود را از مواليان واقعي حضرت امير ـ عليه السلام ـ دانست.
🔷امّا خود #عيد_غدير با قطع نظر از #عيد_قربان، به منزله آخرين جزء از علّت تامّه نسبت به مبعث #پيامبر_اسلام ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ است. بلکه #غدير به منزله باطن يک چيز ظاهر و به منزله روح، نسبت به #انسان است، زيرا تمامي خيرات و سعادات مشروط به #ولايت امير المومنين علي ـ عليه السلام ـ و فرزندانش ـ عليهم السلام ـ است. در روايات کثيره از طريق #شيعه و اهل سنت وارد شده که نورهاي پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ و امير المؤمنين ـ عليه السلام ـ يکي بود تا اين که در صلب عبدالله و عبدالمطلب از هم جدا گشته و خداوند، ولايت آنان را بر همه مردم واجب نموده است و اين ولايت در روز غدير آشکار شد،[۲] به همين جهت در #قرآن_کريم آمده: «امروز «روز غدير» دينتان را برايتان کامل و نعمتم را بر شما تکميل و #دين_اسلام را براي شما انتخاب نمودم».[۳]
👇👇👇
👆👆👆
🔷البته نکته اساسي در پيوند عيد غدير و قربان آن است که در قرآن مي خوانيم: زماني که خداوند #حضرت_ابراهيم ـ عليه السلام ـ را به امتحانات گوناگون آزمود و ايشان همه آنها را به اتمام رساند، خداوند به ايشان فرمود: تو را #امام براي مردم قرار دادم و او گفت آيا از ذريه من هم کسي به #امامت مي رسد، خداوند فرمود، عهد من «امامت و ولايت» به #ستمگران نمي رسد.[۴]
از آيه شريفه فوق استفاده مي شود که حضرت ابراهيم ـ عليه السلام ـ پس از تحمّل #آزمايش هاي سخت که از جمله مهم ترين آنها قرباني فرزند بود به #مقام_امامت رسيد، و اين امر نشانگر آن است که نقطه مشترک روز عيد قربان و روز عيد غدير از لحاظ معرفتي و با نگاهي عميق، امر ولايت و امامت است.
اگر حضرت ابراهيم ـ عليه السلام ـ ، فرزند خود را به قربانگاه آورد تا مايه تقرّبش به ذات اقدس الهي شود، حضرت امير ـ عليه السلام ـ هم تمام هستي اش را قرباني راه خدا نمود.
🔷از ديگر اشتراکات عيد غدير و عيد قربان، مسأله فضيلت اين دو عيد اکبر الهي است: از #امام_رضا ـ عليه السلام ـ روايت شده است که فرمودند: در روز #قيامت، چهار روز با شتاب به خدا مي رسد همان گونه که عروس به حجله خود مي رسد پرسيدند اين چهار روز کدام است؟ حضرت فرمودند: روز قربان، روز فطر، روز جمعه و روز غدير که روزي است که ابراهيم خليل ـ عليه السلام ـ در آن از آتش رهايي ياف و به جهت سپاسگزاري، آن روز را روزه گرفت و نيز روزي است که در آن روز #پيامبر_اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ حضرت #اميرالمومنین عليه السلام ـ را به عنوان #جانشين خود معرّفي و فضيلت هاي او را بيان نمود و خداوند بدين وسيله #دين را کامل کرد و حضرت امير ـ عليه السلام ـ به خاطر شکرگزاري اين روز را روزه گرفته است.[۵]
اين روز، #روز_کمال، روز ناراحتي شيطان و روزي است که اعمال #شيعه و دوستداران #آل_پيامبر پذيرفته شده و خداوند عمل #مخالفين آنها را #باطل و نابود مي گرداند و اين همان است که خداوند در آيه ۲۳ سوره فرقان مي فرمايد: «آن اعمال اعمال مخالفين اهل بيت ـ عليهم السلام ـ را باطل و نابود نموديم.
🔷وجه اشتراک ديگر غدير و قربان را بايد در خود نام #غدير جستجو کنيم، غدير نام برکه اي است که اين واقعه اعلام #ولايت_اميرالمومنين ـ عليه السلام ـ در نزديکي آن واقع شده است؛ از سوي ديگر حاجيان هم که به مني قرباني مي فرستند شهر مکّه کنار #چاه_زمزم قرار دارند که آب پر برکتش به دعاي حضرت ابراهيم ـ عليه السلام ـ نياز آبي همه زائران و ساکنان #مکّه را تأمين مي کند. برکه و چاه هر دو محل تجمع آب هستند و آب، مظهر پاکي است و تفسير عرفاني آب، همان #ولايت و #امامت است همان طور که آب ظاهر را تطهير مي کند، #طهارت باطني هم بدون ولايت ممکن نيست.
لذا باز از هر دو عيد قربان و عيد غدير، به پاکي ظاهري که مظهرش آب است و پاکي و طهارت باطني که مظهرش ولايت است و معناي باطني آب هم همان ولايت است دست مي يابيم.
👇👇👇
👆👆👆
🔷از سوي ديگر #عيد_قربان در هشتم ذي الحجّه است و #عيد_غدير در هيجدهم ذي الحجّه لذا هر دو عيد قربان و غدير با حج گره خورده اند و اين وجه اشتراک ديگري از #قربان و #غدير است و شايد سرّ اين که بين اين دو روز، هشت روز فاصله است اين باشد که بعد از آن که انسان موفق شد به توفيق الهي باطن خود را از اغيار پاک نمايد و هواهاي نفس خود را #قرباني کند، هشت روز تا #ولايت فاصله دارد.
❌امّا استفاده از اين ارتباط عميق بين قربان و غدير در افزايش، سطح #معارف انسان چنين است:
👈ما از مطالب گذشته به اين مطلب رسيديم که قربان و غدير، نقطه تلاقي شان #امامت و #ولايت است آن هم #ولايت_مطلقه_کليّه، يعني ولايتي که بر همه مخلوقات از قبيل جمادات، گياهان، حيوانات، انسان و فرشتگان عرضه شد و در #رسول_اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ #اميرالمؤمنين علي ـ عليه السلام ـ و يازده جانشين آنهاست ـ عليهم السلام ـ تمام درجات و #مناجات پيامبراکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ اولياء و اوصياء به همين ولايت برگشته و اين ولايت از فناي بنده در حق و بقاي بنده به وسيله #حق سرچشمه مي گيرد. پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ در روايتي مي فرمايند: اوّلين چيزي که خدا آفريد #نور من بود در حالي که « #آدم » هنوز در مرحله، آب و گل بود که به همان ولايت اشاره دارد يا روايت #اميرالمؤمنين علي ـ عليه السلام ـ که من ولي بودم در حالي که «آدم» هنوز در مرحله آب و گل به سر مي برد همان معناي ولايت را دارد. و از صاحب ولايت مطلقه با نام هايي مانند خليفه اعظم، قطب اقطاب، #انسان_کامل، #عقل_اوّل و #روح_اعظم در عرفان ياد شده است.[۶] و همين مسأله #امامت و ولايت رکن رکين اعتقادات شيعه است که به واسطه آن، شيعه از غير شيعه در ميان #مسلمين متمايز مي شود. و در روايات کثيره، قبولي ساير اعمال يک فرد وابسته به پذيرش ولايت از سوي آن فرد شده و اين مسأله عمق مسأله #ولايت را مي رساند.
🔶پي نوشت ها:
[1]. ر.ک: مائده / ۲۷.
[2]. المراقبات، ميرزا جواد آقا ملکي تبريزي، ص ۴۶۲ و ۴۶۳
[3]. مائده / ۳
[4]. بقره / ۱۲۴
[5]. المراقبات، ميرزار جواد آقا ملکي تبريزي، ترجمه ابراهيم محدث بندر ريگي، انتشارات اخلاق، ص ۴۸۸، ۱۳۷۷ ش.
[6]. المراقبات، ميرزا جواد آقا ملکي تبريزي، ترجمه ابراهيم محدث بندرگي، انتشارات اخلاق، ۱۳۷۷ ش. ص ۴۹۲.
منبع: مرکز مطالعات و پاسخگويي به شبهات ـ حوزه علميه قم