💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️فرزند آوری در آئینه آیات قرآن (بخش دوم)
🔸در بسیاری از آیات #قرآن_کریم #فرزندآوری با ویژگی ها و تعابیر بسیار ستودهای توصیف شده که جای هیچ شک و شبهه ای را باقی نمی گذارد که در گفتمان وحیانی این کتاب مقدس، موضوع فرزندآوری و #ازدیاد_نسل #امری_مطلوب و پسندیده است، ضمن اینکه بسیاری از احکام و دستورات دین اسلام به صورت صریح و جزئی تر در آئینه روایات منعکس شده است.
💠به برخی از آیات قرآن که تعابير بسیار پسندیده ای برای فرزند و فرزندآوری در آنها وجود دارد اشاره میکنیم:
1⃣آیه ۴۶ سوره کهف: در این آیه کریمه می خوانیم: «الْمالُ وَ الْبَنُونَ زينَةُ الْحَياةِ الدُّنْيا وَ الْباقِياتُ الصَّالِحاتُ خَيْرٌ عِنْدَ رَبِّكَ ثَواباً وَ خَيْرٌ أَمَلاً؛ مال و #فرزند، #زينت_زندگى_دنياست و باقيات صالحات [ارزش هاى پايدار و شايسته] ثوابش نزد پروردگارت بهتر و اميدبخش تر است!». در این آیه شریفه موقعيت مال و ثروت و نيروى انسانى كه دو ركن اصلى حيات دنياست مشخص شده اند. در اینجا #فرزندان در کنار اموال به عنوان شكوفه ها و گل هايى معرفی می شوند که بر شاخه هاى درخت زندگی می رویند. #داشتن_فرزند در کنار برخورداری از اموال، یکی از مهمترین سرمايههاى زندگى دنياست، چرا كه براى رسيدن به هر مقصودى از مقاصد مادى حتما مورد نیاز است و به همين دليل آنها كه بر تخت قدرت مى نشينند، در کنار مال اندوزی، سعى در جمع آورى اين نيرو نیز مى كنند؛ مخصوصا در زمان هاى گذشته هر كس فرزندان بيشترى داشت خود را نيرومندتر احساس مى كرد، چرا كه آنها يكى از دو ركن اصلى قدرت او را تشكيل مى دادند. [۱]
🔹نکته لازم به ذکر این است که اگرچه این آیه اموال و #فرزندان را زینت زیست دنیوی می داند، امّا به تصریح بخش انتهایی آیه یعنی «الدُّنْيا وَ الْباقِياتُ الصَّالِحاتُ خَيْرٌ عِنْدَ رَبِّكَ ثَواباً وَ خَيْرٌ أَمَلاً» این امور زینت هایی زودگذرند که اگر از طريق قرار گرفتن در مسير «الله» رنگ جاودانگى نگيرند بسيار بى اعتبارند. [۲] با این حال بنا به تعبیر آیه ۳۱ سوره اعراف یعنی «يا بَنِي آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ»، این زینت ها می توانند با استقرار و ثبات قدم صاحبانشان در مسیر الهی تمام ناشدنی و در مقدس ترین مکان ها نیز قابل همراهی با آدمی گردند. #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] تفسیر نمونه، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الإسلامية، تهران، ۱۳۷۱ش، چ دهم، ج ۱۲، ص ۴۴۵
[۲] همان
نویسندگان: حجّة الاسلام احمد حیدری - علی غبیشاوی
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#فرزند #فرزندآوری
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️زن در حصار جاهلیت مدرن (بخش چهارم)
🔹در اروپایی که مدرنیته در آن به ظهور رسید، یکی از کلیدی ترین ویژگی های آن، تحول در موقعیت و #جایگاه_زنان بود. این شرایط تا جایی پیش رفت که #نقش_زنان در جامعه، اغلب، معیاری برای سنجش مدرن یا سنتی بودن آن جامعه بوده است. با همه آزادی های زن در جوامع غربی، آن ها با مقوله ی #جاهلیت_مدرن مواجه شدند.
💠زن به گونه ای دیگر زنده به گور میشود
🔹 #حقوق_زن در گذشته، به طور افراطی نادیده گرفته می شد و در #غرب زن ها را به بهانه زن بودن، تحقیر می کردند و آن ها را در انجام فعالیت های مهم - چه در امور خانه و چه در محیط بیرون ـ ناتوان می دیدند و به هر نحوی تلاش می کردند تا هویت زن ها را، به مثابه یک انسان، نادیده بگیرند. امروزه نیز، با #استفاده_ابزاری و افراطی از #زن در جوامع مدرن ـ که حضور او را بیش از گذشته در عرصه اجتماعی پررنگ کرده است - همچنان هویت او، به مثابه یک انسان، نادیده گرفته می شود. امروزه در مقایسه با گذشته، زن ها رفاه نسبی بیشتری دارند؛ اما از طرفی دیگر، نیازهای معنوی و روحی آن ها و نیز فطرت شان فراموش شده است؛ به عبارت دیگر، در دنیای به اصطلاح مدرن #غرب که زن، بیشتر، یک کالای لوکس و پرزرق و برق است، گونه ای دیگر از #جاهلیت_مدرن شکل گرفت که در آن، زن به گونه ای دیگر، زنده به گور می شود.
🔹ریشه فلسفی این #جاهلیت به اندیشه های اومانیستی (انسان گرایی) بر میگردد و ریشه در اندیشه های افرادی، چون نیچه دارد. در این رویکرد، انسان رها از ارزش، تصور می شود و می تواند هرگونه می خواهد زندگی کند؛ لذا زن در این میان، لذتبخش ترین تفریح و لعبت برای این فضاست. امروزه در #کشورهای_غربی برای اینکه به اصطلاح عدالت را رعایت کند، حقوق مشابهی را برای مردان و زنان در نظر میگیرند، و از این روست که از شغل گرفته تا مشارکت در زندگی، زن باید در کنار مرد باشد و به اندازه وی، وظیفه بر عهده دارد؛ مثلا از زنها در ارتش و جنگها استفاده میکنند، و این استفاده از زنان، جز تخریب روحیه ظریف و پاک آنها و تبدیل آنان به موجودهایی خشن و بی روح چه پیامد دیگری میتواند داشته باشد؟ آیا برابری زن با مرد، لزوماً به این معناست که زن باید هم چون مرد، در تمامی مشاغل و عرصه ها ـ که به طور ذاتی برای مردان طراحی شده است ـ حضوری فعال داشته باشد؟ در #رویکرد_اسلامی، برعهده گرفتن چنین مشاغلی از سوی زنان، فقط در حد ضرورت است. #ادامه_دارد...
منبع: حوزه نت، به نقل از مجله پیام زن، شماره ۲۷۳، فضه خاتمی نیا
#زن #زنان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ امام خمینی(ره):
🔹چنان #غرب در نظر يك قشری از اين ملت جلوه كرده است كه گمان ميكنيم غير از غرب ديگر هيچ چيز نيست. اين وابستگی فكری، عقلی و مغزی غربی، منشاء اكثر بدبختی های ملتها و ملت ما نيز هست...
بیانات حضرت امام ١٣٥٨/١٠/١٢
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️زن در حصار جاهلیت مدرن (بخش پنجم و پایانی)
🔸در اروپایی که مدرنیته در آن به ظهور رسید، یکی از کلیدی ترین ویژگی های آن، تحول در موقعیت و #جایگاه_زنان بود. این شرایط تا جایی پیش رفت که #نقش_زنان در جامعه، اغلب، معیاری برای سنجش مدرن یا سنتی بودن آن جامعه بوده است. با همه آزادی های زن در جوامع غربی، آن ها با مقوله ی #جاهلیت_مدرن مواجه شدند.
💠زن و تقابل میان اسلام و غرب
🔹الگویی که #غرب برای احقاق #حقوق_زنان ارائه می کند، الگوی متعادلی نیست و خواهان #حضور_افراطی_زن در اجتماع است؛ اما #حقوق_زنان، تنها زمانی به درستی ادا می شود که با آنان به مثابه یک #انسان برخورد شود و #نقش_زن با توجه به فطرت او و توانایی های جسمانی و روحی اش در نظر گرفته شود. جایگاه زن در جهان مدرن، جایگاهی است که پذیرفته نیست. زن در #فرهنگ_غرب، همانند مردها از آزادی برخوردار است؛ پس اولین دلیل - برای نشان دادن این که زن در غرب، در نوعی جاهلیت مدرن زندگی می کند - این است که #غربیها، بدون توجه به ویژگی های شخصیتی، طبیعی و ذاتی #زن، برای وی حقوق مشابهی همانند مردها در نظر گرفته اند.
🔹این حقوق مشابه، از منظر #اسلام، نوعی جاهلیت مدرن است. در این حقوق مشابه، زن در زندگی فردی و خانوادگی، حقوق متفاوتی ندارد. این در حالی است که در #دین_مبین_اسلام، همراه با پذیرش آزادی های اجتماعی برای زن، به مثابه یک فرد، هنگامی که نقش #همسری و #مادری را برمی گزیند، #حقوق_مضاعفی برای زن در نظر گرفته می شود؛ مانند: مهریه، نفقه و غیره؛ در حالی که در غرب، زن و مرد کاملاً شریک زندگی هستند.
منبع: حوزه نت، به نقل از مجله پیام زن، شماره ۲۷۳، فضه خاتمی نیا
#زن #زنان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️فرزند آوری در آئینه آیات قرآن (بخش سوم)
🔸در بسیاری از آیات #قرآن_کریم #فرزندآوری با ویژگی ها و تعابیر بسیار ستودهای توصیف شده که جای هیچ شک و شبهه ای را باقی نمی گذارد که در گفتمان وحیانی این کتاب مقدس، موضوع فرزندآوری و #ازدیاد_نسل #امری_مطلوب و پسندیده است، ضمن اینکه بسیاری از احکام و دستورات دین اسلام به صورت صریح و جزئی تر در آئینه روایات منعکس شده است.
💠به برخی از آیات قرآن که تعابير بسیار پسندیده ای برای فرزند و فرزندآوری در آنها وجود دارد اشاره میکنیم:
2⃣آیه ۸۳ سوره کهف: در بخشی از این آیه کریمه می خوانیم: «وَ إِذْ أَخَذْنا ميثاقَ بَني إِسْرائيلَ لا تَعْبُدُونَ إِلاَّ اللَّهَ وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً؛ و [به ياد آوريد] زمانى را كه از بنى اسرائيل پيمان گرفتيم كه جز خداوند يگانه را پرستش نكنيد و به پدر و مادر و نزديكان و يتيمان و بينوايان نيكى كنيد». اینکه نیکی کردن به والدین بعد از [توحید در] عبادت، میثاق بعدی خداوند با بنی اسرائیل معرفی شده، می تواند حکایت از رابطه بسیار ویژه ای بکند که بین انسان ها بعد از فرزندآوری، به عنوان والدین و فرزندان، پدید می آید. به عبارت دیگر، دانش و تجربه و حتی پیمان ازدواج و شروع زندگی مشترک، وضعیت ها و نقش های بزرگسالی را به وجود نمی آورد، بلکه دوره «پدر و مادر شدن» است که نقش های بزرگسالی را مشخص می کند.
🔹بنابراین به نظر می رسد که تجربه پدر و مادری در فراهم کردن تعالی و رشد شخصیت افراد اهمیت وِیژه ای دارد. وجود همین تجربه ها مجموعه کاملی از ارزش ها را به ساختار شخصیت والدین می افزاید. از این روست که والدین در این آیه کریمه با قرار گرفتن در کنار نام خدا گرامی داشته می شوند. [۱] می توان گفت سفارش خدا به «احسان در حق والدین» در کنار «دعوت به توحید» به این معنی است که سمت و #جایگاه_والدین از این حیث که سرپرستان چندین فرزند می باشند، در مراتب معنوی و انسانی بسیار عالی است. البته بسیار واضح است که «والدین» عنوانی است که با #فرزندآوری بر صاحبان این شأن اطلاق می شود و تا فرزند نداشته و یا فرزندانی را بر اساس آموزه های الهی تربیت نکرده باشند به مقامات معنوی موجود در آیه نمی رسند.
3⃣آیه ۶ سوره اسراء: در بخشی از این آیه و بعد از ذکر شدن چند عنوان از ویژگی های بنی اسرائیل و وضعیت آنها، خطاب به آنها گفته می شود که: «ثُمَّ رَدَدْنا لَكُمُ الْكَرَّةَ عَلَيْهِمْ وَ أَمْدَدْناكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنينَ وَ جَعَلْناكُمْ أَكْثَرَ نَفيراً؛ سپس شما را بر آنها چيره مى کنيم؛ و شما را به وسيله دارايی ها و فرزندانى كمك خواهيم كرد؛ و نفرات شما را بيشتر [از دشمن] قرار مى دهيم». در اینجا می بینیم که #زیادی_فرزندان به عنوان یکی از اسباب امداد و یاری الهی، معرفی شده است. #ادامه_دارد...
پی نوشت؛
[۱] مقاله «مبانی فقهی الزام به فرزندآوری»، رهنما، نسرین، امیدی فرد، عبدالله، نشریه علمی پژوهشی پژوهش های فقهی، دوره ۱۱، ش سوم، پاییز ۹۴
نویسندگان: حجّة الاسلام احمد حیدری - علی غبیشاوی
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#فرزند #فرزندآوری
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام خمینى (ره) از نگاه اندیشمندان خارجى (بخش اول)
🔹دكتر «فرانسیسكو اسكودرو بداته» رئیس فدراسیون جوامع اسلامى اسپانیا: «چهره حیاتبخش #امام_خمینى (ره) در جهان اسلام، امرى غیر قابل اغماض مىباشد و ایشان یكى از بزرگترین شخصیت هاى قرن حاضر محسوب مىشوند. وى افزود: #انقلاب_اسلامى_ایران، به رهبرى #امام_خمینى (ره) سبب بروز تحولات و دگرگونی هاى عظیم در جهان اسلام شد، و وى چهره جدیدى از #اسلام را ارائه كرد. #انقلاب_ایران درس مبارزه علیه بى عدالتى و مقابله با حكومت هاى دیكتاتورى و غیر انسانى را آموخت». [۱]
🔹«احمد جبرئیل» دبیر كل جبهه خلق آزادی فلسطین: #امام_خمینى (ره) كرامت و عزت را به مسلمانان بازگرداند. #امام_خمینى (ره) با انقلاب اسلامى خود، #روحیه_انقلابى را به اسلام و عزت و كرامت را به مسلمانان بازگرداند. #بنیانگذار_جمهورى_اسلامى، اسلام را از انزوا نجات داد. دیدگاه مرتجعانه، نسبت به این دین مبین را كه دشمنان در طول صدها سال ارائه كرده بودند، از میان برد و مقوله "دین افیون ملت ها" را منسوخ كرد و #اسلام را در سطح بین المللى به عنوان یك نیاز انسانى در زمینههاى سیاسى، اقتصادى، اجتماعى، مادى و معنوى، مطرح كرد. #امام_خمینى (ره) توانست جهان اسلام را از خواب بیدار كند و به مسلمانان حیات جدیدى ببخشد. امام راحل ثابت كرد كه #اسلام قادر است ملت هاى مستضعف و محروم را آزاد كرده، آنان را در برابر كشورهاى استكبارى و طغیانگر به حركت درآورد. #امام_خمینى (ره) نشان داد كه #اسلام در زمان كنونى، یك عنصر اصلى در تحرك و مقابله مردمى با حكومت هاى ستمگر و فاسد است. [۲]
🔹مفتى قزاقستان: #امام_خمینى (ره) به همه جهانیان تعلق داشت. ایشان نه به ایران و دنیاى اسلام، بلكه به #كلیه_جهان تعلق داشت. وقتى عالمى از دنیا میرود، در واقع جهانى مرده است. [۳] وی #امام_خمینى (ره) را یك چهره برجسته دینى و سیاسى جهان دانست و گفت: دنیا به نیك از وى یاد كرده و خواهد كرد؛ زیرا او را نه تنها دنیاى اسلام، بلكه تمام جهان مىشناسند. من نیز به عنوان یك انسان و روحانى دینى، براى او ارزش و احترام فوق العاده ای قائلم. وى یادآور شد: مؤمنان مانند قطعات یك ساختمان هستند كه یكدیگر را نگه مىدارند و #امام_خمینى (ره) یك چهره برجسته سیاسى - مذهبى در تاریخ بود كه براى وحدت مسلمانان بسیار كوشید. مفتى قزاقستان یادآور شد، دنیا #امام_خمینى (ره) را مىشناسد و پیام وى به #گورباچف، كه فرمود #كمونیست را باید در موزه دید، همچنان در گوش ها طنین انداز است. او مبارزه با دین را شكست خورده دانست و اكنون نظاره گر عمق پیام او هستیم. #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] روزنامه جمهوری اسلامی ۷۸/۰۷/۰۵
[۲] همان ۷۸/۰۷/۱۲
[۳] همان ۷۸/۰۷/۰۷
منبع: تبیان
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد