eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
425 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️فرهنگ بسیجی 🔹 ... در میدان مقابله‌ی با دشمن، یعنی در میدان جنگ نظامی هم بی‌محابا وارد میدان شدن، از دشمن نترسیدن، به دشمن فرصت ندادن؛ این [فرهنگ بسیجی] است. در هر کارزار سیاسی و نظامی و علمی وارد شدن و همه‌ی توان خود را به کار گرفتن؛ این است. بسیجی بودن فرهنگ مجاهدان گمنام است ـ همین طور که در فرمایش امام هم به همین معنا اشاره شده ـ فرهنگ مجاهدان بی‌توقّع است؛ خطرپذیری است، نترسیدن است؛ 🔹خدمتگزاری است برای همه و برای کشور؛ از خود برای دیگران مایه گذاشتن است؛ حتّی مظلوم شدن برای اینکه مظلوم را رهایی ببخشد. دیدید در این قضایای اخیر، بسیجی‌های مظلوم، خودشان مظلوم واقع شدند برای اینکه نگذارند ملّت، مظلومِ یک مشت اغتشاشگر ـ غافل یا جاهل یا مزدور ـ بشود؛ خودشان مظلوم واقع میشوند برای اینکه جلوی ظلم دیگران را بگیرند؛ به خودشان ناامیدی راه نمیدهند؛ این یکی از بخشهای مهمّ است. ناامیدی برای بسیجی معنا ندارد. بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۱/۰۹/۰۵ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️چگونه از حرام خواری دوری کنیم؟ 💠برای مبارزه با حرام خواری توجه به چند نکته لازم است: 🔹۱) نخست باید زمینه ها و ریشه های آن را از بین برد و بدین منظور باید به کار و تلاش پرداخت و فقر و ضعف اقتصادی را به غنی و قوّت تبدیل ساخت. ۲) فرهنگ سازی و به تصویر کشیدن عاقبت حرام خواران و تأثیر مال حرام بر خانواده و نظام اجتماعی. ۳) تقویت باورهای دینی، همچون علم خدا، توجه به این که خداوند ناظر اعمال انسانهاست [۱] و نیز توجه به معاد و... . امام علی علیه السلام می‌فرمایند: لا تُدخِلوا بُطونکم لعق الحرام فانَّکم بعین مَن حرّم علیکم المعصیة [۲]؛ لقمه حرام را وارد شکم خویش نسازید، زیرا شما تحت نظر کسی هستید که گناه و نافرمانی را بر شما تحریم نموده. 🔹 ۴) توجه به سرنوشت حرام خواران در دنیا مانند رسوایی و ذلت و تأثیر مال حرام در فرزندان و دیگر آثار آن. ۵) یکی دیگر از راه‌های بیداری و کنترل خواسته های نامشروع و حرام خواری یاد مرگ و قیامت است. کسی که در برابر حرام، مرگ و قیامت و عذاب های حرام خواران را به یاد آورد و بدان معتقد باشد، هرگز به دنبال حرام نمی‌رود. ۶) توجه به انتخاب همنشین و همکار و شغل و دوستان و... ؛ اگر نشست و برخاست انسان با افراد با تقوی و اهل ورع باشد و اگر نوع اشتغال سازنده باشد کمتر انسان به دنبال آلودگی ها و گناهان میرود. پی نوشت ها: [۱] أَ لَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ اللهَ یَرى‏؛ علق ۱۴ [۲] نهج ‏البلاغه، خطبه ۱۵۱، قسمت ۱۶ منبع: وبسایت راسخون به نقل از حوزه نت @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️اهمیت توجه به اخلاق‌ دینی 🔹معنای این حدیث پیامبر اکرم (ص) چیست؟ «انَّما بُعِثْتُ لِاتَمِّمَ مَکارِمَ الْاخْلاقِ»؛ [۱] معنایش این است که دینی‌ که‌ آورده‌ام و قرآنی که برایتان خوانده‌ام، شما را به گلستان‌ اخلاق می‌برد. معنایش این است که مردمانی که به دین اسلام دیانت کنند، و خویشان مثل خودم زیبا میشود، که اگر نشود راه را غلط رفته اند، به راه من نرفته‌اند و شیطان را پیروی کرده‌اند. عزم‌ رسول‌ الله (ص) این است اخلاق زشت عباد خدا را با اخلاق‌ نیکوی‌ خودش جایگزین کند، تا با طلوع هر خلق نیک، از منظری به آفریدگارشان نزدیکی جویند. 🔹چنانکه فرمودند: «جَعَلَ الله سُبْحانَهُ مَکارِمَ الْاخْلاقِ صِلَهً بَیْنَهُ وَ بَیْنَ عِبادِهِ فَحَسْبُ احَدِکُمْ انْ یَتَمَسّکَ بِخُلُقٍ مُتَّصِلٍ بالله؛ [۲] خداوند سبحان را وسیله ارتباط میان خودش و بندگانش قرار داده، همین بس که هریک از شما دست به اخلاقی بزند که او را به خدا مربوط سازد». پس مقربان‌ درگاه‌ خداوند خوش‌ خلق‌ ترین بندگانش هستند. پای دنیا هم که در میان باشد، به پیروزی نزدیکترند. راز موفقیت کسب و کار در اخلاق است. مدارای با مشتری و رعایت انصاف و پرهیز از ستم به زیردستان و... کار خودش را خواهد کرد و انسان را به قله های پیروزی خواهد برد. 🔹سخن امام علی (ع) چه زیباست که می‌فرماید: «لَوْ کُنَّا لانَرْجُو جَنَّهً وَ لا نَخْشی نارَاً وَ لا ثَواباً وَ لا عِقاباً لَکانَ یَنْبَغی لَنا انْ نُطالِبَ بِمَکارِمِ اْلَاخْلاقِ فَانَّها مِمَّا تَدُلُّ عَلی سَبِیلِ النَّجاحِ؛ [۳] اگر ما امید و ایمانی به بهشت و ترس و وحشتی از دوزخ، و انتظار ثواب و عقابی نمی‌داشتیم، شایسته بود به سراغ برویم، چرا که آنها راهنمای‌ نجات و پیروزی و موفّقیّت هستند». [۳] چکیده سخن این خواهد بود که بد اخلاق، نه دنیایش به سامان است، نه آخرتش به سلامت، و ای کاش پایان ماجرا همین بود، بلکه بی‌اخلاق، دنیا و آخرت دیگران را هم تباه میسازد. حسد وا میدارد او را که آبروی دیگران را نشانه رود؛ طمعش ضعیفان را به جهنم فقر میکشاند؛ با استکبارش جنگ می‌سازد و جنگ افزار، تا ملت‌ها  را به جان هم بیندازد و بر آنها حکم براند و... پی نوشت‌ها؛ [۱] کنز العمّال، ح ۵۲۱۷۵ [۲] تنبیه الخواطر، ص ۳۶۲ [۳] مستدرک الوسائل، جلد ۲، ص ۲۸۳ نویسنده: سید مهدی خدایی منبع: وبسایت اهل البیت @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️جنگ ترکیبی غرب علیه ایران؛ حوزه‌های تهدید کدام است؟ (بخش ششم و پایانی) 🔸شناخت چیستی، ابعاد، شیوه‌ها و ابزارهای جنگ ترکیبی نخستین گام در بازشناسی تهدیدهای بالقوه و بالفعل در این زمینه و چاره‌اندیشی برای مقابله با آنهاست. به عنوان کشوری موثر و جریان‌ساز در منطقه خاورمیانه و در عرصه بین‌المللی، همواره از ناحیه و هم‌پیمانان آن در معرض انبوهی از تهدیدها قرار دارد؛ که در چارچوب جنگ‌های هیبریدی یا جنگ‌های ترکیبی می‌گنجد. 🔹 در سال‌های اخیر از مهم‌ترین ابعاد علیه ایران بوده است. تحریم‌ های بیش از چهل ساله علیه ایران، تحریم‌ های هسته‌ای و تحریم نهادهای مالی و اقتصادی کشور، تلاش برای قطع شریان صادرات نفت کشور، بلوکه و مسدودسازی اموال کشور در کشورهای هم‌پیمان، قطع سیستم های ارتباطی مالی - بانکی و ممانعت از نقل و انتقال پول به کشور و حصول درآمدهای نفتی و صادراتی و... را می‌توان در زمره این نبردها طبقه‌بندی کرد. همچنین از طریق بکارگیری نیروهای ویژه، بُعد مهم دیگری از جنگ ترکیبی را علیه کشورمان پیش برده است. استفاده از نیروهای ویژه برای دانشمندان هسته‌ای و استفاده از نیروهای ویژه برای در تاسیسات اتمی را می‌توان در این چارچوب قرار داد. 💠جمع‌ بندی 🔹 به عنوان کشوری با موقعیت راهبردی در دنیای معاصر همواره در معرض انبوهی از تهدیدها قرار دارد. در دوره‌ای که مقوله به تناسب گسترش ابعاد زندگی جمعی بشر، جنبه‌های گسترده‌تری یافته، تامین امنیت کشور نیازمند شناخت و هوشیاری در مورد انواع جنگ‌های نوین و روش‌های مختلف هماوردی در عرصه بین‌المللی است. شناخت چیستی، ابعاد، زوایا، شیوه‌ها و ابزارهای جنگ ترکیبی نخستین گام در بازشناسی تهدیدهای بالقوه و بالفعل در این زمینه و چاره‌اندیشی برای مقابله با آنها است. 🔹 از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی همواره  به ‌دنبال کنترل و محدود کردن ایران و در صورت امکان حتی اعمال تغییر بوده است و پس از آزمودن روش‌های مختلف از جنگ سخت تا نفوذ نرم برای مقابله، به روی آورده و اهداف کوتاه‌ مدت، میان‌ مدت و بلند مدتی را از این نوع نبردها دنبال می‌کند. تاکید چندباره رهبر انقلاب در مورد لزوم آمادگی و سازوبرگ در برابر تهاجم ترکیبی، ضرورت توجه به این مقوله را افزایش داده است. بر این مبنا لزوم تدبیراندیشی در مورد جنگ ترکیبی به عنوان یکی از رایج‌ترین راهبردهای جنگی در عصر حاضر در سلسله مراتب سیاست‌گذاری دفاعی کشور از اهمیت زیادی برخوردار است. • مآخذ مقاله در منبع موجود است منبع؛ ایرنا @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️کارکردهای روان شناختی حجاب و عفاف از دیدگاه اسلام (بخش ششم و پایانی) 🔸 به عنوان یک فرهنگ، روش و منش، آدمی را تبیین می کند، و به او چگونه بودن، و چگونگی سبک زندگی را آموزش می دهد. اساساً هر جامعه دارای فرهنگی مشخص است و در پی اهدافی از پیش تعیین شده؛ فرهنگی که فطرت‌ پاک‌ آدمی به جوامع بشری عرضه میکند است، و هدف آن توانمند شدن افراد در مدیریت غریزه جنسی می باشد، تا از این طریق بسیاری از استعدادهای علمی، هنری، معرفتی، مدیریتی و... شکوفا شود، و دستیابی به زندگی سالم، پاک، توأم با آرامش و رسیدن به کمالات انسانی و الهی و نیکبختی در دو جهان محقق گردد. از نظر قرآن کریم و روایات اسلامی تاثیر فروانی در سلامت‌ روانی‌ زنان دارد از جمله می توان به اثرات زیر اشاره کرد؛ 6⃣حفظ استواری خانواده 🔹یکی دیگر از آثار و فواید که در سلامت روانی زنان تأثیر دارد، نقشی است که در پایبندی همسران به پیمان مقدّس ازدواج دارد. زیرا حجاب و پوشش باعث می شود ، از نگاه های آلوده مردان هوسباز و گرفتار شدن به دام عشق های آزاد محفوظ بماند، و به زندگی و خانواده خود وفادار باشد. از طرف دیگر شیوع و بی بندوباری، باعث میشود مردان به جای توجّه و محبت به همسران شان، به دنبال لذّت‌جویی از زنان آرایش کرده کوچه و بازار باشند، و زنان نیز از جلوه گری و طنّازی برای به دام انداختن مردان بیگانه، ابایی نداشته باشند، و در نتیجه عشق و علاقه بین همسران از بین رفته و باعث فروپاشی شود. 🔹آزاد شدن از قید خانه و خانواده، به معنای از دست دادن آرامش و امنیت روانی است. خانه را مسکن گویند، زیرا محل سکونت و آرامش روحی برای انسان است. اگر زن این جای امن و سکون و محل شکوفایی استعدادها و نیروهای درونی اش را از دست بدهد، آرامش و سلامت روانی خود را نیز از دست می دهد. استرس ها و فشارهای روانی که امروز دامنگیر شده، به این جهت است که بی بندوباری، سبب شده از زندگی در خانه بیزار شوند، وظیفه مادری خود را فراموش کنند و به جای آن در قید و بند رقابت های زندگی مدرن امروزی بیفتند و تمام ارزش های معنوی خود را فدا کنند. 🔹شهید مطهری (ره) نیز در این باره می گوید: «فلسفه پوشش و منع کامیابی جنسی از غیر همسر مشروع، از نظر اجتماع خانوادگی این است که همسر قانونی شخص، از لحاظ روانی، عامل خوشبخت کردن او به شمار می رود؛ در حالی که در سیستم آزادی کامیابی، همسر قانونی از لحاظ روانی یک نفر رقیب و مزاحم و زندانبان به شمار می رود و در نتیجه کانون خانوادگی بر اساس دشمنی و نفرت پایه گذاری می شود». لمبروزو پزشک و جرم‌شناس بنام ایتالیایی، نیز می گوید: «بارها دیده شده است در ممالکی که زنان بیشتر طنّازی و دلبری می نمایند، مردها نسبت به آنها بدبین بوده و از قبول زناشویی سرپیچی می کنند، و بارها مشاهده شده است که حتی بعد از تشکیل خانواده در اثر آشنایی مردان با اینگونه زنان، نفاق و جدایی میان همسرها تولید گشته است.   💠نتیجه گیری 🔹در پایان همانطور که ذکر شده کارکردهای روان شناختی حجاب و عفاف از دیدگاه قرآن ۶ مورد می باشند که به ترتیب: ۱) امنیت؛ ۲) ارزشمند شدن زن؛ ۳) تعدیل غریزه خودنمایی و تبرج؛ ۴) محافظت از عواطف انسانی زن؛ ۵) پایبندی به اصول اخلاق انسانی؛ ۶) حفظ استواری خانواده هستند. امید است ما با رعایت به این فواید با ارزش دست یابند؛ ان شاء الله. منابع: قرآن کریم. درسنامه عفاف (فرید محمدی مقدم). تفسیر نور (محسن قرائتی). منتخب میزان الحکمه (محمد محمدی ری شهری) نویسنده: پروین نظریان منبع: وبسایت راسخون @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️روش‌های بی‌اثرسازی جنگ روانی همه‌گیر (بخش اول) 🔸اگر در جنگ سخت از تک تیرانداز استفاده می شد، در نیز گروههای رصد و پایشِ مهاجم بر روی افراد، مجموعه ها و جریان های نشاندار زوم کرده اند و دنبال فشردن ماشه انتشار پیام هستند. رهبر معظم انقلاب در سخنرانی حرم مطهر امام (ره)، در خردادماه سال جاری برای فعالان عرصه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و... هفت توصیه کردند که در این مجال به تشریح ابعاد و روش های تحقق یکی از مهمترین توصیه های گفته شده می پردازیم. مقام معظم رهبری خواستار افشای دروغ، فریب و جنگ روانی شدند و تأکید کردند با توجه به اینکه امروز و ماهواره‌ها همه‌گیر هستند، نباید گذاشت این بر مردم کشور اثرگذار شود. اما ما فعالان رسانه ای، دانشجویان و جوانان مجهز به فناوری های ارتباطی چگونه می توانیم را در مقابل این پیام های رسانه ای بر پا کنیم؟ 1⃣علت یابی 🔹اصولا که فقط راوی یک اتفاق هستند، سعی در دارند. بازشناسی علل واقعی، نه علل واهی و جعلی می تواند مردم را برای حمایت از تغییر و اصلاح همراه کند. سعی دارد با سطحی سازی اتفاقات و عَلَم کردن علل جعلی نسبت به جداسازی مردم از نظام و مسوولان حرکت کرده و انشقاق سیاسی اجتماعی را حاکم کند. 2⃣راهکاردهی 🔹هر وقت حادثه در رسانه روایت شد، اما راهی برای عدم تکرار (در اتفاقات منفی) یا تکرارپذیری (در اتفاقات مثبت) آن گفته نشد، یعنی رو به جلو حرکت نمی کنیم. بازشناسی راهکارها می تواند پنجره عبور از وضعیت نامطلوب یا استقرار و تقویت در حالت مطلوب باشد. در مطالعات رسانه‌ای بر روی مفهوم روزنامه نگاری توسعه، تمرکز جدی وجود دارد. نوعی از روزنامه نگاری که خود را متعهد به مسوولیت اجتماعی و پیشرفت جامعه می داند، نه دمیدن در احساسات و هیجاناتی که می تواند پدیدآورنده بحران های دیگر باشد. 3⃣بازشناسی خطاهای ذهن 🔹در حوزه علوم شناختی بر روی سوگیری‌های شناختی تمرکز می شود. سوگیری های شناختی عملا باگ ها [۱] و اختلالات فرایند تفکر و نتیجه گیری منطقی هستند. اگر یک عکس و یک توضیح (کپشن) وجود دارد، ذهن ما در پی متصل کردن این دو بهم است؛ حالا اگر عکس از کشور و جغرافیای دیگر باشد و نوشته از یک خبر داخلی، عملا با اتکا بر قدرت تصویرسازی، اقناع سازی رخ می دهد. باید ذهن خود را پرورش دهیم که از پل زدن و نتیجه گیری های ساده دوری گزیند. اگر از یک محصول وطنی می گوییم، به دنبال مفسده هستیم و سعی می کنیم با متن ایجابی و مثبت، درگیر شویم؛ چرا که ذهن ما به مرور زمان و در توالی اخبار منفی تحمیلی، به یک شرطی سازی رسیده است که نمی شود، امکان ندارد! باید ذهن را از حالت اتوپایلوت و منفعل به حالت خودآگاه و در کنترل خود درآورد. ... نویسنده: محمد لسانی، کارشناس و پژوهشگر رسانه منبع: فارس @tabyinchannel