⭕️پيامبر اکرم صلی الله عليه و آله:
🔸مَن قضى لأخيهِ المُؤمِنِ حاجَةً كانَ كَمَن عَبَدَاللهَ دَهرَهُ؛
🔹كسى كه حاجت برادر مؤمن خود را برآورده سازد، مانند كسى است كه عمر خود را به عبادت گذرانده باشد.
📕امالى (طوسى) ص ۴۸۱
#پيامبر_اکرم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️رابطه بين مقدرات الهى و كوشش هاى انسان
🔹شكى نيست كه سرنوشت ما تا آنجا كه با كار و كوشش و تلاش ما مربوط است، به دست خود ما است و آيات قرآن نيز با صراحت اين موضوع را بيان میكند، مانند: «وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَىٰ؛ [نجم، ۳۹] و اینکه برای انسان بهرهای جز سعی و کوشش او نیست»؛ و «كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ؛ [مدثر، ۳۸] هر کسی در گرو دست آورده های خویش است».
🔹ولى در بيرون دايره تلاش و كوشش ما، و آنجا كه از حريم قدرت ما خارج است، دست تقدير، تنها حكمران است؛ و آنچه به مقتضاى قانون عليت - كه منتهى به مشيت و علم و حكمت پروردگار مى شود - مقدر شده است، انجام پذير خواهد بود؛ منتها افراد با ايمان و خداپرست كه به علم، حكمت، لطف و رحمت او مؤمن هستند، همه اين مقدرات را مطابق نظام احسن و مصلحت بندگان میدانند، و هر كس بر طبق شايستگى هايى كه اكتساب كرده است، مقدراتى مناسب آن دارد، يعنى: يك جمعيت منافق و ترسو و تنبل و پراكنده، محكوم به فنا هستند، و اين سرنوشت براى آنها حتمى است؛ اما يك جمعيت با ايمان و آگاه، متعهد و مصمم، جز پيروزى، سرنوشتى ندارند. [۱]
پی نوشت؛
[۱] تفسير نمونه، ج ۷، ص ۵۲۱
منبع: وبسایت انوار طاها
#انسان #سعی #کوشش
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️حکومتهای باطل همه کارهایشان دروغ است!
🔹#حکومتهای_باطل همهکارهایشان #دروغ و فقط برای این است که در حکومتهای اسلامی راه پیدا کنند. مثلاً [شاید کسی بپندارد که] الان بیش از معدن و مانند آن چیزی نمیخواهند، لکن فهمیدهایم که همه چیز را می خواهند؛ حتی نمی خواهند مملکتی را که با اینها دوست است، #دین داشته باشد؛
🔹خودشان هم که #دینی ندارند، خودشان از دین نصاری (مسیحیت) اسمش را دارند؛ اسم تناصر دارند. اگر اینها متنصّر (مسیحی) بودند که در زمین جنگی به پا نمیشد، ولی آنها دوست دارند که در [جنگها] به یک طرف یا هر دو طرف #اسلحه بفروشند؛ میگویند: «دشمنت را از بین ببر»، حالا اسلحه، فروش برود و در انبارها نماند، زنگ نزند! آخر اسراف و تبذیر میشود!
📕گوهرهای حکیمانه ص۶٠-۶١
منبع: وبسایت مرکزتنظیم و نشر آثار آیتالله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️نقش تکرار در تربیت و آموزش
🔹شما میدانید که #قرآنْ کتاب معجزه است؛ در عین حال در قرآن راجع به مسائلْ تکرار زیاد است. البته در هر تکراری مسائلی طرح شده است؛ اما برای اینکه برای رشد مردم #قرآن آمده است و برای #انسان_سازی، مسائلی که برای ساختمان انسان است نمیشود یک دفعه بگویند و از آن رد بشوند. باید هِی بخوانند؛ توی گوشش مکرر کنند، #تلقین است. تلقین با یک دفعه درست نمیشود. باید اگر بخواهید یک بچهای را شما #تربیت بکنید، باید یک مساله را چندین دفعه با چند زبان، با چند وضع، به او بخوانید. مطلب یکی باشد، لکن #طرز_بیان اینها به طوری که در قلب او نقش ببندد.
بیانات حضرت امام ۵۸/۰۶/۲۸
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️یاد مرگ چه فوایدى دارد؟
💠امیرالمومنین امام علی (ع) فواید یاد مرگ را در امور زیر میدانند:
🔹 #یاد_مرگ سبب بازداشتن انسان از بیهودگى و بازی هاى دنیوى می شود: «به خدا سوگند، یاد مرگ مرا از هزل و بیهودگى منع میکند». [نهج البلاغه، خطبه۸۴، ص۶۶]
🔹یاد مرگ مرگ مانع انجام دادن کارهاى زشت و ناروا است: «هان! [مرگ] برهم زننده لذت ها، تیره کننده شهوت ها و نابودکننده آرزوها را به یاد آرید؛ آنگاه که به کارهاى زشت شتاب میآرید». [همان، خطبه۹۹، ص۹۲]
🔹یاد مرگ موجب انجام دادن اعمال و کردار نیک می شود: «آن که مرگ را چشم داشت، در کارهاى نیک پاى پیش گذاشت». [همان، کلمات قصار۳۱، ص۳۶۴]
🔹تذکر مرگ سبب بی رغبتى و کم خشنودى در دنیا می شود: «آنکه مرگ را بسیار یاد کند، از دنیا به اندک خشنود شود». [همان، کلمات قصار۳۴۹، ص۴۲۳]
🔹اندیشه مرگ و تفکّر در مردگان پیشین، باعث #عبرت_آموزى است: «پنداشتند که جاى مردگان تهى است؛ حال آنکه سخت مایه عبرت اند... [مردگانشان] مایه پند باشند، بهتر است تا وسیله فخر و بزرگوارى». [همان، خطبه۲۲۱، ص۲۵۲]
منبع: پرسمان
#مرگ
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️رشد اقتصادی کشور
🔹چهار علّت دارد که ما بایستی به این چهار دلیل و به این چهار علّت حتماً دنبال #رشد باشیم. اوّلین علّت این است که ما به طور محسوس مشکل #معیشت_مردمی و رفاه خانوار را داریم در کشور که این بدون #رشد_اقتصادی علاجپذیر نیست. ما اگر بخواهیم فقر را برطرف بکنیم، اگر بخواهیم رفاه خانوار را در کشور رشد بدهیم، این احتیاج دارد به رشد اقتصادی در کشور؛ بدون این، امکان ندارد. خود این، یک دلیل کافی است؛ مسئولیّت دولت است، مسئولیّت افراد توانا است ـ چه توانایی فکری، چه توانایی مالی، چه توانایی مدیریّتی ـ همه مسئولیّت دارند که این کار را انجام بدهند.
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آرزوهای طولانی و اقسام آن (بخش اول)
🔸 #آرزوهای_دراز همچون سرابی است که تشنگان را در بیابان زندگی به دنبال خود می کشانند و چهره واقعیت ها را به گونه ای دروغین نشان می دهند و انسان به خاطر آنها درک نمی کند. امید و آرزوی پسندیده، دل بستن به آینده ای است که دسترسی به آن معقول است و با تلاش می توان به آن رسیده و این یک امر فطری است.
🔹 #آرزو یعنی اشتها، قوت جذب ملایم. [۱] انسان با آرزو همزاد است و با آرزو زندگی می کند. شب هنگام به امید و آرزوی روزی سرشار از سعادت و موفقیت به بستر می رود و صبح به امید طلوع دوباره خورشید و روزی توأم با سعادت از خواب بر می خیزد. انسان نمی تواند از امید و آرزو و خواسته جدا باشد. آنچه ناپسند است و در آیات و روایات گوناگون ما را از آن نهی کرده اند، داشتن #آرزوی_طولانی است؛ یعنی آرزوهایی که متناسب با میزان توانایی و استعداد و در محدوده قدرت ما و حتی عمر کوتاه ما نمی باشد. چیزی که نکوهش شده #طول_امل یعنی آرزوهای غیر معقول و غیر منطقی و دور از دسترس است که معمولا جز غم و غصه و حسرت و غلطیدن به ورطه گمراهی و دور شدن از حدود شرع و چارچوب دین ثمری ندارد.
💠اقسام آرزو
🔹علمای اخلاق آرزو را بر دو قسم تقسیم می کنند: ۱) #آرزوهای_صادق، مثبت و سازنده که همچون آب حیات، وجود آدمی را سیراب و پرثمر ساخته و نشاط و معنویت انسان را بیشتر می کنند. ۲) #آرزوهای_کاذب و دور و دراز، و به تعبیر دیگر #طول_امل که از مهم ترین رذایل اخلاقی بوده و انسان را از خدا دور ساخته و به انواع گناهان آلوده می کنند. این آرزوها همچون سراب در بیابان زندگی ظاهر می شوند و هر لحظه انسان را تشنه تر می سازند تا از شدت تشنگی هلاک سازند. البته اصل آرزو و امید نه تنها مذموم و نکوهیده نیست، بلکه نقش بسیار مهمی در حرکت چرخ های زندگی و پیشرفت در جنبه های مادی و معنوی بشر دارد. همان گونه که در حدیث معروف نبوی آمده است: «الْأَمَلُ رَحْمَةٌ لِأُمَّتِی وَ لَوْ لَا الْأَمَلُ مَا رَضَعَتْ وَالِدَةٌ وَلَدَهَا وَ لَا غَرَسَ غَارِسٌ شَجَرا؛ [۲] #امید و #آرزو، برای امت من رحمت است، و اگر امید و آروز نبود هیچ مادری فرزندش را شیر نمی داد و هیچ باغبانی نهالی نمی کاشت». #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] دهخدا علی اکبر؛ فرهنگ دهخدا، ج ۱، ص ۷۱
[۲] بحار الانوار الجامعة لدرر اخبار الائمة الاطهار، ج ۷، ص ۱۷۳
منبع: حوزه نت به نقل از وبسایت پژوهه
#آرزو
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امام حسن مجتبی عليه السلام:
🔸لا يَنبغی لِمَن عَرَفَ عَظَمَةَ اللّه ِأن يَتَعاظَمَ، فإنّ رِفعَةَ الذينَ يَعلَمونَ عَظَمَةَ اللهِ أن يَتَواضَعُوا، و (عِزَّ) الذينَ يَعرِفُونَ ما جَلالُ اللهِ أن يَتَذَلَّلُوا (لَهُ).
🔹سزاوار نيست كسى كه بزرگى خدا را مى شناسد، خودبزرگبين باشد؛ زيرا بزرگى كسانى كه عظمت خدا را میدانند، در اين است كه افتادگى كنند، و عزّت كسانى كه جلال و شكوه خدا را میشناسند، در اين است كه [در برابر او] خوارى نمايند.
📕بحار الأنوار، ۷۸/۱۰۴/۳
#امام_حسن
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد