✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امپریالیسم فرهنگی با سلاح فضای مجازی (بخش دوم)
🔸 #امپریالیسم_فرهنگی را می توان شکل حساب شده تلاش #غرب برای تسخیر #فضای_فکری و #فرهنگی سایر ملت ها و به ویژه ملت های مسلمان ارزیابی کرد. به واقع «امپریالیسم فرهنگی»، ظریف ترین نوع سیاست امپریالیستی به شمار می آید که هدف آن، تصرف ارضی یا کنترل حیات اقتصادی نیست، بلکه می کوشد تا در #ذهن_انسان نفوذ کرده، آن را به کنترل درآورد. یکی از ابزارهای مهم غرب برای رسیدن به این گونه از امپریالیسم، #فضای_مجازی است.
🔴ابزارهای امپریالیسم فرهنگی
💠«ابزارهای امپریالیسم» فرهنگی نیز گوناگون هستند. این ابزارها را می توان در قالب پنج امپریالیسم تعریف کرد:
1⃣امپریالیسم خبری
🔹واژه #امپریالیسم_خبری را نخستین بار یورهوک کنن، رئیس جمهوری وقت فنلاند، در گردهمایی کارشناسان ارتباطی یونسکو در دانشگاه تامپر فنلاند در سال ۱۹۷۱ مطرح کرد. او در سخنرانی خود با انتقاد از وضعیت ارتباطی نامطلوب بین کشورهای غربی و دیگر کشورها گفت: «کارشناسانی که در اینجا اجتماع کرده اند، در بررسی های خود نشان داده اند کشورهای غربی و دیگر ممالک در حال توسعه در زمینه اطلاعات، تحت تأثیر شدید صادرات ممالک صنعتی غربی به ویژه قدرت های بزرگ قرار دارند، به گونه ای که می توان وضعیت حاکم در سطح بین المللی را #امپریالیسم_خبری توصیف کرد».
🔹جریان خبرها تحت #سلطه تعداد اندکی از مؤسسه های خبری است که اطلاعات تازه را در اختیار روزنامه ها و همچنین ایستگاه های رادیو و تلویزیون در سراسر جهان قرار می دهند، مثل رویتر یونایتد پرس، اینترنشنال پری و فرانس پرس. کانون های #امپریالیسم_خبری با شیوه های گوناگون، آثار و عوارضی نامطلوب را در کشورهای جهان سوم پدید می آورند و #سلطه_فرهنگی بر آنها را تثبیت می کنند. غول های خبری، با در اختیار داشتن سرمایه های هنگفت، تجهیزات پیشرفته مخابراتی، ارتباط های ماهواره ای، کامپیوتر های مدرن و خبرنگاران زبده در پوشش حمایت های سیاسی و اقتصادی نظام سرمایه داری و کمک های سازمان های جاسوسی بر #جریان_اطلاعات و اخبار، بخصوص در کشورهای در حال توسعه #سلطه_کامل دارند.
2⃣امپریالیسم رسانه ای
🔹#امپریالیسم_فرهنگی، مولود انحصار ارتباطی و #امپریالیسم_رسانهای است. امپریالیسم فرهنگی اعم از «امپریالیسم رسانهای» است، اما به دلیل قدرت و #سلطه_رسانهها و حجم بالای انتقال فرهنگی رسانه ها به ویژه رسانه های مدرن، برخی از نویسندگان چون گیدنز، امپریالیسم فرهنگی را در چارچوب تبیین رسانه ای آن ارائه می کنند. به اعتقاد برخی نظریه پردازان ارتباطات، امروزه جهان در دست کسی است که #رسانهها را در اختیار دارد. به باور گردانندگان اصلی صنعت رسانه ها، چند مؤسسه بزرگ نه تنها رسانه های مهم همگانی آمریکا، بلکه جهان را به کنترل خود در خواهند آورد. فناوری های نوین و اقتصاد #آمریکا نوع تازه ای از سلطه و اقتدار مرکزی را که همان سلطه شرکت ها و مؤسسه های بزرگ ملی و چند ملیتی است، بر اطلاعات پدید آورده است. این شرکت های بزرگ می توانند دستور کار ملی تعیین کنند. آنها جزئی از شبکه بین المللی اقتصاد جهان محسوب می شوند. #ادامه_دارد...
برگرفته از ماهنامه فرهنگ پویا - ۲۹
منبع؛ حوزه نت
#امپریالیسم #فرهنگ #رسانه #غرب
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️پاسخ «امام حسن مجتبى» عليه السلام در پاسخ به نامه اى كه معاويه براى آن حضرت فرستاده بود
🔸قالَ الامامُ المُجتَبى عليه السلام: «إنَّما هذَا الأمْرُ لِی وَالخِلافَةُ لِی وَ لِأهْلِ بَيْتِی، وَ إنَّها لَُمحَرَّمَةٌ عَلَيْكَ وَ عَلى أَهْلِ بَيْتِكَ سِمِعْتُهُ مِنْ رَسُولِ اللهِ صلی الله عليه و آله. وَاللهِ لَوْ وَجَدْتُ صابِرينَ عارِفينَ بِحَقّى غَيْرَ مُنْكِرينَ ما سَلَّمْتُ لَكَ وَ لا أَعْطَيْتُكَ ما تُريدُ».
🔹#امام_مجتبى عليه السلام فرمود: «همانا اين امر (حكومت) و #جانشينی_رسول_خدا (ص) از آنِ من و مربوط به اهل بيت من است، و بر #تو و #خاندانت #حرام است. اين مطلب را از رسول خدا صلی الله عليه و آله شنيده ام. سپس فرمود: سوگند به خداوند، چنانچه يارانى آگاه و آشنا به حقم، مى يافتم (كه در راه احياى حق ايستادگى مى نمودند) #حكومت را به تو واگذار نمى كردم و آنچه را كه تو مى خواستى، به تو نمى دادم».
📕بحارالانوار، ج۴۴، ص۴۵
#امام_حسن #امام_مجتبی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️اهمیت تربیت رسانهای فرزندان
🔹اهمیت «تربیت رسانهای فرزندان» در عصر حاضر بر کسی پوشیده نیست و به یکی از دغدغه های #والدین تبدیل شده است. سختی هایی که امروز والدین با آن مواجه هستند نباید دغدغه والدین نسبت به آینده #فرزندان را کمرنگ کند، آینده ای که بر پایه همین تکنولوژی و دنیای مجازی است. همان طور که ما نسبت به خوراک، پوشاک و سلامت جسمی کودکان مان دغدغه داریم، باید به نسبت #فضای_رسانهای که با سلامت روح انسان ها و به خصوص فرزندان ارتباط دارد نیز دغدغه داشته باشیم و به آن اهمیت دهیم.
🔹والدینی که به این موضوع اهمیت می دهند و به لحاظ #سواد_رسانهای نیز #فرزندان خود را تربیت میکنند، موجبات رشد و موفقیت آن ها را در آینده رقم خواهند زد. نیاز است که #والدین به عنوان افرادی که مسئولیت آینده #فرزندان به عهده آن هاست، آرامش ذهن و روح کودکان را تامین کنند. هیچ توجیهی برای بی توجهی به ابزاری که کودکان از آن استفاده می کنند و رسانه ها را رصد میکنند، و فیلم ها و انیمیشن هایی که می بیینند وجود ندارد. #آینده_فرزندان در واقع با زندگی والدین گره خورده است، و افکار و آموزه های آنها بر روی روند رشد رسانه ای فرزندان تاثیرگذار است.
نویسنده: محسن باقری
منبع: وبسایت پایگاه جامع سواد رسانه
#سواد_رسانه_ای #رسانه #فرزند
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️بهترین نوع ریاضت
🔹از حضرت آیتالله بهجت قدسسره در خصوص بهترین نوع ریاضت سوال شد، ایشان فرمودند: #صوم (روزه) از ریاضات مشروعه است. ماهی سه روز خیلی مؤکد است. اول و وسط و آخر [ماههای قمری]. همچنین #کثرت_صلاة (زیاد نماز خواندن)، به اندازهای که پای حضرت رسول صلی الله علیه و آله [در اثر ایستادن طولانی در نماز] متورم شد. معلوم است، ریاضات شرعیه، «عمل به #واجبات» و «ترک #محرمات» است.
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️فلسفه تعدد زوجات پيامبر اکرم(ص)
🔹رسول خدا(ص) با بعضی از همسرانش به منظور کسب نیرو و بدست آوردن اقوام بیشتر و در نتیجه به خاطر جمع آوری یار و هوادار بیشتر ازدواج کرد و با بعضی دیگر به منظور جلب نمودن و دلجویی و در نتیجه ایمن شدن از شر خویشاوند آن همسر ازدواج فرمود و با بعضی دیگر به این انگیزه ازدواج کرد که هزینه زندگیش را تکفل نماید و به دیگران بیاموزد که در حفظ ارامل و پیرزنان از فقر و مسکنت و بی کسی کوشا باشند، و مؤمنین رفتار آنجناب را در بین خود سنتی قرار دهند و با بعضی دیگر به این منظور ازدواج کرد که با یک سنت جاهلیت مبارزه نموده و عملا آن را باطل سازد که ازدواجش با زینب دختر جحش به همین منظور بوده است؛ چون او نخست همسر زیدبنحارثه پسرخوانده پیامبر بود و زید او را طلاق داد و از نظر رسوم جاهلیت ازدواج با همسر پسرخوانده ممنوع بود؛ چون پسرخوانده در نظر عرب جاهلی حکم پسر را داشت، همانطور که یک مرد نمیتواند همسر پسر صلبی خود را بگیرد، از نظر اعراب ازدواج با همسر پسرخوانده نیز ممنوع بود. رسول خدا (ص) با زینب ازدواج کرد تا این رسم غلط را براندازد، و آیاتی از قرآن در این باب نازل گردید.
🔹و ازدواجش با سوده دختر زمعه به این جهت بوده که وی بعد از بازگشت از هجرت دوم از حبشه همسر خود را از دست داد و اقوام او همه کافر بودند و او اگر به میان اقوامش بر میگشت، یا به قتلش میرساندند و یا شکنجهاش میکردند و یا بر گرویدن به کفر مجبورش میکردند، لذا پیامبر برای حفظ او از این مخاطرات با او ازدواج نمود. و ازدواجش با زینب دختر خزیمه این بود که همسر وی عبدالله بن جحش در جنگ احد کشته شد و او زنی بود که در جاهلیت به فقرا و مساکین بسیار انفاق و مهربانی میکرد و به همین جهت یکی از بانوان آبرومند و سرشناس آن دوره بود و او را مادر مساکین نامیده بودند؛ رسول خدا(ص) خواست با ازدواج با وی آبروی او را حفظ کند (و فضیلت او را تقدیر نماید). و انگیزه ازدواجش با ام سلمه این بود که وی نام اصلیش هند بود و قبلا همسر عبدالله بن ابی سلمه پسر عمه پیامبر و برادر شیری آنجناب بود و اولین کسی بود که به حبشه هجرت کرد. زنی زاهده و فاضله و دیندار و خردمند بود، بعد از آنکه همسرش از دنیا رفت پیامبر به این جهت با او ازدواج کرد که زنی پیر و دارای ایتام بود و نمیتوانست یتیمان خود را اداره کند. ازدواجش با حفصه دختر عمر نیز بدین جهت بود که شوهر او خنیس بن خداقه در جنگ بدر کشته شد و او بیوه زن ماند.
🔹بنابراین اگر در این خصوصیات و در سیره آنجناب و در زهدی که آن جناب نسبت به دنیا و زینت دنیا داشت و حتی همسران خود را نیز بدان دعوت میکرد دقت شود، هیچ شکی باقی نمیماند در این که ازدواجهای پیامبر(ص) نظیر ازدواجهای مردم نبوده، به اضافه اینکه رفتار آنجناب با زنان و احیای حقوق از دست رفته آنان در قرون جاهلیت و تجدید حرمت به باد رفتهشان و احیای شخصیت اجتماعیشان، دلیل دیگری است بر این که آنجناب زن را تنها یک وسیله برای شهوترانی مردان نمیدانسته و تمام همّش این بوده که زنان را از ذلت و بردگی نجات داده و به مردان بفهماند که زن نیز انسان است. حتی در آخرین نفس عمرش نیز سفارش آنان را به مردان کرده و فرمود: «الصلوة الصلوة و ما ملکت ایمانکم لا تکلفوهم ما لا یطیقون، الله الله فی النساء فانهن عوان فی ایدیکم...». و تنها همسری که در دختریش با آنجناب ازدواج کرد عایشه دختر ابی بکر بود. ازدواج پیامبر(ص) با عایشه براساس مصالحی که بیان شد صورت گرفت و بعد از بلوغ و رشد عایشه انجام شده است و هرگز پیامبر با یک دختر نابالغ ازدواج نکرده و این ازدواج اتفاقاً به اصرار پدر و مادر عایشه و صلاحدید جهان اسلام آن روز، انجام گرفت.
🔹و پیامبر اکرم زنان خود را مختار کرد که یا با سختیهای معیشتی سازگار باشند و یا با کمال متانت و آرامش طلاق گرفته و دنیا را اختیار کنند که هیچ کدام حتی عایشه حاضر نشد این افتخار همسری پیامبر(ص) را از دست بدهد. نکته مهمتری که باید به آن توجه شود این است که ازدواج و لوازم آن در این عصر را نباید با عصر پیامبر قیاس کرد؛ چه به لحاظ اجتماعی و چه به لحاظ آب و هوا و وضعیت رشد انسانها. امروزه دختران در سنین بالاتری ازدواج می کنند تا تحصیلات خود را ادامه دهند و... ولی در عصر پیامبر(ص) معطل ماندن یک دختر وجهی نداشت و همچنین در آب و هوای و موقعیت آن عصر دختران ۹ یا ۱۰ ساله کاملاً به سن بلوغ جنسی میرسیدند و ازدواج نیز، چنین قید و بندهایی را نداشت. عظمت معنوی و روحانی پیامبر اکرم(ص) چنان است که تاریخ آن را منعکس کرده است. قرآن کریم به عنوان سند زنده و بی همتای رسالت پیامبر(ص) و گواه همیشگی صداقت و درستی آنحضرت است و همین قرآن مایه شفا و صفای انسانها و موجب هدایت فطرتهای پاک و توحیدی میشود.
منبع؛ پایگاه حوزه
#پيامبر_اكرم #پیامبر
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️شهید آیت الله مطهّری به معنای واقعی کلمه یک معلّم بود
🔹یاد شهید عزیزمان مرحوم آیت الله مطهّری را گرامی میدارم که به معنای واقعی کلمه یک #معلّم بود. همهی آن خصوصیّاتی که ما در #معلّمین مدارسمان یا مدرّسین دانشگاههایمان انتظار داریم، در این مرد وجود داشت؛ #علم داشت، #تعهّد داشت، #دقّت داشت، #پیگیری داشت، #نظم و #انضباط در کار داشت؛ خیلی خصوصیّات مثبت در این مرد بزرگ وجود داشت. بحمدالله شهادت او هم برکاتی برای کشور داشت؛ خود ایشان که خب به مقامات عالی رسید و آثار ایشان [هم] بر اثر این شهادت، در دل جامعه جا باز کرد. من توصیه میکنم #نوشتههایایشان و تنظیم شدههای سخنرانیهای ایشان را، بخصوص #معلّمین، حتماً نگاه کنند و بخوانند.
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️کوخها منشاء برکت هستند، نه کاخها
🔹آنهایی که #اختراع کردهاند، آنهایی که #زحمت کشیدهاند و #کتابهای_ارزنده تحویل جامعه دادهاند در هر رشتهای، این #کوخ_نشینان بودهاند. طبع #کاخ_نشینی منافات دارد با #تربیت_صحیح، منافات دارد با اختراع و #تصنیف و #تالیف و #زحمت.
🔹اگر در سرتاسر دنیا هم بخواهید گردش کنید و پیدا کنید، اگر موفق بشوید، یکی دو تا و چند تاست. تمام #مصنفین از این #کوخ_نشینان بودند تقریباً، و تمام #مخترعین از همین کوخنشینان بودند تقریباً.
بیانات حضرت امام در دیدار با مسئولان نظام ۶۲/۰۱/۰۱
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️جنگ نرم، جنگ سایبری، و تکنیک ها (بخش دوم)
🔸با پیشرفت روز افزون امکانات و تکامل علمی جوامع، #جنگها نیز روز به روز پیشرفته تر و پیچیده تر شد و گونه های مختلفی به خود گرفت. در دنیای امروز یکی از مؤثرترین، خطرناک ترین و فعال ترین انواع جنگ، #جنگ_نرم است. این جنگ، #سلاحی_برنده است که با بهره گیری از علوم دنیای مدرن مانند روانشناسی، جامعه شناسی و... توانسته است، با کمترین امکانات و تجهیزات، تأثیرگذاری بسزایی در جوامع داشته باشد.
💠«انواع جنگ ها»؛ جنگ ها و تهدیدها را می توان به دو شاخه اصلی تقسیم کرد: #جنگ_سخت یا تهدید سخت، و #جنگ_نرم یا تهدید نرم.
1⃣«#جنگ_سخت»؛ این نوع جنگ، متکی به روش های فیزیکی و عینی، همراه با اعمال و رفتارهای خشونت آمیز، و براندازی آشکار، و با استفاده از شیوه زور و اجبار، و حذف دفعی و اشغال سرزمین است». [۱] این نوع جنگ، #محسوس، واقعی و #عینی است به گونه ای که بر قدرت سخت، یعنی عِدّه و عُدّه بنا شده است. در این گونه از جنگ به طور عمومی کسی پیروز است، که افراد و سلاح های بیشتر و پیشرفته تر در اختیار داشته و در تفکّر جنگی پیشگام تر باشد. از مهم ترین ویژگی های جنگ سخت آن است که همراه با خونریزی بوده، هدف آن تسخیر سرزمین و تغییر نظام سیاسی یک کشور می باشد.
2⃣«#جنگ_نرم»؛ جنگ نرم، جنگی است #نامحسوس، بدون درگیری مستقیم و بدون استفاده از ابزارهای خشونت آمیز ولی #تأثیرگذار، که ممکن است به صورت تدریجی یا سریع باشد، البته آثار و پیامدهای آن ماندگارتر است. در این جنگ، #افکار و #رفتارِ افراد جامعه، هدف اصلی است؛ زیرا با تغییر افکار و رفتار یک #جامعه، شهروندان آن به منزله سربازان خودی با هزینه و تلفات بسیار ناچیز اقدام به تغییر نظام سیاسی می کنند و #سرزمین خود را در اختیار #دشمن قرار میدهند.
💠تفاوت بین جنگ نرم و جنگ سرد
🔹جنگ سرد اصطلاحی است که به دوره پس از جنگ جهانی دوم تا زمان فروپاشی شوروی سابق در سال ۱۹۹۱ میلادی اطلاق میشود. به واقع جنگ سرد شامل دو عامل بود؛ یکی جنگ اندیشه ها و ایدئولوژی ها و دیگری مسابقه تسلیحاتی. جنگ اندیشه ها و ایدئولوژی ها برای تسلط بر عقاید و اراده انسان ها از سوی بلوک شرق و غرب به کار گرفته شد و مسابقه تسلیحاتی برای نشان دادن برتری نظامی دو بلوک بر یکدیگر به کار میرفت. #جنگ_نرم با هدف #براندازی_نرم و #نفوذ در ارکان سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، ایدئولوژی و... و تحول اساسی در باورهای یک ملت به کار می رود.
💠تاریخچه جنگ نرم
🔹 #جنگ_نرم اصطلاحی جدیدی برای تفکری قدیمی است. این فکر در کهن ترین منابع تاریخ جنگ کشورها یافت می شود. «این که چه زمانی انسان به فکر استفاده از چنین ابزاری افتاد و آن را به کار گرفت دقیقاً مشخص نیست. شاید بتوان گفت نخستین سنگ بنای این فکر زمانی نهاده شد که انسان در برخورد با انسان دیگر یا جانوران متوجه شد که می تواند علاوه بر قدرت فیزیکی از یکسری عوامل دیگر نظیر فریاد کشیدن، حرکت های گمراه کننده و... استفاده کند». [۲]
🔹«تفکر استفاده از #جنگ_روانی در کهن ترین متون استراتژیک نظامی مانند کتاب «هنر جنگ» سون تزو که پنج قرن قبل از میلاد در چین می زیست نیز یافت می شود. سون تزو بر اهمیت نابود کردن میل دشمن به جنگ تأکید دارد. او همچنین می نویسد که می توان از راه پراکندن داستان هایی درباره خیانت رهبران مورد اعتماد و نیروهای فرماندهی دشمن، اهدافی را به دست آورد. این کتاب همچنین توصیه می کند که برای به وجود آوردن ترس و هراس باید از برخوردی که پایان تلخی داشته باشد پرهیز کرد و پیروزی را با حداقل هزینه به دست آورد». [۳] #ادامه_دارد...
پی نوشت ها؛
[۱] گفتارهای اعتقادی، معرفتی و سیاسی، ص۹۶
[۲] حاتمی، جنگ روانی، ص۲۹
[۳] همان، ص۳۰
منبع: وبسایت حوزه نت ماهنامه فرهنگ پویا - ۲۹
#جنگ #جنگ_نرم #جنگ_روانی #دشمن #نفوذ #براندازی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امام حسين عليه السلام:
🔸إنّ أوصَلَ الناسِ مَن وَصَلَ مَن قَطَعَهُ.
🔹قوى ترين كَس در صله رحم كسى است كه با خويشاوند بريده از خود، پيوند برقرار كند.
📕بحارالأنوار، ۷۴/۴۰۰/۴۱
#امام_حسین
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد