✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️بخشی از نامه ۳۱ نهج البلاغه (وصیتنامه امام علی علیه السلام به امام حسن مجتبی علیه السلام) - (بخش هفتم)
🔹از اينكه رغبت دنياپرستان به دنيا، و حرصشان بر متاع اندك آن، تو را فريفته كند بر حذر باش، كه خداوندت از اوضاع دنيا خبر داده، و دنيا هم با احوالاتش تو را از زوال خود آگاه نموده، و زشتی هايش را به تو نشان داده، زيرا دنياپرستان سگانى فرياد زننده، و درندگانى شكار كننده هستند، يكديگر را مىگزند، زورمندش ضعيفش را مىخورد، و بزرگش به كوچكش به قهر و غلبه حمله مىكند. گروهى از دنياداران چهارپايانى مهار شده، و دستهاى حيوان رها شدهاند، عقول خود را از دست داده، و به راه نامعلوم قدم نهادهاند، حيوانى چند كه در چراگاه آفت كه قدم در آنجا قرارى ندارد سر داده شدهاند، نه چوپانى كه از آنان نگهدارى نمايد، و نه چرانندهاى كه آنها را بچراند، دنيا آنان را به راه كورى و ضلالت برده، و ديدگانشان را از ديدن علائم هدايت فرو بسته،
🔹در وادى حيرت دنيا سرگردان، و در نعمت هايش غرق، و آن را به عنوان ربّ انتخاب كردهاند، از اين رو دنيا با آنان و آنان با دنيا به بازى پرداختهاند، و آنچه را به دنبال آن است فراموش كردهاند اندازه در طلب مهلت ده، تاريكى بر طرف مىشود، گويى كاروان به منزل رسيده، اميد است آن كه بشتابد به كاروان برسد. پسرم آگاه باش كسى كه مركبش شب و روز است، او را با مركب مىبرند گر چه ايستاده به نظر آيد، و طى مسافت مىكند هر چند مقيم و آسوده ديده شود. به يقين آگاه باش كه هرگز به آرزويت نرسى، و از اجل معيّن شده نگذرى، و در راه كسى هستى كه پيش از تو بوده. پس در طريق به دست آوردن مال آرام باش، و در برنامه كسب و كار مدارا كن، چه بسا تلاشى كه موجب تلف شدن ثروت شود. معلومت باد كه هر كوشندهاى يابنده، و هر مدارا كنندهاى محروم نيست.
🔹نفس خود را از هر پستى به گرامى داشتنش حفظ كن، هر چند تو را به نعمت هاى فراوان رساند، زيرا در برابر مقدارى كه از كرامت نفس به خرج مىگذارى عوضى به دست نياورى، بنده ديگرى مباش كه خداوند آزادت قرار داده. چه خيرى است در خيرى كه جز با شرّ به دست نيايد، و در آسايشى كه جز با سختى حاصل نگردد، از اينكه مركب هاى طمع تو را برانند و به آبشخورهاى مهلكه وارد سازند بر حذر باش، اگر بتوانى بين تو و خداوند صاحب نعمتى نباشد چنان كن، زيرا بالاخره نصيبت را بيابى، و سهم خود را دريابى. نعمت اندك از جانب خداى پاك بزرگتر و با ارزشتر از نعمت فراوانى است كه از غير خدا برسد اگر چه همه از اوست. سفارش هاى گوناگون ديگر تدارك آنچه به خاطر سكوت از دستت رفته آسانتر است از آنچه محض گفتارت از كف دادهاى، و نگهدارى آنچه در ظرف است به محكم كردن سربند آن است، و حفظ آنچه در اختيار توست نزد من محبوبتر است از طلب آنچه در دست غير توست. #ادامه_دارد...
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری
#امام_علی #اميرالمؤمنين
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️از مسلّمات شرع است...
🔹این نکته از #معلومات_واضح و آشکار و از #مسلّمات_شرع است که چنانچه مسلمانی دید #مسلمانی #گرفتار است و با اندک همت، گرفتاری او رفع میشود، در این صورت اگر #همت نکند، #معاقَب (مورد عقاب) خواهد بود.
📕در محضر بهجت، ج ۳، ص ۲۸
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️پيامبر اکرم صلی الله عليه و آله:
🔸«اِعْمَلْ بِفَرائِضِ اللهِ تَكُنْ مِنْ اَتْقَى النّاسِ، وَ ارْضَ بِقِسْمِ اللهِ، تَكُنْ مِنْ اَغْنَى النّاسِ، وَ كُفَّ عَنْ مَحارِمِ اللهِ، تَكُنْ اَوْرَعَ النّاسِ، وَ اَحْسِنْ مُجاوَرَةَ مَنْ جاوَرَكَ تَكُنْ مؤمِنا».
🔹به #واجبات_خــدا عمل كن، تا با تقـواترين مردم باشى؛ به #تقسيم_خــدايى راضى باش، تا بى نيـاز ترين مردم شوى؛ از #حرامهاى_خــدا پرهيزكن، تا پرهيزكارترين مردم باشى و با كسى كه #همسـايه توست، خوشرفتارى كن، تــا مـؤمـن بـاشى.
📕امالى مفيد، ص ۳۵۰
#پيامبر_اكرم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️خداوند در «قرآن» از چه روش هایی برای اثبات «معاد» استفاده كرده است؟ (بخش سوم و پایانی)
🔸يكی از بحث هایی كه درباره #معاد مطرح می شود راه های اثبات آن است. خداوند متعال در #قرآن_مجيد، «معاد» را از شش راه اثبات كرده؛ كه به طور فشرده به آن مى پردازيم:
6⃣«رستاخيزِ تابش آفتاب»
🔹ششمين راه اثبات #معاد در آيه ۸۰ «سوره يس» آمده است. توجّه فرماييد: «الَّذِى جَعَلَ لَكُمْ مِّنَ الشَّجَرِ الْأَخْضَرِ نَاراً فَإِذَا أَنْتُمْ مِّنْهُ تُوقِدُونَ» (همان كسى كه براى شما از #درخت_سبز، آتش آفريد و شما به وسيله آن، #آتش مى افروزيد). اين آيه شريفه تفسير پيچيده اى دارد كه به زبان بسيار ساده به این شرح است: #درختها وقتى خشك مى شود مردم آن را قطعه قطعه مى كنند و #آتش مى زنند و از #حرارت آن استفاده مى كنند. اين آتش از كجاست؟ چه كسى اين #آتش را در #چوب ذخيره كرده است؟
🔹دانشمندان معتقدند: اين آتش حاصل #گرمای_آفتابى است كه چندين سال در زمانى كه آن #درخت_زنده و سرسبز بود، ذخيره كرده است؛ حال اگر گرماى آفتاب در چند لحظه تبديل به #آتش شعله ورى مى شود در حقيقت اين آتش، معاد و #رستاخيزِ آن #حرارتِ_آفتاب است. در ظاهر تابش چندين ساله آفتاب بر اين درخت نابود نشده، بلكه در واقع ذخيره گرديده و اكنون برگشته و لحظه #معاد و رستاخيز آن است.
🔹اگر خداوند قدرت دارد حتّى #حرارتِ_خورشيد را روزى باز گرداند و تبديل به #آتش كند، #استخوانهای_پوسيده بشر را نيز مى تواند به حالت قبل باز گردانده و آن را تبديل به انسان كند. خلاصه اينكه #قرآن از شش راه براى اثبات #معاد بهره گرفته و پيام تمام اين طرق شش گانه اين است كه هيچ چيز در اين عالَم معدوم نمى شود. تمام #اعمال و #رفتار و #گفتار ما در فضاى اطراف ما هست و روزى صدا و تصوير آن را براى ما خواهند گذاشت.
🔹در گذشته بيان اين مسئله با حيرت و تعجّب شنوندگان همراه بود، امّا امروزه كه امكان ضبط صدها ساعت سخنرانى در يك لوح فشرده وجود دارد باور اين مسئله راحت تر شده است. آرى روزى اعضاى بدن و حتّى پوست ما صدا و تصوير #اعمالمان را به نمايش مى گذارد، و هنگامى كه صاحبش به او اعتراض مى كند كه چرا من را رسوا مى كنى؟ پاسخ مى دهد: اين امر و اراده خداست و به دستور او چنين مى كنم! از #رسوايی_بزرگ در آن روز بترسيم، و با مراقبت از #گفتار و #كردار، جلوى آن رسوايى را بگيريم.
📕داستان ياران، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: عليان نژادى، ابوالقاسم، مدرسه امام على بن ابيطالب(ع)، قم، ۱۳۹۰ش، چاپ اول، ص ۷۲
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#قيامت #معاد
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️معانی مستضعف و استضعاف
🔹در ادبیّات سیاسی ما، کلمهی #مستضعف و #استضعاف وارد شد؛ میگوییم «فلان ملّت، ملّت مستضعفی اند» یا «ما قبل از انقلاب، ملّت مستضعفی بودیم». این کلمهی «مستضعف» یک کلمهی پُرمغز و #پُرمعنایی است. #مستضعف یعنی چه؟ یعنی کسی که ضعیف نگه داشته شده. «مستضعف» با «ضعیف» فرق دارد؛
🔹«ضعیف» یعنی کسی که ضعیف است، «مستضعف» یعنی آن کسی که او را ضعیف نگه داشتهاند. ضعیف نگه داشته شدن که معنای کلمهی «مستضعف» است، دو جور است. یک وقت یک #قدرتی میآید بر یک #ملّتی سوار میشود، #تسلّط پیدا میکند، او را #ضعیف نگه میدارد؛ مثل #قدرتهای_استعماری که کشورهای #استعمارزده را ضعیف نگه میداشتند.
🔹 #انگلیسها کشورهای شبه قارّهی #هند را سالهای طولانی #ضعیف نگه داشتند. اگر به کتاب نگاهی به تاریخ جهان که نهرو ـ نخستوزیر اسبق هند که مرد مطّلع و دانشمندی بود ـ نوشته مراجعه کنید، او شرح میدهد که #هند قبل از ورود #انگلیسها چه بود و بعد از ورود انگلیسها چه شد، چقدر عقب رفت، چقدر تهیدست شد؛ #استعمار این است.
🔹پس بنابراین، یک نوع استضعاف این است که یک قدرتی یک ملّتی را عقب نگه دارد که چیز بدی است، #چیز_خطرناکی است. از این خطرناکتر، نوعِ دوّمِ #استضعاف است و آن، این است که یک ملّت خودش باور کند که ضعیف است، باور کند که بیعرضه است، باور کند که نمیتواند؛ این خیلی خطرناک است.
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️زن، انسانساز است
🔹#مردان بر ملتها حق دارند و #زنها حق بيشتر دارند؛ #زنها #مردان_شجاع را در دامن خود بزرگ مىكنند. #قرآن_كريم انسانساز است، و #زنها نيز انسانساز؛ وظيفه زن ها انسان سازى است...
بیانات حضرت امام ۵۷/۱۲/۱۳
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️چرا در قرآن کریم از «خواب» به عنوان یکی از آیات الهی نام برده شده است؟ (بخش دوم و پایانی)
🔸خداوند در آیه ۲۳ سوره روم #خواب_انسانها را در شب و روز يكى از نشانه هاى علم و قدرت خدا شمرده و می فرماید: «وَ مِنْ آياتِهِ مَنامُكُمْ بِالَّليْلِ وَ النَّهارِ»؛ (و از نشانه هاى او #خواب شما در #شب و #روز است). حتى در پايان آيه باز تأكيد مى كند (در این امور #نشانه هایى است براى آنان که گوش شنوا دارند)؛ «اِنَّ فى ذلِکَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَسْمَعُوْنَ».
🔹همچنین در آیه ۴۷ سوره فرقان بعد از آنكه تصريح مىكند: (او کسى است که #شب را براى شما پوشش قرار داد)؛ «هُوَ الَّذِىْ جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ لِباسا» روى مسأله #خواب تكيه كرده و مى فرمايد: (#خواب را مایه استراحت قرار داده)؛ «وَ النَّوْمَ سُباتا». تعبير به «هُوَ اَلَّذِى»؛ (او كسى است كه...) مى تواند اشاره به جنبه توحيدى اين امور باشد كه هر كدام #نشانه اى از ذات پاك او است و يا جنبه بخشندگى نعمت كه انسان، #ولى_نعمت خود را بشناسد، و مسلّمآ شناخت ولى نعمت نيز مقدّمه اى براى معرفت او خواهد بود.
🔹جالب اينكه به دنبال آن مى فرمايد: (و روز را وسیله حیات [و حرکت] قرار داد)؛ «وَ جَعَلَ النَّهارَ نَشُورا». [۱] كه اشاره به گسترش انسان ها در صحنه زندگى و حركت آنها به سوى مقاصد مختلف حيات باشد؛ و به اين ترتيب با ورود تاريكى #شب، شيپور #خواب و استراحت نواخته مى شود، و با طلوع آفتاب شيپور بيدارى. و اين احتمال نيز وجود دارد که بتوان گفت: در روشنايى روز، روح گسترش پيدا مى كند و انسان كاملا بيدار مى شود؛ كه بى شباهت به نشور روز قيامت و زنده شدن بعد از مرگ نيست. علاوه بر این در سوره نبأ نيز همين معنى با مختصر تفاوتى تكرار شده؛
🔹و مى فرمايد: (و #خواب شما را مایه #آرامشتان قرار دادیم - و #شب را پوششى [براى شما])؛ «وَجَعَلْنا نُومَكُمْ سُباتا - وَ جَعَلْنا اللَّيْلَ لِباسا». همانگونه كه لباس، انسان را از بسیاری چیزها حفظ مى كند و مايه سلامت او است، #تاريكى_شب نيز چنين اثرى دارد. همچنین در آیه ۱۱ سوره انفال که از ماجراى جنگ بدر سخن مى گويد به اين نكته اشاره مى كند كه يكى از نعمت هاى خدا به مؤمنان در آن شب تاريخى اين بود كه خواب سبكى شما را فرو گرفت، و اين #خواب از سوى خداوند مايه آرامش جسم و جان شما گرديد؛ «اِذْ يُغَشِّيْكُمُ النُّعاسُ أَمَنَةً مِنْهُ»؛ (و [یادآورید] هنگامى را که خواب سبکى که مایه آرامش بود از سوى خدا، شما را فرا گرفت).
🔹اين خواب آرامبخش مخصوصا بعد از طى آن مسافت نسبتا طولانى، براى آنها سبب تجديد قوا و آمادگى براى جنگ سرنوشت ساز فردا در ميدان بدر بود. جنگى كه به پيروزى چشمگير مسلمانان منتهى شد. تعبير به «نُعاسْ»؛ (خواب سبك) شايد اشاره به اين است كه در عين استراحت آن چنان خواب عميقى بر آنها مسلّط نشد كه دشمن بتواند از موقعيّت استفاده كرده و بر آنها شبيخون زند. به اين ترتيب اصل آن خواب نعمت بود و كيفيّت آن نيز نعمتى ديگر. به هر حال آيه فوق نيز تأكيدى بر #تأثير_خواب در تمام مراحل، بر روى #اعصاب و #جسم و #جان انسان و تجديد قوا براى تلاش بيشتر و جهاد نيرومند تر است.
پی نوشت:
[۱] توجّه داشته باشيد كه «نُشُور» معنى مصدر و «سُبات» نيز معنى مصدرى يا اسم مصدرى دارد؛ و اطلاق آنها بر «ليل» و «نهار» به عنوان مبالغه و تأكيد است.
📕پیام قرآن، مکارم شیرازی، ناصر، انتشارات دارالکتب الاسلامیه، تهران، ۱۳۸۶ش، چ نهم، ج ۲، ص ۱۵۱
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#خواب
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️فضایل و اعمال «عرفه» به نقل از کتاب اقبال الاعمال سید بن طاووس (ره)
🔸 #عرفه یکی از روزهای مهم در تقویم مسلمانان است که بر اساس روایات به دعا و عبادت اختصاص داده شده است
💠فضیلت روز عرفه
🔹سیدبنطاووس رحمة الله علیه در اقبال می گوید: این روز از بهترین روزهای عید بندگان است اگر چه نام آن به عنوان عید [مشهور] نشده، اما روزی سعید و نیک است که خداوند بندگانش را در آن به حمد و ستایش خود دعوت نموده است.
💠اعمال روز عرفه
🔹١) غسل روز عرفه؛ ٢) زیارت امام حسین علیه السلام؛ ٣) گرفتن روزه؛ مشروط به آنکه باعث ضعف در خواندن دعا نشود. که در این صورت، بهتر است روزه نگیرد و به دعا بپردازد. ۴) نماز روز عرفه. از امام صادق علیه السلام روایت شده است هر که در روز عرفه قبل از اینکه برای دعا خارج شود، دو رکعت نماز در فضای باز و زیر آسمان بخواند، و به گناهانش در محضر پروردگار اعتراف کند، و به اشتباهاتش اقرار نماید، به هر آنچه وقوف کنندگان در عرفه بدان دست میابند، مثل رستگاری و آمرزش گناهانِ پیشین و پسین، نایل خواهد آمد.
🔹۵) نماز دیگری نیز در این روز وارد شده است، که ترتیب آن بدین گونه است: دوازده رکعت؛ در هر رکعت، حمد و آیت الکرسی و قل هو الله احد یک بار. بعد از نماز هر مقدار میتواند قرآن بخواند. بعد این دعا را بخواند: سُبْحَانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَ فَازَ بِهِ سُبْحَانَ مَنْ تَعَطَّفَ بِالْحِلْمِ وَ تَكَرَّمَ بِهِ سُبْحَانَ مَنْ أَحْصى كُلَّ شَيْءٍ وَ عَلِمَ بِهِ سُبْحَانَ مَنْ لَا يَنْبَغِي أَنْ يُسَبَّحَ سِوَاهُ سُبْحَانَ ذِی الْعِزِّ وَ الْقُدْرَةِ سُبْحَانَ الْعَظِيمِ الْأَعْظَمِ أَسْأَلُكَ يَا رَبِّ بِمَعَاقِدِ الْعِزِّ مِنْ عَرْشِكَ وَ بِاسْمِكَ الْعَظِيمِ الْأَعْظَمِ وَ أَسْأَلُكَ بِالْمُسْتَجَابِ مِنْ دُعَائِكَ وَ بِنُورِ وَجْهِكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ تَدْعُو بِمَا أَحْبَبْتَ. ۶) خواندن دعای امام حسین علیهالسلام در روز عرفه؛ ٧) خواندن دعای چهل و هفتم صحیفه سجادیه.
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#عرفه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد