«فکر شده که اینها نوعاً آدمهای مرفهی هستند که درد مشقت کار و این حرفها را نچشیدهاند و با پولهای بادآوردهای که یا شوهرشان دزدیده یا خودشان میدزدند یا به ارث رسیده و یا از چیزهای دیگر، دیگر اینجوری بار آمدهاند و فکر شده که در هر منطقهای یک اردوگاه برای اینها درست کنند و در آن اردوگاه وسایل کار بگذارند، معلمین اخلاق نیز در آنجا بگذارند. احکام دادگاه! یعنی همینجوری نیست که از خیابان بگیرند و به آنجا ببرند؛ کسانی که اینجوری میکنند تحویل دادگاههای فوری میدهند و دادگاهها اینها را محاکمه میکنند و اگر دیدند که مداومت بوده، اینها را تحویل به اردوگاه میدهند. تعیین هم میکنند ۳ ماه، ۲ ماه، ۵ ماه، یک سال، دو هفته آنجا بماند درس بخوانند و کار هم بکنند. خرجشان را هم باید خودشان در آنجا بدهند، چون اینها نوعاً از قشر مرفه هستند. یا آنجا کار بکنند و خرج خودشان را بدهند، یا اینکه در همانجا نخواستند کار بکنند – چون شورای نگهبان که اجباری نمیگوید اینها باید کار بکنند، آزادی است- بنابراین اساس آنها بروند آنجا بنشینند و خرجشان را هم شوهرانشان باید بدهد، دولت خرجی به اینها نخواهد داد.»
زنان بدحجاب و بی حجاب را دزد و ضد انقلاب معرفی کرده است و حتی به دنبال مصوبهای از شورای عالی قضائی برای فرستادن این زنان به اردوگاه کار اجباری است.
مرحوم هاشمی در خطبهای دیگر، زنان بدحجاب را بی شعور هم خطاب میکند.
البته آقای هاشمی دقیقاً ۵ سال بعد (سال ۱۳۷۰) و در زمان ریاست جمهوری، حرفی متناقض با این اظهارات تند و افراط گونه و ۱۸۰ درجه برعکس میگوید.
آقای هاشمی در پرسش و پاسخ با دانشجویان راجع به برخورد با بدحجابی میگوید:
👇👇👇👇
"آقایانی که به کشورهای غربی رفتهاند، میبینند که نسل آنجا به چه بلایی دچار هستند. خانمهایی که فکر میکنند به نام آزادی و…، این حرفها زده میشود، چه میکنند؟ وقتیکه غرب، جنس زن را بهصورت مانکن در ویترین فروشگاهها میگذارد تا زیرپوش، سینهبند و شورت را نمایش دهد، آیا این ارزش و آزادی زن است؟! اگر زنها یکذره شعور داشتند، همین نقطه کافی بود که علیه این آزادی شورش کنند.
«ببینید من بارها در این بحثم گفتم که به اینها اهانتِ مرگ بر بیحجاب و اینها نکنید، بذارید اینها کمکم بفهمند، اما نمیفهمند؛ بعضیهایشان عناد دارند، بعضیهایشان اصولاً ضدانقلاب هستند؛ یعنی چون با انقلاب مخالف هستند اینجوری میکنند که بگویند ما با انقلاب نیستیم. بههرحال مطمئن باشید که از این به بعدان شاء الله با آمدن قانون که حرکت قانونی باشد، دیگر در جمهوری اسلامی ما تحمل نمیکنیم که برای تضعیف خانواده و تضعیف رابطه زن و شوهر و تضعیف رابطه بچه و مادر، تضعیف خواهر و برادر و به هم زدن این نهاد مقدس، افراد لاابالی و هوسباز بتوانند مصلحت این جامعه را به بازی بگیرند.»
تبیین
«دیگه حالا شما اگر بخواهید بگید که باید چطور باشد و چطور نباشد، یا توی خیابون از نظر شما خانم با حجابی، حجابش مناسب نباشد، اینکه در اسلام هم نیست که ما بتوانم اینها را به خاطر این حالت مثلاً بیاییم بگیریم حبس بکنیم، اینکه اینطور نمیشود… بهتدریج ما اولاً اینهمه داره نصیحت میشود اینهمه داره توجیه میشود اینهمه قانون گذراندیم بالاخره نیروهای انتظامی مواظب هستند جایی که طغیانی میشود مواظبش هستند اگر فکر میکنید که اقدام دولت این باید باشد که آنچنان بگیروببند بکند که دیگه هیچکس جرئت نکند تخلفی بکند که این وضع در اسلام هم نیست؛ یعنی اسلام چنین چیزی را از شما خواسته به این اجباری که فکر میکنید؟ به نظر من اونایی که زیادتر از این میخواهند یه مقداری افراط به نظر میرسد پیش میآید. »
📌بخش دوم/ تخریب و تحقیر، عملکرد نیروهای انقلابی با برچسب زدن
تحقیر و تضعیف دلسوزان مبانی اعتقادی و دینی جامعه رویهای بود که از مدتها در برخی اظهارات آقای هاشمیرفسنجانی مشاهده میشد.
هاشمیرفسنجانی در یکی از اظهارات خود در جمع تعدادی از دانشجویان این بار کسانی که برخی نگرانیها را نسبت به اصول اعتقادی جامعه بیان میکنند با عنوان #جدیدالاسلام لقب داده بود.
👇👇👇
به این بخش از صحبتهای او در توجه کنید:👇👇👇
👈🏻 «خب! کسانی که حسرت قدرت دارند، کسانی که دل از قدرت نمیکنند، کسانی که قدرت را برای خودشان ابدی و مادرزادی و ارث حساب میکنند، اینها تصورات دیگری هم میتوانند بکنند. چقدر تلاش شد که نگذارند در کشور اینترنت باشد.
چقدر ماهواره را از بالای پشتبامها جمع کردند و من نمیدانم چه تاثیری کرد؟ نهتنها از آگاهی مردم چیزی کم نکرد بلکه بر آگاهی مردم افزود، خیلی از گرهها الان باز شده و یک فضای جدیدی به وجود آمده. دو، سه تا مانع هم دارد؛ یکی از موانع بزرگ، خارجی است که هنوز رضایت نمیدهد ما آنچه داریم بتوانیم برای خودمان نقد کنیم و استفاده بکنیم. یکی از موانع، داخلی است که فرصتطلبها و آنهایی که جدیدالاسلام هستند نسبت به انقلاب زیادهخواهی میکنند و خب! آن انقلابیون اصلی که در موقعی که هیچکس امید نداشت که بشود رژیم شاه و آمریکا را بیرون کرد، فقط به خاطر اینکه وظیفه انجام بدهند میآمدند، میدان و زندانها را پر کرده بودند. الان اکثر آنها را از میدان بیرون کردهاند».👉🏻
از آن جهت که هاشمیرفسنجانی برخی دغدغههای موجود را به جدیدالاسلامها نسبت داده بود، بد نیست به همین مناسبت، چند استفتا از دفتر تعدادی از مراجع عظام تقلید، درباره استفاده از ماهواره را جویا شویم.
⁉️سوال از حضرات آیات عظام نوریهمدانی، وحید خراسانی و شبیریزنجانی بدین شرح است: با عرض سلام بنده به عنوان یک جوان میخواستم بدانم استفاده از ماهواره و مشاهده برنامههای آن به لحاظ شرعی چه حکمی دارد؟
#پاسخ_همگی_جایز_نیست
آنچه که کاملا مشخص است، این است که مراجع عظام تقلید که براساس اظهارات آقای هاشمی جدیدالاسلام نیستند، نسبت به مسائلی مانند ماهواره مواضع مشخصی دارند که کاملا با مواضع آقای هاشمی متفاوت است. بنابراین دغدغههایی از قبیل ماهواره تنها محدود به قشر خاصی نیست و یک موضوع فرهنگی بنیادین است.
لذا اینگونه تفکرات هاشمی را باید قالب #انحراف عقیدتی جستجو کنیم نه چیز دیگر.
🟡مسئول حریص،سیرنمی شود🟡
نامه امیرالمومنین(سلام الله علیه)
به🔥معاويه🔥لعنه الله:
امابعد،همانا دنياانسان رابه خود سرگرم وازديگر چيزهابازمى دارد.
💠دنياپرستان👈چيزى ازدنيابه دست نمى آوردندجزآن كه درى ازحرص به رويشان گشوده،وآتش عشق آنان تندتر مى گردد.💠
🔅دنیاداربه آنچه ازدنیادست یافته نسبت به آنچه ازآن به دست نیاورده هرگزراضى وبی نيازنمی شود،(ودر فكرآن است كه به دست نياورده)🔅
وبه دنبال آن،جدایی ازآنچه فراهم آورده و به هم ريختن بافته شده هاست. اگر از آنچه گذشته عبرت گيرى،آنچه راكه باقى مانده مى توانى حفظ كنى.والسلام.💠
ومن كتاب له(علیه السلام)إلى معاوية أيضاً:أَمَّابَعْدُ،فَإِنَّ الدُّنْيَا مَشْغَلَةٌعَنْ غَيْرِهَا وَلَمْ يُصِبْ صَاحِبُهَامِنْهَاشَيْئاًإِلَّافَتَحَتْ لَهُ حِرْصاًعَلَيْهَاوَ لَهَجاًبِهَاوَلَنْ يَسْتَغْنِيَ صَاحِبُهَا بِمَانَالَ فِيهَاعَمَّالَمْ يَبْلُغْهُ مِنْهَاوَمِنْ وَرَاءِذَلِكَ فِرَاقُ مَاجَمَعَ وَنَقْضُ مَاأَبْرَمَ؛وَلَوِاعْتَبَرْتَ بِمَامَضَى،حَفِظْتَ مَابَقِيَ؛وَ السَّلَامُ.
📚نهج البلاغه،نامه 49
@tabyinchannel
@daneshgahevelyat
⚠ زورگویان دنیا با ایرانی که #قوی نباشد همین رفتار را خداوند کرد...
رهبر انقلاب:
🔽رئیس سه کشور - که متحدین جنگ بودند - به تهران آمدند و بدون اینکه از دولت اجازه بگیرند، بدون اینکه به دولت مرکزی کمترین اعتنائی بکنند، در اینجا جلسه تشکیل دادند. #روزولت، #چرچیل و #استالین به میل خودشان به تهران آمدند و جلسه تشکیل دادند؛ نه از کسی اجازه گرفتند، نه گذرنامهای نشان دادند.
🔼محمدرضا که آن روز پادشاه ایران بود، مورد اعتنای اینها قرار نگرفت؛ آنها به دیدن او نرفتند، او به دیدن آنها رفت؛ وارد اتاق شد، برایش بلند نشدند، اعتنا نکردند! ببینید ذلت یک دولت مرکزی که سرریز میشود بر روی مردم، تا کجاها منتهی میشود؟ این، حضیض ذلت یک حکومت و یک ملت است. این، مال دوران دویست سالهی ماست. ۱۳۹۱/۰۳/۱۴
📆 ۲۴ فروردین: سالمرگ روزولت، رییس جمهور آمریکا در دوران جنگ جهانی دوم
#تاریخ
@tabyinchannel
@daneshgahevelyat
﷽⚠آمارهایی
که از غرب وحشی گفته نمی شود!!!!
این آمار را بفهمیم و به جوانان ایرانی ، آگاهی دهیم ، تا بفهمند .
⛔. قتل عام خاموش نسل بشر* ⛔. با دقت بخونید.
💢. اینروزها که بحث #کرونا
موضوع داغ همه خبرگزاریهای جهان شده و همه کشورها تمام منابع و امکانات خود را برای مقابله با این ویروس نحث بخط کرده اند ، 👈 برخی آمارهای بسیار وحشتناک تر هست که متأسفانه دیده نمی شود ، مانند آمار مرگ و میر بر اثر #گرسنگی در کشورهای محروم آفریقا و آسیا و یک مورد وحشتناک دیگر آمار سقط جنین در جهان است.
بررسی وضعیت #سقط_جنین
در جهان بسیار ناامید کننده و خطرناک است. واقعا انسان را ناراحت می کند. چگونه بشر به این مرحله از قساوت و بیرحمی رسیده است؟!!!! 😑😢
⛔. براساس اطلاعات
سازمان جهانی #بهداشت WHO از اول سال 2020 تاکنون حدود 11.5 میلیون سقط جنین در جهان انجام شده است. ⚠ سالانه حدود 45 میلیون سقط جنین در جهان اتفاق می افتد، یعنی روزی تقریباً 125000 کودک در شکم مادرشان توسط انسانهای #بیرحم کشته می شوند .⚠
⛔ . برآوردهای جهانی
نشان میدهد کشور #روسیه با شاخص 53.7% بیشترین تعداد سقط جنین در جهان را دارد.👈 در آمریکا نیز از هر 10 مورد بارداری حدود 4 مورد به سقط میانجامد. 👈 سقط جنین در 58 کشور از 193 کشور عضو سازمان ملل، قانونی است و در بیمارستانها و توسط کادر #پزشکی انجام می شود!!!!!😢😑
⛔ براستی این آمارها وحشتناک تر هست یا مرگ و میر کرونا؟!!!!
⚠ چرا در کشورهای غربی اینقدر سقط جنین بالاست؟!!! ⚠
@tabyinchannel
@daneshgahevelyat
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد 👇👇👇
🚫حرص از لشگر جهل
پیامبر(صلیالله علیه وآله):
1⃣ازحرص بپرهیزیدکه پیشینیان شما باحرص هلاک شدند،
۱- حرص آنهارا به بخل وادار کردوبخیل شدند.
۲- به قطع رحم امرکردوآنهاقطع رابطه کردندبا خویشاوندان.
۳-به فجور امرکردوبدکار شدند.🟡
إِیّاکُم وَالشُّحَّ فَإِنَّماهَلَکَ مَن کانَ قَبلَکُم بِالشُّحِّ اَمَرَهُم بِالبُخلِ فَبَخِلوا وَأَمَرَهُم بِالقَطیعَهِ فَقَطَعواوَأَمَرَهُم بِالفُجورِفَفَجَروا.📚(نهج الفصاحه،ص۳۵۳،ح ۹۹۲)
امام على (علیهالسلام):
2⃣حرص انسان رابه عیب هاى زیادى مبتلا مى کند.
اَلحِرصُ موقِعٌ فى کَثیرِالعُیوبِ؛📚غررالحکم ص۲۹۵ ،ح ۶۶۳۹
امام باقر(علیهالسلام):
3⃣مَثَلِ حریص به دنیا، مثل کرم ابریشم است که هر چه بیشتر دور خود ببافد خارج شدن از پیله بر او سخت تر مى شود تا آن که از غصه مى میرد.
مَثَلُ الْحَرِیصِ عَلَى الدُّنْیَامَثَلُ دُودَهِ الْقَزِّکُلَّمَاازْدَادَتْ مِنَ الْقَزِّعَلَى نَفْسِهَا لَفّاًکَانَ أَبْعَدَلَهَامِنَ الْخُرُوجِ حَتَّى تَمُوتَ غَمّاً.📚کافی ج ۲ ،ص ۳۱۶ ، ح ۷
🔺حرص منشاخیلی ازاوصاف رذیله میباشد🔺
@tabyinchannel
@daneshgahevelyat
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️سگ بندگی؟!!🐶
در هیئتی که سقف تفکر افراد سگ بودن ائمه ی طاهر و پاکمان است، سرباز امام زمان در نمیآد.🚫
🔴گفت؛ رسول ترک هم خودشو سگ دید دم خیمه ی امام حسین(ع)..گفت من سگ حسینم..⁉️
گفتم؛ داداش رسول ترک چون عرق میخورد وجودش از حالت انسانی تخریب شده بود..اما چون وفادار بود به حالت سگ تو خواب دیدنش..
این دلیل بر این نیست که بگیم ما سگ اهل بیتیم..⛔️
خداوند هم وجود حیوانی درون ما قرار داده و هم وجود عالی انسانی الهی..
وقتی گناه میکنیم، روحمون، وجودمون تخدیر و تخریب میشه..از حالت انسانی تنزل پیدا میکنیم..به حالت حیوانی در میآیم..و بعضی ها از حیوانات هم بدتر میشن، که خدا فرمود؛(اولئک کالانعام بل هم اضلّ...)⚠️
اما انسان باید وجودشو پاک کنه از گناهان و بیاد بالا.. از حالت حیوانی گناه بیاد بالا به عالم فرشته ها برسه..از عالم فرشته ها هم بره بالاتر به عالم نور و خلیفه اللهی برسه..به لقاءالله...
مثل شهداء بزرگوارمون...
چرا در برخی هیئت ها همش کف مسائل را در ذهن ها تلقین میکنند؟؟
چرا سقف مسائل انسان الهی که خلیفه اللهی هست را تقویت نمی کنند؟؟!!
#سقف_تفکرات_انسان
#کف_تفکرات_انسان
@tabyinchannel
@daneshgahevelyat
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
تبیین
⭕️ #تردید_نکن؛ #بشناس‼️‼️ 🔹👌 ضرورت شناخت غرب، تابع برداشت ما از مهدویت است.🔅 جریان غرب که از دوره ر
⭕️ #یک_خط، #دو_نقطه؛ #تضاد‼️‼️
🔹✍ سرد و گرم، زشت و زیبا، خوب و بد... زندگی ما گاهی، بین دو ✌️حد تعریف میشود.
🔸 حالا اگر فردی🗣 بگوید فقط دو✌️ دیدگاه در جهان حاکم است، چه❓ اگر آن فرد یک اندیشمند بزرگ باشد، که انقلابی بزرگ در جهان معاصر رقم زده باشد چه❓
🔹🔅 امام خمینی فقط دو✌️ دیدگاه را مسلط بر عالم میدانست:
1⃣ #تفکر_غرب
2⃣ #تفکر_شرق (تفکر توحید و معنی گرایی)
🔸 امام معتقد بود: «شرق خودش را گم کرده... شرق همه چیز دارد. فرهنگ غرب از شرق رفته است؛ فقط تهی اش کردند از خودش.»
📍📍📍
🔹 وقتی نظام های غربی را باهم بررسی کنید، میبینید در اصول کلی با هم مشترکند.
📚 صحیفه امام
🔆 در پیام های بعدی از سری غرب و مهدویت، این اصول را بیان میکنیم.
#غرب_و_مهدویت ٣
@tabyinchannel
@daneshgahevelyat
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
هدایت شده از تبیین
عرض سلام و احترام
خدمت همه بزرگوارانی که مباحث #شبکه_نفوذ را دنبال میکنند.
و تشکر ویژه از عزیزانی که با نقدهای خوبشون ما رو در ایفای رسالتمون یاری میکنند.
با #پرونده_هشتم از #شبکه_نفوذ خدمت گرامیان هستیم....
در این پرونده که در سه فصل تقدیم نگاه شما خواهد شد، زندگی سیاسی آقای #هاشمی_رفسنجانی را از ابتدا تا انتها مرور خواهیم کرد.👇👇👇
#با_ما_همراه_باشید_در
@tabyinchannel
@daneshgahevelyat
تبیین
#بیوگرافی اکبر هاشمی بهرمانی (زادهٔ ۳ شهریور ۱۳۱۳ در رفسنجان – درگذشتهٔ ۱۹ دی ۱۳۹۵ در تهران) مشهور
#قسمت_دوم
برای مرور این مکالمات یا گفتگوها پیشنهاد میشود کتاب #امام_خمینی_به_روایت_هاشمی را حتما مطالعه بفرمایید.
ولی برای نمونه به این متن از نامه ی بدون سلام هاشمی به امام اشاره میکنیم و مابقی مطالعه و تحقیق را به خود عزیزان میسپاریم.
بسماللهالرحمنالرحیم
امام و رهبر و مرجع تقلید عزیز و معظم
به نظر میرسد در ملاقاتهای معمولی، به خاطر کارهای زیاد و خستگی جنابعالی، فرصت کافی برای طرح و بحث مطالبی اساسی که داریم به دست نمیآید، ناچار چیزهائی که تذکرش را وظیفه تشخیص میدهم تحت عنوان: «النصیحه لائمه المؤمنین» در این نامه بنویسم؛ خواهش میکنم توجه فرمائید و در ملاقات بعدی جواب لطف کنید:
۱- یکسال پیش پس از انتخابات ریاست جمهوری نامهای به خدمتتان نوشتیم که نسخهای از آن ضمیمه این نامه است. شما در بیمارستان قلب بستری بودید و ملاحظه حال شما مانع تقدیم نامه گردید، خواهش دارم، اول نامه را ملاحظه نمائید و سپس این یکی را.
۲- احساس میکنم که روابط و ملاقاتهای ما با جنابعالی، صورت تشریفاتی به خود میگیرد و محدودیتهایی در طرح و بحث مطالب –من جمله خوف از اینکه جنابعالی موضعگیری سیاسی و رقابت تلقی کنید- به وجود آمده و من خائفم که این حالت خسارت بار باشد.
۳- تبلیغات متمرکز مخالفان –که از مقام رسمی و تریبونهای رسمی در رُل مخالف و اقلیت سخن میگویند- و نصایح کلی و عام جنابعالی و سکوت و ملاحظات ما که علل موضعگیریها را روشن نکردهایم، وضعی به وجود آورده که خیلیها خیال میکنند ما و طرف ما بر سر قدرت اختلاف داریم و دو طرف را متساویاً مقصر یا قاصر یا ... میدانند. ما برای حفظ آرامش نمیتوانیم مطالب واقعی خودمان را بگوئیم و جنابعالی هم صلاح ندانستهاید که مردم را از ابهام و تحیر درآورید.
👇👇👇
خود شما میدانید که موضع نسبتاً سخت مکتبی امروز ما، دنباله نظرات قاطع شما از اول انقلاب تا به امروز است، بعد از پیروزی معمولاً ما مسامحههائی در اینگونه موارد داشتیم و جنابعالی مخالف بودید، اما نظرات شما را با تعدیلهائی اجرا میکردیم؛ شما اجازه ورود افراد تارکالصلوة یا متظاهر به فسق را در کارهای مهم نمیدادید، شما روزنامه آیندگان و ... تحریم میکردید، شما از حضور زنان بیحجاب در ادارات مانع بودید، شما از وجود موسیقی و زن بیحجاب در رادیو تلویزیون جلوگیری میکردید؟ همینها موارد اختلاف ما با آنها است. آیا رواست که به خاطر اجرای نظرات جنابعالی ما درگیر باشیم و متهم و جنابعالی در مقابل اینها موضع بیطرف بگیرید؟ آیا بیخط بودن و آسایش طلبی را میپسندید؟ البته اگر مصلحت میدانید که مقام رهبری در همین موضع باشد و سربازان خیر و شر جریانات را تحمل کنند، ما از جان و دل حاضر به پذیرش این مصلحت هستیم، ولی لااقل به خود ما بگوئید. آیا رواست که همه گروه دوستان ما به اضافه اکثریت مدرسین و فضلاء قم و ائمه جمعه و جماعات و ... در یک طرف اختلاف و شخص آقای بنی صدر در یک طرف و جنابعالی موضع ناصح بیطرف داشته باشید؟ مردم چه فکر خواهند کرد؟ و بعداً تاریخ چگونه قضاوت میکند؟
۴- ما جایز نمیدانیم که میدان را برای حریف خالی بگذاریم و مثل بعضی از همراهان سابق، قیافه بیطرف بگیریم و به اصطلاح جنت مکان و بیآزار و زاهد جلوه کنیم، به خاطر حفاظت از خط اسلامی انقلاب در صحنه میمانیم و از مشکلات، مخالفتها و تهمتها نمیهراسیم و به صلاحیت رهبری جنابعالی ایمان داریم، ولی تحمل ابهام در نظر رهبر برایمان مشکل است.
تبیین
خود شما میدانید که موضع نسبتاً سخت مکتبی امروز ما، دنباله نظرات قاطع شما از اول انقلاب تا به امروز
به ادبیات این نامه ، خوب دقت بفرمایید تا نوع تفکر هاشمی و اختلافش با مبانی فکر حضرت امام (ره) کمی آشکار شود.
برای مرور این مکالمات یا گفتگوها پیشنهاد میشود کتاب #امام_خمینی_به_روایت_هاشمی را حتما مطالعه بفرمایید.
📌بخش چهارم) هاشمی و دهه های محرم!!!
هاشمی رفسنجانی در خاطرات صریح خود، پرده از اعتقاداتی بر میدارد که بسیار شگفت انگیز است.
در زمانی که تمام آحاد مردم اعم از شیعه یا سنی، مسیحی یا یهودی، نسبت به عظمت عاشورای حسینی متواضعانه سر تعظیم فرود می آورند و عزادار هستند، آقای هاشمی به صراحت گوشه ای خوشگذرانیهای خود در این ایام حزن انگیز را به روی کاغذ آورده و آنها را در تاریخ ثبت میکند.
به برخی از این خاطرت توجه بفرماید:
⚛️یکشنبه 30 تیر 1370 (تاسوعای حسینی):
«با هلیکوپتر به سد لتیان آمدیم. بچهها هم تا ظهر کمکم رسیدند. مهدی و فاطی نیامدند. هوای خوبی دارد. عصر همراه بچهها، خواستم اسکی روی آب یاد بگیرم. کمی دنبال قایق کشیده شدم. بدنم آمادگی برای چنین ورزشی ندارد. گرچه آسان است.
آب لتیان پایینتر از سطح آن در سال گذشته است. یک نفر چینی پیشبینی کرده است که ساعت 8 امروز زلزلهای به قدرت 8/6 ریشتر در تهران روی خواهد داد. به همین خاطر بسیاری از مردم از تهران سفر کرده یا از خانه بیرون رفتهاند... آمدن ما به لتیان هم بیارتباط با این نیست. گرچه خودم اصلاً قبول ندارم فقط به خاطر بچهها آمدم.»
⚛️دوشنبه 31 تیر 1370 (عاشورای حسینی)
👈🏻امروز عاشورا است. تا ساعت هشت و نیم صبح خوابیدم. روز را به «استراحت» و انجام کارهایی که با خودم به «لتیان» برده بودم، گذراندم. نزدیک غروب به خانه برگشتم.
مطابق خاطرات سال 1372 هاشمی رفسنجانی و خانوادهاش سفر تفریحی خانوادگی را با جمعی از بستگان از سوم محرم (برابر با سوم تیر 1372 آغاز میکنند و تا ششم محرم که به تهران برمیگردند در سواحل خزر به تفریح میپردازند؛ و دوباره روز یازدهم محرم (برابر با 11 تیر) برای تفریح به دریاچه سد لتیان میروند. او دراینباره مینویسد:
سوم تیر 1372: (سوم محرم)
«...زیر نور مهتاب مقداری شنا کردم، با حال و آرامشبخش بود؛ شام را دیر وقت خوردیم و کمی پیادهروی و خواب...»
⚛️پنجم تیر 1372: (پنجم محرم)
«بعد از نماز در ساحل دریا قدم زدم و منظره جالب بالا آمدن خورشید را تماشا کردم...با اتوبوس بهسوی فرودگاه رشت حرکت کردیم. در خیابانهای شهر دستههای عزاداری محرم مشغول عزاداری بودند.»
⚛️یازدهم تیر 1372: (یازدهم محرم، فردای عاشورا)
«امروز به سد لتیان رفتیم. بچهها و بستگان هم آمدند. عفت و یاسر نبودند. پیش از ظهر همراه عماد و علیرضا و جلال مدتی قایق پدالی در دریاچه سد راندیم. بعدازظهر نیم ساعتی شنا کردم و بقیه روز را استراحت و قدم زدن و مقداری مطالعه و استماع گزارشها داشتم...»