eitaa logo
تبیین
2.6هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
442 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
نهج البلاغه ( ) مثَلُ الدُّنْيَا كَمَثَلِ الْحَيَّةِ لَيِّنٌ مَسُّهَا، وَالسَّمُّ النَّاقِعُ فِي جَوْفِهَا، يَهْوِي إِلَيْهَا الْغِرُّ الْجَاهِلُ، وَيَحْذَرُهَا ذُو اللُّبِّ الْعَاقِلُ. دنيا مانند مار (خوش خط و خال) است كه به هنگام لمس كردن نرم به نظر مى‌رسد در حالى كه سم كشنده در درون اوست (به همين دليل) مغرورِ نادان به سوى آن مى‌رود و خردمند عاقل از آن حذر مى‌كند. نهج البلاغه ( ) كمْ مِنْ مُسْتَدْرَج بِالاِْحْسَانِ إِلَيْهِ، وَمَغْرُور بِالسَّتْرِ عَلَيْهِ، وَمَفْتُون بِحُسْنِ الْقَوْلِ فِيهِ! وَمَا ابْتَلَى اللَّهُ أَحَداً بِمِثْلِ الاِْمْلاَءِ لَهُ.🌾🌾 چه بسيارند كسانى كه به سبب نعمتى كه به آنها داده شده در غفلت فرو مى‌روند و به سبب پرده‌پوشى خدا بر آنها مغرور مى‌گردند و بر اثر تعريف وتمجيد از آنان فريب مى‌خورند و خداوند هيچ كس را به چيزى مانند مهلت دادن (و ادامه نعمت‌ها و ترك عقوبت) آزمايش نكرده است. @tabyinchannel @daneshgahevelyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
5.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یکی میاد که دیگه نمی‌ره!!!!! این همه فرار از و مسؤولیت ناپذیری نوبره😳 🔹به طرز وحشناکی از این سؤال در دورهمی که: [ازدواج کردی یا خیر؟] می‌ترسم! | 🔸 آن‌قدر نه و بهانه‌های واهی شنیدم و آن‌قدر از تأثیرات مخرب این بهانه‌تراشی‌ها در اجتماع می‌ترسم که گفتن ندارد. 🔹خلاصه بگویم؛ هرچه مهران مدیری در طول برنامه می‌سازد در این نقطه فرو می‌ریزد! 🔸چطور می‌شود به جامعه‌ی ایده‌آل فکر کرد در حالی که عنصر خانواده که هسته مرکزی ساخت تمدن است، روز به روز به سمت نیستی پیش می‌رود؟ ❓چرا هنرمندانِ پر ادعای کشور برای اصلاح روند نامطلوب کاهش ازدواج و پیری جمعیت حاصله قدمی بر نمی‌دارند؟ 🔹آیا اجتماعِ بارور و مولد با شعار حاصل می‌شود؟ ✍ پی‌نوشت: دردآورتر از حرفش، تشویق مردمی بود که بی‌تعهدیش رو ستایش کردن...!!! @tabyinchannel @daneshgahevelyat
1.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پاسخ‌ها مرحوم هاشمی به مرحوم رفسنجانی: بایدتا آخر ایستادمبارزه مقطعی جواب نمی‌دهد! @tabyinchannel @daneshgahevelyat
تبیین
⭕️خوشه‌ای از خرمن ابعاد شخصیتی (ع) 💠امام صادق(ع) فاتح قلّه عبودیت و بندگی حق تعالی 🔷 و حقّ تعالی، مهم‌ترین و اصولی‌ترین ویژگی و شاخص زندگی اولیای الهی است که معنای واقعی زندگی سعادتمندانه را برای جامعه انسانی ترسیم می‌نماید؛ چرا که بر اساس آموزه‌های رحمانی عبودیت و بندگی حقّ تعالی، و بوده و بر اساس این ویژگی انسان در مسیر صحیح زندگی قرار می گیرد؛ از این‌رو اولیای راستین پروردگار همواره اسوه خاص و ممتاز بندگی و عبودیت بوده‌اند، موضوعی که در صفحه‌های زندگی صادق آل محمد (ع) همچون اقیانوسی وسیع به خوبی خود را نشان داده است. 🔷مالک بن انس در خصوص این ویژگی ممتاز (ع) این چنین اعتراف کرده است: «مَا رأت عَیْنٌ و لا سَمِعتْ اُذُنٌ و لا خَطَرَ عَلَى قَلْبِ بَشَرٍ أفْضَلَ مِنْ جعفرِ بنِ محمدِ الصادقِ فَضْلاً و علماً وَ عِبادَةً وَ وَرَعا؛ هرگز چشمی ندیده و گوشی نشنیده و افضل از جعفر بن محمد صادق (ع) در علم و عبادت و ورع به قلب بشری خطور نکرده است».   🔷عبودیت و بندگی در سلوک معنوی (ع) حتی مورد اذعان ابن تیمیه نیز قرار داشته است، به طوری که او در خصوص امام صادق (ع) این چنین اعتراف می‌نماید: «وی بر یکی از سه حالت بود است، یا نماز می‌خواند، یا قرآن می‌خواند و یا روزه‌دار بوده است». از نگاه امام صادق (ع) باشکوه‌ترین جلوه عبودیت و توحیدی به شمار می‌آید، اندیشه امام صادق (ع) در خصوص نماز به گونه‌ای شفاف و روشن بیان شده است که همگان را به اهمیت و ارزش نماز در سبک زندگی دینی واقف می‌نماید، کما اینکه در منابع روایی از امام ششم شیعیان این چنین نقل شده است: «مَا تَقَرَّبَ إِلَیَّ عَبْدِی بِشَیْءٍ أَحَبَّ إِلَیَّ مِمَّا افْتَرَضْتُ عَلَیْهِ؛ هیچ بنده‌ای به من تقرّب پیدا نکرده است با چیزی که نزد من محبوب‌تر از باشد». 💠امام صادق (ع) اسوه بردباری و بخشش 🔷یکی از زیباترین و با ارزش‌ترین اوصاف الهی که همواره خود را با آن به بندگان معرفی کرده، و است. عترت رسول خدا (ص) که سبقت گیرندگان واقعی به سوی کمالات اخلاقی هستند، نیز در رتبه اعلی فضایل اخلاقی همچون عفو و بخشش قرار دارند به گونه ای که اگر کسی به دنبال مصداقی برای فضایل و کمالات اخلاقی در میان جامعه انسانی باشد، کسی را بهتر از ایشان نمی‌شناسد، امام صادق (ع) نیز در میان امامان معصوم علیهم السلام در رفتار، تبلور عفو و بخشش بوده و آیینه تمام نمای ارزش‌های اخلاقی همچون عفو و بخشش بود. 🔷در روایتی ارزشمند، در خصوص این ویژگی خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام اینگونه روایت شده: «قالَ الاِمامُ الصّادِقُ علیه السلام: اِنّا اَهْلَ بَیْتٍ مُرُوَّتُنا العَفوُ عَمَّنْ ظَلَمَنا؛ مـا خانـدانى هستـیم که مـردانگى مـا گذشت از کسى است که به ما ستم کرده است». این رفتار امام صادق (ع) پیام شفاف و الگوی حسنه برای همگان است تا اینکه در اوضاع بحران به جای انبار کردن مواد مصرفی به فکر دیگران باشیم و به نوعی قدمی در جهت التیام بخشیدن درد دیگران و برطرف کردن کمبودها برداریم. و تنها به فکر خورد و خوراک خود و خانواده خویش نباشیم. 🔷علمای اهل تسنن در کتب خود به این ویژگی ممتاز و برجسته امام صادق (ع) این چنین اذعان داشته اند: استاد ابو زهر می نویسد: «امام صادق مردی با گذشت و کریم بود، و هرگز زشتی و اسائه ادب را مقابله به مثل نمی‌کرد؛ بلکه عمل بهتر آن را جواب می‌داد و در این کار به دستور خدا عمل می‌کرد که باری تعالی امر کرده بود: «وَ لا تَسْتَوِی الْحَسَنَةُ وَ لاَ السَّیِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتی‏ هِیَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذی بَیْنَکَ وَ بَیْنَهُ عَداوَةٌ کَأَنَّهُ وَلِیٌّ حَمیمٌ؛ هرگز نیکى و بدى یکسان نیست؛ بدى را با نیکى دفع کن، ناگاه (خواهى دید) همان کس که میان تو و او دشمنى است، گویى دوستى گرم و صمیمى است!». 🔗متن کامل را اینجا 👈 rasekhoon.net/article/show/1529294 بخوانید. @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
@Farsna(10).mp3
زمان: حجم: 699.8K
🎙سه توصیه مهم امام صادق(ع) برای خوب زندگی کردن...حجت الاسلام رفیعی @Farsna
⚡️🥀⚡️🥀⚡️🥀⚡️🥀⚡️ 🥀 ⭕️راهکارهایی برای 🔶ستایش خداوند، پیش از دعا 🔷امام صادق علیه السلام میفرمایند: هرگاه خواهی دعا کنی پس خدا را تمجید کن و او را حمد و سپاس و تسبیح و تهلیل (لا اله الا الله) و ثنا بگوی و بر محمد صلی الله علیه و آله و سلم و آل او صلوات فرست، سپس درخواست کن تا به تو داده شود. 🔺شرح: علامه مجلسی (ره) گوید: گاهی گفته شود که تمجید گفتن «الله اکبر» است و تمحید «الحمدلله» است و تسبیح «سبحان الله» است و تهلیل «لا اله الا الله» است و ثنا آن است که نعمت هایی که خداوند بر بنده عطا فرموده بشمارد: ولی دور نیست که معانی اینها را تعمیم دهیم که شامل گردد هرچه را به این معانی برسانند و اختصاص به این الفاظ مخصوص نداشته باشد، چنانچه تمجید بر «لا حول و لا قوة الا بالله» نیز اطلاق شده است. 🔷همچنین امام صادق علیه السلام میفرمایند: هر که دوست میدارد که دعایش به اجابت رسد، باید کسب خود را پاک و حلال کند. 📕واژه های اخلاقی از اصول کافی، آیت الله علی مشکینی @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚡️💥⚡️💥⚡️💥⚡️💥⚡️ 💥 ⭕️ جوان در برهه جوانی 🔶در بیشتر مکاتب تربیتی کهن و نو، اصلی پذیرفته و حاکم بر تمام گستره عمر آدمی برشمرده شده است، اما از نگاه امیر مؤمنان، میان تربیت پذیری و متغیر سن، همبستگی بالایی وجود دارد. معمولا هنگامی که در یک پژوهش بخواهند متغیرها را با هم ارتباط بدهند، می گویند: ارتباط متغیرها زمانی معنادار است که میان آنها همبستگی آماری، کمی یا کیفی وجود داشته باشد. 🔷از نگاه امام علی علیه السلام، با آنکه تربیت پذیری اصلی حاکم بر سراسر زندگی انسان است و هر انسان تا آخرین لحظه های زندگی خود، حالت تربیت پذیری و اثرپذیری دارد، اما میان تربیت پذیری و سنین پایین وجود دارد. یعنی هرقدر سن فراگیر پایین تر باشد، تربیت پذیری او بهتر است؛ زیرا متربی و ساختار شخصیتی وی هنوز دست نخورده و بکر است. 🔷شخصیت فراگیر در سنین پایین تر شکل نیافته و نهال گونه است؛ به طوری که می توان او را به هر صورتی جهت داد. با توجه به این نگرش، می توان گفت که جوانان و نوجوانان کیفی ترین مخاطبان تربیتی در مکتب تربیتی امام على (ع) هستند. این پیام از این کلام ایشان برگرفته میشود که می فرمایند: إنما قلب الحدث کالأرض الخالیه ما ألقی فیها من شیء قبلته، وبادرتک بالأدب قبل أن یقسو قلبک؛ سرزمین دل جوانان و نوجوانان بسان یک زمین خالی، شخم زده و آماده است که هرچه در آن بپاشی به سرعت می گیرد و رشد می کند. 🔷اهمیت این نکته را با طرح این پرسش پی می گیریم که اگر در مزرعه ای بخواهید نهال بکارید، اگر آن مزرعه شخم زده و خالی باشد، رشد و پرورش گیاه و نهال سریع تر است یا اگر پیش تر با کاشت گیاه دیگری اشغال شده باشد؟ روشن است که موانع یا گیاهان کاشته شده به طور طبیعی نمی گذارند بذر و نهالی که مورد توجه و هدف زارع است، خوب رشد کند. این نکته در مورد تربیت پذیری جوانان و نوجوانان نیز صادق است. نوجوانان و جوانان سریع تر، راحت تر و بدون سرمایه گذاری های کلان و دردسرآفرین تربیت پذیری دارند.   🔷امام علی علیه السلام در این گفتار خود می فرمایند: فرایندی از تربیت موفق است که در آن، انگیزه های تربیتی مربی پالوده و پیراسته باشد. فراگیر همواره باید احساس کند که انگیزه مربی و آموزشگر او در این امدادرسانی، خیرخواهی و جدیت در هموارسازی روند رشد و تعالی اوست. فرزند یا متربی باید احساس کند که پدرش، مادرش با مربی اش دغدغه او را دارند و به آینده اش چشم دوخته اند و برای وی دل می سوزانند.   🔗متن کامل را اینجا 👈 rasekhoon.net/article/show/1477411 بخوانید. @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا