eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
425 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
تبیین
⭕️راه‌های مقابله با تحریم: ۱- خواهش از تحریم‌کننده، ۲- و 💠 و در این مسیر 🔹بنابراین ملّت ‌ما این راه‌ دوّم را انتخاب کرده؛ یعنی واقعاً این جور است. من میبینم ملّت عزیز ما این راه دوّم را انتخاب کرده و موفّقیّتهای بزرگی هم به دست آورده که آخری‌اش همین موفّقیّتهای مربوط به مسئله‌ی کرونا است. ما اوّلی که کرونا آمد، اگر یادتان باشد، حتّی ماسک نداشتیم. امکانات برای اینکه مردم ماسک بزنند، به قدر کافی در اختیار کشور نبود؛ یا این مادّه‌های ضدّعفونی‌کننده در اختیار نبود. 🔹 ، از لحاظ ماسک خودکفا شدیم. دیگران ماسک را [میدزدیدند] -این مربوط به اسفند اسبق، سال ۹۸ و فروردین سال ۹۹ است- ماسک را یک کشور اروپایی از چین خریده بود، یک کشورِ اروپاییِ دیگر آمد سر راه گرفت و دزدید و برداشت برد! یعنی مسئله‌ی ماسک در دنیا این جوری بود. ما خودمان [تولید کردیم]؛ جوانهای ما، مردم ما، در خانه‌ها و در مسجدها ماسک یا موادّ ضدّعفونی‌کننده را تولید کردند؛ 🔹یعنی این واقعاً به خارج بود و همین طور پیش رفتیم تا رسیدیم به واکسن که امروز واکسن از راه‌های مختلف و در چند طریق بحمدالله در طریق تولید و آزمایش و به فعلیّت رسیدن است. این مایه‌ی آبرو برای کشور شده؛ یعنی بعضی تحلیلگرهای خارجی که باانصاف هستند تحسین میکنند کشور ما را. این راه را ملّت ایران امتحان کردند و ان‌شاء‌الله همین راه را دنبال خواهند رفت. سخنرانی‌نوروزی‌رهبرانقلاب ۱۴۰۰/۱/۱ منبع: وبسایت‌دفترحفظ‌ونشرآثار مقام‌معظم‌رهبری @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨ ✨ ⭕️تساوی حقوق زن و مرد در قرآن (بخش اول) 🔷یکی از ابزارهایی که دشمنان و معاندین اسلام همیشه از آن برای مقابله با این دین بکار می برده اند، این مساله است که اسلام نگاهش به زن در مقایسه با مرد متفاوت بوده و حقوقی را که برای مرد قائل شده است، چیزی فراتر از حقوق زن در ابعاد مختلف بوده و بدینوسیله ارزش زن را نادیده گرفته و ارزشی برای او قائل نشده است. 🔷اما آنچه مهم است این است که این افراد با دید مغرضانه‌ی خود فقط توجه به برجسته کردن مواردی را داشته اند که ، اسلام حقوق بیشتری را به مرد داده است و دیگر اشاره‌ای نکرده اند. در قرآن کریم هیچ آیه‌ای یافت نمیشود که به طور کلی یک قاعده و قانونی را بیان کرده باشد که مردان از حقوق بیشتری نسبت به زنان برخوردارند، مگر در مواردی خاص، که در آن ها برای حفظ تعادل میان حق و مسئولیت، نکاتی را بیان کرده که برخی از آن به اشتباه، حقوق بیشتر مردان را استنباط کرده اند که این صحیح نیست. 🔷تفاوت میان زن و مرد به دو صورت قابل تصور است؛ یکی از حقوق مادی و دیگری حقوق معنوی. نسبت به مورد دوم، یعنی حقوق معنوی علاوه بر اینکه هیچ آیه‌ای بر این ادعای اشتباه نداریم، بلکه به صراحت بیان میکند: «و لهن مثل الذی علیهن؛[بقره،۲۲۸] و برای زنان حقوقی شايسته است، همانند وظيفه‌ای که بر عهده آنهاست». به عبارت دیگر به این معنا که هر اندازه مرد بر گردن زن حق  دارد، زن نیز بر گردن مرد حق و حقوقی دارد. 🔷و در مورد حقوق مادی نیز همچنین است، که نه تنها افضلیت مرد بیان نشده، بلکه شاید بتوان عکس آن را نیز اثبات کرد؛ چرا که این هستند که در مال و اموال شوهران خود از حیث نفقه و... حق دارند، در حالیکه مردان چنین حق و حقوقی را ندارند. اما قرار داد این است که در بسیاری از حقوق با هم مشترک اند مانند: حق انتخاب همسر، انجام برخی از معاملات مانند مضاربه و... ، مگر در برخی از حقوق که بواسطه‌ی آیات قرآن کریم و یا روایات تخصیص خورده است. به عنوان مثال ما به یک مورد اشاره میکنیم: 💠حق مالکیت 🔷 در عصری که برخی از اقوام و ملل هیچ حق مالی و دارایی را فرض نکرده بودند، آنان را بیان میدارد و میفرماید: 🔶«وَ لاَ تَتَمَنَّوْاْ مَا فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلَى بَعْض لِّلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِّمَّا اكْتَسَبُواْ وَلِلنِّسَآءِ نَصِيبٌ مِّمَّا اكْتَسَبْنَ وَاسْأَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا؛ [نساء،۳۲] و نعمت ها و مال و ثروتى كه خدا به سبب آن برخى از شما را بر برخى برترى داده آرزو مكنيد [كه آرزويش مايه حسد و فساد است. اين تفاوت‏ها و برترى‌‏ها لازمه زندگى دنيا و بر اساس محاسبات حكيمانه است، اما در عين حال] براى مردان از آنچه كسب كرده‌‏اند بهره‏‌اى است، و براى زنان هم از آنچه كسب كرده‌‏اند بهره‌‏اى است. و [با كمك تقوا و عمل صالح] از بخشش خدا بخواهيد، يقيناً خدا همواره به همه چيز داناست». 🔴 ، به بیان شان نزول و نکات مهم آیه شریفه فوق و همچنین نتیجه‌گیری نهایی خواهیم پرداخت. منبع: وبسایت رهروان ولایت @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تبیین
⭕️تبدیل تهدید تحریم به فرصت، با تکیه بر توان و نیروی جوان داخلی 🔹هزاران جوان در شرکتهای دانش‌بنیان و غیر دانش‌بنیان، شرکتهای فعّال تولیدی در حال تولید کالاهای تحریمی‌اند که هم کیفیّتش بهتر است، هم همان طور که گفتیم ارزان‌تر است. در دانشهای دیگر هم همین جور؛ یعنی واقعاً ما در زمینه‌ی هر چه بگوییم زیادی نیست و کم گفته‌ایم. 🔹در زمینه‌ی دانشهای نوپدید، مثلاً ، ما امروز در دنیا جزو کشورهای درجه‌ی بالا در مسئله‌ی فنّاوری نانو و تولید نانوی هستیم و از لحاظ مقالات علمی، مقالات مرجع، مراکز علمی جهانی میگویند در ظرف این بیست سال گذشته -چون نانو دانش نوپدیدی است- مثلاً در سال ۲۰۰۱ ایران ده مقاله در باب نانو داشت، در سال ۲۰۲۰ دوازده‌ هزار مقاله؛ یعنی ما در ظرف بیست سال از ده مقاله‌ی علمی در باب نانو رسیدیم به دوازده هزار مقاله‌ی علمی؛ 🔹یک ‌چنین ‌کارهایی بحمدالله در کشور دارد انجام میگیرد؛ . در بخشهای دفاعی هم که می‌بینید؛ در بخشهای دفاعی هم روزبه‌روز الحمدلله پیشرفت کشور برجسته‌تر و درخشان‌تر و از نظر بعضی حیرت‌انگیزتر دارد میشود که این تولیدات دفاعی کشور ضریب امنیّت خارجی کشور را بالا میبرد؛ 🔹این خیلی مهم است برای کشور؛ یعنی «حصون الرّعیّة»؛ در واقع اینها حصن و حصاری هستند برای امنیّت کشور. بنابر‌این، را که یک تهدید واقعی و یک جنایت حقیقی است، به ؛ به این شکل که به‌ و نیروهای داخلی خودمان تکیه بکنیم. سخنرانی‌نوروزی‌رهبرانقلاب ۱۴۰۰/۱/۱ منبع: وبسایت‌دفترحفظ‌ونشرآثار مقام‌معظم‌رهبری @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨ ✨ ⭕️تساوی حقوق زن و مرد در قرآن (بخش دوم و پایانی) 🔶 در بسیاری از حقوق با هم مشترک اند مانند: حق انتخاب همسر، انجام برخی از معاملات مانند مضاربه و... ، مگر در برخی از حقوق که بواسطه‌ی آیات قرآن کریم و یا روایات تخصیص خورده است؛ بعنوان مثال به یک مورد اشاره میشود: 💠 «حق ‌مالکیت»: در عصری که برخی از اقوام و ملل هیچ حق مالی و دارایی را فرض نکرده بودند، آنان را بیان میدارد و میفرماید: «وَ لاَ تَتَمَنَّوْاْ مَا فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلَى بَعْض لِّلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِّمَّا اكْتَسَبُواْ وَلِلنِّسَآءِ نَصِيبٌ مِّمَّا اكْتَسَبْنَ وَاسْأَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا؛ [نساء،۳۲] و نعمت ها و مال و ثروتى كه خدا به سبب آن برخى از شما را بر برخى برترى داده آرزو مكنيد [كه آرزويش مايه حسد و فساد است. اين تفاوت‏ها و برترى‌‏ها لازمه زندگى دنيا و بر اساس محاسبات حكيمانه است، اما در عين حال] براى مردان از آنچه كسب كرده‌‏اند بهره‏‌اى است، و براى هم از آنچه كسب كرده‌‏اند بهره‌‏اى است. و [با كمك تقوا و عمل صالح] از بخشش خدا بخواهيد، يقيناً خدا همواره به همه چيز داناست». 🔷علامه طبرسی در بیان شان نزول این آیه چنین می فرماید: «امّ سلمه (يكى از همسران رسول خدا) به پيامبر عرض كرد: چرا مردان به جهاد مى‌روند، ولى زنان جهاد نمى‌كنند؟ و چرا براى ما نصف ميراث مردان مقرر شده است؟ سپس افزود: «اى كاش ما هم مرد بوديم و همانند آنان به جهاد مى رفتيم و به كارهاى مردان مبادرت مى كرديم؟» در پاسخ به اين سؤالات بود که اين آيه نازل شد.[۱] 🔷در این آیه چند نکته به چشم می‌خورد؛ در ابتدای آیه چنین میفرماید که برخی از برتری هایی که بظاهر دیده میشود، به جهت شرایط خاص و بر اساس نظام احسنی است که در وجود هر یک از زن و مرد قرار داده شده است که هر یک از این تفاوت ها برای خود اسراری دارند که نظام بشری بر آن نهاده شده است. در نتیجه که خداوند در طبیعت افراد قرار داده است و بر اساس آن احکام و قوانین خاصی را تشریع کرده، است. 🔷علامه طباطبایی پیرامون کلمه‌ی «فضل» به کار برده شده در آیه چنین میفرماید: که مراد از این کلمه مزیت‌هایی است که خداوند متعال روزی هر یک از زن و مرد کرده است و متناسب با این فضیلت ها، احکام متفاوتی را درباره‌ی آنان وضع نموده. مثل اینکه مردان را در تعدد زوجات نسبت به زنان برتری داده و در مقابل نیز زنان را به جهت دریافت نفقه و مهریه نسبت به مردان برتری داده است.[۲] 🔷نکته‌ی دوم اینکه، درست است که هر یک از مردان و زنان از تفاوت های طبیعی ایی برخوردارند، ولی این تفاوت ها باعث نمی شود که این افراد از آنچه بوسیله‌ی کسب و تلاش خود بدست می آورند محروم شوند که قسمتی از این تلاش ها، همان تلاش های مادی است؛ به این بیان که مردان مالک تلاش های خود و زنان نیز مالک تلاش ها و کوشش خود هستند. 🔷نکته‌ی سوم اینکه در پایان درسی که به انسان ها میدهد این است که سعی کنید به جای آنکه آرزو، حسرت چیزهایی را بخورید که از ید قدرت شما بعید و دور است؛ به جای آن از خداوند متعال درخواست و تمنا داشته باشید، چرا که این خداوند متعال است که همه‌ی امور را بدست دارد و اوست که می تواند به شما موفقیت ها و پاداش عطا کند. 🔷نتیجه آنکه با بیان نکات بالا میتوان گفت که تفاوتی بین زن و مرد در حقوق وجود ندارد، ولی با توجه به خصوصیات و ویژگیهایی که خداوند متعال برای هر یک از زن و مرد قرار داده است، تفاوت هایی در حقوق زن و مرد احساس میشود که در واقع این چنین نیست؛ چرا که اینگونه تفاوتها ناشی از سیستم خلقتی بین زن و مرد می باشد که متناسب با آفرینش این دو صنف است. 🔷از طرف دیگر «تفاوت» مساله ای غیر از «تبعیض» است؛ چرا که تفاوت ها ناشی از ویژگی ها و استعدادها می باشد ولی تبعیض، ناشی از بی عدالتی است، و از طرف دیگر این تفاوت هاست که باعث میشود هر یک از زن و مرد وظایف خاصی را عهده دار شوند و اینگونه میتوان گفت که زن و مرد با ازدواج کردن مکمل یکدیگر خواهند بود. 🔴و نکته‌ی آخر اینکه ، نه تشابه میان آنها و آنچه که مورد ایراد و گاها شبهه قرار میگیرد، اشاره به تشابه حقوق دارد، نه تساوی آن، که با بیان نکات بالا به فرض وجود تشابه، این خود بی عدالتی محضی از سوی خداوند متعال خواهد بود، چرا که در اینصورت بر هر یک از زن و مرد وظایف و حقوقی متحمل میشد که خارج از توان هر کدام می بود. پی نوشت: [۱] مجمع البيان، ج۳، ص۷۳ [۲] الميزان، ج۳، ص۳۳۶ مآخذ: نظام حقوق زن در اسلام (مجموعه آثار شهید مطهری) ج ۱۹ ص ۱۷۵ - ترجمه تفسیر المیزان - تفسیر مجمع البیان منبع: وبسایت رهروان ولایت @tabyinchannel
⭕️ضرورت معطّل نگذاشتن اقتصاد کشور به امید رفع تحریمها 🔹نکته‌ی آخر در باب مسائل اقتصادی این است که توصیه‌ی مؤکّد ما به مسئولان عزیز کشورمان -چه مسئولانی که الان سر کار هستند، چه آنهایی که بعداً خواهند آمد- این است که را به گره نزنند. حالا در این تبلیغات انتخاباتی هم بحث اقتصادی مطرح خواهد شد؛ اقتصاد کشور را معطّل و پادرهوا در انتظار تصمیم‌گیری دیگران قرار ندهند که [اگر] تحریم برداشته بشود ما این کار را میکنیم، آن کار را میکنیم. فرض کنید تحریم باقی خواهد ماند؛ اقتصاد کشور را بر اساس ماندن تحریم برنامه‌ریزی کنید؛ و میشود برنامه‌ریزی کرد؛ 🔹چشم‌انتظار نباید باشید. یکی از مشکلات اقتصاد ما در این سه چهار سال اخیر همین بوده که مدام گفتیم تحریم [اگر] برداشته بشود، مثلاً فرض کنید این جوری میشود، تحریم [اگر] برداشته شد آن جوری خواهد شد، سرمایه‌گذاری خارجی [اگر] انجام بگیرد این جوری خواهد شد؛ این «اگر اگرها» اقتصاد را معطّل و سردرگم نگه میدارد و نبایستی بلاتکلیفی در اقتصاد به وجود بیاید، که . این راجع به مسائل مربوط به اقتصاد و شعار امسال که ان‌شاء‌الله همه باید تلاش کنند این مسئله‌ی رفع موانع [تولید] را و پشتیبانی‌ها را تحقّق ببخشند. سخنرانی‌نوروزی‌رهبرانقلاب ۱۴۰۰/۱/۱ منبع: وبسایت‌دفترحفظ‌ونشرآثار مقام‌معظم‌رهبری @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️ 🌹 ⭕️ در کودکان (بخش اول) 🔶 در سازندگی شخصیت بشری کتمان ناپذیر است، تا بدان جایی که امروزه بسیاری از تحقیقات نوین علم روان‌شناسی حتی در ممالک غربی، بر صحت‌ و سقم آن مهر تائید زده‌اند و از آن به‌ عنوان یکی از در پرورش شخصیت سالم یاد می‌کنند. 💠مثلاً، تحقیقات نشان می‌دهد که ، به هنگام مواجه با بحران‌های زندگی کمتر دچار استیصال و افسردگی می‌شوند و یا اینکه زوجین مذهبی و دین‌دار نسبت به زوجین غیرمذهبی، از میزان رضایت زناشویی بالاتری برخوردارند.[۱] 🔷 در مسائل دینی و عبادت‌ها (نماز به‌ موقع، نماز باکیفیت، روزه، توجه به حلال و حرام، نگاه، سخن و...) عامل مؤثری در تثبیت آموزه‌های دینی در کودک است. 🔷از مهم‌ترین حقوق فرزند بر والدین، تربیت صحیح او است. بر اساس آیات و روایات اسلامى، سرپرست خانواده، اعم از نسبت به فرزندان خود مسؤولیت سنگینى دارند. 🔷با اعتقاد به این ضرب‌المثل «آنچه امروز بکارید، فردا برداشت خواهید کرد»، آستین‌هایتان را بالا بزنید و از هم‌اکنون دست‌به‌کار شوید و در جهت تربیت دینی فرزندانتان که تضمین‌کننده سلامت روحی و رضایت زندگی آینده‌شان است، گام بردارید. 🔷 خود و همسرتان را قلبی کنید، به دیگر سخن تان یکسان باشد. مثلاً، نگونید دروغ و تهمت از گناهان کبیره است و خود بی‌توجه به آن، از صبح تا شب بدان مشغول شوید. 🔷ما معتقد هستیم که در رابطه با دیگر دوره‌های سنی قبول مذهب در کودکی، فراهم‌تر است؛ از آن بابت که فطرت او سالم‌تر و دست‌نخورده‌تر است و مطالب دینی و تربیت و آداب آن را بهتر می‌تواند به ذهن بسپارد. از نظر ما مذهب برای افراد رنگ خدایی دارد و ریشه آن در اعماق وجود و روان و فطرت همه انسان‌هاست. 🔸جستجو‌ها و کنکاش‌های کودک درباره علل و مبادی جریانات و پدیده‌ها وسیله‌ای مؤثر برای طفل است که ذهن او را به کار اندازد و نشانه‌ای است از آمادگی او برای پذیرش خدا؛ و مربی می‌تواند با استفاده از این زمینه قلب کودک را با فروغ ایمان روشنی بخشد. 🔸از حدود هفت سال دوم و به‌ ویژه از حدود سنین ۱۰، کودک احساس می‌کند که خواستار سعادتی بی‌نهایت است که نمی‌داند چیست و سعی دارد که با تردید و کنجکاوی آن را به دست آورد. او همچنین جهت اخذ و کسب معنویت و حمایت مذهب بیشتر به خدا روی می‌آورد و این خواستاری و ارضاء آن در تأمین آرامش روانی که ضرورت حیات اوست نقش فوق‌العاده‌ای دارد. 🔷  از بهترین زمان و مناسب‌ترین مکان‌ها استفاده کنید؛ بهترین زمان، است. هنگام خستگی، خواب‌آلودگی و اضطراب کودک، ارزش‌های دینی را به او القا نکنید. القای ارزش‌ها در این موقعیت‌ها نه ‌تنها تثبیت نمی‌شود، بلکه ممکن است مقاومت روانی کودک را نیز در پی داشته باشد. نشانه‌ های عدم آمادگی کودک را از آثار چهره، رفتار و بهانه‌گیری ‌هایش می‌توان فهمید‌. باید از زمانی استفاده کرد که دل او آمادگی داشته باشد. 🔷زمان شادابی کودک وقتی است که به او هدیه‌ای می‌دهید، به مسافرت پارک جنگل کوه سینما و برای صرف غذا به رستوران می‌روید و یا وسایل موردعلاقه‌اش را می‌خرید؛ در این موقعیت‌ها کودک بسیار خوشحال است. پی‌نوشت [۱] نگاهی‌دیگربه‌حقوق‌فرزندان ازدیدگاه‌اسلام‌ (بهرام محمدیان) انجمن اولیا و مربیان نویسنده: کبری خدابخش منبع: وبسایت راسخون @tabyinchannel