eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
425 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️رونمایی از کالا با جلوه‌گری زنان (بخش سوم) 🔶اگر در جهت و لیبرالیسم از زیبایی و فریبندگی برای خود بهره ببرد، جای تعجب نیست، اما نگاه شیء انگارانه به زن از سوی صاحبان سرمایه و شرکت‌های تبلیغاتی در چه توجیهی دارد؟ 💠آگهی‌های بازرگانی زن را چگونه معرفی می‌کنند؟ 🔷تحقیقات نشان می‌دهد که در آگهی‌های بازرگانی، در مشاغلی با درآمد و شرایط اجتماعی پایین ظاهر شده و بیشتر به‌ عنوان مصرف‌کننده محصولات، نمایش داده می‌شوند. همچنین آن‌ها به‌عنوان کدبانویی که تحت تأثیر سایرین و وابسته به مردان هستند، ایفای نقش می‌کنند. 🔷اما در آگهی‌هایی با موضوعات مربوط به اقتصاد یا آینده‌نگری و یا مباحث علمی که به تفکر منطقی، استنباط و استدلال نیاز دارند، از بازیگر مرد استفاده‌ می‌شود و در موضوعات مرتبط با مسائل مصرفی، احساسی و خانوادگی، زنان حضور دارند تا به جامعه به‌ نوعی تفهیم کنند که انجام برخی کارها ذاتاً زنانه یا مردانه‌اند و نیز مردان دارای محاسبه دقیق، توانمندی علمی، قدرت تصمیم‌گیری درست، عقلانیت و سایر ویژگی‌های برتر هستند. 🔷در حالی‌که این شیوه نمایش با کلیشه‌های جنسیتی، مناسب ایران نیست، زیرا بیش از نیمی از فرهیختگان جامعه ما را متخصص یا کارآفرین و ماهر تشکیل می‌دهند و نادیده گرفتن توانمندی‌ها و پیشرفت‌های علمی و اجتماعی زنان، گفتمان نامطلوبی را در جامعه رقم خواهد زد و خودباوری آن‌ها را می‌گیرد و فرزندان را نسبت به قابلیت مادران‌شان بی‌اعتماد می‌کند و مانع رشد فرهنگی و تأثیرگذاری آن‌ها در خانواده و جامعه می‌شود. نویسنده: صدیقه شریفی منبع: تبیان @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💥🌷💥🌷💥🌷💥🌷💥 🌷 ⭕️آشنایی با شیوه های (بخش هفتم و پایانی) 🔶در شیوه ها و فنونی برای مطرح است که اهم آنها عبارت اند از: بحث کردن در مورد جهان و طبیعت و آفاق و انفس، دادن تذکر در موارد ضروری، توجه دادن به خود و ابعاد وجودی خود ، واداشتن به تفکر و تدبر در امور، تعقل و استدلال. 💠روش تربیت عملی 🔷همانگونه که در روش الگویی گفته شد، یکی از مهم‌ترین روشهای مطلوب تربیتی است و متاسفانه ما کمتر به آن عمل می کنیم. خدای بزرگ در قرآن کریم میفرماید: «آیا مردم را به کار نیک فرمان میدهید و حال آن که خویشتن را فراموش میکنید»؛ همچنین امام صادق (ع) میفرمایند: «مردم را با اعمالتان، نه (فقط) با زبان های تان (به سوی خدا) فرا بخوانید.» [۱] 🔷طبق آماری که برخی از روانشناسان ارائه کرده اند، حدود ۸۰ درصد یادگیری، از راه چشم و ۱۳ درصد از راه گوش انجام میشود. در ضرب المثلی آورده اند: «یک تصویر، گویاتر از هزار کلمه است»، و مولانا نیز چه دُر سفته که گفته است: آن که یک دیدن کند ادراک آن/ سال ها نتوان نمودن از زبان 🔷پس، و رفتار که زیر ذره بین چشم و دستگاه تصویربرداری متربی است، میتواند تاثیر ژرف و شگرفی در تعلیم و تربیت او داشته باشد؛ زیرا متربی گفته های مربی را پیش از آن که بخواهد از وی بشنود، می خواهد در و رفتار او ببیند و این درس بزرگی است که از مربی خود فرا می گیرد: بزرگی سراسر به گفتار نیست/ دو صد گفته چون نیم کردار نیست 🔷از سوی دیگر، اگر بین گفتار و رفتار تناقض و تعارض را مشاهده کنند، همین امر باعث می شود تا نسبت به همه‌ی گفته ها و نظام فکری - عملی مربیان بی اعتماد گردند و در نتیجه، در نظام فکری - عملی خود نیز دچار اختلال و سردرگمی شوند و در دل یا بر زبان بگویند: سعدیا گر چه سخن دان و مصالح گویی/ به عمل کار برآید به سخندانی نیست 🔷اصولا باید توجه داشته باشیم که پیروزی با شکست یک دین و یا یک مکتب، غالبا در گرو اعمال و رفتار گروندگان به آن است، تا آموزش های نظری آنان. به همین دلیل، معمولا کسانی که با خودِ دین مخالفت دارند بسیار نیستند، بلکه برخی اعمال و کردار دین‌گرایان است که موجب بی رغبتی آنان به آن دین می شود: اسلام به ذات خود ندارد عیبی/ هر عیب که هست در مسلمانی ماست 🔴بنابراین: الف) همه‌ی ما از خداوند بزرگ بخواهیم که به آنچه میگوییم عمل کنیم، تا مورد سرزنش او در آیات ۲ و ۳ سوره‌ی صف قرار نگیریم. ب) اگر به آنچه خودمان میگوییم خودمان عمل نکنیم، چگونه میتوانیم عمل به گفته های مان را از دیگران بخواهیم؟ «رطب خورده، منع رطب چون کند؟» آری، به گفته ی خواجه شیراز: ای بی خبر بکوش که صاحب خبر شوی/ تا راهرو نباشی کی راهبر شوی! 🔶ج) خطر بسیار بزرگی که اکنون ما و انقلاب ما و دین ما را به شدت تهدید میکند و متاسفانه کمتر به آن توجه می نماییم، این است که شماری از ما و بزرگتر از ما به آموزه های دینی و آرمان های انقلابی خویش عمل نمیکنیم و چه بسا همین امر در دراز مدت، آثار نامطلوبی در درون جامعه، و در بیرون از آن بر جای نهد، که امیدواریم به خواست خدا این چنین نشود. پی‌نوشت‌ [۱] بحار الانوار، ج۵، ص۱۹۸ منبع: وبسایت‌راسخون‌به نقل ازمرکزمطالعات‌شیعه @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸 ☄ ⭕️ويژگیهای (عج) (بخش چهاردهم) 🔶در اين مقاله نگاهی گذرا به ابعاد و زوايای گوناگون زندگی اجتماعی در جامعه نبوی (عج) داريم و از آنجا كه اين مساله نقلی، و مستند به خبرهای آسمانی و وحی است (وگرنه بر اساس محاسبات ديگر، آينده بشريت تاريك است) طبعاً با استفاده از آيات و روايات بايد مورد مطالعه قرار گيرد و نگارنده در اين مقاله از همين زاويه، وضع دنيا در عصر (عج) را ترسيم نموده است. 💠عدالت اقتصادی (۲) 🔷ثروت برای همه، زندگی برای همه، رفاه برای همه و در عصر  (عج) اين و حد اعلی پياده ميشود، اما منظور از كدام است؟ آيا (عج) اموال شخصی حلال مردم را از صاحبانش ميگيرد و در ميان آحاد انسانها تقسيم ميكند؟ و مالكيت فردی و شخصی را الغاء [۱] ميكند؟ هرگز، و قطعاً مراد اين نيست، زيرا مالكيت فردی را امضاء كرده، و برای اموال خصوصی مردم احترام قائل شده و او را مثل حرمت خون او دانسته، و همانطور كه ريختن خون مسلمان حرام است، بردن و گرفتن مال مسلمان هم، با بودن طيب نفس او حرام است، 🔷و معقول نيست كه  (عج) به مردم اعلان كند، هر چه از دارايی داريد بياوريد، و بايد ميان همه تقسيم شود، كه هزار و يك تالی فاسد دارد. مدت دهها سال كمونيستم در جهان، شعار الغاء مالكيت خصوصی و فردی داد، و مالكيت را دولتی عمومی و اشتراكی دانست و ديديم كه چگونه فرو پاشيد و نابود شد؛ پس منظور چيست؟ منظور است از منابع زيرزمينی و اخماس و زكوات و... كه بيت المال مسلمين است و در اختيار  (عج) است، ولی در آن زمان به قدری بيت المال، سرشار از اموال عمومی است و خزانه های دنيا در دست  (عج) است، كه هر چه بدهد، پايان ندارد، 🔷و اينها را در ميان مردم تقسيم ميكند و به طور مساوی به اشخاص ميدهد، و علی القاعده بايد غير از اجرت و مزد و حقوق افراد و اشخاص و كاركنان مراكز مختلف باشد، كه آن بر حسب استحقاق به افراد داده ميشود و يك فرد متخصص با يك فرد عادی و بی سواد يكسان نخواهد بود، و گرنه افراد رغبت به كار نميكنند، و اين طرز حقوق دادن كه عدالت نيست، بلكه ظلم است، زيرا با قابليت های مختلف، اگر مزايای مادی يكسان باشد، ظلم است و آن است كه مراعات شود، و هر صاحب حقی به حقش برسد، تا تلاشها و كوششها حرمت نهاده شود. بلكه منظور از اموال، اموال عمومی و است، 🔷و علاوه بر پرداخت حقوق و استحقاقها، به همه انسانها به طور مساوی تقسيم ميشود و مال همه است، البته اگر ثروت بيت المال محدود باشد، باز عدالت ايجاب ميكند كه به مناطق محرومتر، زودتر و بيشتر رسيدگی شود، ولی با فرض اينكه در آن زمان ثروت دنيا در اختيار  (عج) است و كم نمی آورد، لذا تقسيم بالسويه (بطور یکسان و برابر) در اين بخش قابل قبول است. و در حديثی وارد است: «و يفيض المال فيضا؛ [۱] و مال (امکانات اقتصادی و سرمایه) را به نحوی خاص زیاد میگرداند. (به گونه‌ای که همگان میتوانند از آن بهره ببرند و نیازهایشان را برآورند». پی‌نوشت‌ [۱] به معنای لغو کردن، بیهوده شمردن [۲] بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۸۰ نویسنده: علی‌محمدی‌خراسانی (مجموعه مقالات(۱) بررسی ابعاد وجودی حضرت مهدی عج) منبع: وبسایت‌مرکزمطالعات وپاسخگویی‌به‌شبهات @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️همه چيز درباره پديده «مد و مدگرايی» (بخش اول) 🔶يکی از پديده‌های رايج اجتماعی معاصر، مسأله و است. شايد کمتر خانواده‌ای باشد که با اين پديده درگير نباشد. در اين نوشتار به بررسی چند وجهی اين پديده پرداخته می‌شود و مشخصاً برای پرسش‌های زير پاسخ مبسوط ارائه میگردد؛ 🔴۱) مُد چيست؟ ۲) منشاء پيدايش مُد چيست؟ ۳) حکم ارزشی مُد و مدگرايی چيست؟ ۴) نقش فخر و فخر فروشی در مدگرایی افراطی چيست؟ ۵) راه‌ های درمان مدگرايی افراطی چيست؟ 💠تعريف مد و مدگرايی 🔷تعاريف گوناگونی برای و ارائه شده است. مانند: 🔶۱) الگوهای فرهنگی‌ای هستند، که توسط بخشی از جامعه، پذيرفته ميشوند و دارای يک دوره‏ زمانی نسبتاً کوتاه ‌اند، سپس فراموش ميشوند. 🔶۲) آن است که فرد، سبک لباس پوشيدن و طرز زندگی و رفتار خود را طبق آخرين الگوها تنظيم کند و به محض آن که الگوی جديدی در جامعه رواج يافت، از آن يکی پيروی نمايد. 🔶۳) ، رايج شدن شيوه‌ای از زينت در ابعاد مختلف زندگی است، مانند طرز لباس پوشيدن، طرز آرايش، طرز چيدمان دکور خانه، شيوه نما سازی ساختمان و مدل ماشين. 🔷با اندکی دقت پی می‌بريم که به جنبه زينت و تجمّل زندگی يا به عبارت ديگر به جنبه زيباشناختی زندگی انسان مربوط ميشود. برای مثال لباس کارکردهای گوناگون دارد، از جمله حفظ از سرما و گرما و... که يکی از آنها جنبه زينت بودن آن است. دقيقاً به اين بُعد مربوط می‌شود. يا نماسازی برای ساختمان جنبه حفاظتی هم دارد، اما به جنبه زيباشناختی آن مربوط می‌شود. ... ✍حجت‌الاسلام‌والمسلمين حسين هاشم‌نژاد، عضو هيئت علمی دانشگاه منبع: مشرق‌نیوز @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️ ☄ ⭕️ و حرمت نگاه به نامحرم در قرآن (بخش چهارم و پایانی) 🔶«مفهوم حجاب»؛ در لغت به معنای مانع، پرده و پوشش آمده است. استعمال این کلمه بیشتر به معنی پرده است. این کلمه از آن جهت مفهوم پوشش می‎دهد که پرده، است، ولی هر پوششی حجاب نیست؛ بلکه آن پوششی حجاب نامیده می‎شود که از طریق پشت پرده واقع شدن، صورت ‎گیرد. 💠آیا مانع همه بزهکاری های اجتماعی است؟ 🔷با توجه به همین نکته، پاسخ این اشکال و شبهه‌ی افرادی که برای ناکارآمد جلوه دادن حجاب و پوشش ظاهری، تخلفات بعضی از زنان با حجاب را بهانه قرار می‎دهند آشکار می‎گردد؛ زیرا مشکل این عده از زنان، ضعف در و فقدان ایمان و اعتقاد قوی به و پوشش ظاهری است، و قبلاً گذشت که ابعادی گسترده دارد و یکی از مهم‌ترین و اساسی‏ترین ابعاد آن، و باطنی و ذهنی است، که فرد را در مواجهه با گناه و فساد، از عقاید و ایمان راسخ درونی برخوردار می‌کند؛ 🔷و اساساً این و عقیدتی، به منزله‎ی سنگ بنای دیگر حجاب‎ها، از جمله حجاب و پوشش ظاهری است؛ زیرا افکار و عقاید انسان، شکل دهنده‌ی رفتارهای اوست. البته، همان‎گونه که حجاب و پوشش ظاهری، لزوماً به معنای برخورداری از همه‌ی مراتب عفاف نیست، بدون رعایت پوشش ظاهری نیز قابل تصور نیست. نمی‎توان زن یا مردی را که عریان یا نیمه عریان در انظار عمومی ظاهر می‎شود عفیف دانست؛ 🔷زیرا گفتیم که یکی از علامت‎ها و نشانه‎های عفاف است، و بین مقدار و ، رابطه‌ی تأثیر و تأثّر متقابل وجود دارد. بعضی نیز رابطه‌ی عفاف و حجاب را از نوع رابطه‌ی ریشه و میوه دانسته‌اند؛ با این تعبیر که حجاب، میوه‌ی عفاف، و عفاف، ریشه‌ی حجاب است. برخی افراد ممکن است حجاب ظاهری داشته باشند، ولی عفاف و طهارت باطنی را در خویش ایجاد نکرده باشند. این حجاب، تنها پوسته‌ و ظاهری است. 🔷از سوی دیگر، افرادی ادعای عفاف کرده و با تعابیری، مثل «من قلب پاک دارم، خدا با قلب‌ها کار دارد»، خود را سرگرم می‌کنند؛ چنین انسان‎هایی باید در قاموس اندیشه‌ی خود این نکته‌ی اساسی را بنگارند که ، بیرونی پاک می‌پروراند و هرگز ، موجب بارور شدن میوه‌ی ناپاکِ بی‌حجابی نخواهد شد. تنظیم: رهنما (گروه دین و اندیشه تبیان) منبع: تبیان‌به‌نقل‌از پایگاه‌اینترنتی‌انهار @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا