✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️مردم سالاری از ديدگاه امام خمينی (بخش دوم)
🔸 #مفهوم_دموكراسی و #مردم_سالاری در بيانات امام خمینی (ره) به دو شكل به كار گرفته شده است: نخست، #دموكراسی_مطلوب و مثبت و ديگر، #دموكراسی_نامطلوب و به تعبير امام، غيرحقيقی و جعلی كه در مغرب زمين بنا نهاده شده و طبق نظر ايشان اساساً دموكراسی نيست. در اين ميان، نكته آن است كه امام خمینی (ره) طرح خود از دموكراسی مطلوب را بر تعريف و قرائت ويژه ای از مفهوم دموكراسی بنا گذشته اند. حضرت امام برای دموكراسی مطلوب خود ويژگی ها و مشخصاتی بيان كرده اند كه طرح آن میتواند به شكل گرفتن تصوير نسبتاً واضحی از دموكراسی و مردم سالاری مطلوب ايشان بینجامد.
💠ويژگیها و شاخصههای دموكراسی و مردم سالاری مطلوب امام خمینی (۱)
1⃣«نافی استبداد و ديكتاتوری»؛ ايشان در اين باره ميفرمايد: «اصول دموكراسی، در تضاد با رژيم شاه قرار دارد»؛ [صحیفه نور، ج۲، ص۵۰] و يا «دست از مبارزه بر نمیداريم، تا حكومت دموكراسی به معنای واقعی آن، جايگزين ديكتاتور ها شود»؛ [همان، ص۲۶۹] و يا «با قيام ملت، شاه خواهد رفت و حكومت دموكراسی برقرار خواهد شد». [همان]
🔹در جمع بندی سخنان فوق، يك نكته آشكار میشود و آن تضاد مردمسالاری با نظام سياسی مستبد است. استبداد و ديكتاتوری از جمله صفات محوری حكومت پهلوی است و بر همين اساس، امام خمینی (ره) تحقق مردم سالاری در ايران را منوط به زوال نظام شاهنشاهی دانسته اند. اين ادعا هنگامی به واقعيت نزديكتر ميشود كه بدانيم حضرت امام، تحقق دموكراسی را در زمان حكومت پهلوی امری محال توصيف كرده اند. [همان]
2⃣«تأمين و حفظ آزادی»؛ ديگر مشخصه دموكراسی مطلوب امام خمینی (ره)، تأمين #آزادی_انسانها و حفاظت از آن در مقابل موانع تحقق آزادی است. ايشان با اشاره به اين مطلب كه «هيچكس مثل اسلام، آزادی طلب نيست»، [همان، ج۵، ص۲۵۸] مشخصاً به دو نوع از #آزادی موجود در دموكراسی مطلوب خود اشاره كرده اند. نخستين آزادی مد نظر ايشان را میتوان، آزادی در مشاركت سياسی دانست. حضرت امام آزادی مردم در انتخابات را از جمله مبانی دموكراسی و مردم سالاری دانسته اند، [همان، ج۲، ص۲۲۲] و به عنوان نمونه از آزادی مردم در گزينش نمايندگان مجلس ياد كرده اند.
🔹 #آزادی_بيان و عقيده، دومين نوع آزادی است كه امام خمینی (ره)، دموكراسی مطلوب خويش را بانی و حافظ آن معرفی كرده اند: «در اسلام، دموكراسی مندرج است و مردم در بيان عقايد آزادند». [همان، ج۸، ص۲۳۴] و نكته قابل توجه آن است كه حضرت امام، محدودهی آزادی مورد نظرشان را انحراف انسانها از مسير صحيح و همكاری با دشمنان نظام میدانند؛ [همان، ج۴، ص۲۳۴] به اين معنی كه در دموكراسی مطلوب ايشان، آزادی بيان و عقيده تا آنجا به رسميت شناخته شده و حفاظت ميشود، كه منجر به انحراف اذهان و سوء استفاده دشمنان نظام نشود. #ادامه_دارد...
نویسنده: محمدصادق کوشکی (تأملاتی در انديشه سياسی امام خمينی ره) ص۷۱
منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه
#مردم_سالاری #امام_خمینی #انقلاب #انقلاب_اسلامی #جمهوری_اسلامی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امام علی علیهالسلام:
🔸إن جَعَلتَ دِينَكَ تَبَعاً لدُنياكَ أهلَكتَ دينَكَ و دُنياكَ و كُنتَ فی الآخرةِ مِن الخاسِرينَ، إن جَعَلتَ دُنياكَ تَبَعاً لِدينِكَ أحرَزْتَ دِينَكَ و دُنياكَ و كُنتَ فی الآخرةِ مِن الفائزينَ؛
🔹اگر دينت را تابع دنيايت كنى، دين و دنيايت، هر دو را از بين برده اى و در آخرت از زيانكاران خواهى بود، اما اگر دنياى خود را تابع دينت كنى، دين و دنيايت، هر دو را به دست آورده اى و در آخرت از رستگاران خواهى بود.
📕غرر الحكم ۳۷۵۰ - ۳۷۵۱
#امام_علی #اميرالمؤمنين
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️تقوا در کار (بخش دوم)
🔸 #تقوا در کار یعنی چه؟ چطور میتوانیم در کارهای تشکیلاتی تقوا را رعایت کنیم. «تقوا» ملکه ای نفسانی است که بر اثر آن، انسان از خود در برابر خداوند سبحان به شدت مراقبت میکند تا دچار لغزش رفتاری نشود. معنای اصطلاحی تقوا در کلام امام صادق (ع) خلاصه میشود: یعنی آنجا که خداوند دستور داده حاضر باشی، تو را غایب نبیند و آنجا که نهی کرده، تو را مشاهده نکند. شایسته است هر انسان مومنی در کار، به زیور تقوا آراسته باشد.
💠بعضی از شاخصه های تقوا در کار (۱)
1⃣«عدم پذیرش مسئولیت»؛ #شخص_باتقوا اگر از لحاظ علمی شایستگی اداره کاری را ندارد، مسئولیت آن کار را نمیپذیرد. اگر کسی مهارت لازم را نداشته باشد و با این حال، مسئولیت قبول کند، موجب تباهی و ضایع شدن کارها میشود. پیامبر اکرم (ص) میفرماید: «کسی که بر مسلمانان پیشی گیرد، در حالی که در میان آنان کسی شایستهتر از او وجود دارد، به خدا، پیامبر و مسلمانان خیانت کرده است».
2⃣«داشتن سعه صدر»؛ به این دلیل که در کار، انسان هر روز با تعداد بسیاری ارباب رجوع، با افکار و اندیشه های متفاوت و سلیقههای گوناگون برخورد میکند، به #سعه_صدر و حوصله فراوانی نیاز دارد. مقاومت در برابر تهدیدها و تطمیعها، تحمل همکارانی با روحیات و رفتارهای متفاوت و نیز سایر فشارهای روحی، نیازمند داشتن حوصله فراوانی است.
🔹عدی بن حاتم (پسر حاتم طائی) از شام خدمت پیامبر اکرم (ص) آمد تا مسلمان شود. وی چون رئیس قبیله بود، حضرت به او احترام کردند. علاوه بر آن اینکه او را در کنار خود نشاندند، موقع نهار نیز به خانه خود بردند. عدی میگوید: مسلمان شدنم دو علت داشت: یکی اینکه همراه پیامبر (ص) در حال حرکت بودم که پیرزنی رسید و بیش از یک ساعت پیغمبر را معطل کرد؛ ایشان با تبسم و تسلط، جواب آن پیرزن را داد، به حدی که من از آن همه حوصله و صبر خسته شدم، اما آن حضرت با کمال طمأنینه و #سعه_صدر با پیرزن گفتوگو میکرد. این حالت را که دیدم دریافتم که آن حالت، عادی نیست.
🔹رسول خدا (ص) فرمود: «سازگاری و مدارا با مردم، نصف ایمان، و نرمی و مهربانی با آنان، نصف زندگی است». امام علی (ع) نیز خطاب به مالک اشتر میفرماید: «درشتی و سخنان ناهموار مردم را بر خود هموار کن و تنگ خویی و خودبزرگ بینی را از خود دور ساز، تا خدا درهای رحمت خود را به روی تو بگشاید و پاداش اطاعت ببخشایدت. آنچه به مردم میبخشی، به تو گوارا باشد. اگر چیزی را از کسی باز میداری آن را با مهربانی و پوزش خواهی همراه کن». #ادامه_دارد...
منبع؛ پرسمان
#تقوا
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ابعاد وجودی شخصیت امام علی (ع)
🔹این بزرگوار شخصیتی است که دارای ابعاد بسیار است و #مظهراسمجمعالهی است که دارای #تماماسماءوصفات است. تمام اسماء و صفات الهی در ظهور و در بروز در دنیا و در عالم، با واسطه رسول اکرم در این شخصیت ظهور کرده است. و ابعادی که از او مخفی است، بیشتر از آن ابعادی است که از او ظاهر است.
🔹همین ابعادی هم که دست بشر به آن رسیده است و میرسد، در یک مردی، در یک #شخصیتی جمع شده است، جهات متناقض، جهات متضاد. انسانی که در حال این که #زاهد و بزرگترین زاهد است، جنگجو و بزرگترین جنگجوست در دفاع از اسلام. اینها در افراد عادی جمع نمیشود، آنکه زاهد است، به حسب افراد عادی، جنگجو نیست، آنکه جنگجوست زاهد نیست.
🔹در عین حالی که در #معیشت آنطور زهد میکردند و آنطور در خوراک و در آنطور چیزها به حداقل قناعت میکردند، قدرت بازو داشتند، آن #قدرت_بازو را، و این هم جزء اموری است که جمعش، جمع متضادین است. در عین حالی که دارای #علوم_متعدده و دارای #علوم_معنویه و روحانیه و سایر #علوم_اسلامی است، در عین حال میبینیم که در هر رشتهای، مردمی که اهل آن رشتهاند او را از خودشان میدانند،
🔹#پهلوانها حضرت امیر را از خودشان میدانند، #فلاسفه حضرت امیر را از خودشان میدانند، #عرفا حضرت امیر را از خودشان میدانند، #فقها حضرت امیر را از خودشان میدانند، هر قشری که اهل یک رشته است، حضرت امیر را از خودش میداند. و حضرت امیر از همه است، دارای #همه_اوصاف است و دارای #همه_کمالات.
بیانات حضرت امام ۶۳/۰۶/۲۳
منبع: سایت جامع امام خمینی
#امام_علی #امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️مردم سالاری از ديدگاه امام خمينی (بخش سوم)
🔸 #مفهوم_دموكراسی و #مردم_سالاری در بيانات امام خمینی (ره) به دو شكل به كار گرفته شده است: نخست، #دموكراسی_مطلوب و مثبت و ديگر، #دموكراسی_نامطلوب و به تعبير امام، غيرحقيقی و جعلی كه در مغرب زمين بنا نهاده شده و طبق نظر ايشان اساساً دموكراسی نيست. در اين ميان، نكته آن است كه امام خمینی (ره) طرح خود از دموكراسی مطلوب را بر تعريف و قرائت ويژه ای از مفهوم دموكراسی بنا گذشته اند. حضرت امام برای دموكراسی مطلوب خود ويژگی ها و مشخصاتی بيان كرده اند كه طرح آن میتواند به شكل گرفتن تصوير نسبتاً واضحی از دموكراسی و مردم سالاری مطلوب ايشان بینجامد.
💠ويژگیها و شاخصههای دموكراسی و مردم سالاری مطلوب امام خمینی (۲)
3⃣«پيوند با استقلال»؛ از شيوه بكارگيری عبارات، در بيانات حضرت امام چنين استفاده ميشود كه دموكراسی مطلوب ايشان، ملازم با مفهوم #استقلال بوده و در كنار آن معنی میيابد: نظام حكومتی ايران، #جمهوری_اسلامی است كه حافظ استقلال و #دموكراسی خواهد بود». [همان، ج۳، ص۱۶] همچنين «برنامهی سياسی ما آزادی، دموكراسی حقيقی و استقلال است». [همان، ج۳، ص۹۶] دقت در عبارات فوق نشان میدهد كه امام خمینی (ره) به شكلی از مردم سالاری اعتقاد داشتند كه ضامن و حافظ استقلال جامعه باشد، و از اين رو اشكالی از دموكراسی كه منجر به زوال يا ضعف استقلال جامعه باشد را مردود میشمارند.
4⃣«عدالت خواه»؛ #عدالتخواهی، نفی تبعيض و اهميت قائل شدن برای ضعفا، از ديگر مشخصات دموكراسی و مردم سالاری مطلوب حضرت امام است كه به روشنی در عبارات زير نمايان است: «آن دموكراسی كه در اسلام است، در جاهای ديگر نيست. هيچ دموكراسی مانند دموكراسی موجود در اسلام به ضعفا اهميت نداده است». [صحیفه نور، ج۵، ص۲۵۸] همچنين «حكومت اسلامی يعنی يك حكومت مبتنی بر عدل و دموكراسی»؛ [همان، ج۳، ص۲۶۸] و يا «نظام صدر اسلام، دموكراسی بوده؛ اينگونه كه ميان حاكم جامعه و رعيت هيچ تبعيضی دربرخورداری از امكانات وجود نداشته است.» [همان، ص۹] #ادامه_دارد...
نویسنده: محمدصادقکوشکی (تأملاتی در انديشه سياسی امام خمينی ره) ص۷۱
منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه
#مردم_سالاری #امام_خمینی #انقلاب #انقلاب_اسلامی #جمهوری_اسلامی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امان علی علیه السلام امام و پیشوای همه در تمام مسائل است
🔹از خلیل بن احمد [۱] که نزد شیعه و سنی مقبول است ـ و از مخلصین شیعیان امیرالمؤمنین علیه السلام است، و بنده یقین دارم که شیعه است، رضوان الله تعالی علیه ـ سؤال شد: «مَا الدلیلُ عَلی أن عَلِیاً ـ علیهالسلام ـ إِمامُ الْکل فِی الْکل؟؛ دلیل بر اینکه #علی - علیه السلام - پیشوای همگان در #تمام_مسائل است، چیست؟»؛ ایشان پاسخ دادند: «إِفْتِقارُ الْکل، إِلَیهِ فِی الْکل وَ اسْتِغْناؤُهُ عَنِ الْکل فِی الْکل، دَلیلٌ عَلی أَنَهُ اِمامُ الْکل فِی الْکل؛ #احتیاج_همه [صحابه] به او در تمام مسائل، و #بینیازی او از همگان در همه مسائل، دلیل بر این است که او امام و پیشوای همه در #تمام_مسائل است». [۲]
پی نوشتها؛
[۱] ابو عبدالرحمان خلیل بن احمد فراهیدی، قرن دوم، از پیشوایان لغت و نحو، و صاحب کتاب «العین».
[۱] با اندکی تفاوت: مقدمه کتاب ترتیب العین، ص۲۸
📕در محضر بهجت، ج۱، ص ۱۱۶
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#امام_علی #اميرالمؤمنين #آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آرزوهای طولانی و اقسام آن (بخش سوم)
🔸 #آرزوهای_دراز همچون سرابی است که تشنگان را در بیابان زندگی به دنبال خود می کشانند و چهره واقعیت ها را به گونه ای دروغین نشان می دهند و انسان به خاطر آنها درک نمی کند. امید و آرزوی پسندیده، دل بستن به آینده ای است که دسترسی به آن معقول است و با تلاش می توان به آن رسیده و این یک امر فطری است.
💠اسباب آرزوهای دراز
1⃣«جهل و بی خبری»؛ #جهل انسان نسبت به دنیا، قدرت و لطف خدا، آخرت و نعمت های بی پایان آن و همچنین نسبت به وضع خویش و عدم توجه به این حقیقت که هر لحظه ممکن است پایان عمر او فرا رسد، او را به وادی آرزوهای دراز می کشاند. امام علی (ع) می فرماید: «اتَّقُوا خِدَاعَ الْآمَالِ فَکَمْ مِنْ مُؤَمِّلِ یوْمٍ لَمْ یدْرِکْهُ وَ بَانِی بِنَاءٍ لَمْ یسْکُنْهُ وَ جَامِعِ مَالٍ لَمْ یأْکُلْهُ؛ [۱] از #فریب_آرزوها بپرهیزید؛ چه بسیار کسانی که آرزو داشتند روزی را (در آغوش ناز و نعمت بگذارنند) و هرگز به آن نرسیدند. چه بسیار کسانی که خانه و قصری ساختند، ولی هرگز در آن ساکن نشدند و چه بسیار کسانی که اموال زیادی اندوختند ولی هرگز از آن نخوردند.
2⃣«حب دنیا»؛ هنگامی که دلبستگی نسبت به ظواهر دنیا جای «زهد» را گرفت و انسان در زرق و برق دنیا غرق شد، کم کم از خدا #غافل می شود و زشتی ها در نظرش به صورت زیبایی جلوه می کند و او را گرفتار #آرزوهای_دور و دراز می سازد، لذا حق را به دست فراموشی سپرده و به آن پشت می کند. #ادامه_دارد...
پی نوشت؛
[۱] تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص ۳۱۳
منبع: حوزه نت به نقل از وبسایت پژوهه
#آرزو
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امیرالمؤمنین امام على عليه السلام:
🔸أدَلُّ شَىءٍ عَلى غَزارَةِ العَقلِ حُسنُ التَّدبيرِ.
🔹بزرگترين دليل بر #خردمندى، نيكْ عاقبت نگرى است.
📕غررالحكم و دررالكلم، ح ۳۱۵۱
#امام_علی #اميرالمؤمنين
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد