تبیین
⭕️دیگر نیازمند نشدم
💠حضرت آیت الله العظمی بهجت(ره):
🔹شخصی از اهل علم میگفت: در کربلا یا نجف که بودیم، گاهی در #مضیقه قرار میگرفتیم، به حدی که #آب و #نان نداشتیم. خانواده میگفت: فلان آقا مرجع است، برو از او بخواه. من میگفتم: این کار را نمیکنم و اگر اصرار بکنید، میگذارم و از خانه بیرون میروم. اینجاست که #انسانهای_موجه موظفند که به #مستحقین و #افراد_باحیا و عزت نَفْس که نه تنها اظهار فقر و احتیاج نمیکنند، بلکه چه بسا اظهار غنا و دارایی مینمایند، (ینْفِقُ نَفَقَةَ الْفُقَرآءِ وَ یتَظاهَرُ کالاْءَغْنیاءِ؛ مانند افراد نیازمند خرج میکند و مانند اغنیا تظاهر به دارایی میکند) کمک کنند و افرادی را جهت فحص و تجسس از حال آنها قرار دهند. در هر حال، آن شخص میگفت: شب خواب دیدم کسی در می زند. #امام_زمان (عج) بود. دستش را بوسیدم. وارد خانه شدند و مقداری نشستند و هنگام تشریف بردن دیدم چیزی زیر تشک گذاشتند.
🔹پس از تشریف بردنشان در عالم خواب نگاه کردم ببینم چه گذاشتهاند، دیدم یک فلس عراقی را گذاشتهاند، که کوچکترین واحد پول عراق و أَقَل ما یباعُ وَ یشْتَری بِهِ (کمترین مبلغی که میتوان با آن چیزی را خرید و یا فروخت) است که شاید فقرا هم آن را قبول نکنند. از خواب بیدار شدم و بعد از آن خواب دیگر به فقر گرفتار نشدم. از اصفهان حواله صد یا هشتاد تومان رسید و وضع ما رو به بهبودی رفت. ما که چنین ملاذ و ملجئی (تکیهگاه و پناهگاهی) داریم، چه احتیاجی به دیگران داریم؟! محال است کسی راه #قناعت را پیشه نکند و به آن چه دارد راضی گردد. برعکس، اگر کسی قناعت کند، مایحتاجش به او میرسد، هرچند زیاد باشد. از سخنان #امام_صادق (ع) است که فرمود: «ضَمِنْتُ لِمَنِ اقْتَصَدَ أَنْ لا یفْتَقِرَ؛ من برای کسی که #میانه_روی پیشه کند، ضمانت میکنم که #نیازمند_دیگران نگردد». [۱]
پی نوشت؛
[۱] کافی، ج۴، ص۵۲
📕در محضر بهجت، ج۱، ص۳۹
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️تاجری که امام زمان (ع) از او تجلیل کرد
🔹از کاسبی یاد می کنیم که در اثر مواظبت و #رعایت_حدود_الهی و پرداخت حقوق واجب خدا، در تهیه #لقمه_حلال چنان بود که مورد توجه و عنایت #حضرت_مهدی - علیه السلام - قرار گرفت. حاج علی بغدادی کاسبی بود که کارخانه پارچه بافی داشت. او در پرداخت به موقع دستمزد کارگران نهایت تلاش و دقت را به عمل می آورد. وی در عصرهای پنجشنبه که حقوق کارگرانش را در آن وقت می پرداخت، از کارهای مهم و حتی زیارت قبور ائمه اطهار - علیهم السلام - نیز دست برمیداشت، و هیچ کاری را بر اعطای حقوق کارگرانش در روز موعود مقدم نمی کرد.
🔹روزی عالم بزرگوار شیخ محمد حسن کاظمینی (ره) از او درخواست کرد که عصر پنجشنبه در کاظمین بماند، اما حاج علی بغدادی با اصرار تمام گفت: نه، من باید بروم و مزد کارگران کارخانه ام را بپردازم! چنین کاسبی که بر رعایت حقوق الهی و اعطای حقوق کارگرانش اصرار دارد، شایسته تکریم #امام_زمان (ع) نیز هست؛ لذا وقتی حضرت حجت (ع) را (بدون اینکه بشناسد) در راه کاظمین ملاقات می کند، حضرت به او سلام کرده، دست های مبارک را می گشاید و او را در آغوش گرفته، کمال تقدیر و تجلیل را از این کاسب با ایمان به عمل می آورد و سپس با او به گفتگویی صمیمانه می پردازد.
پی نوشت:
[۱] تفصیل این ملاقات روح نواز را محدث نوری (ره) در کتاب ارجمند نجم الثاقب ص ۴۸۶ نقل کرده است.
📕لقمه پاک و تاثیر ان در زندگی، ص۹۰
منبع: حوزه نت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️عدالت، برجستهترین شعار مهدویت
🔹«برجسته ترین شعار مهدویت» عبارت است از #عدالت. مثلاً در دعای ندبه وقتی شروع به بیان و شمارش صفات آن بزرگوار می کنیم، بعد از نسبت او به پدران بزرگوار و خاندان مطهرش، اولین جمله ای که ذکر می کنیم، این است: «این المعدّ لقطع دابر الظلّمه، این المنتظر لاقامه الامت والعوج، این المرتجی لازاله الجور والعدوان»؛ یعنی دل بشریت می تپد تا آن نجاتبخش بیاید و ستم را ریشه کن کند؛ بنای ظلم را - که در تاریخ بشر، از زمان های گذشته همواره وجود داشته و امروز هم با شدت وجود دارد - ویران کند و ستمگران را سر جای خود بنشاند؛
🔹این اولین درخواست منتظران #مهدی_موعود (عج) از ظهور آن بزرگوار است. یا در زیارت آل یاسین وقتی خصوصیات آن بزرگوار را ذکر می کنید، یکی از برجسته ترین آنها این است که «الّذی یملأ الارض عدلا و قسطا کما ملأت ظلما و جورا». انتظار، این است که او همهی عالم - نه یک نقطه - را سرشار از #عدالت کند و #قسط را در همه جا مستقر نماید. در روایاتی هم که دربارهی آن بزرگوار هست، همین معنا وجود دارد. بنابراین انتظار منتظران مهدی موعود (عج)، در درجهی اول، انتظار استقرار عدالت است.
بیانات مقام معظم رهبری ۸۱/۰۷/۳۰
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_زمان #امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف:
🔸«وَلْيَعْلَمُوا أنَّ الْحَقَّ مَعَنا وَ فينا، لا يَقُولُ ذلِكَ سِوانا إلاّ كَذّابٌ مُفْتَرٍ وَ لا يَدَّعيهِ غَيْرُنا إلاّ ضالٌّ غَوى».
🔹بايد بدانيد كه #حق در ميان ما و با ماست، كسى غير از ما چنين چيزى نمى گويد، مگر دروغ گوى افتراء زننده، و كسى جز ما چنين ادعايى نمى كند مگر گمراه، گمراه شده.
📕كمال الدين و تمام النعمة، ص ۵۱۰، ح ۴۲
#امام_زمان #امام_مهدی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️اخلاق اجتماعی در بلندای کلام امیر بیان
🔹با مراجعه به #نهج_البلاغه میتوان به الگوی مناسبی از زیست اجتماعی دست یافته و ویژگی های اخلاقی یک انسان مسلمان را میتوان در جای جای نهج البلاغه مشاهده کرد. در طول تاریخ، انسان همواره مجبور به برقرار کردن ارتباط با دیگران بوده است. هر گاه دو انسان در جایی میزیستهاند، بین آنها روابط انسانی نیز وجود داشته است. این رفتار و روابط، تنها به روابط مطلوب و مثبت مربوط نمیشود، بلکه روابط غیر مطلوب ناخواسته منفی را نیز در بر میگیرد. اجتماعات، گروهها، شهرها، فرهنگها، آداب و رسوم، جنگها و صدها موضوع دیگر در زندگی انسان، اشکال مختلف رفتار و روابط بین افراد است و دلیلی بر اجتناب ناپذیر بودن روابط بین آنهاست. قدمت رفتار و روابط بین انسانها به کهنگی سابقه حیات انسانهاست. انسان همواره از دیرباز به اهمیت روابط و رفتار انسانی پی برده است.
🔹برقراری روابط آنقدر مهم و سرنوشت ساز است که موفقیت هر انسانی را باید از روی نوع رابطه او با دیگران ارزیابی کرد. از نظر اسلام، «دست خدا (قدرت خدا) با جماعت است.» [متقی، ۱۳۶۷، ح ۱۰۳۲] و «در اجتماع، رحمت است و در پراکندگی و تفرقه، عذاب.» [متقی، ح ۲۰۴۲] از این رو در فرهنگ دینی ما، حضور «دیگران» همواره مورد توجّه و دقّت بوده است. خداوند در حالی که میتوانست انسانها را با خصلت های یکسانی خلق کند، چنین نکرده و آنها را از جهات مختلف، گوناگون آفرید تا با محبّت و دوستی در کنار هم زندگی کنند و در این امتحان الهی، نیکان متمایز گردند و هر یک در دنیای واپسین، پاداش یا عذاب داده شوند. [سوره حجرات، آیه ۱۳؛ سوره هود، آیه ۱۱۸ و ۱۱۹]
🔹امیرالمؤمنین امام علی (ع) می فرماید: «همیشه با سَواد اعظم (اکثریت طرفدار حق) باشید، که دست خدا با جماعت است، و از تفرقه بپرهیزید که انسان تنها، سهم شیطان است، چنان که گوسفند تکرو، بهره گرگ». [نهج البلاغه، خطبه ۱۲۷] بسیاری از دستورهای دینی و حتی عبادات اسلامی، به صورت جمعی انجام میشود که خود، نشان از توجّه اسلام به جماعت و جامعه گرایی است. به همین جهت برای رسیدن به یک روش صحیح ارتباطی و اخلاق اجتماعی مناسب در جامعه، به امیر کلام، #امام_علی (ع) مراجعه نموده و پژوهش حاضر با تأکید بر نهجالبلاغه نگاشته شده است. چرا که حدود ۲۰ درصد خطبههای نهج البلاغه، به بررسی جوامع و حکومتها و دلایل پیشرفت یا عقب ماندگی آنها پرداخته است؛ و این خود نشانگر اهمیت دادن #امیرالمؤمنین (ع) به #اخلاق_اجتماعی است.
🔹از این رو باید در نظر داشت که در دین اسلام، #اخلاق دارای جایگاهی ویژه و مقامی بلند است، و زیست اخلاقی، یکی از نیازهای جدی انسان امروزی است که هر جامعه به تناسب فرهنگ حاکم بر آن تلاش کرده تا الگوی مناسبی برای آن ارائه کند. تا جایی که پیامبر اکرم (ص)، هدف از رسالت خویش را در کامل نمودن اخلاق های شایسته خلاصه نمودهاند. «إنَّما بُعِثتُ لاتَمِّمَ مکارمَ الاخلاق؛ خداوند مرا برانگیخته است تا که #اخلاق_نیکو را کامل کنم». [متقی، ج ۱۳، ص ۱۵۱، ح ۳۶۴۷۲] اخلاق چه در بعد فردی، و چه در بعد اجتماعی، دارای اهمیت فراوانی است. بدون تردید آشنایی با مجموعه آموزههای دینی، احیاگر نوعی اعتدال و روشن بینی نسبت به زندگی اجتماعی است.
🔹بنابراین #اخلاق_اجتماعی از مهمترین موضوعاتی است که ارتباط آدمیان را با خود، جامعه و تاریخ مطرح میسازد؛ و این نوع از ارتباطات اجتماعی، یعنی ارتباطات گروهی و جمعی میتواند یکی از شاخههای اصلی ارتباطات انسانی باشد. [محسنیان راد، ص ۳۶۹] به همین جهت است که ارتباطات اجتماعی میتواند یک تمدن را ساخته و به جلو ببرد. با توجه به اهمیت این موضوع و با مراجعه به #نهج_البلاغه میتوان به الگوی مناسبی از این نوع زیستن را بدست آورده و ویژگیهای اخلاقی یک انسان مسلمان را میتوان در جایجای این کتاب شریف مشاهده کرد. علاوه بر فصاحت و بلاغت و زیبایی لفظی و آرایش هنری بی نظیر، معانی ژرف و مفاهیم والای نهج البلاغه است که به این کتاب گرانسنگ، به درازای تاریخ، جاودانگی بخشیده است؛ مفاهیم عمیقی که با فطرت انسان گره خورده و از سرچشمه وحی مایه گرفته، و از آبشار کلام #امام_علی (ع) در بستر زمان، بر پهندشت زندگی انسانها جریان یافته است.
📚قرآن کریم؛ نهج البلاغه (ترجمه محمد دشتی)؛ متقی، علی بن حسام الدین (بنیاد نهج البلاغه)؛ کنز العمال فی سنن الاقوال و الافعال؛ محسنیان راد، مهدی، ارتباط شناسی، چاپ ۸
منبع: وبسایت راسخون
#امام_علی #امیرالمؤمنین #نهج_البلاغه #اخلاق #جامعه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️مستضعفین، وارثین زمین و حکومت کنندگان خدایند
🔹آگاه باشید که جهان امروز دنیای #مستضعفین است، و دیر یا زود #پیروزی از آنان است، و آنان #وارثین_زمین و حکومت کنندگان خدایند. من بار دیگر پشتیبانی خودم را از تمام نهضت ها و جبهه ها و گروه هایی که برای رهایی از چنگال ابرقدرت های چپ و راست می جنگند، اعلام می کنم.
📕صحیفه نور، ج ۱۲، ص ۱۹
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️دوستی و تکریم نوجوانان توسط والدین، چه نقشی در تربیت صحیح آنها دارد؟ (بخش دوم)
🔸 #اسلام در مسير «تربيت و تکريم نوجوانان» با توصيه #والدين به مؤلفه هايی چون محبت، احترام، چشم پوشی و...، نقش مؤثر اين امور را در شکلگيری صحيح شخصيت آنها مورد تأکيد قرار داده است. گفتارها و رفتارهای معصومين عليهم السلام، گنجينه پايان نايافتنى اين توصيه ها و معارف سازنده است که در ادامه برخی از آنها را به صورت اجمالی مرور میکنیم.
💠نقش «محبت» در تربيت نوجوانان
🔹 #پيشوايان_دينی همواره به فرزندانشان محبت میکردند و از هر فرصتی برای ابراز اين محبت استفاده مینمودند؛ چنانکه #قرآن_کريم نصايح لقمان حکيم به فرزندش را با خطاب زيبای «يا بُنَی» [۱] ؛ (ای پسرکم) گزارش میکند و امام علی (ع) نيز در نامه ای ده بار اندرزهای خود به امام حسن (ع) را با همين تعبير همراه می کند. [۲]
🔹رسول اکرم (ص) نيز درباره مردی که گفته بود هرگز کودکی را نبوسيده فرمود: «هذا رجُلُ عِندی إنَّه من أهلِ النّارِ؛ اين مردی است که در نزد من از اهل دوزخ است» [۳] و در بيان ديگری نيز برای #والدين وظيفه شناس اين گونه دعا فرمود که: «رَحِمَ الله عَبداً أعانَ وَلدَهُ عَلَی بِرِه بِالإِحسانِ إِليهِ و التَألفِ لَه وَ تَعليمِهِ و تَاديبِهِ؛ خداوند رحمت کند بنده ای را که #فرزندش را بر نيکی و سعادتش يارى کند به اينکه به او احسان نمايد و با او رفتار دوستانه داشته باشد و به #آموزش و #تربيت او بپردازد». [۴]
🔹چنين سخنی نشان از جايگاه بسيار مهم #محبت و مهرورزی به #فرزندان دارد. عاملی که از پديد آمدن عقده و حقارت نزد آنها جلوگيرى میکند و موجب پديد آمدن احساس عزت و اعتماد به نفس در آنها میشود و می تواند سهمی در جلوگيرى از اقدام آنها برای #معصيت داشته باشد. امام علی (ع) میفرماید: «من کَرُمت عَلَيهِ نَفسُهُ لَم يَهِنها بِالمَعصيةِ؛ کسی که خود را گرامی می دارد آن را با گناه خوار نمیکند ». [۵] #ادامه_دارد...
پی نوشت:
[۱] سوره لقمان، آيات ۱۳ و ۱۶ و ۱۷
[۲] نهج البلاغة، فیض الاسلام، نشر هجرت، ص ۳۹۱
[۳] الكافی، دارالكتب الإسلامية، چ ۴، ج ۶، ص ۵۰
[۴] مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، مؤسسة آل البيت (ع)، چ ۱، ج ۱۵، ص ۱۶۹
[۵] غرر الحكم و درر الكلم، دارالكتاب الإسلامی، چ ۲، ص ۶۳۴
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#تربیت #تربیت_فرزند #فرزند #نوجوان #والدین
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️اگر در راه امام زمان (عج) باشیم...
🔹بعضی از #حیوانات مانند زنبور عسل و حیوانات شیرده، به مردم منفعت می رسانند؛ #انسان نیز ممکن است برای #دین و #مردم نافع باشد. اگر ما نیز به اندازه توان خود در #هدایت_مردم تلاش و کوشش کنیم، آیا امکان دارد که مورد عنایت «عینُ الله الناظِرَة» و #امام_زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف نباشیم؟! [۱] اگر در راه آن حضرت باشیم، چنانچه به ما بد و ناسزا هم بگویند و یا سُخریه نمایند، نباید ناراحت شویم، بلکه همچنان باید در آن راه #حق و حقیقت #ثابت_قدم و استوار بوده و در ناملایمات #صبر و #استقامت داشته باشیم.
پی نوشت؛
[۱] بحارالانوار، ج۲۶، ص۲۴۰؛ توحید صدوق، ص۱۶۷؛ معانیالاخبار، ص۱۶
📕در محضر بهجت، ج۱، ص۱۰۳
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد