✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️علماء و بزرگان اهل سنت درباره شخصیت امام صادق (ع) چه سخنانى دارند؟ (بخش اول)
💠با مراجعه به کلمات علماى اهل سنت پى مى بریم که #امام_صادق (ع) از موقعیّت و #منزلت_بالایى نزد آنان برخوردار بوده است. در اینجا به کلمات برخى از آنان راجع به آن حضرت اشاره مى کنیم:
🔹ابوعثمان عمرو بن بحر جاحظ: «... و #جعفر_بن_محمّد؛ کسى که علم و فقه اش دنیا را فرا گرفته است و گفته مى شود که ابوحنیفه و سفیان ثورى از شاگردان او بوده اند... ». [رسائل جاحظ، ص ۱۰۶] محمّد بن ادریس، ابوحاتم رازى: او درباره امام صادق (ع) مى گوید: «#جعفر_بن_محمّد ثقه (مورد وثوق) و او بى نیاز از تحقیق است». [الجرح و التعدیل، ج ۲، ص ۴۸۷؛ به نقل از او، تذکرة الحفاظ، ج ۱، ص ۱۶۶] محمّد بن حبّان بن احمد، ابوحاتم تمیمى بستى: او مى گوید: «#جعفر_بن_محمّد بن على بن الحسین بن على بن ابى طالب ـ رضوان الله علیهم ـ کنیه او ابوعبدالله است. از پدرش روایت نقل مى کند. او از سادات اهل بیت در فقه و علم و فضل است. ثورى و مالک و شعبه و سایر مردم از او روایت نقل کرده اند... ». [الثقات، ج ۶، ص ۱۳۱]
🔹عبدالله بن عدى جرجانى: «و #جعفر ـ (ع) ـ از ثقات مردم بود، همان گونه که یحیى بن معین گفته است». [الکامل فی الضعفاء، ج ۲، ص ۱۳۴] ابوعبدالرحمن سلمى: او در کتاب «طبقات مشایخ الصوفیة» مى گوید: «#جعفر_صادق (ع) سرآمد تمام هم ردیفان خود از اهل بیت بود. او داراى علم بسیار در دین، و زهد فراوان در دنیا، و ورع تام از شهوات و ادب کامل در حکمت بود». [ینابیع الموده، قندوزی حنفی، ج ۲، ص ۴۵۷، به نقل از او] ابوالفتح محمّد بن عبدالکریم شهرستانى: «#جعفربنمحمّدصادق، داراى علم بسیار و ادب کامل در حکمت و زهد در دنیا و ورع تام از شهوات بود. او مدتى در مدینه اقامت کرد و به شیعیان منسوب به خود افاده رسانده و بر موالیان خود اسرار علوم را افاضه نمود... ». [الملل و النحل، ج ۱، ص ۱۶۶]
🔹جمال الدین ابوالفرج ابن جوزى: #جعفر_بن_محمّد بن على بن الحسین بن على ابن ابى طالب، ابوعبدالله، جعفر صادق... مردى عالم، زاهد و عابد و... بود». [المنتظم، ج ۸، ص ۱۱۰ و ۱۱۱] ابوسعد عبدالکریم سمعانى: « ... او را به جهت صدق در گفتار، #صادق نامیدند». [الانساب، ج ۳، ص ۵۰۷] عزّالدین ابن اثیر جزرى: « ... او را به جهت صدق در گفتار و کردار، #صادق نامیدند... و مناقب او مشهور است». [اللباب فی تهذیب الانساب، ج ۲، ص ۳] محمد بن طلحه شافعى: «او ـ جعفر بن محمّد (ع) ـ از بزرگان اهل بیت و سادات آنان (علیهم السلام) است. داراى علوم فراوان و عبادت وافر و وردهاى پیاپى، و زهد روشن، و تلاوت بسیار بود. او معانى قرآن را دنبال کرده و از دریاى جواهراتش استخراج نموده و عجائبش را استنتاج مى نمود...». [مطالب السوول، ج ۲، ص ۱۱۱] #ادامه_دارد...
📕اهل بیت از دیدگاه اهل سنت، على اصغر رضوانى، مسجد مقدس جمکران، ص ۱۰۲
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_جعفر_صادق #امام_صادق
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️دشمن شناسی از دیدگاه امام علی (ع) - (بخش دوم)
🔸از مباحث مهم در #سیره_امام_علی (ع)، رفتار حضرت با #دشمنان است. این بحث، هم از جهت #دشمن_شناسی و هم شیوه درست برخورد با دشمن را می آموزاند. امام علی (ع) با کسانی مواجه بود که سابقه درخشانی در خدمت به اسلام داشتند! اهل عبادت و قرآن و شب زنده داری بودند؛ با این همه از روح مکتب بی خبر بوده و همین امور، زمینه ساز مقابله آنان با حکومت عدالت گستر مولا علی (ع) شد. امام علی (ع) در حقیقت با #نفاق_پنهان مواجه بود، و پُرواضح است که برخورد با این دشمن به مراتب سخت تر از برخورد با کفر آشکار است.
💠دشمن شناسی
🔹از اساسی ترین شرایط موفقیت در تمامی عرصه ها، #شناخت_دشمن است. در عرصه طبیعی، آدمی تا آنجا که دشمن را شناخته در دفع آن کوشیده و به موفقیت دست یافته است، ولی همین انسان ضربه های فراوانی از #دشمن_ناشناخته خود خورده است. به عنوان نمونه انسان از زمانی که دشمنی به نام میکروب را شناخت به آسانی توانست در پی دفع آن برآید، اما چون نتوانسته است عوامل سرطان را دقیقا شناسایی کند، هر روز قربانی های فراوانی در این عرصه می دهد. در عرصه مسائل سیاسی و اجتماعی نیز شناخت دشمن نقش مهم و کلیدی دارد. بر این اساس است که بخش عظیمی از آیات قرآن مربوط به معرفی دشمن است؛ معرفی شیطان، دشمنان انبیاء، کفار، مشرکان و منافقان و... در روایتی از پیامبر گرامی اسلام (ص) می خوانیم: «الا و ان اعقل الناس عبد عرف ربه فاطاعه و عرف عدوه فعصاه؛ آگاه باشید عاقلترین مردم کسی است که خدایش را بشناسد و از او پیروی کند و #دشمنش را نیز بشناسد و آنگاه نافرمانیش کند».
🔹و در حدیثی دیگر از پیامبر اکرم (ص) آمده است: مردم اگر ده چیز را می شناختند سعادت دنیا و آخرتشان تامین می شد؛ یکی از آنها شناخت ابلیس (دشمن) و یارانش می باشد. امام علی (ع) در نهج البلاغه شناخت دشمن را رمز بینش می داند: «و اعلموا انکم لن تعرفوا الرشد حتی تعرفوا الذی ترکه و لن تاخذوا بمیثاق الکتاب حتی تعرفوا الذی نقضه و لن تمسکوا به حتی تعرفوا الذی نبذه... ؛ بدانيد، كه شما رستگارى را نخواهيد شناخت، مگر آنگاه كه بدانيد آنان كه طالب رستگارى نيستند، چه كسانند و هرگز به پيمان قرآن وفا نمى كنيد، مگر آنگاه كه بدانيد چه كسانى پيمان قرآن را مى شكنند. و به قرآن تمسك نخواهيد جست تا آنگاه كه واگذارندگان قرآن را بشناسيد». و خود بخش عظیمی از تلاش خویش را در دوره حکومت به افشاگری چهره دشمنان خود پرداخت. #ادامه_دارد...
نویسنده: حجة الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی
منبع؛ حوزه نت به نقل از مجله پاسدار اسلام، ش ۲۰۹
#دشمن #دشمن_شناسی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️آمریکا با ایران قوی مخالف است
🔹 #آمریکا با #ایران_قوی مخالف است، با ایران مستقل مخالف است. همهی بحث آنها، همهی دعوای آنها سر جمهوری اسلامی نیست؛ البتّه با جمهوری اسلامی بشدّت و عمیقاً دشمنند، در این شکّی نیست، امّا بدون جمهوری اسلامی هم با ایرانی که قوی باشد مخالفند، با ایرانی که مستقل باشد مخالفند. آنها ایران دوران پهلوی را دوست دارند: گاو شیرده و مطیع اوامر آنها که شاه مملکت برای یک تصمیم، ناچار بشود سفیر انگلیس یا سفیر آمریکا را بخواهد و از او کسب تکلیف بکند! این ننگ را ملّت ایران چگونه میتواند تحمّل بکند؟ آنها این را میخواهند؛ با ایران مخالفند.
بیانات مقام معظم رهبری در مراسم دانشآموختگی دانشجویان دانشگاههای افسری ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️بصیرت؛ چیستی و چگونگی (بخش چهارم)
💠ویژگی های افراد بابصیرت
2⃣تفکر و عبرت آموزی (۱)
🔹از نگاه #قرآن_کریم، یکی از ویژگی های #اهل_بصیرت، تفکر و عبرت آموزی است. قرآن، صاحبان بصیرت را به تفکر و عبرت فرا می خواند. موضوع تفکر و عبرت اموزی می تواند یکی از موارد زیر باشد: الف) خودشناسی، سِیر اَنفسی و دقت در وجود خود؛ چنانکه می فرماید: «وَ فِی أَنْفُسِكُمْ أَ فَلَا تُبْصِرُونَ». [ذاریات، ۲۱] ب) سیر آفاقی و دقت در پدیده های محیط اطراف؛ چنانکه می فرماید: «أَوَلَمْ يَرَوْا أَنَّا نَسُوقُ الْمَاءَ إِلَى الْأَرْضِ الْجُرُزِ فَنُخْرِجُ بِهِ زَرْعًا ... أَفَلَا يُبْصِرُونَ». [سجده، ۲۷] روشن است، کسی که اهل بصیرت باشد، تنها به دیدن پدیده ها اکتفا نمی کند؛ بلکه سعی می کند ریشه ها و فلسفه پدیده ها را نیز کشف کند. ج) تفکر در تاریخ؛ خداوند انسانها را به #عبرت_گیری از سرنوشت گذشتگان فرا می خواند و می فرماید: «وَاللهُ يُؤَيِّدُ بِنَصْرِهِ مَنْ يَشَاءُ ۗ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَعِبْرَةً لِأُولِی الْأَبْصَارِ». [آل عمران، ۱۳]
🔹به این ویژگی در روایات نیز اشاره شده است. از جمله امام علی (ع) می فرمایند: «فاِنَّمَا الْبَصِیرُ مَنْ سَمِعَ فَتَفَکرَ وَ نَظَرَ فَاَبْصَرَ وَ انْتَفَعَ بِالْعِبَرِ؛ [۱] #بصیر کسی است که شنید و اندیشه کرد، و نظر کرد و بصیر شد، و از #عبرتها پند گرفت». مقام معظم رهبری نیز همواره بر #تفکر تاکید کرده، آن را یکی از ویژگیهای مهم اهل بصیرت معرفی می فرمایند و عدم تفکر و عبرت نگرفتن را از نشانه های عدم بصیرت می دانند. به عنوان نمونه، پس از یادآوری حدیث فوق، می فرمایند: «نظر؛ یعنی نگاه کند، چشم خود را نبندد. ایراد کار بسیاری از کسانی که در لغزشگاه های بی بصیرتی لغزیدند و سرنگون شدند، این است که نگاه نکردند و چشم خودشان را بر یک سری حقایق واضح بستند. انسان باید نگاه کند؛ وقتی که نگاه کرد، آنگاه خواهد دید... ما اگر بخواهیم #بصیرت پیدا کنیم، باید چشم را باز کنیم؛ باید ببینیم. یک چیزهایی هست که قابل دیدن است. اگر ما از آنها سطحی عبور کنیم، آنها را نبینیم، طبعاً اشتباه می کنیم». [۲] #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] نهج البلاغه، خطبه ۱۵۳
[۲] بیانات مقام معظم رهبری ۸۹/۰۸/۰۴
منبع: حوزه نت، به نقل از مبلغان، شماره ۲۲۲، محمد علی محمدی
#بصیرت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️علماء و بزرگان اهل سنت درباره شخصیت امام صادق (ع) چه سخنانى دارند؟ (بخش دوم و پایانی)
💠با مراجعه به کلمات علماى اهل سنت پى مى بریم که #امام_صادق (ع) از موقعیّت و #منزلت_بالایى نزد آنان برخوردار بوده است. در اینجا به کلمات برخى از آنان راجع به آن حضرت اشاره مى کنیم:
🔹ابن ابى الحدید معتزلى: او درباره امام باقر (ع) مى گوید: «او سید فقهاى حجاز بود. و مردم، فقه را از او و فرزندش #جعفر فرا گرفتند». [شرح ابن ابی الحدید، ج ۱۵، ص ۲۷۴] ابوالعباس احمد بن محمّد بن ابراهیم بن ابوبکر بن خلکان: «او از سادات اهل بیت بود. و به جهت صدق در گفتارش، او را #صادق نامیدند. و فضلش مشهورتر از آن است که ذکر شود... ». [وفیات الاعیان، ج ۱، ص ۳۰۷] ابن صبّاغ مالکى: «#جعفر_صادق از بین برادرانش، جانشین پدر و وصىّ او و قائم مقام او بود... ابوجعفر - امام باقر (ع) آشکارا در مورد امامت و امور دیگر به او وصیت نمود و بر او نصّ جلى کرد... و اما مناقب او از شمارش شمارشگران بیرون است...». [الفصول المهمه، ص ۲۱۱]
🔹عبدالرحمن بن محمّد حنفى بسطامى: «#جعفر_بن_محمّد کسى بود که علما بر درب خانه اش ازدحام مى کردند، و از چراغ انوارش منتخبان امت بهره مى بردند. او در حالى که هفت ساله بود سخن از اسرار پوشیده و علوم حقیقى مى گفت». [مناهج التوسل، ص ۱۰۶] احمد بن عبدالله خزرجى: «#جعفر_بن_محمّد بن على بن الحسین بن على بن ابى طالب هاشمى، ابوعبدالله، یکى از بزرگان امت است... از او افراد بسیارى که قابل شماره نیستند حدیث نقل کرده اند... ». [خلاصه تهذیب الکمال، ص ۶۳] شمس الدین محمد بن طولون: «او از سادات اهل بیت است. او را به جهت صدق در گفتارش، #صادق ملقّب ساختند. و فضلش مشهورتر از آن است که ذکر شود». [الأئمة الاثنا عشر، ص ۸۵]
🔹احمد بن حجر هیتمى: «از او به حدّى علم نقل کرده اند که قافله ها براى آن به حرکت درآمده و موقعیّت او همه کشورها را فرا گرفته است». [صواعق المحرقه، ص ۳۰۵] شیخ مؤمن بن حسن شبلنجى: « ... مناقب او به حدّى زیاد است که از شمارش شمارشگران بیرون است... جماعتى از اعیان ائمه و بزرگان آنان، امثال یحیى بن سعید، مالک بن انس، ثورى، ابن عیینه، ابوحنیفه، ایوب سختیانى و دیگران از او روایت نقل کرده اند...». [نورالابصار، ص ۱۶۰ و ۱۶۱] شیخ عبدالله بن محمّد بن عامر شبراوى شافعى: «ششمین از امامان، جعفر صادق، صاحب مناقب بسیار و فضایل مشهور است. امامان بسیارى از قبیل: مالک بن انس، ابى حنیفه، یحیى بن سعید، ابن جریج، ثورى، ابن عیینه، شعبه و دیگران از او روایت نقل کرده اند...». [الاتحاف بحب الاشراف، ص ۱۴۶]
📕اهل بیت از دیدگاه اهل سنت، على اصغر رضوانى، مسجد مقدس جمکران، ص ۱۰۲
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_جعفر_صادق #امام_صادق
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ #پيامبر_اکرم صلی الله عليه و آله:
🔸لا تَعمَل شَيئا مِنَ الخَيرِ رِياءً و لا تَدَعْهُ حَياءً؛
🔹هيچ كار خيرى را رياكارانه انجام نده و آن را از روى حيا ترك مكن.
📕بحارالانوار، ج ۷۷، ص ۱۶۳
#پيامبر_اکرم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️حیا در فرهنگ دینی (بخش چهارم)
🔸 #حیا منشأ هر چیزی است و به فرموده امام صادق (ع): «اگر #حیا نباشد، هیچ مهمانی احترام نمیشود و به هیچ وعده ای وفا نمی شود و هیچ حاجتی برآورده نمی شود»؛ پس باید در نهادینه شدن این عنصر و حالت درونی کوشید و سعی کرد #فرهنگ_جامعه را به سوی فضای عاری از زشتیها هدایت کرد؛
💠حیا و پوشش
🔹هرگاه صحبت از پوشش می شود، ساده ترین چیزی که به ذهن می رسد، لباس است. کارکردهای لباس گسترده اند، اما وظایف اصلی آن، محافظت بدن از سرما و گرما و آراستگی و زیبایی ای است که به تن می دهد. پوشیدگی، عامل زیبایی است و در مقابل، برهنگی با عرضه زیبایی در تعارض و تقابل می باشد. همانگونه که پوشش، نقش مهم در زیباسازی دارد، #حیا هم خلعت و #پوشش_زیبای_انسانیت است و هدفش حفظ قامت رعنای بشر از #گناه است. امام علی (ع) فرمود: «#حیا، لباسی بلند و حجابی منع کننده و پوششی نگهدارنده از بدی هاست». [۱] آن حضرت #بهترین_لباس_دین را #حیا میداند که به زیبایی، آراستگی و جذبه دین کمک می کند. همان گونه که از حیا به عنوان ارزش یاد میشود و پوشیدگی، نشان وقار و حیاست، #بیحیایی، #ضد_ارزش و شخصیت است؛ نیز انسان بی حیا، دریده و عریان معرفی گردیده است. از رابطه تنگاتنگ مفهوم #حیا و #پوشش در می یابیم که حیا، با سِتر، قرین است و بی حیایی، با برهنگی.
🔹در صدر اسلام نزول آیه حجاب باعث شد پوشش زنان مسلمانان تغییر نماید، و زنانی که تا آن هنگام فقط سر خود را می پوشاندند و گوشواره، بناگوش و گردن و سینه شان باز می ماند، ملزم به رعایت حجاب شوند و با دستور قرآن که: «روسری های خود را بر سینه افکنید»، چارچوب حیا و پوشش در آنان محکمتر و کاملتر شد، تا از تیررس نگاه مردم بیگانه دور مانند و از خودنمایی و جلوه گری نیز بپرهیزند. بنابراین هرچه #حیا و #پوشش رعایت گردد و مصداق های پوشش در نوع دوخت و جنس لباس از حیث تنگی و چسبندگی و نازکی اصلاح گردد، #جامعه به سوی امنیت، آرامش و سعادتمندی می رود. امام علی (ع) بر تن کنندگان لباس نازک را دیندار نمی داند و می فرماید: «بر شما باد پوشیدن لباس های ضخیم (غیرنازک)، چرا که هرکس لباسش نازک باشد، دینش ضعیف است». [۲] پوشش های ناقص، چسبان و نازک - که جامعه اسلامی به آن مبتلا گردیده - ناشی از رقت حیا می باشد که می تواند فرد و #جامعه را به سوی #انحطاط و گمراهی بکشاند؛ زیرا رسول خدا (ص) فرمود: «هلاکت زنان امت من، در دو چیز نهفته است: طلا و لباس نازک». [۳] #ادامه_دارد...
پی نوشتها:
[۱] شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج ۲۰، ص ۲۷۲
[۲] تحف العقول، ص ۱۱۳
[۳] پژوهشی در فرهنگ حیا، عباس پسندیده، به نقل از تنبیه الخواص، ج ۱، ص ۳
نویسنده: زهرا نساجی زواره، نشریه فرهنگ کوثر، شماره ۸۵
منبع: وبسایت راسخون
#حیا #عفت #عفاف #حجاب #پوشش
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️اجری که خدا می دهد، آن ارزش دارد
🔹ما هم از خدا هستیم؛ إنَّاللهِ، و به سوی او هم میرویم؛ دیر و زود خواهیم رفت؛ و چه بهتر که در این راهی که داریم قهراً به آن طرف میرویم با یک توشه باشد. و آن توشه توشه توحید است؛ توشه خدمت به اسلام است. من نمیتوانم برای - خدمتگزاری - جوانی که برای خدمتگزاری به اسلام شب تا صبح، شب زنده داری میکند، در حال خطر واقع میشود، مجاهده میکند، ارزش برای این ما نمیتوانیم حساب بکنیم که ارزش این چقدر است، اجرت این چقدر است؛
🔹مگر غیر از خدا میتواند کسی به این اعمال پاداش بدهد؟ مگر طبیعت و زینتهای طبیعت، پاداش یک موجودی است که برای خدا قیام کرده است و برای خدا خودش را به خطر انداخته است؟! آن چیزی که دل ما را خوش میکند این است که برای شما پیش خدای تبارک و تعالی یک حسابی باز است و الّا ما نمیتوانیم از شماها تشکر کنیم یا خدای نخواسته به شما اجر بدهیم. ما همچو قدرتی نداریم، آنچه هست این است که شما از خدا هستید، برای خدا هم کار کردید و خدا هم اجر شما را میدهد.
🔹اجری که خدا میدهد، آن ارزش دارد، ارزش عمل شما آن است که خدا به شما میدهد، «إنَّ اللهَ اشْتَرَی مِنَ الْمُؤمِنِینَ أَنْفُسَهُم وَ أَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ» جنّت، آن جنتی که لقای خداست، جنتی که لقای دوستان خداست؛ آن برای شما کافی است. و از آن که گذشت، دیگر در عالَم طبیعت نمیشود برای اعمالی که برای خداست یک چیزی قرار داد. هرچه مربوط به عالَم طبیعت است، مادون آن چیزی است که برای خداست.
📕صحیفه امام،ج۱۰،ص۹
منبع: وبسایت روح الله(ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️دستاوردهای انقلاب اسلامی (بخش هفتم)
🔸 #انقلاب_اسلامی_ايران را بی شک بايد يکی از مهم ترين و تاثيرگذار ترين انقلاب های جهان دانست، که آثار آن هم در درون مرزها و هم فراتر از مرزها بسيار عميق بوده است؛ به گونه ای که با توجه به اين تحولات و دستاوردهايی که به صورت مستقيم يا غير مستقيم از اين انقلاب ناشی شده است، می توان آن را انقلاب به معنای واقعی کلمه دانست؛ يکی از ويژگى هاى اين تحولات و دستاوردها اين است که در اکثر زمينه ها حاصل شده است، به گونه ای که شاهد يک تحول عظيم و فراگير در کل ساختارهای کشور بوده ايم. هدف اصلی در اين مقاله اين است که برخی از #مهمترين_دستاوردها را مورد تحليل و ارزيابی قرار دهيم.
💠دستاوردهای سياسی
8⃣چرخش ايران از کشور حامی رژيم صهيونيستی، به کشور مدافع آرمان فلسطين و تبديل شدن آن به محور اصلی مقاومت ضد صهيونيستی
🔹در همين زمينه لازم است اشاره نماييم پيش از پيروزی انقلاب اسلامی، شاه، دولت جعلی #رژيم_صهيونيستی را به صورت دوفاکتو [۱] به رسميت شناخته بود [۲]، هر چند در مقام عمل، اين روابط حتی فراتر از روابط با کشورهايی بود که آن ها را به صورت کامل به رسميت می شناخت، و اين مساله تا جايی پيش رفته بود که يکی از سه مساله ای که رژيم شاه، امام خمينی را در سال ۱۳۴۲ از صحبت درباره آنها ممنوع کرده بود، سخن گفتن درباره رژيم صهيونيستی بود. [۳] همين مواضع در کنار اتهامات تاريخی که در جهان اسلام همواره توسط عناصر تفرقه افکن بر عليه شيعيان مطرح می شد، همچون اتهام همراهی شيعيان با يهود، باعث شده بود که تصويری غلط از ايران و ايرانيان و به ويژه شيعيان در جهان اسلام نقش بندد.
🔹اما موضعگيری های #امام_خمينی (ره) بر عليه اين رژيم و اعلام خط مشی #ضد_صهيونيستی انقلاب اسلامی و اقداماتی که بلافاصله پس از پيروزى انقلاب اسلامی در تقابل با رژيم صهيونيستی صورت گرفت، همچون تعطيلی سفارت رژيم صهيونيستی و تبديل آن به سفارت فلسطين، خط بطلانی بر اين تصورات غلط کشيد، و حتی #ايران را تبديل به #محور_مقاومت نمود، به گونه ای که همان سال ها عده زيادى از نيروهای انقلابی به صورت داوطلب خواستار اعزام به فلسطين بودند که متاسفانه به دليل درگير شدن بخش عظيمی از نيروهای انقلاب در جريان توطئه تجزيه طلبان و نيز تهاجم صدام به خاک کشورمان، عملا امکان پشتيبانی وسيعتر همچون اعزام نيرو برای آزادی قدس از بين رفت، هر چند اصل دفاع از #آرمان_قدس همچنان يکی از اصول مهم انقلاب اسلامی ايران باقی ماند، که نشانه آن نيز برگزاری هر ساله راهپيمايی در حمايت از آرمان آزادی قدس عزيز در آخرين جمعه ماه مبارک رمضان و حمايت عملی و معنوی از گروه های مقاومت ضد صهيونيستی در فلسطين و لبنان و سوريه می باشد.
9⃣دیگر دستاوردهای سياسی
🔹علاوه بر آنچه گذشت انقلاب اسلامی دستاوردهای ديگرى هم داشت که به صورت مختصر به آنها اشاره می کنيم از جمله حفظ تماميت ارضی کشور برای نخستين بار پس از ۲۰۰ سال که در هر منازعه ای بخشی از خاک کشور جدا می شد، اجرای برخی اصول مهم بر زمين مانده در دوران مشروطه، يعنى انطباق قوانين با شرع مقدس اسلام از طريق تشکيل شورای نگهبان قانون اساسی، به منظور نظارت بر قوانين مصوب مجلس شورای اسلامی، استقلال سياسی به معنای واقعی کلمه، تبديل شدن انقلاب اسلامی ايران به عنوان الگوی ملت های آزاده جهان، و زنده شدن روح اميد در دل ملت های مظلوم و مستضعف جهان، برجسته شدن موضوع وحدت اسلامی و برداشتن گام های عملی در راستای تحقق وحدت اسلامی و... #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] دیکشنری آبادیس: در اصطلاح به معنی به صورت غیر رسمی و آنچه عملا هست
[۲] غلامرضا علی بابايی، تاريخ سياست خارجی ايران، انتشارات دوسا، ص ۱۵۵
[۳] سيدجلال الدين مدنی، تاريخ سياسی معاصر ايران، انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم، ج ۲، ص ۵۰
نویسنده؛ سید روح الله لطیفی
منبع؛ وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم
#انقلاب #انقلاب_اسلامی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️دعا بر سر اصل استقلال و ایستادگی و تقویت و اقتدار ایران اسلامی است
🔹 ... دعوا بر سر مسئلهی باحجاب و بدحجاب نیست؛ دعوا بر سر از دنیا رفتن یک دختر جوان نیست؛ دعوا اینها نیست. خیلی از این کسانی که حجاب کاملی هم ندارند، جزو هواداران جدّی نظام جمهوری اسلامی هستند؛ شما میبینید در مراسم مذهبی، در مراسم انقلابی، اینها شرکت میکنند؛ بحث سر اینها نیست. بحث سر اصل #استقلال و ایستادگی و تقویت و اقتدار ایران اسلامی است؛ بحث سر این است.
بیانات مقام معظم رهبری در مراسم دانشآموختگی دانشجویان دانشگاههای افسری ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️روش های شیطانی در جنگ نرم (بخش اول)
🔹 #جنگ میان #حق و #باطل، ایمان و کفر، عدالت و ظلم، جنگی دائمی است. بنابر گزارشهای قرآنی، این جنگ حتی پیش از وجود بشر نیز وجود داشته است. از این رو فرشتگان، به خلافت آدمی بر زمین به سبب پیشینه فسادها، جنگها و خونریزیها اعتراض میکنند و اصولا خواهان آفرینش موجودی مرید و مختار به نام آدم نیستند تا خلافت الهی را در زمین به عهده گیرد. پس از آفرینش حضرت آدم (ع) نیز زمانی کوتاه نگذشت که دوباره جنگ میان حق و باطل و ایمان و کفر آغاز شد و ابلیس از جنیان به سبب سابقه دیرین عبادت و پرستش الهی و ماده آفرینش خود، از خداوند میخواهد تا خلافت را به جای آدم (ع) به او واگذار کند، اما چون ادله و برهان الهی در مورد تقدم آدم (ع) خاکی بر جن آتشی را شنید و مامور به سجده اطاعت و ولایت از وی شد، زیر بار نرفت و کفر ورزید و عصیان نمود. پس کینه آدم (ع) را به دل گرفت و جنگ با وی را آغاز کرد.
🔹براساس گزارشهای قرآنی، جنگ نخست میان #ابلیس و #آدم (ع) #جنگ_نرم بود. بنابراین باید #ابلیس را به عنوان مبتکر و #مبدع_جنگ_نرم دانست. از آن جایی که براساس آموزههای قرآنی، اولیای جنی و انسی ابلیس، به عنوان شیاطین در جنگ میان حق و باطل و ایمان و کفر شراکت مستقیم و جدی دارند، بازخوانی روشها و #شیوههای_شیطانی در #جنگ_نرم میتواند مومنان را ضمن آگاهی بخشی از وضعیت و روشهای دشمن، مهیای شناسایی راههای مقابله نماید. نویسنده با توجه به این فرضیه به سراغ آموزههای قرآنی رفته تا روشهای شیطانی در جنگ نرم را تبیین کند.
💠جنگ نرم، جنگ اندیشهها و رسانهها
🔹 #جنگ_نرم برخلاف جنگ سخت که بر جسم و بدن و فیزیک متمرکز است، بر جانها و اندیشهها و قلبها متمرکز میشود. از این رو، ابزارهای جنگی در آن نیز بسیار متفاوت میباشد. در این راستا به سبب کاربرد بسیار زیاد و قوی #رسانه در این جنگ، آن را #جنگ_رسانهها نامیده و برخی دیگر نیز به سبب تاثیرگذاری بر روان مخاطب آن را #جنگ_روانی گفته اند. با این همه نمیتوان جنگ نرم را محدود به این امور کرد، چرا که #جنگ_نرم، جنگ همه جانبهای برای تسخیر قلوب، جانها و اندیشههاست. بنابراین از همه ابزارها از جمله رسانه استفاده میکنند تا مدیریت شخص و یا جامعه را در اختیار گیرند و او را همدل و در نهایت همراه خویش سازند. به سخن دیگر، هدف از جنگ نرم، نه تسلط بر جسمها بلکه جانهاست؛ چنان که جنگ نرم نه حذف فیزیکی، بلکه همدلی و همراهی روحی مخاطب و تسخیر قلوب و همراه کردن آن با دشمن پیشین است.
🔹شاید بهترین تعبیر در بیان هدف در جنگ نرم، همان واژه اولیاء است. به این معنا که هدف در جنگ نرم، تبدیل دشمن به اولیاء است. از آن جایی که دو جریان اصلی در تاریخ بشریت در برابر هم قرارگرفته اند، میتوان گفت که هدف از جنگ نرم از سوی هر دو رقیب دیرین، تبدیل دشمن به اولیاء الله یا اولیاء الشیطان است. خداوند در آیات بسیاری به این مطلب توجه میدهد که مومنان باید همواره مواظب باشند تا از اولیاء الله به اولیاء الشیطان تبدیل نشوند، چرا که جنگ امت اسلام و امت کفر با رهبری ائمه الایمان و ائمه الکفر همواره ادامه خواهد داشت تا این که امت اسلام بر امت کفر غلبه کند. #ادامه_دارد...
نویسنده: خلیل منصوری
منبع؛ وبسایت پژوهشکده باقر العلوم
#جنگ_نرم #جنگ_روانی #رسانه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️احترام والدین
🔹سرآمد همه حقوق الناس، حقی است که #پدر و #مادر بر فرزند دارند. حق پدر و مادر آنچنان بزرگ است که خدای بزرگ نام آنها را در قرآن مجید بارها در کنار نام مقدس خود نهاده و پس از مطالبه حق خود به حق آنان سفارش کرده است. چنانچه پدر و مادر، نامسلمان یا بیدین باشند، نیز باید از سوی فرزندان خود گرامی داشته شوند. گویند: کسی از پیامبر (ص) درباره حق پدر و مادر پرسش نمود؛ پیامبر (ص) در یک جمله فرمود: «هُما جَنَتُکَ و نارُکَ»؛ با خوشرفتاری با پدر و مادر، بهشتی خواهی شد و با بدرفتاری با آنها دوزخی.
📕نردبان سعادت، ص٢٨۵
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️ایمان به غیب
🔹«الَّذینَ یؤْمِنونَ بِالْغَیبِ وَ یقیمونَ الصَّلوةَ وَ مِمّا رَزَقْناهُمْ ینْفِقونَ». [بقره، ۳] در عرف ما اینطور معروف است که به بعضی از افراد میگوییم #مؤمن. میگوییم فلان کس مرد مؤمنی است. مقصود این است که مرد عابد و متعبدی است؛ یعنی واجباتش را انجام میدهد، مستحبات را هم زیاد انجام میدهد، زیارت میرود، نافله میخواند، ذکر زیاد میگوید. اما درباره فرد دیگری که دارای این مشخصات نیست، میگوییم فلان کس آدم مؤمنی یا آدم مقدس مآبی نیست. این اصطلاح عرف است، ولی یک اصطلاح هم قرآن دارد. #قرآن به بعضی از مردم میگوید مؤمن و به بعضی دیگر میگوید کافر و غیرمؤمن. #مؤمن در اصطلاح #قرآن یعنی چه؟ یعنی #صاحب_ایمان. غیرمؤمن یعنی کسی که فاقد ایمان است. ایمان یعنی چه؟ از خود ایمان شروع کنیم؟. ایمان مربوط به دل، قلب و اعتقاد است و این، نصّ قرآن مجید است.
🔹عدهای از اعراب بادیهنشین آمدند خدمت پیغمبر اکرم (ص) و گفتند: «امَنّا یا رَسولَ الله» ما ایمان آوردیم. آیه قرآن نازل شد: «قالَتِ الْاعْرابُ امَنّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنوا وَ لکنْ قولوا اسْلَمْنا وَ لَمّا یدْخُلِ الْایمانُ فی قُلوبِکمْ» [حجرات، ۱۴] یعنی گروهی از اعراب بادیه نشین آمدند نزد تو (پیغمبر) و گفتند ما ایمان آوردیم. به آنها بگو: شما نگویید ما ایمان آوردیم، بگویید ما اسلام آوردیم. (اسلام آوردن یعنی شهادتین را به زبان آوردن، ولی ایمان مربوط به دل و قلب است، مربوط به اعتقاد باطن است) هنوز #ایمان در دل شما مردم نفوذ نکرده است. از این آیه میفهمیم که #ایمان واقعیت و حقیقتی است مربوط به #روح_انسان نه مربوط به بدن انسان، نه مربوط به پیشانی انسان که آثار سجده داشته باشد یا نداشته باشد، و نه مربوط به زبان انسان که متذکر خدا باشد یا نباشد،
🔹بلکه به ریشه این امور - که عبارت است از یک حالت قلبی و فکری و اعتقادی - مربوط است. شما میپرسید: ایمان به چه؟ بگویم به خدا؟ بگویم ایمان به صفات خداوند؟ بگویم ایمان به رسالت پیغمبر و نزول وحی بر او؟ بگویم ایمان به اینکه معادی هست؟ بله، همه اینها درست است، ولی خود #قرآن تمام اینها را در یک کلمه جمع کرده است که من فقط میخواهم آن را توضیح بدهم. آن کلمه کلمهای است که در اولین آیه سوره بقره به یک اعتبار و در سومین آیه آن به اعتبار دیگر ذکر شده است. در سوره بقره اینطور میخوانیم:
«بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ. الم. ذلِک الْکتابُ لا رَیبَ فیهِ هُدَی لِلْمُتَّقینَ. الَّذینَ یؤْمِنونَ بِالْغَیبِ وَ یقیمونَ الصَّلوةَ وَ مِمّا رَزَقْناهُمْ ینْفِقونَ» [بقره، ۳-۱] در عبارت «الَّذینَ یؤْمِنونَ بِالْغَیبِ» (آنها که به حقایق نهانی ایمان دارند) کلمه #غیب یک کلمه است به جای چندین کلمه؛ ایمان به خدا هست، ایمان به صفات پروردگار هست، ایمان به دستگیریهای نهانی و غیبی در یک شرایط معین هست...
📕آزادی معنوی، مرتضی مطهری، ص ۲۱۲ و ۲۱۳
منبع: پورتال جامع استاد شهید مطهری
#شهید_مطهری
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️دشمن شناسی از دیدگاه امام علی (ع) - (بخش سوم)
🔸از مباحث مهم در #سیره_امام_علی (ع)، رفتار حضرت با #دشمنان است. این بحث، هم از جهت #دشمن_شناسی و هم شیوه درست برخورد با دشمن را می آموزاند. امام علی (ع) با کسانی مواجه بود که سابقه درخشانی در خدمت به اسلام داشتند! اهل عبادت و قرآن و شب زنده داری بودند؛ با این همه از روح مکتب بی خبر بوده و همین امور، زمینه ساز مقابله آنان با حکومت عدالت گستر مولا علی (ع) شد. امام علی (ع) در حقیقت با #نفاق_پنهان مواجه بود، و پُرواضح است که برخورد با این دشمن به مراتب سخت تر از برخورد با کفر آشکار است.
💠اقسام دشمن
🔹از سخنان امام علی (ع) استفاده می شود که #دشمن بر دو نوع است و دو نوع برخورد می طلبد: ۱) #دشمن_آشکار. ۲) #دشمن_پنهان. از دیدگاه امیرالمؤمنین (ع) کم خطرترین دشمن، دشمنی است که دشمنی خود را آشکار کرده است. حضرت ميفرمايد: «اوهن الاعداء کیدا من اظهر عداوته؛ سست ترین دشمنان کسی است که عداوتش را آشکار ساخته است». «من اظهر عداوته قل کیده؛ آن کس که دشمنی اش را اظهار کرده توطئه و مکرش کم است». و خطرناکترین دشمن، دشمنی است که دشمنی اش را پنهان می کند. همان که قرآن کریم نامش را #نفاق گذارده است. امام علی (ع) در این زمینه می فرماید: «شر الاعداء ابعدهم غورا و اخفاهم مکیده؛ بدترین دشمنان کسی است که دقت در فرو رفتن او در مسائل از همگان دورتر و دقیقتر بوده و کید و #مکرش #پنهانتر باشد».
🔹در سخنی دیگر فرمود: «اکبر الاعداء اخفاهم مکیده؛ بزرگترین دشمنان کسانی اند که #حیله خود را بیشتر #پنهان می دارند». این دشمنی خطرناکترین دشمنی ها است، و بدترین ضربه به مکتب از ناحیه اینان بوده است. امیرالمؤمنین (ع) در این زمینه می فرماید: «افرادی که نقل حدیث می کنند، چهار دسته اند و پنجمی نخواهد داشت: اول ... دوم: #منافقی که اظهار اسلام می کند، نقاب اسلام را به چهره زده، نه از گناه باکی دارد و نه از آن دوری می کند و عمدا به پیامبر (ص) دروغ می بندد. اگر مردم می دانستند که این شخص #منافق و دروغگوست از او قبول نمی کردند، و تصدیقش نمی نمودند، اما چون از واقعیت او آگاه نیستند می گویند وی صحابه رسول خدا است، پیامبر (ص) را دیده، از او حدیث شنیده و مطالب را از او دریافت کرده است، به همین دلیل به گفته اش ترتیب اثر می دهند». #ادامه_دارد...
نویسنده: حجة الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی
منبع؛ حوزه نت به نقل از مجله پاسدار اسلام، ش ۲۰۹
#دشمن #دشمن_شناسی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️در هر شرایطی باید بنیه دفاعی کشور در بهترین وضعیت باشد
🔹نیروهای نظامی ما هرگز نباید از کیْد و مکر دشمنان غافل بمانند. در هر شرایطی باید بنیه دفاعی کشور در بهترین وضعیت باشد. مردم ما، که در طول سالهای جنگ و مبارزه ابعاد کینه و قساوت و عداوت دشمنان خدا و خود را لمس کردهاند، باید خطر تهاجم جهانخواران در شیوهها و شکلهای مختلف را جدیتر بدانند.
📕صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۹۴
منبع: وبسایت روح الله (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آغاز امامت حضرت ولیعصر (عج) - (بخش هشتم)
🔸اندیشه پیروزی حق بر باطل که برگرفته از متن قرآن کریم است، بارقه ای از نور امید در دل ها تابانده است و همگان منتظر کسی هستند که منادی حق و سفیر نور و کشتی بان هدایت است. قافله سالار رهایی، این شخصیت بزرگ را در روایات اسلامی #مهدی (عج) می نامد. چنین انتظاری، افضل عبادات شمرده شده است. منتظران واقعی، در حال مهیای جامعه مطلوب هستند. از این رو، برای حضور حضرت شرایطی لازم است که زمینه ساز قدومش باشد و پذیرای حکومت عدل او.
💠زنان حکومت مهدوی
🔹 #حکومت_عدل_الهی با هدایت منجی بشریت، با یاری سیصد و اندی یار خاص، در مقام کارگزاران تشکیل حکومت، در جهان برقرار می شود. این سازمان حکومتی از عناصر گوناگونی تشکیل شده است که در این مشارکت، #زنان نیز مانند مردان سهیماند. در این خصوص دو دسته از روایات وارد شده است. به عنوان مثال در حدیثی امام باقر علیه السلام می فرماید: «به خدا سوگند سیصد و اندی نفر خواهند آمد و #پنجاه_زن در میان آنان هست». [بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۲۲۳]
🔹دسته دیگری از روایات نیز، تنها به همراه بودن زنان با حضرتش بسنده کرده و شمارشان را ذکر نکرده اند، اما مسلم است که در این تحول، #حضور_زنان عظیم است. در تقسیم بندی کلی، یاوران امام زمان (عج) از بانوان را می توان به دو گروه تقسیم کرد: ۱) زنانی که در همان دوره قیام امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف زندگی می کنند و هنگام ظهور حضرت، در شمار یاران ایشان قرار خواهند گرفت؛ ۲) بانوانی که پیش از ظهور مولایشان از دنیا رفته اند و لیاقت دارند در رکاب بقیه الله الاعظم باشند و هنگام قیام حضرت، به دنیا رجعت خواهند کرد.
🔹این زنان به دلیل شایستگی هایی که در گذشته، در دفاع از حریم دین به اثبات رسانده اند، جزو یاران حضرت قرار می گیرند، یا اینکه چون انتظار فرج امام را داشته و با این آرزو درگذشته اند، هنگام ظهور به دنیا باز خواهند گشت و به یاری امام خویش خواهند شتافت. نخستین گروه از زنانی که به محضر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می شتابند، کسانی هستند که در آن ایام زندگی می کنند. آنان همانند دیگر یاران امام، به هنگام ظهور در حرم امن الهی به خدمت حضرت می رسند و آمادگی خویش را برای یاری امامشان اعلام می دارند. #ادامه_دارد...
نویسنده: سید علی محمدی متکازینی
منبع؛ حوزه نت به نقل از مجله اشارات ایام (اشارات) شماره۱۴۹
#امام_زمان #امام_مهدی #قائم #زنان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد