eitaa logo
تدبر در قرآن
182 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
264 ویدیو
99 فایل
جلسات تدبر در قران استادضرابی که بین سالهای ۷۹ تا ۹۹ ضبط شده و به لطف الهی ادامه دارد ... ارتباط با ادمین : @z_ziaie
مشاهده در ایتا
دانلود
🧊🧊🧊🧊🧊🧊🧊🧊🧊🧊🧊🧊🧊بخشی از توصیه های مقام معظم رهبری در باب 🔽🔽🔽🔽🔽🔽 🧊خود را به عادت دهیم این‌که حتی قرآن را با صدای خوش تلاوت کنیم یا تلاوت خوش را بشنویم و از آن لذّت ببریم کافی است؟ نه. چیز دیگری لازم دارد. آن چیست؟ آن است. باید در قرآن کرد. خودِ قرآن در موارد متعدد از ما می خواهد که کنیم. عزیزان من! اگر ما یاد گرفتیم که با قرآن به‌صورت ، اُنس پیدا کنیم، همه‌ خصوصیاتی که گفتیم حاصل خواهد شد. ما هنوز خیلی فاصله داریم؛ پس باید پیش برویم. ۱۳۷۳/۱۰/۱۴ 🧊 سهل‌انگارانه به آیات نگریستن را کنار بگذاریم اصلا برای تفسیر کردن نیست؛ برای فهمیدن مراد است. انسان هر سخن حکیمانه‌ای را دو گونه می تواند تلقی کند: یکی سرسری و با سهل‌انگاری؛ یکی با دقت و کنجکاوانه. این اصلا به مرحله‌ی تفسیر کردن و تعبیر کردن نمی رسد. که در قرآن لازم است، پرهیز کردن از سرسری نگریستن در قرآن است؛ یعنی شما هر آیه‌ی قرآنی را که می خوانید، با تأمل و ژرف‌نگری باشد و دنبال فهمیدن باشید. این همان است و بدون این‌که نیازی به این باشد که انسان، سلایق خودش را به قرآن تحمیل کند - که همان تفسیر به رأی است - خواهید دید که بابهایی را از معرفت، به حسب محتوای آیه - هرچه که محتوای آیه است - باز می کند . ۱۳۷۷/۰۷/۱۸ 🧊آن‌قدر قرآن را از اول تا آخر بخوانید تا ذهنتان با معارف آن آشنا شود خواندن قرآن، از اول تا آخر، یک چیز لازمی است. باید قرآن را از اول تا آخر خواند؛ باز دوباره از اول تا آخر؛ تا همه‌ی معارف قرآنی یکجا با ذهن انسان آشنا شود. البته معلمینی لازمند تا برای ما تفسیر کنند، مشکلات آیات را تبیین کنند، معارف آیات و بطون آیات الهی را برای ما بیان کنند ؛ اینها همه لازم است. اگر اینها شد، هرچه زمان به جلو برود، ما به جلو می رویم و توقف دیگر وجود ندارد. ۱۳۸۹/۰۴/۲۴ http://sapp.ir/tadabr.quranvahadis
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مبحث بسم الله الرحمن الرحیم سوره تکویر بیان کلی معارف سوره در پرتو توجهات رحمت الهی در بسم الله الرحمن الرحیم ابتدای آن 🔽🧊🔽🧊🔽🧊🔽
_____☆○●☀️●○☆_______ استادضرابی /شهریور ۱۴۰۰ صفحه اول مبحث بسم الله .... 🔆🔆🔆🔆 بسم الله الرحمن الرحیم به نام خداوند رحمتگر مهربان 🌤1⃣ توجهات الهی، تغذیه مسافران ملکوت آغاز سفری دیگر از پنجره « بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ » که سراسر معنویت و نعمت و برکت است، خود «‌ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ » دیگری را می‌طلبد؛ 🪟مانند آئینه‌ای در مقابل آئینه‌ای دیگر که از همه سو تا بی‌نهایت انعکاس « بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ » است یعنی استعانتی از خداوند به قصد خود او، ( مقصدی نامنتها ). 🪟از تجلیات « بسم الله الرحمن الرحیم» این سوره شریفه پاسخگویی به نیازهایی است که در سوره‌های متعددی مانند انفطار و انشقاق به آن پرداخته شده است؛ 🧊 رسول الله (صلی الله علیه وسلم) فرمود: « مَنْ أَحَبَ أَنْ یَنْظُرَ إِلَیَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ فَلْیَقْرَأْ إِذَا الشَّمْسُ کُوِّرَتْ.». « هرکس دوست دارد روز قیامت را ببیند، إِذَا الشَّمْسُ کُوِّرَتْ را بخواند.» 📕 ( مستدرک الوسایل، ج۴، ص۳۵۶). 🧊و نیز از رسول الله (صلی الله علیه وسلم) نقل شده است که فرمود: «مَنْ سَرَّهُ أَنْ يَنْظُرَ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ كَأَنَّهُ رَأْىُ عَيْنٍ فَلْيَقْرَأْ (إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ) وَ (إِذَا السَّمَاءُ انْفَطَرَتْ) وَ (إِذَا السَّمَاءُ انْشَقَّتْ)». «هرکس می‌خواهد روز قیامت را بر آنگونه مشاهده کند که گویا با چشم آن را می‌بیند، پس سوره‌های تکویر و انفطار و انشقاق را تلاوت نماید» 📕( التحرير والتنوير ، ج30 ص16). Eitaa.com/tadaburdarquran ادامه دارد ....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
____☆○●☀️●○☆_______ استادضرابی /شهریور ۱۴۰۰ صفحه دوم مبحث بسم الله .... 🔆🔆🔆 ❇️ یکی از عجایب وجود انسان این است که از توجهات تغذیه می‌کند و استمرار و مداومت بر توجهات الهی با ترتیبی خاص، مطابق با حکمت الهی، آنچنان او را می‌پروراند که یکی از آثارش احاطه علمی و حضور معنوی در همه مقاطع تاریخ حال و آینده و گذشته است. 🧊حضرت مجتبی (سلام الله علیه)فرمود: «أنا الضَّامِنُ لِمَن لَم يَهجُسْ في قلبهِ إلاّ الرّضا أن يَدعُوَ اللّه َ فَيُستَجابَ لَهُ .» «كسى كه در دلش هوايى جز خشنودى (خدا) خطور نكند، من ضمانت مى كنم كه خداوند دعايش را مستجاب كند.» 📕(بحارالانوار ، ج 43 ص 351) ✅ آیات نخستین این سوره شریفه با « إذا » آغاز شده به معنای « اُذکر إذا» یعنی « بیاد آور زمانی را که» می‌باشد و شاید تصور شود ترتیب این توجهات و عدد آنها حساب خاصی ندارد،‌ ولی ابدا چنین نیست توجهات انسان مانند مسیرحرکت مسافری است که او را با توجه به راهی که پیموده به مقصد و منزلی متناسب با آن می‌رساند و دلیل اینکه ما منزل و مقصدی جز کوچه و محله و خانه و کاشانه خود نداریم و اظهار بی‌حوصلگی می‌کنیم هم این است که ما راهی را که دائما طی می کنیم و از آن خارج نمی‌شویم همین راه خانه و کاشانه، کوچه و محلّه و سرانجام بعد از مدتی کمی آن طرف‌تر گورستان شهری است که در آن زندگی می‌کنیم و این همه جهانی است که روح ما در آن سیر می‌کند. Eitaa.com/tadaburdarquran 👇👇👇
____☆○●☀️●○☆_______ استادضرابی /شهریور ۱۴۰۰ صفحه سوم مبحث بسم الله .... ✳ این سوره شریفه راه دیگری را برای توجهاتمان به ما نشان می‌دهد که مداومت بر آن با حضور قلب، انسان را به مقصدی می‌رساند که تمنای عارفان و اهل توحید است؛ ✅ اگر شمارش کنیم دوازه «‌ إذا » به ترتیب ردیف شده‌اند. که ما را به سوی خود می‌خوانند. ✅ آغاز سفر از ابتدای « إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ » شروع شده و مقصود و منتهای آن ، فرود آمدن در منزل « عَلِمَتْ نَفْسٌ مَا أَحْضَرَتْ » می‌باشد. 🌤🌤🌤🌤 گفتی که ز جسم و جان برونم پوشیده لباس جسم و جان کیست گفتی که نه اینم و نه آنم پس آنکه بود همین هم آن کیست ای آنکه تو مانده در کمالی ناکرده یقین که در کمان کیست از دیده مغربی نهان شو وز دیده ی او ببین عیان کیست Eitaa.com/tadaburdarquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
____☆○●☀️●○☆_______ استادضرابی /شهریور ۱۴۰۰ صفحه چهارم مبحث بسم الله .... 🍃🍂در کلام امام خمینی(ره)می‌خوانیم که: 🌱 ای عزیز! قلب را به آداب عبودیت مأنوس کن و به ذائقه روح حلاوت ذکر خدا را بچشان این لطیفه الهیه در ابتداء امر به شدت تذکر و انس با ذکر حق حاصل می شود ولی در ذکر قلب مرده نباشد و غفلت بر آن مستولی نشود و چون با تذکر قلب را مأنوس نمودی کم کم عنایات ازلیه شامل حالت گردد و فتح ابواب ملکوت بر قلبت گردد. 📕( آداب الصلاة،امام خمینی،ص 220) 🍃🍂در جای دیگر حضرت امام می فرمایند: 🍃 مثلاً ذکر شریف لااله الاالله را که بزرگ ترین اذکار و شریف ترین اوراد است در این وقت فراغت قلب با اقبال تام به قلب بخواند به قصد آنکه قلب را تعلیم کند و تکرار کند این ذکر شریف را و به قلب به طور طمأنینه و تفکر بخواند و قلب را با این ذکر شریف بیدار کند تا آنجا که قلب را حالت تذکر و رقت پیدا شود پس به واسطه مدد غیبی قلب به ذکر شریف غیبی گویا شود و زبان تابع قلب شود. 📕( شرح حدیث جنود عقل و جهل، امام خمینی، ص 204) ♻️شرایط ادای ذکر از نظر امام خمینی(ره) سه مورد است. ✅ اول: شدت ذکر و تکرار و ممارست بر آن. ✅ دوم: انس با حضرت حق که به معنای توجه قلبی در هنگام ذکر گفتن است. ✅سوم: دل در هنگام ذکر گفتن زنده باشد. 🍂🍃 برای زنده شدن و احیای دل امام می فرمایند: بالجمله برای زنده نمودن دل، ذکر خدا و خصوص اسم مبارک یاحی و یا قیوم با حضور قلب مناسب است. ✅ و از بعض اهل معرفت منقول است که در هر شب و روزی یک مرتبه در سجده رفتن و بسیار گفتن: "لااله الّا انت سبحانک انّی کنت من الظالمین" برای ترقیات روحی خوب است 📕( شرح حدیث جنود عقل و جهل، امام خمینی، ص 125) ✳️✳️✳️ ذکر حقیقی، بازشدن درهای ملکوت بر قلب انسان است که بر این امر فواید بسیاری مترتب می باشد. 🍃🍂امام در مورد ذکر حقیقی می فرمایند: با ذکر حقیقی حجاب های بین عبد و حق خرق می شود و موانع حضور مرتفع می گردد و درهای ملکوت اعلی به روی سالک باز شود ولی عمده آن است که قلب در آن ذکر زنده باشد و با مردگان انس نگیرد. 📕( شرح حدیث جنود عقل و جهل، ص 124.) 🌤🌤🌤🌤 آینه دل چون شود صافى و پاک نقشها بینى برون از آب و خاک‏ هم ببینى نقش و هم نقّاش را فرش دولت را و هم فرّاش را Eitaa.com/tadaburdarquran پایان عنوان اول بحث بسم الله سوره تکویر