_☆○●☀️●○☆_____
#تدبر_در_قران
استادضرابی /شهریور ۱۴۰۰
صفحه هفتم
ایات یک تا چهارده سوره تکویر
.....در آیات نخستین این سوره شریفه از
« إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ » تا رسیدن به بیداری حقیقی « عَلِمَتْ نَفْسٌ ما أَحْضَرَتْ » این مسیر و مراحل برای طالبینش ترسیم شده است.
🔻 مرحوم سید حیدر آملی در جامع الاسرار حدیثی از پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم ) نقل میکند؛
🔆✨✨«مُوتُوا قَبلَ اَن تمُوتُوا» « بمیرید قبل از آن که شما را بمیرانند».
🔻مرحوم فیض کاشانی (ره) از آن به عنوان حدیث مشهور یاد میکند؛
و در شرح آن میخوانیم که مرگ بر دو گونه است:
▪️طبیعی (قهری)؛ که همان جدا شدن روح از جسم است.
▪️ و دیگری: اختیاری( معنوی) که آن عبارت است از ترک شهوات؛
◾▪️ زیرا هرکسی حقیقتاً خدا خواه باشد، شهواتی را که مخالف امر الهی باشد، میمیراند؛ (چرا که مانع و باز دارندهی انسان از طاعت و قرب الهی است).
( 📕منبع الأنوار، ص 378)
( 📕بحار ج72، ص59)
📕(الوافی،ج۴،ص۴۱۲)
#قرآن
Eitaa.com/tadaburdarquran
👇👇👇
_☆○●☀️●○☆_____
#تدبر_در_قران
استادضرابی /شهریور ۱۴۰۰
صفحه هشتم
ایات یک تا چهارده سوره تکویر
.....🔻تحقق مرگ ارادی، به ده امر به عنوان مقدمه نیازمند است:
1️⃣(#توبه)؛
همانگونه که مرگ طبیعی و قهری رجوع و برگشت به سوی خداوند است و میت بدون اراده و اختیار خود و با ارادهی خداوند از دنیا میرود، در مرگ ارادی و معنوی نیز شخص ابتدا باید به خداوند و ارادهی او رجوع کند و از خواسته و اراده خود دست بردارد و از هر گناه و هر چیز که حجاب بین او خداوند است بیرون آید.
2️⃣(#زهد در دنیا)؛
یعنی بیرون رفتن از دلبستگیها نسبت به شهوات و متاع دنیا.
3️⃣(#توکل بر خداوند)؛
یعنی فقط بر خداوند اعتماد و تکیه کند و از همهی اسباب و مسببات عادی خارج شود، چنانکه در مرگ طبیعی چنین است که از همهی اسباب طبیعی خارج شدن است.
4️⃣(#قناعت)؛
یعنی بیرون رفتن از شهوات و لذات حیوانی و نفسانی؛ همانگونه که مرگ اینگونه است استفاده کردن در حد ضرورت از لذات و شهوات نفسانی و حیوانی؛ و اسراف نکردن در خوردن، پوشیدن و مسکن.
5️⃣(#عزلت)؛
همانگونه که مرگ طبیعی بریدن از مردم و دور شدن از آنها است، مرگ اختیاری نیز با گوشهگیری و دوری گزیدن از اختلاط غیر ضروری با مردم محقق میشود.
6️⃣ (#مداومت_یاد_خدا و فراموش کردن یاد غیر خدا)؛
یعنی زمین دل را از تاریکی رذائل اخلاقی خالی کند و به نور خدا منور کند.
7️⃣ (#قصد خدا نمودن)
به گونهای که هدف و انگیزهای جز خدا نداشته باشد؛ و خداوند تنها محبوب، مطلوب و مقصود او باشد.
8️⃣ (#صبر و استقامت)؛
یعنی با ریاضت و تلاش، لذتهای نفسانی را از نفس و جان خود بیرون کند.
9️⃣ (#مراقبت)؛
یعنی خود را از هر قدرت و نیرویی خالی ببیند و فقط مراقب و منتظر موهبتهای الهی باشد و غرق در دریای خواهشهای حق گردد.
🔟(#رضایت و خوشنودی)؛
یعنی راضی به رضای خدا باشد و به دنبال خوشنودی نفس نباشد.
📕( فوائح الجمال و فواتح الجلال، ص92 - 94).
#قرآن
Eitaa.com/tadaburdarquran
_☆○●☀️●○☆_____
#تدبر_در_قران
استادضرابی /شهریور ۱۴۰۰
صفحه نهم
ایات یک تا چهارده سوره تکویر
🔅🔅🔅🔅🔅🔅
🔸️« إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ وَإِذَا النُّجُومُ انْكَدَرَتْ »
در آن هنگام كه خورشيد درهم پيچيده شود. [ تاریک و تیره شود. ]
و ستارگان بيفروغ شوند. آن هنگامی است که امید به غیر خدا در دل بنده او میمیرد و جذبههای پوشالی بیفروغ و خاموش میشود.
🔸️ « وَإِذَا الْجِبَالُ سُيِّرَتْ » و كوهها به حركت درآيند. غرور و تکبر و منیّتها (جبل أنانیّت) ذوب شده، فرو میریزد.
🔸️ « وَإِذَا الْعِشَارُ عُطِّلَتْ وَإِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ» (وقتى شتران ماده وانهاده شوند) یعنی با ارزشترين اموال در نزد هر مردمی به دست فراموشي سپرده شود.
و در آن هنگام كه وحوش جمع شوند. [در کنار یکدیگر جمع میشوند و هیچ کدام به شکار دیگری میلی ندارد و در آن هنگامه هولانگیز دیگر شهوت حیوانی در بندگان خدا بیفروغ میگردد.]
🔸️ « وَإِذَا الْبِحَارُ سُجِّرَتْ»
و درياها برافروخته شوند و آنچه خنک و گوارا و از ذخایر غنی و پشتوانه زندگی و حیات شمرده میشد، به آتشی سوزان تبدیل میشود.
در نگاه حق بین بندگان خدا، نعمتهایی که مانند دریاها همه جا را فرا گرفته و انسان در آن غرقه است؛ اما شکرآن را بجا نیاورده و برای شکوفایی و برای خدمت به خلق استفاده نکرده آتش سوزان خواهد بود.
نعمتهایی که باید صرف ادای حقوق فراوانی میشده و نشده است.
🔸️« وَإِذَا النُّفُوسُ زُوِّجَتْ» و هركس با همسان خود قرين گردد. و آنها که از یک جنس و قماشاند. و در راه و هدف مشترکند، با هم خواهند بود. و نیکان و صالحان در کنار یکدیگرند. و به هم میپیوندند
#قرآن
Eitaa.com/tadaburdarquran
👇👇👇👇
_☆○●☀️●○☆_____
#تدبر_در_قران
استادضرابی /شهریور ۱۴۰۰
صفحه ده
ایات یک تا چهارده سوره تکویر
🔅🔅🔅🔅🔅
...... 🔸️« وَإِذَا الْمَوْءُودَةُ سُئِلَتْ بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ»
و آن هنگام كه از دختران زنده به گور شده سؤال شود[هر صاحب حیاتی که زندگیش نابود گشته]
به كدامين گناه كشته شدند؟!
و این دغدغه هر بنده خدا ترسی است که خائف از ظلمی است که از دست و زبان او به دیگران رسیده است.
و دائما خود را در پیشگاه خدا و در محکمه عدل او متّهم میبیند.
🔸️« وَإِذَا الصُّحُفُ نُشِرَتْ»
و آن هنگام كه نامه هاي اعمال گشوده شود.
بندگان خدا ترس به گناهان خود متذکر و هدایت می شوند تا در صدد جبران آن و توبه و تدارک باشند؛
برخلاف فاسقان از خدا بی خبر که به سرعت گناهان خود را از یاد میبرند.
🔸️ « وَإِذَا السَّمَاءُ كُشِطَتْ»
و پرده از روي [اسرار] آسمان برگرفته شود برای اهل محشر و پیش از آن برای اهل تقوا و صاحبان ایمان قوی پردههای حجاب از روی اسرار آسمان کنار میرود.
🔸️« وَإِذَا الْجَحِيمُ سُعِّرَتْ وَإِذَا الْجَنَّةُ أُزْلِفَتْ»
و در آن هنگام كه دوزخ شعلهور گردد. و بهشت نزديك شود.
این همان حال پروا پیشگانی است که دائما بهشت و جهنم را در برابر خود میبینند.
🔸️« عَلِمَتْ نَفْسٌ ما أَحْضَرَتْ»
آري در آن هنگام] هركس ميداند چه چيزي را مهيّا ساخته است.
افسوس آنها که با مرگ طبیعی به این مرحله می رسند دیگر پشیمانی برایشان سودی ندارد و این بیداری دردی از آنها درمان نمیکند.
#قرآن
Eitaa.com/tadaburdarquran
👇👇👇👇
_☆○●☀️●○☆_____
#تدبر_در_قران
استادضرابی /شهریور ۱۴۰۰
صفحه یازده
ایات یک تا چهارده سوره تکویر
🔅🔅🔅
🔅🔅🔅رسولُ اللّه ِ (صلى الله عليه و آله) فرمود:
« إنَّ اللّه َ تباركَ و تعالى لا يَنظُرُ إلى صُوَرِكُم و لا إلى أموالِكُم و لكنْ يَنظُرُ إلى قُلوبِكُم و أعمالِكُم ».
📕( الأمالي للطوسي : 536/1162.)
« خداوند تبارك و تعالى، به چهره ها و داراييهاى شما نمى نگرد، بلكه به دلها و كرده هاى شما مى نگرد».
🔅 در دعای امیرمؤمنان امام على(عليه السلام)، آمده است که
« جَعَلَنا اللّه ُ و إيّاكم مِمَّن يَسعى بقَلبِهِ إلى مَنازِلِ الأبرارِ بِرَحمَتِهِ» .
📕(نهج البلاغة : الخطبة 165.)
« خداوند به لطف و رحمت خود، ما و شما را از كسانى قرار دهد كه با دل خويش به سوى منزلهاى نيكوكاران ره مى سپارند ».
⁉️ سؤال این است که مقصود از این منزلهای نیکی کدام منازل است و مقصد کجاست؟
🔅🔅 إمام صادق (عليه السلام) میفرماید:
« القَصدُ إلَى اللّه ِ بالقُلوبِ أبلَغُ مِن القَصدِ إلَيهِ بالبَدَنِ ، و حَرَكاتُ القُلوبِ أبلَغُ مِن حَرَكاتِ الأعمالِ ».
📕(مشكاة الأنوار : 448/1505 .)
« ره سپردن به سوى خدا با دلها، رساننده تر است تا ره سپردن به سوى او با بدن ، و حركتهاى دلها رساننده تر [به سر منزل مقصود] از حركتها و اعمال است.
🔅🔅🔅🔅🔅🔅
خوشا دردي كه درمانش تو باشي
خوشا راهي كه پايانش تو باشي
.......
#قرآن
👇👇👇👇
Eitaa.com/tadaburdarquran
پایان عنوان اول