eitaa logo
تدبر در قرآن
181 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
264 ویدیو
99 فایل
جلسات تدبر در قران استادضرابی که بین سالهای ۷۹ تا ۹۹ ضبط شده و به لطف الهی ادامه دارد ... ارتباط با ادمین : @z_ziaie
مشاهده در ایتا
دانلود
┄┄┅┅✿🍃🍃❀🌺❀🍃🍃✿┅┅┄┄ا بسم الله الرحمن الرحیم يَا أَيُّهَا الْمُزَّمِّلُ ﴿۱﴾ قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا ﴿۲﴾ نِصْفَهُ أَوِ انْقُصْ مِنْهُ قَلِيلًا ﴿۳﴾ اى جامه به خويشتن فرو پيچيده (۱) به پا خيز شب را مگر اندكى (۲) نيمى از شب يا اندكى از آن را بكاه (۳) 1⃣ 🧊 انسان باید خود را چگونه ببیند؟ 🌤خطاب « يَا أَيُّهَا الْمُزَّمِّلُ » انسان را متوجه ماهیت خود در دنیا« » (به خود پیچیده) می‌کند که ترکیبی است از لجن و روح، ( حیوانیّت و روحانیّت)، می‌تواند مقام بلند «خلیفه الهی» یا ذلت و حقارت«بل هم اضلّ» را دارا شود. 🌕علی علیه السلام فرمود: «عَجِبتُ لِمَن یَجهَل نَفسَه کیفَ یَعرِف ربَّه» 📗(غرر الحكم : 6270) « در شگفتم از كسى كه خود را نمى شناسد، چگونه پروردگارش را مى شناسد؟! » 🌕 در جای دیگر، حضرت می‌فرماید: « أفضَلُ الحِكمَةِ مَعرِفَةُ الإنسانِ نَفسَهُ و وُقوفُهُ عِندَ قَدرِهِ » 📗( غرر الحكم : ۳۱۰۵ .) برترين حكمت اين است كه انسان خود را بشناسد و اندازه خويش را نگه دارد.. گوهر معرفت آموز كه با خود ببري كه نصيب دگرانست نصاب زر و سيم 🔰استادضرابی / خرداد ۱۴۰۲ @Tadaburdarquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┄┄┅┅✿🍃🍃❀🌺❀🍃🍃✿┅┅┄┄ا بسم الله الرحمن الرحیم يَا أَيُّهَا الْمُزَّمِّلُ ﴿۱﴾ قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا ﴿۲﴾ نِصْفَهُ أَوِ انْقُصْ مِنْهُ قَلِيلًا ﴿۳﴾ 2⃣ ⭕️❌خداوند انسان را آگاه بر فجور و تقوی فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا (شمس/8) و برخوردار از تمایلات حیوانی (به صورت بالفعل)، و مستعد تقوی، روحانیّت (به صورت بالقوّه ) آفرید. ♨️به تعبیر امام خمینی (قدس‌سره) انسان حیوان بالفعل و انسان بالقوه است؛ یعنی جنبه حیوانیّت نیاز به آموزش ندارد؛ زیرا بالفعل موجود است، (شهوت خوردن ، آشامیدن ، خواب و آمیزش و ...) امّا جنبه روحانیّت بالقوه است و نیاز به آموزش و تربیت انبیاء و اولیای الهی دارد تا به شکوفایی و منصه ظهور برسد: 💢 در روایات نفس دارای مراحل گوناگون معرفی شده است: 🌕روزی کمیل بن زیاد به علی(ع) عرض کرد: « اُرِيدُ اَنْ تُعَرِّفَنِى نَفسِى قَالَ يَا كُمَيلُ وَ أَىُّ الاَنْفُسُ تُرِيدُ اَنْ اُعَرِّفَكَ ...» 📕 (آداب النفس، ج 1، ص 11) .یا امیرالمؤمنین نفسم را برایم تعریف کن تا آن را بهتر بشناسم. ✨حضرت فرمودند: «چهار برای انسان هست. نباتی که منشأ رشد و نمو است و که منشأ درک و احساس است و قدسی و الهی که خاص انبیا و اولیاست». جان پرورست قصة ارباب معرفت رمزي برو بپرس حديثي بيا بگو 🔰استادضرابی / خرداد ۱۴۰۲ @Tadaburdarquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┄┄┅┅✿🍃🍃❀🌺❀🍃🍃✿┅┅┄┄ا بسم الله الرحمن الرحیم يَا أَيُّهَا الْمُزَّمِّلُ ﴿۱﴾ قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا ﴿۲﴾ نِصْفَهُ أَوِ انْقُصْ مِنْهُ قَلِيلًا ﴿۳﴾ 3⃣ 🟩🟢 در قرآن نفس انسان با صفات مختلفی چون ، ، ، و یاد شده که هرکدام به مرتبه خاصی از آن دلالت دارند. ♻️انسان باید از پایین‌ترین مراتب وجود خود؛ یعنی نفس اماره، را در سفر به سوی خدا آغاز کند و رحل اقامت را در عالی‌ترین مراتب آن « فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ» (قمر/55) بیفکند؛ ❌ و باید بداند تا مقیم بیت نفس_أماره است، در معرض همه پلیدی‌ها قرار دارد؛ «إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّي» (یوسف/53) همانا نفس به کارهای بد امر می‌کند، مگر اینکه پروردگار به لطف خود رحم کند». ❌نفس آنچنان است که اگر توانا شود طغیان می‌کند؛ « كَلَّا إِنَّ الْإِنْسانَ لَيَطْغى‌ * أَنْ رَآهُ اسْتَغْنى‌ ؛ (علق/۶) زنهار همین‌که انسان خود را بی‌نیاز ببیند سرکشی می‌کند»، ❌ذاتا عجول است: « وَكَانَ الْإِنْسَانُ عَجُولًا ؛(إسرا/ ۱۱) انسان موجودی شتابگر است.» ❌ و حریص و منوع آفریده شده؛ « إِنَّ الْإِنْسانَ خُلِقَ هَلُوعاً * إِذا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعاً * وَ إِذا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعاً ؛ (معارج/۱۹) همانا انسان سخت حریص آفریده شده است، چون شر و زیانی به او برسد سخت جزع می‌کند و چون خیر به او برسد منع احسان می‌کند.» ❌ و سخت بخیل است « وَ كانَ الْإِنْسانُ قَتُوراً ؛». (إسراء /۱۰۰) ❌و دیگر اینکه کفر پیشه است: « وَإِنَّا إِذَا أَذَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنَّا رَحْمَةً فَرِحَ بِهَا وَإِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ فَإِنَّ الْإِنْسَانَ كَفُورٌ ؛ (شوری/۴۸) هنگامی‌که ما رحمتی را از خود به انسان می‌چشانیم بر اثر آن خوشحال می‌شود و همین‌که آثار سوء اعمالش را می‌گیرد کفران می‌کند. همانا انسان کفران پیشه است». و دیگر صفاتی از این دست که قرآن و روایات به معرفی آن پرداخته است. 🔰استادضرابی / خرداد ۱۴۰۲ @Tadaburdarquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┄┄┅┅✿🍃🍃❀🌺❀🍃🍃✿┅┅┄┄ا بسم الله الرحمن الرحیم يَا أَيُّهَا الْمُزَّمِّلُ ﴿۱﴾ قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا ﴿۲﴾ نِصْفَهُ أَوِ انْقُصْ مِنْهُ قَلِيلًا ﴿۳﴾ 4⃣ از طرف دیگر انسان در جنبه معنوی مستعد آن است که با تربیت الهی به بلند‌ترین مقام ستوده برسد: « وَ مِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكَ عَسى‌ أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُوداً ؛ (إسرا/ ۷۹) پاسی از شب را از خواب برخیز و قرآن (و نماز) بخوان، این یک وظیفه‌ اضافی برای توست تا پروردگارت تو را به مقامی در خور ستایش برانگیزد: نظر را نغز كن تا نغز بيني گذر از پوست کن تا مغز بيني در مصباح الشريعه از امام صادق عليه السلام نقل شده است که: « العُبودِيَّةُ جَوهَرَةٌ كُنهُها الرُّبوبيّةُ، فَما فُقِدَ في العُبوديّةِ وُجِدَ في الرُّبوبيّةِ، و ما خَفِيَ عَنِ الرُّبوبيّةِ اُصيبَ في العُبوديّةِ . (مصباح الشريعة : 536.) عبوديّت گوهرى است كه باطن آن ربوبيّت است؛ پس، آنچه در عبوديت يافت نشود ، در ربوبيّت يافت گردد و آنچه از ربوبيت مخفى بماند ، در عبوديّت به دست آيد.👇 از عبادت ني توان الله شد مي توان موسي كليم الله شد 🔰استادضرابی / خرداد ۱۴۰۲ @Tadaburdarquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┄┄┅┅✿🍃🍃❀🌺❀🍃🍃✿┅┅┄┄ا بسم الله الرحمن الرحیم يَا أَيُّهَا الْمُزَّمِّلُ ﴿۱﴾ قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا ﴿۲﴾ نِصْفَهُ أَوِ انْقُصْ مِنْهُ قَلِيلًا ﴿۳﴾ 5⃣ ⏹ امام خمینی (قدس سره) در شرح این حدیث فرمود: « كسى كه با قدم عبوديّت سير كند و داغ ذلّت بندگى را در ناصيه خود گذارد، وصول به عزّ ربوبيّت پيدا كند. طريق وصول به حقايق سير در مدارج است، و آنچه در عبوديّت از و مفقود شود در ظلّ حمايت ربوبيّت آن را مى‌يابد، تا به مقامى رسد كه حق تعالى سمع و بصر و دست و پاى او شود، چنانچه در حديث صحيح مشهور بين فريقين وارد است. چون از تصرّفات خود گذشت و مملكت وجود خود را يكسره حق كرد و خانه را به صاحب‌خانه واگذار نمود و فانى در عزّ ربوبيّت شد، صاحب‌خانه خود متصرّف در امور گردد، پس تصرّفات او تصرّف الهى گردد، چشم او الهى شود و با چشم حق بنگرد، و گوش او گوش الهى شود و به گوش حقّ بشنود (اشاره است به روايت قرب نوافل اصول كافى، ج ۴، ص ۵۳)». 📗 ( آداب الصلاة ، صفحه 8 تا 10) عيب خود گويم، به عمرم من نكردم بندگى اين عبادتها بود سرمايه شرمندگى دعوى "ايّاك نعبد" يك دروغى بيش نيست من كه در جان و سرم باشد هواى بندگى 🔰استادضرابی / خرداد ۱۴۰۲ @Tadaburdarquran
خلقت اعجاز انگیز تولید مروارید در دل صدف در اعماق آبها