eitaa logo
تدبر در قرآن
180 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
264 ویدیو
99 فایل
جلسات تدبر در قران استادضرابی که بین سالهای ۷۹ تا ۹۹ ضبط شده و به لطف الهی ادامه دارد ... ارتباط با ادمین : @z_ziaie
مشاهده در ایتا
دانلود
┄┄┅┅✿🍃🍃❀🌺❀🍃🍃✿┅┅┄┄ا بسم الله الرحمن الرحیم يَا أَيُّهَا الْمُزَّمِّلُ ﴿۱﴾ قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا ﴿۲﴾ نِصْفَهُ أَوِ انْقُصْ مِنْهُ قَلِيلًا ﴿۳﴾ 3⃣ 🟩🟢 در قرآن نفس انسان با صفات مختلفی چون ، ، ، و یاد شده که هرکدام به مرتبه خاصی از آن دلالت دارند. ♻️انسان باید از پایین‌ترین مراتب وجود خود؛ یعنی نفس اماره، را در سفر به سوی خدا آغاز کند و رحل اقامت را در عالی‌ترین مراتب آن « فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ» (قمر/55) بیفکند؛ ❌ و باید بداند تا مقیم بیت نفس_أماره است، در معرض همه پلیدی‌ها قرار دارد؛ «إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّي» (یوسف/53) همانا نفس به کارهای بد امر می‌کند، مگر اینکه پروردگار به لطف خود رحم کند». ❌نفس آنچنان است که اگر توانا شود طغیان می‌کند؛ « كَلَّا إِنَّ الْإِنْسانَ لَيَطْغى‌ * أَنْ رَآهُ اسْتَغْنى‌ ؛ (علق/۶) زنهار همین‌که انسان خود را بی‌نیاز ببیند سرکشی می‌کند»، ❌ذاتا عجول است: « وَكَانَ الْإِنْسَانُ عَجُولًا ؛(إسرا/ ۱۱) انسان موجودی شتابگر است.» ❌ و حریص و منوع آفریده شده؛ « إِنَّ الْإِنْسانَ خُلِقَ هَلُوعاً * إِذا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعاً * وَ إِذا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعاً ؛ (معارج/۱۹) همانا انسان سخت حریص آفریده شده است، چون شر و زیانی به او برسد سخت جزع می‌کند و چون خیر به او برسد منع احسان می‌کند.» ❌ و سخت بخیل است « وَ كانَ الْإِنْسانُ قَتُوراً ؛». (إسراء /۱۰۰) ❌و دیگر اینکه کفر پیشه است: « وَإِنَّا إِذَا أَذَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنَّا رَحْمَةً فَرِحَ بِهَا وَإِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ فَإِنَّ الْإِنْسَانَ كَفُورٌ ؛ (شوری/۴۸) هنگامی‌که ما رحمتی را از خود به انسان می‌چشانیم بر اثر آن خوشحال می‌شود و همین‌که آثار سوء اعمالش را می‌گیرد کفران می‌کند. همانا انسان کفران پیشه است». و دیگر صفاتی از این دست که قرآن و روایات به معرفی آن پرداخته است. 🔰استادضرابی / خرداد ۱۴۰۲ @Tadaburdarquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┄┄┅┅✿🍃🍃❀🌺❀🍃🍃✿┅┅┄┄ا بسم الله الرحمن الرحیم يَا أَيُّهَا الْمُزَّمِّلُ ﴿۱﴾ قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا ﴿۲﴾ نِصْفَهُ أَوِ انْقُصْ مِنْهُ قَلِيلًا ﴿۳﴾ 4⃣ از طرف دیگر انسان در جنبه معنوی مستعد آن است که با تربیت الهی به بلند‌ترین مقام ستوده برسد: « وَ مِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكَ عَسى‌ أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُوداً ؛ (إسرا/ ۷۹) پاسی از شب را از خواب برخیز و قرآن (و نماز) بخوان، این یک وظیفه‌ اضافی برای توست تا پروردگارت تو را به مقامی در خور ستایش برانگیزد: نظر را نغز كن تا نغز بيني گذر از پوست کن تا مغز بيني در مصباح الشريعه از امام صادق عليه السلام نقل شده است که: « العُبودِيَّةُ جَوهَرَةٌ كُنهُها الرُّبوبيّةُ، فَما فُقِدَ في العُبوديّةِ وُجِدَ في الرُّبوبيّةِ، و ما خَفِيَ عَنِ الرُّبوبيّةِ اُصيبَ في العُبوديّةِ . (مصباح الشريعة : 536.) عبوديّت گوهرى است كه باطن آن ربوبيّت است؛ پس، آنچه در عبوديت يافت نشود ، در ربوبيّت يافت گردد و آنچه از ربوبيت مخفى بماند ، در عبوديّت به دست آيد.👇 از عبادت ني توان الله شد مي توان موسي كليم الله شد 🔰استادضرابی / خرداد ۱۴۰۲ @Tadaburdarquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┄┄┅┅✿🍃🍃❀🌺❀🍃🍃✿┅┅┄┄ا بسم الله الرحمن الرحیم يَا أَيُّهَا الْمُزَّمِّلُ ﴿۱﴾ قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا ﴿۲﴾ نِصْفَهُ أَوِ انْقُصْ مِنْهُ قَلِيلًا ﴿۳﴾ 5⃣ ⏹ امام خمینی (قدس سره) در شرح این حدیث فرمود: « كسى كه با قدم عبوديّت سير كند و داغ ذلّت بندگى را در ناصيه خود گذارد، وصول به عزّ ربوبيّت پيدا كند. طريق وصول به حقايق سير در مدارج است، و آنچه در عبوديّت از و مفقود شود در ظلّ حمايت ربوبيّت آن را مى‌يابد، تا به مقامى رسد كه حق تعالى سمع و بصر و دست و پاى او شود، چنانچه در حديث صحيح مشهور بين فريقين وارد است. چون از تصرّفات خود گذشت و مملكت وجود خود را يكسره حق كرد و خانه را به صاحب‌خانه واگذار نمود و فانى در عزّ ربوبيّت شد، صاحب‌خانه خود متصرّف در امور گردد، پس تصرّفات او تصرّف الهى گردد، چشم او الهى شود و با چشم حق بنگرد، و گوش او گوش الهى شود و به گوش حقّ بشنود (اشاره است به روايت قرب نوافل اصول كافى، ج ۴، ص ۵۳)». 📗 ( آداب الصلاة ، صفحه 8 تا 10) عيب خود گويم، به عمرم من نكردم بندگى اين عبادتها بود سرمايه شرمندگى دعوى "ايّاك نعبد" يك دروغى بيش نيست من كه در جان و سرم باشد هواى بندگى 🔰استادضرابی / خرداد ۱۴۰۲ @Tadaburdarquran
خلقت اعجاز انگیز تولید مروارید در دل صدف در اعماق آبها
┄┄┅┅✿🍃🍃❀🌺❀🍃🍃✿┅┅┄┄ا بسم الله الرحمن الرحیم يَا أَيُّهَا الْمُزَّمِّلُ ﴿۱﴾ قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا ﴿۲﴾ نِصْفَهُ أَوِ انْقُصْ مِنْهُ قَلِيلًا ﴿۳﴾ 6⃣ 🌫 استاد شهید مطهری این حدیث شریف را در کتاب آزادی معنوی اینگونه شرح می‌کند: ⏹«... امام صادق به فضیل فرمود: «یا فُضَیلُ اَلْعُبودِیَّةُ جَوْهَرَةٌ کنْهُهَا الرُّبوبِیَّةُ» (خیلی جمله ی عجیبی است و از یک نظر جمله ی زننده ای هم هست). فضیل! آیا تو می دانی که چیست؟ آیا می دانی عبودیت چه گوهری است؟ عبودیت گوهری است که ظاهرش عبودیت است و کنه و نهایت و باطنش، آخرین منزل و هدف و مقصدش است. ممکن است بگویید یعنی چه؟ آیا امام جعفر صادق خواسته بفرماید که عبودیت اولش بندگی است و آخرش خدایی؟ آیا می خواهد بگوید که یک بنده از بندگی به خدایی می رسد؟ نه، در تعبیرات ائمه هرگز چنین تعبیراتی نمی آید. ⏏️ اهل عرفان برای اینکه مردم دیگر را دست بیندازند، معانی ای که در نظر می گیرند با یک تعبیراتی می گویند که دیگران تکان بخورند و ناراحت بشوند. ⏺ اصلاً معنی ربوبیّت یعنی تسلط، خداوندگاری، نه خدایی. فرق است میان خداوندگاری و خدایی. خداوندگاری یعنی صاحب بودن، صاحب اختیار بودن. در قضیه اصحاب الفیل... عبد المطلب گفت: «اَنَا رَبُّ الْاِبِلِ وَ لِلْبَیْتِ رَبٌّ» من خداوندگار شتران هستم و آن خانه هم از خود خداوندگاری دارد... 🔼 اوّلین درجه ربوبیّت و خداوندگاری که در نتیجه عبودیت پیدا می شود این است که انسان ربّ و مالک نفس خودش می شود، تسلط بر نفس خودش پیدا می کند. ... یک درجه برویم بالاتر، مالک خاطرات نفس خودمان، خاطرات ضمیر خودمان [باشیم]... «إِنَّ اَلصَّلاةَ تَنْهی عَنِ اَلْفَحْشاءِ وَ اَلْمُنْکرِ» ... تقوا یعنی چه؟ یعنی خود نگهداری. خود نگهداری یعنی چه؟ یعنی تسلط بر نفس. اِنَّ تَقْوَی اللّهِ حَمَتْ اَولیاءَ اللّهِ مَحارِمَهُ وَ اَلْزَمَتْ قُلوبَهُمْ مَخافَتَهُ. 📕( نهج البلاغه، خطبه ۱۱۳) امام علی علیه السلام می فرماید تقوای الهی یک خاصیتش این است که انسان را از محرمات الهی نگهداری می کند. خاصیت دیگرش این است که خوف خدا را در دل انسان جایگزین می سازد... 🔰استادضرابی / خرداد ۱۴۰۲ @Tadaburdarquran 👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نتیجه عبودیت تسلط بر نفس است ...... 📍بشنوید سخنان ارزشمند استاد شهید مطهری را در این باب 👇
┄┄┅┅✿🍃🍃❀🌺❀🍃🍃✿┅┅┄┄ا بسم الله الرحمن الرحیم يَا أَيُّهَا الْمُزَّمِّلُ ﴿۱﴾ قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا ﴿۲﴾ نِصْفَهُ أَوِ انْقُصْ مِنْهُ قَلِيلًا ﴿۳﴾ 7⃣ (ادامه کلام استاد شهید) ....تسلط بر همان است که امام صادق فرمود (اَلْعُبُودیّةُ جوهَرَةٌ کنْهُهَا الرُّبوبیَّة)... قرآن و نهج البلاغه و امام جعفر صادق و امام زین العابدین (ع) هرچه که کلمات را متفرّق و به زبانهای مختلف گفته باشند ولی وقتی که شما نگاه می‌کنید می‌بینید همه یک را دریافته اند و یک حقیقت را ذکر می کنند. ما در دو آیه از آیات قرآن اینچنین می خوانیم، یعنی در دو جا این آیه تکرار شده است: «یا أَیُّهَا اَلَّذِینَ آمَنُوا اِسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ اَلصَّلاةِ»( بقره،آیه ۱۵۳) ای اهل ایمان! از نماز و از صبر -که به روزه تفسیر شده است- کمک بگیرید. این تعبیر خیلی عجیب است! به ما می گویند از نماز استمداد کن، از روزه استمداد کن، یعنی تو نمی دانی که این نماز چه منبع نیرویی است! این روزه چه منبع نیرویی است! اگر به شما گفتند نماز بخوانید، شما را به یک منبع نیرو هدایت کرده‌اند و اگر گفته‌اند روزه بگیرید شما را به یک منبع نیرو هدایت کرده‌اند. برای اینکه بر نفس و روح خودتان مسلط بشوید نماز بخوانید، روزه بگیرید. 🟡 اَلْعُبودیَّةُ جَوْهَرَةٌ کنْهُهَا اَلرُّبوبیَّةُ. حال آیا این ربوبیت و تسلط به همین جا خاتمه پیدا می کند؟ نه، ... بالاتر از این هم درجه ای هست؟ بله، یک انسان -لااقل درباره خودتان- می شوید. 💎حتی می توانید روی بدن خودتان اثر بگذارید، اعجاز کنید، کرامت کنید، در نتیجه عبودیت که «جوْهرةٌ کنهها الرُّبوبیَّة» نتیجه عبودیت تسلط است. آیا بالاتر از این هم هست؟ 🟡 بله، قرآن درباره عیسی بن مریم نقل می کند) البته به اذن اللّه؛ خدا به آنها چنین قدرتی داده است. اذن خدا همان قدرتی است که خدا افاضه می کند: «وَ تُبْرِئُ اَلْأَکمَهَ وَ اَلْأَبْرَصَ بِإِذْنِی وَ إِذْ تُخْرِجُ الْمَوْتی بِإِذْنِی»( مائده، آیه ۱۱۰)یا در آیه ی دیگر: «وَ أُحْییِ الْمَوْتی بِإِذْنِ اَللّهِ».(آل عمران ،آیه ۴۹) این یک درجه بالاتر است. 🟡امام علی علیه السلام از آن عبدها و بنده هایی است که به این خداوندگاری نائل شده است. ... در مناجاتهای خودش عرض می کند: خدایا! «کفی لی فَخراً اَنْ اَکونَ لَک عَبْداً وَ کفی لی عِزّاً اَنْ تَکونَ لی رَبّاً». خدایا! این افتخار برای من بس که بنده تو باشم و این عزت و شرافت برای من بس که تو رب و خداوندگار و پروردگار من باشی...» 📗(آزادی معنوی،مطهری، ج1،ص44-51) ط-صدرا  گر تو خواهي حري و دل زندگي بندگي كن بندگي كن بندگي از خودي بگذر كه تا يابي خدا فاني حق شو كه تا يابي بقا چون ز خود رستي همه برهان شدي چون كه گفتي بنده ام سلطان شدي 🌷صلی الله علی محمد و آله.🌷 🔰استادضرابی / خرداد ۱۴۰۲ @Tadaburdarquran پایان
تدبر در قرآن
ابتدای بحث تدبردر آیات یک تا سه / سوره مزمل 👆
سلام وعرض ادب وتبریک میلاد امام رئوف حضور محترم اعضای کانال درسهایی از 🪴ازینکه با ما در راه تدبر قرآنی همراه هستید بسیار سپاسگزاریم 🟥🟧🟨🌺 چند نکته در مورد استفاده بهتر از درسهای تدبر قرآنی را لازم می دانم بعرض برسانم : ✅اولین پیامهای کانال در باب مفهوم را مطالعه فرمایید ✅از سوره ناس در سال ۹۹ شروع کردیم واینک سوره انسان هستیم (سیر اخر به ابتدا ) ✅در بارگذاری ترتیبی سوره ها در کانال چند سوره از جز سی بدلیل هماهنگی وهمراهی با گروه تدبر وارد نشده بعد ازینکه استاد سوره جدید وبروز را ارائه فرمودند تا فاصله درس بعدی ، اون عقب افتادگی ها بیاری خدا در حال جبران است در تکمیل سوره های جز سی الان به سوره ضحی رسیدیم..... ✅ برای درک آسانتر وبهتر متون هر بخش از سوره ؛ اگر برایتان مقدور است صوت را همراه با متن مرور بفرمایید ✅ روزانه با ما همراه باشید تا پیوستگی درسها و ارتباط مباحث باهم بهتر حفظ شود 🟩🟦🟪🌺 ✅ چنانچه در خلال مطالعه ی بحث ها برای شما ابهام یا سوالی پیش آید می توانید آن مسئله را بصورت پرسش یا پیام تدبری خودتان در گروه تدبر همگانی مطرح بفرمایید https://eitaa.com/joinchat/3564240950Ce29bc1101f وپاسخ استاد گرامی را دریافت کنید ➰➰➰➰➰➰➰ پرسش تقوای فکر است ➰➰➰➰➰➰➰➰ ✅ پیام سنجاق شده بالای کانال را جهت اطلاعات بیشتر مطالعه فرمایید ✅ با ثبت کلمه یا موضوع مورد نظر می توانید در کانال جستجو کنید 🌺🟨🟧🟥 ✅ انتقادات وپیشنهادات خود را جهت اصلاح کار و رفع ابهامات با ما در میان بگذارید ارتباط با ادمین : @z_ziaie ☀️خداوند به ما توفیق تدبر وتفکر در کلام نورانی وراه گشای خود را عنایت بفرماید وبا شناخت بهتر مفاهیم قرآنی راهی بسوی سعادت و معرفت امام زمان علیه السلام پیدا کنیم انشالله Eitaa.com/tadaburdarquran