eitaa logo
تدبر در قرآن
180 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
264 ویدیو
99 فایل
جلسات تدبر در قران استادضرابی که بین سالهای ۷۹ تا ۹۹ ضبط شده و به لطف الهی ادامه دارد ... ارتباط با ادمین : @z_ziaie
مشاهده در ایتا
دانلود
6.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دل‌ها را چه چیز به انکار آیات خداوند وا می‌دارد؟ @Tadaburdarquran
تدبر در قرآن
💥💥💥💥💥💥 💥 بسم الله الرحمن الرحیم #تدبر_در_قران #سوره_ناس استادضرابی ۹۹ #من الجنة و الناس» یکی از
💥💥💥💥💥💥 💥 بسم الله الرحمن الرحیم الجنة و الناس» 🔹یکی از توجهات خوب در ایه شریفه اینست که خداوند «سنت امتحان و آزمایش »‌ رابرای انسانهاقرار داده است ؛ 🔹قرآن فلسفه خلقت را میداند 💥« لِیَجْعَلَ ما یُلْقِی الشَّیْطانُ فِتْنَةً لِلَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَ الْقاسِیَةِ قُلُوبُهُمْ وَ إِنَّ الظَّالِمِینَ لَفِی شِقاقٍ بَعِیدٍ» هدف این بود که خداوند القاءى شیطان را آزمونى قرار دهد براى آنها که در دلهایشان بیمارى است، و آنها که سنگدل اند؛ و ظالمان در عداوت شدید دور از حقّ قرار گرفته اند![ حج ۵۳] ؛ 💥«احسب النّاسُ ان یترکوا و هم لا یفتنون. آیا مردم گمان کردند همین که بگویند: «ایمان آوردیم»، به حال خود رها مى شوند و آزمایش نخواهند شد؟![ عنکبوت،۲.]. 🔹خلقت شیطان هم خود وسیله اى براى آزمایش انسان هاست، زیرا انسان با توجه به این مسأله سعى مى کند با انواع مکر و حیله هاى او مبارزه کند و با کمک و استمداد از و الهى، در برابر انواع توطئه ها و برنامه ها و نیرنگ هاى انس و جن مقاومت کند ، واز پله‌های کمال بالا برود. 🔹 خداوند شیطان را جبراً شیطان (به عنوان موجودى شریر و موذى) نیافرید بلکه پس از خلقت، آن قدر عبادت خدا را انجام داد که در زمره فرشتگان قرار گرفت ونشان داد که می تواند اهل انتخاب باشد..... ⭕️بحث وشرح کامل شیطان شناسی و پناهندگی را ذیل مباحث تدبر سوره ناس وفلق در همین کانال بخوانید استادضرابی / ۱۳۹۹ @Tadaburdarquran
🌄شاهدی از کلام مولا در عبرت از شیطان امام على(علیه السلام) در این باره مى فرماید: « فَاعْتَبِرُوا بِمَا کَانَ مِنْ فِعْلِ اللَّهِ بِإِبْلِیسَ إِذْ أَحْبَطَ عَمَلَهُ الطَّوِیلَ وَ جَهْدَهُ الْجَهِیدَ وَ کَانَ قَدْ عَبَدَ اللَّهَ سِتَّةَ آلَافِ » بندگان خدا به آنچه خداوند با برخورد نمود عبرت گیرید ، پس از آنکه خداوند اعمال طولانی ابلیس را باطل نمود ؛ در حالیکه او شش هزار سال عبادت نموده بود. پس این خود شیطان بود که با اختیارات خود از امر الهى تخلف کرد و از سجده بر آدم امتناع نمود و بدین روى، مطرود رحمت الهى شد. 📒خطبه قاصعه 🗳🗳🗳🗳🗳
┄┄┅┅✿🍃🍃❀🌺❀🍃🍃✿┅┅┄┄ا بسم الله الرحمن الرحیم يَا أَيُّهَا الْمُزَّمِّلُ ﴿۱﴾ قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا ﴿۲﴾ نِصْفَهُ أَوِ انْقُصْ مِنْهُ قَلِيلًا ﴿۳﴾ اى جامه به خويشتن فرو پيچيده (۱) به پا خيز شب را مگر اندكى (۲) نيمى از شب يا اندكى از آن را بكاه (۳) 1⃣ 🧊 انسان باید خود را چگونه ببیند؟ 🌤خطاب « يَا أَيُّهَا الْمُزَّمِّلُ » انسان را متوجه ماهیت خود در دنیا« » (به خود پیچیده) می‌کند که ترکیبی است از لجن و روح، ( حیوانیّت و روحانیّت)، می‌تواند مقام بلند «خلیفه الهی» یا ذلت و حقارت«بل هم اضلّ» را دارا شود. 🌕علی علیه السلام فرمود: «عَجِبتُ لِمَن یَجهَل نَفسَه کیفَ یَعرِف ربَّه» 📗(غرر الحكم : 6270) « در شگفتم از كسى كه خود را نمى شناسد، چگونه پروردگارش را مى شناسد؟! » 🌕 در جای دیگر، حضرت می‌فرماید: « أفضَلُ الحِكمَةِ مَعرِفَةُ الإنسانِ نَفسَهُ و وُقوفُهُ عِندَ قَدرِهِ » 📗( غرر الحكم : ۳۱۰۵ .) برترين حكمت اين است كه انسان خود را بشناسد و اندازه خويش را نگه دارد.. گوهر معرفت آموز كه با خود ببري كه نصيب دگرانست نصاب زر و سيم 🔰استادضرابی / خرداد ۱۴۰۲ @Tadaburdarquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┄┄┅┅✿🍃🍃❀🌺❀🍃🍃✿┅┅┄┄ا بسم الله الرحمن الرحیم يَا أَيُّهَا الْمُزَّمِّلُ ﴿۱﴾ قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا ﴿۲﴾ نِصْفَهُ أَوِ انْقُصْ مِنْهُ قَلِيلًا ﴿۳﴾ 2⃣ ⭕️❌خداوند انسان را آگاه بر فجور و تقوی فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا (شمس/8) و برخوردار از تمایلات حیوانی (به صورت بالفعل)، و مستعد تقوی، روحانیّت (به صورت بالقوّه ) آفرید. ♨️به تعبیر امام خمینی (قدس‌سره) انسان حیوان بالفعل و انسان بالقوه است؛ یعنی جنبه حیوانیّت نیاز به آموزش ندارد؛ زیرا بالفعل موجود است، (شهوت خوردن ، آشامیدن ، خواب و آمیزش و ...) امّا جنبه روحانیّت بالقوه است و نیاز به آموزش و تربیت انبیاء و اولیای الهی دارد تا به شکوفایی و منصه ظهور برسد: 💢 در روایات نفس دارای مراحل گوناگون معرفی شده است: 🌕روزی کمیل بن زیاد به علی(ع) عرض کرد: « اُرِيدُ اَنْ تُعَرِّفَنِى نَفسِى قَالَ يَا كُمَيلُ وَ أَىُّ الاَنْفُسُ تُرِيدُ اَنْ اُعَرِّفَكَ ...» 📕 (آداب النفس، ج 1، ص 11) .یا امیرالمؤمنین نفسم را برایم تعریف کن تا آن را بهتر بشناسم. ✨حضرت فرمودند: «چهار برای انسان هست. نباتی که منشأ رشد و نمو است و که منشأ درک و احساس است و قدسی و الهی که خاص انبیا و اولیاست». جان پرورست قصة ارباب معرفت رمزي برو بپرس حديثي بيا بگو 🔰استادضرابی / خرداد ۱۴۰۲ @Tadaburdarquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا