eitaa logo
تدبر در قرآن
181 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
264 ویدیو
99 فایل
جلسات تدبر در قران استادضرابی که بین سالهای ۷۹ تا ۹۹ ضبط شده و به لطف الهی ادامه دارد ... ارتباط با ادمین : @z_ziaie
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بخش بعدی سوره مزمل آیات ۸ و۹ 👇🪴 بسم الله الرحمن الرحیم وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ وَتَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا ﴿۸﴾ رَبُّ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ فَاتَّخِذْهُ وَكِيلًا ﴿۹﴾ و نام پروردگار خود را ياد كن و تنها به او بپرداز (۸) (اوست) پروردگار خاور و باختر خدايى جز او نيست پس او را كارساز خويش اختيار كن (۹) 👇🪴
🍀🌱🍀🌱🍀🌱🍀🌱🍀 وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ وَتَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا ﴿۸﴾ رَبُّ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ فَاتَّخِذْهُ وَكِيلًا ﴿۹﴾ 🍀 پروردگار خود را یاد کن، از همه بگسل و به او پیوند! 🌱« وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ وَتَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا » «و نام پروردگار خود را یاد کن و تنها به او بپرداز.» تَبَتُّل، در لغت به معنای جدا و قطع شدن از اصل خویش است؛ از این رو نهال خرما را که از نخل مادر جدا و بی‌نیاز می‌گردد، بتول می‌نامند 📕(اقرب الموارد، 28/1). که از القاب حضرت زهرا (علیهاالسلام) است. / آیات ۸ و۹ / صفحه اول استادضرابی _تیر ۱۴۰۲ @tadaburdarquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍀🌱🍀🌱🍀🌱🍀🌱🍀 وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ وَتَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا ﴿۸﴾ رَبُّ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ فَاتَّخِذْهُ وَكِيلًا ﴿۹﴾ 🍀 پروردگار خود را یاد کن، از همه بگسل و به او پیوند! ...اما اهل عرفان محتوایی عرفانی به آن داده‌اند. ایشان این کلمه را از آیه‌ 8 سوره‌ مزمل: «وَ تَبَتَّلْ اِلیهِ تَبْتیلا» (اخلاص خویش را برای خدا اخلاصی کامل گردان) گرفته، و بر اساس آیات دیگری مانند: «... وَمَن یَتَوَکَّلْ عَلَی اللهِ فَهُوَ حَسْبُهُ اِنَّ اللهَ بالغُ اَمْرِه» (طلاق، 3) «... و هر كس بر خدا توكل كند، كفایت امرش را مى‏كند; خداوند فرمان خود را به انجام مى‏رساند; و خدا براى هر چیزى اندازه‏اى قرار داده است.» و « أَلَيْسَ اللَّهُ بِكَافٍ عَبْدَهُ…» (زمر: ۳۶): آیا خداوند کفایت‌کنندۀ بنده‌اش نیست؟… و روایاتی چون: «مُوتُوا قَبْلَ أنْ تَمُوتُوا» (بحارالانوار ج 72، ص 59.) یعنی « قبل از این که مرگ شما فرا برسد و شما را به قبر ببرند بمیرید. (باید زنده شوید و با فهم و اراده باشید)» گفته اند در ، تعلق به دنیا بر اهل آخرت حرام است و بر اهل الله، تعلق به دنیا و آخرت، هر دو حرام است. از این رو « » یکی از مقامات سیروسلوک عارفان به سوی الله است که عارف و سالک در این مقام از تمامی ماسوی الله منقطع و بریده شده و با تمام وجود به حق می‌پیوندد و تسلیم اراده‌ خداوند می‌گردد. / آیات ۸ و۹ / صفحه دوم استادضرابی _تیر ۱۴۰۲ @tadaburdarquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍀🌱🍀🌱🍀🌱🍀🌱🍀 وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ وَتَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا ﴿۸﴾ رَبُّ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ فَاتَّخِذْهُ وَكِيلًا ﴿۹﴾ 🍀 پروردگار خود را یاد کن، از همه بگسل و به او پیوند! ....از آنجایی که آدمی از خاک است و اسیر تعلقات مادی است، تنها با مشقت و دشواری می‌تواند از تعلق به طبیعت، که مام اوست، ببرد و جدا گردد تا از دنیای مادی رها شده، به حق که مقصد و مقصود نهائی است، بپیوندد، و آنکه به خدای تعالی یافته و از همه چیز غیر از خدا منقطع شود به هیچ چیز دنیائی و حتی آخرتی توجهی نداشته باشد، این انقطاع موجب بقای سرمدی و حیات پاک و ابدی می‌گردد 📕 (نص النصوص، 320). 🪴سالک در « تَبَتُّل » از هر چیزی که او را در تردید و شک و دودلی در طریقت و رهسپاری به سوی الله گرفتار سازد، رها شده و از تمام لذائذ زودگذر زندگی که مانع پیشرفت و ترقی او هستند چشم می‌پوشد و بر ترس و امید بی حاصل به علایق مادی خود چیره می‌شود؛ 🌱 فقط به خداوند امید می‌بندد و به رضای او تسلیم و در مقابل اراده‌ الهی خاضع و فرمانبردار می‌شود 📕(شرح منازل السائرین، 52). 🌱در تبتل عارف سالک از سه چیز به سه چیز دیگر باز می‌گردد: از دوزخ به بهشت و از دنیا به آخرت و از خویشتن به حق و هر یک از این بازگشت ها خود دارای مراحلی سه‌گانه هستند، فی المثل: بازگشت از دوزخ به بهشت بستگی دارد به بازگشت از حرام به حلال، و از کینه و عداوت به نصیحت(خیر خواهی)، از دلیری ( بر مخالفت با حق) به ترس. 🌱چنانکه بازگشت از دنیا به آخرت نیز به سه مرحله‌ بازگشت از حرص به قناعت، و علایق به فراغت، و اشتغال به انابت مربوط است 🌱 و همچنین بازگشت از خویشتن به حق نیز بستگی به بازگشت از دعوی بی‌نیازی و از لجاجت به تسلیم و از اختیار به تفویض دارد . 📕(صد میدان/ 58). از مقامات تبتل تا فنا پایه پایه تا ملاقات خدا / آیات ۸ و۹ / صفحه سوم استادضرابی _تیر ۱۴۰۲ @tadaburdarquran
وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ وَتَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا.mp3
17.36M
🍀 پروردگار خود را یاد کن، از همه بگسل و به او پیوند! / آیات ۸ و۹ @tadaburdarquran 🍀🌱🍀🌱🍀🌱🍀🌱
🍀🌱🍀🌱🍀🌱🍀🌱🍀 وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ وَتَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا ﴿۸﴾ رَبُّ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ فَاتَّخِذْهُ وَكِيلًا ﴿۹﴾ 🍀 پروردگار خود را یاد کن، از همه بگسل و به او پیوند! لازم به یادآوری است که مراد از « » كه در قرآن بدان فرمان داده شده با اعراض از دنيا، ترك لذّات حلال، عزلت گزينى و رهبانيت و دورى از خلق كه در روايات از آن نهى شده است 📕(كنزالعمال، ج‌1، ص‌220) 🚫 دو مقوله جداگانه‌اند و اين معنا كه از آن به «» تعبير مى‌شود نه تنها در قرآن و احاديث به آن تشويق نشده، بلكه به شدّت از آن نهى شده است. مفسران با استفاده از آياتى مانند «يـاَيُّهَا الَّذينَ ءامَنوا لا تُحَرِّموا طَیِّبَاتِ ما اَحَلَّ اللّهُ لَكُم»(مائده/87) و « قُل مَن حَرَّمَ زينَةَ اللّهِ الَّتى اَخرَجَ لِعِبادِهِ و طَیِّبَاتِ مِنَ الرِّزقِ...» (اعراف/ 32)، و با استناد به رواياتى مانند « أنَّ النَّبيَّ صلَّى اللَّهُ عليهِ وسلَّمَ نهَى عنِ التَّبتُّلِ » 📕 ( مسند احمد، ج‌6، ص‌125، 157.) يا ماجراى عثمان‌بن مظعون كه لذّتها را بر خود حرام كرده بود و برخورد شديد پيامبر(صلى الله عليه وآله)با وى 📕(الكافى، ج‌5، ص‌494) و نيز حديث « لا رُهْبَانِیَّةَ و لا تَبَتُّل فِی الْاِسِلَامِ » 📕( عیون‌الاخبار ، ج ۴،ص ۱۸) به تبيين اين نوع پرداخته و يادآور شده‌اند كه مقصود از اين ، بريدن از مردم و پيمودن طريق رهبانيت و ترك ازدواج و حرام كردن لذّتها برخویش است / آیات ۸ و۹ / صفحه چهارم استادضرابی _تیر ۱۴۰۲ @tadaburdarquran
🍀🌱🍀🌱🍀🌱🍀🌱🍀 وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ وَتَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا ﴿۸﴾ رَبُّ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ فَاتَّخِذْهُ وَكِيلًا ﴿۹﴾ 🌄 آفریدگار عظمت‌ها، پدید آورنده مشرق‌ها و مغرب‌ها! 🟡« رَبُّ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ فَاتَّخِذْهُ وَكِيلًا » همان پروردگار مشرق و مغرب که معبودى جز او نیست، او را وکیل، حافظ و یاور خود انتخاب کن. 🟡 تعبیر رَبُّ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ ،در حقیقت دلیلى است براى موضوع بر خدا، چگونه انسان بر او توکل نکند، و کار خویش را به او نسپارد، در حالى که مشرق و مغرب عالم، یعنى مجموعه جهان هستى در زیر سیطره حکومت و ربوبیت او قرار دارد، و تنها معبود شایسته پرستش است و در پهنه جهان هستى غیر از او حاکم و فرمانروا، منعم، مربى و معبودی نیست. 🟡در مقصود آیه « رَبُّ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ ... » ممکن است گفته شود، همان خدایی که قادر است خورشید با عظمت را هر روزی در مشرق و مغرب جدیدی قرار دهد، که میلیونها سال دورة سالانة خود را بی کم و کاست طی کند، قادر است بار دیگر انسان را به زندگی باز گرداند و حیات نوینی بخشد و یا گروهی را ببرد و گروهی شایسته تر جانشین آنها کند. / آیات ۸ و۹ / صفحه پنجم استادضرابی _تیر ۱۴۰۲ @tadaburdarquran