فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مادر گرامی شهید رستگار ومعجزه قرانی
🌷🌷🌷🌷🌷
@tadaburdarquran
بخش بعدی سوره مزمل آیات ۸ و۹
👇🪴
بسم الله الرحمن الرحیم
وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ وَتَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا ﴿۸﴾ رَبُّ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ فَاتَّخِذْهُ وَكِيلًا ﴿۹﴾
و نام پروردگار خود را ياد كن و تنها به او بپرداز (۸) (اوست) پروردگار خاور و باختر خدايى جز او نيست پس او را كارساز خويش اختيار كن (۹)
👇🪴
🍀🌱🍀🌱🍀🌱🍀🌱🍀
وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ وَتَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا ﴿۸﴾ رَبُّ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ فَاتَّخِذْهُ وَكِيلًا ﴿۹﴾
🍀 پروردگار خود را یاد کن، از همه بگسل و به او پیوند!
🌱« وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ وَتَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا »
«و نام پروردگار خود را یاد کن و تنها به او بپرداز.»
تَبَتُّل، در لغت به معنای جدا و قطع شدن از اصل خویش است؛
از این رو نهال خرما را که از نخل مادر جدا و بینیاز میگردد، بتول مینامند
📕(اقرب الموارد، 28/1).
که از القاب حضرت زهرا (علیهاالسلام) است.
#تدبر_در_قرآن
#سوره_مزمل/ آیات ۸ و۹ / صفحه اول
#تبتیل
استادضرابی _تیر ۱۴۰۲
@tadaburdarquran
🍀🌱🍀🌱🍀🌱🍀🌱🍀
وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ وَتَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا ﴿۸﴾ رَبُّ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ فَاتَّخِذْهُ وَكِيلًا ﴿۹﴾
🍀 پروردگار خود را یاد کن، از همه بگسل و به او پیوند!
...اما اهل عرفان محتوایی عرفانی به آن دادهاند.
ایشان این کلمه را از آیه 8 سوره مزمل: «وَ تَبَتَّلْ اِلیهِ تَبْتیلا» (اخلاص خویش را برای خدا اخلاصی کامل گردان) گرفته،
و بر اساس آیات دیگری مانند: «... وَمَن یَتَوَکَّلْ عَلَی اللهِ فَهُوَ حَسْبُهُ اِنَّ اللهَ بالغُ اَمْرِه» (طلاق، 3) «... و هر كس بر خدا توكل كند، كفایت امرش را مىكند;
خداوند فرمان خود را به انجام مىرساند;
و خدا براى هر چیزى اندازهاى قرار داده است.»
و « أَلَيْسَ اللَّهُ بِكَافٍ عَبْدَهُ…» (زمر: ۳۶): آیا خداوند کفایتکنندۀ بندهاش نیست؟…
و روایاتی چون: «مُوتُوا قَبْلَ أنْ تَمُوتُوا» (بحارالانوار ج 72، ص 59.)
یعنی « قبل از این که مرگ شما فرا برسد و شما را به قبر ببرند بمیرید. (باید زنده شوید و با فهم و اراده باشید)»
گفته اند در #تَبَتُّل، تعلق به دنیا بر اهل آخرت حرام است
و بر اهل الله، تعلق به دنیا و آخرت، هر دو حرام است.
از این رو « #تَبَتُّل » یکی از مقامات سیروسلوک عارفان به سوی الله است که عارف و سالک در این مقام از تمامی ماسوی الله منقطع و بریده شده و با تمام وجود به حق میپیوندد و تسلیم اراده خداوند میگردد.
#تدبر_در_قرآن
#سوره_مزمل/ آیات ۸ و۹ / صفحه دوم
#تبتیل
استادضرابی _تیر ۱۴۰۲
@tadaburdarquran
🍀🌱🍀🌱🍀🌱🍀🌱🍀
وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ وَتَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا ﴿۸﴾ رَبُّ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ فَاتَّخِذْهُ وَكِيلًا ﴿۹﴾
🍀 پروردگار خود را یاد کن، از همه بگسل و به او پیوند!
....از آنجایی که آدمی از خاک است و اسیر تعلقات مادی است،
تنها با مشقت و دشواری میتواند از تعلق به طبیعت، که مام اوست، ببرد و جدا گردد
تا از دنیای مادی رها شده، به حق که مقصد و مقصود نهائی است، بپیوندد،
و آنکه به خدای تعالی #تبتل یافته و از همه چیز غیر از خدا منقطع شود به هیچ چیز دنیائی و حتی آخرتی توجهی نداشته باشد، این انقطاع موجب بقای سرمدی و حیات پاک و ابدی میگردد
📕 (نص النصوص، 320).
🪴سالک در « تَبَتُّل » از هر چیزی که او را در تردید و شک و دودلی در طریقت و رهسپاری به سوی الله گرفتار سازد، رها شده و از تمام لذائذ زودگذر زندگی که مانع پیشرفت و ترقی او هستند چشم میپوشد و بر ترس و امید بی حاصل به علایق مادی خود چیره میشود؛
🌱 فقط به خداوند امید میبندد و به رضای او تسلیم و در مقابل اراده الهی خاضع و فرمانبردار میشود
📕(شرح منازل السائرین، 52).
🌱در تبتل عارف سالک از سه چیز به سه چیز دیگر باز میگردد:
از دوزخ به بهشت و از دنیا به آخرت و از خویشتن به حق
و هر یک از این بازگشت ها خود دارای مراحلی سهگانه هستند،
فی المثل: بازگشت از دوزخ به بهشت بستگی دارد به بازگشت از حرام به حلال،
و از کینه و عداوت به نصیحت(خیر خواهی)،
از دلیری ( بر مخالفت با حق) به ترس.
🌱چنانکه بازگشت از دنیا به آخرت نیز به سه مرحله بازگشت از حرص به قناعت،
و علایق به فراغت، و اشتغال به انابت مربوط است
🌱 و همچنین بازگشت از خویشتن به حق نیز بستگی به بازگشت از دعوی بینیازی و از لجاجت به تسلیم و از اختیار به تفویض دارد .
📕(صد میدان/ 58).
از مقامات تبتل تا فنا پایه پایه تا ملاقات خدا
#تدبر_در_قرآن
#سوره_مزمل/ آیات ۸ و۹ / صفحه سوم
#تبتیل
استادضرابی _تیر ۱۴۰۲
@tadaburdarquran
وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ وَتَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا.mp3
17.36M
🍀 پروردگار خود را یاد کن، از همه بگسل و به او پیوند!
#تدبر_در_قرآن
#سوره_مزمل/ آیات ۸ و۹
@tadaburdarquran
🍀🌱🍀🌱🍀🌱🍀🌱
🍀🌱🍀🌱🍀🌱🍀🌱🍀
وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ وَتَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا ﴿۸﴾ رَبُّ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ فَاتَّخِذْهُ وَكِيلًا ﴿۹﴾
🍀 پروردگار خود را یاد کن، از همه بگسل و به او پیوند!
لازم به یادآوری است که مراد از « #تَبَتُّل » كه در قرآن بدان فرمان داده شده با اعراض از دنيا، ترك لذّات حلال، عزلت گزينى و رهبانيت و دورى از خلق كه در روايات از آن نهى شده است
📕(كنزالعمال، ج1، ص220)
🚫 دو مقوله جداگانهاند و اين معنا كه از آن به «#تبتّل_ممنوع» تعبير مىشود نه تنها در قرآن و احاديث به آن تشويق نشده، بلكه به شدّت از آن نهى شده است.
مفسران با استفاده از آياتى مانند
«يـاَيُّهَا الَّذينَ ءامَنوا لا تُحَرِّموا طَیِّبَاتِ ما اَحَلَّ اللّهُ لَكُم»(مائده/87) و « قُل مَن حَرَّمَ زينَةَ اللّهِ الَّتى اَخرَجَ لِعِبادِهِ و طَیِّبَاتِ مِنَ الرِّزقِ...» (اعراف/ 32)،
و با استناد به رواياتى مانند « أنَّ النَّبيَّ صلَّى اللَّهُ عليهِ وسلَّمَ نهَى عنِ التَّبتُّلِ »
📕 ( مسند احمد، ج6، ص125، 157.)
يا ماجراى عثمانبن مظعون كه لذّتها را بر خود حرام كرده بود و برخورد شديد پيامبر(صلى الله عليه وآله)با وى
📕(الكافى، ج5، ص494)
و نيز حديث « لا رُهْبَانِیَّةَ و لا تَبَتُّل فِی الْاِسِلَامِ »
📕( عیونالاخبار ، ج ۴،ص ۱۸)
به تبيين اين نوع #تبتّل پرداخته و يادآور شدهاند كه مقصود از اين #تبتّل_ممنوع، بريدن از مردم و پيمودن طريق رهبانيت و ترك ازدواج و حرام كردن لذّتها برخویش است
#تدبر_در_قرآن
#سوره_مزمل/ آیات ۸ و۹ / صفحه چهارم
#تبتیل
استادضرابی _تیر ۱۴۰۲
@tadaburdarquran
🍀🌱🍀🌱🍀🌱🍀🌱🍀
وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ وَتَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا ﴿۸﴾ رَبُّ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ فَاتَّخِذْهُ وَكِيلًا ﴿۹﴾
🌄 آفریدگار عظمتها، پدید آورنده مشرقها و مغربها!
🟡« رَبُّ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ فَاتَّخِذْهُ وَكِيلًا » همان پروردگار مشرق و مغرب که معبودى جز او نیست، او را وکیل، حافظ و یاور خود انتخاب کن.
🟡 تعبیر رَبُّ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ ،در حقیقت دلیلى است براى موضوع #توکل بر خدا، چگونه انسان بر او توکل نکند، و کار خویش را به او نسپارد، در حالى که مشرق و مغرب عالم، یعنى مجموعه جهان هستى در زیر سیطره حکومت و ربوبیت او قرار دارد، و تنها معبود شایسته پرستش است و در پهنه جهان هستى غیر از او حاکم و فرمانروا، منعم، مربى و معبودی نیست.
🟡در مقصود آیه « رَبُّ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ ... » ممکن است گفته شود، همان خدایی که قادر است خورشید با عظمت را هر روزی در مشرق و مغرب جدیدی قرار دهد، که میلیونها سال دورة سالانة خود را بی کم و کاست طی کند، قادر است بار دیگر انسان را به زندگی باز گرداند و حیات نوینی بخشد و یا گروهی را ببرد و گروهی شایسته تر جانشین آنها کند.
#تدبر_در_قرآن
#مشارق
#مغارب
#ربوبیت
#توکل
#سوره_مزمل/ آیات ۸ و۹ / صفحه پنجم
استادضرابی _تیر ۱۴۰۲
@tadaburdarquran