eitaa logo
تدبر در قرآن
181 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
264 ویدیو
99 فایل
جلسات تدبر در قران استادضرابی که بین سالهای ۷۹ تا ۹۹ ضبط شده و به لطف الهی ادامه دارد ... ارتباط با ادمین : @z_ziaie
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸⊰✾✿✾❀ ﷽ ❀⊱⊰✾✿✾⊱🔸 📿تدبردر آیه ۳۰ سوره مدثر 1⃣ 🍀 راز عدد نوزده در قرآن کریم !!! 🌫« عَلَيْهَا تِسْعَةَ عَشَرَ... » نوزده نفر (از فرشتگان عذاب) بر آن گمارده شده‏اند! 🔮 «بسْم اللَّه الرّحمن الرَّحیم» از 19حرف تشكیل شده است كه به تعداد ملائك جهنم می باشد: ، ❣ لفظ جلاله الله 2696 بار در قرآن تكرار شده كه از حاصل ضرب 19 در 142 بدست می آید. ❣ كلمه «رحمان» 57 بار در قرآن تكرار شده كه از حاصل ضرب3 در 19 بدست آمده است. " 📖عبدالرزاق نوفل" در كتابی كه از ایشان به فارسی تحت عنوان " اعجاز عددی در قرآن كریم" ترجمه شده است، همت گماشته تا اثبات كند كه در مفاهیم قرآن به لحاظ عددی تناسب های دقیق ریاضی را می توان كشف كرد. مفاهیم قرآنی كه با هم تقابل معنوی دارند مانند دنیا و آخرت، و مفاهیمی كه با هم تناسب نزدیك معنوی دارند، چون عقل و نور، به لحاظ عددی با هم مساویند و در بعضی موارد، افزایش تعداد یك مفهوم نسبت به مفهوم دیگر به نسبت صحیح ریاضی قابل بیان است، ...» 🔮 از جمله اعجاز عددی قرآن رمز موجود در عدد 19 می باشد: 1- اولين آيه قرآن « بسم الله الرحمن الرحيم » داراي 19 حرف عربي است. 2- قرآن مجيد از 114 سوره تشكيل شده است و اين عدد به 19 قسمت است. (6× 19). 3- اولين سوره اي كه نازل شده است سوره علق (شماره96) نوزدهمين سوره از آخر قرآن است. 4- سوره علق 19 آيه دارد. 5- سوره علق 285 حرف (15× 19) دارد. 6- اولين باركه جبرئيل امين با قرآن فرود آمد 5 آيه اولي سوره علق را آورد كه شامل 19 كلمه است. 7- اين 19 كلمه ، 76 حرف (4× 19) دارد كه به تعداد حروف بسم الله الرحمن الرحيم است. 8- دومين باري كه جبرئيل امين فرود آمد 9 آيه اولي سوره قلم (شماره 68) را آورده كه شامل 38 كلمه است. (2 × 19) . 9- سومين باركه جبرئيل امين فرود آمد 10 آيه اولي سوره مزمل (شماره 73) را آورد كه شامل 57 كلمه است. (3× 19). 10- چهارمين باركه جبرئيل فرود آمد 30 آيه ابتدای سوره مدثر (شماره 74) را آورد كه آخرين آيه آن « بر آن دوزخ 19 فرشته موكلند» مي باشد. (آيه 30) . ۱1- نویسنده در دنباله می گوید: « درتاريخ ، كتابي سراغ نداريم كه مانند قرآن طبق يك سيستم عددي تنظيم شده باشد ...» 📘(اشرف عبد الرزاق قطنه؛ رسم المصحف و الاعجاز العددی، لبنان بیرو: موسسه علوم قرآنی، س1999م 1420هـ، چ اول، ص 84.) (نویسنده : روح الله رضوانی شکوری_گروه دین و اندیشه تبیان ) 📘استاد ضرابی _اسفندماه ۱۴۰۲ @tadaburdarquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تدبر در قرآن
🔸⊰✾✿✾❀ ﷽ ❀⊱⊰✾✿✾⊱🔸 📿تدبردر آیه ۳۰ سوره مدثر 1⃣ 🍀 راز عدد نوزده در قرآن کریم !!! 🌫« عَلَيْهَا تِسْعَ
🔸⊰✾✿✾❀ ﷽ ❀⊱⊰✾✿✾⊱🔸 📿تدبردر آیه ۳۰ سوره مدثر علیها تسعه عشر 2⃣ 🔷نتیجه: ( بحث اعجاز عددی قران /عدد۱۹) دکتر رضائی اصفهانی در مورد نقض های اعجاز عددی قرآن، مباحثی در كتاب پژوهش در اعجاز علمی قرآن دارد كه به نظریات گروه موافق و مخالف به بحث پرداخته اند، در اخر این طور نتیجه گیری می كند كه اعجاز عددی قرآن را می توان به صورت موجبه جزئیه پذیرفت. 🔰 رضائی اصفهانی، محمد علی، پژوهش در اعجاز علمی قرآن، انتشارات كتاب مبین، س 1380، چ اول، ج 1، ص 219تا232 كه در ص 220-226 به نظریه موافقان اشاره دارد و ص 226-231 به نظریه مخالفان پرداخته اند؛ بنابراین آنچه گفته شد به معنای تایید صد در صد این نوع از اعجاز قرآن نیست و به نظر می رسد این وجه اعجاز هنوز نیاز به مطالعه بیشتری دارد. 🔷🔵🔹🔹🔹🔹 برو اي زاهد خود بين كه زچشم من و تو راز اين پرده نهانست و نهان خواهد بود 📘استاد ضرابی _اسفندماه ۱۴۰۲ @tadaburdarquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸⊰✾✿✾❀ ﷽ ❀⊱⊰✾✿✾⊱🔸 📿تدبردر آیه ۳۱سوره مدثر 3⃣ 💗 انسان در قلب خود خلاصه می‌شود، خدا به دل‌ها نظر می‌کند !!! ❤️‍🔥« وَمَا جَعَلْنَا أَصْحَابَ النَّارِ إِلَّا مَلَائِكَةً وَمَا جَعَلْنَا عِدَّتَهُمْ إِلَّا فِتْنَةً ... » از ائمه (علیهم السلام) روایت شده است که: آدمیزاده یک‌دهم پریانند و پریان همه یک‌دهم جانداران بیابان، و آنان همه یک‌دهم پرنده‌ها، و آنان همه یک‌دهم جانداران دریا، و آنان همه یک‌دهم فرشته‌های گماشته بر زمین، و آنان همه یک‌دهم فرشته‌های آسمان نزدیک‌تر، و آنان همه یک‌دهم فرشته‌های آسمان دوّم، و به‌همین روش تا آسمان هفتم، سپس همه در برابر فرشته‌های کرسی کمی و اندک باشند، 🦋 سپس همه آنان یک‌دهم فرشته‌های یک سراپرده از سراپرده‌های عرشند که شماره آن‌ها ششصدهزار است. و چون درازای هر سراپرده و پهنا و بلندی اش با آسمان‌ها و زمین‌ها و آنچه در آن‌ها و میان آن ها است سنجیده شود همه این‌ها در برابرش اندکند، و اندازه کوچکی، و اندازه جای پایی در آن نیست جز اینکه فرشته‌ای در آن به سجده است یا در رکوع و یا بر سر پا ایستاده، و جنجالی دارند به تسبیح و تقدیس. سپس همه اینان در برابر فرشته‌ها که گرد عرش می‌گردند چون یک قطره باشند در دریا و شماره‌شان را جز خدا نمی‌داند، 🦋 سپس با این‌ها است فرشته‌های لوح که پیروان اسرافیلند، و فرشته‌هایی که سپاه‌های جبرئیلند، و همه شنوا و فرمانبردارند، سستی ندارند، و در کار پرستش خدای سبحان هستند، و زبانشان به ذکر و تعظیمش گویا است ، و از روزی‎ای که خدایشان آفریده نسبت به هم در ذکر او پیشی می‌گیرند، شب و روز از پرستش او سر بزرگی نکنند و خسته نشوند، اجناس آن‌ها شماره ندارند، و نه مدّت عمرشان، و نه کیفیّت عباداتشان، و این است تحقیق حقیقت ملکوتش چنانکه فرمود: وَ ما یَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّکَ إِلَّا هُوَ. 🔰( بحارالأنوار، ج۵۴، ص۳۱۸) 📘استاد ضرابی _اسفندماه ۱۴۰۲ @tadaburdarquran
❤️🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🌹شاهدشعری در ادامه صفحه ۳ دل صافي كن كه حق بدل مي نگرد دلهاي پراكنده بيك جو نخرد زاهد كه كند صاف دل از بهر خدا گويي ز همه مردم عالم ببرد @tadaburdarquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌بی عصا آمدن، نشان از اقتدار است تا کور شود هر آنکه نتواند دید👀
تدبر در قرآن
🔸⊰✾✿✾❀ ﷽ ❀⊱⊰✾✿✾⊱🔸 📿تدبردر آیه ۳۱سوره مدثر 3⃣ 💗 انسان در قلب خود خلاصه می‌شود، خدا به دل‌ها نظر می‌کن
تدبر در ایه ۳۱ سوره مدثر 4⃣ « لیَسْتَیْقِنَ الَّذینَ اُوتُوا الْکِتابَ وَ یَزْدادَ الَّذینَ آمَنُوا ایماناً... » یهودیان و مسیحیان به تعبیر قرآن اهل کتاب (اُوتُوا الْکِتابَ) از این جهت یقینشان بیشتر می‌شود که پیامبر (ص) را شناختند: « یَعْرِفُونَهُ کَمَا یَعْرِفُونَ اَبْنَاءَهُمُ» (بقره/146). 🔸 زیرا خصوصیات پیغمبر (ص) در کتاب‌های آنها ذکر شده بود. و می‌دانستند که عدد فرشتگان موکل جهنم نوزده نفر هستند، زیرا در کتاب آسمانی آنها ذکر گردیده بود و این اطلاعات را به هر کسی نمی‌گفتند و جزء اسرار نهفته شده در تورات و انجیل پنهان می‌کردند؛ 🔸 از اینکه می‌دیدند فردی درس نخوانده که تورات و انجیل را ندیده، این خبرها را از کتاب قرآن برای آنها با آیاتی دلنشین و زیبا تلاوت می‌کند، یقین پیدا می‌کردند که فرستاده پروردگار عالمیان است. 🔸 آنها هم که مؤمن به دین اسلام بودند، وقتی می‌دیدند که سخن قرآن در دیگر کتاب‌های آسمانی هم آمده، ایمانشان زیاد‌تر می‌شد. (لِیَسْتَیْقِنَ الَّذینَ اُوتُوا الْکِتابَ وَ یَزْدادَ الَّذینَ آمَنُوا...)، 🔸و نیز باعث می‌شد آن عده از مؤمنین و اهل کتاب که متوسط الحال بودند دیگر به شک نیفتند: (وَ لا یَرْتابَ الَّذینَ اُوتُوا الْکِتابَ وَ الْمُؤْمِنُونَ) 🔸اما آنها که قلبشان مریض بود و کافران، به تعبیر قرآن: ( وَ لِیَقُولَ الَّذینَ فی‌ قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَ الْکافِرُونَ)، می‌گویند: (ما ذا أَرادَ اللهُ بِهذا مَثَلًا)؛ 🔸خدا از این سخن چه منظوری دارد؟ اینها که گفته شد مربوط به شأن نزول این آیات بود اما بی‌شک اختصاصی به آن زمان ندارد و تا ابد آینه حقیت نمای قلب‌های انسان‌ها با احوالات گوناگون آن است. 📘استاد ضرابی _اسفندماه ۱۴۰۲ @tadaburdarquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸⊰✾✿✾❀ ﷽ ❀⊱⊰✾✿✾⊱🔸 📿تدبردر آیه ۳۱سوره مدثر 5⃣ 💠شواهد روایی در باب یقین در این بخش آیات 👇 در این باره روایاتی از اهل‌بیت علیهم السلام وارد شده است که موارد متعددی را شامل می‌شود و می‌توان گفت که از باب جری و تطبیق یک حقیقت بر مصادیق آن است؛ 🔸 از جمله آنها روایت محمّدبن‌فضیل است که می‌گوید: به امام کاظم (علیه السلام) عرض کردم: «منظور از لِیَسْتَیْقِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ چیست»؟ ✨فرمود: « افزون‌تری داشته ‎باشند که خداوند عزّوجلّ و رسولش و وصیّ آن بر حق هستند». عرض ‎کردم: «منظور از وَ یَزْدَادَ الَّذِینَ آمَنُوا إِیمَانًا چیست»؟ ✨فرمود: «نسبت به ولایت جانشین و وصیّ پیامبر (صلی الله علیه و آله)، ایمان افزون‌تری پیدا کنند». عرض ‎کردم: «منظور از وَ لَا یَرْتَابَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ وَ المُؤْمِنُونَ چیست»؟ ✨ فرمود: «نسبت به ولایت علی (علیه السلام) است». عرض‎ کردم: «منظور از این شک و ریب چیست»؟ ✨فرمود: «منظور، اهل کتاب و مؤمنانی هستند که خداوند درباره آن‌ها می‌فرماید: نسبت به ولایت علی (علیه السلام) شک و تردید ندارند». عرض‎ کردم: «منظور از وَ مَا هِیَ إِلَّا ذِکْرَی لِلْبَشَرِ چیست»؟ ✨فرمود: «آری، منظور علی (علیه السلام) است». 📘 ( الکافی، ج۱، ص۴۳۴) 📘استاد ضرابی _اسفندماه ۱۴۰۲ @tadaburdarquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا