eitaa logo
تدبر در قرآن
180 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
264 ویدیو
99 فایل
جلسات تدبر در قران استادضرابی که بین سالهای ۷۹ تا ۹۹ ضبط شده و به لطف الهی ادامه دارد ... ارتباط با ادمین : @z_ziaie
مشاهده در ایتا
دانلود
تدبر در قرآن
 🤍࿐᪥•🤍﷽•🤍᪥࿐🤍 💠تدبر در آیات ۷ تا ۱۰ سوره انسان 1⃣3⃣ ⭕️علت ترس از خدا چیست‌؟ ...اما در #خشوع خوفی حق
 🤍࿐᪥•🤍﷽•🤍᪥࿐🤍 💠تدبر در آیات ۷ تا ۱۰ سوره انسان 1⃣4⃣ ⭕️علت ترس از خدا چیست‌؟ ❣شواهد روایی 🔅از امام صادق علیه السلام وارد شده است که فرمود: «کسی که می داند خدا او را می بیند، و آنچه می گوید می شنود، و آنچه را از خیر و شر انجام می دهد می داند، و این توجه او را از اعمال قبیح باز می دارد این کسی است که از مقام پروردگارش خائف است، و خود را از هوای نفس بازداشته است.» 📘 (نور الثقلین جلد 5 صفحه 506 حدیث 43) 🔅 امام جواد علیه السلام می فرمایند: اَلتَّحَفُّظُ عَلَى قَدْرِ الْخَوْفِ، ؛ حفظ و نگاهداري به اندازه ترس است. انسان هر قدر بيشتر از عذاب خداوند بترسد، خويشتن را بيشتر و بهتر از گناه حفظ مي كند. 📘(بحار الانوار ج 75 ص365 ) 🔅در حدیث قدسی آمده است: وَ عِزَّتِی لَا أَجْمَعُ عَلی عَبْدِی خَوْفَینِ وَ لَا أَجْمَعُ لَهُ أَمْنَینِ، فَإِذَا أَمِنَنِی فِی الدُّنْیا أَخَفْتُهُ یوْمَ الْقِیامَةِ وَ اذَا خَافَنِی فِی الدُّنْیا أَمَنْتُهُ یوْمَ الْقِیامَة 📘 [جامع السعادات، ملامحمد مهدی نراقی، ج 1، ص 224.] «سوگند به عزّتم، برای بنده ام دو خوف را جمع نخواهم کرد و برای او دو امن و امان را جمع نخواهم نمود: اگر بنده من در دنیا خود را از من در امن ببیند (هیچ باک و پروایی نداشت)، او را روز قیامت مبتلا به خوف خواهم کرد. و اگر در این دنیا از من بترسد، روز قیامت او را در امن قرار خواهم داد.» 📘 (إرشاد القلوب  ج۱ ص۱۰۷)  📝استاد ضرابی /آذر ۱۴۰۳ @Tadaburdarquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 🤍࿐᪥•🤍﷽•🤍᪥࿐🤍 💠تدبر در آیات ۷ تا ۱۰ سوره انسان 1⃣5⃣ ⭕️علت ترس از خدا چیست‌؟ ❣شواهد قرآنی ✨در آیه شریفه: « إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ إِذا ذُکرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ » [سوره انفال، آیه 2.] می‌خوانیم : «جز این نیست که مؤمنان کسانی هستند که هنگامی که ذکر خدا شود، دل های آنان می ترسد.» در سوره ابراهیم، می‌خوانیم: ✨« وَ لَنُسْکنَنَّکمُ الْأَرْضَ مِنْ بَعْدِهِمْ ذلِک لِمَنْ خافَ مَقامِی وَ خافَ وَعِیدِ» (آیه14) «ما ستمکاران را به هلاکت می رسانیم و شما را قطعاً در زمین ساکن می کنیم و این نعمت برای کسانی است که از مقام و تهدید من بترسند.»  ✨همچنین در سوره مبارکه نازعات آمده است: « وَ أَمَّا مَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ وَ نَهَی النَّفْسَ عَنِ الْهَوی فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِی الْمَأْوی (آیات 40 و 41.) «و اما کسی که از مقام پروردگارش بترسد و نفس را از هوی [و هوس ] جلوگیری کند، در نتیجه، بهشت منزلگه نهایی اوست.» و دیگر آیات.  📝استاد ضرابی /آذر ۱۴۰۳ @Tadaburdarquran
خمودگی وایستایی مهمترین مانع در مسیر رسیدن به کمال ..... @Tadaburdarquran
تدبر در قرآن
 🤍࿐᪥•🤍﷽•🤍᪥࿐🤍 💠تدبر در آیات ۷ تا ۱۰ سوره انسان 1⃣5⃣ ⭕️علت ترس از خدا چیست‌؟ ❣شواهد قرآنی ✨در آیه شر
 🤍࿐᪥•🤍﷽•🤍᪥࿐🤍 💠تدبر در آیات ۷ تا ۱۰ سوره انسان 1⃣6⃣ ⭕️علت ترس از خدا چیست‌؟ 🍒شواهد قرانی وروایی ✨امام صادق ( علیه السلام) فرمود: هر کس خدا را شناخت از او خواهد ترسید و شخصی که از خدا ترسید قطعاً دل از دنیا خواهد برید. ✨در قرآن نیز می فرماید: در میان بندگان خدا فقط علمای ربانی از خدای خویش خشیت دارند (فاطر، ۲۸) ✨ در مقابل، حب جاه و شهرت از عوامل بازدارنده از ترس خداست. 📘 (اصول کافی، ج. ۳، ص. ۱۱۱-۱۱۰) ✨و وقتی از امام رضا ( علیه السلام) پرسیدند: حقیقت چیست؟ فرمود: این است که جز از خدا از هیچ چیز نترسی. همچنین فردی که از خدا، ترس ندارد، در دنیا و آخرت امیدی به او نیست. 📘 (تحف العقول، ص، ۴۷۰-۴۶۹) این نکته واضح است که منظور از ترس خدا، همانطور که مولای متقیان امیرمومنان علیه السلام فرموده است ترس از گناه و معصیت و نهایتاً ترس از غضب الهی و عذاب آخرت است؛ ✨ « لَا يَرْجُوَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِلَّا رَبَّهُ؛ وَ لَا يَخَافَنَّ إِلَّا ذَنْبَهُ» 📘 (حکمت 82 نهج البلاغه) « هيچ يك از شما جز به پروردگار خود اميد نبندد و از چيزى جز گناه خود نترسد» سايه معشوق اگر افتاد بر عاشق چه شد       ما به او محتاج بوديم او به ما مشتاق بود در ازل پرتو حسنت ز تجلي دم زد                    عشق پيدا شد و آتش به همه عالم زد صلی الله علی محمد و آله    📝استاد ضرابی /آذر ۱۴۰۳ @Tadaburdarquran  پایان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم فَوَقَاهُمُ اللَّهُ شَرَّ ذَلِكَ الْيَوْمِ وَلَقَّاهُمْ نَضْرَةً وَسُرُورًا ﴿۱۱﴾وَجَزَاهُمْ بِمَا صَبَرُوا جَنَّةً وَحَرِيرًا ﴿۱۲﴾ مُتَّكِئِينَ فِيهَا عَلَى الْأَرَائِكِ لَا يَرَوْنَ فِيهَا شَمْسًا وَلَا زَمْهَرِيرًا ﴿۱۳﴾ وَدَانِيَةً عَلَيْهِمْ ظِلَالُهَا وَذُلِّلَتْ قُطُوفُهَا تَذْلِيلًا ﴿۱۴﴾ وَيُطَافُ عَلَيْهِمْ بِآنِيَةٍ مِنْ فِضَّةٍ وَأَكْوَابٍ كَانَتْ قَوَارِيرَا ﴿۱۵﴾ قَوَارِيرَ مِنْ فِضَّةٍ قَدَّرُوهَا تَقْدِيرًا ﴿۱۶﴾ وَيُسْقَوْنَ فِيهَا كَأْسًا كَانَ مِزَاجُهَا زَنْجَبِيلًا ﴿۱۷﴾ عَيْنًا فِيهَا تُسَمَّى سَلْسَبِيلًا ﴿۱۸﴾ وَيَطُوفُ عَلَيْهِمْ وِلْدَانٌ مُخَلَّدُونَ إِذَا رَأَيْتَهُمْ حَسِبْتَهُمْ لُؤْلُؤًا مَنْثُورًا ﴿۱۹﴾ وَإِذَا رَأَيْتَ ثَمَّ رَأَيْتَ نَعِيمًا وَمُلْكًا كَبِيرًا ﴿۲۰﴾ عَالِيَهُمْ ثِيَابُ سُنْدُسٍ خُضْرٌ وَإِسْتَبْرَقٌ وَحُلُّوا أَسَاوِرَ مِنْ فِضَّةٍ وَسَقَاهُمْ رَبُّهُمْ شَرَابًا طَهُورًا ﴿۲۱﴾ إِنَّ هَذَا كَانَ لَكُمْ جَزَاءً وَكَانَ سَعْيُكُمْ مَشْكُورًا ﴿۲۲﴾ پس خدا [هم] آنان را از آسيب آن روز نگاه داشت و شادابى و شادمانى به آنان ارزانى داشت (۱۱) و به [پاس] آنكه صبر كردند بهشت و پرنيان پاداششان داد (۱۲) در آن [بهشت] بر تختها[ى خويش] تكيه زنند در آنجا نه آفتابى بينند و نه سرمايى (۱۳) و سايه ‏ها[ى درختان] به آنان نزديك است و ميوه ‏هايش [براى چيدن] رام (۱۴) و ظروف سيمين و جام هاى بلورين پيرامون آنان گردانده مى ‏شود (۱۵) جام هايى از سيم كه درست به اندازه [و با كمال ظرافت] آنها را از كار در آورده‏ اند (۱۶) و در آنجا از جامى كه آميزه زنجبيل دارد به آنان مى ‏نوشانند (۱۷) از چشمه‏ اى در آنجا كه سلسبيل ناميده مى ‏شود (۱۸) و بر گرد آنان پسرانى جاودانى مى‏ گردند چون آنها را ببينى گويى كه مرواريدهايى پراكنده‏ اند (۱۹) و چون بدانجا نگرى [سرزمينى از] نعمت و كشورى پهناور مى ‏بينى (۲۰) [بهشتيان را] جامه‏ هاى ابريشمى سبز و ديباى ستبر در بر است و پيرايه آنان دستبندهاى سيمين است و پروردگارشان باده‏ اى پاك به آنان مى ‏نوشاند (۲۱) اين [پاداش] براى شماست و كوشش شما مقبول افتاده است (۲۲) تدبر در آیات ۱۱ تا ۲۲ سوره مبارکه انسان 👇
❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️ 🧊 ما در پياله عكس رخ يار ديده ايم ...! 🦋« فَوَقَاهُمُ اللَّهُ شَرَّ ذَلِكَ الْيَوْمِ وَلَقَّاهُمْ نَضْرَةً وَسُرُورًا... » : در درک رابطه میان عمل و جزای آن ، با واقعیت‌های شگفت‌انگیزی مواجه می‌شویم؛ رابطه ظاهر و باطن عمل بر اساس قاعده « الجزاء نفس العمل»، بسیار شگفت‌انگیز است؛ «وَ لَا تجُزَوْنَ إِلَّا مَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ»؛ [ یس، 54.] و جز آنچه را عمل مى‏کردید جزا داده نمى‏شوید. که از آن به تجسیم یا تجسّم اعمال تعبیر می‌شود 🔰[ طالقانى‏، محمد نعیم‏، منهج الرشاد فی معرفة المعاد، ج 3، ص 140 – 147]. از ثمرات این سنت الهی این است که روز قیامت کوچک‌ترین ظلمی نسبت به کسی نمی‌شود. 🔰[ المیزان فی تفسیر القرآن، ج 17، ص 100]  📝استاد ضرابی /آذر ۱۴۰۳ تدبر در آیه ۱۱ و ۱۲ /صفحه یک @Tadaburdarquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️ 🧊 ما در پياله عكس رخ يار ديده ايم ...! 🔵 اعمال انسان‌ها، یک صورت دنیوى دارد، و یک صورت اخروى، که به عنوان جان عمل در دل آن عمل نهفته است. 🔷 از امام صادق(ع) چنین نقل شده است: «مَنْ أَدْخَلَ عَلَى مُؤْمِنٍ سُرُوراً خَلَقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ ذَلِکَ السُّرُورِ خَلْقاً فَیَلْقَاهُ عِنْدَ مَوْتِهِ فَیَقُولُ لَهُ أَبْشِرْ یَا وَلِیَّ اللَّهِ بِکَرَامَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ رِضْوَانٍ مِنْهُ ثُمَّ لَایَزَالُ مَعَهُ حَتَّى یَدْخُلَ قَبْرَهُ فَیَقُولُ لَهُ مِثْلَ ذَلِکَ فَإِذَا بُعِثَ تَلَقَّاهُ فَیَقُولُ لَهُ مِثْلَ ذَلِکَ فَلَا یَزَالُ مَعَهُ فِی کُلِّ هَوْلٍ یُبَشِّرُهُ وَ یَقُولُ لَهُ مِثْلَ ذَلِکَ فَیَقُولُ لَهُ مَنْ أَنْتَ رَحِمَکَ اللَّهُ فَیَقُولُ أَنَا السُّرُورُ الَّذِی أَدْخَلْتَ عَلَى فُلَان‏»؛ هر کس که مؤمنی را خوش‌حال کند، خداوند از آن خوش‌حالی مخلوقی را می‌آفریند که آن شخص هنگام مرگ با آن مخلوق ملاقات می‌کند و آن مخلوق به او می‌گوید: ای ولیّ خدا به کرامت الهی و رضوانش تو را بشارت می‌دهم. آن مخلوق او را همچنان همراهی می‌کند تا این‌که او را وارد قبر کنند. وقتی که او را وارد قبر کردند نیز همین سخنان را به او می‌گوید. وقتی که مبعوث شد نیز همین جملات را برای بار چندم به او خواهد گفت. او در همه مراحل و اهوال قیامت همراهش خواهد بود و او را بشارت خواهد داد. مؤمن از او می‌پرسد: خدا تو را رحمت کند، تو که هستی؟ او هم جواب می‌دهد: من آن خوش‌حالی هستم که به قلب فلان مؤمن وارد ساختی». 📕[ کوفى اهوازى، حسین بن سعید، المؤمن‏، ص 51] هر آنچه آن هست بالقوه در اين دار بفعل آيد در آن عالم بيكبار به عادت حالها با خوي گردد به مدت ميوه ها خوشبوي گردد  📝استاد ضرابی /آذر ۱۴۰۳ تدبر در آیه ۱۱ و ۱۲ /صفحه دو @Tadaburdarquran