📝📝📝
#_انشای_گسترشی :
در این روش معلم یک جمله را می گوید و دانش آموزان با استفاده از درک خود انشا را گسترش می دهند.
به عنوان مثال :شیری در جنگل زندگی می کرد.
ناگهان....
ادامه ی آن را دانش آموزان تعریف می کنند.
┄┅┅┄┄┅✶🌸✶┄┅┄┅┄
📝📝📝
روش کیسه ی جادویی
در این روش آموزگار اشیایی را درکیسه قرار داده واز سر گروه های دانش آموزان می خواهد که تعدادی ازاشیا را از کیسه خارج کرده و هر گروه با توجه به اشیایی که در اختیارشان قرار گرفته ابتدا جمله و سپس انشا بنویسند.
┄┅┅┄┄┅✶🌸✶┄┅┄┅┄
📝📝📝
خلاصه کردن داستان:
داستان کوتاهی برای دانش آموزان می خوانیم و از آن ها می خواهیم تا خلاصه ی داستان را در چند جمله بنویسند.
┄┅┅┄┄┅✶🌸✶┄┅┄┅┄
📝📝📝
روش پازلی:
تعدادی جمله را که در ارتباط با یک موضوع متفاوت هستند روی کارت هایی می نویسیم و به صورت تصادفی در اختیار دانش آموزان قرار می دهیم.
سپس از آن ها می خواهیم کارت های مرتبط را پیدا کنند و در گروه انشایی بنویسند.
┄┅┅┄┄┅✶🌸✶┄┅┄┅┄
📝📝📝
تصویر یابی:
تصویری را روی تابلو می چسبانیم یا از تصویر کپی گرفته وبه تعداد دانش آموزان می دهیم.
از آن ها می خواهیم هر چیزی را که در تصویر می بینند با یک خط به بیرون کشیده ونام آن را بنویسند.
بعد از این که همه ی شکل های مربوط به تصویر نام گذاری شد ، با آن ها جمله و سپس متن بنویسند.
┄┅┅┄┄┅✶🌸✶┄┅┄┅┄
📝📝📝
روش تداعی و شاخه بندی:
به این صورت که از دانش آموزان می خواهیم تمام کلماتی را که در مورد یک موضوع به ذهنشان می رسد بیان کنند
این کلمات براساس نزدیکی به یکدیگر در چند شاخه روی تخته سیاه نوشته می شود .
حال می توان از دانش آموزان خواست با توجه به کلمات موجود ، انشای خود را بنویسند.
┄┅┅┄┄┅✶🌸✶┄┅┄┅┄
📝📝📝
استفاده از موضوعات تخیلی:
به دانش آموزان می گوییم داستان خیالی با اغراق زیاد بنویسن
خودمان ابتدا یک داستان شگفت انگیز و عجیب و غریب را تعریف می کنیم
مثلا یک شب خواب دیدم اندازه ی مورچه شدم......
┄┅┅┄┄┅✶🌸✶┄┅┄┅┄
📝📝📝
روش مسابقه ی جمله های ادبی:
از دانش آموزان می خواهیم در مورد چند موضوع یا چند اسم مانند مادر ، آسمان ، خدا
جمله های زیبا بنویسند. بعداز بین آن ها بهترین را انتخاب می کنیم و بچه ها با استفاده از آن جمله و جمله های خودشان در گروه انشا می نویسند.
┄┅┅┄┄┅✶🌸✶┄┅┄┅┄
📝📝📝
روش خاطره نویسی:
برای دانش آموزان یک خاطره تعریف می کنیم. بعد از تمام شدن خاطره ازآن ها می خواهیم آن چه را که در ذهنشان مانده بنویسند و در مرحله ی بعدی می خواهیم یک داستان یا خاطره از خود یا
اقوامشان بنویسند.
┄┅┅┄┄┅✶🌸✶┄┅┄┅┄
📝📝📝
روش تکمیل داستان:
در این روش بچه ها چشمشان را می بندند و گوش های خود را آماده ی شنیدن می کنند
ما داستانی را آغاز می کنیم و هر دانش آموزی که اسمش را صدا کردیم ، موظف است داستان ما را با یک جمله کامل تر کند تا زمانی که داستان تمام شود.
┄┅┅┄┄┅✶🌸✶┄┅┄┅┄
📝📝📝
روش خورشیدی:
روش خورشیدی نوعی بازی با کلمات است.
یک نفر یک کلمه می گوید و آن را درون خورشید می گذاریم . سپس چند کلمه ی مرتبط با آن کلمه بچه ها می گویند و در شعاع های خورشید می نویسیم.
و بعد با استفاده از آن کلمه ها جمله و سپس متن می نویسند.
┄┅┅┄┄┅✶🌸✶┄┅┄┅┄
📝📝📝
روش استفاده از كلمات
در اين روش ما موضوع انشا را بيان مي كنیم. سپس كلماتي را با توجه به موضوع روي تخته مي نويسیم تا دانش آموزان در نوشتن انشا از آن ها استفاده كنند .
دانش آموزان با توجه به كلمات داده شده جملاتي را مي نويسند، سپس جمله هايي را كه مرتبط با هم هستند در يك گروه قرار مي دهند و در پايان آن ها را مرتب مي كنند.
┄┅┅┄┄┅✶🌸✶┄┅┄┅┄
📝📝📝
روش مشاركتي
موضوعي به دانش آموزان ارائه مي شود و هر كدام از بچه ها به نوبت در مورد آن جمله ای می گویند.
(البته چند دقيقه فرصت فكر كردن به بچه ها مي دهيم.)
مطالب بچه ها را روي تابلو مي نويسیم و به كمك خودشان جملات را پس و پيش مي كنیم تا به صورت يك انشاي كامل درآيد.
┄┅┅┄┄┅✶🌸✶┄┅┄┅┄
📝📝📝
مرتب كردن متن يا داستان
قصه يا متنی را كه ترتيب حوادث آن به هم ريخته است در اختيار دانش آموزان قرار مي دهیم.
بچه ها توالي جملات و حوادث را درست مي كنند و با شماره گذاري و رونويسي مجدد ، آن را به صورت يك انشا يا داستان در مي آورند.
براي پرورش خلاقيت آن ها مي توان انتخاب نام قصه را بر عهده ی خودشان گذاشت.
┄┅┅┄┄┅✶🌸✶┄┅┄┅┄
⚘⚘فعالیت هاے زنگ هنر درسه پایه چهارم ،پنجم ،ششم:
فعالیت
ارتباط با طبیعت (رفتن به پارڪ و برقرارے ارتباط حسے )
نقاشی
موضوع معین(حرکات ورزشے،مشاغل،موجودات عجیب و غریب و ترکیبے و...)
نقاشی گروهے براے داستان یا شعر(کتاب سازی)
طراحی حیوانات با کمڪ اشکال هندسی
چاپ دستے با مهرهاے دست ساز
کاردستی
ساختن شکل هاے متحرک(نقاشی متحرک)
کتاب سازے (ابتدا قصه و بعد نقاشے و سپس صحافے آنها)
ساختن مهر با سیب زمینے و...
شڪل سازے با وسایل دور ریختنی
ساختن طبل
حجم سازے با روشهاے ترکیبے یا انگشتے فتیله اے (کاربا گل رس)
رنگ آمیزے کارهاے گلی
تربیت شنوایی
آشنایے با ساز هاے کوبه اے یا ملے (نی،تار،سه تار،سنتور،کمانچه،دف و...)
تولیدصدابا طبل هاے دست ساز (استفاده از کاردستے هاے ساخته شده دانش آموزان.)
خواندن سرود جمهورے اسلامی
خواندن شعر و سرود همراه با ریتم خاص و مناسب
قصه گویی
قصه گویے همراه بااجراے نقش
کامل کردن قصه ے ناتمام (به صورت فے البداهه)
نوشتن قصه وخاطره (کتاب سازی)
تعریف خاطره همراه با اجراے نقش
نمایش
بازے (سوالهاے دقتے در مورد جزئیات)
بازی(تاریک و روشن)
بازی(انجام تخیلے کارهاے روزمره ساده)
بازی(گفت و گوهاے فے البداهه)
اجرای قصه به صورت نمایش
🍂🍁🌷🌹⚘🌼🌺🌻🏵🍂🍁⚘🌷🌼🌺🌻🏵
Asal:
📝📝📝
#_انشای_گسترشی :
در این روش معلم یک جمله را می گوید و دانش آموزان با استفاده از درک خود انشا را گسترش می دهند.
به عنوان مثال :شیری در جنگل زندگی می کرد.
ناگهان....
ادامه ی آن را دانش آموزان تعریف می کنند.
┄┅┅┄┄┅✶🌸✶┄┅┄┅┄
📝📝📝
روش کیسه ی جادویی
در این روش آموزگار اشیایی را درکیسه قرار داده واز سر گروه های دانش آموزان می خواهد که تعدادی ازاشیا را از کیسه خارج کرده و هر گروه با توجه به اشیایی که در اختیارشان قرار گرفته ابتدا جمله و سپس انشا بنویسند.
┄┅┅┄┄┅✶🌸✶┄┅┄┅┄
📝📝📝
خلاصه کردن داستان:
داستان کوتاهی برای دانش آموزان می خوانیم و از آن ها می خواهیم تا خلاصه ی داستان را در چند جمله بنویسند.
┄┅┅┄┄┅✶🌸✶┄┅┄┅┄
📝📝📝
روش پازلی:
تعدادی جمله را که در ارتباط با یک موضوع متفاوت هستند روی کارت هایی می نویسیم و به صورت تصادفی در اختیار دانش آموزان قرار می دهیم.
سپس از آن ها می خواهیم کارت های مرتبط را پیدا کنند و در گروه انشایی بنویسند.
┄┅┅┄┄┅✶🌸✶┄┅┄┅┄
📝📝📝
تصویر یابی:
تصویری را روی تابلو می چسبانیم یا از تصویر کپی گرفته وبه تعداد دانش آموزان می دهیم.
از آن ها می خواهیم هر چیزی را که در تصویر می بینند با یک خط به بیرون کشیده ونام آن را بنویسند.
بعد از این که همه ی شکل های مربوط به تصویر نام گذاری شد ، با آن ها جمله و سپس متن بنویسند.
┄┅┅┄┄┅✶🌸✶┄┅┄┅┄
📝📝📝
روش تداعی و شاخه بندی:
به این صورت که از دانش آموزان می خواهیم تمام کلماتی را که در مورد یک موضوع به ذهنشان می رسد بیان کنند
این کلمات براساس نزدیکی به یکدیگر در چند شاخه روی تخته سیاه نوشته می شود .
حال می توان از دانش آموزان خواست با توجه به کلمات موجود ، انشای خود را بنویسند.
┄┅┅┄┄┅✶🌸✶┄┅┄┅┄
📝📝📝
استفاده از موضوعات تخیلی:
به دانش آموزان می گوییم داستان خیالی با اغراق زیاد بنویسن
خودمان ابتدا یک داستان شگفت انگیز و عجیب و غریب را تعریف می کنیم
مثلا یک شب خواب دیدم اندازه ی مورچه شدم......
┄┅┅┄┄┅✶🌸✶┄┅┄┅┄
📝📝📝
روش مسابقه ی جمله های ادبی:
از دانش آموزان می خواهیم در مورد چند موضوع یا چند اسم مانند مادر ، آسمان ، خدا
جمله های زیبا بنویسند. بعداز بین آن ها بهترین را انتخاب می کنیم و بچه ها با استفاده از آن جمله و جمله های خودشان در گروه انشا می نویسند.
┄┅┅┄┄┅✶🌸✶┄┅┄┅┄
📝📝📝
روش خاطره نویسی:
برای دانش آموزان یک خاطره تعریف می کنیم. بعد از تمام شدن خاطره ازآن ها می خواهیم آن چه را که در ذهنشان مانده بنویسند و در مرحله ی بعدی می خواهیم یک داستان یا خاطره از خود یا
اقوامشان بنویسند.
┄┅┅┄┄┅✶🌸✶┄┅┄┅┄
📝📝📝
روش تکمیل داستان:
در این روش بچه ها چشمشان را می بندند و گوش های خود را آماده ی شنیدن می کنند
ما داستانی را آغاز می کنیم و هر دانش آموزی که اسمش را صدا کردیم ، موظف است داستان ما را با یک جمله کامل تر کند تا زمانی که داستان تمام شود.
┄┅┅┄┄┅✶🌸✶┄┅┄┅┄
📝📝📝
روش خورشیدی:
روش خورشیدی نوعی بازی با کلمات است.
یک نفر یک کلمه می گوید و آن را درون خورشید می گذاریم . سپس چند کلمه ی مرتبط با آن کلمه بچه ها می گویند و در شعاع های خورشید می نویسیم.
و بعد با استفاده از آن کلمه ها جمله و سپس متن می نویسند.
┄┅┅┄┄┅✶🌸✶┄┅┄┅┄
📝📝📝
روش استفاده از كلمات
در اين روش ما موضوع انشا را بيان مي كنیم. سپس كلماتي را با توجه به موضوع روي تخته مي نويسیم تا دانش آموزان در نوشتن انشا از آن ها استفاده كنند .
دانش آموزان با توجه به كلمات داده شده جملاتي را مي نويسند، سپس جمله هايي را كه مرتبط با هم هستند در يك گروه قرار مي دهند و در پايان آن ها را مرتب مي كنند.
┄┅┅┄┄┅✶🌸✶┄┅┄┅┄
📝📝📝
روش مشاركتي
موضوعي به دانش آموزان ارائه مي شود و هر كدام از بچه ها به نوبت در مورد آن جمله ای می گویند.
(البته چند دقيقه فرصت فكر كردن به بچه ها مي دهيم.)
مطالب بچه ها را روي تابلو مي نويسیم و به كمك خودشان جملات را پس و پيش مي كنیم تا به صورت يك انشاي كامل درآيد.
┄┅┅┄┄┅✶🌸✶┄┅┄┅┄
📝📝📝
مرتب كردن متن يا داستان
قصه يا متنی را كه ترتيب حوادث آن به هم ريخته است در اختيار دانش آموزان قرار مي دهیم.
بچه ها توالي جملات و حوادث را درست مي كنند و با شماره گذاري و رونويسي مجدد ، آن را به صورت يك انشا يا داستان در مي آورند.
براي پرورش خلاقيت آن ها مي توان انتخاب نام قصه را بر عهده ی خودشان گذاشت.
┄┅┅┄┄┅✶🌸✶┄┅┄┅┄
تکالیف خلاق به جای رونویسی
◇ از داخل درس بگردو کلماتی که نشانه های ط، ظ، ص، ضو ...و خوا و او استثنا یا تشدید دارند پیداکن و در یک جدولبنویس. سپس با ۵ تای آنهایک جملہ خلاقانه بنویس.
◇دو بند اول درس را با دقت بخوان و کتاب را ببند. سپس هرکلمہ کہ یادت مانده در دفتر فارسی تمیز و خوش خط بنویس.
◇ یکبار از روی بند سوم و چهارم درس بدون نقطه رونویسی کن. کتاب را ببندونقطہ ها را با رنگ قرمز بگذار.
🌺🌺🌺🌺🌺🌺
. اگر امروز تو مسئول املا به بچه ها باشی چه جمله هایی ازدرس را انتخاب میکنی؟ ۱۰جملہ انتخاب کن و بنویس.
• ۱۵ کلمہ مشکل املایی را از درس پیدا کن و در دفتر املا بنویس. اما حرفی که در آن کلمہ مشکل و جزو حروف چندشکلی است راننویس و خالی بگذار. سپس کتاب راببند وحالا با مدادرنگی حروفی که نوشته نشده را بنویس.
• از ۵ خط از درس کہ بیشتر دوست داشتی و خوشت آمده از روی کتاب نگاه کن ودر دفترت بنویس. (۵ خط پراکنده باشد)
🌸🌸🌸🌸🌸
◇۱۰ تا از کلماتی که داخل درس به نظر تو از نظر املایی مشکلهستند را روی کارت بنویس. حالا ۴ تا از این کارت ها را روی زمین ردیف کن و با دقت به آن ها نگاه کن. از مادر بخواه دو کارت را جابه جا کند. چشمانت را باز کن و سعی کن بگویی کدام دو کارت جابه جا شده اند. یا اینکه یکی از کارت ها برداشته شود و توبگویی کدام کارت برداشتہ شده. یا یک کارت بیرون گذاشته شود و به جای آن کارت دیگری از بیرون جایگزین شود.
ياكل کارت ها روی زمین پخش شود و کلمه ای را که می گویند پیداکنی.
🌼🌼🌼🌼🌼
• از داخل درس کلماتی که بی نقطہ هستند، یک نقطہ، ۲ نقطہ و ۲ نقطہ و ۴ نقطہ و ۵ نقطہ دارند پیداکن و در جدولی تمیز و مرتب بنویس.
• امشب توبہ پدر یا مادرت املا بگو و املای آن ها را صحیح کن.
• با ۱۵ تا از کلمات مشكل درس کارت کلمہ درست کن و آن ها را در یک جعبہ بنداز. حالا هم بزن و پنج کارت را بیرون آور و باصدای بلند بخوان.
کتاب را باز کن و جملاتی که این ۵ کلمه در آن هاهست تمیز و مرتب در دفتر بنویس.
💐💐💐💐💐
. یک جدول شگفت انگیز یا سودوکو درست کنید و از کلماتمشکل درس به بچه ها بدهید تا جدول را کامل کنند.
♤ ۵جمله از جملات درس را نیمہ بدهید تا از روی کتاب کاملکنند.
۵ کلمہ از درس بدهید تا دانش آموزان با آن ها یک داستانبنویسند و با توجه به بیاموز و بگوی هر درس از بچه ها بخواهید جملاتمربوط به آن بیاموز و بگو را از داخل درس پیداکنند. مثلا ۵ تا از جمله هایی که زمان گذشته دارد.
🌷🌷🌷🌷🌷
• به دانش آموزان یک کلمه از درس بدهید تا قطار كلماتبسازند. به این صورت که کلمه ای از درس پیدا کنند که حرف اول آن، حرف آخر کلمہ شما باشد. مثلا ۲۰كلمه داشته باشد.
مثال :منتظر راهنمایی
. به دانش آموزان جملات نامرتب از درس بدهید تا مرتب کنند.
• به دانش آموزان حروف بہ هم ريختہ بدهید تا کلمہ بسازند.
• این دو تکلیف را می توانید به خودشان هم واگذار کنید. یعنیخودشان جملہ و حروف نامرتب بسازند و خودشان هم مرتب کنند.
🍁🍁🍁🍁🍁
. جدولی از حروف طراحی کنید تا دانش آموز از داخل آن کلماتدرس را پیدا کند و رنگ بزند و بيرون جدول بنویسد.
• كلمات مهم از جمله های درس را پاک کنید و بگویید از داخل کتاب کلمات را پیدا کند و در جمله ها بنویسد. یا کلمات را همبدهید تا هر کلمه را در جمله ی مناسب بگذارد. . مثلا:
دانش آموزان ............. مربی بهداشت بودند.
• درس را با دقت بخوانند و هر چه از درس فهمیدند به زبانخودشان خلاصه در چند خط بنویسند.
🌺🌺🌺🌺🌺
. اگر تو بہ جای نویسنده بودی داستان درس را چطور به پایانمی بردی؟
. فرض کن قرار است ادامه داستان درس را تو بنویسی، درحدیک بند داستان را ادامه بده.
• باکلمات داده شده از درس یک جمله خلاق بنویس.
• جملہ ناتمام بدهید تا کامل کنند
• برای درس یک کتابچہ تصویری درست کند و زیر هر تصویرخلاصه ای از درس بنویسد.
┄┅┅✶🍃🌻🍃✶┅┅┄
🌸🍃 توانمندسازان ناحیه ۳
💥_تکلیف_خلاق برای فارسی ،علوم ،ریاضی و....
💥کانال تکلیف وبازی آریایی
👇👇👇👇👇👇👇👇
✅ چند کلمه به دلخواه از درس انتخاب و به ترتیب حروف الفبا بنویس...این تمرین حتی در دوره ی دانشگاه نیز باید داده شود چون دانش جویان هنوز برخی ترتیب حروف الفبای زندگی را نمی دانند.
✅ کلمه ی سه نقطه ای از درس پیدا کن و بنویس.
✅ کلمه ی سه بخشی از درس انتخاب و بنویس و با ده تای آن جمله بساز.
✅ یک جدول نه خانه ای بکش و نه کلمه از درس انتخاب و داخل آن بچین....سپس با کلمات افقی جمله ی خنده دار و با کلمات عمودی جمله ی پرسشی بساز....
✅ نتیجه ی درس را در یک یا دو بند بنویس.
✅ امشب به پدر یا مادرتان املا بگویید می خواهم ببینم خط آن ها چگونه است.....چند کلمه را درست ننوشته اند ...در این مورد به پدر و مادر چه توصیه ای دارید...چگونه به آنها یاد می دهید؟ هدف اعتماد به نفس
✅ دو بند آخر درس را بنویس.
✅ دو بند از درس را به صورت بی نقطه بنویس.
برای فرداشب مشق راحت تر است حالا نقطه های مشق دیروز را بگذارید...هدف...تقویت تمرکز
✅ از کدام قسمت درس بیشتر خوشت آمده است؟...بنویس.
✅ درس امروز را خلاصه نویسی کن.
✅ در زمینه ی ریاضی بعد از تدریس دو تا تمرین بدهید و همان جا سر کلاس حل کنند...یا فردی یا گروهی....عملکردی
✅ یک تلق شفاف و یک ماژیک و دستمال داشته باشند و تمرین بنویسند و پاک کنند.
✅ برای بهتر شدن روخوانی یک شب مشق نگویید و بگویید امشب فقط رو خوانی داریم...یک درس هدیه را مادر برای شما بخواند و شما همان درس را برای پدر بخوانید.
✅ از کتابهای دیگر نیز مشق بگویید حتی ریاضی....
✅ چند عدد بدهید تا دانش اموزان خودشان مساله بسازند آنها از بس مساله حل کرده اند خسته شده اند.حالا بگذارید مساله ای که خود ساخته اند حل نمایند.
✅ یک کاردستی برای آخر هفته با وسایل دور ریختنی بسازند و بیاورند.
✅ خاطره ی یک سفر یا مهمانی یا گردش خود را به همراه نقاشی اش به کلاس بیاورند.
✅ یک روزنامه دیواری در زمینه ی علوم و ریاضی یا هدیه برای آخر هفته به عنوان تکلیف ارایه دهیم .
✅ تمرین عدد نویسی از آخر به اول...مثلا از هزارو پنجاه تا هزار بنویسند...دنده عقب
✅ در تکلیف روزانه می توان یک تمرین ازچهار عمل اصلی داشته باشد.
✅ ز کتاب گلستان سعدی یک حکایت بنویسند و بیاورند.
✅ از کتاب شاهنامه ی فردوسی یک شعر به دلخواه بنویسند.
✅ یک کتاب داستان بسازند.
✅ یک کتاب داستان به آنها بدهیم و خلاصه نویسی کنند.
✅ در مورد یکی از برنامه های تلویزیونی یک گزارش بنویسند.
✅ به سراغ پدر بزرگها و مادر بزرگها بروید و چند بازی محلی از آنها یاد بگیرید و در کلاس اجرا کنید.
✅ یک صفحه املا را در رایانه تایپ کرده و بیاورید.
✅ پاور پویینت علوم بسازید.
✅ بنویس روز جمعه از صبح تا غروب چه برنامه هایی داشتی.
✅ یک دانه و گل بکارید و گزارش رشدش را هر هفته بیاورید.
✅ ضرب المثل های جدید بسازید .
✅ در مورد این ضرب المثل تصویر سازی کنید.
✅ والدین را جهت قصه گویی به کلاس دعوت کنید.هر هفته یک قصه
✅ از والدین هنرمند در زنگ هنر استفاده کنید.
✅برای خودتان یک کتاب کار داشته باشید و جهت تنوع چند تمرین جالب از آن انتخاب و جهت تکلیف به آنه بدهید.
✅ خانواده خودش آزمون هفتگی از دانش آموز داشته باشد و به معلم گزارش و باز خورد دهد. باز خورد در باز خورد.
✅انواع تکالیف خلاق دیگر که معلم با شناخت از دانش آموزان خود طراحی کند.
🚩✏🚩✏🚩✏🚩
#قواعد_فارسی_علائم_نگارشی
#علامت_های_سجاوندی
نقطه ( . ): نقطه علامت وقف وسکوت بزرگ در خواندن رانشان می دهدونشانه ی تمام شدن جمله است
نقطه-ویرگول ( ؛ علامت وقف یادرنگی است بیشترازویرگول وکمتر از نقطه
دونقطه ( : ) : موارد استفاده از این علامت به شرح زیر است.:
الف) پیش از نقل قول ووقتی که کسی حرف می زند مانند علی گفت: او یک سال بزرگترازمن است
ویرگول : ویرگول یعنی درنگ نما وبرای جداکردن جمله ها واسم هاو...می آید
علامت سؤال ( ؟ ) : الف) درپایان جمله های پرسشی می آید مثال:آیا حسین خانه است
علامت تعجب ( ! ) : این علامت درپایان جمله های تعجبی وجمله های عاطفی می آید مانند:افسوس/ای کاش/واقعا
تشبیه :
تشبیه ، یعنی شبیه کردن چیزی به چیزدیگر. . هر تشبیه چهار رکن دارد :
1) مشبه : چیزی یا کسی که قصد مانند کردن آن را داریم .
2) مشبه به: چیزی یا کسی است که مشبه ، به آن مانند می شود .
3) ادات تشبیه : وازه ای است که نشان دهنده پیوند شباهت است .
4) وجه شبه : ویزگی یا ویزگی های مشترک میان مشبه و مشبه به است .
جان بخشی به اشیاء :گاهی نویسندگان اززبان میزونیمکت وچیزهای دیگربی جان سخن می گویند که به این کارجان بخشی به اشیاء می گویند
شخصیت بخشی به اشیاء:نویسندگان اززبان گنجشک ها وچمن و.... سخن می گویند که به این کارشخصیت بخشی به اشیاء می گویند
انواع شعر فارسی :
1-مثنوی: مثنوی شعری است که هردو مصراع تمام ابیاتش به طور جداگانه دارای قافیه ی مستقل می باشد.
2- رباعی: عبارت از دو بیت شعر است که باید مصراع اول، دوّم و چهارم آن قافیه ی یکسانی داشته باشد ولی گاهی مصراع سوم نیز با بقیه ی مصراع ها در قافیه شریک می شود.
- دوبیتی : دوبیتی مانند رباعی و در قافیه بندی با آن یکی است ولی وزن مشخصی ندارد
قصیده: شعری است که مصراع اول وتمامی مصراع های دوم هم قافیه باشند
یادت نرود که یاد تو در یاد است / آبادی دل برای تو آباد است
از یاد نبر دل حقیرم ای دوست / در این دل من همیشه یادت یاد است
چهاربیتی
غزل:شعری است که مصراع اول وتمامی مصراع های دوم هم قافیه باشند
زاویه ی دید:شیوه ای که نویسنده برای بیان داستان انتخاب می کند.
مخفف :مخفف یعنی کوچک کردن کلمه ها مثلا مخفف شاه شه است
مبالغه :نویسنده برای افزودن برقدرت سخن خود سخن را ازآنچه هست بزرگتر می کندکه به این کار مبالغه می گویند
منادا: وقتی کسی راصدامیزنیم مخاطب منادااست مثلا یا علی علی منادا ویا حرف ندااست
مناظره:گاهی دریک نوشته ویاشعر دوشیء زنده یا غیرزنده با یکدیگر بحث می کنند مناظره می گویند .
نهادوگزاره: هر جمله به دو بخش نهاد وگزاره تقسیم می شودگزاره توضیح نهاد است.
قافیه :کلماتی که هم وزن هستندوآهنگ یکسانی دارند راقافیه می نامند.
بیت : هردومصراع تشکیل دهنده ی یک بیت هستند
تعداد جمله: ندا و منادا را یک جمله به حساب می آوریم فعل های حاضر در جمله را می شماریم
حرف ربط :حروفی که دو جمله رابه یکدیگر وصل می کندحرف ربط نامیده می شود
ضرب المثل:جملاتی است کوتاه وپندآموزمثال هرکه بامش بیش برفش بیش تر
انواع جمله: جمله ای که خبری رامی رساند جمله ی خبری می نامند/جمله ای که پرسشی درآن وجود دارد را جمله ی پرسشی می نامند/جمله ای که درآن فرمانی بیان می شودرا جمله ی امری می نامند/جمله ای که بیانگر احساس شگفتی باشدرا جمله ی تعجبی می نامند.
قطعه:به چندبیت هموزن که مصراع های زوج آن ها هم قافیه است قطعه می گویند
متضاد: یعنی کلمات ضدهم مانندبزرگ/ کوچک کم /زیاد
مترادف: مترادف یعنی هم معنی مثال اندیشه/فکر
هم خانواده:هم خانواده یعنی باید درکلمه ها سه حرف مشترک پیاپی باشدومعنی آن هانیزبه یکدیگرنزدیک باشد.
فاعل:فاعل یعنی کسی که کارراانجام می دهد.
مفعول:را نشانه ی مفعول است وکلمه ای که پیش ازرامی آید مفعول است
فعل: فعل مهم ترین بخش گزاره است واگرفعل درجمله نباشدجمله به هم می خورد
موصوف وصفت: صفت تعریف چیزی است که کسی که صفت آن را تعریف می کندموصوف است مانند بیابان وسیع
مضاف مضاف الیه: وقتی دواسم پشت سرهم می آیندمضاف ومضاف الیه می گوییم
قید: قید کلمه ای است که چگونگی انجام یافتن فعل رانشان می دهد
همه این نکات را نیاز نیست به دانش اموزان اموزش دهید
صرفا جهت اطلاعات خودتان میباشد
┄┅┅✶🍃🌻🍃✶┅┅┄
🌸🍃 توانمندسازان ناحیه ۳