باكلاس شلوغ چه كنيم؟ (قسمت اول)
بي شك، كم شدن مشكلات انضباطي به داشتن آموزش اثر بخش تري مي انجامد. لازم نيست كه همه ي دانش آموزان كلاس رفتار ناهنجاري داشته باشند. سه يا چهار دانش آموز و يا حتي يك نفر مي تواند فرايند يادگيري را چنان مختل كند كه حتي دانش آموزان خوب نيز نتوانند از كلاس استفاده كنند. در زير پيشنهادهايي براي رفع اين مشكل مطرح كرده ام كه بخش بسيار كوتاهي از كتاب " الفباي مديريت كلاس درس، نوشته ي روبرت تي. تابر و با ترجمه ي روان و خوب دكتر محمد رضا سر كار آراني از انتشارات مدرسه است. پيشنهاد هاي زير در صورتي كه به طور منظم و با قاعده و آگاهانه به كار گرفته شوند، مديريت كلاس درس را بهبود خواهد بخشيد.
🔰عمل كنيد، تنها واكنش نشان ندهيد: عمل كردن مسلط بودن است و واكنش نشان دادن يعني تسلط عوامل و شرايط را پذيرفتن. بنابراين پيش از آغاز مدرسه به برنامه ريزي فنون بر قراري انضباط بپردازيد، همان گونه كه براي فنون تدريس و ترتيب مواد درسي برنامه ريزي مي كنيد نه اين كه صبر كنيد مشكلي پيش بيايد و شما در آن زمان به دنبال وضع قانوني باشيد كه ديگر چنين مشكلي پيش نيايد.
🔰مسئوليت ها را واگذار كنيد: دانش آموزان در قبال رفتارشان هر چه بيش تر احساس مسئوليت كنند، نياز كم تري به اعمال مديريت از سوي معلم خواهند داشت. بر حسب توانايي دانش آموز از مسئوليت هاي ساده شروع كنيد تا دانش آموز حتما از عهده ي عمل به مسئوليت بر آيد تا مشكلات بعدي را به دنبال نداشته باشد.
🔰عقب بايستيد و به ديگران فرصت بدهيد: هنگامي كه دانش آموزي به سوالي پاسخ مي دهد و يا هر مطلب ديگري را بيان مي كند به او نزديك نشويد، به طوري كه گفتگو دو نفره شود، زيرا در صورتي كه دانش آموزان ديگر صداي صحبت شما را نشنوند احساس مي كنند كنار گذاشته شده اند واين بي نظمي به همراه دارد.
🔰آرام، خونسرد و حرفه اي برخورد كنيد: حتي يك بچه ي بي ادب مستحق احترام است. از فرياد زدن، با حركت انگشت تهديد كردن، نگاه هاي تهديد آميز و غيره اجتناب كنيد. اجراي برنامه ي انضباطي با خونسردي، دانش آموز را متوجه ارتباط رفتارش با نتيجه ي منطقي ناشي از آن مي كند. در ضمن رفتار شما هنگام تأديب دانش آموزان براي آن ها الگو است.
🔰 به دانش آموزان توجه كنيد و تلاش كنيد تا اين توجه رانشان دهيد: سلام و احوال پرسي با دانش آموز در نظر گرفتن رفتار هاي خوب آن ها و بيان تشكر از آن ها در مواقع گوناگون مانند زماني كه براي شما كاري انجام مي دهند و يا نتيجه ي خوبي در امتحانات بدست آورده اند.
🔰رفتارهاي خوب دانش آموزان را در نظر بگيريد: هر قدر كه خوبي ها بيش تر در نظر گرفته شود انگيزه ي بيش تري براي تداوم آن ها وجود خواهد داشت.
🔰از تجربه هاي همكارانتان استفاده كنيد: خواه به صورت كلي ويا در مورد كلاس يا دانش آموز خاص.
🔰به صورت انفرادي تأديب كنيد: ناديده گرفتن رفتار، اشاره، كنترل از نزديك و كنترل همراه با بر خورد.
🔰تفاوت هاي فردي و ويژگي هاي خاص دانش آموزان را در نظر بگيريد: به عنوان مثال اگر دانش آموزي از نظر درس شما از همكلاسان خود جلو تر باشد ممكن است به دليل خسته شدن از مباحث تكراري باعث ايجاد بي نظمي شود. چنين دانش آموزاني را شناخته و با تمرينات خاص آن ها را سرگرم كنيد.
🔰براي موقعيت هاي اضطراري و غير مترقبه برنامه ريزي كنيد: بر نامه هايي داشته باشيد تا در صورتي كه مجبور به ترك كلاس شديد، دانش آموزان مجبور به اجراي آن برنامه شده و نظم كلاس حفظ شود.
🔰قانون را اجرا كنيد دليل تراشي را نپذيريد: در مقابل دانش آموزاني كه تلاش مي كنند با بحث و چانه زدن، تخفيفي در تنبيه خود بدست آورند، تسليم نشويد حتي براي يك بار.
ادامه دارد...👇👇👇
باکلاس شلوغ چه کنیم؟ (قسمت سوم)
🔰نشان دهيد كه از آن چه در كلاس جريان دارد، آگاه هستيد: قبل از آن كه رفتار انحرافي گسترش يابد فنون مديريت كلاس را اجرا كرده و رفتار را كنترل كنيد.
🔰به رفتار هاي طبيعي جنبه ي قانوني بدهيد: به عنوان مثال به آن ها بگوييد در پايان كلاس مي توانند ۵ دقيقه آزادانه صحبت كنند در صورتي كه در سراسر كلاس به درس توجه داشته باشند.
🔰به سخنان دانش آموزان گوش دهيد: نه براي تأييد و دادن راه حل بلكه به عنوان همدردي.
🔰دانش آموزان را با احترام صدا كنيد: استفاده از القاب خانم يا آقا به آن ها احساس بزرگي داده و قبول مسئووليت و داشتنن رفتار مناسب به همراه دارد.
🔰نام دانش آموزان را سريع به خاطر بسپاريد.
🔰انتظارات خود و نياز هاي دانش آموزان را در نظر بگيريد: انتظارات خود را به طور آشكار بيان كرده و مستمرا مورد تقويت قرار دهيد. #مدیریت کلاس #همه پایه ها
باكلاس شلوغ چه كنيم؟ (قسمت دوم)
🔰ارتباطات چشمي را دست كم نگيريد: وقتي قانوني را تكرار مي كنيد و يا پيامدي را به دانش آموزي مي رسانيد، مستقيما به چشمانش بنگريد و نگاهتان را با نگاهش تلاقي دهيد.
🔰به جاي دوست بودن با دانش آموزانتان دوستانه رفتار كنيد: بين خود شما (معلم) و آنان (دانش آموزان) فاصله ي شغلي را حفظ كنيد.
🔰كينه توزي نكنيد: هر رفتار دانش آموز را جدا در نظر گرفته و تأديب كنيد. به دانش آموزان لقب ندهيد، مانند درد سر آفرين، بي ادب و...
🔰در صورت امكان برخي رفتار هاي ناشايست را ناديده بگيريد.
🔰عدالت را بر قرار كنيد.
#مدیریت کلاس #همه پایه ها
🌺 *انواع #تکالیف*
1- *تکالیف تمرینی*👈 که ویژگی های ذیل را دارد:
تثبیت یادگیری-جامع نگری-انجام در کلاس -تنوع در طراحی -پیش نیاز ها-توجه به تفاوت های فردی
* *نکات تکالیف تمرینی:* 👈
-به عنوان رایج ترین نوع تکلیف
-الزامی بودن انجام آن برای همه دانش آموزان
-جامع نگری یا در نظر گرفتن جوانب مختلف موضوع
-تنوع در طراحی و توجه به انواع ابزار ها با توجه به شرایط
-اهمیت زیاد تنوع دادن به تکالیف در تکالیف تمرینی
-چشم پوشی از تکالیف تمرینی باعث شکست می شود .
-توجه به تفاوت های فردی در تکالیف تمرینی که اکنون مهره گم شده ای است .
-تکالیف تمرینی زمانی ارزشمند است که در حضور معلم و با راهنمایی و راهبردی معلم انجام گیرد .
تدریس معکوس فرصت بسیار خوبی است برای انجام تکالیف تمرینی .
2- *تکالیف بسطی امتدادی* :👈هدف این گونه تکالیف توسعه یادگیری دانش آموزان است
-این نوع تکلیف،پیش نیاز آزمون های عملکردی است و برای دانش آموزانی طراحی می گردد که به اهداف رسیده اند . زمانی به سراغ این تمرین ها می رویم که اول مطمئن شویم یادگیری در دانش آموزان تثبیت شده است و قبل از ارائه این نوع تکالیف باید مطمئن شویم که دانش آموزان به اهداف یادگیری رسیده اند .
3- *تکالیف ترمیمی:*👈 هدف این نوع تکالیف ،اصلاح یادگیری است و گروه هدف اینگونه تکالیف دانش آموزان نیازمند است و این تکالیف متناسب با تفاوت های فردی دانش آموزان است .
زمانی که گروه خاصی از دانش آموزان در دسترسی به اهداف مشکل داشته باشند از تکالیف ترمیمی استفاده می کنیم .
*نکته:استفاده از تکالیف ترمیمی باید در زمان خاص خودش صورت بگیرد .
4- *تکالیف آمادگی:ا*👈 ین گونه تکالیف به ارائه پیش سازمان دهنده ها بسیار مشابه است
-ایجاد انگیزه در یادگیری نوعی تکلیف آمادگی است
-این گونه تکالیف ،آمادگی شرایط را برای یادگیری جدید آماده می کند .
5- *تکالیف خلاقیتی* : 👈 هنگام طراحی اینگونه تکالیف ابتدا دو سوال را از خودمان می پرسیم،
الف)آیا با طراحی این تکلیف ،دانش آموز را به هدف نزدیک می کنیم؟
ب)دردسری را برای دانش آموز و اولیاء درست می کنیم و اولیا و دانش آموز را تحت فشار روانی قرار می دهیم؟
6- *تکالیف مهارت محور* : 👈طراحی فعالیت هایی که دانش آموزان را وادار می کند از دانش و مهارت های خود در موقعیت های مختلف استفاده کند .
*تکالیف مهارت محور ترکیبی از مهارت های آموزشی و مهارت های زندگی است .
*در ارائه این تکالیف می بایست به علایق و توانایی ها و آموخته های قبلی دانش آموزان توجه گردد.
✍️ *نکات مهم در طراحی تکالیف* :
1-بررسی تکالیف:به اندازه ای تکالیف بدهید که وقت و زمان بررسی آن را داشته باشید .
2-کیفیت بررسی تکالیف :ارائه بازخورد باید به صورت مستمر باشد که می تواند شفاهی یا کتبی باشد .
3-همکاران محترم به هیچ عنوان کار بررسی تکالیف را به دانش آموزان و والدینشان ندهید .
4- به دانش آموزان نگویید که پاسخ های خودشان را با پاسخ های پاسخنامه مقایسه کنند زیرا پاسخ نامه هم می توانند اشکالاتی داشته باشد .
منبع:اموزش اصفهان
همکاران کلاس #اولی
استفاده از چینه و چوب خط رو فراموش نکنید وسیله خیلی کاربردی ای هست و یادگیری در دانش اموزان رو آسونتر میکنه، #ریاضیم شیرین تر میکنه.
همکاران پایه های بالاتر استفاده از جعبه کوئیزنر فراموش نشه.
چینه و چوب خط که هزینش کمه ولی جعبه کوئیزنر معمولا داخل مدارس هست و میتونید از آنها استفاده کنید
شعرهای تشویقی
👇👇👇👇👇👇👇👇👇
........ که مهربان است همیشه شادمان است
یک دو سه پروانه ......... چه مهربانه
....... مثل پروانه بهترین است در خانه
اتل متل هندونه ........ شده نمونه
قطار قطار هندونه ........ چه قدر درس خونه
اتل متل نارنگی ........ چه قدر زرنگی
....... ناز و محبوب انجام میده کار خوب
صد گل و صد ستاره .........گل بهاره
....... گل بهاره حجابشو دوست داره
.......... میشه برنده جایزه رو میگیره و میخنده
........ میشه برنده لبش میشه پر خنده
........ کارش عالیه باعث خوشحالیه
......... خانم نمونه جاش توی آسمونه
آقا ......... نمونه جاش توی آسمونه
........ خانم تمیزه زرنگ و فرز و تیزه
آقا ....... تمیزه زرنگ و فرز و تیزه
...... خانم راست میگه هرچی خدا خواست میگه
آقا ......... راست میگه هرچی خدا خواست میگه
........ خانم که داناست خیلی خوب و تواناست
آقا .......... که داناست خیلی خوب و تواناست
.........خانم نیکوکار هست عاقل و هشیار
آقا ....... نیکوکار هست عاقل و هشیار
....... خانم چه عالیست او باعث خوشحالیست
آقا ....... چه عالیست او باعث خوشحالیست
بارون ریزه ریزه ...... خانم تمیزه و عزیزه
بارون ریزه ریزه آقا ....... تمیزه و عزیزه
روی ابرا نوشته ........ خانم جاش بهشته
روی ابرا نوشته آقا ...... جاش بهشته
نون و پنیر و پسته ....... کارش درسته
ای ....... با ایمان تو خوب میخونی قرآن
اسپند دونه دونه ......... چه مهربونه
......... که عالی بوده مرا خوشحال نموده
........ جان نازنین با تلاش میشه بهترین
....... چو ماه تابان تلاشگر و مهربان
......... چو ماه تابان تمیز است و درخشان
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
اشعار تشويقي
*عزیز خوب و نازم زودی بیا کنارم
تمیزی خوبی نازی خیلی دوستت میدارم
*چشمات دوتا ستاره که نور ازش میباره
یه روز اگه نباشی کلاس صفا نداره
*وقتی میام کنارت میخندی مثل گلها
همیشه مهربونی دوستت دارم یه دنیا
*شاگرد من بهترین شاگرد روی زمینه
میخوام همش بخنده غم تو دلش نشینه
*شاگرد دارم دسته گل زبر و زرنگ ناز و تپل
*دوستت دارم یه عالمه هرچی بگم بازم کمه
اندازه ستاره ها بیشتر و بیشتر بهخدا
*خنده بکن خنده خوبه دنیا رو شیرین میکنه
خنده تو رو ناز میکنه مثل یه پروانه میاد
گل لبتو باز میکنه
*بچه خوب همیشه با خنده مثل ماهه
با خنده زیبا میشه
👇👇👇👇👇👇👇👇👇
نمونه اشعار جدید مناسب برای کارت تشویقی
هستی دقیق و پر تلاش همیشه هم خنده رو باش
عقیده من اینه کودک خوب همینه
خلّاقی و مهربون همیشه اینطور بمون
ای گل توی کلاس خوشبویی تو مثل یاس
فرشته بهشتی امروز سریع گل کاشتی
سبد سبد گل یاس زرنگی توی کلاس
زنده باشی و سالم تلاش بکن تو دایم
ای کودک مؤدب کارت شده مرتب
دقیقه خیلی کارت جَمعِه چه قدر حواست
امروز کارت عالی بود باعث خوشحالی بود
نشستی آرام و خوب حالا شدی تو محبوب
دقت و سعی و تلاش به اندازه داشته باش
صد آفرین مرحبا عزیز دل بابا
تاب تاب عباسی زرنگ تو کلاسی
تاب تاب عباسی باهوش و با حواسی
نمک نمک نمکدان همیشه باشی خندان
تلاش کردن بیشتر همیشه هست مفید تر
آفریدی افتخار برای چندمین بار
آلبالو های رنگی چه بچه زرنگی
اشعار تشویقی
#تشویقی
644_Gama.ir_Q_ZqFOGL.pdf
1.66M
📘📕📙📗📙📙📕📗📘📗
📗📙📘📕📘📗📙📙📕📗
پیک آدینه
#اول دبستان
هفته دوم مهر