eitaa logo
معلم یار
5.7هزار دنبال‌کننده
4هزار عکس
2.9هزار ویدیو
6.1هزار فایل
اینجا همونجایی هست که بهت کمک میکنه تا با خیال راحت از معلمی لذت ببری. تمام مطالب کانال رایگان می باشد .تنها یک صلوات برای اموات بفرستید .
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام چرا ادبیات می خوانیم ؟ ۱--ادبیات لذت آفرین است لذت معنوی نه مادی. ۲---ابزار انتقال علم ودانش واخلاق ومذهب است. ۳--احساسات ومکنونات درونی رابیان می کند. ۴--می توان با کشف وشهود شاعر همراه شد وآن یا لحظه های ناب شاعرونویسنده را دریافت. ۵--وسیله ی تعادل وپالایش روح است با ادبیات می توان احساسات ناب آدمی را برانگیخت. ۶-- ادبیات عرصه ی تمرین آزادی است جهانی را می سازیم که نمی یابیم. ۷--،ادبیات حقایق برتر زندگی را نشان می دهد. ۸--زمینه ی همدلی وارتباط روحی انسانها را فراهم می کند. ۹--،ادبیات پرسشهای هوشمندانه ای را از زندگی مطرح می کند. ۱۰--می توان با ایهام واستعاره از ناگفتنی ها سخن گفت. ۱۱--دردها ،نارساییها ومردم فریبی ها را افشا می کند. ۱۲-- ،روان.پیچده ی انسانها را اشکار می کند. ۱۳--به عنوان.مواد خام دانشهای جامعه شناسی ،مردم شناسی وتاریخ مورد استفاده قرار گیرد . تاریخی است راستین ۱۴--ارزشهای انسانی را جاودانه می کند ۱۵--،همدردی جهانی ایجاد می کند واثر پایداری داردوقدرت خیال را پرورش می دهد وبه هستی جان می بخشد . ۱۶. ادبیات روح را لطیف، گستاخی ها را نحیف، قلب را شفیق، مغز را دقیق و دشمن را رفیق می سازد. آن کس که اهل ادب باشد، مُحال است که بی ادب باشد!
انشایم را از کجا آغاز کنم ؟ خلاصه پخش زنده امشب *نکات مهم* 1 = از صفحه سفیدی مطلق خارج شویم : یعنی هر چه در ذهنمان می گذرد را روی برگه بیاوریم و برگه را از حالت سفیدی خارج کنیم چون این نوشته برای خودمان است و کسی قرار نیست ببیند و هر چقدر که خواستیم می توانیم بنویسیم و هر نوشته ای که دوست نداشتیم را دور بیندازیم تا به نتیجه دلخواه برسیم . 2 = غافلگیر کردن خواننده : با دیالوگ شروع کردن. 3 = هر موقع انشایی را خواستی شروع کنی به نوشتن ببین که ایا این نوشته قبلا در جایی خوانده ای یا نه . اگر دیدی نوشته ات شبیه کسی است همون موقع دور بیندازش اصلاااااا نباید نوشته کلیشه ای باشد و مثل نوشته ی کسی باشه . 4 = تقلب سطح بالا : در اینترنت برو چند صفحه مختلف جملاتش را تصادفی نگاه کن یا یک کتاب دستت بگیر جملاتش را تصادفی بخوان ( ایده بگیر و شروعت را پیدا کن ) . 5 = با یک توصیف متفاوت شروع کنیم : برای مثال یک خاطره انتخاب کن ( یک توصیف وحشتناک کن ).از افکار اشفته ات بنویس برای مثال = اول خاطره ای که یادم میاد وای اون لحظه رو بگم که تو اسانسور گیر افتاده بودم و... ( اشفتگی هات رو بنویس ). یک ( توصیف شاعرانه ) برای مثال از طبیعت . 6 = ویترین ما شروع نوشته ما است باید سریع خواننده رو به خود جذب کنیم . 7 = از کجا شروع کنم ؟ روی اون کاغذ سفید الکی کلمه بنویس ، برو سراغ کتاب ها و کلمه هایش را تصادفی بنویس . کلمه ها رو نگاه کن . اصلا نیاز نیست شروعت از همون اول با موضوع خیلی مرتبط باشه در ادامه انشات موضوع را می اوری و ادامه میدهی. ( ما جادوگر نوشته هستیم) . 8 = شروعت را با جمله هایی که بار احساسی زیادی دارند بنویسید . قلب مخاطب خود را لمس کن . 9 = شروع و پایان را جمله هایت را یکی کنی . عین هم شروع کنی و عین هم تمام کنی . 10 = با لطیفه شروع کنی . با خاطره شروع کنی . حتما هم نباید خاطره ی خودت باشد می توانی از خاطره ها ی دیگران هم کمک بگیری . چگونه اسم نوشته را انتخاب کنیم* اسم هم جز ویترین نوشته مان است . یک آدم خلاق میتواند نام خلاقانه انتخاب کند و نگارش و نوشتن انشا به تو کمک میکند تا خلاق بشی . *گروه سنجاق قفلی* : در اینستاگرام معرفی کتاب های مناسب برای هر رد سنی *پویش کودک همدلی و کرونا*: داخل سایت دبیرخانه چگونگی ارسال اثار را قرار میدهند .تا ۱۵ اسفند فرصت هست . موضوع ( در زمانی که همه از هم دور بودن تو چه ایده ای داشتی که قلب های همدیگر را به هم نزدیک کنیم. )
نمونه سوال فصل اول هشتم👇
🔹اصول : منظور از نشانه‌گذاری، به کاربردن علامت‌ها و نشانه‌هایی است که برای درست فهمیده شدن جملات در نوشته به کار برده می‌شود. ۱. ویرگول (،) ویرگول، نشانه مکثی کوتاه است. ▫️موارد استفاده: الف: در بین عبارت‌های غیر مستقل که باهم در حکم یک جمله کامل می‌باشد. آن را که حساب پاک است، از محاسبه چه باک است. ب: برای توضیح در مورد یک کلمه. فردوسی، حماسه‌سرای بزرگ ایران، در سال ۳۲۹ هجری قمری به دنیا آمد. ج: در موردی که چند کلمه دارای اسناد واحدی باشد. علی، حسن و احمد پسران او بودند. د: در آدرس دادن. تهران، شهریار، میدان امام. ۲. نقطه‌ویرگول (؛) الف: برای جدا کردن جمله‌ها و عبارت‌های متعدد یک کلام طولانی که به ظاهر مستقل؛ اما در معنی به یکدیگر وابسته و مربوط می‌باشند. فریب دشمن مخور و غرور مداح مخر؛ که این، دام زرق نهاده است. ب: در جمله‌های توضیحی، پیش از کلماتی چون اما، زیرا، چرا که، یعنی، به عبارت دیگر، برای مثال و مانند آن‌ها؛ به شرط آنکه جمله پیش از آن طولانی باشد. مال و جاه هیچ‌گاه نمی‌توانند آرامش‌بخش روان انسان باشند؛ چرا که تنها با یاد خدا دل‌ها آرامش می‌یابند. ۳. نقطه (.) الف: در پایان جمله‌های کامل خبری. عین‌القضات، عارف بزرگ ایران، در سال ۵۲۵ شهید شد. ب: بعد از حروف اختصاری. سال ۳۲۲ ق.م ج: بعد از شماره ردیف. ۱. رضایت ۲. هدف ۴. دو نقطه (:) الف: پس از نقل قول مستقیم. فرزاد گفت: "دیگر هیچ‌وقت به آن خانه بر نمی‌گردم." ب: پیش از بیان تفصیلی مطلبی که قبلاً خلاصه‌ای از آن گفته شده است. آن سال برای من سال خوبی بود: در آزمون سراسری دانشگاه‌ها پذیرفته شده بودم. ج: بعد از واژه‌ای که معنی‌اش در برابرش نوشته شده باشد. صیف: تابستان د: بعد از حروف ابجد برای استفاده از ترتیب. الف: مورد یک ب: مورد دو ۵. گیومه («») این نشانه برای آغاز و پایان سخن کسی غیر از نویسنده است؛ یا برای مشخص‌تر کردن و برجسته نشان دادن کلمه یا اصطلاحی خاص به کار می‌رود. امیر مؤمنان می فرماید: «به دیدن یکدیگر روید تا یکدیگر را دوست داشته باشید و دست یکدیگر را بفشارید و به هم خشم نگیرید». ۶. نشانه سوال (؟) الف: برای نشان دادن پرسش. به چه می‌اندیشی؟ ب: برای نشان داد تردید و ابهام، در داخل پرانتز به کار می‌رود: طبق آمار غیر رسمی، جمعیت تهران از مرز ده میلیون نفر (؟) گذشته است. ۷. نشان تعجب (!) در پایان جمله‌هایی می‌آید که بیان کننده یکی از حالات خاص و شدید عاطفی یا نفسانی است؛ از قبیل: تعجب، تهدید، حسرت، آرزو و... چه عجب! عجب آدم ریاکاری! وای بر من! ایست! ۸. خط فاصله (-) الف: برای جدا کردن عبارت‌های توضیحی. فردوسی -حماسه سرای بزرگ ایران- در سال ۳۲۹ ه.ق. به دنیا آمد. ب: برای نشان مکالمه. - الو! - بله، بفرمایید! - سلام! ج: به جای حرف اضافه تا و به بین تاریخ‌ها، اعداد و کلمات. دهه ۱۳۵۰ - ۱۳۴۰ قطار تهران-مشهد ۹. سه نقطه (...) برای نشان دادن کلمات، عبارات و جمله‌های محذوف و یا افتادگی‌ها به کار می‌رود. ... به این دلیل بود که از ادامه این شیوه صرف نظر کردم. میازار موری که... ۱۰. ستاره (*) از این نشانه برای ارجاع دادن به زیرنویس استفاده می‌شود. ۱۱. پرانتز یا دو هلال ( ) الف: به معنی "یا" و "یعنی" به کار می‌رود و یا برای توضیح بیشتر کلام. شاهکار نظامی گنجوی (خسرو و شیرین) را باید به دقّت خواند. ب: وقتی که نویسنده بخواهد آگاهی‌های بیشتر (اطلاعات تکمیلی) به خواننده عرضه کند. ابوالفضل بیهقی (۳۸۵-۴۷۰ ه.ق) استاد کم‌نظیر نثر می‌باشد. ۱۲. قلاب [  ] برای تصحیح متون کهن و الحاق احتمالی که از نسخه بدل‌ها و از سوی مصحح اضافه می‌شود، مورد استفاده قرار گرفته و در بین قلاب قرار می‌گیرد. و این [راه مسلمانی] راه خدای توست.
aistgah riazi8 f2.pdf
987.2K
📚 جزوه و نمونه سوال امتحانی ریاضی هشتم فصل دوم 👆👆👆
نگارش درس سوم پایه ی نهم
نگارش درس دوم پایه ی نهم
⬅️آشنایی با چند قالب شعری با شکل گرافیکی، مشخصات، شاعران نامدار این قالب‌ها و... 1⃣قصیدە: ㉧--------- ㉧--------- ㉧--------- --------- ㉧--------- --------- معمولا ۱۵ تا ٦۰ بیت است و در موضوعات حماسی، اخلاقی، دینی، وصف طبیعت و... می‌باشد. شاعران معروف قصیدە‌سرا: ناصرخسرو، منوچهری، خاقانی و سعدی ------------------------- 2⃣غزل: ㉣--------- ㉣--------- ㉣--------- --------- ㉣--------- --------- معمولا ۵ تا ۱۰ بیت است و در موضوعات عاشقانە و عارفانە است. شاعران نامدار غزل‌سرا: حافظ، سعدی و عراقی ------------------------- 3⃣قطعە: ₪--------- --------- ₪--------- --------- ₪--------- --------- موضوعات آن بیشتراخلاقی، تعلیمی و مناظرە می‌باشد. شاعران معروف قطعەسرا: پروین اعتصامی و ابن‌یمین ------------------------- 4⃣مثنوی: &---------- &---------- ©--------- ©--------- @--------- @--------- بیشتر در موضوعات طولانی می‌باشد. شاعران معروف مثنوی‌سرا: فردوسی، سنایی، نظامی، مولوی ------------------------- 5⃣ترجیع‌بند: ©--------- ©--------- ©--------- ©--------- ©--------- ©--------- ©--------- ©--------- --------- این بیت تکرار می شود --------- ®--------- ®-------- ®--------- ®-------- ®--------- ®-------- ®--------- ®-------- --------- --------- شاعران معروف ترجیع‌بند سرا: سعدی، هاتف، فرخی سیستانی ------------------------- 6⃣ترکیب‌بند: ©--------- ©--------- ©--------- ©-------- این بیت‌ تکرار نمی‌شود ---------& &--------- @--------- @--------- @--------- @--------- ®---------- ®---------- شاعر معروف ترکیب‌بند سرا: محتشم کاشانی ------------------------- 7⃣رباعی: بر وزن (لا حول و لا قوە الا باللە) ©--------- ©--------- ©--------- ---------- رباعی‌سرایان معروف: خیام، رودکی، عطار ------------------------- 8⃣دوبیتی: ©--------- ©--------- ©--------- ---------- دوبیتی سرای معروف: باباطاهر همدانی @زنگ ادبیات
aistgah riazi8 f1.pdf
1.61M
📚 جزوه و نمونه سوال امتحانی ریاضی هشتم فصل اول 👆👆👆
نمونه هایی از نمادها در ادبیات فارسی برای پایه ی هشتم و نهم 🔽🔽🔽🔽 آهو (مظهر ازادگی و بی گناهی ) آسمان (پاکی آینه (پاکی و صفا) آب ( روشنی و حیات) اسب (هوشیاری ، شجاعت ، نجابت ) پلنگ ( تکبر و بلند پروازی ) پشه (ضعف و ناتوانی ) جغد ( شومی و نحسی ) باز ( فال نیک ) باد صبا ( خوش خبری و پیام آوری ) تاج ( سروری و بزرگی) الاغ ( کودنی و صبوری ) بره (معصومیت ) چشمه ( پاکی و زلالی و زایش) خرس (پر خوری وشهوت ) خزان(افسردگی و غم) بلبل(بی توجهی و شیداییو عاشقی و دلباختگی ) خرگوش ( غفلت ) زمستان (مرگ و نابودی) دریا ( عظمت و بخشندگی ) درخت بید ( لرزان و مضطرب) بوقلمون (چند رنگی و بی اثباتی ) روباه ( مکر و حیله ) رود ( حرکت و تلاش ) بزغاله (شیطنت ) بز (دانایی) بهار(شادابی و طراوت ورویش) سگ ( وفاداری ) سنگ ( سرسختی و سنگ دلی) ببر ( ضعیف کشی) شیر ( شجاعت و قدرت ) شتر مرغ( بهانه جویی) شب( تاریکی وجهل و ستم) بوتیمار (حرص و طمعو غم خوردن ) پرستو (فال نیک و بهار ) شتر (کینه توزی ) طوطی ( تقلید ) عقاب (خودسپندی ) کرکس ( غرور و تکبر ) لک لک (شادی و نشاط ) سیمرغ ( بلند پروازی و همت ) سبزی( پاکی و تقدس) کبک ( خوش خدامی و طنازی ) روز( نور و روشنایی) زرافه ( بلندی و نشخواری ) زیتون(صلح و آشتی) کلاغ ( شومی و نحسی و سخن چینی ) ماهی ( زیبایی و امید و زندگی و پویایی) گربه ( بی وفایی و دزدیو بی چشم و رویی ) گوسفند ( خونسردی ) فیل ( یکدلی و قدرت ) گرگ ( درنگی و تجاوز ) نهنگ (عظمت و درندگی ) موش (حقارتوموذیو خسیسی ) کفتار (دزدی و نحسی ) میمون ( تقلید و اطوار ) مار(خوش ظاهر و باطن بد) عقرب ( زیرکی و خودنمایی ) هما ( سعادت ) قناری ( خوش اوازی ) قورباغه(زشتی) هدهد (مژده ) کرگردن ( تنومندی پرزوری ) طاووس ( زیبایی و غرور ) عقاب ( بلند پروازی و تیزبینی ) نسیم ( انسان آزاده ) کوه ( استقامتو استواری ) شیر ( شجاعت ) هما ( سعادت و خوشبختی ) ماه ( ایثار و زیبایی ) شب ( ظلم و ستم ) زیتون ( صلح و آشتی ) سرو (آزادگی و جاودانگی ) شمع ( معشوق ) صدف ( خاموشی و سکوت ) گل سرخ ( عشق و طراوت ) گل نیلوفر( عزاداری و ماتم) نی ( انسان غریب و دورافتاده از وطن ) باران ( رحمت و بخشندگی ) لاله ( شهید ) ملخ ( بی خیالی و راحت طلبی) خفاش ( جهل و نادانی و شیطان) موج (حوادث) یخ ( دل مردگی ) ❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇️
همه نکته های زبانی و ادبی کتاب فارسی هفتم 👇 چاپ ۱۱۴۰۰ ** درس ۱: تعریف و شناخت جمله/ واژه های هم آوا ( حیات، حیاط...) درس ۲ : انواع جمله( خبری، پرسشی. امری، عاطفی) / واژه های هم خانواده درس ۳ : تعریف و شناخت فعل/ تعریف "زبان" و "ادبیات" درس ۴ : تعریف و شناخت نهاد / اضافه کردن "ی" مصدری به واژه هایی که به "ه"، ختم شده اند؛ خسته+ ی= خستگی درس ۶ : شناخت "مفعول" / آرایه " تکرار " درس ۷ : شناخت "متمم" / جا به جایی "فعل" در شعر و نثر ادبی [اشاره غیر مستقیم دارد به جمله ی " دستورمند و نادستورمند" ] واژه های مخفف/ واژه های دو املایی درس ۸ : فعل اسنادی [فقط به "است، بود، شد" اشاره شده است.] درس ۹ : مسند / تفاوت معنی "گزاردن" و "گذاردن" درس ۱۰ : شناخت ویژگیهای فعل ؛ زمان (گذشته، حال، آینده) / قالب شعری "قطعه" / تفاوت معنی و خوانش "فراغ" و "فراق" / پیام شعر، قافیه و ردیف درس ۱۱ : ویژگی دیگر فعل ؛ "شخص" / فعل مفرد و جمع / تفاوت معنی و خوانش "صلاح" و "سلاح" / در املای واژگان مرکب، نوشتن هر دو شکل(جدا و سرهم)، درست است(خوش حال، خوشحال) / شمار (مفرد یا جمع) درس ۱۲: ضمیر و مرجع ضمیر / انواع ضمیر ؛ ۱_ گسسته ۲_ پیوسته "در املا، از خط تحریری شکسته، استفاده نشود." درس ۱۳: ساخت یا صیغه فعل/ بن فعل و شناسه/ بن مضارع فعل ها درس ۱۴: بن فعل ماضی/ مصدر/ "معلم می تواند تصحیح املای کلاسی را به دانش آموزان، واگذار و آنها را هدایت و نظارت کند." درس ۱۶: زمان آینده یا مستقبل / [ پرسشی آمده که: " آیا می توانید بن فعل و شناسه فعل آینده را بگویید؟ " ) البته که بن فعل، فقط از فعل اصلی، باید باشد(که بن ماضی است) نه فعل کمکی (خواه) ] / داستانهای رمزی و نمادین/ شناخت نمادهای درس / تمرین و پرسش از ترکیبهای "وصفی" و "اضافی" [ بنابراین؛ با توجه به آموزه های این ترکیبها در ابتدایی، پرسیده شده است و باید دوباره روش تشخیص را توضیح داد.] درس ۱۷: ساخت واژه ها ؛ ساده و غیر ساده [ در همین حد با مثال، بیان شده است. ] / تعریف ترجمه و مترجم * توضیح پایانی: 👇 ۱_ از آرایه های ادبی، فقط "تکرار"، گفته شده است. ( و توجه به آرایه های ابتدایی) و یک قالب شعری (قطعه) ۲_ اجزای اصلی جمله (نقش ها)، هر پنج تا، بیان شده است؛ نهاد، فعل، مفعول، متمم، مسند . ۳_ درس های ۵ و ۱۵، آزاد است و دانش آموز باید بنویسد. ۴_ در این نوشته، از تکرار مطالب بیان شده در درسهای بعدی، خودداری شده است. ___ توفیق، رفیق راهتان باد! ✍دریانورد 🙏🌴🥀
همه نکته های زبانی و ادبی کتاب فارسی نهم 👇 چاپ ۱۴۰۰ درس ۱ : آرایه های ؛ تشبیه، جان بخشی، مراعات نظیر / گاهی تغییر در یک واج، موجب تغییر معنای یک واژه میشود ؛ واژه ی "انعام" ۱_ با فتحه ۲_ با کسره / واژه های مترادف/ عناصر زیبایی سخن (آرایه) دو بیت درس را خواسته ؛ [جان بخشی، تضاد، کنایه، واج آرایی، تشبیه،تناسب(مراعات نظیر)... دارد.] درس ۲ : وابسته های گروه اسمی ۱ ؛ وابسته های پیشین ( صفت‌هاي؛ اشاره، شمارشی، پرسشی، تعجبی، مبهم) / وابسته های پسین؛ صفت بیانی، مضاف الیه. درس ۳ : پرسش انکاری / واژه های هم خانواده آرایه کنایه. درس ۴ : صفت برتر( تفضیلی) و صفت برترین (عالی) ؛ صفت های سنجشی درس ۶ : ارتباط معنایی(قرابت) / گروه فعلی ۱ ؛ زمان حال(مضارع) / انواع فعل مضارع؛ اخباری، التزامی، مستمر(جاری) / بن مضارع / شناسه/ فعل کمکی. درس ۷ : تخلص و بیت تخلص / نوشتن مفرد واژه های جمع با نشانه ی "ان" / قافیه. درس ۸ : رابطه معنوی دو واژه (تضاد معنایی واژه ها)، متضاد(آرایه تضاد) / تمرین هسته و وابسته ها. درس ۹ : گروه فعلی ۲ ؛ فعل گذشته(ماضی)، ماضی ساده(مطلق)، ماضی نقلی، بن ماضی / رابطه معنایی ؛ ترادف (مترادف). درس ۱۰: آرایه ادبی تلمیح درس ۱۱ : گروه فعلی ۳ ؛ ماضی استمراری، ماضی مستمر (جاری). درس ۱۲ : گروه فعلی ۴ ؛ ماضی بعید، ماضی التزامی / پیشوند "بی" در بیشتر موارد،جدا از واژه پس از خود، نوشته می شود مگر در املای واژه های ؛ بیهوده، بیچاره، بینوا. درس ۱۳ : ردیف ( اینکه ردیف ؛ گاهی اسم، فعل، صفت، عبارت و... است.) [ و "حرف" ] درس ۱۴ : قید ( بدون اشاره به انواع قید) [ با وجودی که نوشته:" قیدها جای ثابتی در جمله ها ندارند"، در هر سه جمله نمونه، قیدها را بعد از نهاد، آورده است!! مثالهای دیگر، بهتره گفته شود. ] درس ۱۶ : واژه سازی ؛ ساده، وندی ، مرکب / جدول پرسش ساخت واژه ها داده شده است. [ ۳ ساده، ۵ وندی، ۵ مرکب، آمده است.] درس ۱۷ : ۱_ اضافه شدن "ی" نکره (ناشناس) به واژه هایی که به "ه" بیان حرکت، تمام می شوند ؛ خانه+ ی= خانه ای بنده + ی = بنده ای ۲_ اضافه شدن "ی" نکره به آخر واژه هایی که با "واو"، تمام می شوند ؛ دانشجو+ ی= دانشجویی، رادیو+ ی= رادیویی *** یاد آوری پایانی : ۱_ درسهای؛ ۵ و ۱۵، آزاد هستند و دانش آموز، کامل می کند. ۲_ آرایه های آمده در کتاب ؛ تشبیه، جان بخشی، مراعات نظیر،تضاد، تلمیح، کنایه. [ در پرسش تمرینی درس یک، واج آرایی هم آمده است. ] ۳_ هیچکدام از اجزای اصلی جمله (نقش ها) نیامده است. ۴_ بن ماضی و مضارع و نیز همه فعلهای ماضی و مضارع، آمده است (به جز فعل آینده). ۵_ساخت واژه ها، (فقط) ساده، وندی و مرکب آمده است. ۶_ قید و پرسش انکاری را بیان کرده است. [ می توانیم "پرسش تاکیدی را نیز بگوییم و کاملتر ؛ 👇 پرسش انکاری یا استفهام انکاری با فعل مثبت // پرسش تاکیدی یا استفهام تاکیدی با فعل منفی. ] ___ توفیق، رفیق راهتان باد! ✍دریانورد 🙏🌴🥀
دو واژه را هم‌آوا گویند هرگاه در تلفظ شبیه هم باشند، مثل (خوار، خار - خورده، خرده - خاستن، خواستن). نوع دیگری از کلمات هم‌آوا وجود دارند که علاوه بر تلفظ مشابه، یکسان نیز نوشته می‌شوند ولی معانی مختلفی را می‌تواند منظور کند، مثل (شیر، گاز و ...). به این دسته از لغات چندمعنایی می‌گویند. کلمات هم نویسه : از اسمش پیداست . واژه هایی که نوشتن یکسان دارند اما از نظر معنی و تلفظ متفاوتند. کلماتی مانند : مِهر : محبت ؛ ماه مهر / مُهر : وسیله چاپ دستی گِل : خاک / گُل : کُشتی / کِشتی مسلم / مسلّم نوبهار است در آن کوش که خوشدل باشی که بسی گل بدمد باز و تو در گل باشی گوهر مخزن اسرار همان است که بود حقه ی مِهر بدان مُهر و نشان است که بود - دّه – دِه پّر – پُر - کِشتی – کُشتی سُم – سُم گُل – گِل کّره - کُره شُش - شِش [ ۱٧ مهر ۱۳٩۱ ] [ ۱۱:۱٠ ‎ق.ظ ] [ ارسطو ] نظرات ( 0) هم آوا هم آوا (متشابه ) : به کلماتی می گویند که در تلفظ یکسان اند امّا در نوشتار و معنی متفاوتند . کلمات هم آوا به لحاظ ادبی نیز مورد توجّه اند به نحوی که در آرایه های بدیعی یکی از انواع جناس محسوب شده و به آن «جناس لفظ» می گویند این نوع کلمات در املاء دارای اهمیّت بسیارند و از موضوعات قابل توجّه محسوب می شوند . دانستن معنای کلمات هم آوا می تواند به ما در درست نویسی کمک بسیاری کند . نظر به اهمیّت کلمات هم آوا در ادامه فهرستی از برخی از این واژگان را می آوریم : زمین : کره ی خاکی ضمین : عهده دار غالب : چیره ، برتر قالب : شکل پرتغال : نام کشور پرتغال : نام میوه اَلَم : درد عَلَم : پرچم صواب : درست ثواب : پاداش ، اجر بحر : دریا بهر : برای غذیر گودال - آبگیر قدیر : توانا ، قادر حول : اطراف هول : ترس غریب : دور از وطن قریب : نزدیک قاضی : داور غازی : جنگجو آری : بله عاری : بری - پاک ارز : پول و بهاء عرض : پهنا اساس : پایه و بنیاد اثاث : وسایل و لوازم اسم : نام اثم : گناه امل : آرزو عمل : کارو تلاش امارت : فرمانروایی و حکومت عمارت : بنا باقی : باقیمانده و ته مانده باغی : سرکش و نافرمان تعلّم : آموختن تألم : سختی ودرد کشیدن تهدید : ترساندن تحدید : حدو اندازه - معلوم کردن حیات : زندگی حیاط : صحن ، محوطه حرم : اندرون خانه ، اهل خانه هرم : پیری خویش : فامیل ، خود خیش : گاو آهن خار : تیغ خوار : ذلیل و بی مقدار قضا : اتفاق غذا : خوردنی قدر : اندازه و ارزش غدر : مکرو بی وفایی معمور : آباد شده مأمور : فرمانبرو نگهبان نثر : متن - غیر شعر نصر : یاری کردن خاست : بلند شد خواست : طلب کرد حراست : نگهبانی حراثت : برزه گری - کشاورزی زهر : سم ظهر : پشت سفر : یکجانماندن - مسافرت صفر : ماه دوم قمری سد : بستن صد : عدد صد از استاد حقیقت
همه نکته های زبانی و ادبی کتاب فارسی هشتم 👇 چاپ ۱۴۰۰ ** درس ۱ : "ساختار" و "محتوا" ی هر اثر / ردیف و قافیه / بن مضارع، مصدر، زمان / اشاره غیر مستقیم به آرایه "تلمیح" در شعر [بهتر است، "تلمیح"، گفته شود.] درس ۲ : ارکان آرایه ی "تشبیه" / نمادهای درس (خفاش، طاووس) / فاصله میان واژه ای درس ۳: آرایه "واج آرایی" (نغمه حروف) / تبدیل واژه های جمع به مفرد و برعکس [با نشانه جمع فارسی] درس ۴ : یادآوری اجزای (اصلی) جمله (نهاد، مفعول، متمم، فعل) [چهار تا ] و معرفی اسم (اینکه ؛ اجزای اصلی جمله به جز فعل، همگی "اسم" هستند.) / اعداد در متن املا، همیشه با حروف، نوشته می شوند. [ به بچه ها گفتم در انشا نیز، چنین کنید.] درس ۶ : ادبیات اندرزی یا تعلیمی با نمونه کتابها / ارتباط معنایی(قرابت) یک بیت نظامی با قسمتی از درس. درس ۷ : گروه اسمی و (فقط) معرفی هسته/ مواردی که گذاشتن "مد"، الزامی است و در مواردی که نباید باشد؛ مآل اندیش ، درآمد، الآن.... فرایند، پیشامد،... درس ۸ : قالب شعری "مثنوی" / تفاوت معنایی واژه "دولت" در گذشته و امروز درس ۹ : وابسته های اسم ۱ ؛ وابسته پسین= صفت بیانی / دقت در واژه های عربی همزه دار و واژه هایی که نقش نمای اضافه دارند. درس ۱۰ : آرایه ادبی "جناس" (صبا،سبا/ آرام، رام / نام، نامه..) [اشاره ای به انواع جناس، نشده است] تفاوت خواندن و نوشتن برخی واژه ها؛ "پنبه،منبر، سنبل،شنبه..." [بدون اشاره مستقیم، همه مثالها را از فرایند واجی "ابدال" آورده است. این فرایندها(کاهش، افزایش، ابدال و ادغام)، مربوط به متوسطه دو هستند] درس ۱۱ : وابسته‌ها اسم ۲ (پیشین) ؛ صفت اشاره، صفت شمارشي / الفبای فارسی، پرنقطه ترین الفبای دنیا درس ۱۲ : وابسته های اسم ۳ (پیشین) ؛ صفت پرسشي، صفت تعجبی / واژه های هم خانواده / تمرین گروه اسمی برای ؛ وابسته پیشین، هسته، وابسته پسین درس ۱۳ : آرایه ادبی "کنایه" / ترکیب وصفی و اضافی / نوشتن مفرد واژه های جمع مکسر و سپس جمع بستن آنها با نشانه های جمع فارسی. [همه مثالها، جمع مکسر است؛ عوامل، مفاهیم، فضایل... ، ولی اشاره به آن نشده .بهتر است جمع "مکسر" گفته شود. ] / "ی" میانجی(بوی گل...). [چون نوشته؛ حرف (صامت) ، به این بهانه، می توانیم واج ها ( صامت و مصوت) را مختصر معرفی کنیم. ] درس ۱۴ : آشنایی بیشتر با "ردیف" [ مطلب بسیار خوبی در این باره نوشته است به بهانه ردیف "تشنه" در سوزناکترین شعر کتاب(یاد حسین ع) ] واژه های متضاد درس (آرایه تضاد) درس ۱۶ : وابسته های اسم ۴ ؛ صفت مبهم (وابسته پیشین) [ از صفت های مبهم، فقط "چند" و "فلان" را نوشته و در تمرین همین درس، صفت مبهم "هر" نیز آمده است. بنابراین، خوب است فعلا پنج صفت مبهم؛ هر، همه، چند، هیچ، فلان، به بچه ها گفته شود.] / شکل افزودن "ب" پیشوند به ابتدای برخی فعل ها ( آمد، افروخته،افکنده....) [بیامد، بیفروخته، بیفکنده.... ] درس ۱۷ : ترجمه ( عبارتهای عربی و انگلیسی) و جای قرار گرفتن "فعل" در آنها و زبان فارسی / پیدا کردن واژه های تنوین دار از متن درس / جدولی داده شده (مفرد و جمع)، از مفردها، جمع "مکسر" خواسته و برعکس. [ باز هم نامی از جمع "مکسر" نیامده! و پیشتر نوشتم که بهتر است به بچه‌ها گفته شود.] * یادآوری پایانی: 👇 ۱_ اشاره ای به مسند، فعل اسنادی و ساخت واژه ها نشده است. ۲_یک قالب شعری "مثنوی" دارد. ۳_ شش آرایه در کتاب، آمده است ؛ تلمیح، تشبیه،واج آرایی، جناس، کنایه، تضاد. __ توفیق، رفیق راهتان باد!