💎 با نام و یاد خداوند متعال 💎
🦋 جلسه ی اول انجمن اولیا و مربیان 🦋
🗒یکشنبه مورخ ۱۰ مهرماه ۱۴۰۱
حمد و سپاس بیکران مخصوص ذات اقدس الهی است ، که به انسان آموختن یاد داد و به واسطه ی این تعلیم اورا بر همه ی آفریدگان برتر بخشید.
✍سلام بر والدین گرامی و دانش آموزان عزیزم
بر خود لازم میدانم بهار تعلیم و تربیت سال "۱۴۰۱-۱۴۰۲" و شروع فصل جوانه زدن🌱 دانایی و ادب آموزی را به عزیزان دانش آموز و اولیای گرامی که بر ما اعتماد کرده و دستان پر مهر فرزندشان را در دستان ما گذاشته اند صمیمانه تبریک و تهنیت گفته و اطمینان دهیم که هرچه در توان داریم برای رشد و بالندگی عزیزان دانش آموزمان به کار گیریم و در این راه ارزشمند از عنایات الهی و الطاف ائمه ی معصومین صلوات الله علیهم و دعای خیر شما اولیای محترم مدد گرفته و طلب توفیق می نماییم 🤲
بنده .... ،آموزگار پایه ی ...هستم و به لطف خدا، قرار هست که امسال در امر تعلیم و تربیت دانش آموزان، در خدمت شما اولیای محترم و فرزندان عزیزتان باشم.
عزیزان، با توجه به حضوری شدن کلاس ها ؛ لذا بر آن شدیم تا در همین جلسه ی اول، ضمن آشنایی با شما اولیای گرامی، نحوه ی ارائه ی مطالب آموزشی و خواسته های خود از اولیا و دانش آموزان را مطرح نمایم تا به لطف خداوند متعال، با آمادگی لازم سال تحصیلی جدید را شروع کنیم.
البته در سالی که گذشت، همگی با شرایط تدریس مجازی آشنایی پیدا کرده ایم؛ اما بهتر است که با توجه به تجربیاتی که در این مدت کسب کرده ایم؛ با یک برنامه ریزی بهتر به استقبال سال تحصیلی جدید برویم تا در کنار هم از آموزش مطالب جدید، لذت برده و نهایت استفاده را از حضور هم ببریم.
بنده به نوبه ی خودم به شما قول می دهم که به لطف خدا، تمام و کمال مطالب آموزشی را در اختیار دانش آموزان قرار داده و تا جایی که امکان دارد از هیچ کمکی در جهت پیشرفت تحصیلی آن ها، دریغ نکنم. لذا برای محقق شدن این هدف، خواستار مطالب زیر از شما و دانش آموزان گرامی هستم:
⭕️ ۱ حضور به موقع دانش آموزان در مدرسه و کلاس درس
⭕️ ۲ مطالعه ی به موقع مطالب یاد داده شده در کلاس درس و مطالب ارسالی و دیدن و شنیدن فایل های ارسالی و پرسیدن اشکالات احتمالی
⭕️ ۳ انجام به موقع تکالیف خواسته شده برای یادگیری بهتر
⭕️ ۴ مطلع کردن به موقع آموزگار از مشکلات دانش آموز ( چه از نظر آموزشی و چه از نظر امکانات)
⭕️ ۵ اهمیت دادن به تمامی دروس( تمامی دانش آموزان باهوش هستند و فقط استعداد ها و خواسته های آن ها با هم فرق دارند که با برنامه ریزی درست می توانند در مسیر مناسب قرار گرفته و به موفقیت برسند.)
⭕️ ۶ تلاش دانش آموز برای رفع اشکالات احتمالی( برخی دانش آموزان با یک بار مطالعه مطالب را می آموزند؛ اما برخی دیگر نیاز به تمرین و تکرار بیشتر دارند و این به معنی برتری یک گروه نسبت به گروه دیگر نیست؛ بلکه توانایی های یادگیری آن ها متفاوت هست و تنها تلاش و کوشش دانش آموز برای معلم اهمیت دارد؛ پس باید دانش آموز با اطلاع از سطح توانایی خویش، تلاشش را برای یادگیری بهتر انجام دهد و در صورت نیاز در این راه از آموزگار خود راهنمایی خواسته و به راهنمایی های آموزگار خود عمل کند.)
⭕️ ۷ عدم راهنمایی درسی توسط نظر شخصی اولیای گرامی( برخی اولیای عزیز، باتوجه به آموخته های خود، در صدد آموزش مطالب درسی بر می آیند که این کار در روند آموزشی فعلی، اختلال به بار می آورد.)
⭕️ ۸ اطلاع به موقع انتقادات سازنده ی اولیای محترم از معلم و ارائه ی پیشنهادات سازنده، توسط نماینده ی اولیا به معلم
⭕️ ۹ داشتن یک برنامه ی متعادل در خانواده برای اینکه با توجه به آن، دانش آموزان هم بتوانند به آموزش مطالب درسی پرداخته و هم به تفریح خود در کنار عزیزانشان بپردازند.
⭕️ ۱۰ والدین نقش تسهیل کننده دروس را برای دانشاموز دارند و نه نویسنده تکالیف . در صورت دیدن تکالیف با خط دانش آموز تصحیح نمیشود و دوباره باید نوشته شود .
💢 ناگفته نماند که برای یادآوری مطالب سالهای گذشته، در شروع هر درسی از هر کتابی، مطالب سالهای قبل مربوط به آن درس، توسط معلم، مرور خواهد شد.
💢 امید است که با رعایت شرایط گفته شده، توسط اولیای محترم و دانش آموزان عزیز، سال تحصیلی جدید را به لطف خدا، به خوبی شروع کرده و با موفقیت به پایان برسانیم.
با تشکر از همگی شما عزیزان
🌺سرافراز و پاینده باشید🌺
مرادی:
#نکات_جلسه_بااولیا_مطرح_میشود.
👇👇👇
1-✅اولین برخورد و دیدار با روی گشاده و لبخند همراه با معرفی خود اما فقط در حیطه اموزشی نه مسایل خصوصی و شخصی .
2-✅بیان چکیده ای از سیستم توصیفی آ پ .(اینکه کاملا توصیفی با در نظر گرفتن تمام موارد جهت ارزیابی ،عدم وجود نمره ).
3-✅قاطع و محکم و با اعتماد،به نفس صحبت کنید هرگونه رفتار و حرکات شما کاملا زیر ذره بین نگاه والدین هست .
4-✅بیان شیوه تدریس هرکتاب و انتطارات شما از شاگردان .
5-✅عنوان وسایل و لوازم مورد نیاز برای سال تحصیلی و توضیح مختصر درباره ڪاربرد انها .
6-✅وجود پوشه ڪار یا کلربوک و قرار دادن تمام انچه که باید قرار دهد طبق هر درس و با ترتیب جهش سنجش و ارزیابی بهتر و رهنمود دقیق تر .
7-✅ تذکر به فرزتدان برای رعایت قوانین درون کلاسی و برون کلاسی در سطح مدرسه (چرا که رعایت ان یعنی اموزگار با خیال اسوده میتواند تدریس همراه با برنامه داشته باشد و گرنه هر گونه عدم رعایت باعث اتلاف وقت میشود و عقب ماندن از برنامه و بودجه بندی ).
8-✅طرح مسایل اخلاقی ،اموزشی و ...در یک برگه هر یک از والدین اطلاعات کامل و جامعی درباره ی :
تعداد افرادخانواده،فرزند چندم ،وضع اقتصادی و مالی ،ملیت ،وضع اعتقادی و فرهنگی ،بیماری جسمی یا روحی،هرگونه اتفاق خانوادگی از جمله طلاق و فوت و ...).
9-✅ نشان دادن دفتر اموزشی خود،به اولیا جهت اطلاع کامل از روند اموزش و اهداف و انتظارات تا سندی برای ارزشیابی ها و ...باشد(هر دانش اموز ۵صفحه اختصاصی دارد از جمله پرسش و پاسخ کلاسی ،انجام تکالیف ،شرکت در کار گروهی ،ازمون ها،غیبت و تاخیر و انضباط،شناسایی استعداد).
10-✅حتما صبحانه به فرزند خود بدهند تا صبح اول وقت بعنواین دل درد و ...وقت کلاس گرفته نشود،و از درس عقب نماند.
11-✅حتما بهداشت فردی را رعایت کنند(حمام ،لباس تمییز ،استفاده از خوش بو کنتده بدن ،لیوان و یه شیشه اب اشامیدنی ).
12-✅روزهایی که در برنامه ورزش دارند لباس ورزشی بیاورند.
13-✅نظارت بر انجام تکالیف فرزندان خود طبق برنامه بهمراه بازخورد .
پرسش و پاسخ در منزل ،راهنمایی و هدایت در انجام تحقیق های کتاب و ...
14-✅درس قران و املا هرشب در برنامه داشته باشند و بازخورد بزنند .
15-✅عدم نوشتن تکالیف فرزندان خود.
16-✅در صورت وجود غیبت حتما به مدرسه اطلاع بدهند، گواهی پزشک جهت موجه کردن .
17-✅همکاری با اموزگار و عدم دخالت در روند اموزشی ،از اموزش به سبک خود پرهیز کنند چون صرفا باعث دوگانگی اموزشی و اتلاف وقت خواهند شد .
18-✅از مراجعه به مدرسه ،تماس و حضور هر روز اکیدا پرهیز کنند.
فقط در روزهایی که طبق برنامه ورزش دارند مراجعه کنند .هر بزرگواری نهایت تا ۵دقیقه فرصت برای اطلاع از وضعیت اموزشی و اخلاقی،و ..خواهد داشت .
19-✅هنگام تدریس از در زدن کلاس به هر عنوان خودداری کنند،چون مطلقا جوابگو نخواهیم بود. اگر خوراکی یا کتاب یا هر دلیلی دیگری دارند فقط به دفتر مدرسه و نزد معاونین بروند .
20-✅اینکه اموزش و تدریس شما طبق بودجه بندی و برنامه هست لطفا ارائه نظر ندید که چرا کم یا زیاد تدریس میشود.
از دخالت در شیوه و نحوه ی تدریس اکیدا خودداری شود چرا که این شخص معلم هست که در کلاس با توجه به سطوح یادگیری مختلف و .... تصمیمگیری میکند ،اولیای بزرگوار تنها وظیفه ی همکاری را با اموزگار را داشته باشین .
از همراهی کردن فرزند خود در صورت عدم انجام تکالیف بشدت خودداری کنید و مانع غیبت او بشوید تا دانش اموز بداند نمیتواند به هر عنوان و بخاطر سهل انگاری و بازیگوشی و شیطنت مدرو مادر خود را پناهگاه تلقی کند.
اولیا در همه جهات بهتر هست حق را به اموزگار بدهند و به او اعتماد کنند چرا که اموزگار اهدافی والاتر،و فراتر از انچه که در ذهن شما میگذرد برای فرزندان کلاسش تدبیر اندیشیده .
21-✅فراهم کردن محیط امن و ارام در خانواده برای فرزند خود.
22-✅لطفا از تفحص و کنجکاوی بی مورد،درباره حریم کلاس پرهیز کنید .
شما تنها موظف هستید از فرزند خود درباره انچه بر علمش افزوده شده و یا تا چه اندازه محیط،کلاس را برای فعالیت و ...فراهم کرده سوال کنید و راهنمایی کنید.
23-✅زمان مشخصی را اختصاص به مهمانی ها و مسافرت ها بدهید.
برای نوشتن و خواندن دروس فرزند خود زمانبندی کنید.
24-✅موبایل و ...تا زمانیکه طبق برنامه هفتگی خود عمل نکرده در اختیار فرزند خود ندهید.چنانچه تشخیص میدهید،حتی اسیب به درس فرزند خود میزند از او بگیرید.
25-✅چنانچه طبق اسناد و شواهد با اولیا تماس گرفته میشود مبنی بر رسیدگی وضعیت فرزندشان (ارجاع به مرکز اختلالات درمانی و پزشک بیماری های مختلف شنوایی وبینایی و .. ) لطفا تعصب بی جا از خود تشان ندهند و به فکر اینده ی فرزند خود در جامعه باش
#مهارتی
#بازخورد_توصیفی
#تشویقی
✅جملات حرکت آفرین
۱-از اینکه کوشش می کنی خوش حالم
۲-از پیشرفتی که کرده ای شادم (خوش حالم )
۳-از تو انتظار بیشتری دارم
۴-امروز بهتر نوشته ای
۵-عزیزم از وقت خود بهتر استفاده کن
6-با تلاش خود شادم کردی
۷-بر پیشرفت تو هزاران آفرین
۸-به امید روزی که شاهد موفقیت های دیگرت باشم.
۹-بهتر از قبل نوشته ای
۱۰-تا موفقیت کامل ، فاصله ی چندانی نداری
۱۱-تلاشت مرا امیدوار کرد.
۱۲-توقع بیشتری از تو دارم.
۱۳- چشم به راه موفقیت تو هستم.
۱۴- دوست دارم بیشتر تلاش کنی
۱۵- فرزندم تلاشت بسیار با ارزش است.
۱۶-مرا به خودت امیدوار کردی
۱۷-مطمئنم که موفق می شوی
۱۸-هنوز فرصت جبران داری
✅جملات شادی آفرین
۱-از خط زیبایت لذت بردم
۲- از دقت تو سپاسگزارم
۳-از زحمت تو متشکرم
۴- از نوشته هایت پیداست که نظم داری
۵- بسیار خوش خط نوشتی
6- به به چه زیبا نوشتی
۷- چه خط زیبایی ! آفرین
۸-چه دفتر تمیزی داری!
۹- چه نیکو نوشتی !
10- خط تو واقعا زیباست ، خوشم آمد
۱۱- خط زیبایت باعث شادی من شد
✅جملات تشویقی
۱-آفرین بر همت و پشتکار تو
۲- آفرین بر این سلیقه
۳-آفرین بر تو گل بهشتی
4- آفرین بر تو که از بهترین هایی
۵- آفرین بر گل نازنینم
6- باعث افتخار منی عزیزم
۷- دانشمند کوچک دوستت دارم
8- آفرین بر گل زیبای من
۹- آفرین بر گل نیلوفرم
۱۰- آفرین بر گل
🔻 #پوستر
بودجه بندی آموزش دروس پایه #چهارم و #اهداف دوره ابتدایی مبتنی بر ساحت های شش گانه تعلیم و تربیت سند تحول بنیادین
سال تحصیلی ۱۴۰۲_۱۴۰۱
@tadriis_yar
#معنی_لغات_درس_به_درس_کتاب فارسی🤓
🌷🌷🍀🍀🌷
✅معنی_لغات_ستایش
ستایش: پرستیدن - شکرگزاری.
سرآغاز: مقدمه.
مونس: همدم.
روانم: روح و جانم.
شروع: آغاز.
نشاط: شادمانی.
اکنون: حالا.
سپاسگزارم: ممنونم.
پروردگار: خدا.
عزیز: گرامی.
یاری: کمک.
موفّق: پیروز.
کشور: سرزمین پهناور.
✅معنی_لغات_درس اول_کتابخانهی_کلاس_ما.
کتابخانه: محل نگهداری کتاب.
خنک: سرد.
ملایم: معتدل.
آرام: یواش.
با نظم: مرتب.
وارد: داخل.
آموزگار: معلّم.
احوال پرسی: پرسیدن حال کسی.
وقتی: هنگامی ـ زمانی.
به صورت: به شکل.
پاسخ: جواب.
پرسش: سؤال.
پیشنهاد: منظور.
رایانه: کامپیوتر.
دانا: عالم.
تشکّر: سپاسگزاری.
مفید: سودمند.
ویژه: مخصوص.
حالا: اکنون ـ الآن.
مانند: مثل.
✅معنی لغات درس دوم فارسی مهارتهای خوانداری (مسجد محلّهی ما)
مسجد: محل عبادت.
محلّه: قسمتی از شهر.
بسیار: خیلی.
خوشحال: شاد.
تشکّر: سپاسگزاری.
وقتی: هنگامی - زمانی.
حرف: سخن.
رایانه: کامپیوتر.
کتابخانه: محل نگهداری کتاب.
طرف:سو
✅معنی لغات درس سوم فارسی مهارتهای خوانداری (خرس کوچولو)
کوچولو: کوچک.
بارها: چندین دفعه.
خطرناکی: پُر خطری.
دلیل: علت - سبب.
این طوری: این جوری - این گونه.
بقیّهی: ادامهی.
حرفهای: سخنان.
این طرفها: این سمتها.
ناراحت: غمگین.
بی حوصله: بی تاب - بی صبر.
خوش حال: شاد.
کندوی عسل: لانهی زنبور عسل.
کثیفش: آلوده اش.
بیمار: مریض - ناخوش.
پاکیزه: تمیز.
دوباره: مجدد - باز.
شاداب: شاد.
✅معنی لغات درس چهارم فارسی مهارتهای خوانداری (مدرسهی خرگوشها)
منتظر: چشم به راه.
معلّم: آموزگار.
وارد شد: داخل شد.
پرسید: سؤال کرد.
لبخند زد: خندید.
جواب: پاسخ.
سکوت: آرامش.
پرسش: سؤال.
اتّفاقی: رویدادی - حادثهای.
مثلاً: همانند.
شغال: جانوری پستاندار و گوشتخوار شبیه به سگ.
خیلی: بسیاری.
لذّت: خوشی.
مثل: مانند.
سرود خواندن: آواز خواندن.
مواظبت: مراقبت.
تمیز: پاکیزه.
خوشحالی: شادی.
بیرون رفتند: خارج شدند.
✅هممعنی لغات درس پنجم فارسی مهارتهای خوانداری (چوپان درستکار)
درستکار: اَمین.
زیادی: بسیاری.
نگهداری: محافظت.
راستگویی: صادقی.
صاحبِ: دارندهی.
نصیحت: پند و اندرز.
حرفهای: سخنان.
لبخندی میزد: خندهای میکرد.
مزدت: پاداشت.
چَرا: علف خوردن حیوانات.
باران شدیدی: باران تندی.
شروع: آغاز.
ناچار: ناگزیر.
پیشِ: نزدِ.
ناگهان: یک باره.
وانگهی: پس از آن.
✅هممعنی لغات درس هفتم فارسی مهارتهای خوانداری (دوستان ما)
قشنگی: زیبایی.
کوشایی: پرتلاشی - سختکوشی.
خوشمزهای: خوشطعمی.
سحرخیزی: صبح زود بیدار شوندهای.
پاکیزهای: تمیزی.
پرکاری: پرتلاشی.
منظّمی: مرتّبی.
ایجاد کرده است: بهوجود آورده است.
بانشاطی: شادمانی - خوشحالی.
سختکوشی: پرتلاشی - پرکاری.
شاداب: شاد.
پرورش: آموزش.
دانایی: عالمی - آگاهی.
آفریده است:خلق کرده است
✅هممعنی لغات درس هشتم فارسی مهارتهای خوانداری (از همه مهربانتر)
پرسیدم: سؤال کردم.
حرف زدن: سخن گفتن.
موقع: هنگام.
یاری: کمک - مدد.
وقتی: هنگامی - زمانی.
فهمیدم: پِی بردم.
تصمیم گرفتم: اراده کردم.
سالم: تندرست.
پیشِ: نزدِ.
بسیار: خیلی.
محبّت: مهربانی.
سعی: کوشش - تلاش.
بیشتر: زیادتر.
✅هممعنی لغات درس نهم فارسی مهارتهای خوانداری (زیارت)
زیارت: رفتن به مکان مقدّس.
داخل: درون.
حرم: گرداگرد مکان زیارتی.
چلچراغ: لوستر.
نورباران: روشن.
تماشا کنیم: نگاه کنیم.
آن وقت: آن موقع - آن زمان.
میان: بین - وسط.
جمعیّت: عدّهای از مردم که جایی جمع شدند.
بیرون رفتند: خارج شدند.
برمیچیدند: برمیداشتند و میخوردند.
بعد: سپس.
پاشید: ریخت.
خوشحالی: شادی.
گل دستهها: منارهها
وضوخانه: جایی که در آن وضو میگیرند.
هرگز: هیچ وقت.
فراموش نمیکند: از یاد نمیبرد.
✅هممعنی لغات درس دهم فارسی مهارتهای خوانداری (هنرمند)
هنرمند: کسی که کاری را با دقّت و فکر انجام دهد.
دیشب: شب گذشته.
سرگرم: مشغول.
نقّاشی کردن: نقّاشی کشیدن.
خوشحالی: شادی.
سعی: کوشش - تلاش.
سفالگر: کسی که با گِل چیزهای زیبا میسازد.
زیبا: قشنگ.
قالیباف: کسی که قالی یا فرش میبافد.
عکّاس: کسی که با دوربین عکس میگیرد.
صبر وحوصله : تحمل
موفق: پیروز
📊بودجه بندی کتاب فارسی
💢در هر هفته 8 ساعت آموزشی
💢5 ساعت درس خوانداری و نوشتاری
💢3 ساعت املا
در هر ماه به طور کلی 32 ساعت متعلق به فارسی است.
💢از این 32 ساعت 10 الی 11 ساعت برای هر درس (بخوانیم و بنویسیم) در نظر بگیرید.
بنابراین
✅جلسه اول: اموزش متن درس،درست و نادرست،گوش کن و بگو ( پس توجه شما به روان خوانی. صحیح خوانی. درک اطلاعات متن. کلید واژه ها و نکات کلیدی و مفهومی خواهد بود)
برای درست و نادرست میتوان راه های جالبی پیدا کرد تا کلاس با نشاط شود مثلاً هر سوال درست بود بخندید و هرسوال نادرست گریه کنید. جلسات بعد بچه ها پیشنهاد بدهند پیشنهادات بسیار جالب و جذاب است امتحان کنید.
✅جلسه دوم:تکرار و تمرین خواندن،واژه سازی وحالا تو بگو
( پس هدف توجه دانش آموز به خواندن صحیح. تقویت مهارت شنیدن. ترکیب واژه ها و ساخت واژه های جدید بامعنی. می باشد)
✅جلسه سوم: تکرار و تمرین روخوانی. بیاموز و بگو. انجام کتاب کار روز اول. ( پس اینبار علاوه بر صحیح خواندن، توجه به مکث ها و رعایت لحن و آهنگ و... مهم است)
✅جلسه چهارم:املای آموزشی درس،این املا برای بهتر املا نوشتن و رفع اختلالات املا نویسی است(مثل املاهای تشخیصی،کامل کردنی،بادکنکی،پاتخته ای ،ماری و....)
✅جلسه پنجم :پیدا کن و بگو. بازی یا نمایش یا کتاب خوانی ( هدف ایجاد دقت و تمرکز در خواندن بچه هاست)
✅جلسه ششم :نگارش ( جمله سازی. ) صفحه دوم کتاب کار ( این بخش برای انتقال افکار و شنیده ها ی دانش اموز روی کاغذ است پس از ان ها بخواهید از تکرار واژه های دوست دارم. من. ما. پدرم. مادرم و... خودداری کنند تا در سال های بعد که قرار است انشا نویسی کنند با مشکل روبه رو نشوند)
✅جلسه هفتم :املای نیمه ی اول درس. صفحه سوم کتاب کار
✅جلسه هشتم: بخوان و بیندیش. یا بخوان و حفظ کن یا حکایت یا نگارش ( جمله سازی)
✅جلسه نهم: تمرین بخوان و حفظ کن (یعنی حفظ شعر در کلاس). صفحه چهارکتاب کار
✅جلسه دهم: املای نیمه دوم درس. صفحه پنجم کتاب کار
✅جلسه یازدهم: نگارش ( جمله سازی). تمرین بخوان و حفظ کن.