eitaa logo
تدریس یار پایه اول
10.1هزار دنبال‌کننده
27.8هزار عکس
17هزار ویدیو
16.7هزار فایل
اینجا همونجایی هست که بهت کمک میکنه تا با خیال راحت از معلمی لذت ببری. تمام مطالب کانال رایگان می باشد .تنها یک صلوات برای اموات بفرستید . برای #تبلیغات هم پیام دهید @teacherschool
مشاهده در ایتا
دانلود
انواع املا ۱. املای مشورتی: در مواقعی که شاگردی ضعیف است و در املا پیشرفت چندانی ندارد، می‌توان در هنگام دیکته، دانش‌آموز ضعیف را کنار دانش‌آموز قوی نشاند تا بعضی از لغات را که برایش مشکل است، با مشورت بنویسد. در نتیجه دانش‌آموز ضعیف، هم آن لغت را به خوبی به ذهن می‌سپارد و هم با افت درست نویسی به طور مکرر مواجه نمی‌شود. البته این روش نباید به طور مکرر یا همیشگی باشد. ۲. املای ویرایشی: در هنگام تصحیح کردن املا، معلم شکل صحیح لغات را نمی‌نویسد تا دانش‌آموزان خودشان شکل درست لغات را از کتاب پیدا ‌کنند و بعد ما به آن املا بازخورد می‌دهیم. یعنی، ابتدا دور کلمات اشتباه خط می‌کشیم و صحیح آن را بچه‌ها می‌نویسند و ما به صحیح نوشتن آنها بازخورد می‌دهیم. ۳. املای کل خوانی: معلم بهتر است متن دیکته را قبل از املا برای بچه‌ها بخواند، ولی بچه‌ها چیزی ننویسند و تنها گوش دهند. بعد از املا هم باید متن مجدداً خوانده شود، یعنی در هر املا، کل متن باید سه بار خوانده شود. ۴. املای هوایی: می‌توان دیکته را به صورت شفاهی خواند و بچه‌ها لغات مهم آن را در هوا انگشت نویسی کنند. ۵. املای لمسی – حدسی: نوع دیگر املا، بازی و املا است بدین صورت که شاگرد پشت سری، کلمات را با انگشت روی پشت فرد جلویی می نویسد تا شاگرد جلویی از روش حرکت انگشت فرد عقبی بتواند لغات را حدس بزند و بنویسد. ۶. املای روزنامه ای: بچه‌ها می بایست روزنامه با خود به کلاس بیاورند و لغات را ببرند و از لغات بریده شده یک بند املا برای ما درست کنند و بر روی ورقه بچسبانند. این روش می‌تواند به صورت گروهی هم انجام گیرد. ۷. املای تکمیلی: می‌توان املای را بدون نقطه، بدون تشدید و یا به صورت لغات ناقص تایپ کرده و به دانش‌آموزان داد تا آنها در جای مناسب نقطه بگذارند و یا تشدید قرار دهند یا لغات ناقص را کامل کنند. ۸. املای غلط یابی: می‌توان دیکته را به صورت لغات صحیح و غلط در کنار هم قرار داد تا بچه‌ها کلمه غلط را خط بزنند. ۹. املای تصویری: بدین صورت که چندین شکل را به دانش‌آموزان بدهیم تا آنها املای صحیح نام آن شکل ها را بنویسند. ۱۰. املای گروهی: به این شکل که بچه‌ها را به گروه‌های ۵ یا ۶ نفره تقسیم می‌کنیم و در هر گروه، هر خط را یک نفر از گروه می‌نویسد و در انتها بازخورد گروهی می‌دهیم و آن املا در پوشه ی کار گروه‌ها قرار می‌گیرد. ۱۱. املای انتخابی: هر گروه یک متن املا با کمک تمام اعضای گروه خود می‌نویسد و ما املای همه گروه‌ها را جمع‌آوری کرده و می‌خوانیم و سپس یا بهترین متن را به کل کلاس، دیکته می‌گوییم و یا از هر گروه یک پاراگراف انتخاب کرده و دیکته تلفیقی تهیه کرده و به کل کلاس، دیکته می‌گوییم. ۱۲. املای گروه به گروه: بچه‌ها را گروه‌بندی می‌کنیم و سپس هر گروه متن دیکته‌ای را می‌نویسد و برای گروه دیگر می‌خواند تا آن گروه بنویسند. ۱۴. املای متن نویسی: بچه‌ها به گروه‌های ۵ یا ۶ نفره تقسیم می‌شوند. ۱۰ کلمه ی مهم از درس انتخاب می‌کنیم و از بچه‌ها در گروه‌ها می‌خواهیم که هر کدام جمله‌ای را در ارتباط با درس بنویسند و از کلمات مهم مورد نظر استفاده کنند و هر گروه جملات خود را کنار هم گذاشته و یک متن کوتاه و زیبا بسازد. ۱۴. املای تقویت حافظه: بدین صورت که معلم متنی را روی تابلو می‌نویسد. بعد متن را برای دانش‌آموزان می‌خواند و سپس روی نوشته‌هایش روی تابلو پرده می‌کشد و بچه‌ها باید هر آنچه از متن فهمیده‌اند را بنویسند. سپس معلم پرده را از روی نوشته ها برمی‌دارد و بچه‌ها متن خود را با متن تابلو مقایسه ‌کرده و به خود بازخورد ‌می‌دهند. ۱۵. املای آینه‌ای: می‌تواند استفاده از آینه باشد بدین صورت که کلمات را بر عکس روی تابلو بنویسیم و بچه‌ها با نگاه کردن به آینه درست آن را بنویسند و یا صحیح آن را بخوانند. ۱۶. املای آبکی: استفاده از آب و محیط حیاط مدرسه است. بدین ترتیب که بچه‌ها به صورت انفرادی و یا گروهی با خود آب‌پاش به مدرسه می‌آورند و با آب، دیکته را روی زمین می‌نویسند و گروهی نوشته‌های خود را تصحیح کنند. ۱۷. املای لاک پشتی: در این روش روی کاغذ چندتا تصویر لاک پشت هست به عنوان مثال در یک قسمت لاکش صدای ش را می نویسیم و از دانش آموزان می خواهیم کلماتی که در درس صدای ش دارند پیدا کنند و در قسمت های خالی لاک پشت بنویسند. یا حتی کلمه ای را می نویسیم و از بچه ها می خواهیم هم خانواده ی آنها را پیدا کنند و در جاهای خالی بنویسند. ✅جهت سفارش در مجموعه کانالهای ۱۵ گانه تدریس یار ؛ https://eitaa.com/teacherschool ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @tadriis_yar1
✅۱٠ بازی کلاسی👇 🌸🌿🌸🌿🌸🌿 1. بازی کلمات ممنوعه در این نمونه از بازی های آموزشی برای دانش آموزان یک کلمه ممنوعه انتخاب می‌شود. سپس از دانش آموز خواسته می‌شود درباره یک موضوع یا پرسش توضیح دهد اما از کلمه ممنوعه استفاده نکند. مثلا به او می‌گوییم بدون استفاده از کلمه «این»، یک حیوان خاص را توصیف کند یا روش کاشت درخت را توضیح دهد. این یک نمونه خوب از بازی فکری در کلاس است 🌸🌿🌸🌿🌸🌿 2. بازی شنیدن و حدس زدن در این بازی کلاس ابتدایی، بهتر است بچه‌ها گروه‌بندی شوند. تصویر یک شیء، حیوان و … به یکی از بچه‌ها داده می‌شود. او باید بدون گفتن نام چیزی که می‌بیند، آن را برای هم‌گروهی خود که تصویر را نمی‌بیند، توصیف کند. هم‌گروهی باید بتواند نام را حدس بزند. برای ایجاد هیجان بیشتر و نیز کنترل زمان بازی می‌توان دفعات حدس را محدود کرد. این از نمونه های پرطرفدار بازی فکری در کلاس است. 🌸🌿🌸🌿🌸🌿 3. بازی به‌خاطرسپاری در کنار بازی های درسی برای دانش آموزان، برخی از بازی‌ها هستند که مهارت‌های ذهنی را تقویت می‌کنند. بنابراین به طور غیرمستقیم در یادگیری تأثیر می‌گذارند. یکی از این بازی‌ها که در تقویت حافظه مؤثر است، بازی به خاطرسپاری اشیاء است. دانش آموزان به صورت فردی می‌توانند در این بازی شرکت کنند یا می‌توانند در گروه‌هایی دو یا سه نفره قرار گیرند. آموزگار تعدادی از اشیاء را روی میز می‌چیند و با پارچه‌ای آن را می‌پوشاند. سپس پارچه را بر می‌دارد و از هریک یا هر گروه از دانش آموزان می‌خواهد اشیایی را که دیده اند، نام ببرند. فرد یا گروهی که تعداد بیشتری را بگوید، برنده است. 🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸 4. بازی کارت کلمات این یک بازی آموزشی کلاس اول ابتدایی است. البته سایر پایه‌ها هم می‌توانند آن را انجام دهند. تعدادی کارت با رنگ‌های قرمز و سبز در نظر گرفته می‌شود. کارت‌های قرمز خاص هستند و تعداد کمتری دارند. هر کلمه روی یک کارت نوشته می‌شود. کارت‌ها را برعکس جلوی دانش آموزان می‌‌گذاریم. هر دانش آموزی که نوبتش می‌رسد باید کارت رویی را بردارد و بخواند اگر بتواند آن را بخواند، کارت را برای خود برمی‌دارد. اگر نتواند معلم می‌خواند و دانش آموز تکرار می‌کند و کارت به زیر کارت‌های دیگر منتقل می‌شود. اگر نوبت دانش‌آموزی همراه با رو آمدن یک کارت قرمز باشد، در صورتی که بتواند کلمه را بخواند، مانند کارت‌های سبز آن را برمی‌دارد. اما اگر نتواند کلمه را بخواند، باید هرچه کارت در دست دارد از او گرفته شود. 🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸 5. بازی دسته‌بندی کلمات از دیگر بازی های آموزشی برای دانش آموزان ابتدایی که مناسب همه‌ی پایه‌هاست، این بازی است. روی تخته‌ی کلاس یک جدول بکشید که دارای ستون‌هایی چون نام حیوان، شهر، گل، غذا، شهر و … باشد. در هر ستون لغات مرتبط جای می‌گیرند. در انتخاب کلمات بازی به تناسب آن‌ها با سن، پایه تحصیلی و اطلاعات دانش‌آموزان باشد. سپس با انتخاب یک حرف تصادفی از آنان بخواهید کلماتی را که در هر ستون دارای آن حرف هستند، پیدا کنند. در این بازی زمان مطرح است و فرد یا گروهی که زودتر این کار را انجام دهد برنده می‌شود. 🌸🌿🌸🌿🌸🌿 6. هفت‌سنگ از جمله بازی‌های سنتی و اصیل که می‌توان به عنوان بازی های درسی برای دانش آموزان استفاده کرد، هفت‌سنگ است. روش اجرای این بازی با کمک هفت سنگ نسبتا تخت است که بتوان آن‌ها را روی هم چید. از توپ تنیس که به نسبت حجمش، توپ سنگینی است، به عنوان توپ هفت‌سنگ استفاده می‌شود. ابتدا از دانش آموز تعداد سنگ‌ها پرسیده می‌شود. سپس سنگ‌های روی هم چیده شده با ضربه‌ی توپ می‌ریزند. بعد از او پرسیده می‌شود چند سنگ باقی‌مانده و چند سنگ ریخته است. 🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸 7. لی‌لی ریشه‌ی این بازی نیز سنتی و بومی است. اما با تغییراتی می‌‌توان این بازی را برای آموزش اعداد مناسب‌تر کرد. جدول اعداد روی زمین کشیده می‌شود. کارت‌هایی نیز به عنوان کارت دستورالعمل طراحی می‌شود. سپس از دانش‌آموز خواسته می‌شود یک کارت را به طور تصادفی بردارد و دستورالعمل آن را با لی‌لی اجرا کند. دستورالعمل‌ها می‌تواند شامل این موارد باشد: حرکت تنها روی اعداد زوج یا فرد حرکت بر اساس یک عدد اضافه شده مثلا 4 (4، 8، 12 و…) حرکت از اعداد بزرگ‌تر به سمت کوچک‌تر با همان الگوهای بالا 🌸🌿🌸🌿🌸🌿 8. بازی نشانه‌گیری و پرتاب توپ در این مورد از بازی های آموزشی برای دانش آموزان باید به هر یک با نام یک میوه یا هر شیء دیگر شخصیت بدهید. روی سینه‌ی هریک عکس هر شیئی را که به آن نام‌گذاری شده‌اند بچسبانید. سپس یک حلقه از دانش آموزان تشکیل دهید. یک به یک توپ در دست آنان قرار دهید و نام یکی از اشیاء را بر زبان بیاورید. دانش آموز باید دوست خود را که نماینده‌ی آن کلمه است، هدف قرار دهد و با توپ بزند. 🌸🌿🌸🌿🌸🌿 9 بازی بشین پاشو بازی بشین پاشو علاوه‌بر سرگرمی، باعث تقویت عضلات پا، تمرکز بر حو
✅ارائه چند بازی برای رفع اشکالات املایی دانش آموزان اشكالات املایی دانش آموزان از دیدگاه زبان شناختی بر اثر اشكالات رسم الخطی ، تاثیرلهجه ها وگویش های محلی دانش آموزان وفرایندهای آوایی حذف تبدیل افزایش به وجود می آیند که از دیدگاه روان شناختی از مواردزیر سرچشمه می گیرند: الف) ضعف در حساسیت شنوایی ، مثال: ژاله جاله ب) ضعف در حافظه ی شنوایی، مثال: جا انداختن كلمات ؛ ج) ضعف در حافظه ی دیداری ،مثال : حیله هیله ؛ د) ضعف در حافظه ی توالی دیداری ، مثال : مادر مارد ؛ ه ) قرینه نویسی، و) وارونه نویسی ز) عدم دقت ، مثال : گندم كندم ؛ ح) نارسانویسی ،مثال: رستم رشم. نارسانوسی شامل کج نویسی ، راست نویسی ، پر فشار نویسی ، کم رنگ نویسی ، زاویه دارنویسی، نا مرتب نویسی، فاصله گذاری بیش از حد می شود. راه كارها وبازی های موثر در تقویت املایی: بازی های رفع نارسانویسی دانش آموزان : 1- نقاشی بر روی تخته وایت برد. 2- كشیدن خطوط مختلف با چوب بر روی شن نرم 3- كشیدن نقاشی با چشم بسته و گچ نرم بر روی تخته به صورت مسابقه 4-شكل سازی با خمیربازی به صورت گروهی 5- مچاله كردن كاغذهای باطله و صاف كردن آن به صورت مسابقه بین دانش آموزان 6- قیچی كردن كاغذ های باطله (گروهی كه سریعتر قیچی كنند برنده است ) 7- معلم شكل هایی را در دو گروه مختلف روی تخته به صورت نقطه چین رسم می کند.هر گروهی که سریعترنقطه چین راپررنگ کندبرنده است. كند. 8- مسابقه بین دو دانش آموزكه كتابی رابر سر گذاشتنه اند یا لیوان پر آبی را در دست دارند وباید از یک سوی کلاس به سوی دیگر بروند بدون این که کتاب بیفتدیالیوان آب بریزد. 9- بازی یك قل دو قل. 10- انداختن توپ چسبناك به سوی هدف معین. 11- ماهی گیری با ماهی های كاغذی كه بر روی آن ها كلمات مختلف نوشته شده است.وهر گروهی که بیش تر ماهی بگیردبرنده است. بازی های تقویت حافظه دیداری: ١- بازی وسایل را مرتب كن : چند شئی و وسیله را نشان دانش آموزان می دهیم بعدمی خواهیم چشمش راببندد و جای وسایل راعوض می کنیم وازاو می خواهیم وسایل رابه صورت اول بچیند. 2- بازی بگرد و پیدا كن . دانش آموز را به بیرون از كلاس می فرستیم و جای یكی ازدوستانش یا یک وسیله در کلاس راعوض می کنیم.اوبایدتشخیص دهدجای چه کسی یاچه چیزی عوض شده است. 3- تعدادی اسباب بازی رابه دانش آموز نشان می دهیم سپس روی آن ها را می پوشانیم ویکی از وسایل راآهسته بر می داریم وازدانش آموز می خواهیم بگویدکدام وسیله را برداشتیم. 4-سه کلمه را که روی کارت نوشتیم رابه دانش آموز نشان می دهیم بعد آن ها را مخفی می کنیم وازاومی خواهیم تا کلمات رانام ببرد. بازهای تقویت تمیز دیداری : 1- نقاشی شلوغ را در اختیار دانش آموز می گذاریم واز وی می خواهیم مثلاً حیوانات پنهان شده راپیداکند. 2- حروف الفبا یاکلمات را به صورت وارونه در جهات مختلف روی كارت می نویسم واز دانش آموز می خواهیم دور حروف یاکلمه ای که ما می خواهیم را خط بکشد. 3-نمونه حرف یاکلمه ی سمت راست رادر بین حروف دیگر پیدا کن. صحبت-محبت-زحمت-صحبت-رحمت ج چ- ی- ص- ح- ع- ج- خ- ک 4- ناقص را كامل كنند.مثال-حرفی از کلمه را نمی نویسیم تا او کامل کند. بازی های تقویت حافظه توالی دیداری: ١- جلوی دانش آموز می ایستیم و چند حركت بدنی انجام می دهیم وازاو می خواهیم به ترتیب همان کارها راانجام دهد. ٢- یك كارت مقوایی راكه روی آن 3یا 4 حرف یاکلمه نوشته ایم رابه او نشان می دهیم .سپس کارت رامخفی کرده و ازاو می خواهیم حروف یاکلماتی را که دیده به ترتیب از سمت راست به چپ نام ببرد.. ٣- كارت كلمات را با فاصله در حیاط مدرسه روی زمین می چینیم  سپس  ازیك دانش آموز  می خواهیم  از كنار چهار كارت بپردو به صورت بازی لی لی كارت ها را بلند بخواند.  از دانش آموز دیگری می خواهیم كه كارهای او را به ترتیب انجام دهد
1_1369556218.pdf
2.18M
🎉ارزشیابی فارسی(دی ماه)
40831854267937.pdf
513K
🎉ارزشیابی فارسی(دی ماه)
املا کبابی
jadval_01tarkib.pdf
158K
خام جدول دوستی برای معلمان و اولیای گرامی 😍
دو نمونه سوال یکسان در یک برگه آچهار 📚♥