#روش_تدریس_نشانه_اِ_ــِ_ـہ_ه
معلم با نصب تصویر چند پروانه و خانه ودر خت و نرده واستخر جلب می کنیم وسوال مطرح می کنیم
۱.در تصویر درس چه چیزهایی می بینید ؟
۲.چند پروانه در تصویر هست؟
۳.چه کسی این پروانه ها راخلق کرده است ....
از این قبیل سوالها می کنیم تا مشکلات تلفظی رفع شود و در گروه سر گروه جواب این سوالها را می دهند
ومعلم نشانه را توضیح می دهد
#نشانه_اِ_ــِ_ـہ_ه
#قصه_آموزشی_درس_استخر : یکی بود یکی نبود غیر از خدا هیچ کس نبود یک جوجه بود یک گربه کجا بود روی درخت آلوچه جوجه کجا بود توی با غچه چکار می کرد دانه می خورد گربه ی سیاه گرسنه بود می خواست جوجه جان را بگیرد وبخورد ولی نمی توانست چون خانم مرغه از جوجه هایش جدا نمی شد .گربه صبر کرد .کم کم آفتاب رفت وسایه روی باغچه افتاد .خانم مرغه لای بوته ها خوابید .چشمهایش را بست .گربه از درخت پائین پرید یواش یواش خودرا به جوجه جان رساند ودور دهانش را لیس زد وآماده حمله شد .همین که خواست روی جوجه بپرد .یک دانه آلوچه از شاخه کنده شد وتالاپ افتاد کجا. روی سر گربه ی ناقلا .گربه ترسید ومیوی بلندی سر داد از صدای او خانم مرغه از خواب پرید گربه را دید قدقد قدا ....و به طرف او دوید .گربه فرار کرد دیگر هیچ کس اورا ندید .
دانش آموزان کلماتی که نشانه #نشانه_اِ_ــِ_ـہ_ه دارند را می گویند ودر تخته سیاه می نویسد .
#شعر_آموزشی :
پروانه قشنگی باپر پرتغالی
می پرد روی پونه چه خوشگل وچه عالی
دانش آموزان شعر با معلم تکرار می کنند و کلمات که معلم در تخته نوشته شد تکرار میکنند .
#نشانه_اِ_ــِ_ـہ_ه
#روش_تدریس_نشانه_اِ_ــِ_ـہ_ه_درس استخر
یک روز قبل تدریس فلش کارت های مخصوص درس استخر را در زنگ اخر یعنی ده دقیقه مانده به زنگ بر روی تخته نصب می کنم تا ذهن بچه ها را برای فردا درگیر درس جدید کنم
روز بعد بایک جوجه مقوایی( یا حوجه ی زنده ) یک نرده چوبی ویک پرده کاغذی ویک درخت که با کاغذ رنگ درست کردم وارد کلاس می شوم بعد از احوالپرسی وحضور غیاب و.سوال از درس گذشته....
از روی جدول حروف الفبا نشانه های که خوانده اند را نشان دهند
وباهر نشانه یک کلمه بگویند ویک جمله بسازند
✅تصاویر مورد نظر را که باخود به کلاس آورده ام همراه با جوجه ی زنده را به دانش اموزان نشان داده واز انها
می خواهم که نام این شکل ها را بیان کنند.
❎ فلش کارتهای تند خوانی که روز قبل به تخته نصب شده را از بچه ها سوال می کنم .
‼️ سعی می کنم از موجودات زنده که در دسترس باشد و ملموس وقابل لمس باشد صدای ـ ِ را داشته باشد را نیز استفاده کنم چون بچه ها علاقه ی خاصی به حیوانات دارند پس از این علاقه برای تدریس استفاده می کنم چون به این امر معتقدم که باید مانند بچه ها فکر کرد وعمل کرد تا حرف مان را بهتر بفهمند.
#نشانه_اِ_ــِ_ـہ_ه
در این مرحله
از بچه ها می خواهم که صدای جدید را در جدول نشان دهند .
با صدای اِ اول یک کلمه بگویند
با صدای ـ ِ غیر اوّل یک کلمه بگویند
با صدای ـه آخر چسبان یک کلمه بگویند
با صدای ه آخر تنها یک کلمه بگویند .
درباره استخر توضیح دهند.
چند نکات ایمنی در استخر رابیان کنند
بعد کتاب بخوانیم را باز کنند ودر درس استخر کلماتی که صدای اِ دارند را با مداد خط بکشند
سپس کلمات کلیدی درس که در کتاب بنویسیم آمده را با خط تحریری روی تخته بخش وصدا کشی نموده وبرای نوشتن هر کلمه به دانش آموزان زمان داده تا ان را در دفتر خود بنویسند ومعلم نظارت کامل بر طریقه نوشتن انها داشته باشد در مرحله ی اول برای اینکه حروف را بشناسند اجازه خواهم داد با مداد قرمز نشانه ی مورد نظر را بنویسند
در روزهای بعد در کلاس وبا نظارت معلم کتاب کاریا بنویسم را کامل می کنیم البته تمرینها را با استفاده از تخته هوشمند با کمک دانش آموزان انجام می دهیم.
#فارسی
#درس7
#استخر
#نشانه_اِ_ـِ_ـه_ه
اِ اول ⛸
-ِ غیر اول 🌲⭐️ 🕌✏️
ـه آخر چسبان 🏠 🐥 ✉️
ه آخر تنها ⭐️ 🪟
1⃣#شعر_آموزشی
ما هستیم چهار تا خواهر
اِ اول ِ غير اول
ه آخر و ـہ آخر چسبان
منم منم اِ اول
ميام هميشه اول
ِِ ــِ غير اول هستم
پایین حرف نشستم
ه آخر چسبانم
به قبل خود می چسبم
من که آخر نشستم
شبیه قطره هستم
ه آخرم ه آخر
درآخرم در آخر
چون نمی چسبه شکلم
من ه تنها هستم
توی باغ الفبا
به من میگن (ه)تنها
همیشه انتهایم
با ناز و با ادایم
منو میبینی تو نرده 🎢
تو انتهای پرده
حالا بگو به بنده
هستم کجای خنده😄😄
هرکس باید بدونه
منم (-ِ ) ی نمونه
جام وسطه همیشه
به غیر ازاین نمیشه
هستم توی دبستان
توی فصل زمستان🌧
تودِرخت🎄 ولِباسم👚
تومسجِد🕌وکِلاسم
( ـه) اخر چسبانم
با همه مهربانم
منو میبینی تو خانه 🏡
تو نامه ✉️و تو شانه
آی تیشه 🔨ریشه شیشه⚗️
آخر میام همیشه
2⃣#شعر_آموزشی
توی باغ الفبا
چهارشکل داره این صدا
اِ اولو (-ِ )وسطو (ـه)چسبان
اون یکی رو اخر بذارنچسبان
ماچهار تا برادر 👨👨👦👦
هستیم بدون خواهر💁
بچه ها من (اِ) هستم
من( اِ) اول هستم
قد بلندی دارم
هیکل قشنگی دارم
کلامو🎩برمیدارم
زیر تنم میذارم
هستم توی اداره
تو اسکی ⛷واشاره👉
تواستخروامامم
فراموش نشه نامم
حالابگوچن کلمه
که ابتداش( اِ)اوله
تدریس نشانه_ اِ ــِ ـہ ه
نکته ی قابل توجه در این درس
این دومین نشانه ی چهارشکلی است وبا دقت نظربیشتری باید تدریس شود تا یادگیری انجام شود
روش تدریس
یک روز قبل تدریس فلش کارت های مخصوص درس استخر را در زنگ اخر یعنی ده دقیقه مانده به زنگ بر روی تخته نصب می کنم تا ذهن بچه ها را برای فردا درگیر درس جدید کنم
روز بعد بایک جوجه مقوایی( یا جوجه ی زنده ) یک نرده چوبی ویک پرده کاغذی ویک درخت که با کاغذ رنگ درست کردیم البته بهتره این فعالیت و به دانش اموزان محول کنیم تا با امادگی بیشتری وارد کلاس شوندواز انهاومی خواهیم که اسباب بازی های که این نشانه را دارند را همراه با نوشتن اسم اسباب بازی وبرجسته کردن نشانه ی مورد نظر را باخود بیاورند
بعد از احوالپرسی وحضور غیاب و.سوال از درس گذشته....
از روی جدول حروف الفبا نشانه های که خوانده اند را نشان دهند
شمارش نشانه ها درواقع ریاضی را هم اموزش داده ایم
وبعدباهر نشانه یک کلمه بگویند ویک جمله بسازند ارزشیابی از درسهای گذشته
✅تصاویر مورد نظر را همراه با جوجه ی زنده واسباب بازی هارا به دانش اموزان نشان داده واز انها
می خواهم که نام این شکل ها را بیان کنند🌳 🐥 🏡 همزمان با گفتن نام تصاویر واسبا ب بازی های روی صدا ی اِ اِ مکث بیشتریرکرده وبیشتر ان را می کشیم
❎ فلش کارتهای تند خوانی که روز قبل به تخته نصب شده را از بچه ها سوال می کنیم .
‼️ سعی می کنیم از موجودات زنده که در دسترس باشد و ملموس وقابل لمس باشد صدای ـ ِ را داشته باشد را نیز استفاده کنم چون بچه ها علاقه ی خاصی به حیوانات دارند پس از این علاقه برای تدریس استفاده می کنیم چون به این امر معتقدم که باید مانند بچه ها فکر کرد وعمل کرد تا حرف مان بهتر بفهمد
تصویر استخر را نشان داده
واز انها میخواهیم که صدا ی اِ مشخص کنند که کجای این کلمه امده است
خانم اجازه در اول
افرین مرحبا
تصویر درخت
صدای اِ در کجا اومده
خانم دوم یا وسط امده
افرین احسنت
تصویر خانه صدای اِ در کجا امده
خانم اخر اومده
افرین
تصویر نرده را نشان داده
خوب بچه های گلم این نشانه را کجا میشنوید
خانم اجازه اینجا هم اخر
احسنت وافرین برشما بچه های گلم
خوب حالا دقت کنید تو اعضای بدن تون کدام عضو تون صدای اِ دارد را پیدا کنید
خانم. مژه
خوب حالا دوباره دقت کنید وبین اسم های دوستان تون صدای اِ را پیدا کنید
خانم النا عارفه فاطمه آزاده و....
افرین دخترای گلم
وبعد این چهار نشانه را در فلش کارتهای که اسم شان نوشته شده به انها نشان می دهیم واز انها میخواهیم که جایگاه این نشانه را در این فلش کارتها مشخص کنن واینکه همراه با نشان دادن به انها بفهمانیم که چند شکل امده اند
خواهند گفت چهار شکل ودر
اول وسط واخر امده اند
خوب بچه ها هر کدوم از این نشانه ها یه اسمی دارند
این که در اول امده ودر تصویر استخر امده اِ اول( همراه با گفتن تصاویر مورد نظر راهم به انها نشان می دهیم)
در تصویر در درخت امده
بهش میگن ( ِ )
غیر اخر
وتصویر خانه را نشان داده واسم این نشانه.چون همیشه باید دست یکی رو بگیره وتنها هم نمیاد بهش می گیم ـہ اخر چسبان
واین این نشانه که در تصویر نرده امده واخر است باهمه قهر است وهیچ وقت هم دست شو به کسی نمیده بهش میگن
ه اخر تنها وهمیشه هم گرد وتنهاست
در مرحله بعد این نشانه را در شهرک الفبا یا جدول حروف الفبا مشخص می کنید وحتما متذکر می شویم که این صدا از صدهای است که باید در جدول ترکیب وجزء پلیس شهرک الفبا هستند وهمیشه با بقیه ی صدا ترکیب می شوند
وجایگاه این نشانه را در جدول ترکیب مشخص می کنیم
خوب حالا داستان این خانواده چهار نفره رو براتون تعریفدمی کنم
خوب گوش بدین
چهار تا خواهر بودن ك هميشه با هم بازي ميكردن
يک روز صبح از خواب بيدار شدن و ديدن كه برف زيادي اومده و حياط پر از برف
خواهر بزرگه يِک پارو برميداره و ميگه إِ اِ إِ
زودتر بيدار شيد تا برف هست بريم بازي كنيم .( اِ ) از همه زوتر ميره و شروع ميكنه برفا رو با پاروش يجا جمع ميكنه و ي سرسره ي بزرگ درست ميكنه
خواهر كوچيكه هي زير دست و پاي بقيه بود( ِ )
خواهر ديگه شون ميره بالاي سرسره و قِل قِل ميخوره و مياد پايين (ه)
يكي ديگه از خواهرا ميگه من بعد از همه دوست دارم ليز بخورم
و هر كي دوست داره ميتونه دستمو بگيره و پشت سر من ليز بخوره( ـہ)
خوب بچه حالا شعر این نشانه هارو باهم می خونیم اول من یبار می خونم بعد سعرو بامن تکرار کنید
به من میگن اِ اول
این یکی غیر اخر( ِ )
حالا دیگه می تونیم ( ِ ) اخرو بخونیم
این که دستش درازه می چسبه ومی سازه ( ـہ )
این یکی گرد وکوچک تنها میاد ووتک تک
سعی کنید همه ی یک تدریس را در یک جلسه انجام ندهید
چون نشانه ی چهار شکلی است در ۴یا۵ روز باتوجه به توانایی بچه های کلاس تدریس کنید ومکث یک هفته ای داشته باشید
🐥🐥🐥🐥🐥🐥🐥🐥🐥🐥
البته خودم
در روز بعد
این مراحل را انجام می دهم
تصویر بزرگ کتاب را به بچه ها نشان بد دهیم واز انها بخواهیم داستان درس استخر را بگویند
در گروه ها باهم مشورت وگفتگو کنند
وبا هریک از کلمات کلیدی این نشانه یک.جمله بسازند
دانش اموزان در این موقع از سال با روش تدریس یک معلم اشنا شده اند
وخودشان دور نشانه های که تدریس شده را در کتاب بخ انیم مشخص می کنن ودور انها خط می کشند
کلمات کلیدی درس را با رعایت خط تحریری روی تخته نوشته
برای نشانه اخرچسبان
دوشکل نوشتاری ان را می نویسیم که هم به این شکل ـه اگر ببینید ه خوانده می شود وهم به این شکل ـہ اگر ببیید ه خوانده میشود
فعالیت تکمیلی
نقاشی نشانه اِ ِ ـه ه
را بکشند
وحتما بخش وصدا کشی بصورت نوشتاری جدول وکشیدن دایره برای هر صدا انجام شود
🔴مشکلات آموزشی : #کدام_اِ : ---ِیا ـه❓👇
بسیاری از دانش آموزان در نوشتن صدای ( اِ ) در انتهای کلمه دچار مشکل می شوند یعنی واژه های( اصحاب ِ ، دیدن ِ ، سال ِ ، نام ِ ، برای ِ ، پای ِ ) را به صورت ( اصحابه ، دیدنه ، ساله ، نامه ، برایه ، پایه ) می نویسند و بر عکس واژه های ( نامه ، بنده ، خسته ، پرده ، رفته ، دانه ) را به صورت ( نامِ ، بندِ ، خستِ، پردِ ، رفتِ ، دانِ ) می نویسند .
بسیاری از آموزگاران سعی می کنند با بیان و شرح و توصیف « اِ » مالکیت،صاحبی، مضاف و مضاف الیه ، نسبت،صفت و موصوف و امثال آن ، به دانش آموزان نوشتن درست آن واژه ها را آموزش دهند . این روش ها ، دانش آموزان را ، بویژه در سالهای اول و دوم دبستان بیشتر گیج می کند . زیرا رشد ذهنی آنان هنوز به درجه ای نرسیده است که مفاهیم یاد شده را درک کنند و تفاوت آن اصطلاحات را در یابند و به هنگام نوشتن دیکته به کار برند .
☆تجربه های زیادی که برای رفع این اشکال صورت گرفته ، نشان داده است که روش زیر سریع تر از هر روشی ، کودکان را به درست نویسی سوق می دهد .
♦️به هرحال روشی پیشنهادی است که میتوان بهکار برد:
#ابتدا با لحنی خوب و صمیمی از کودکان می خواهیم که به ما گوش کنند . سپس بدین طریق عمل می کنیم :
بچه ها ببینید من برای شما کلماتی را نام می برم بعضی از این کلمه ها طوریست که وقتی من کلمه را بیان کردم شما منتظر کلمه ی دیگری نمی مانید مثلا می گویم ( نامه ، خامه ، خانه ، شانه ) شما متوجه می شوید اسامی چیزهایی را گفتم . اما گاهی نیز کلماتی را می گویم ولی شما منتظر می مانید که ادامه دهم . زیرا آن کلمه به تنهایی،مقصود مرا نمی رساند . مثل ( مدادِ ، قندان ،کفشِ ، دانش آموزِ ، آموزگارِ ) .
در این گونه کلمات شما منتظرید که من ادامه دهم . مثلا ( مدادِ حسن ، قندانِ سفید ، کفشِ قرمز ، دانش آموزِ خوب ،آموزگار ِکلاس اول).
حالا این دو دسته کلمات را مخلوط به کارمی برم .هر وقت بعد از گفتن کلمه ام، منتظر کلمه دیگری بودید دستهایتان را بالا ببرید و اگر نیاز نبود که منتظر کلمه ی دیگری بمانید دستهایتان پایین باشد .
خوب حالا کلمات را می گوییم . آماده اید :
کلاس ِ ، معلم ِ ، مدیر ِ، زن ِ، ساده ، مداد ِ ، خامه ، دانه ، کتاب ِ رنگ ِ ، چاله و ....
کفشِ قرمز ، دانش آموزِ خوب ،آموزگار ِکلاس اول.
♦️بعد از یکی دو جلسه این بازی را انجام دادیم به آنها فقط یک قاعده را آموزش می دهیم . می گوییم هر وقت بعد از تلفظ کلمه شما منتظر کلمه ی دیگری بودید با این « ــِ » آن را مینویسیم و اگرمنتظرکلمه ی دیگری نبودید با « ه یا ـه » ،آن را بنویسید .
♦️البته می توان برای آن اسمی انتخاب کنیم . چون دو کلمه را به همدیگر ربط می دهد . آن را « ــِ » #ربط می نامیم.
♦️برای به یاد سپاری بهتر ، می توان چند ترکیب را روی برگه اینوشت و برای مدتی روی دیوار کلاس نصب کرد . و در هنگام گرفتن املا ، هر وقت به« ــِ » ربط رسیدیم دست را بالا ببریم . با این روش می توان مشکل دانش آموزان را در این مورد رفع نمود و کمتر معلم خسته می شود .
منبع :1- درمان اختلالات دیکته نویسی – نوشته مصطفی تبریزی
🔴 #یک مطلب کاربردی :
#ه_آخر_چسبان_ه_آخرتنها :
(ـه آخر چسبان ) و ( ه آخر تنها ) در آخر كلمه هايي كه مصوت )اِ (دارد قرار مي گيرد که:
#اولاً : بدون ( ـه و ه ) معني ندهد مانند : كوزه , پروانه , دانه , ستاره , پرنده ،مدرسه،استفاده ، پاكيزه ،ميوه ، آماده ، به ،سايه ،پنبه و ...
#ثانياً : اگر كلمه ي قبل از (اِ) معني دهد و منتظر كلمه ي ديگري نباشد , نيز (ـه آخر چسبان يا ه آخر تنها ) مي گيرد .
مانند : كرده , بوده , خورده , زده , نامه , دسته , شده , آمده , بسته , ....
________________________
#اي_مستقل
اگر بعدازكلمه هايي كه صداي آخر آنها مصوت (ـه) آخر چسبان يا(ه)آخر تنها باشد,صداي(اي ) بيايد آن را به شكل جديد مي نويسيم : ( اي)
اگر اسم ( اي ) باشد : معناي كلمه ي جديد, نكره است و بر يكي , دلالت دارد .
مثال : خانه + اي ( خانه اي) به معناي يك خانه است.
مثال:دانه اي،كوزه اي،پروانه اي، كاسه اي ، ستاره اي ، پرنده اي ،مدرسه اي ، ميوه اي ،دسته اي ، سايه اي ،پنبه اي ،اندازه اي ،نامه اي ، لاله اي ،جوجه اي ...
كلماتي مانند : رفته , خورده , ديده , شده , خوانده , بسته , بوده , كرده و ...
كه از ريشه ي فعل ( ماضي ساده سوم شخص مفرد + ( ـه , ه )) درست شده است: در صورتي كه به آخر آنها (اي) اضافه شود : اولاً به ماضي نقلي تبديل مي شود . ثانياً فعل دلالت مي كند بر اين كه فعل از دوم شخص مفرد (تو ) صورت گرفته است ..
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک کلیپ خلاق از نشانه اِ ـــِ ـه ه فرهاد فرخی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حتما ببینید
و این فعالیت تا چند روز ادامه پیدا میکنه..
✅جهت سفارش تبلیغات در مجموعه کانالهای ۱۵ گانه تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar1
#پایه_اول #ابتدایی #مدرسه