تمریناتی برای تقویت و هماهنگی نیمکره های مغز
فعالیت های حرکتی دست ها ، خصوصا انگشتان دست ، ارتباط مستقیم با تقویت عملکرد مغز دارد . به ویژه وقتی هر دو دست به طور همزمان درگیر باشند ، دو نیمکره با هم هماهنگ شده و به همکاری با هم عادت می کنند.
فعالیت هایی مانند رسم خطوط ، رنگ آمیزی ، جدا کردن حبوبات و بازی هماهنگ انگشتان از این جمله اند.
ضعف هماهنگی دو نیمکره مغز ، نقش مهمی در بروز مشکلات یادگیری بویژه مشکلات نوشتن و ریاضی دارد
🌟🌸🌟🌸🌟🌸🌟🌸🌟🌸🌟
❇️
⬅️ ارسالی از : خانم زهرا دالوند
♦️کانال پایه اول ابتدایی⬇️
نکاتی برای درمان نارساخوانی:
۱- تاکید به از راست به چپ خواندن
۲- کشیدن خط زیر کلمه
۳- کلمه را درشت روی کارتی بنویسید وجلوی کودک قراردهید ، قسمتی ازکلمه را مخفی کنید و از اوبخواهید کلمه رابا توجه به قسمت دیده شده تشخیص بدهد.
۴- درموقع خواندن انگشت را زیر کلمه قراربدهید
۵- کلمه راروی تخته بنویسید واز او بخواهید همزمان با تعقیب حروف باانگشت صدای آن ها را بلند بخواند
۶- برای کلمه ای که قادر به خواندن آن نیست یک جمله یا داستان و یا مطلب کوتاهی بگوید
۷- یک توپ کوچک آویزان که درحال حرکت است باچشم تعقیب کند، بدون تکان دادن سر دریک زمان محدود
۸- استفاده از روش چندحسی فرنالد
۹- روش گلینگهام- استیلمن، که دراین روش حرف را ببیند، باصدای بلند بخواند، صدارا بشنود، بعد کلمه را بنویسد(دیداری- شنیداری- شنیداری- جنبشی)
🌟🌸🌟🌸🌟🌸🌟🌸🌟🌸🌟
❇️
⬅️ ارسالی از : خانم زهرا دالوند
♦️کانال پایه اول
چه نقطه ضعف هایی باعث اختلال_یادگیری_ریاضی میشوند
به طور کلی تخریب چهار گروه از مهارتها در اختلال ریاضیات مشخص شده است.
1. مشکلاتی در مهارتهای زبانی (مثل فهمیدن و نام بردن اصطلاحات ریاضی، فهمیدن و نام بردن اعمال و مفاهیم ریاضی و تبدیل آنها به نمادها)
2. مشکلاتی در مهارتهای ادراکی ( مثل شناخت و خواندن نمادهای عددی یا نشانه های حسابی و گروه بندی ارقام)
3. عدم فهم مهارتهای ریاضی (مثل رعایت مراحل ریاضی، شمارش و یادگیری جدول ضرب)
4. مهارتهای مربوط به توجه (مثل کپی کردن درست ارقام، به خاطر سپردن ارقام انتقال داده شده )
🌟🌸🌟🌸🌟🌸🌟🌸🌟🌸🌟
❇️
⬅️ ارسالی از : خانم زهرا دالوند
♦️کانال پایه اول ابتدایی⬇️
کاربرگ های تشخیصی (اشکال هندسی)
مخصوص ورودیهای اول
🌟🌸🌟🌸🌟🌸🌟🌸🌟🌸🌟
❇️
⬅️ ارسالی از : خانم زهرا دالوند
♦️کانال پایه اول
🌟🌸🌟🌸🌟🌸🌟🌸🌟🌸🌟
❇️
⬅️ ارسالی از : خانم زهرا دالوند
♦️کانال پایه اول ابتدایی⬇️
بفرمایید تمرینات نقطه چینی😇بچه ها عاشق این جور تمرین ها هستن🤩💞
🌟🌸🌟🌸🌟🌸🌟🌸🌟🌸🌟
❇️
⬅️ ارسالی از : خانم زهرا دالوند
♦️کانال پایه اول
162_60561583944079.pdf
1.12M
بازی با حرف و کلمه🧩🧩🧩🧩🧩
پایه اول
آموزگار: مژگان بیاتی
💠
املای بی نقطه
اکر نقطه ها رو نمی ذاره دقتش پایین هست این مدل املا ها رو بدین نقطه گذاری کنه
#مرور_اول
مرور پایه اول
#ورودی_دوم
🔷🔶 اگر میخواهید دانشآموزان جهت خواندنآمادگی پیدا کنند یا پیشرفت نمایند ۱۸ روش عملی زیر را پیشنهاد میکنیم.👇
۱👈کلمه ها و سپس جمله هایی به وی گفته شود تا او بلا فاصله و عینا تکرار کند . (تقویت حافظه شنيداری )
۲👈صداهای مختلفی از قبیل صدای حیوانات ــ باد و غیره را ضبط نمائید و از وی بخوا هید تا مثل آنها تقلید کند .
۳👈جمله های ناقص را بگویید تا وی ادامه آن را بطور مناسب کامل کند .
۴👈تعداد کلمه ها را به او بگوئید تا صدای مورد نظر را اگر در همان کلمه ها شنید دست بلند کند .
۵👈تعدادی دستورالعمل را به او بگوئید تا آنها را اجرا نماید . مثال، در را باز کن ، بخواب و ...
۶👈چند کلمه را بگوئید و از وی بخواهید تا آنها را برعکس کند و برای شما بازگو کند.
۷👈تمریناتی کتبی به او بدهید تا بخواند و آنها را انجام دهد .
۸👈تعدادی تصویر در اختیار وی قرار دهید سپس بخواهید تا شکل یا شکل های مورد نظر شما را از بین آنها پیدا کند
۹👈تعدادی تصاویر ناقص را در اختیار وی قرار دهید و بخواهید تا آنهارا از روی نمونهی کامل شده ، کامل کند .
۱۰👈تعدادی شکل یا تصویر را که رویدادی را نشان بدهد بطور نامنظم در اختیارش قرار دهید و بخواهید آنهارا بر اساس نظم منطقی ، شماره گذاری کند . (اگر بصورت پازل باشد مرتب کند .)
۱۱👈تعدادی ماز را در اختیار او قرار دهید تا راه مناسب را نشان دهد . ( هر تمرین برای یک روز )
۱۲👈از بین حروف یا کلمه های داده شده پیدا کند.مثلا حروف یا کلمه های سمت راست را پیدا کن و به من بگو.
۱۳👈تعدادی کلمهی ساده را روی کارت بنویسید و آنها را روی زمین بچینید ، سپس بخواهید تا فلان کلمه را پیدا کند .
۱۴👈تعدادی شماره را روی کاغذ یا وایتبرد بطور پراکنده بنویسید و هر بار از کودک بخواهید تا شماره مورد نظر شمارا پیدا کند .
۱۵👈چنانچه احساس می کنید کودک در هنگام خواندن سرش گیج میرود یا سوزش چشم دارد همچنین چشمش را نزدیک به کتاب می گیرد ، لازم است او را به چشم پزشک هدایت کنید .
۱۶👈چنانچه یک چشم وی تنبل است ،چشم سالم و برتر او را تا مدتی ببندید تا از چشم تنبل استفاده کند تا به این وسیله از حالت تنبلی خارج شود .
۱۷👈مدادی را جلوی چشمان وی قرار دهید (در فاصله 50 سانتی ) و بخواهید بدون حرکت دادن سر ، مسیر حرکت آنرا با چشم تعقیب نما ید.
۱۸👈چند مثلث و دایره بکشید و از او بخواهید مانند نمونه وبا توجه به حرکت فلش ها یک بار از سمت راست به چپ و بار دیگر از چپ به راست روی هوا با انگشت آن شکل را رسم نمایید.
✅ورودی اول
✅ارسال کننده لیلاحسنوند
✅کانال پایه اول ابتدایی
نکات مهم نارسانویسی و اختلال نوشتن👌👇
💥معمولا کودکانی که دارای نارسانویسی یا دارای بدخطی در نوشتن هستند ؛ گاها بدلیل بدخطی، نوشتن آنها خوانا نیست و این مشکل بدلیل وجود ناتوانی در چرخش مچ دست و گرفتن صحیح مداد در دست است.
✔️ با تمرینی که در تصویر ارائه شده👆 شما می توانید با تمرینات روزانه به مدت دو هفته و هر روز 10-15 دقیقه توانایی کودک را در توانمندی صحیح در دست گرفتن مداد وهمچنین بالا بردن انعطاف پذیری مچ و انگشتان دست کمک کنید.
👌 در این تمرین از کودک بخواهید با مداد حرکات دورانی به شکل یک دایره را بصورت مدام تکرار کند. در ادامه این تمرینات اشکال متفاوت را از کودک بخواهید بکشد ، برای مثال از کودک بخواهید یک سه گوش (چهار گوش، بیضی، ستاره و..) بکشد و روی همان سه گوش به کرات تصویر را تکرار کند . در ادامه این تمرینات مربی می تواند به آرامی مچ دست کودک را با هدف ثابت نگه داشتن دست کودک مانند شکل بگیرید.
ارسال کننده خانم آرزوگودرزی
پایه اول
پویایی آموزش با گروههای آموزش ابتدایی
🌸🦋🌸🦋🌸🦋🌸
🔷🔶 اگر میخواهید دانشآموزان جهت خواندنآمادگی پیدا کنند یا پیشرفت نمایند ۱۸ روش عملی زیر را پیشنهاد میکنیم.👇
۱👈کلمه ها و سپس جمله هایی به وی گفته شود تا او بلا فاصله و عینا تکرار کند . (تقویت حافظه شنيداری )
۲👈صداهای مختلفی از قبیل صدای حیوانات ــ باد و غیره را ضبط نمائید و از وی بخوا هید تا مثل آنها تقلید کند .
۳👈جمله های ناقص را بگویید تا وی ادامه آن را بطور مناسب کامل کند .
۴👈تعداد کلمه ها را به او بگوئید تا صدای مورد نظر را اگر در همان کلمه ها شنید دست بلند کند .
۵👈تعدادی دستورالعمل را به او بگوئید تا آنها را اجرا نماید . مثال، در را باز کن ، بخواب و ...
۶👈چند کلمه را بگوئید و از وی بخواهید تا آنها را برعکس کند و برای شما بازگو کند.
۷👈تمریناتی کتبی به او بدهید تا بخواند و آنها را انجام دهد .
۸👈تعدادی تصویر در اختیار وی قرار دهید سپس بخواهید تا شکل یا شکل های مورد نظر شما را از بین آنها پیدا کند
۹👈تعدادی تصاویر ناقص را در اختیار وی قرار دهید و بخواهید تا آنهارا از روی نمونهی کامل شده ، کامل کند .
۱۰👈تعدادی شکل یا تصویر را که رویدادی را نشان بدهد بطور نامنظم در اختیارش قرار دهید و بخواهید آنهارا بر اساس نظم منطقی ، شماره گذاری کند . (اگر بصورت پازل باشد مرتب کند .)
۱۱👈تعدادی ماز را در اختیار او قرار دهید تا راه مناسب را نشان دهد . ( هر تمرین برای یک روز )
۱۲👈از بین حروف یا کلمه های داده شده پیدا کند.مثلا حروف یا کلمه های سمت راست را پیدا کن و به من بگو.
۱۳👈تعدادی کلمهی ساده را روی کارت بنویسید و آنها را روی زمین بچینید ، سپس بخواهید تا فلان کلمه را پیدا کند .
۱۴👈تعدادی شماره را روی کاغذ یا وایتبرد بطور پراکنده بنویسید و هر بار از کودک بخواهید تا شماره مورد نظر شمارا پیدا کند .
۱۵👈چنانچه احساس می کنید کودک در هنگام خواندن سرش گیج میرود یا سوزش چشم دارد همچنین چشمش را نزدیک به کتاب می گیرد ، لازم است او را به چشم پزشک هدایت کنید .
۱۶👈چنانچه یک چشم وی تنبل است ،چشم سالم و برتر او را تا مدتی ببندید تا از چشم تنبل استفاده کند تا به این وسیله از حالت تنبلی خارج شود .
۱۷👈مدادی را جلوی چشمان وی قرار دهید (در فاصله 50 سانتی ) و بخواهید بدون حرکت دادن سر ، مسیر حرکت آنرا با چشم تعقیب نما ید.
۱۸👈چند مثلث و دایره بکشید و از او بخواهید مانند نمونه وبا توجه به حرکت فلش ها یک بار از سمت راست به چپ و بار دیگر از چپ به راست روی هوا با انگشت آن شکل را رسم نمایید.
🌟🌸🌟🌸🌟🌸🌟🌸🌟🌸🌟
❇️
⬅️ ارسالی از : خانم زهرا دالوند
♦️کانال پایه اول
🔶نکاتی برای درمان نارساخوانی:
۱- تاکید به از راست به چپ خواندن
۲- کشیدن خط زیر کلمه
۳- کلمه را درشت روی کارتی بنویسید وجلوی کودک قراردهید ، قسمتی ازکلمه را مخفی کنید و از اوبخواهید کلمه رابا توجه به قسمت دیده شده تشخیص بدهد.
۴- درموقع خواندن انگشت را زیر کلمه قراربدهید
۵- کلمه راروی تخته بنویسید واز او بخواهید همزمان با تعقیب حروف باانگشت صدای آن ها را بلند بخواند
۶- برای کلمه ای که قادر به خواندن آن نیست یک جمله یا داستان و یا مطلب کوتاهی بگوید
۷- یک توپ کوچک آویزان که درحال حرکت است باچشم تعقیب کند، بدون تکان دادن سر دریک زمان محدود
۸- استفاده از روش چندحسی فرنالد
۹- روش گلینگهام- استیلمن، که دراین روش حرف را ببیند، باصدای بلند بخواند، صدارا بشنود، بعد کلمه را بنویسد(دیداری- شنیداری- شنیداری- جنبشی)
🌟🌸🌟🌸🌟🌸🌟🌸🌟🌸🌟
❇️
⬅️ ارسالی از : خانم زهرا دالوند
♦️کانال پایه اول
💥 برای #اثربخشی درمان اختلالات یادگیری موارد زیر #پیشنهاد می گردد👇
🔥 برای اثربخشی درمان اختلالات یادگیری، میتوانید از #تمرینات زیر استفاده کنید 👇
1. 🧩 تمرینات تقویتی مهارتهای #شناختی: شامل تمرینات حافظه، توجه، تفکر انتقادی و مشکلحل مساله (تمرینات قابل #پرینت)
2. 📚 تمرینات #خواندن متنوع: شامل خواندن کتب مختلف، مقالات و متونی با طول و پیچیدگی متغیر.
3. 🎲 #بازیهای آموزشی: استفاده از بازیها و اپلیکیشنهای آموزشی برای تقویت مهارتهای یادگیری.
4. ✍️ تمرینات #نوشتاری: انجام تمرینات نوشتاری مانند تدوین متون، نوشتن خلاصه و تشریح مطالب.
5. 🧠 تمرینات #مکرر و تکراری: تمرین مکرر مهارتها و مفاهیم یادگیری برای تقویت حافظه و مهارتهای شناختی.(مثلا تکرار یک قصه برای چند نوبت )
6. 🗣 تمرینات #گفتاری: شامل تمرینات در زمینه تلفظ، صحبت کردن و ارتباطات شفاهی.
7. 🎨 تمرینات #هنری: فعالیتهای هنری مانند نقاشی، ساخت مدل و آثار هنری برای تقویت خلاقیت و تفکر تصویری.
👌 این تمرینات همراه با راهنمایی و پشتیبانی مناسب، میتوانند به اثربخشی درمان اختلالات یادگیری کمک کنند. 🌟
🌟🌸🌟🌸🌟🌸🌟🌸🌟🌸🌟
❇️
⬅️ ارسالی از : خانم زهرا دالوند
♦️کانال پایه اول ابتدایی⬇️
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
" درشت نویسی دانش آموزان"
چرا برخی دانش آموزان درشت مینویسند؟؟
چه علتی داره و چگونه درمان کنیم؟؟
درشت نویسی و در کل نارسانویسی چند علت داره.
🍀 یک علت عدم هماهنگی چشم و دست هست که باید تمرینات هماهنگی چشم و دست انجام بشه.
🍀 یک علت ضعف و یا فقدان کنترل عضلات بازو و مچ و دست و انگشتان دست هستش که با یه سری تمرینات حرکتی مناسب و تقویت عضلات دست و مچ و... به راحتی رفع میشه.
🍀 یک علت دیگه علت روانی هست.یعنی بنا به دلایلی و از جمله احساس تحقیر و ...،دانش آموز میخواد با درشت نویسی خودشو به دیگران نشون بده(این علت ناخودآگاه هست و عمدی نیست).
🍀یک علت دیگه ممکنه مشکلات بینایی فرد باشه.
راهکارها:
🌹اول از همه سعی کنید با توجه به عللی که گفته شد ببینید کدوم علت بیشتر صدق میکنه و روی همون کار کنید(گاهی چند علت باهم هستند).
🌹حتما بینایی فرزند خودتونو چک کنید.
🌹 اگر فرزندتون آرام و کم تحرک هستش،سعی کنید فعالیتهای حرکتی (توپ بازی.توپ به هدف یا انداختن توپ در سبد.دارت.پازل.مازها.کار با مکعب های رنگی.خمیر بازی .برش اشکال و طرح ها با قیچی و ... ) باهاش کار کنید.
🌹هیچ وقت تقویت وتحسین رو فراموش نکنید.
🌟🌸🌟🌸🌟🌸🌟🌸🌟🌸🌟
❇️
⬅️ ارسالی از : خانم زهرا دالوند
♦️کانال پایه اول
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آموزش ای مستقل و تمیز آن از ی آخر
بچه هایی که این مدل غلط املایی
دارند .
👇
🟪 ـــه ( آخر چسبان ) و ه ( آخر تنها )
رو جا می اندازند
🟪 و یا الف ای مستقل رو
حذف می کنند.
مثلاً :
خانه ای رو می نویسند خانه ی یا خانی
پروانه ای رو می نویسند پروانه ی یا پروانی
این تمرین می تونه موثر باشه تا تفاوت
ی ( آخر ) و ای ( مستقل ) رو بشناسن
🌟🌸🌟🌸🌟🌸🌟🌸🌟🌸🌟
❇️
⬅️ ارسالی از : خانم زهرا دالوند
♦️کانال پایه اول ابتدایی⬇️
📣📣📣📣📣
#ورودی_اول
راههای آماده سازی کودک برای ورود به کلاس اول دبستان (قسمت اول)✅
کودک شما هفت ساله است .میتواند به خوبی حدود نیم ساعت تمرکز کند.🤔
میتواند برخی مسائل را کاملاً توضیح دهد.🗣
به آسانی و بدون اضطراب مدتی از شما دورباشد.😊
با کودکان دیگر گروههای کوچک تشکیل میدهد و مدّتها با آنها سرگرم میشود.👭
لباسش را میتواند بپوشد و به تنهایی به دستشویی میرود و نظافت میکند .👗
مفاهیمی مثل بالا، پایین، عقب جلو و رنگها را به خوبی میداند.🤔
اسم وفامیل خود را میداند و میتواند تا 10 بشمارد.🤩
پس او آماده است که به کلاس اول برود و شماشادیای دارید در عمق وجود تان 😍
امّا این شادی با اضطرابی سخت همراه است.😥
با اضطرابی که نمیتوانید آنرا نادیده بگیرید.☹️ ازاطرافیان میشنوید که پایه ی اوّل، پایه ی سختی است.😫
...به دنبال بهترین مدرسه، بهترین معلّم و بهترینها برای فرزندتان هستید.🥇
این توصیه های است برای شما که فرزند کلاس اولی دارید.شاید بتواند چراغ راه پر فراز ونشیب تان باشد.👌
📣📣📣📣📣📣
#ورودی_اول
🌸پرورش مهارت هاي عمومي:👇👇👇
اجازه گرفتن،سلام کردن و با نوبت صحبت کردن را در منزل تمرين کنيد.☝️
به کودک اين اطمينان را بدهيد که اگر در مدرسه مشکلي داشت، ميتواند خيلي آسان آن مشکل را با معلّم يا مدير مدرسه در ميان بگذارد.😍
به موقع حرف زدن به موقع سکوت کردن و به موقع اظهار وجود کردن را حتماً به او ياد بدهيد.🙂
آداب دستشويي رفتن و رعايت بهداشت فردي را به طور کامل در او کنترل کنيد.🚽
نحوه ي صحبت کردن او را مورد ارزشيابي قرار بدهيد.🗣
بلند، آرام، مودب و دوستانه حرف زدن را با او تمرين کنيد.👧
در بازي هاي ساده گاهي معلّم شويد، گاهي يک دوست و گاهي خود دانش آموز.🤩
حتماً قبل از شروع مدرسه او را به مدرسه بياوريد.🏬
کلاس ها ،سرويس بهداشتي ،حياط و دفتر را به او نشان دهيد.😍
پوشيدن و در آوردن لباس ها و کفش ها را بارها و بارها با او تمرين کنيد.👟👗
📣📣📣📣📣
#ورودی_اول
در پايان:👇👇👇👇👇
يک دفتر خط دار در اختيار کودک قرار دهيد و مفهوم، اوّل و آخر خط، بالا و پايين دفتر و يک خط در ميان را به او ياد بدهيد.✍
نحوه ي پاک کردن مطالب و نحوه ي تراشيدن مداد ها را به او آموزش بدهيد.✏️
سعي کنيد مشکلات تکلّمي کودک را رفع کنيد. در منزل گاهي به زبان نوشتاري با او حرف بزنيد.🗣
موقع خواندن کتاب ،عيناً متن کتاب را براي او بخوانيد و از قصّه گويي به زبان عاميانه بپرهيزيد.📖
طرز گرفتن مداد و نشستن را به او آموزش دهيد.
در منزل با اوپر کردن نقطه چين و خط چين وکار کنيد .📝
تشخيص سمت چپ و سمت راست را به او ياد بدهيد .➡️⬅️
دسته بندي و طبقه بندي چيزها را بر اساس ويژگي هاي مشترک به او بياموزيد. (انواع لوبيا- اسباب بازي ها – کفش ها – لباس ها )🤔
مکان مناسب را براي انجام تکاليف تعيين کنيد. آن مکان بايد عاري از هر گونه عامل مخل و محرّک باشد.😌
شعر خواني و آموزش قرآن دايره ي فهم زبان کودک را بالا ميبرد .👏
به او اين اعتماد به نفس را بدهيد.🤩
🌟🌸🌟🌸🌟🌸🌟🌸🌟🌸🌟
❇️
⬅️ ارسالی از : خانم زهرا دالوند
♦️کانال پایه اول
کاربرگ های نقطه چین مخصوص دست ورزی برای ورودی های اول گــــ🌺ــــلم
با انجام این کاربرگ ها برای ورود به کلاس اول آماده شو 😍
#ورودی_اول
🌈🐥🌈🐥🌈🐥🌈🐥
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کاردستی
با بطری دور ریختنی یه گلدون خوشگل بسازین