تدریس نگاره ۸
– تعریفی از باغ وحش ارائه می دهد .
2 – تعدادی از حیوانات را که در باغ وحش نگه داری می شوند ، نام می برد .
3 – حیوانات را به اهلی و وحشی تقسیم بندی می کند .
4 – تعدادی از حیوانات اهلی را نام می برد .
5 – به چند مورد از حیوانات وحشی اشاره می کند .
6 – بخشی ازغذای مورد علاقه ی حیوانات اهلی و وحشی را بیان می کند .
7 – به تفاوت غذای حیوانات اهلی و وحشی اشاره می کند .
8 – به شناخت در باره ی زیستگاه حیوانات ( محل زندگی ) علاقه دارد .
9 – از بیابان ، دریا و جنگل به عنوان سه زیستگاه عمده ی حیوانات نام می برد .
10 – از این که حیوانات داخل قفس باشند احساس ناراحتی می کند .
11 – به چند مورد از نکات ایمنی داخل باغ وحش اشاره می کند.
12 – او حیوانات را دوست دارد و شکار آن ها را نادرست می شمارد .
13 – وجود حیوانات گوناگون را سبب قدرت پروردگار می شمارد .
14 – او به حیوان مورد علاقه ی خود اشاره می کند .
15 – او قرار گرفتن در صف برای تهیه ی بلیط و با نوبت وارد
باغ وحش شدن را احترام به قوانین و مقررات و حقوق دیگرا بر می شمارد.
16 – اگر سوالی در ذهن داشته باشد و یا به مشکلی در
باغ وحش برخورد کند به اطلاعات مراجعه می کند.
اهداف درس ( نگاره ی 8 ):
۱ آشنایی با باغ وحش
۲ آشنایی با حیوانات وحشی
۳ تقویت علاقه نسبت به حیوانات
۴ آشنایی با مکان و نوع زندگی حیوانات
۵ آموزش رعایت نکات ایمنی در باغ وحش
۶ توجّه به قدرت خداوند در تنوّع حیوانات
۷ توانایی رسم خطوط منحنی با دو حرکت
۸ توانایی تلفظ کلید واژه های درس چون خرگوش، خرس، پلنگ و...
مفاهیم , هدف ها و مهارت های نگاره ی 8
1 – تعریفی از باغ وحش ارائه می دهد .
2 – تعدادی از حیوانات را که در باغ وحش نگه داری می شوند ، نام می برد .
3 – حیوانات را به اهلی و وحشی تقسیم بندی می کند .
4 – تعدادی از حیوانات اهلی را نام می برد .
5 – به چند مورد از حیوانات وحشی اشاره می کند .
6 – بخشی ازغذای مورد علاقه ی حیوانات اهلی و وحشی را بیان می کند .
7 – به تفاوت غذای حیوانات اهلی و وحشی اشاره می کند .
8 – به شناخت در باره ی زیستگاه حیوانات ( محل زندگی ) علاقه دارد .
9 – از بیابان ، دریا و جنگل به عنوان سه زیستگاه عمده ی حیوانات نام می برد .
10 – از این که حیوانات داخل قفس باشند احساس ناراحتی می کند .
11 – به چند مورد از نکات ایمنی داخل باغ وحش اشاره می کند.
12 – او حیوانات را دوست دارد و شکار آن ها را نادرست می شمارد .
13 – وجود حیوانات گوناگون را سبب قدرت پروردگار می شمارد .
14 – او به حیوان مورد علاقه ی خود اشاره می کند .
15 – او قرار گرفتن در صف برای تهیه ی بلیط و با نوبت وارد
باغ وحش شدن را احترام به قوانین و مقررات و حقوق دیگرا بر می شمارد.
16 – اگر سوالی در ذهن داشته باشد و یا به مشکلی در
باغ وحش برخورد کند به اطلاعات مراجعه می کند
تدریس درس
نمی دانم برای کلاس شما امکانش هست بازدیدی از
یک باغ وحش داشته باشید یا نه ( شهر ما باغ وحش نداره.)،
چه بهتر که هیچ شهر ایران باغ وحش نداشته باشه ،
گردشی در اینترنت در باره ی وضعیت باغ وحش های ایران
شما را متوجه منظورم می کند. ما فعلاً به همین لوحه اکتفا می کنیم.
کار گروهی :
- هریک از دانش آموزان دربارهٔ آنچه در تصویر می بینند، فکر می کنند.
- دانش آموزان هر گروه دربارهٔ آنچه در تصویر می بینند، با هم گفت وگو می کنند.
- با توجه به نظر معلم، نماینده ای از گروه یا همهٔ اعضای گروه
هرچه را در تصویر می بینند، بیان می کنند.
- معلم با توجه به اهداف این نگاره، دانش آموزان را
هدایت کرده و اشکالات تلفظی آنها رابرطرف می کند.
البته برای ایجاد انگیزه بهتره قبلش در باره ی حیوانات
مورد علاقه ی بچه ها صحبت کنیم و نظرشان را بخواهیم .
و این که چی می خورن و در کجا زندگی می کنن
تصویر نگاره ی 8 را مقابل دیدگان کودک قرار می دهیم .
سوالات باید ما را به اهداف و مفاهیم بالا نزدیک کند .
1 – تصویر چه جایی را نشان می دهد؟ باغ وحش
2 – به چه جایی باغ وحش می گویند ؟
به جایی که در آن جا از حیوانات مراقبت می کنند.
جایی که ازحیوانات برای تماشای مردم نگه داری می کنند.
3 – چه حیواناتی در باغ وحش وجود دارد ؟
شیر ، پلنگ ، شتر ، فیل ، آهو ، خرگوش ، گرگ ، خرس و...
4 – به چه جانورانی اهلی می گویند ؟
جانورانی را کهانسان از آن ها نگه داری استفاده می کند.
5 – چند جانور اهلی نام ببر؟
گاو، اسب، الاغ، گوسفند، مرغ و خروس
6 – غذای بیش تر حیوانات اهلی چیست ؟
غذای بیش تر حیوانات اهلی از گیاهان است.
مثل : علف ، برگ درختان ، یونجه و ...
7 – به چه جانورانی وحشی می گویند ؟
جانورانی که بودنشان در کنار انسان خطرناک است.
8 – چند جانور وحشی نام ببرید ؟
شیر ، پلنگ ، گرگ ، ببر ، مار و...
9 – غذای بیش تر حیوانات وحشی چیست ؟
غذای بیش تر حیوانات وحشی از گوشت است .
10 – حیوانات در چه جاهایی زندگی می کنند ؟
برخی از حیوانات در شهر و روستا در کنار انسان ها زندگی می کنند.
بعضی در جنگل زندگی می کنند.
تعدادی از حیوانات در بیابان زندگی می کنند.
کوهستان ، قطب و دریا هم محل زنگی برخی حیوانات است.
11 – از دیدن حیوانات داخل قفس چه احساسی داری ؟
دوست دارم حیوانات در محل زندگی خود آزادانه زندگی کنند.
12 – در بازدید از باغ وحش چه نکاتی را باید رعایت کرد ؟
دست را داخل قفس حیوانات نبریم .
اگر می خواهیم غذایی را به حیوانی بدهیم ابتدا از مسئولین
باغ وحش کسب اجازه کنیم.
هشدارهای مسئولین و تابلو ها جدی بگیریم.
13 –چه کسانی به حیوانات آسیب می رسانند ؟
بیش تر شکارچی ها به حیوانات آسیب می رسانند.
ما هم باید محل زندگی حیوانات را آلوده و کثیف نکنیم .
14 – وجود این همه حیوان با رنگ ها و نژاد های مختلف نشانه ی چیست ؟
نشانه ی قدرت خداوند است .
15 – اگر سوالی در ذهن داشته باشی چه می کنی ؟
از مسئولین باغ وحش و یا اطلاعات موجود در باغ وحش می پرسم.
مطابقت تصویر با واژه و بیان شفاهی

هدف اصلی این قسمت مطابقت تصویر با واژه به طور غیر مستقیم، رفع اشکالات تلفظی،تقویت بیان شفاهی و تصویری است. بنابراین آموزگار باید دقت کند که هرگز به واژهٔ زیر تصویرهای کوچک تأکید نکند. هرچند دانش آموز ناخودآگاه میان تصویر و شکل خطی، ارتباط ایجاد می کند.
تصاویر موجود در زیر نگاره:
خرگوش، خرس، شتر، پلنگ، شیر، گرگ
کدام تصاویرها هم پایانند ( صدای آخرشون مثل هم است ) ؟
{ گرگ و پلنگ ، صدای آخرشون چه هست؟ ( گ)}
{ شتر و شیر ، صدای آخرشان چه است؟ ( ر)}
کدام تصاویر هم آغازند ( صدای اولشون مانند هم است ) ؟
{<< خرس و خرگوش>> ، صدای اولشان چه است؟ ( خـ ) }
{<< شیر و شتر >> ، صدای اولشان چه است؟ ( شـ ) }
صدای اول ( پلنگ ) چیست ؟ (پـ)
چند کلمه بگو که صدای اولشون ( پـ ) باشد ؟ پا ، پدر ، پول و...
صدای اول کلمه ی گرگ چیست ؟ (گـ )
چند کلمه بگو صدای اولشان ( گـ ) باشد ؟ گاز ، گرم ، گاو و ...
صدای آخر کلمه ی خرس چیست؟ ( سـ )
چند کلمه بگو که صدای آخرشان ( سـ ) باشد ؟ کلاس ، یاس ، بوس و...
کلماتی را بگویید که مانند (( گرگ )) صدای اول و آخرش مثل هم باشد.
{ درد ، داد ،کبک ، لال ، قاشق ، نان و...}
بخش کن و صدااول واخر را بگو
خرگوش ــــــــــــــــــــ» خَـر + گوش *
صدای اول خ
صدای اخر ش
پلنگ ــــــــــــــــــــ» پَـ + لـنگ *
صدای اول و
صدای اخر گ
و سوال های بیشتر با شما ...
🔵 سوالات نگاره ۸👇🌷
تصویر چه مکانی را نشان می دهد؟
دانش آموزان همراه چه کسانی به باغ وحش آمده اند؟
دانش آموزان چند نفر هستند؟
آنها به سمت چپ می روند یا به سمت راست؟
چند نفر از آنها کیف همراه خود آورده اند؟
فکر می کنی آموزگار به آن ها چه می گوید؟
چه حیواناتی در باغ وحش می بینی؟
کدام یک از جانوران گوشت خوار هستند؟
کدام یک از حیوانات بچه دارند؟
هر حیوان چه غذایی می خورد؟
کنار قفس شیر ها چند نفر ایستاده اند؟
مسولان باغ وحش مشغول غذا دادن به کدام یک حیوانات هستند؟
در کدام قفس تعداد بیشتری حیوان وجود دارد؟
در کدام قفس تعداد کمتری حیوان دیده می شود؟
تعدا خرس ها و شتر ها روی هم چند حیوان می شود؟
قفس شیر ها در کدام سمت قفس خرس ها قرار دارد؟
آقایی که به خرگوش ها هویج می دهد ، هویج را در کدام دست گرفته است؟
اگر کسی درباره ی حیوانات سوال داشته باشد باید از چه کسی بپرسد؟
چرا نباید به حیوانات غذا داد؟
اگر دستمان را در قفس حیوانات بکنیم چه خطراتی ما را تهدید می کند؟
به برجستگی های روی کمر شتر چه می گویند؟ چه فایده ای برای او دارد؟
به دندان فیل چه می گویند؟
استخر در کدام قسمت قفس فیل ها قرار دارد؟
چند پرنده در آب شنا می کنند؟
چرا قفس شیر و پلنگ را نزدیک قفس آهو و خرگوش قرار ندادند؟
به کدام پرنده زیباترین پرنده می گویند؟
کدام پرنده می تواند صحبت کند؟
آیا نگهداری حیوانات در قفس کار درستی است؟
چرا برخی حیوانات را در باغ وحش نگه می دارند؟
آیا می دانی چرا خداوند این همه حیوان مختلف آفریده است؟
ما برای تشکر از خدا چه کاری می توانیم برای حیوانات انجام دهیم؟
به موهای دور سر شیر چه می گویند؟
✅✅یادگیری در قالب بازی
✅✅افزایش دقت، تقویت املا، افزایش دامنه لغات
✅✅طراح لیلاحسنوند.
( قانون بازی دانش آموز اول، تاس انداخته هر عددی که آمد به تعداد اون عدد جلو رفته وکلمه ی داخل خانه رو نگاه میکند اگر کلمه از لحاظ املایی صحیح باشد دانش آموز باکلمه موردنظر یک جمله می سازد یا از روی آن یکبار مینویسد، ولی اگر کلمه موردنظر از لحاظ املایی صحیح نباشد دانش آموز شکل صحیح کلمه را می نویسد...ونوبت به دانش آموزبعدی می رسد ...)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آموزش سایه
علوم درس اول
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تدبر در سوره حمد
شعر معنای سوره ی حمد
سپاس برای خداست
خدایی که بی همتاست
بخشنده و مهربان
خالق هر دو جهان
ما او را می پرستیم
از او یاری می گیریم
به ما عنایت نما
ما را هدایت فرما
راهی که راه خوبهاست
نه بد راه گمراهان
ما بنده ی او هستیم
وقتی تو غم اسیریم
نشون بده راه راست
نه راه زشت شیطان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
# انس با قرآن
# همراه با قرآن
# سوره حمد
یک قدم مثبت برای حفظ قرآن برداریم
#سوره_حمد
شعر سوره حمد 👇
سپاس برای خداست
خدایی که بی همتاست
بخشنده و مهربان
خالق هر دو جهان
ما او را می پرستیم
از او یاری می گیریم
به ما عنایت نما
ما را هدایت فرما
راهی که راه خوبهاست
نه بد راه گمراهان
ما بنده ی او هستیم
وقتی تو غم اسیریم
نشون بده راه راست
نه راه زشت شیطان