فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کتاب نگارش صفحه ۳۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کتاب نگارش صفحه ۳۳
انتظارات روش تدریس نشانه اَ درس ابر فارسی اول ابتدایی:
فراگیران در پایان درس باید بتوانند
تصویر خوانی کنند
با توجه به تصویر نام هر تصویر را بخوانند
با توجه به شکل نشانه کلمه ها را دسته بندی کند
متن درس را بخوانند
بادیدن شکل صدای جدیدآن رانام ببرند…درسته؟
پیش نیاز تدریس نشانه اَ درس ابر
پیش نیاز روش تدریس نشانه اَ درس ابر فارسی اول ابتدایی :
درست کردن ابر مثلا با نایلون و پنبه و چسباندن به تابلو
در صورت امکان درست کردن ابر با یونولیت و گذاشتن چشم متحرک
درست کردن بادبادک و گذاشتن چشم برای آن
البته در صورت امکان بچه ها از روز قبل باد بادک درست کنند و به کلاس بیاورند و اگر ساعت تربیت بدنی داشتند مقداری از وقت را به بازی بادبادک در حیاط مدرسه بپردازند
صدای ضبط شده باد
ماسک ابر
لباس برای نقش باد
تصاویری که در اسم آن ها شکل صدای اَ است
(برای ایجاد انگیزه می شود انار را تزیین کرد و نیز انار دانه شده به کلاس برد)
ایجاد انگیزه در روش تدریس نشانه اَ
:
عزیزان برای ایجاد انگیزه می توان بعد از نشستن بچه ها
معلم از یک گروه می خواهد نقش ابر بازی کنند و ماسک ابر به آن ها می دهد و خودش شنلی می پوشد تا در نقش باد باشد
سپس صدای باد از ضبط صوت می آید
معلم می گوید : من بادم و من بادم از راست میام ابرها رو جابجا کنم
ابرها می گویند : ابر هستیم و ابر هستیم به فرمان باد هستیم
اگر باد از راست به چپ فوت کرد ابر ها باید به چپ حرکت کنند و اگر از چب به راست فوت کرد به راست حرکت کنند
ایجاد انگیزه تدریس نشانه اَ درس ابر
بعد از ایجاد انگیزه معلم داستان تشکیل ابر را از روی تصویر توضیح می دهد چون در درس باران آن را توضیح داده است در این جا توضیح مختصری می دهند
اکنون زمان تصویر خوانی است . نماینده دو یا سه گروه برای تصویر خوانی تصویر بزرگ که روی تابلو قرار دارد و همزمان سایر دانش آموزان تصویربزرگ کتاب خود را مورد بررسی قرار می دهند ابتدا هرکس به تنهایی در مورد تصویر فکر می کند و سپس گروه و بعد کل کلاس و معلم با سوال و جواب از نمایندگان گروه ها به اهداف درس می رسد….
-نقش معلم: سوال و جواب برای رسیدن به اهداف
-تصاویری که در اسم آن ها شکل صدای اَ است را از قبل روی تابلو چسبانده ایم
-مثلا اَبر اَمین اَنار ……. بادبادَک دَریا دَر
اکنون فراگیر با توجه به تصویر ها اسم تصویر را می گوید و تشخیص می دهد که صدای اَ َ در کجای کلمه استفاده شده است و بعد از سوال و جواب خود دانش آموز به این نتیجه می رسد که اَ َ دو شکل دارد اَ اول برای اول کلمه و بخش و َ غیر اول که اول بخش یا اول کلمه نمی آید .
مثال:
معلم: این تصویر چیست ؟
شاگرد: اَبر
م: صدای اول
ش: اَ بعد فراگیر با ماژیک صدای اول را پررنگ می کند
م: چون اَ اول کلمه اومده اسمش رت می گذاریم اَ اول
م: این تصویر چییت ؟
ش: دَریا
م: صدای اَ کجای کلمه شنیده می شود
ش: در وسط کلمه و َ ؛را رنگ می کنند
م: پس اول کلمه نیست چون اول نمی یاد اسمش را می گذاریم َ غیر اول
و الی آخر
پای تابلو
ترکیب صامت و مصوت انجام میشه بـ با َ می شه بـ البته با یکبار و دوبار تمرین و تکرار انتظار آن را نداشته باشیم که یادگیری انجام شود پایه ی اول مستلزم تمرین و تکرار است
کتاب ها را باز می کنند ابتدا اسم درس را دانش آموزان می گویند
تا کنون دانش آموز از روی تابلو با توجه به تصویر و اکنون دانش آموز در کتاب با توجه به تصویر کتاب اسم درس را کشف می کنند
تصویر خوانی انجام شده است
سپس تصویرک ها بهتر است هر تصویرک را یک نفر بخواند
متن درس خوانده می شود . یعنی دانش اموز با توجه به تصویرک ها کلمه های متن را می خواند
بهتر است کار متن خوانی را داوطلب ها انجام دهند بعد ما اسم می بریم..
سپس حروف قرمز توسط خود بچه ها نام برده می شود و حروف روی خط پایین را خود بچه ها می خوانند
ارزشیابی پایانی در روش تدریس نشانه اَ درس ابر
کارت صامت مصوت ها را می پرسیم
کارت کلمات که می توانند بخوانند
کارت کلمات کلیدی
گوش کن بگو به دوستانت بگو بگرد و پیدا کن مربوط به درس امروز
و اما تکالیف که مبحث طولانی دارد و ما بنا بر شرایط و ویژگی دانش آموز تکالیفی جهت تثبیت ذهن به او می دهیم
مثلا : پیدا کردن کلماتی که صدای اَ و َ دارند و دور آن ها خط بکشند .
-: با خمیر بازی شکل صدای اَ و َ را درست کنند .و نیز کلمه های آب و بابا
با شکل اَ و َ شکل سازی کنند . و یا با پنبه شکل ابر را درست کنند .
– طریقه تشکیل ابر را نقاشی کنند
#شعر_نشانه اَ َ
اَ اولم اَ اول
نگام کنید تو جدول
قد بلندی دارم
شکل قشنگی دارم
همیشه در اولم
فکر نکنی تنبلم
یک کلاه کوچک هم
به روی سر می ذارم
کلام کجه همیشه
به غیر این نمیشه
من و - َ غیر اول
با هم هستیم تو جدول
بدون منم - َ هستم
- َ غیر اول هستم
با این که من کوچکم
میون صداها تکم
قد بلند ندارم
فکر نکنی بی کارم
روی نشانه ها من
سوارم و سوارم
حالا من و شناختی
کدوم نشونه هستم؟
اَ هستم و اَ هستم
اَ هستم و اَ هستم
داستان نشانه ی اَ ـ َ
یکی بود یکی نبود غیر از خدا هیچ کس نبود
توروستای اَسد اباد تو باغ اَکبر اقا همه مشغول جمع اوری اَنارهای ریز ودرشت بودند هوا اَبری بود باید عجله میکردن ومیوه هارا زودتر جمع می کردن
روز تعطیل بود بچه ها هم اومده بودن کمک خانواده
اَمین اَمیر اَصغر اَکرم و اَعظم
چون جعبه ها سنگین بودبا اَسب اَمان الله این جعبه هارا به اَول باغ می رساندن
اخه امسال درخت های اَنار مثل درخت های اَنگور پربرکت و پر بار شده بود
تواین باغ چند نوع درخت میوه بود اَزگیل اَنبه اَنار اَنگور که فقط میوه های درخت اَنار جمع اوری نشده بود اَمین روز قبل تو مدرسه درس نشانه ی اَ ـ َ را یاد گرفته بود
باخودش شعری را که معلم به او یاد داده بود زمزمه می کرد
اَ اولم اَ اول
کلاه مو کج میزارم
در اَسب و اَبر ابرو
اول میام همیشه
ـ َ غیر اول ونگاه کن
در سَبز و زَرد و مادَر
اول اومد ووسط
با اخم و کج نشسته
اَمین کوچولو یاد حرف های معلمش افتاد که چه کلماتی به او یاد داد که اَ دارد امروز تمام ان کلمات را داشت به چشم خودش میدید
اَنار اَسب اَنگور اَسد و....
هی با خودش تکرار می کرد اَسد اولش اَ دارد سَبَد وسطش اَ دارد همینطور که تو فکر بود دید بیشتر افراد تو باغ اسم شان با اَ شروع میشه
معلمش به او گفته بود که اَ اول ـ َ غیر اول از صداهای اژیر. دار شهرک الفبا است یعنی یعنی تا هر جا بکشی کشیده می شود وتو شهرک الفبا جاش بالا کنار خونه ی آ ا اول است
یاد گرفته بود که ب با ـ َ چی می شود بـ َ میشود بـ َ میشه
امین به مادرش گفت من امروز
یک نشانه ی دیگر یاد گرفتیم ان هم اَ ـ َ
الان تو شهرک الفبا سه نشانه امده ومن خیلی خوشحال هستم که دارم کلمات بیشتری یاد می گیرم که بنویسم وبخوانم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توضیح جدول بخش و صداکشی
#جدول_بخش_صداکشی