eitaa logo
تدریس یار پایه اول
10.5هزار دنبال‌کننده
29.7هزار عکس
17.9هزار ویدیو
17.3هزار فایل
اینجا همونجایی هست که بهت کمک میکنه تا با خیال راحت از معلمی لذت ببری. تمام مطالب کانال رایگان می باشد .تنها یک صلوات برای اموات بفرستید . برای #تبلیغات هم پیام دهید @teacherschool
مشاهده در ایتا
دانلود
جدول نشانه هاي فارسي اول دبستان با نام نشانه ها.pdf
95.9K
راهنمای جدول نام نشانه های فارسی برای اولیا
4_6021528511016079144.pdf
241.6K
نمونه سوال تم ۸ ریاضی پایه ✅جهت سفارش ؛ https://eitaa.com/teacherschool ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @tadriis_yar1
هدایت شده از معلم مدرسه
دوستان و همکاران را برای تبادل تجربه و اطلاعات به گروه دعوت کنيد. https://eitaa.com/joinchat/2838561015C9b93b1c1bd
با سلام و ادب خدمت همکاران عزیز. بزرگواران با شروع و پیشرفت در تدریس نشانه ها ، نیاز است جهت رفع استرس دانش آموزان از واژه ی املا استفاده نشده و در عوض روش‌های نوین و بازی محور را معیار عمل قرار داد . از این جهت چند روش و انواع املا خدمت شما عزیزان معرفی می‌شود. انواع املا ۱. املای مشورتی: در مواقعی که شاگردی ضعیف است و در املا پیشرفت چندانی ندارد، می‌توان در هنگام دیکته، دانش‌آموز ضعیف را کنار دانش‌آموز قوی نشاند تا بعضی از لغات را که برایش مشکل است، با مشورت بنویسد. در نتیجه دانش‌آموز ضعیف، هم آن لغت را به خوبی به ذهن می‌سپارد و هم با افت درست نویسی به طور مکرر مواجه نمی‌شود. البته این روش نباید به طور مکرر یا همیشگی باشد. ۲. املای ویرایشی: در هنگام تصحیح کردن املا، معلم شکل صحیح لغات را نمی‌نویسد تا دانش‌آموزان خودشان شکل درست لغات را از کتاب پیدا ‌کنند و بعد ما به آن املا بازخورد می‌دهیم. یعنی، ابتدا دور کلمات اشتباه خط می‌کشیم و صحیح آن را بچه‌ها می‌نویسند و ما به صحیح نوشتن آنها بازخورد می‌دهیم. ۳. املای کل خوانی: معلم بهتر است متن دیکته را قبل از املا برای بچه‌ها بخواند، ولی بچه‌ها چیزی ننویسند و تنها گوش دهند. بعد از املا هم باید متن مجدداً خوانده شود، یعنی در هر املا، کل متن باید سه بار خوانده شود. ۴. املای هوایی: می‌توان دیکته را به صورت شفاهی خواند و بچه‌ها لغات مهم آن را در هوا انگشت نویسی کنند. ۵. املای لمسی – حدسی: نوع دیگر املا، بازی و املا است بدین صورت که شاگرد پشت سری، کلمات را با انگشت روی پشت فرد جلویی می نویسد تا شاگرد جلویی از روش حرکت انگشت فرد عقبی بتواند لغات را حدس بزند و بنویسد. ۶. املای روزنامه ای: بچه‌ها می بایست روزنامه با خود به کلاس بیاورند و لغات را ببرند و از لغات بریده شده یک بند املا برای ما درست کنند و بر روی ورقه بچسبانند. این روش می‌تواند به صورت گروهی هم انجام گیرد. ۷. املای تکمیلی: می‌توان املای را بدون نقطه، بدون تشدید و یا به صورت لغات ناقص تایپ کرده و به دانش‌آموزان داد تا آنها در جای مناسب نقطه بگذارند و یا تشدید قرار دهند یا لغات ناقص را کامل کنند. ۸. املای غلط یابی: می‌توان دیکته را به صورت لغات صحیح و غلط در کنار هم قرار داد تا بچه‌ها کلمه غلط را خط بزنند. ۹. املای تصویری: بدین صورت که چندین شکل را به دانش‌آموزان بدهیم تا آنها املای صحیح نام آن شکل ها را بنویسند. ۱۰. املای گروهی: به این شکل که بچه‌ها را به گروه‌های ۵ یا ۶ نفره تقسیم می‌کنیم و در هر گروه، هر خط را یک نفر از گروه می‌نویسد و در انتها بازخورد گروهی می‌دهیم و آن املا در پوشه ی کار گروه‌ها قرار می‌گیرد. ۱۱. املای انتخابی: هر گروه یک متن املا با کمک تمام اعضای گروه خود می‌نویسد و ما املای همه گروه‌ها را جمع‌آوری کرده و می‌خوانیم و سپس یا بهترین متن را به کل کلاس، دیکته می‌گوییم و یا از هر گروه یک پاراگراف انتخاب کرده و دیکته تلفیقی تهیه کرده و به کل کلاس، دیکته می‌گوییم. ۱۲. املای گروه به گروه: بچه‌ها را گروه‌بندی می‌کنیم و سپس هر گروه متن دیکته‌ای را می‌نویسد و برای گروه دیگر می‌خواند تا آن گروه بنویسند. ۱۴. املای متن نویسی: بچه‌ها به گروه‌های ۵ یا ۶ نفره تقسیم می‌شوند. ۱۰ کلمه ی مهم از درس انتخاب می‌کنیم و از بچه‌ها در گروه‌ها می‌خواهیم که هر کدام جمله‌ای را در ارتباط با درس بنویسند و از کلمات مهم مورد نظر استفاده کنند و هر گروه جملات خود را کنار هم گذاشته و یک متن کوتاه و زیبا بسازد. ۱۴. املای تقویت حافظه: بدین صورت که معلم متنی را روی تابلو می‌نویسد. بعد متن را برای دانش‌آموزان می‌خواند و سپس روی نوشته‌هایش روی تابلو پرده می‌کشد و بچه‌ها باید هر آنچه از متن فهمیده‌اند را بنویسند. سپس معلم پرده را از روی نوشته ها برمی‌دارد و بچه‌ها متن خود را با متن تابلو مقایسه ‌کرده و به خود بازخورد ‌می‌دهند. ۱۵. املای آینه‌ای: می‌تواند استفاده از آینه باشد بدین صورت که کلمات را بر عکس روی تابلو بنویسیم و بچه‌ها با نگاه کردن به آینه درست آن را بنویسند و یا صحیح آن را بخوانند. ۱۶. املای آبکی: استفاده از آب و محیط حیاط مدرسه است. بدین ترتیب که بچه‌ها به صورت انفرادی و یا گروهی با خود آب‌پاش به مدرسه می‌آورند و با آب، دیکته را روی زمین می‌نویسند و گروهی نوشته‌های خود را تصحیح کنند. ۱۷. املای لاک پشتی: در این روش روی کاغذ چندتا تصویر لاک پشت هست به عنوان مثال در یک قسمت لاکش صدای ش را می نویسیم و از دانش آموزان می خواهیم کلماتی که در درس صدای ش دارند پیدا کنند و در قسمت های خالی لاک پشت بنویسند. یا حتی کلمه ای را می نویسیم و از بچه ها می خواهیم همخانواده ی آنها را پیدا کنند و در جاهای خالی بنویسند
✍ مدیریت کلاسداری : طرز برخورد معلمان با چند نوع از رفتارهای نامطلوب دانش آموزان👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 ⬅️برخورد با پر حرفی: اگر معلم بخواهد پر حرفی دانش آموزی را در جریان بحث گروهی کاهش دهد می تواند با او قرار بگذارد که در هر پنج دقیقه یک دقیقه اجازه صحبت خواهد داشت. معلم باید این مقدار صحبت کردن دانش آموز را تقویت کند اما پیش از آن را نباید تقویت کند. البته معلم باید مواظب باشد که حتما میزان معینی از حرف زدن دانش آموز را برای ادامه ی مشارکت او در بحث تقویت نماید، و مواظب باشد که او را از انجام این کار به کلی دلسرد ننماید. ⬅️بازیگوش و جا به جایی: دانش آموزی که در کلاس اکثر وقتش را خارج از صندلی خود و به بازی گوشی و صحبت با این و آن می دگذارند با استفاده از روش تقویت رفتارهای مطلوب فرد این رفتار نامطلوبش را اصلاح کرد. برای این منظور باید همه ی رفتارهای مطلوب دانش آموز از جمله گوش دادن به حرفهای معلم، سوال کردن از معلم، نوشتن مطالب درسی، و رسم نقاشی را (بجز ترک کردن صندلی) مورد تقویت قرار دهیم. ⬅️خودنمایی و ایجاد سر و صدا معلم می تواند، برای رفع مشکل سر و صدا خودنمایی یک دانش آموز، هر وقت او برای جواب دادن به سوال معلم از صندلی خود بر می خیزد و با سر و صدا می خواهد جواب سوال معلم را بدهد به او توجهی نکند و در عوض به دانش آموز دیگری که آرام در صندلی خود نشسته و تنها دستش را بلند کرده است اجازه جواب دادن به سوال را بدهد همچنین زمانی که همان دانش آموز نیز به همین نحو برای جواب دادن به سوال معلم با بلند کردن دست نوبت می گیرد معلم باید از او بخواهد تا به سوالی که پرسیده شده جواب دهد تا به این طریق رفتار مطلوب دست بلند کردن جانشین شلوغ کاری گردد. ⬅️خرد کردن کاغذ و ریختن در کلاس: با استفاده از روش جبران کردن می توان این رفتار نامطلوب را اصلاح کرد مثلا معلم دانش آموزی را که کاغذ و خرده تراش مداد در کف اتاق می ریزد وا می دارد تا آن ها را جمع کند و در سطل زباله بریزد. و یا دانش آموزی را که پس از تذکرات مکرر باز هم به ریختن خرده کاغذ و خرده تراش مداد به کف کلاس درس ادامه می دهد وا می دارد نه تنها آشغالهایی را که خود ریخته تمیز کند بلکه تمام کف اتاق را نیز جارو بکشد. دانش آموزی که املای کلمه ای را غلط می نویسد یا شعری را به طور درست از حفظ نمی گوید معلم از او می خواهد تا چند بار از روی آن بنویسد در واقع استفاده از همان روش جبران است.
↙️ روش های متنوّع و جذاب سازی در آموزش املا ↘️ ⬅️ (انواع املا) ➡️ 1. املا تقریری - (که سال ها گفتند و ما نوشته ایم و هنوز هم ادامه دارد.) 2. املای تصویری - که به صورت کلمه نویسی، جمله سازی و یا داستان نویسی به کمک تصاویر می باشد. 3. املای گروهی - که به چند صورت می توان انجام داد: الف- دانش آموزان به گروه های چند نفره تقسیم می شوند و از هر گروه خواسته می شود متنی را آماده کنند از متن هر گروه قسمت هایی را انتخاب کرده و به صورت متن پیوسته دیکته گفته شود. ب- دانش آموزان را به گروه های 2 الی 3 نفری تقسیم کرده و از هر گروه یک نفر املا را می نویسد و اعضای دیگر در نوشتن صحیح کلمات با او همکاری می نمایند امتیاز نویسنده ی املا برای همه ی گروه منظور می گردد. پیشنهاد می شود نویسنده ی املا دانش آموز ضعیف گروه باشد و بین دو دانش آموز دیگر قرار گیرد. ج- معلّم املا را می خواند و هر یک از اعضای گروه یک خط را می نویسند. (خطّ اوّل را نفر اوّل، خطّ دوم را نفر دوم و...) د- گروه های کلاس به هم دیکته بگویند و بعد آن را تصحیح نمایند. 4. املای تخته ای 5. املا به صورت کلمه سازی: الف- با حروفی که معلّم می دهد بچّه ها با آن یک یا چند کلمه می سازند. ب- معلّم با هجاها (ترکیباتی) که می گوید دانش آموز یک یا چند کلمه بسازد. 6. املا به صورت جمله سازی - با کلمات مختلف جمله بسازند. 7. املای کامل کردنی- که به صورت تکمیل جاهای خالی به صورت کلمه نویسی، گذاشتن علائمی مثل تشدید و یا گذاشتن سرکج می باشد. 8. املای کارتی: به هر گروه در کلاس یک کارت داده، (کلماتی در کارت ها نوشته شده است که ارزش املایی دارند و یا دانش آموزان در نوشتن آن ها مشکل دارند) دانش آموزان در یک زمان معیّن کلمات روی کارت ها را با دقّت نگاه کرده و پس از گرفتن کارت ها هرچه را که در ذهن دارند به صورت گروهی در دفتر خود بنویسند (می توان به صورت انفرادی و یا گروهی این کار را انجام داد.) 9.املای معلّم ساخته 10. املای ذهنی_ با خواندن بخشی از درس (از قبل) همان متن را با تمام علائم و نشانه ها در دفتر خود بنویسند. 11. روش بگرد و پیدا کن _ اگر دانش آموزان در نوشتن کلمات و یا حروفی دچار مشکل هستند (حروف چند شکل و یک صدا و یک شکل و چند صدا) را از داخل متن و یا کتاب پیدا کرده و بنویسند. 12.کلمات هم خانواده_ با دادن یک کلمه، هم خانواده هاي آن را بنویسند. 13.املای کلمات مخالف- مخالف کلمه هایی را که به آن ها داده می شود بنویسند. 14. املا به خانواده_ دانش آموز متنی را به خانواده املا بگوید که این امر علاوه بر تسلّط در روخوانی موجب دقّت در شناسایی کلمات می گردد. 15. املای بی نقطه- متنی را که تمام نقطه های آن پاك شده در اختیار دانش آموزان قرار می دهیم آن ها باید نقطه ها را در جای مناسب قرار دهند. 16. املای بریده از روزنامه و یا مجلّه و.. دانش آموز حروف یا ترکیب و یا کلمه های خوانده شده را از روزنامه پیدا کرده و با قیچی بریده و با آن کلمه یا جمله می سازد و در دفتر می چسباند در پایان می تواند با خطّ زیبا آن را یک بار بنویسد. 17. نوشتن کلماتی که صدای اوّل و آخر آن ها مثل هم است. 18. املای شنی – دانش آموز املا را در سینی و یا صفحه ای که از شن پوشانده شده است می نویسد. 19. املا در فضا (هوا) – به کمک انگشتان و یا وسیله ای دیگر املای کلمات خواسته شده را در هوا می نویسد. 20. املای آبکی- در یک ظرف کوچک یا بطری که سر آن سوراخ می باشد مقداری آب می ریزند و سپس کلماتی را که معلّم می گوید بچّه ها روی زمین می نویسند. 21. املای سفره ای روي یک سفره ی سفید با ماژیک وایت برد می توانند املا بنویسند و به کمک دستمال کاغذی پاك کنند. 22.مرتّب کردن کلمه ها به ترتیب حروف الفبا 23. پیدا کردن غلط های املایی با توجّه به متن کتاب 24. نوشتن املا به کمک خمیر 25.تکمیل بخش های یک کلمه و ساختن کلمه کامل ما +.......... = ....... 26. مرتّب کردن کلمات پراکنده 27. نوشتن پاسخ پرسش ها 28.مقایسه ی کلمات نوشته شده و نوشتن شباهت ها و تفاوت های آن ها مانند: خواست خاست می گذارد می گذارند 29. املای دانش آموز به معلّم 30. املا به صورت تداعی معانی: در این املا معلّم با گفتن یک کلمه از دانش آموزان می پرسد با شنیدن این کلمه به یاد چه چیزهایی می افتند آن ها را بنویسند. 31 - خلاصه کردن یک متن و یا نوشتن نتیجه ای که از یک داستان می گیرند. 32. تکمیل یک متن و یا داستان نیمه تمام 33. املای ترکیبی- دانش آموز و یا معلّم چند کلمه از درس انتخاب کنند و دانش آموزان با آن کلمه ها داستان بسازند. 34. املا به صورت جمله توسّط معلّم خوانده شده و کلمه هایی که در این متن توسط معلّم دو بار تکرار می شود را دانش آموزان بنویسند.
1_1846825221.pdf
442.5K
⬆️یکصد و ده نکته برای تدریس هر چه بهتر، موفق تر و کارآمدتر..👆👆👆👆 ✨علم نور است و معلم اول خداست.. تعلیم هر علمی دارای نکته هاست.. نکته ی اول: برای رفتن به کلاس تأخیر نداشته باشید ......
1_1725624834.pdf
22.94M
🏓 این مجموعه شامل انواع بازی های جذاب جهت تقویت مهارت های دانش آموزان هست که میتونید برای زنگ ورزشتون ازش استفاده کنید⛹‍♂🥅
🌸 مراکز دولتی و غیر دولتی اختلالات یادگیری