eitaa logo
تدریس یار پایه اول
8.7هزار دنبال‌کننده
25.7هزار عکس
14.8هزار ویدیو
15.1هزار فایل
اینجا همونجایی هست که بهت کمک میکنه تا با خیال راحت از معلمی لذت ببری. تمام مطالب کانال رایگان می باشد .تنها یک صلوات برای اموات بفرستید . برای #تبلیغات هم پیام دهید @teacherschool
مشاهده در ایتا
دانلود
آوردن گوشی_1.m4a
6.6M
📌برخورد صحیح معلم با دانش آموزی که تلفن همراه خود را به کلاس درس آورده است. ______ 🗳 دوستای درسخون و باهوشت رو به کانال دعوت کن 🤓👇 ─┅═ঊঈ🍃🍂🍁🍃ঊঈ═┅─ @tadriis_yar کلاس اول تا دوازدهم
-733864189_-1634615401.pptx
11.87M
📜موضوع: واکنش معلم به خواب آلودگی دانش آموزان 🗂نوع فایل:pdf 📑تعدادصفحات:۹ ✅ ______ 🗳 دوستای درسخون و باهوشت رو به کانال دعوت کن 🤓👇 ─┅═ঊঈ🍃🍂🍁🍃ঊঈ═┅─ @tadriis_yar کلاس اول تا دوازدهم
🔴آرتروز فکری چیست؟ آرتروز بیماری‌ای است که به مفاصل حمله می‌کند و نتیجه اش این می‌شود که بیمار نمی‌تواند مفاصلش را به راحتی تکان دهد. و اما... ⬅️ آرتروز فکری بیماری‌ای است که وقتی به انسان حمله می‌کند، فرد قدرت خلاقیتش را از دست می دهد، دیگر نمی‌تواند نوآوری کند، همیشه مستأصل است و قادر به یافتن راه‌حل‌های جدید نیست. مغز هنوز هم این توانایی‌ها را دارد اما چون آرتروز گرفته قادر به تفکر و خلاقیت نیست و نمی‌تواند تمام قدرت خود را به‌کار بندد. ⬅️ فرد مبتلا به آرتروز فکری در هر سن و سالی که باشد از فکر کردن و خلاقیت و آموختن رنج می‌برد، نمی تواند کتاب بخواند، نمی تواند برنامه‌های آموزشی و مفید را تماشا کند و نمی‌تواند از دیگران بیاموزد؛ کانال صدای مهربانی ،درچنین حالتی فرد دوست دارد در همین وضعیتی که هست بماند و خود را از هر حرکتی دور می‌دارد. درنتیجه کارها را طوطی‌وار انجام می‌دهد و درنهایت در "تلۀ روزمره‌گی" گرفتار میشود. 🗳 دوستای درسخون و باهوشت رو به کانال دعوت کن 🤓👇 ─┅═ঊঈ🍃🍂🍁🍃ঊঈ═┅─ @tadriis_yar کلاس اول تا دوازدهم
golhaye gurani (www.mplib.ir).zip
315.7K
❤️نمونه        🌺 قرآنی                   🖤 قرآن با معنای فارسی 🖤فایل پیشنهادی🖤 ❤️ مهرماه مبارک❤️ پایه پنجم 🗳 دوستای درسخون و باهوشت رو به کانال دعوت کن 🤓👇 ─┅═ঊঈ🍃🍂🍁🍃ঊঈ═┅─ @tadriis_yar کلاس اول تا دوازدهم
✅ ۸ چیزی که میتونه در یکسال زندگیتون رو تغییر بده: ۱-شکایت نکن و هر روز برای خوش شانسی هایی که داری (سلامتی، خانواده، شغل و ...) شکرگزار باش. ۲- تنهایی خودت رو دوست داشته باش و در آغوش بگیر، از فرصت تنهاییت برای از نو ساختن خودت استفاده کن. ۳- افرادی که بهت انرژی مثبت نمیدن و فقط غُر میزنن و انرژی منفی میدن از زندگیت حذف کن، حتی اگر صمیمی ترین دوستات باشن. ۴‌- افکارت رو کنترل کن! به هرچیزی که فکر کنی، تو ذهنت رشد میکنه و قوی میشه. حواست باشه فکر منفی میکنی یا مثبت. ۵- یک مهارت انتخاب کن و همه انرژیت رو برای پرورش اون بزار، هی از این شاخه به اون شاخه نپر. ۶- به تمامِ اهدافی که برای خودت قرار میدی پایبند باش و وقتی تصمیمی رو گرفتی دیگه پشت سرت رو نگاه نکن. ۷- هرروز یکم ورزش کن و عرق بریز تا روحیه ات تقویت بشه. ۸- شکست بخور ولی رو به جلو حرکت کن، از هر اشتباهت درس بگیر‌. 🗳 دوستای درسخون و باهوشت رو به کانال دعوت کن 🤓👇 ─┅═ঊঈ🍃🍂🍁🍃ঊঈ═┅─ @tadriis_yar کلاس اول تا دوازدهم
38049064345269.pdf
4.21M
جدول بودجه بندی سال 1401_1402 🥰 بفرستید برای همه همکاران 😍 🗳 دوستای درسخون و باهوشت رو به کانال دعوت کن 🤓👇 ─┅═ঊঈ🍃🍂🍁🍃ঊঈ═┅─ @tadriis_yar کلاس اول تا دوازدهم
1_1808108630.pdf
667.3K
✅ چک لیست درس بخوانیم و بنویسیم ⬅️ پایه اول ابتدایی 🗳 دوستای درسخون و باهوشت رو به کانال دعوت کن 🤓👇 ─┅═ঊঈ🍃🍂🍁🍃ঊঈ═┅─ @tadriis_yar کلاس اول تا دوازدهم
1-با خوشحالی زیاد از عهده ی این کار برآمده اید . 2-کارت نسبت به قبل بهتر شده است 3-پیداست که خیلی تلاش کرده ای . 4-امروز از نوشتن تو لذت بردم . 5-دختر گلم در زبیا نویسی بیشتر دقت کن . 6-کلماتی که صدای ث و ص دارند را در کتاب قصه ات پیدا کن. 7- عزیزم دندانه ها را با یک رنگ دیگر بنویس ( در کلاس اول ) 8- دختر خوبم شما موفق شدید ....................... 9-دختر خوبم شما ......................... یاد گرفته اید. 10- کارت نسبت به قبل بهتر شده است اما فلان مطلب را بیشتر تکرار کن . 11-نیازمند است که .................. 12-در زمینه عدد نویسی نیاز به تلاش و تقویت داری. 13-با انجام این فعالیت در ............ موفق می شوی. 14-دخترم املای دروس ...... را خوب نوشته ای برای برطرف شدن چند اشکال املا از روی خط اول تا چهارم درس ... یک بار بنویس . 15-تشدید کلمات را با مداد رنگی بنویس . 16-از املایی که نوشته ای راضی هستم . برای بهتر شدن املای بعدی با کلمات ............ جمله بساز . 17-پرسش ها را کامل پاسخ دادی به تلاشت ادامه بده . 18-پرسش های مهمی را درست پاسخ دادی و ... و ... را در جلسه بعد با هم کار می کنیم . 19-زیبا و تمیز نوشتی ، با خط قشنگت کلمه ی ... را یک بار مثل دوستت ... بنویس . 20-جمله های خوبی می نویسی ، می دانی جمله های جدید شما کامل تر و قشنگ تر از جمله های قبلی شماست. 21-تلاش شما نتیجه داده است دیگر کلمه های ... و ... را اشتباه نمی نویسی . 22-از این که هر بار با دقت بیشتر تکالیف خود را انجام می دهی خیلی خوشحال می شوم. 23-کارهای شما نشان می دهد که در ............. در حال پیشرفت هستید. 24-نسبت به قبل خیلی بهتر شده ای. تمرین هایی را که به شما داده ام در منزل با کمک خانواده ات انجام بده . 25-نیازمند ان است که ... 26-در زمینه ی ............... به تقویت نیاز داری . 27-به نظر می رسد در ................. مشکل داری. 28-در نوشتن کلمات دندانه دار اشکال داری . دندانه ها را بشمار و بعد کلمه را بنویس . 29-چه خوب ، می بینم هر بار بهتر می نویسی . 30-آفرین پسرم / دخترگلم زیبا نوشته ای . 31-دست پسر / دختر عزیزم درد نکند که این همه قشنگ و زیبا نوشته است . 32-کلمه ی ... را خیلی قشنگ نوشتی ، تو می توانی بقیه کلمات را مانند کتاب بنویسی . 33-بعضی کلمه ها را مثل ... ، ... ، ... را چقدر خوب نوشتی ، کلماتی را که علامت زده ام مانند کتاب بنویس. و ... 34-اگر سعی کنی کلمات ... و... را مثل کلمه هایی که زیرشان خط کشیده ام بنویسی ، خیلی بهتر می شود. 35- آفرین ، دارید کلمات بیشتری را درست می نویسید . به بابا / مامان یا ... بگو از درس ... به شما دیکته بگوید. 36- دوست دارید کلمه هایی که من برای شما نوشته ام را تو هم بنویسی ؟ آفرین گلم تو هم بنویس . 37- می بینی که بعضی از کلمه ها را خیلی خوب نوشتی . با هم تلاش می کنیم که کلمه های دیگر را درست بنویسید. 38- پسر گلم از این همه تلاشت سپاسگزارم. 39- عزیزم خستگی را از تنم بیرون کردی . 40- صد ماه و صد ستاره کار تو حرف نداره 41-دست مهناز خانم درد نکند که با تو تمرین می کند. 42- در موقع خواندن هم به املای کلمات توجه کن . 43- بخش محل زندگی جانوران را باز هم مطالعه کن. 44- دخترم مطالعه را فراموش کرده ای بیشتر مطالعه کن یا بیشتر روخوانی کن . 45-یک سبد گل شقایق برای تو پسر / دختر لایق 46- در نوشتن ... مهارت قابل تحسین داری. 47- اطلاعات مفید را جمع آوری کرده ای . 48- تلاش کن غلط املایی را رفع کنی. 49- آفرین تو می توانی. 50- بسیاری از کلمات را درست نوشته ای . 51-تو با گروه خوب همکاری کرده ای . 52- چقدر خوب و زیبا نوشته ای . 53-چقدر پیشرفت کرده ای. 54- بسیار دقیق تمرینات را انجام داه ای . 55- تو می توانی بهترین باشی . 56- امروز موفق شدی نشانه ی ... را به درستی بخوانی و بنویسی . 57- بوی گل یاس و ریحان از خواندن ... پیچید. 58- تلاش و دقت شما موجب شد تا کم تر اشتباه داشته باشی . آفرین 59- توانایی شما در جمله نویسی خیلی بهتر از قبل شده است. 60- خط شما خوانا و زیباست . 61- خوب مسئله ریاضی را ... را خیلی خوب حل نموده ای . 62- در نوشتن ... مهارت قابل تحسین داری. 63- دقت و علاقه ی شما در ... قابل تقدیر است . 🗳 دوستای درسخون و باهوشت رو به کانال دعوت کن 🤓👇 ─┅═ঊঈ🍃🍂🍁🍃ঊঈ═┅─ @tadriis_yar کلاس اول تا دوازدهم
✅ بند نویسی اول براشون یه دایره بکشین و موضوع اصلی رو داخلش بنویسین مثلا پاییز بعد مثل خورشید خط هایی از اطراف دایره خارج کنید و بگویید وقتی کلمه موضوع که اینجا پاییز هست میشنوید یاد چه چیزهایی می افتید بچه ها موارد را بگویند کلمات مرتبط را کنار هم بنویسید بعد از تکمیل کار بهشون میگین ابتدا جمله ای درباره موضوع اصلی و سپس جمله هایی از ان کلمات گفته شده بنویسند. جملاتی که با کلمه های مثل هم نوشتند را داخل یک بند قرار دهند. مثلا پاییز یک قسمت میتواند درباره سرما و لباس های گرم و وسایل گرم کننده باشد یا بند و قسمت بعدی آغاز مدرسه و خرید وسایل مدرسه و معلم و همکلاسی و... بند دیگر میوه های پاییزی و زرد شدن برگ درختان و ... بند دیگر درباره کوچ پرستو ها و ... ولی در ابتدا یکی دو بند و در ادامه با تمرین بیشتر می توانند سه و چهار بند بنویسند 🗳 دوستای درسخون و باهوشت رو به کانال دعوت کن 🤓👇 ─┅═ঊঈ🍃🍂🍁🍃ঊঈ═┅─ @tadriis_yar کلاس اول تا دوازدهم
چی بدیم  تکراری نباشه و خسته نشن ✅ چند کلمه به دلخواه از درس انتخاب و به ترتیب حروف الفبا بنویس...این تمرین حتی در دوره ی دانشگاه نیز باید داده شود چ ون دانش جویان هنوز برخی ترتیب حروف  الفبای زندگی را نمی دانند. ✅ کلمه ی سه نقطه ای از درس پیدا کن و بنویس. ✅ کلمه ی سه  بخشی از درس انتخاب و بنویس و با ده تای آن جمله بساز. ✅ یک جدول نه خانه ای بکش و نه کلمه از درس انتخاب و داخل آن بچین....سپس با کلمات افقی جمله ی خنده دار و با کلمات عمودی جمله ی پرسشی بساز.... ✅ نتیجه ی درس را در یک یا دو بند بنویس. ✅ امشب به پدر یا مادرتان املا بگویید می خواهم ببینم خط آن ها چگونه است.....چند کلمه را درست ننوشته اند ...در این مورد به پدر و مادر چه توصیه ای دارید...چگونه به آنها یاد می دهید؟ هدف اعتماد به نفس ✅ دو بند آخر درس را بنویس. ✅ دو بند از درس را به صورت بی نقطه بنویس. برای فرداشب مشق راحت تر است حالا نقطه های مشق دیروز را بگذارید...هدف...تقویت تمرکز ✅ از کدام قسمت درس بیشتر خوشت آمده است؟...بنویس. ✅ درس امروز را خلاصه نویسی کن. ✅ در زمینه ی ریاضی بعد از تدریس دو تا تمرین بدهید و همان جا سر کلاس حل کنند...یا فردی یا گروهی....عملکردی ✅ یک تلق شفاف و یک ماژیک و دستمال داشته باشند و  تمرین بنویسند و پاک کنند. ✅ برای بهتر شدن روخوانی یک شب مشق نگویید و بگویید امشب فقط رو خوانی داریم...یک درس هدیه را مادر برای شما بخواند و شما همان درس را برای پدر بخوانید. ✅ از کتابهای دیگر نیز مشق بگویید حتی ریاضی.... ✅ چند عدد بدهید تا دانش اموزان خودشان مساله بسازند آنها از بس مساله حل کرده اند خسته شده اند.حالا بگذارید مساله ای که خود ساخته اند حل نمایند. ✅ یک کاردستی برای آخر هفته با وسایل دور ریختنی بسازند و بیاورند. ✅ خاطره ی یک سفر یا مهمانی یا گردش خود را به همراه نقاشی اش به کلاس بیاورند. ✅ یک روزنامه دیواری در زمینه ی علوم و ریاضی یا هدیه برای آخر هفته به عنوان تکلیف ارایه دهیم . ✅ تمرین عدد نویسی از آخر به اول...مثلا از هزارو پنجاه تا هزار بنویسند...دنده عقب ✅ در تکلیف روزانه می توان یک تمرین ازچهار عمل اصلی  داشته باشد. ✅ ز کتاب گلستان سعدی یک حکایت بنویسند و بیاورند. ✅ از کتاب عدد بسازند. ✅ یک کتاب داستان به آنها بدهیم و خلاصه نویسی کنند. ✅ در مورد یکی از برنامه های تلویزیونی یک گزارش بنویسند. ✅ به سراغ پدر بزرگها و مادر بزرگها بروید و چند بازی محلی از آنها یاد بگیرید و در کلاس اجرا کنید. ✅ یک صفحه املا را در رایانه تایپ کرده و بیاورید. ✅ پاور پویینت علوم بسازید. ✅ بنویس روز جمعه از  صبح تا غروب چه برنامه هایی داشتی. ✅ یک دانه  و گل بکارید و گزارش رشدش را هر هفته بیاورید. ✅ ضرب المثل های جدید بسازید . ✅ در مورد این ضرب المثل تصویر سازی کنید. ✅ والدین را جهت قصه گویی به کلاس دعوت کنید.هر هفته  یک قصه ✅ از والدین هنرمند در زنگ هنر استفاده کنید. ✅ برای خودتان یک کتاب کار داشته باشید و جهت تنوع چند تمرین جالب از آن انتخاب و جهت  تکلیف به آنه بدهید. ✅ خانواده خودش آزمون هفتگی از دانش آموز داشته باشد و به معلم گزارش و باز خورد دهد. باز خورد در باز خورد.    ✅انواع  تکالیف خلاق دیگر که معلم با  شناخت از دانش آموزان خود طراحی کند. 🗳 دوستای درسخون و باهوشت رو به کانال دعوت کن 🤓👇 ─┅═ঊঈ🍃🍂🍁🍃ঊঈ═┅─ @tadriis_yar کلاس اول تا دوازدهم
✍️ در مدارس، برخی از دانش آموزان هستند که همیشه در نوشتن تکالیف و دیکته، کند تر از هم کلاسی های خود هستند. کند نویسی باعث می شود تا هم اعتماد به نفس دانش آموز کاهش یابد و هم به موفقیت تحصیلی دست پیدا نکند. 🖍️ هفده تمرین عالی برای رفع مشکل کند نویسی 1- خط دفتر را رنگی کنید.یک خط در میان بنویسد،مثلاً یک خط زمینه سبز و یک خط نارنجی. 2- انداختن کش اسکناس به دور انگشتان دستی که می نویسد و سپس باز کردن انگشتان تا کش به شکل النگو در مچ بیفتد. 3- خمیر بازی، چنگ زدن و ورز دادن خمیر با دو انگشت سبابه و اشاره. 4- جستجوی اشیاء ریز مثل تیله، نخود، تراش، هسته خرما و… در داخل کیسه پراز ماسه و نمک یا چوب اره شده با انگشتان دستی که مداد به دست می گیرد. 5- غلت دادن گوی در داخل نمک و ماسه، با انگشتان دستی که مداد به دست می گیرد. 6- با انگشتان دستی که قلم می گیرد و می نویسد از روی زمین چوب کبریت پخش شده را با ثبت زمان دونه دونه جمع کند. 7- چنگ زدن و فشردن توپ پلاستیکی با انگشتان دستی که قلم به دست می گیرد. 8- چنگ زدن و شانه کردن مو با دست توسط کودک. 9- ریش ریش کردن تار های فرش یا نخ کاموا با انگشتان دستی که قلم به دست می گیرد. 10- باز و بسته کردن درب بطری، پیچ و مهر، فقل در با کلید در سایز ها و اندازه های مختلف در زمان مشخص با انگشتان دستی که می نویسد. 11- شمارش اسکناس با دو انگشتی که مداد را می گیرد. 12- ورق زدن کتاب با دو انگشت. 13- جمع کردن سوزن ته گرد از روی آینه با دوانگشت اشاره و سبابه که قلم را بدست می گیرد. 14- دانه ‌های کوچک (به عنوان دانه‌های تسبیح) را روی زمین ریخته و از او بخواهیم آن‌ها را با سر انگشت‌های شست و اشاره و میانه، جمع کند. 15- هوا نویسی (نوشتن با قلم روی هوا و فضای اطراف): این روش در تند نویسی، کمک قابل توجّهی به دانش‌آموزان می‌کند؛ چرا که این عمل در تسریع حرکات عضلات دست، بازو و ساعد و هماهنگی مغز با چشم و دست، تأثیر بسیاری دارد. 16- سینه‌ خیز رفتن: روزی چند دقیقه (حداکثر ده دقیقه) دانش‌آموز سینه‌خیز برود. این عمل در هماهنگی اعضای بدن بسیار مؤثّر است. 17- دانش آموز نقاشی ‌ها را به منظور کمک در تندنویسی به صورت حرکت افقی، عمودی و مورب رنگ آمیزی نماید. 🗳 دوستای درسخون و باهوشت رو به کانال دعوت کن 🤓👇 ─┅═ঊঈ🍃🍂🍁🍃ঊঈ═┅─ @tadriis_yar کلاس اول تا دوازدهم ┄┅┅✶🍃🌻🍃✶┅┅┄ 🌸🍃
همهمه دانش آموزان در پاسخدهی_1.m4a
1.49M
📌هنگام پاسخ به پرسشی یا حین انجام فعالیتی، دانش آموزان همه باهم صحبت میکنند.همه دوست دارند اول جواب بدهند. مواجه اصولی معلم در این شرایط چیست؟ 🗳 دوستای درسخون و باهوشت رو به کانال دعوت کن 🤓👇 ─┅═ঊঈ🍃🍂🍁🍃ঊঈ═┅─ @tadriis_yar کلاس اول تا دوازدهم
🔷اگر میخواهید یک معلم کارآمد باشید حتما به این نکات با دقت ویژه توجه کنید 1) اسامی شاگردانتان را به سرعت یاد بگیرید. 2) مشکلات انضباطی کلاستان را در خود کلاس حل کنید. 3) سعی کنید ویژگی های فردی شاگردانتان را بشناسید. 4) از شغلتان بدگویی نکنید. 5) به موقع و سر وقت در کلاس حضور یابید. 6) دلیل فرمان هایتان را به دانش آموزان بگویید. 7) نشان دهید از تدریس و کار با آنها لذت می برید. 8) خوش برخورد و با حوصله و فروتن باشید و از مقررات خشک و خسته کننده دوری کنید 9) آنچه را که می خواهید شاگردانتان به آن عمل کنند واضح، روشن و با قاطعیت بیان کنید. 10) از شاگردانتان انتظارات بیجا و توقع بیش از اندازه نداشته باشید. 11) دانش آموزان را به سوال کردن تشویق کنید. کانال تخصصی صدای تدریس 12) در حضور دیگران دانش آموزان را سرزنش نکنید. 13) به وعده هایتان دقیقا عمل کنید. 14) با برنامه ریزی دقیق به کلاس وارد شوید. 15) به سوالات خصوصی دانش آموزان شکل عمومی دهید و سپس پاسخ دهید. 16) مشورت و دریافت کمک از افراد متخصص یا ماهر یک مهارت است نه نشانه ضعف شخصی شما. 17) دانش آموز را به عنوان یک شخص مورد حمله قرار ندهید. فقط به رفتارهای بد اعتراض کنید. کانال تخصصی صدای تدریس 18) بر برنامه ریزی درستان مسلط باشید و از شیوه های نو برای تدریس استفاده کنید. 19) هر روز بر معلومات خود اضافه کنید و هیچ سوالی را بی پاسخ نگذارید. 20) بیشتر به ریشه های بد رفتاری توجه کنید نه خود بد رفتاری. 21) صمیمی باشید ولی جریان تربیتی را واژگون نکنید. 22) نبض کلاس را در دست داشته باشید. 23) نصیحت بار آموزشی ندارد 🗳 دوستای درسخون و باهوشت رو به کانال دعوت کن 🤓👇 ─┅═ঊঈ🍃🍂🍁🍃ঊঈ═┅─ @tadriis_yar کلاس اول تا دوازدهم
4_659642560746094631.pdf
323.4K
👆 👆 👆 👆 طرح درس چند پایه تلفیقی(محوری_گروهی) 💎💎💎💎💎💎💎
🔴🔴 باسلام در پاسخ به سوالات زیاد همکاران دلسوز و علی الخصوص همکارانی که جدیدالاستخدام هستند، مواردی پیشنهادی جهت تدریس بهتر در کلاس ارایه می گردد. لطفا تا پایان مطالب را دنبال کنید👇 1- آيا در شروع تدريس ، متن درس بايستي توسط معلم خوانده شود يا دانش آموز؟ : البته خواندن درس توسط دانش آموز و يا معلم و يا كتاب گويا هر كدام اهداف مهمي را دنبال مي كند اگر هدف استقلال و ارتقا اعتماد به نفس درخواندن است و دانش آموزان از سطح خوانش خوبي برخوردارند بهتر است دانش آموزان در ابتدا بخوانند . ولي اگر هدف ، فراگيري خوانش صحيح با لحن مناسب و درك مطلب بهتر باشد لازم است معلم و يا كتاب گويا متن درس راقرائت كند. متون ادبي و سنگين تر از لحاظ درك مطلب ، خود معلم و يا سي دي گويا شروع كننده ي خوانش متن خواهد بود تا درك مطلب بهتر و صحيح تر صورت گيرد. 💐🦋💐 2- آيا لازم است معاني شعر و يا كلمات سنگين درس توسط دانش آموز در كتاب نوشته شود ؟ : اين كار به هيچ عنوان انجام نمي گيرد زيرا با اين كار راه تلاش دانش آموز براي درك مطالب گرفته مي شود و آن ها در درك مطلب به معلم وابسته خواهند بود بلكه بهتر است با خوانش چند بار ابيات و يا جملات، از دانش آموزان سوالاتي پرسيده شود تا برداشت خودشان را بيان كنند و اگر لازم باشد خودشان به واژه نامه ي انتهايي كتاب مراجعه كنند. 💐🦋💐 3- آيا نيازي به دفتر املا( تقريري) و يا انشا ( جمله سازي و تمرين بندنويسي) است ؟ تمرين هاي املايي و انشايي كتاب محدود است لذا جهت تكميل و يا تقويت املا (درست نويسي ) و تمرين بندنويسي و انشا يك دفتركلي ( به عنوان دفتر تمرين فارسي )منظور گردد و با توجه به شرايط و نياز دانش آموزان كلاس مي توان به همه نوع فعاليت هاي املايي مانند املاي تقريري و غيرتقريري ... و فعاليت هاي انشايي مانند جمله نويسي ،بندنويسي و ...توجه كرد. 💐🦋💐 4- ارزشيابي صحيح املاي فارسي چگونه صورت مي گيرد؟ البته مي توان در هر زمان و به هر گونه حتي با يك سوال يا يك املاي تقريري ارزيابي انجام داد ولي بهترين و اصولي ترين ارزيابي اين درس به اين صورت است كه هم به صورت املاي تقريري و هم به صورت سوالاتي از فعاليت هاي املايي ارائه گردد(پيشنهاد مي گردد جهت ارزيابي بهتر از نقاط قوت و ضعف دانش آموزان پس از اتمام هر درس،حداقل يك املاي تقريري به دانش آموزان گفته شود.) 💐🦋💐 5-با دانش آموزاني كه در بند نويسي مشكل دارند چه بايد كرد؟ در ابتدا اين فعالیت با موضوع هاي ساده توسط دانش آموزان تمرين مي گردد و اصول و يا مراحل بند نويسي را آموزش مي دهيم . به طور مثال : قدم اول در بند نويسي تعيين موضوع و يا ايده اصلي است كه دانش آموز بايد سعي كند موضوع اصلي را در ابتدا درك كند بعد از او مي خواهيم در مرحله ي بعد موضوع هاي كوچك تر ( موضوع هاي محدود كننده موضوع اصلي) كه مي توان براي موضوع اصلي در نظر گرفت را در چند كلمه بيان كند و بعد مي خواهيم يكي از اين ريزموضوع ها را با آوردن مثال و ... بسط و گسترش دهد و با يك جمله ، پايان خوبي براي بند خود داشته باشد.... بهتر است بند ها توسط دانش آموزان خوانده شود تا با روش قضاوت عملكرد ، معيارهاي مناسبي براي بندنويسي مناسب، داشته باشند. 💐🦋💐 6-ارزشيابي صحيح انشاي فارسي چگونه صورت مي گيرد؟ البته مي توان در هر زمان و به هر گونه حتي با يك سوال يا با نوشتن يك بند ارزيابي انجام داد ولي بهترين و اصولي ترين ارزيابي اين درس به اين صورت است كه همه نوع فعاليت هاي انشايي مانند جمله سازي ، بندنويسي ، خلاصه نویسی و ... ارائه گردد و در ارزشیابی از درس انشا به درست نویسی لغات ، زیبانویسی ، ارتباط معنایی کلمات و جملات بایکدیگر ، اشاره کردن به ایات و احادیث ، عدم استفاده از کلمات تکراری و استفاده از کلمات مترادف ، استفاده از اشعار و ضرب المثل ها ، نتیجه گیری و ... دقت کرد. 💐🦋💐 7- آيا لازم است دانش آموزان همه ي اشعار (بخوان و حفظ كن) را از حفظ بخوانند ؟ حفظ همه ي اشعاربخوان و حفظ كن مورد انتظار است ولي با توجه به تفاوت هاي فردي حفظ اشعار توسط دانش آموزان مي تواند در يك زمان يكسان صورت نگيرد بلكه با تكرار و تمرين اين اهداف تحقق يابد. 💐🦋💐 8- آزمون پيشرفت تحصيلي فارسي چگونه صورت مي گيرد؟ البته اين ارزشيابي به صورت شفاهي و ياكتبي انجام مي گيرد فعاليت ها و توانمندي دانش آموزان در طول سال كمك زيادي به ارزيابي اين درس خواهد كرد ولي در مجموع خوانش صحيح از روي متن ، درك مطب (كلمات ، شعر و متن)، حفظ شعر، املا و فعاليت املايي ، انشا(بندنويسي) و فعاليت هاي انشایی و ...(چهارمهارت زبانی)ارزیابی این درس را رقم می زنند ،فراموش نگردو مهارت های زبانی با یکدیگر ارتباط دارند جداگردن این ارزیابی ها از یکدیگر مناسب نیست! @tadriis_yar