تدریس نشانه ش
درس,۷ گوش شنوار
ارزشیابی از درسهای گذشته نشانه اِ
نکته ی مهم ارزشیابی در این جسله درک مطلب ِ دوستی یا ِ ربط می باشد که همانطور که در تدریس نشانه اِ گفته شد با توجه به تصاویر وداستانی که برای
ِ دوستی بین دو کلمه که می خواهند باهم دوست شوند فرار می گیرند
وهمچنین قرار گرفتن ای مستقل بعد از اخر ـہ اخر چسبان ه اخر تنها است مطالب را تکرار کنید واز همه دانش اموزان سعی شود این ارزشیابی انجام شود واگر موضوع هنوز برای انها نامفهوم هست به روشهای مختلف تمرین وتکرار شود این دو مبحث اگر خوب برای دانش اموزان جای نیافتاده باشد
بعدها در املا ونوشتن دچار مشکل می شوند
یعنی به اخر کلمات ـہ اخر چسبان یا هاخر تنها اضافه می کنن
مثل
مداد ِ من را می نویسند
مداده من یا
کیف زیبا را می نویسند کیفه زیبا
که این از لحاظ نوشتاری نادرست است
داستان ش
دوتا برادر بودند که تویک شهر زندگی می کردند وشغل شون باربری بود .
خیلی هم قوی بودندسه برابر بقیه زور داشتند سه کیسه رو،روی دوش شون می گذاشتنداز این سر شهربه ان سر می بردند برادر کوچیک(ش غیر اخر) که قوی تر بود دوشیفته کار می کرد یعنی اول روز ووسط روز اما برادر بزرگه چون سنش زیاد شده بود کمرش یکم قوس برداشته بود(ش اخر) وفقط یک شیفت کار می کرد یعنی اخرروز چون هر دو برادراز خانواده ی (س) بود مردم هم خیلی دوست شون داشتند بخاطراینکه اشتباه نگیرنددیدن هر روز سه تا کیسه رو میزارن رو دوش شون امدن با خودشون مشورت کردن چیکار کنیم که با خانواده ی عموشون که (س) هستند اشتباه نگیرندامدند اسم برادر بزرگه روکه اخر روز کار میکرد وبرادر کوچیکه که در اخر روز کار نمی کرد براین اساس براشون اسم گذاشتند اسم برادر کوچیکه رو گذاشتن(ش) غیر اخر اسم برادر بزر گه روهم گذاشتن(ش) اخرالان سالها ست که تواون شهر به خوبی خوشی بین مردم زندگی می کنند وهرکسی باری داره میدن که این دوبرادر براشون حمل کنه .
باتشکر
شعر نشانه ش
ش سه تا دندونه داره
لبهای خندونی داره
شب شده پر ستاره
مامانی شام و میاره
ما دوتا برادریم غیر اخر واخریم
بعد خواندن شعر نشانه ش سعی شود چندین بار تکرار شود تا دانش اموزان ان را حفظ کنند تا باعث تقویت حافظه شنیداری وگفتاری شود
تصویر بزرگ کتاب را دانش اموزان داستان گویی کنند وبعد رو خوانی شود
نشانه ی ش را در در کتاب بخوانیم مشخص کنند
با رعایت خط تحریری کلمات کلیدی کتاب نگارش روی تخته توسط معلم نوشته شود ودانش اموز فرصت نوشتن هر کلمه را در کلاس داشته باشند ومعلم نظارت کامل در کلاس را داشته باشند تا اگر نقطه یا دندانه کم گذاشته شده را.متذکر شود
فعالیت تکمیلی می تواند نقاشی نشانه
تکمیل دفتر کاریا الفبا
وهمچنین کلمات کلیدی را در جدول بخش وصدا کشی بخش وصدا کشی کنند
این تکالیف را در سه یا دور روز تدریس انجام دهید
تمرینهای کتاب نگارش روزهای بعد زیر نظر معلم در کلاس انجام شود
همکاران و والدین گرامی توجه داشته باشید که بخش وصدا کشی در تمام تدریسها بصورت دایره کشیدن وجدول صدا کشی حتما برای تکالیف منزل روزی چند مورد را در نظر بگیرید
تدریس نشانه ش درس ۷
گوش شنوا
تدریس نشانه ش
در این تدریس چون شبیه نشانه س است با این تفاوت که ۳ نقطه روی نشانه دارد بچه ها زیاد مشکل نخواند داشت
مثل تدریس های قبلی
برای ایجاد انگیزه
از فلش کارتها واسباب بازی های بچه برای استفاده می کنیم
همانطور که قبلا گفته شد سعی کنید مدرسه را با سلف سرویس اشتباه نگیرید وزیاد دانش اموزان وخانواده ها را درگیر پخت وپز وغذا برای هر نشانه نکنید
ولی من خودم در سال یک یا دوبار از این روش برای تنوع هم که شده استفاده می کنم ودراین درس برای بچه ها آش نذری که به کمک خانواده ها درست شده قبل از شروع تدریس با دیگ اَش سر کلاس حاضر می شوم وبه همه انها یک.کاسه اش نذری داده تا بخورند والبته کلمه وتصویر اش را یا با فلش کارت ویا با پاورپوینت روی تخته هوشمند کلاس نشان می دهم
و یکی مهارتهای زندگی وحرمت گذاشتن به اعقاید اسلامی یعنی نذری را هم در هنگام تدریس گوشزد کرده
بعد از خوردن اش
از انها سوال می شود خوب بچه های گلم
چه چیزی خوردین
بچه ها همه می گویند آش
توجه انهارا روی نشانه وصدا ش ش ش ش جلب کرده
وطبق تدریس های گذشته اول
تصویر ها واسباب بازی ها را نشان داده و از انها می خواهیم جایگاه این یا نشانه را در اول و وسط واخر معلوم کنند
در مرحله بعد تصویر ها را همراه با اسم شان که این نشانه به صورت برجسته ورنگ قرمز نوشته شده نشان داده تا دانش اموز خودش به این درک برسد که این نشانه نیز دو.شکلی است ودرداول و وسط به یک شکل ودر اخر هم هم به یک شکل دیگر امده
واینجا در این مرحله نام انها را مشخص می کنیم ناخدا گاه درداین زمان از سال خود بچه ها خواهند گفت که
به نشانه ای که اول و وسط کلمه,می اید ش غیر اخر و نشانه ی که در اخر کلمه می اید ش اخر می گویند
پس خودشان خواهند گفت که این نشانه نیز دوشکلی است ومعلم نقش راهنما وهدایتگر را باید داشته باشد
سپس یا توجه به داستان نشانه ش که البته برای همه ی این نشانه ها اجرا می کنیم قرار است این نشانه را با قطار شهرک
الفبا به شهرک الفبا منتقل کنیم
من خودم قطار شهرک الفبا را در کلاسم هر ساله نصب می کنم وبا اجرای نمادین وصدای قطار که بچه ها ان را اجرا می کنند با همراهی معلم نشانه ی مورد نظر را به شهرک که همان جدول الفبا است در جایگاه وخانه ی خودش قرار می دهیم
داستان نشانه ش وشعرش را میگوییم
#روش تدریس پیشنهادی دوم
نشانه ش
برای ایجاد انگیزه با شیرینی یا اش وارد کلاس شده
مسلما دانش اموزان خواهند گفت آش یا شیرینی
توجه انها را به صدای اول واخر شیرینی وآش جلب می کنیم از انها خواسته می شود در بدن خود اعضای را پیدا کنند که صدای ش داشته باشد مثل چشم ،گوش
بعد از صرف آش وشیرینی .فلش کارتهای مربوط به کلمه آش وشیرینی وفلش کارتهای مربوط به نشانه ی ش رابه دانش آموزان داده تا به نشانه ی جدید توجه کنند وتفاوت نشانه را در فلش کارت ها در اول واخر و وسط پیدا کنند.معلم فقط هدایتگر است وسوالات را باید دانش اموز پاسخ دهد .اگر امکان ان را دارد در حیاط مدرسه با رعایت موارد ایمنی اتش درست کنید وفواید وخطرات اتش را برای دانش اموزان بیان کنید البته این مورد در مدارس روستایی بیشتر جواب می دهد تا مدارس شهری. نشانه ی ش را در جدول حروف الفبا مشخص کرده و اسم این نشانه ها را بیان می کنیم
شـ غیر اخر ش اخر
داستان وشعر نشانه ی ش را برای دانش اموزان می خوانیم سعی می شود شعر را در ده دقیقه ی ساعت پایانی کلاس زنگ اخر با دانش اموزان همخوانی شود تا شعر را حفظ کنند
چون حفظ کردن شعرها باعث تقویت حافظه شنیداری وگفتاری دانش اموز می شود
با تخته هوشمند یا لوحه یه خود صفحه ی کتاب داستان مربوط به درس گوش شنوا را برای دانش اموزان بیان می کنیم ودر مورد چشم و گوش ونعمتهای که خدواند به ما داده توضیحاتی داده می شود خدا را شکر می کنیم بخاطر اینکه به ما نعمت سلامتی داده واینکه چگونگی و نگهداری وبهداشت انهانکاتی گفته می شود دور نشانه ی جدید ش را در کتاب خط کشیده نقاشی مربوط به نشانه ی ش را کپی گرفته وبه همه ی دانش اموزان داده تا رنگ کنند وبه دفتر حروف الفبای خود بچسبانند بعد از ان کلمات کلیدی درس را که درکتاب نوشتاری امده بخش وصدا کشی می کنیم رو تخته با رعایت خط تحریری می نویسیم واجازه ی ان را می دهیم تا دانش اموزان بارعایت خط تحریری کلمات را در دفتر خود بنویسند ترکیبات را با نشانه ی ش ترکیب کرده ومی نویسیم ش با ا چی میشه شا شا شا مثل شاخه ش با ـ َ چی میشه شـَ شـَ شـَ مثل شَربت ش با و چی میشه شو شو شو مثل شوخی ش با ی چی میشه شی شی شی مثل شیرینی ،شیر و....در روزهای بعد تمرینهای کتاب نوشتاری در کلاس زیر نظر معلم توسط خود دانش اموزان حل می شود .برای تکلیف می توان از انها خواست کلمات کلیدی را با روش تلفیق هنر فارسی بخش وصدا کشی کنند البته با روشهای خلاقی که خود دانش اموز آن ابداع می کنن