eitaa logo
تدریس یار پایه اول
8.7هزار دنبال‌کننده
25.7هزار عکس
14.8هزار ویدیو
15.1هزار فایل
اینجا همونجایی هست که بهت کمک میکنه تا با خیال راحت از معلمی لذت ببری. تمام مطالب کانال رایگان می باشد .تنها یک صلوات برای اموات بفرستید . برای #تبلیغات هم پیام دهید @teacherschool
مشاهده در ایتا
دانلود
تدریس تم ۲۵ ریاضی
شستن دست و صورت استفاده از حوله تشخیص تقارن در آینه نوشتن اعداد از ۱ تا 99 در جدول حل مسئله با استفاده از شمارش رو به عقب ۸تا ۸تا درک مدت زمان انجام فعالیتها و مقایسه آنها عددنویسی با توجه به دستورالعمل حل مسئله با رسم شکل و شمارش ۹تایی رو به عقب تشخیص اطلاعات اضافی یا ناکافی یک مسئله توانایی طراحی فرش با استفاده از ابزارها و کلیه آموخته ها پرورش خلاقیت تم شناختی: دل دل مثل آینه است و باید آن را تمیز نگه داریم. مومن آینه مومن است. تصویر تم ؛ آینه و توجه به چپ و راست و یادآوری قرینه را می تواند تداعی کند. پاکیزگی, توجه به سلامت,صرفه جویی در مصرف آب,… موضوعات این تم شامل : پیشرفت در حل مسائل با روش های متفاوت شناخت اعداد از یک تا صدبه ترتیب شمارش به روش الگوهای مختلف , تشخیص الگو در تمرینات مختلف کاربرد تقارن در ایجاد یک طرح فرش جدولی که در صفحه عنوان تم آمده را اول کامل کنند و با بازی شمارش رو به جلو و رو به عقب را باید کار کنند.این عمل برای جمع و تفریق بسیار ضروری هست. مخصوصا سال بعد در تفریق و جمع با انتقال.پس خوب آن را کار کنید. مفهوم زمان را با تصاویر و پرسش های مختلف میتوانید برای انها مشخص کنید . بچه ها مفهوم هفته و ماه و سال را تقریبا همه خوب متوجه می شوند. برای اینکه مفهوم زمان و طول یک مدت را درک کنند می توانید پرسشهای زیر را بپرسید. روز تولدت زودتر می رسه یا روز جمعه عید سال بعد زودتر میاد یا تابستان یک سیب زودتر میتونی نقاشی کنی یا یک منظره لباس شستن بیشتر طول میکشه یا لباس دوختن و........ تا خوب متوجه زمان بشود. ایجاد طرح فرش چون خلق یک کار هنری است به بچه ها کمک مید کند اعتماد به نفس خود را رشد دهند, حس خوبی در خود احساس کنند . که این حس به شوق یادگیری و پرورش خلاقیت آنها کمک خواهد کرد. قبل از شروع کار بخواهید با اشکال هندسی یا چینه یا لگو طرح بسازند و لذت ببرند . تشویق کنید تا به دنبال پرورش خلاقیت خود باشند. : 1. از 1 تا 99 را به ترتیب روی لوحه بنویسید. برای پاسخ به سایر سؤالات همین جدول درون جدول را در دفتر خود تشکیل دهید. 2. با شمارش 2 تا 2تایی الی 9 تا 9 تا هر کدام با رنگ‌های مختلف روی خانه‌های جدول علامت بزنید و الگوهای به دست آمده را بررسی کنید. 3. الگوهای مربوط به شمارش 2 تا 2 تا با 4 تا 4 تا و 6 تا 6 تا و 8 تا 8 تا چه ارتباطی دارند. 4. الگوهای شمارشی 3 تا 3 تا و 6 تا 6 تا و 9 تا 9 تا چه ارتباطی دارند. 5. الگوهای شمارشی 5 تا 5 تا و 7 تا 7 تا در چه نقاطی مشترک هستند. 6. الگوهای شمارشی 7 تا 7 تا و 8 تا 8 تا در چند مربع مشترک هستند.
: : تقارن آینه‌ای؛ چپ و راست در آینه ؛ بالا و پایین در آینه. : دست و رو شستن؛ با حوله صورت‌ها و دست‌ها را خشک کردن؛ مسواک زدن؛ حمام کردن. : 1. از تقارن در حل مسائل زندگی روزمره کمک می‌گیریم. 2. چپ و راست ما در آینه جابه‌جا می‌شوند اما بالا و پایین جابه‌جا نمی‌شوند. : 1.مؤمن آینه مؤمن است. 2.قلبی که تزکیه می‌شود مانند آینه‌ای حقیقت را نشان می‌دهد. 3.دل مانند آینه‌ای است که باید آن را تمیز نگه داریم. : در مورد تشابه باورهای دینی ما به موقعیتهای زندگی روزمره مثالهایی که میشناسید به دانش آموزان گوشزد کنید.
شمارش 8 تا 8 تا رو به عقب با استفاده از شکل. تمرین حل مسائل دو مرحله‌ای با استفاده از رسم شکل. : * ابتدا تعدادی چینه به دانش آموزان بدهید و از آنها بخواهید آن ها را به دسته‌های 8 تایی تقسیم کنند سپس 8 تا از آن را بردارند و بگویند چند تا می شود. به همین ترتیب 8 تا 8 تا رو به عقب الگوهای شمارشی را کامل کنند. به تصویر آغازین بخش برگردید و کاشی‌های دستشویی‌ها را با شمارش 8 تا 8 تا مشخص کنید و هشتمین کاشی را با نوشتن عدد مربوطه مشخص کنید سپس عددها را از زیاد به کم بخوانند. * فعالیت صفحه 170 را با شمردن مربع‌ها شروع و سپس به کمک آن الگوی شمارش معکوس را کامل کنند در پایان مسئله‌های پایین صفحه را بخوانند و با استفاده از شکل‌های رسم شده پاسخ دهند. (170): دانش‌آموزان شمردن 8تایی را به کمک شکل انجام می‌دهند. بنابراین از تفریق کردن یا ادامه دادن الگوها پرهیز شود. در حل مسئله‌ها به هیچ وجه محاسبه‌هایی مثل 8+24 یا 4-32 مورد نظر نیست بلکه دانش آموزان پاسخ عبارت‌هایی مثل این جمع و تفریق‌ها را مرتباً با کمک شکل پیدا می‌کنند. البته می‌توانند پس از پیدا کردن پاسخ عبار‌ت جمع یا تفریق را به همراه جلونویسی نوشته و پاسخ خود را کامل تر نشان دهند.
درک و حل مسئله درک مدت زمان انجام یک فعالیت و مقایسه آن.
تمرین نوشتن عددهای پشت سر هم با شروع یا پایانهای متفاوت. تمرین نوشتن عددهای مضارب 5 و 10 با شروع‌های مختلف بدون شکل. تمرین عددنویسی با توجه به دستورالعمل. : * در کلاس درس به صورت شفاهی عددهایی را بیان کنید و از دانش آموزان عدد مورد نظر شما را بنویسید. سپس از آنها بخواهید از عددی که شما اعلام می‌کنید شروع به نوشتن عددهای پشت سر هم کنند و تا عددی که شما می گویید کار را خاتمه دهند. به صفحه آغازین بخش برگردید و با بیانهای مختلف جدول را کامل کنید برای مثال بگویید ستون آخر (شمارش 10 تا 10 تا) را کامل کنند و یا از عدد 3 شروع کرده و عددها را به ترتیب بنویسید تا به 40 برسند. به این ترتیب با دستورات شما جدول اعداد 1 تا 100 را کامل کنید. * از انجام فعالیت این صفحه خواندن دستورالعمل ها را نیز به دانش آموزان واگذار کنید تا آنها تمرین خواندن و درک کردن و دنبال کردن دستورات را بیاموزند. (172): هر زمان احساس نیاز کردید به جدول اعداد 1 تا 100 برگردید و الگوهای عددی این صفحه را در جدول نمایش دهید. در این صفحه بخشی از عددهای 1 تا 100 تمرین شده است در فرصت های مناسب بخشهای دیگر را تمرین کنید.
شمارش 9 تا 9 تا رو به عقب به کمک شکل. حل مسئله با استفاده از رسم شکل یا چوب خط. : * به کمک اشیاء مختلف شمارش 9 تا 9 تا را به صورت ملموس تمرین کنید پس از اینکه الگوی عددی شمارش پیدا شد باز آخر آن را بخوانید و تمرین کنید. با کمک اعداد 1 تا 100 که در صفحه آغازین بخش قرار دارد شمارش 9 تا 9 تا را به صورت مستقیم و معکوس تمرین کنید. * در انجام فعالیت این صفحه ابتدا رنگهای مختلف و بسته‌های 9 تایی شکل را برای دانش آموزان توضیح دهید و سپس از آنها بخواهید الگوهای عددی را کامل کنند. در آخر مسئله ها را با استفاده از رسم شکل یا چوب خط حل کنند. (173): شمارش 9 تا 9 تا رو به جلو یا عقب فقط با استفاده از شکل انجام شود و تمرین فرضی نکنید. در حل مسئله‌ها دانش آموزان را تشویق کنید که پس از رسم شکل عبارت‌های جمع و تفریق و جلونویسی جواب آخر را انجام دهند. در کشیدن شکل برای عددی مثل 27 رسم 2 مستطیل 10 خانه‌ای برای بسته‌های 10 تایی و 7 مربع کوچک برای 7 تا یکی کفایت می‌کند و با خط زدن 9 تا 9 تا از مربع‌ها می‌توانند پاسخ مسئله را پیدا کنند.
تشخیص اطلاعات اضافی یا اطلاعات ناکافی یک مسئله. درک مفهوم الگویابی دیدن نمایش الگو در ساعت ادامه دادن الگو. : * برای دانش آموزان مسئله های مختلفی طرح کنید و از آنها بخواهید در مورد آنها و خواسته های این مسئله ها سؤال کنید. سپس بپرسید برای اینکه مسئله به نتیجه برسد چه چیزی کم یا چه چیزی گمنام است. به تصویر آغازین بخش برگشته و داستانی مرتبط با این تصویر بیان کرده به گونه‌ای که فرضیاتی کم یا اضافه داشته باشد. و از دانش آموزان در مورد مسئله و کمبودها و اضافاتی که دارد توضیح دهند. * با توجه به توانایی هایی که دانش آموزان کسب کرده‌اند فعالیت صفحه 174 کتاب را انجام دهند. ابتدا آنها را تشویق کنید که در مورد داده‌ها و خواسته‌های مسئله توضیح دهند و اشاره کنند چه اطلاعاتی کم یا اضافه است. دقت کنند اگر مسئله‌ای اطلاعات کافی داشت آن را حل کنند. (174): توانایی تحلیل اطلاعات در ارتقای قدرت فهم دانش آموز کمک زیادی می‌کند. و از کلیشه سازی یا مهم جلوه دادن بعضی از واژه‌ها در مسئله‌ها و یا عددهای مطرح شده د ر صورت مسئله جلوگیری می‌کند. دانش آموزان باید علاوه بر نوشتن ساعتها الگوی مربوط به آن را تشخیص داده و عقربه‌های ساعت آن را بکشند. در کلاس شرایطی را فراهم سازید تا دانش آموزان در مورد صورت مسئله ها گفتگو کنند و داده‌ها، خواسته‌ها و اطلاعات اضافه یا کم مسئله را به بحث بگذارند.