231_56032062142303.pdf
8.67M
✔️هفت بیان علوم پایه دوم
کتاب تغییرات جزیی داشته ولی بازم میشه از این فایل استفاده کرد.
حتما مطالعه و ذخیره شود بسیار کاربردی و مفید
🌺🌸🌺🌸
2⃣تقسیم دفتر تکالیف به تعداد زنگ های
استراحت برای بررسی تمامی تکالیف
مثلا اگر ۴۰ دفتر داریم بین چهار زنگ استراحت تقسیم میشه، یعنی هر زنگ ده دفتر‼️
یا در طول زنگ هایی که بچه ها مشغول انجام فعالیتی هستند معلم وقت داره در این حین چندتا تکلیف رو چک کنه✅
3⃣بررسی در زنگ هنر یا ورزش
در زنگ هنر وقتی بچه ها مشغول انجام فعالیت هنری شون هستند این بین می تونیم تکالیف رو بررسی کنیم،
اگر مدرسه معلم ورزش هم داشته باشه زنگ
ورزش هم وقت مناسبیه✅
4⃣استفاده از بازخورد شفاهی
همیشه قرار نیست معلم بازخورد رو بنویسه
گاهی هم باید از بازخورد شفاهی استفاده بشه
که در این نوع بازخورد به جای نوشتن نکات
اون ها رو به خود دانش آموز میگیم😊
5⃣کمک گرفتن از بچه ها برای بررسی تکالیف
می تونید بچه ها رو گروه بندی کرده و هر از گاهی از سرگروه ها بخواید که تکلیف گروه خودشون رو چک کنند
به این صورت که اول شما دفتر سرگروه ها رو
چک می کنید ، زنگ استراحت بعد اون ها طبق
دفتر خودشون تکلیف بقیه رو چک می کنند✅
(بیشتر برای زمانی خوبه که تکلیف مهمی نباشه)
6⃣بررسی رندوم تکالیف
در این نوع بررسی تکلیف، معلم به جای اینکه
خودش رو خسته کنه و هر روز تمامی تکالیف
رو بازخورد بده، اون ها رو تقسیم میکنه برای
چند روز🤔
مثلا اگر ۴۰ دانش آموز داریم تکالیف رو دو قسمت می کنیم، (روزی ۲۰ تکلیف)
⚠️نکته مهم:
در این نوع بررسی تکلیف باید جوری عمل کرد که دانش آموز ندونه چه روزی قراره تکلیفش بررسی بشه و چه روزی بررسی نشه، تا هر روز تکلیفش رو انجام بده✅
به عبارتی تکلیف هر دانش آموز یک روز در میان بررسی میشه،اما همیشه نه، برای بعضی هر روز پشت سر هم بررسی بشه تا قدرت پیش بینی نداشته باشند👌
7⃣طرح زوج و فرد دفتر ها
در این طرح از بچه ها می خوایم که هرکس دو دفتر داشته باشه (مثلا یه قرمز یه آبی) و تکلیف هاشون رو هم یک روز در میان داخل این دفتر ها بنویسند (با اعلام معلم)
💙روز اول دفتر آبی
❤️روز دوم دفتر قرمز
💙روز سوم دفتر آبی و...
اینطوری وقتی معلم روز اول دفتر آبی بچه ها رو جمع آوری میکنه اگر وقت نکرد بررسی شون کنه و به بچه ها برگردونه مشکلی ایجاد نمیشه چون بچه ها باید تکلیف بعدی شون رو در دفتر قرمز بنویسند
و معلم فرصت میکنه تکالیف باقی مانده رو با خودش به منزل برده و سر وقت بررسی کنه ✅
( البته سعی کنید در مدرسه انجام بشه)
این طرح برای ماه اول مدرسه که هنوز شناخت کاملی نسبت به بچه ها نداریم و ممکنه تا روش
کار دست مون بیاد سخت بگذره،خیلی عالیه👆
بعد از اون دیگه نیاز نمیشه دفتری رو با خودتون به منزل ببرید😊
8⃣ استفاده از مهر های بازخورد جهت
سرعت بخشیدن به بررسی تکالیف✅
9⃣ترکیبی از مهر ها و بازخورد برای دانش
آموزانی که نیاز به راهنمایی بیشتر دارند،
(یعنی از مهر استفاده بشه برای همه، اونی که کارش درست بوده که تمام، اما اونی که مشکلی داشته خودمون در کنار مُهر،بازخوردش رو کامل
تر کنیم😊)
انتخاب یکی از این روش ها به تنهایی
درســــــــــــــــــــت نیســـــــــــــــت❌
باعث تکراری شدن (مثلا مهر ها)
یا باعث خستگی معلم میشه 😕
باید ترکیبی از این موارد رو کنار هم انجام داد
تا در بررسی تکالیف چالشی نداشته باشیم😊
فرض کنید یک روز معلم دقیق بازخورد بنویسه،
یک روز مهر باشه، یک روز بازخورد شفاهی و...
اینطوری نه تکراری میشه نه خستگی داره😉
درمورد کتاب های درسی
✅کتاب ریاضی
مطلب که تدریس کردیم بعد چند تمرین میگیم توسط دانش اموز پای تخته انجام بشه بعدتمرینات درکلاس انجام بدهند
توجه داشته باشید تمرینات حتما درکلاس با نظارت معلم انجام میشه
بعد تصحیح وامضا میشود
✅درمورد هدیه آسمانی
سعی کنید این درس رابانمایش وبا نشاط برای بچه ها توضیح بدین
روخوانی میتونند انجام بدهند
با پرسش وپاسخ کلاس را فعال نگه دارید
برای ارزشیابی ان میتونید کاربرگ استفاده کنید میتونید شفاها ازدانش اموز بخواین که داستان آن درس را توضیح بده
این درس ارزشیابی شفاهی هست
چیزی درکتاب نمی نویسید وشفاها بچه ها جواب میدهند
فقط نقطه چین آبی هست مینویسیم
✅در مورد کتاب علوم
این درس حتما با آزمایش انجام میشه
آزمایش باید معلم انجام بده
وسایل آزمایش میتوانند دانش اموزان بیارند
واول معلم توضیح میدهند وبعد دانش اموزان هم انجام میدهند
عزیزان حتما حتما در انجام آزمایش توسط دانش اموز ایمنی را دعایت کنید
ازمایشاتی که با چاقو وچیزهای خطرناک هست بهتر خود معلم انجام بده
درکتاب علوم چیزی نوشته نمیشه
ولی اگر میخواین جواب سوالات کناب بنویسند اشکال نداره
ارزشیابی آن شفاهی هست
✅کتاب خوانداری
خوانداری 17تا درس دارد و7فصل
شروع کتاب با ستایش وپایان کتاب با نیایش است
درکتاب فارسی اصلا چیزی نوشته نمیشه
متن درس خط تحریری
بخوان وبنویس خط نسخ
شعرهای کتاب خط نستعلیق
شعرها حفظ میشود ولی معنی آن را نمیخواهیم
ولی معلم مختصری از معنی شعر رابرای دانش اموزان توضیح میدهند
بیشتر دروس خوانداری بصورت نمایشی انجام میشه
حکایت ها برای روانخوانی هست
املا وتکلیف ندارد
درس آزاد
این درس درموردشهر ویا روستایی که خود دانش اموز در ان ساکن هست
املا ندارد
✅درمورد بنویسیم
وقتی ما مثلا درس چوپان درستکار را شروع کردیم
باید هرروز یک صفحه از بنویسیم را در کلاس حل کنند
توجه داشته باشید نگارش در کلاس باید انجام بشه
توسط معلم تصحیح وامضا میشودوبازخورد داده میشود
فقط شما اجازه داریدتمرین یک هرصفحه که رونویسی هست بعنوان تکلیف به دانش اموز داده شود
تا نگارش درس تمام نشد شما نمیتونید درس جدید را تدریس کنید
نگارش وخوانداری باید هماهنگ باشند
#بررسی_کتب
🔖کتاب خوانداری درآن چیزی نوشته نمیشه
وتدریس اون 10تا12 جلسه برای تدریس هر درس وقت لازم هست
تمام مطالب کتاب مهم هست وباید بخواند
داستان ها فقط روخوانی میکنیم املا گرفته نمیشه
شعر حفظ می کنند ولی معنی اون لازم نیست
ارزشیابی خوانداری شفاهی هست.
🔖کتاب هدیه
جایی که زرد رنگ نوشتیم خیلی مهم هست باید بلد باشن
سوالات از خود متن هست
ارزشیابی شفاهی می باشد
🔖کتاب نوشتاری
این کتاب به موزات خوانداری تدریس میشه
هر روز یک صفحه اون حل میشه
وحتما باید تو خود کتاب حل بشه
معلم میتونه فقط سوال اول اون که رونویسی هست بعنوان تکلیف در منزل به دانش آموز بده.
نوشتاری کتاب بسیار مهمی هست
املا خوش خطی مرتب بودن جمله سازی همه اینها درآن لحاظ میشه
ارزشیابی این درس کتبی می باشد.
🔖کتاب ریاضی
کتاب ریاضی تمرینات در کلاس حل میشه با نظارت معلم
ارزشیابی اون کتبی هست
تمرینی که در کتاب هست ودانش اموز حل کرده توسط معلم بررسی میشه .
🔖کتاب علوم
جایی که خود کتاب سوال کرده می توانید جواب بدین
زیر مطالب مهم خط بکشید
آزمایشات این کتاب توسط دانش اموز و با راهنمایی معلم انجام میشه
ارزشیابی این کتاب شفاهی می باشد.
🔖درمورد قران
این کتاب دانش اموز بتواند قران را روان ویا بخش بخش بخواند
اجباری درحفظ سوره وپیام قرانی نیست اما حداقل دو سوره و دو پیام قرآنی حفظ کنند.
#بررسی_کتب
چند تا نکته👇👇
🌱 به جای دفتر املا بهتره برگه خط دار بیارن، اینطوری راحت می تونید ببرید منزل و تصحیح بفرمایید و بعد در کلاس بایگانی کنید.
🌱 به جای دفتر مشق، بهتره بگیم دفتر تلاش
🌱 دفترچه یادداشت نیاز نیست.
هر موردی برای یادداشت بود، در دفتر تلاش شون بنویسن؛ چون هم دفتر یادداشت رو شاید نگاه نکنن ولی اولیا به هرحال دفتر تلاش رو حتماً نگاه می کنن ببینن چیکار کردن تو کلاس و هم اینکه بچه ها بیشتر از دفتر یادداشت برای نقاشی و... استفاده می کنن؛ مطلب مهمی هم نوشته بشه، گم میشه
🌱 دفتر علوم لازم نیست علوم دوم ابتدایی تماما براساس مشاهده است، نوشتنی نداره
می دونید که بازخورد خیلی اهمیت داره؟!🤔
از مهم ترین موارد ارزشیابی کیفی توصیفیه⚠️
📝چون از طریق #بازخورد مناسب معلم:
🔰دانش آموز متوجه میشه که کارش
رو چطور انجام داده،
🔰نقطه قوت و ضعف کارش چیا بوده،
🔰 چه پیشرفت هایی داشته،
🔰برای رفع نقطه ضعفش چیکار کنه و...
🛑وقتی آموزگار در طول سال به طور
منظم و پیوسته و البته دقیق از بازخورد
استفاده کنه، به مرور خیلی از مشکلات
دانش آموزان برطرف میشه😊
💎از دلایلی که نمره جای خودش
رو داد به بازخورد هم همینه 😉
💡مثلا:
آفرین که کامل و درست نوشته ای لذت بردم،
پسرم سعی کن خوش خط تر بنویسی،
توجه به خطوط زمینه و رعایت فاصله کلمات
در این کار به شما کمک خواهد کرد👌
البته خلاصه تر هم می تونیم بنویسیم
چون در کلاس های پرجمعیت بازخورد
نوشتن های طولانی ممکن نیست❌
💠یادتون باشه که بازخورد مثل یک
لیوان آب میمونه ❗️
✅معلم اول باید نیمه پر اون رو ببینه
بعد نیمه خالی رو دیده و برای پر کردن
این نیمه خالی راهکار مناسب ارائه کنه😊
1⃣تا جای ممکن #تکلیف کم اما هدفمند باشه
وقتی تکلیف بچه ها زیاد باشه علاوه بر
خستگی اون ها، معلم هم وقت نمیکنه همه
رو بررسی کنه❌
بهتره مقدار تکلیف کم اما متناسب با اهداف
آموزشی باشه✅