🟣 نکات مهم در تدریس هدیه دوم دبستان :
📋 کتاب هدیه ۲۰ درس دارد و تا قبل از نیمسال اول (امتحانات دی ماه) باید ۱۰ درس را تدریس کرده باشید.
📋 ارزشیابی هدیه شفاهی است.
📋 دقت شود فعالیتهای کتاب هدیه جاهایی که خواسته به صورت کتبی نوشته شود.
نکته ای مهم در گفتن املا
🚫 در آموزشهای خود #هیچ گاه کلمات دارای انواع ت، س ، ز ، غ و... (حروف همصدا) را به صورت #اشتباه ننویسید تا بچهها #درست کلمه را تشخیص بدهند و بنویسند (مثلا بنویسیم سانیه و بگوییم درستش را بنویس !!!)
❌ این کار به این میماند یک کار #زشت را جلو کودک انجام بدهیم تا ببیند و بعدش بگوییم ، اینگونه کارها زشت است تو انجامش نده !!!!!❌
🔥 کودکان کارشان یادگیری است و چه بسا از اشتباهات بیشتر میآموزند . کودکی که در مرحلهی یادگیری است نیاز دارد که صورت #صحیح کلمه را ببیند نه صورت #اشتباه کلمه را.
👈 این اشتباه را متاسفانه تعدادی از #همکاران دارند هر ساله تکرار میکنند.
استفاده از این گونه تمرینات و سوالات به صورت خیلی محدود، در آزمونهای پایانی، وقتی که مطمئن شدیم یادگیری تثبیت شده است؛اگر واقعا نیاز هست، اشکالی ندارد.
انواع املا✅
۱. املای مشورتی:
در مواقعی که شاگردی ضعیف است و در املا پیشرفت چندانی ندارد، میتوان در هنگام دیکته، دانشآموز ضعیف را کنار دانشآموز قوی نشاند تا بعضی از لغات را که برایش مشکل است، با مشورت بنویسد. در نتیجه دانشآموز ضعیف، هم آن لغت را به خوبی به ذهن میسپارد و هم با افت درست نویسی به طور مکرر مواجه نمیشود. البته این روش نباید به طور مکرر یا همیشگی باشد.
۲. املای ویرایشی:
در هنگام تصحیح کردن املا، معلم شکل صحیح لغات را نمینویسد تا دانشآموزان خودشان شکل درست لغات را از کتاب پیدا کنند و بعد ما به آن املا بازخورد میدهیم. یعنی، ابتدا دور کلمات اشتباه خط میکشیم و صحیح آن را بچهها مینویسند و ما به صحیح نوشتن آنها بازخورد میدهیم.
۳. املای کل خوانی:
معلم بهتر است متن دیکته را قبل از املا برای بچهها بخواند، ولی بچهها چیزی ننویسند و تنها گوش دهند. بعد از املا هم باید متن مجدداً خوانده شود، یعنی در هر املا، کل متن باید سه بار خوانده شود.
۴. املای هوایی:
میتوان دیکته را به صورت شفاهی خواند و بچهها لغات مهم آن را در هوا انگشت نویسی کنند.
۵. املای لمسی – حدسی:
نوع دیگر املا، بازی و املا است بدین صورت که شاگرد پشت سری، کلمات را با انگشت روی پشت فرد جلویی می نویسد تا شاگرد جلویی از روش حرکت انگشت فرد عقبی بتواند لغات را حدس بزند و بنویسد.
۶. املای روزنامه ای:
بچهها می بایست روزنامه با خود به کلاس بیاورند و لغات را ببرند و از لغات بریده شده یک بند املا برای ما درست کنند و بر روی ورقه بچسبانند. این روش میتواند به صورت گروهی هم انجام گیرد.
۷. املای تکمیلی:
میتوان املای را بدون نقطه، بدون تشدید و یا به صورت لغات ناقص تایپ کرده و به دانشآموزان داد تا آنها در جای مناسب نقطه بگذارند و یا تشدید قرار دهند یا لغات ناقص را کامل کنند.
۸. املای غلط یابی:
میتوان دیکته را به صورت لغات صحیح و غلط در کنار هم قرار داد تا بچهها کلمه غلط را خط بزنند.
۹. املای تصویری:
بدین صورت که چندین شکل را به دانشآموزان بدهیم تا آنها املای صحیح نام آن شکل ها را بنویسند.
۱۰. املای گروهی:
به این شکل که بچهها را به گروههای ۵ یا ۶ نفره تقسیم میکنیم و در هر گروه، هر خط را یک نفر از گروه مینویسد و در انتها بازخورد گروهی میدهیم و آن املا در پوشه ی کار گروهها قرار میگیرد.
۱۱. املای انتخابی:
هر گروه یک متن املا با کمک تمام اعضای گروه خود مینویسد و ما املای همه گروهها را جمعآوری کرده و میخوانیم و سپس یا بهترین متن را به کل کلاس، دیکته میگوییم و یا از هر گروه یک پاراگراف انتخاب کرده و دیکته تلفیقی تهیه کرده و به کل کلاس، دیکته میگوییم.
۱۲. املای گروه به گروه:
بچهها را گروهبندی میکنیم و سپس هر گروه متن دیکتهای را مینویسد و برای گروه دیگر میخواند تا آن گروه بنویسند.
۱۴. املای متن نویسی:
بچهها به گروههای ۵ یا ۶ نفره تقسیم میشوند. ۱۰ کلمه ی مهم از درس انتخاب میکنیم و از بچهها در گروهها میخواهیم که هر کدام جملهای را در ارتباط با درس بنویسند و از کلمات مهم مورد نظر استفاده کنند و هر گروه جملات خود را کنار هم گذاشته و یک متن کوتاه و زیبا بسازد.
۱۴. املای تقویت حافظه:
بدین صورت که معلم متنی را روی تابلو مینویسد. بعد متن را برای دانشآموزان میخواند و سپس روی نوشتههایش روی تابلو پرده میکشد و بچهها باید هر آنچه از متن فهمیدهاند را بنویسند. سپس معلم پرده را از روی نوشته ها برمیدارد و بچهها متن خود را با متن تابلو مقایسه کرده و به خود بازخورد میدهند.
۱۵. املای آینهای:
میتواند استفاده از آینه باشد بدین صورت که کلمات را بر عکس روی تابلو بنویسیم و بچهها با نگاه کردن به آینه درست آن را بنویسند و یا صحیح آن را بخوانند.
۱۶. املای آبکی:
استفاده از آب و محیط حیاط مدرسه است. بدین ترتیب که بچهها به صورت انفرادی و یا گروهی با خود آبپاش به مدرسه میآورند و با آب، دیکته را روی زمین مینویسند و گروهی نوشتههای خود را تصحیح کنند.
۱۷. املای لاک پشتی:
در این روش روی کاغذ چندتا تصویر لاک پشت هست به عنوان مثال در یک قسمت لاکش صدای ش را می نویسیم و از دانش آموزان می خواهیم کلماتی که در درس صدای ش دارند پیدا کنند و در قسمت های خالی لاک پشت بنویسند. یا حتی کلمه ای را می نویسیم و از بچه ها می خواهیم همخانواده ی آنها را پیدا کنند و در جاهای خالی بنویسند✅
🌸 نکات آموزشی 🌸
🌴 تقویت املا دانش آموزان 🌴
🌷 راههای پیشنهادی برای تقویت املایی دانش آموزان :
🌼 انجام ماز (تقویت دقت- هماهنگی چشم ودست- تقویت املا و خواندن و ریاضی)
🌼 پیدا کردن تفاوت و تشابه تصاویر(دقت بینایی)
🌼 تقویت ادراک نقش از زمینه(تقویت دقت و ادراک)
🌼 دور کلمه صحیح خط بکشد ( تقویت دقت-ادراک)
🌼 تماشای توپ آویزان از سقف(تقویت دقت)
🌼 بازی با دارت (دقت- هماهنگی چشم و دست)
🌼 تقویت حرکات چشم - 2تصویر به آزمودنی نشان داده شده بعد 3تصویرسپس تصاویر را بردارید تا کودک بیان کند چه دیده است؟(حافظه بینایی)
🌼 بازی حلقه پرتاب (تقویت دقت و هماهنگی چشم و دست)
🌼 نقطه گذاری متن(دقت)
🌼 رنگ آمیزی(هماهنگی چشم و دست-دقت)
🌼 بازیهای فکری(دقت-ادراک-حافظه)
🌼 مینی بسکتبال(دقت-هماهنگی چشم و دست)
🌼 بازی هوشیار
🌼 تمرینات سرکش گذاری- نقطه گذاری-تشدید گذاری- دندانه گذاری(تقویت دقت-تقویت املا و خواندن)
🌼 آموزش حروف استثناء- با نمونه و تکرار و تمرین
🌼 استفاده از کارتهای کلمات مشکل(دقت-حافظه)
🌼 کامل کردن کلمات ناقص(دقت-حافظه-ادراک)
🌼 پیدا کردن کلمه صحیح از بین چند کلمه غلط(دقت-ادراک).