فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
210_62562589390388.pdf
297.5K
سوالات هدیه ها👆من میدم داخل دفتر مینويسن.
آموزش بند نویسی در پایه سوم ابتدایی
آموزش نوشتن (بند نویسی ) در پایه سوم ابتدایی
آموزش نوشتن (بند نویسی )
تمرين هاي نگارش در كتاب مهارت هاي نوشتاري به پرورش مهارت نوشتن مي پردازند. در صفحه چهارم هر درس فعاليتي با عنوان نگارش گنجانده شده است كه از ابتدا به صورت غير مستقيم به دانش آموزان شيوه ي نوشتن را آموزش مي دهد. اين فعاليت به انشا و نوشتن خلاق و فعال مي پردازد و در پايان كتاب از دانش آموزان انتظار مي رود كه بتوانند يك بند منسجم و زيبا ، با توجه به فعاليت هاي نگارش، بنويسند.
نگارش، به آموزش بندنويسي ميپردازد و به تعميق و تجربههاي يادگيري در اين زمينه اختصاص دارد. در اين بخش موارد زير آموزش داده ميشود
انتخاب موضوع
محدود كردن دامنهي موضوع
آشنايي با جملهي موضوع
نوشتن بند منسجم
) تعریف بند :
قبل از تعریف بند ابتدا از ملموس شروع می کنیم .
تعریف جمله : از چند کلمه درست شده است ، که ارتباط صحیح لفظی ومعنایی داشته باشد.
تعریف بند : از چند جمله درست شده است ، که ارتباط صحیح لفظی ومعنایی داشته باشد.
آموزش نوشتن (بند نویسی )
ب) موضوعی داده می شود :
1.برای موضوع چندکلمه یا تصویر می دهیم .
2. یک کلمه یا تصویر خالی ؟؟؟
3. در مورد هرکدام چند جمله بگویند
4. هر گروه يك تصویر را انتخاب می کنند
* گفتن و صحبت کردن مقدمه نوشتن
) محدود کردن موضوع
موضوع + عبارت محدود کننده (نان انواعی دارد ) تمام جملات بعدی باید در همین مورد بیاید .
د) جمله موضوع :
اولین جمله بند که معمولاً با تو رفتگی آغاز می شود . مهمترین جمله بند است که جملات بعدی باید در توضیح آن بیاید .
* در این قسمت جملاتی که به جملات موضوع ربط ندارد شناسایی و حذف وجایگزین می شوند .
ه ) قضاوت عملکرد :
درس اول: دانش آموز با توجه به تصاوير جمله بنويسد و آن جمله ها را در كنار هم قرار دهد. (دادن چندموضوع به صورت غير مستقيم، به كمك تصوير) در صفحهي نگارش درس اوّل، دانشآموز با شکل ظاهری بند که شامل چند جمله است، آشنا میشود. در اين صفحه او به كمك تصاوير، جملاتي را مينويسد كه به هم مرتبط هستند و در ادامه فقط ياد ميگيرد كه چند جمله را كنار هم بنويسد و يك متن كوتاه را توليد كند. اين متن كوتاه، شبيه يك بند است. در گام اول، هدف تنها آشنايي با بند از نظر شكل ظاهري است و انتظار بيشتري از دانشآموز نداريم. اگر بندي كه نوشتهاند به لحاظ معنايي منسجم نيست و اشكالاتي دارد، مهم نيست
درس دوم: يك گام جلوتر رفته و فراگير به كمك سه تصوير به صورت فرايندي درباره ي يك موضوع يك بند مي نويسد. در فعّالیّت نگارشی این صفحه، دانشآموز دربارهی موضوع تصاویر جملاتی مینویسد که با هم ارتباط دارند و دربارهی تصویر توضیح میدهند. به عبارت ديگر در درس گذشته، معيار شناخت بند فقط ساختاري بود اما در اين درس، ملاك معنايي نيز اضافه ميشود. هدف این است که به کمک تصاویر در نوشتهی دانشآموزان انسجام ایجاد شود و پراکندهگویی اتفّاق نیفتد.
درس سوم: تمرين و مرور دو درس گذشته.در اين صفحه پس از دو جلسه تمرين بندنويسي، تعريف بند ارائه ميشود. درواقع نوع آموزش به گونهاي طراحي شده است كه دانشآموزان در عمل به اين معني ميرسند. آنها در درس اوّل ملاك ساختاري را آموختند و در درس دوم به ملاك معنايي رهنمون شدند. حالا در درس سوم جمعبندي ميكنند كه متن به لحاظ ساختاري از چند جمله تشكيل شده است و به لحاظ معنايي اين جملات مرتبط هستند. لازم به ذكر است مطالب داخل كادر به هيچوجه براي حفظ كردن نيست و فقط به هدايت و جمعبندي ذهني دانشآموز كمك ميكند.
درس چهارم: تاكيد بر ارتباط جمله هاي يك بند.در نگارش اين درس، هدف اين است كه دانشآموزان بند منسجم را از بند غيرمنسجم تشخيص دهند. به اين ترتيب با خواندن دو بند بالاي صفحه و برجسته شدن تفاوت آنها، نتيجهگيري مباحث قبلي در ذهن دانشآموزان تقويت ميشود و در عمل متوجه ميشوند كه پراكندهگويي سبب ميشود كه پيام نويسنده به خواننده منتقل نشود. در ادامه وقتي در پايين صفحه از آنها خواسته ميشود كه يك بند بنويسند، توجه ميكنند كه نوشته آنها انسجام داشته باشد
درس پنجم: انتخاب موضوع توسط خود دانش آموز بدون كمك گرفتن از تصوير. پس از آشنايي با بند منسجم، بندنويسي به طور جديتر آغاز ميگردد. درواقع گويي مباحث گذشته مقدمهاي بر آموزش بندنويسي بوده است. گام اول در بندنويسي داشتن موضوع است. موضوع نوشته ، ذهن نويسنده را محدود و متمركز ميكند و به اين ترتيب او قادر ميگردد بند منسجم بنويسد. داشتن موضوع به عنوان اولين گام در بندنويسي در اين درس برجسته شده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درس سوم مطالعات اجتماعی 👈 همدلی با دیگران
#مطالعات_درس_3
☘☘☘☘☘
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نکات مهم وضروری عدد نویسی پنجم👇
❌❌❌رقم :
ما 10 رقم داریم 0 تا 9
از کنار هم قرار گرفتن رقم ها عدد ساخته میشه.
پس عدد یک رقمی داریم مثل عدد 1
و عدد ۳ رقمی مثل ۶۰۷
❌❌❌عدد :
از کنار هم قرار گرفتن این رقم ها عدد ساخته میشه .
صفر در سمت چپ عدد جز ارقام نیست .
❌❌❌طبقه :
هر سه رقم کنار هم یک طبقه رو می سازه که از سمت راست به چپ داریم
طبقه یکی
طبقه هزار
طبقه میلیون
طبقه میلیارد
❌❌❌مرتبه :
هر طبقه دارای سه مرتبه یکان و دهگان و صدگان است که با نام طبقه خوانده می شود
یکان دهگان صدگان
یکان هزار دهگان هزار صدگان هزار
یکان میلیون دهگان میلیون صدگان میلیون
❌❌❌ارزش مکانی :
هر رقم در جدول ارزش مکانی در جایگاهی قرار می گیره که مخصوص خودش هست و بهش میگیم ارزش مکانی اون رقم
مثلا 7777
7 در مرتبه یکان هزار یعنی 7 تا هزارتایی
7 در مرتبه صدگان یعنی 7 تا صدتایی
و ....
❌❌❌خواندن عدد:
از سمت راست عدد سه رقم سه رقم جدا کنید
نام طبقه هایی که ایجاد شد را به ترتیب بنویسید
در هر طبقه عدد ایجاد شده را با نام طبقه بخوانید
2،345،067،887
چهار طبقه ایجاد شد
میلیارد
میلیون
هزار
یکی
عدد هر طبقه را با نام طبقه ش بخوانید
2 میلیارد و
345 میلیون و
67 هزار و
887 ( نام طبقه یکی ها لازم نیست )
❌❌❌نوشتن حروف به عدد:
عدد را بخوانیم و نام طبقه هایی که دارد بنویسید
بیست و پنج میلیون و بیست و یک
در این عدد طبقه میلیون داریم
پس باید از میلیون به پایین طبقه ها رو به ترتیب بنویسیم .
میلیون
هزار
یکی
میدانیم که هر طبقه سه مرتبه دارد
پس بررسی کنید هر طبقه از سه مرتبه چه دارد گ
طبقه میلیون
0 2 5
...... ...... ......
طبقه هزار
0 0 0
...... ..... .....
طبقه یکی
0 2 1
...... ...... ......
❌نکته :
طبقه ای که نامش را نبردیم باید باشد و برای سه مرتبه ای که از آن طبقه نداریم صفر میگذاریم .
برای مرتبه هایی که نداریم صفر میگذاریم .
صفر سمت چپ عدد حذف شود.
پس عدد می شود
25،000،021
❌❌گسترده کردن :
باز کردن عدد با توجه به جایگاهی که در جدول ارزش مکانی دارد
یعنی از هر ارزش چه چیزهایی داریم
21،700،500
در طبقه میلیون :
0 تا صد میلیون
2 تا ده میلیون
1 تا یک میلیون
در طبقه هزار :
7 تا صد هزار
0 ده هزار
0 هزار
در طبقه یکی :
5 تا صد تایی
0 ده تایی
0 یکی
پس مشخص شد در هر طبقه از سه مرتبه چه چیزهایی داریم
دیگر نوشتن ارزش هایی که نداریم و صفر گذاشتم ضرورت ندارد.
داستان شهر اعداد
توی یه شهر بزرگ و زیبا عددها باهمدیگه زندگی میکردن
عددهای 1،2،3،4،5،6،7،8، و 9 که بهشون میگفتن عددهای یک رقمی
عددهای یک رقمی خونه های شبیه به هم داشتن
عددهای 10 و11و 12 و.... 20و30و40 و.90 و 91 و... 99 هم توی این شهر زندگی میکردن و بهشون میگفتن عددهای دو رقمی
عددهای دو رقمی هم خونه هاشون شبیه به هم بود، اینا چون دو رقم داشتن خونه هاشون دو قسمتی بود ( کشیدن جدول ارزش مکانی یکان و دهگان) که رقم یکان تو قسمت یکان جدول استراحت میکرد ک رقم دهگان در قسمت دهگان( اینجا یه مثال هم براشون زدم و تو جدول نوشتم)
بچه ها تو این شهر عددهای دیگه هم زندگی میکردن ها، مثل عدد 100 . 101.102.و.
200و300و 400 و...
900 و 901 و 902 و... 999 که بهشون میگن عددهای 3 رقمی خونه ایناهم شبیه به همه، خونه هاشون چند قسمتی باید باشه؟ سه قسمتی (کشیدن جدول و مثال)
بچه ها توی این شهر سه تا رقم9 بود که وقتی دست همو میگرفتن میشدن عدد999 و بزرگترین عدد 3 رقمی ، بزرگترین عدد تو این شهر بخاطر همین به همه زور میگفتن و همه رو اذیت میکردن همیشه بلند بلند شعر میخوندن ما پادشاه شهریم، ما سلطان شهریم
عددهای دیگه از دستشون ناراحت بودن اما خب زورشون به بزرگترین عددکه نمیرسید پس نمیتونستن کاری کنن
یه روز 3 تا رقم صفر از کنار شهر رد میشدن، گفتن چه شهر بزرگ و باصفایی، بهتره بریم توی شهر و استراحت کنیم
رفتن و رفتن تا به پارک رسیدن اگه گفتین اونجا کیو دیدن؟ عدد 999
رقم های صفر رفتن نزدیک و بلند گفتن سلاااام میشه باما دوست بشین؟
999 زد زیر خنده و گفت ما بر
بزرگترین عدد شهریم چرا باید با شما صفرها که هیچ ارزشی ندارین دوست بشیم؟!
رقم های صفر ناراحت شدن و رفتن یه گوشه پارک غمگین و ناراحت نشستن
یه دفعه عدد یک که از اونجا رد میشد چشمش خورد به صفرها و رفت نزدیک و گفت : سلام چیزی شده؟ چرا ناراحتین؟
رقم های صفر ماجرا رو تعریف کردن
عدد 1 که خیلی باهوش بود فکر کرد و فکر کرد و فکر کرد یهو گفت فهمیدم
اگه ما 4 رقم دست همو بگیریم میشیم یه عدد 4 رقمی و از 999 که یه عدد 3 رقمی هست بزرگتر میشیم
عددهای صفر هم خوشحال شدم و دست 1 رو گرفتن و رفتن به سمت داخل شهر، هر عددی که اینارومیدید تعجب میکرد! آخه تا حالا تو این شهر عدد 4 رقمی ندیده بودن! 1 ماجرا رو برای مردم تعریف کرد که عدد 999 وارد شهر شد و طبق معمول داشت بلند بلند میگفت ما پادشاه شهریم، ما سلطان شهریم
که یهو چشمش خورد به عدد جدید!! و فهمید که ای وای یه عدد بزرگتر پیدا شده و...
بعدبهشون میگم مردم شهر جشن گرفتن و برای عدد جدید اسم هزار رو انتخاب کردن
و بعدم میگم که 1000 وقتی خواست بره استراحت کنه تو هیچکدوم از خونه ها جاش نمیشد چون 4 رقم داشت اما خونه های شهر 2 قسمتی یا3 قسمتی بودن پس یه خونه جدید ساخت(معرفی هزارگان)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مطالعات اجتماعی درس ۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فارسی خوانداری پایه سوم