💥💥چند توصیه به معلمان جوان💥💥
💥 بهترین وضعیت یک معلم در هنگام تدریس، قرار داشتن در پای تخته کلاس است.
میزان تحرک و جابجایی،بهتر است مختصر، آرام و در محدوده تخته کلاسی باشد!
اینکه مدام قدم بزنیم، و یا درعرض و طول کلاس جابجا بشویم، تمرکز شاگردان را برهم زده و به تدریج حرکت بیش از حد ما، برای دانش آموزان خسته کننده می شود.
گاهی بنا به روش تدریس انتخابی شاید نیاز باشد بین بچه ها هم برویم.
💥بهترین حجم صدا هنگام تدریس:
حجمی متوسط،توام با آرامش و بیان شمرده کلمات است.
جالب نیست دانش آموز تذکردهد: لطفا بلندتر!
و نیز اشتباه است فکر کنیم با فریاد کشیدن مطالب را بهتر به شاگردان فهمانده ایم!
فریاد زدن به هنگام تدریس تدریجا گوش و ذهن آنها را خسته می کند و انرژی معلم را نیز تحلیل می برد.
اگر درس را با فریاد زدن شروع کنیم دیگر تا انتها باید داد بزنیم!..چون دانش آموزان عادت کرده و دیگر به صدای آهسته ما توجه نخواهند کرد!!
حجم متوسط صدا بهترین است...و آنگاه می توان گاهی با بالا بردن یا پایین آوردن صدا توجه بیشتری را ایجاد نماییم...
💥 نگاه معلم باید بر روی صورت تمام دانش آموزان حرکت کند.
در هنگام تدریس فقط بعضی نفرات را نگاه کردن...و یا فقط به در و دیوار کلاس چشم دوختن...اثر منفی داشته و عده ای از شاگردان با این احساس که در دایره توجه قرار ندارند کم کم از دنبال کردن صحبت های ما دور خواهند شد!!
💥 از یاد نبریم دانش آموز بیش از آنکه به مقدار پیشرفت درس در هر جلسه کلاس توجه کند به محتوای مطالب گفته شده دقت می کند...
به عبارت دیگر قبل از آنکه از خود بپرسد در یک جلسه چند صفحه کتاب تدریس شده، از خود می پرسد چه مطالبی را خوب و عمیق یاد گرفته است!
کیفیت آنچه تدریس می کنیم مهمتر از کمیت مطالب گفته شده است...سریع و تند درس دادن مطالب درسی معمولا دانش آموز را دچار اضطراب می کند.
این مطلب به ویژه درجلسات اول شروع برنامه کلاس ها مهمتر است.
💥 بیش از نود درصد دانش آموزان، تخته ای باصفا و زیبا را می پسندند!
از رنگ های متنوع استفاده کنیم....تا جایی که ممکن است مرتب و منظم و خوش خط بنویسیم.
حتی المقدور از یک سمت تخته شروع کرده و به تدریج و منظم کل تخته را پر کنیم...
💥 اخلاق خود را برای شاگردان توضیح ندهیم!
کل توضیحاتی که درباره اخلاق و کاراکتر و انتظارات خودتان می دهید نهایتا نیم ساعت به یاد شاگردان می ماند!
آنها باید اخلاق و منش شما را از روی رفتارتان بفهمند و به خاطر بسپارند ..
یا به عبارت دیگر آنچه را که مستقیم یا غیرمستقیم از رفتار و حرکات شما ببینند به خاطر خواهند سپرد.
💥 دو چیز باعث تمکین،نظم و با اخلاق بودن دانش آموزان در کلاس یک معلم می شود:
اول:علاقه ای که به آن معلم دارند.
دوم:میزان احترامی که برای شخصیت آن معلم قائل هستند.
هیچ یک از دو مورد بالا با زور و اجبار ایجاد نخواهد شد!
دانش آموزان را دوست بدارید تا شما را دوست داشته باشند...
هرچقدر معلم رفتار موقرتری داشته باشد، دانش آموزان نیز ناگزیر بیشتر به او احترام می گذارند.
💥 بدترین اتفاقی که می تواندبرای یک معلم بیافتد خشمگین شدن...فریاد زدن...و خدای ناکرده کلمات نامناسب بر زبان راندن است!!
از نظر دانش آموزان معلمی که نتواند خودش را کنترل کند قدرت کنترل کلاس را نیز نخواهد داشت...
خشمگین شدن و فریاد زدن،شخصیت یک معلم را در نظر کلاس فرو خواهد ریخت!!
💥 با دانش آموز جروبحث نکنیم!
بحث کردن با کودکان و نوجوانان بیش از آنکه آنها را قانع کند از شخصیت و اعتبار معلم می کاهد...
خود را درگیر بحث نکنید...اگر نظری راجع به روش تدریس و یا روش اداره کلاس می دهند به نظرشان احترام بگذارید،با جملات منطقی اما نه خیلی طولانی،جواب هایی هوشمندانه بدهید...اما نگذارید بحث طولانی شود.
💥 در مقابل خطاهای دانش آموزان، بیش از حد حساس نشده و عکس العمل شدید نشان ندهیم.
گاهی یک نگاه معنا دار کافیست...
گاهی یک تذکر دوستانه اما جدی و بصورت انفرادی،مشکل را حل می کند.
گاهی جابجا کردن و تغییر دادن محل نشستن یک دانش آموز،آرامش و سکوت را به کلاس برمی گرداند.
💥 هرچقدر با مطالعه بیشتر و دست پرتر به سر کلاس برویم از احترام بیشتری برخوردار می شویم.
هنر زیبا درس دادن اگر با توان علمی بالا همراه شود معجزه می کند...
💥 از مهمترین نکات مثبت شغل ما سرو کار داشتن با کودکان پر انرژی،با نشاط و سرشار از حس زندگی است.
🌸قدر این موضوع را بدانیم.🍃
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar
انواع املاء
🌾👈املای مشورتی : در مواقعی که شاگردی ضعیف است و در املا پیشرفت چندانی ندارد ، میتوان در هنگام دیکته ، دانشآموز ضعیف را کنار دانشآموز قوی نشاند تا بعضی از لغات را که برایش مشکل است ، با مشورت بنویسد. در نتیجه دانشآموز ضعیف ، هم آن لغت را به خوبی به ذهن میسپارد و هم با افت نمره به طور مکرر مواجه نمیشود. البته این روش نباید به طور مکرر یا همیشگی باشد.
✏️املای ویرایشی : در هنگام تصحیح کردن املا ، معلم ، صحیح لغات را نمینویسد تا دانشآموزان خودشان درست لغات را از کتاب پیدا کنند و بعد ما به آن املا نمره میدهیم. یعنی ، ابتدا دور کلمات اشتباه خط میکشیم و صحیح آن را بچهها مینویسند و ما به صحیح نوشتن آنها نمره میدهیم.
✒️املای کل خوانی : معلم بهتر است متن دیکته را قبل از املا برای بچهها بخواند ، ولی بچهها چیزی ننویسند و تنها گوش دهند. بعد از املا هم باید متن مجدداً خوانده شود ، یعنی در هر املا ، کل متن باید سه بار خوانده شود.
✏️املای هوایی : میتوان دیکته را به صورت شفاهی خواند و بچهها لغات مهم آن را در هوا انگشت نویسی کنند.
✏️املای لمسی – حدسی : نوع دیگر املا ، بازی و املا است بدین صورت که شاگرد پشت سری ، کلمات را با انگشت روی پشت فرد جلویی می نویسد تا شاگرد جلویی از روش حرکت انگشت فرد عقبی بتواند لغات را حدس بزند و بنویسد.
✏️املای روزنامه ای : بچهها می بایست روزنامه با خود به کلاس بیاورند و لغات را ببرند و از لغات بریده شده یک بند املا برای ما درست کنند و بر روی ورقه بچسبانند. این روش میتواند به صورت گروهی هم در خانه انجام گیرد.
✏️املای تکمیلی : میتوان املای را بدون نقطه ، بدون تشدید و یا به صورت لغات ناقص تایپ کرده و به دانشآموزان داد تا آنها در جای مناسب نقطه بگذارند و یا تشدید قرار دهند یا لغات ناقص را کامل کنند
✏️املای غلط یابی : میتوان دیکته را به صورت لغات صحیح و غلط در کنار هم قرار داد تا بچهها کلمه غلط را خط بزنند .
✏️املای تصویری : بدین صورت که چندین شکل را به دانشآموزان بدهیم تا آنها املای صحیح نام آن شکل ها را بنویسند.
✏️املای گروهی : به این شکل که بچهها را به گروههای ۵ یا ۶ نفره تقسیم میکنیم و در هر گروه ، هر خط را یک نفر از گروه مینویسد و در انتها نمره گروهی میدهیم و آن املا در پوشه کار گروهها قرار میگیرد.
📕املای انتخابی : هر گروه یک متن املا با کمک تمام اعضای گروه خود مینویسد و ما املای همه گروهها را جمعآوری کرده و میخوانیم و سپس یا بهترین متن را به کل کلاس ، دیکته میگوییم و یا از هر گروه یک پاراگراف انتخاب کرده و دیکته تلفیقی تهیه کرده و به کل کلاس ، دیکته میگوییم.
املای گروه به گروه : بچهها را گروهبندی میکنیم و سپس هر گروه متن دیکتهای را مینویسد و برای گروه دیگر میخواند تا آن گروه بنویسند.
📜املای متن نویسی : بچهها به گروههای ۵ یا ۶ نفره تقسیم میشوند. ۱۰ کلمه مهم از درس انتخاب میکنیم و از بچهها در گروهها میخواهیم که هر کدام جملهای را در ارتباط با درس بنویسند و از کلمات مهم مورد نظر استفاده کنند و هر گروه جملات خود را کنار هم گذاشته و یک متن کوتاه و زیبا بسازد.
🙇املای تقویت حافظه : بدین صورت که معلم متنی را روی تابلو مینویسد .بعد متن را برای دانشآموزان میخواند و سپس روی نوشتههایش روی تابلو پرده میکشد و بچهها باید هر آنچه از متن فهمیدهاند را بنویسند. سپس معلم پرده را از روی نوشته ها برمیدارد و بچهها متن خود را با متن تابلو مقایسه کرده و به خود امتیاز میدهند.
🎑املای آینهای : میتواند استفاده از آینه باشد بدین صورت که کلمات را بر عکس روی تابلو بنویسیم و بچهها با نگاه کردن به آینه درست آن را بنویسند و یا صحیح آن را بخوانند.
🚿املای آبکی : استفاده از آب و محیط حیاط مدرسه است. بدین ترتیب که بچهها به صورت انفرادی و یا گروهی با خود آبپاش به مدرسه میآورند و با آب ، دیکته را روی زمین مینویسند و گروهی نوشتههای هم را می خوانند
انجام املای ببین و به خاطر بسپار
در این املا تعداد مشخصی کلمه توسط دانش آموزان گفته می شود و در تابلوی کلاس در زمان معینی نمایش داده می شود و دانش آموزان باید کلمات را به خاطر بسپارند و بعد از محو کلمات هر تعداد از آنها را که می توانند بنویسند .
هر چه تعداد کلمات درست نوشته شده بیشتر باشد امتیاز بیشتری کسب می کنند .
املای نشانه گیری
در این نوع املا ابتدا هر دانش آموز یک کلمه از کتاب فارسی پیدا کرده پای تخته نوشته می شود .
در مرحله بعد هر دانش آموز توسط توپ چسبونک یک کلمه را نشانه می گیرد و هدف قرار می دهد و بقیه بچه ها نیز آن کلمه را می نویسند .
در آخر هم کلمات با توجه به تعداد هدف قرار گرفتن امتیاز بندی می شوند و دانش آموزی که آن کلمه را انتخاب کرده به عنوان برنده معرفی می گردد .
املای رای گیری
در این نوع املا هر دانش آموز یک کلمه که ارزش املایی دارد از درس انتخاب می کند تا پای تخته نوشته شود و بقیه از روی آن رونویسی می کنند.
در مرحله بعد هر دانش آموز تعداد پنج کلمه به دلخواه از کلمات را انتخاب می کند و در دفتر خودش می نویسد بعد تعداد رای هایی که هر کلمه به خودش اختصاص داده جلوی هر کدام نوشته می شود.
در پایان هر فرد امتیازات کسب شده ی پنج کلمه خودش را حساب می کند و بالاترین امتیازات به عنوان نفرات برتر معرفی می شوند .
املای ترکیبی
با ترکیب حروف داده شده(ع، ج، گ، ل، و، م، ه، ش،) تا می توانند کلمات معنادار بنویسند.
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar
🔴شرایط تدریس🔴
الف) شرایط زمانی تدریس
1 - برای رفتن به کلاس تاخیر نداشته باشید و از تز نادرست «نظم ما در بی نظمی ماست » جدا پرهیز کنید; زیرا چنانچه شاگردان کلاس شما 30 نفر باشند و شما 10 دقیقه تاخیر کنید، در حقیقت 300 دقیقه (5 ساعت) از وقت انسان ها را به هدر داده اید و این اتلاف وقت قابل جبران نیست. و نیز در موارد ضروری و غیر اختیاری بیش از 50 دقیقه تدریس نکنید، و زمان هر جلسه تدریس را درنظر داشته باشید تا با کمی یا زیادی وقت روبرو نشوید; یعنی درس را بموقع آغاز نمایید و بموقع نیز تمام کنید; زیرا بی نظمی استاد، شاگردان را نیز بی نظم می کند و به گفته «سعدی »:
اگر زباغ رعیت ملک خورد سیبی
برآورند غلامان او درخت از بیخ
2 - بین دو جلسه تدریس حد اقل 10 دقیقه استراحت کنید; این استراحت تاثیر بسزایی در تدریس های بعدی شما خواهد داشت. از استاد کهنسالی پرسیدند: «شما با این سن و سال زیاد، چگونه این همه تدریس می کنید؟» پاسخ داد: «من در برابر یک ساعت تدریس، یک ساعت نیز استراحت می کنم » .
3 - هنگامی که خودتان در اواخر درس اعلام می کنید وقت درس تمام شده است، دیگر آن را ادامه ندهید، مگر آن که ادامه درس با مشورت خود شاگردان و بدون رودرواسی آنان انجام گیرد.
4 - در کلاس های اختیاری - تا آنجا که امکان دارد - بکوشید زمان تدریس را تغییر ندهید و درس را بدون علت ضروری تعطیل نکنید. استادی می گفت: «به تجربه برای من ثابت شده است که تغییر زمان کلاس و یا تعطیل کردن کوتاه مدت آن، باعث کم شدن تعداد شاگردان می شود» .
5 - درس خود را با توجه به زمان پیش بینی شده و تعداد جلسات تدریس و روزهای تعطیل زمان بندی کنید تا از نظر زمانی در پایان دوره یا ترم و یا سال با مشکلی روبرو نشوید. این کار نوعی «برنامه ریزی آموزشی » است. استادی را می شناسم که همیشه با شروع درس ها تقویمی تهیه می کند و با توجه به روزهای تعطیل و تعداد جلسات، برای درس خود برنامه ریزی دارد.
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar
🔴شرایط مکانی تدریس🔴
6 - سعی کنید مکان تدریستان دارای دما، روشنایی، مساحت، بهداشت، آرامش، میز و صندلی مناسب باشد.
7 - شاگردانی را که گوش یا چشمشان ضعیف است در جلوی کلاس، و شاگردانی را که قدشان بلند است در انتهای کلاس بنشانید. نیز فاصله شما با شاگردان، فاصله ای مناسب باشد به طوری که صدایتان برای همه آنان به خوبی شنیده شود.
8 - در صورت امکان، محل کلاس را در جایی انتخاب کنید که مورد سوء استفاده کسانی قرار نگیرد، و از محل سکونت شاگردان بسیار دور نباشد.
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar
52006028556759.pdf
11.29M
محتوای فایل :
نهج القرآن
( راهنمـای تدریس قرآن پایه هـای اول تا ششم ابتدایی )
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar
52013036212626.pdf
1.38M
به استناد بند 17 بخشنامه 1402/14302/10 مورخ 1402/7/5 ، استفاده ، معرفی و فروش کتب کمک آموزشی در دوره ی ابتدایی ممنوع می باشد . خواهشمند است همکاران گرامی از الزام والدین به تهیه ی هر گونه کتاب کمک آموزشی خودداری نمایند.
✅جهت انجام آزمون ضمن خدمت ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@ltmsme
#معلم #ضمن_خدمت #آزمون
🔴چگونه بهترین روش تدریس داشته باشیم.
به یاد داشته باشید، هر چه شما طبق روشی غلطی پیش بروید، تغییر دادنش سخت تر خواهد بود. به همین منظور اگر تا به حال روش خودتان را پیدا نکرده اید به شما پیشنهاد می کنیم که در کنار روش فعلیتان، راهکار هایی که در ادامه به آنها می پردازیم را به روش تدریستان اضافه کنید .
خودتان را بشناسید:
شما در چه حالتی بهترین خودتان هستید یا خیر زیرا این موضوع یکی از نکات رشد فردی است. بسیاری از اساتید زمانی که با دانش آموزان شوخی می کنند، راحت تر می توانند مطالب درسی را ارائه دهند. برخی از اساتید نیز با سخت گیری می توانند مطالب را به دانش آموزان آموزش دهند.
برای مثال اگر حال خوب دانش آموزان، ارزش شما باشد تلاش می کنید که هر طور که شده، روش آموزش تدریس را طوری انتخاب کنید که حال درونی دانش آموزان خوب باشد. اگر شما در زندگی خودتان نیز فرد نتیجه گرایی هستید، تلاش می کنید که در این روش به خوبی سخت گیری کنید.(گروههای آموزشی آذربایجان غربی)
زمانی که بتوانید شخصیت خودتان را به خوبی بشناسید، می توانید به خوبی روش آموزش خودتان را بسازید.
گوش کنید:
همه اساتید فقط حرف می زنند. اگر شما به جای حرف زدن سعی کنید که به دانش آموزان خودتان گوش کنید، می توانید روش آموزش تدریس بهتری داشته باشید.
گوش دادن فقط به معنای شنیدن صحبت ها نیست. بلکه طرز نشستن، میزان یادگیری، نوع نگاه و صحبت های دانش آموزان، تمیزی یا کثیفی میزها و … همگی برای شما پیامی دارند که باید آنها را تشخیص دهید.
شما اگر بتوانید درست دانش آموزان خودتان را بشنوید، در واقع می توانید روش تدریسی مناسب با جو کلی کلاس طراحی کنید و طبق آن آموزش دهید و در نهایت نتایج خارق العاده را داشته باشید
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar
🔰 آشنایی با روش مفید و کاربردی بازخورد ساندویچی یا ساندویچ ستایش
🍃 یکی از سختترین بخشهای ارزیابی مدرس یا مربی، زمانی است که باید بازخورد سازندهای به فراگیران بدهد. اگرچه بازخورد به عنوان بخشی از فرآیند یادگیری در نظر گرفته میشود، اما دانستن اینکه چگونه انتقادهای خود را به شیوهی درستی بیان کنید، میتواند چالش برانگیز باشد.
🔥 اگر خیلی تند و شدید برخورد کنید، بازخوردهای سازندهی شما فوراً توسط یادگیرنده رد شده و مانع از پیشرفت او میشود.
🍀 از طرف دیگر اگر به شیوهای بیش از حد دلسوزانه بازخورد بدهید، ممکن است یادگیرنده تأثیر انتقاد شما را درک نکند.
🍔 بنابراین مؤثرترین راه برای انتقاد سازنده، استفاده از "ساندویچ ستایش" است که برای ارتقای عملکرد یادگیرنده و بهبود مهارتهای او طراحی شده است.
🥪 همانطور که ساندویچ از دو برش نان در بالا و پایین و محتویات در مرکز تشکیل شده است؛ در این روش نیز شما انتقاد سازنده را (در نقش محتویات ساندویچ) بین دو تمجید و ستایش (در نقش نان ساندویچ)، "ساندویچ" میکنید و به عنوان بازخورد به یادگیرنده ارائه میدهید تا او انتقاد را راحتتر بپذیرد.
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar
🔷 ۸ نکته ی طلایی درباره ی تاثیر بازی در یادگیری کودکان
۰۱بازی باعث ترشح فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز (BDNF) می شود که ماده ای اساسی برای رشد و نگهداری سلول های مغزی است.
۰۲ بازی باعث ایجاد تعادل در قشر پیش پیشانی مغز می شود. این قسمت از مغز در فرایندهایی مثل برنامهریزی رفتارهای شناختی پیچیده، بیان شخصیت، تصمیمگیری و تعدیل رفتار اجتماعی نقش دارد.
۳. بازی، کل بخش نئوکورتکس مغز را فعال می کند. این بخش در عملکرد حواس، تولید دستورهای حرکتی، تصمیمگیری مکانی، خودآگاهی و زبان نقش دارد.
۴. مطالعات انجام شده در زمینه ی تاثیر بازی در یادگیری نشان می دهد که بین بازی و رشد مهارت های زبانی کودکان ارتباط مثبتی وجود دارد.
۵. بازی منجر به شکل گیری حس اعتماد به نفس در کودکان می شود و به آن ها کمک می کند به توانمندی های خود باور پیدا کنند.
۶. بازی به کودکان کمک می کند تا برای حل مسائل پیچیده پاسخ هایی خلاقانه ارائه کنند.
۷. جمع کردن و جدا کردن لگوها و بلوک ها به کودکان نوپا اجازه می دهد تا مفاهیم ریاضی و اشکال مختلف هندسی را درک کرده و مهارت های اساسی مانند حل مسئله، مهارت های حرکتی، ارتباطات و موارد دیگر را کشف کنند.
۸. بازی ها می توانند به عنوان یک عامل مهم برای موفقیت تحصیلی دانش آموزان ایفای نقش کنند. زمانی که به کودکان فرصت هایی کوتاه داده می شود تا در آن زمان آزادانه به بازی کردن بپردازند، توجه آن ها به انجام وظایف تحصیلی افزایش پیدا می کند.
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar
خصوصیات یک معلم موفق
۱. اسامی شاگردانتان را به سرعت یاد بگیرید.
۲.مشکلات انضباطی کلاستان را در خود کلاس حل کنید.
۳.سعی کنید ویژگی های فردی شاگردانتان را بشناسید.
۴.از شغلتان بدگویی نکنید.
۵.به موقع و سر وقت در کلاس حضور یابید.
۶.دلیل فرمان هایتان را به دانش آموزان بگویید.
۷.نشان دهید از تدریس و کار با آنها لذت می برید.
۸.خوش برخورد و با حوصله و فروتن باشید و از مقررات خشک و خسته کننده دوری کنید.
۹.آنچه را که می خواهید شاگردانتان به آن عمل کنند واضح ،روشن و با قاطعیت بیان کنید .
۱۰.از شاگردانتان انتظارهای بیجا و توقع بیش از اندازه نداشته باشید.
۱۱.دانش آموزان را به سوال کردن تشویق کنید.
۱۲.در حضور دیگران دانش آموزان را سرزنش نکنید.
۱۳.به وعده هایتان دقیقا عمل کنید.
۱۴.با برنامه ریزی دقیق به کلاس وارد شوید.
۱۵.به سوالات خصوصی دانش آموزان شکل عمومی دهید و سپس پاسخ دهید.
۱۶.مشورت و دریافت کمک از افراد متخصص یا ماهر یک مهارت است نه نشانه ضعف شخصی شما.
۱۷.دانش آموز را به عنوان یک شخص مورد حمله قرار ندهید فقط به رفتارهای بد اعتراض کنید.
۱۸.بر برنامه ریزی درستان مسلط باشید و از شیوه های نو برای تدریس استفاده کنید.
۱۹.هر روز بر معلومات خود اضافه کنید و هیچ سوالی را بی پاسخ نگذارید.
۲۰.بیشتر به ریشه های بد رفتاری توجه کنید نه خود بد رفتاری.
۲۱.صمیمی باشید ولی جریان تربیتی را واژگون نکنید.
۲۲.نبض کلاس را در دست داشته باشید.
۲۳.نصیحت بار آموزشی ندارد .
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar
🌸 پوشه کار📂
🔹پوشه کار چیست؟
🔹چه مواردی باید در پوشه کار قرار بگیرد؟
🔸پوشه کار: مهمترین ابزار ارزش یابی
کیفی_توصیفی است که هویت دانش آموزان را در همه ی ابعاد شخصیتی با هدف و سازمان منظمی در خود نگه داری می نماید.
🔸مجموعه ای از نمونه کارهای دانش آموزان که در جریان یاددهی – یادگیری هدفمند جمع آوری گشته ، آگاهانه انتخاب گردیده و منظم، سازماندهی شده و بیانگر میزان تلاش، پیشرفت و موفقیت دانش آموزان است و به عبارتی همچون آلبومی، تصاویر گوناگون و در مسیر رشد دانستن، توانستن و بکاربستن دانش آموزان را در مراحل مختلف فرآیند یاددهی - یادگیری، به نمایش و قضاوت می گذارد.📄📎
پوشه می تواند به صورت کلاسور، پروندان (زونکن)، پوشه دکمه دار ، کیسه پلاستیکی و ... باشد. مشروط بر اینکه سه اصل:
🟢حفظ و نگه داری موثر
🟢دسترسی آسان
🟢 زیبایی ظاهری رعایت گردد.
🍃روی جلد: 📁
✔️روی جلد هر پوشه مشخصات، نام استان ، منطقه ، مدرسه ، پایه تحصیلی و نام آموزگار نوشته شود.
✔️در شیرازه پوشه نام و نام خانوادگی دانش آموز نوشته شود.
✔️عکس دانش آموزان پایه اول روی شیرازه چسبانده شود، به دلیل اینکه نمی توانند نام و فامیل خود را بخوانند.
🍃محتوای پوشه:🗂️🔖
محتوای پوشه باید مجموعه ای از نمونه کارهای مرتبط، به هم پیوسته و فرایندی دانش آموز را شامل گردد که علاوه بر بازده عملکرد یادگیری و ... نارسایی های یادگیری دانش آموز و نحوه رفع مشکلات و اصلاحات آن ها را نیز نشان دهد.
محتواى پوشه👇🏻
🔸اول باید به تفکیک دروس باشد
🔸 ثانيا همراه با بازخورد مناسب و تاریخ باشد، تا آموزگار را در قضاوت یاری کند.
🔴محتوای پوشه به سه بخش:👇🏻
۱. آزمون ها
۲. تکالیف
۳. تولیدات
طبقه بندی می شود.
🌷آزمون: 📝
▪️آزمون مداد کاغذی
▪️آزمون های عملکردی
▪️هر نوع آزمونی که مراحل فرایند یادگیری را شامل شود و بیانگر میزان تلاش و موفقیت دانش آموز در جهت تحقق هدف های آموزشی و پرورشی باشد.
(آزمون ها دارای جدول انتظارات آموزشی باشد.)
🌷تکالیف: ✍️
▪️تکالیف درسی خارج از کلاس
▪️تکالیف درسی کلاسی انفرادی شامل: آثار و تکالیف نوشتنی، تمرینات، املاء و جمله نویسی، خودآزمایی ها و مسائل و ...
▪️تکالیف درسی کلاسی گروهی چرکنویس و کارهای ابتدایی در طراحی تحقیق تا مواد نشان دهنده ی حاصل کار تحقیقی هر نوع تکلیفی که مراحل فرایند یادگیری را شامل شود و بیانگر میزان تلاش و موفقیت دانش آموز در جهت تحقق هدف های آموزشی و پرورشی باشد.
🌷 تولیدات:
▪️آثار هنری دانش آموز.🎨
▪️ خلاصه داستان، فیلم و بازدیدها.🎬
▪️کارهای عملی دانش آموز.
▪️ گزارش مصاحبه دانش آموز با افراد متفاوت.🎤
▪️گزارش هایی علمی مثل: گزارشهای گردشهای علمی.🔬
▪️هر تولیداتی که مراحل فرایند یادگیری را شامل شود و بیانگر میزان تلاش و موفقیت دانش آموز در جهت تحقق هدف های آموزشی و پرورشی باشد.
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar
🔍راههاي درگير كردن دانش آموزان در فرآيند تدريس
1⃣پرسش از دانش آموزان
2⃣ارائه بازخورد
3⃣كار كردن گروهی
4⃣فعال بودن دانش آموزان
5⃣نشان دادن راه و فرآيند(مسير فعاليت)
6⃣ايجاد رقابت جمعی
7⃣ارتباط عاطفی با دانش آموزان
8⃣ارتباط منطقی بين مطالب يادگيری
9⃣ارتباط مطالب با زندگی و دنيای واقعی
🔟دادن فرصت و زمان كافي به دانش آموزان برای ارائه مطالب و اظهار نظر
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar
📝 یک طرح درس خوب باید بتواند به هفت " چه" جواب دهد:
معلم
🔵 چه چیزی را( محتوا ی آموزشی)
🔷 با چه وسایلی( رسانه آموزشی)
🔵در چه مدتی( زمان آموزش)
🔷برای چه کسانی( مخاطبین)
🔵 در چه جایی( محل آموزش)
🔷به چه منظوری( اهداف آموزشی)
🔵با چه روشی( روش و الگوهای تدریس)تدریس می کند
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar
🔹 روشهای کمکی برای تقویت همکاری کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی و عدم توجه تمرکز در انجام تکالیف مدرسه
🔹 افزایش توجه :
❄️ انتخاب زمان مناسب: زمانیکه کودک خسته، گرسنه و خواب آلود نباشد، وقت انجام تکالیف است.
اگر در حال تماشای تلویزیون است یا اجازه دهید که کامل تماشا کند و بعد سر تکالیف بنشیند، یا دیدن تلوزیون به بعد انجام تکالیف موکول شود.
❄️مکان مناسب :جلوی تلوزیون، در اتاقی که بقیه خانواده مشغول صحبت و... هستند، جای مناسبی برای انجام کارهای مدرسه نیست، حواس این کودکان به راحتی پرت میشود و تمرکز مجدد برایشان سخت است. پس جایی را براي انجام تکالیف در نظر بگیرید که محرکهای محیطی کمتر باشد.
❄️تکالیف جالب : هر چه ما با کمک به کودکمان سعی کنیم روشهای خلاقانه و جالبی را برای انجام تکالیف پیدا کنیم، توجه او بیشتر میشود.
❄️تقسیم تکالیف به اجزاء کوچکتر و اختصاص زمان های کوتاه برای هر تکلیف : بر اساس میزان توانایی کودک و میزان تکالیف، آنها را به قسمتهای کوچک تقسیم کنید، میتوانید با ساعت و آلارم کودک را متوجه زمان شروع و پایان کنید. بهتر است برای استراحت بین دو قسمت کودک از جایش بلند نشود و همانجا استراحت کوتاه چند دقیقه ای داشته باشد، یا خوراکي مختصری بخورد.
❄️چک تکالیف انجام شده مرحله به مرحله، مثلا هر چند خط کیفیت کار را چک کنید.
❄️تحسین و توجه والدین:تشویق کلامی و غیر کلامی موقع انجام تکالیف باعث افزایش توجه کودک میشود.
❄️انجام تکالیف به صورت عینی: در ریاضی با کمک وسایل کمک آموزشی، مثلا با استفاده از چند تا مداد یا میوه و.... مفهوم جمع و تفریق را آموزش دهید.
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar
🌸🍃تعقیب #چشمی(pursuit eye)
کاهش #حواس_پرتی
👌#توانایی کودک در تعقیب چشمی هدف متحرک نظیر گرفتن توپ و یا مشاهده پرواز یک پرنده مستقیما با #تکالیف او در #ارتباط است.
🎈برای اینکه کودک بتواند درموقع #نوشتن و #خواندن از دید #نزدیک و سپس #بلافاصله برای دیدن معلم و تخته سیاه از دید #دور استفاده کند، باید تمرکز چشمی در او #تقویت شود.
🎈کودکی که تمرکز چشمی مناسبی ندارد، مرتب #خط خود را #گم کرده دچار #سردرگمی ، #حواس پرتی، از بین رفتن توجه #بینایی و #خستگی چشم می شود.
🎈این کودکان اغلب در #کپی کردن و #نوشتن از روی #کتاب و #تخته مشکل دارند.
💥تمرینات تقویت تعقیب چشمی👇👇
#ردیابی توپی که در حال قل خوردن است با انگشت و باچشم
#ردیابی تیله ای که در حال قل خوردن است با انگشت و باچشم
#دنبال کردن نور چراغ قوه ای که در حال حرکت است.
#ردیابی وسیله ای که در دست ما هست
#ردیابی حرکت هواپیما و پرنده ها.
و...
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فارسی خوانداری پایه سوم
درس ۲ قسمت ۱
آموزگار : یوسف خواه
آموزش مجازی
✅جهت سفارش تبلیغات در مجموعه کانالهای پانزده گانه تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar3
#پایه_سوم #آموزش #ابتدایی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فارسی خوانداری پایه سوم
درس ۲ قسمت ۲
آموزگار : یوسف خواه
آموزش
✅جهت سفارش تبلیغات در مجموعه کانالهای پانزده گانه تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar3
#پایه_سوم #آموزش #ابتدایی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فارسی خوانداری پایه سوم
درس ۲ قسمت ۳
آموزگار : یوسف خواه
آموزش مجازی
✅جهت سفارش تبلیغات در مجموعه کانالهای پانزده گانه تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar3
#پایه_سوم #آموزش #ابتدایی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فارسی خوانداری پایه سوم
درس ۲ قسمت ۴
آموزگار : یوسف خواه
آموزش مجازی
✅جهت سفارش تبلیغات در مجموعه کانالهای پانزده گانه تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar3
#پایه_سوم #آموزش #ابتدایی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
املای خلاق۱ درس ۲
آموزگار : یوسف خواه
آموزش مجازی
✅جهت سفارش تبلیغات در مجموعه کانالهای پانزده گانه تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar3
#پایه_سوم #آموزش #ابتدایی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
املای خلاق ۲ درس دوم
آموزگار : یوسف خواه
آموزش مجازی
✅جهت سفارش تبلیغات در مجموعه کانالهای پانزده گانه تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar3
#پایه_سوم #آموزش #ابتدایی
درسنامه فصل 1.pdf
1.09M
درسنامه ریاضی
فصل اول
✅جهت سفارش تبلیغات در مجموعه کانالهای پانزده گانه تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar3
#پایه_سوم #آموزش #ابتدایی
سوالات فصل اول ریاضی.pdf
243.6K
تمرین ریاضی
فصل اول
سوم ابتدایی
✅جهت سفارش تبلیغات در مجموعه کانالهای پانزده گانه تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar3
#پایه_سوم
8039379343.pdf
559.9K
#آزمون_مدادکاغذی_ریاضی
#فصل_اول
✅جهت سفارش تبلیغات در مجموعه کانالهای پانزده گانه تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar3
#پایه_سوم