درسنامه فارسی بهمن پایه ششم 1400 .pdf
1.26M
درسنامه فارسی ششم بهمن ماه
44819834252143.pdf
1.43M
نمونه درس آزاد
باموضوع:روزی حلال
کلاس ششم ابتدایی
سال تحصیلی۱۴۰۱-۱۴۰۲
✅تناسب مرکب
اگر ۱۵ گاو در ۱۰روز ۳۰۰۰ لیتر شیر بدهند .۲۰ گاو در چند روز ۲۰۰۰ لیتر شیر میدهند؟
🚱نکته :
در این گونه مسایل ریاضی که تناسب مرکب است .دنبال مفعول جمله هستیم .
مثلا در این مسیله مقدار شیر مفعول است .چه چیز را بدهند؟؟شیر را
حالا عدد شیر را در طرفین تناسب مخرج است
🔞زمان اولیه ❌فاعل اولیه ↑ زمان جدید ❌فاعل جدید
حجم اولیه ↑ حجم جدید
15❌10. 20❌⭕️
----------------=------------→→→⭕️=5
3000 2000
ناجی
#کار_در_کلاس
#صفحه۱۱۷
#سوال۲
الف)گفته چند درصد از هر سم مخلوطی داریم
مقدار کل سم شده ۸ سم نوع اول ۳ خب تناسب ببندیم با استفاده از جدولی که رسم شده قسمت الف و ب در یک جدول قرار داده
قسمت وسطی مقدار درصد حساب کرده و قسمت آخر مقدار گرم از هر نوع سم
۳
......=......
۸. ۱۰۰
میدونید چون ۸ نمیشه تبدیل کرد به ۱۰۰پس ۳ضرب در ۱۰۰تقسیم بر ۸ میکنیم تا مقدار درصد بدست بیاد
۳×۱۰۰÷۸=۳۷٫۵
سم نوع ۲ داریم ۴ پس
۴
.......=......
۸. ۱۰۰
۴×۱۰۰÷۸=۵۰
البته میشه ۴و ۸ اول ساده کرد چون مخرج میشه ۴ و بر ۱۰۰بخش پذیر است
سم نوع ۳ داریم ۱
۱
.....=.......
۸. ۱۰۰
۱×۱۰۰÷۸=۱۲٫۵
ب)برای سم پاشی مقدار ۹۶۰گرم از این سه نوع سم نیاز است از هر نوع سم چند گرم مورد نیاز است؟
کل سم اول ۸ گرم بوده حالا کل سم ۹۶۰ میشه یعنی مقدار کل که ۸ بوده الان ۱۲۰ برابر میشه پس مقدار هر مقدار از سم نوع ۱،۲و۳ هر کدام ۱۲۰ برابر میشه
#فعالیت
#صفحه۱۱۷
قسمت پ)
بچه ها مقدار فرفره ها زیاد کردن آبی شده ۲۴ و صورتی ۳۶
مقدار درصد هر کدام باید حساب کنیم
بهترین روش حل از طریق تناسب یا نوشتن کسر مساوی برابر مخرج ۱۰۰
اول دو نوع فرفره باید ببینیم روی هم چندتا داریم یا کل فرفره ها چندتاست؟۳۶+۲۴=۶۰
۲۴
.....=......
۶۰. ۱۰۰
در اینجا وقتی نمیشه تبدیل کرد ۶۰ به ۱۰۰ یادگیری صفحات قبل استفاده میکنیم یعنی
۲۴×۱۰۰
........=۴۰%
۶۰
۱۰۰-۴۰=۶۰%
پس ابی ۴۰درصد و صورتی ۶۰ درصد
#فعالیت
#صفحه۱۱۶
در اینجا دانش آموز با مسئله درصد و گفتن درصد در موقعیت مختلف آشنا می شود
در اینجا ۱۶ فرفره آبی و ۳۴ فرفره صورتی درست شده که جمعا ۵۰ فرفره درست شده
یکی گفت ۱۶ درصد فرفره ها آبی و ۳۴ درصد فرفره ها صورتی است ولی فهمید که اشتباه کرده چگونه؟ چون این ۱۶ و ۳۴ از مقدار ۵۰ عدد گفته زمانی ما به درصد حساب میکنیم که از مقدار ۱۰۰ حساب کرده باشیم
#ادامه_فعالیت
#صفحه۱۱۷
قسمت ب) راه حل سه تا از دانش آموزان داده
زهرا گفته ۱۶ فرفره از ۵۰ فرفره آبی پس ۱۶/۵۰فرفره ها آبی است
حالا این مقدار برای بیان به صورت درصد باید مقدار کل برابر ۱۰۰ قرار دهیم پس گفته
۱۶. ۳۲
......=.......
۵۰. ۱۰۰
یعنی ۳۲درصد فرفره ها آبی است
حالا وقتی ۳۴ فرفره از ۵۰ فرفره صورتی پس ۳۴/۵۰ فرفره ها صورتی
باید برابر مقدار ۱۰۰قرار دهیم تا مقدار درصد بدست بیار
۳۴. ۶۸
......=......
۵۰. ۱۰۰
پس ۶۸درصد فرفره ها صورتی است
مهتاب فقط درصد یکی حساب کرده از ۱۰۰ کم کرده درصد دومی بدست میاد
فرفره آبی شده ۳۲ درصد
۱۰۰-۳۲=۶۸
پس ۶۸درصد صورتی
شادی از جدول تناسب استفاده کرده جمع دو تا رنگ فرفره ها شده ۵۰ حالا ۵۰ اگر دوبرابر کنیم به مقدار ۱۰۰ میرسیم پس مقدار فرفره آبی و صورتی هم دو برابر میکنیم
#کار_در_کلاس
#صفحه۱۱۷
#سوال۱
الف)۲۰درصد شکل رنگی کنید
خب کل شکل ما ۲۵ تا خونه حالا باید ببینیم از این ۲۵تا چندتا باید رنگی کنیم
۲۰
.......=......
۲۵. ۱۰۰
خب ۱۰۰تقسیم بر ۴کنیم میشه ۲۵ پس ۲۰ هم تقسیم بر ۴ میکنیم جواب میشه ۵
پس از ۲۵خانه فقط ۵تا رنگی میکنیم یعنی هر ۵تا خونه میشه ۲۰درصد
ب)چند درصد سفید؟وقتی ۲۰ درصد رنگی پس ۸۰ درصد سفید
۱۰۰-۲۰=۸۰%
پ)اگر ۷خانه دیگه رنگ کنیم چندتا خونه رنگی خواهیم داشت؟از قبل ۵ با ۷تا میشه ۱۲ تا رنگی
حالا این ۱۲تا خونه رنگی میشه چند درصد؟
از طریق تناسب حل میکنیم
۱۲
.....=......
۲۵. ۱۰۰
۱۲×۱۰۰
.........=۴۸%
۲۵
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌳درخت نماد زندگی
🍀و باروری و سربلندی
🌸در نزد ما ایرانیان است.
🌳با کاشت هر درخت
🍀روحی تازه به
🌸کالبد زمین دمیده میشود.
روز درختکاری گرامی باد 🌳☘🌸
CamScanner 03-06-2023 12.02.pdf
1.07M
آزمون دوره ای علوم اسفند ماه
با پاسخ
فعالیت_های_نوروزی_سال_1399.pdf
1.34M
فعالیت های داستان محور عید
تکلیف و پیک نوروزی ممنوع هست