👨🏫اقدام پژوهي چيست؟
اقدام پژوهي و كنش پژوهي با هم مترادف هستند كه در ادامه چند نمونه تعريف متداول از آن را مي خوانيد.
شيوه اي از پژوهش است كه در آن معلم ميكوشد وضعيت نامطلوب موجود را به وضعيت نسبتاً مطلوب تغيير دهند.
راسل اقدام پژوهي را فرآيندي مي داند كه در آن وضعيت آموزشي دانش آموزان به منظور بهبود يادگيري آنها مورد بررسي قرار مي گيرد.
اقدام پژوهي در آموزش و پرورش، روش علمي حل مسائل و مشكلاتي است كه كاركنان با آن در ارتباطند. و هدف آن بهبود، رفع يا كاهش مشكلات است.
📚مراحل اقدام پژوهي يا كنش پژوهي:
– تشخيص مسئله
– توصيف وضع موجود و بيان مسئله
– گردآوري و شواهد اطلاعات ۱
– تجزيه و تحليل داده ها
– ارائه يا انتخاب راه حل جديد
– اجراي راه حل ها و كنترل و نظارت بر آن ها
– گردآوري شواهد و اطلاعات ۲
– ارزشيابي تاثير اقدام جديد و تعيين اعتبار آن
– نتيجه گيري و ارائه پيشنهادات
👨🏫👩🏫 توضيحات مراحل اقدام پژوهي(قسمت دوم)
1– تشخيص مسئله
2– توصيف وضع موجود و بيان مسئله
3– گردآوري و شواهد اطلاعات ۱
4– تجزيه و تحليل داده ها
5– ارائه يا انتخاب راه حل جديد
6– اجراي راه حل ها و كنترل و نظارت بر آن ها
7– گردآوري شواهد و اطلاعات ۲
8– ارزشيابي تاثير اقدام جديد و تعيين اعتبار آن
9– نتيجه گيري و ارائه پيشنهادات
✅۱.تشخيص مسئله
تا زماني كه به مسئله يا مشكل برنخوريد، مراحل اقدام پژوهي يا كنش پژوهي آغاز نميشود. معلم پژوهنده همواره تك تك مسائل كلاس را با دقت مشاهده مي كند. و به محض اينكه به مسئلهاي برخورد كرد، به طور ناخودآگاه وارد مرحله اول اقدام پژوهي يعني تشخيص مسئله ميشود.
✅۲.توصيف وضع موجود و بيان مسئله
پس از تشخيص مسئله بايد در مرحله دوم، مسئله ي تشخيص داده شده را توصيف و تشريح كنيد.
✅۳.گردآوري شواهد و اطلاعات ۱
در اين بخش شما بايد ادعاي خود را مبني بر وجود مشكل، ثابت كنيد. لذا براي اثبات ادعاي خود و اطمينان از وجود مشكل، مي توانيد از روش ها و ابزارهاي مختلف استفاده كنيد. در اين مرحله سعي مي كنيم با استفاده از جدول و نمودار به كارهاي خود عينيت بيشتري ببخشيم. معروفترين اين ابزارها عبارتند از: مصاحبه، مشاهده، پرسشنامه، آزمون، نمرات كلاسي، نظرخواهي از همكاران، مشورت با والدين، مراجعه به پژوهش هاي ديگران يا پيشينه پژوهش و…
✅۴.تجزيه و تحليل داده ها
پس از اين كه به كمك داده ها تصوير روشن و گويايي از وضعيت موجود داديد، لازم است اين دادهها را تجزيه و تفسير كنيد تا زمينه ها و امكان راه حلها و اقدام هاي مناسب فراهم شود. به عبارتي شما در مرحله قبل فقط داده ها را جمع آوري كرديد؛ حال لازم است آن ها را با استدلال و منطق به اطلاعات تبديل كنيد و در مورد آن ها با رعايت اصل صداقت و امانت، قضاوت كنيد. در اين قسمت بهتر است از مشاركت همكاران و تجربه هاي خود استفاده نماييد. براي انتقال بيشتر مفهوم، از نمودارها و اشكال مختلف استفاده كنيد كه اين نيز ابتكار جالبي به شمار مي رود.
✅۵.ارائه يا انتخاب راه حل جديد
پژوهشگر با استفاده از اطلاعات به دست آمده و تجزيه و تحليل آنها ابعاد و جوانب مشكل را به طور دقيق و شفاف شناسايي مي كند. البته تشخيص مشكل و به دست آوردن آگاهي بيشتر در مورد علل و عوامل آن، حاصل مطالعه وضعيت موجود، از طريق تكيه بر اطلاعات جمع آوري شده و بررسي پيشينه مطالعاتي ميباشد. هدف پژوهشگر نيز در اين مرحله پيدا كردن راه حلهاي تغيير وضعيت موجود است. در ضمن تشخيص راه حل مناسب، بهتر است به روش تصميم مشاركتي صورت بگيرد.
حال بايد از بين اين راه حلها به انتخاب راه حل دست بزنيد. مرحله انتخاب راه حل به تفكر بيشتري نياز دارد. در اين مرحله بايد معايب، محاسن و اثربخشي اين راه حلها را به استناد شاخصها و معيارهايي كه در اختيار داريد با هم مقايسه كنيد و اگر تشخيص داديد يكي از آن راه ها براي بهبود بخشي وضع موجود از همه كارسازتر است، بايد آن را به طور مستند دقيق و مستدل تشريح كنيد و علت حذف راه حل هاي ديگر را نيز بايد بيان كنيد.
✅۶.اجراي راه حل ها و كنترل و نظارت بر آن ها
در اين مرحله بايد، راه حل به دست آمده از مرحلهي قبل را با نظارت كامل و دقيق اجرا كنيد.
✅۷.گردآوري شواهد و اطلاعات ۲
پژوهشگر براي اين كه ثابت كند نتيجه تحقيق، تغييرات مثبتي را درپي داشته، و در رفع مشكل موثر واقع شده، نياز به ارائه شواهد و توضيحات دقيق دارد. اين شواهد بايد مبتني بر اعداد و ارقام و مدارك قابل سنجش باشد.
نكته: شواهد ۲ بايد مورد تاييد افراد نخبه و يا متخصص قرار بگيرد و با دليل و مدرك همراه باشد.
✅۸.ارزشيابي تاثير اقدام جديد و تعيين اعتبار آن
اين مرحله مانند مرحله ۴ است. به عبارتي در اين قسمت ما شواهدي كه به دست آوردهايم را تعبير و تفسير مي كنيم. لازم به ذكر است يكي از مهم ترين اصول در اين بخش اشاره به وضعيت اوليه و وضعيت
ه از مقايسه و تفسير شواهد ۱ و ۲ به دست مي آيد. در بحث اعتبار يابي، نظر خواهي از همكاران، دانش آموزان و والدين و كساني كه به نحوي در جريان پژوهش شما بوده و اطلاع داشته اند بسيار مهم است. نظرات آنها ممكن است مؤيد كار شما يا بالعكس باشد. شما به عنوان معلم پژوهنده امين بايد خلاصهي نظرات آن ها را ذكر كنيد.
✅۹.نتيجه گيري و ارائه پيشنهادات
در اين بخش محدوديتها و نقاط ضعف و قوت را بيان كنيد و پيشنهادات پژوهشي خود را ارائه نماييد.
پيشنهادات شما مي تواند به بهبود روند اجرايي، مسائل آموزشي و پرورشي، اصلاح جو همكاري و … بينجامد.
نكته: بدون انجام مراحل اقدام پژوهي نميتوانيد آن را به درستي اجرا كنيد.
امـروز نـاب تـريـن
" دعـاهـايـم "
را بـر تـارِ خـورشيد
و عرش كـبريايـى
بـه وديعـه ميـگذارم
تا هُمـاىِ سـعادت بر
زنـدگیتـان لانـه كنـد
امـروزتـون عـالـى ☃️
ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﺩﺭﺳﻬﺎ ﺭﺍ
ﺯﻣﺎﻥ ﺳﺨﺘﯽ ﺁﻣﻮﺧﺘﻢ
ﺩﺍﻧﺴﺘﻢ ﺻﺒﻮﺭ ﺑﻮﺩﻥ
ﯾﮏ نوع ﺍﯾﻤﺎﻥ ﺍﺳﺖ
ﻭ ﺧﻮﯾﺸﺘﻦ ﺩاری ﻧﻮعی ﻋﺒﺎﺩﺕ
ﻓﻬﻤﯿﺪﻡ ﻧﺎﮐﺎﻣﯽ
به معنیﺗﺎﺧﯿﺮ ﺍﺳﺖ ﻧﻪ ﺷﮑﺴﺖ
ﻭ ﺧﻨﺪﯾﺪﻥ ﯾﮏ نوع ﻧﯿﺎﯾﺶ ﺍﺳﺖ😊
نمونه-توصیف-عملکرد-کارنامه-پایه-ششم-ابتدایی.docx
22.5K
همکاران گرامی
اینم نونه توصیف عملکرد لطفا ذخیره کنید
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
https://eitaa.com/teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar6
نمونه-توصیف-عملکرد-کارنامه-پایه-ششم-ابتدایی.pdf
180.4K
نمونه توصیف عملکرد، pdf
....
..
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
https://eitaa.com/teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar6
1_2807974672.pdf
2.69M
💥جزوه ی مطالعات ششم
💥خانم مریم عزیزی
سوالات مطالعات همراه با پاسخ
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
https://eitaa.com/teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📘📕📙📗📙📙📕📗📘📗
📗📙📘📗📕📙📘📗📕📙
توضیح درس 1 تا 7
#فارسی
پایه #ششم
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
https://eitaa.com/teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar6
42471483862637.pdf
506.3K
کاربرگ محور مختصات
فصل چهارم
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
https://eitaa.com/teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar6
🔺اگر از غلط های املایی فرزندت خسته شدی
🔺اگر فرزندت هنوز ترکیب و صداکشی بلد نیست
🔺اگر فرزند روانخوانی خوبی نداره
🔺اگر فرزند کند نویس و در املا عقب میمونه
✌🏻دیگه نگران نباش😍 من مشکل فرزندت رو حل می کنم به کانال من خوش اومدین
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
https://eitaa.com/teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar6
❌کاربرگ
❤️ تمرینی
🖤 مرور و تمرین
مخصوص آموزش #آنلاین
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
https://eitaa.com/teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar6
کاربرگ درس 12.pdf
374.1K
💥آزمون وکاربرگ مطالعات درس ۱۲
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
https://eitaa.com/teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar6
❌کاربرگ
❤️ تمرینی
🖤 مرور و تمرین
مخصوص آموزش #آنلاین
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
https://eitaa.com/teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🦋💥🌹💥🌼💥🌼💥🌹💥🦋
#کاردستی
#علوم
#درسهشتم
#میخواهمبسازم
#ماشین_کش
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
https://eitaa.com/teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar6
تشبیه.رستمی.pdf
166.6K
#مبحث.تشبیه_
تدریس آقای رستمی
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
https://eitaa.com/teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar6
سوال کار وفناوری شماره3.pdf
475.2K
سوال کاروفن آوری ششم
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
https://eitaa.com/teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar6
4_668490030167098839.pdf
340.7K
📚 آزمون ریاضی پایه ششم
🔴 نوبت اول
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
https://eitaa.com/teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar6.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم آموزشی درس 8 علوم ششم
( فندق )
فصل هشتم
✔ طراحی کنیم و بسازیم
📚پایه ششم
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
https://eitaa.com/teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قایق پارویی موتوری
مربوط به درس هشتم علوم
پایه ششم
📚
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
https://eitaa.com/teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar6