🔻🔻🔻🔻🔻🔻
⁉️ تکالیف امتدادی یا بسطی چیست؟
✅ گاهی لازم است دانشآموزان در امتداد موضوعی که یاد گرفتند تجاربی اضافه کسب کنند و دانش فهم و مهارت خود را توسعه دهند یا لازم است دانش خود را در موقعیت های غیر کلاسی و جدید به کار گیرند. فعالیت هایی که با این منظور طراحی می شوند به بسط و توسعه تجارب دانش آموزان منجر میشوند و به لحاظ تربیتی ارزش فراوانی دارند زیرا هدف اساسی تربیت بر این بست و استعلای تجارب استوار است؛ یعنی دانش آموزان باید بتوانند فهم و دانش و توانمندی های خود را توسعه دهند.
تکالیف بسطی امتدادی زمانی ارائه میشوند که دانش آموزان به اهداف یادگیری رسیده اند و شما قصد دارید و یادگیری آن ها را عمق ببخشید. این تکالیف جهت توسعه دانش و ماندگاری یادگیری و آمادگی لازم برای آزمون های عملکردی استفاده می شود.
🔶 مثال ۱:
فرزندم وقتی به خانه رفتی با استفاده از ساعت و به کمک مادرت زمان انجام این کارها را مشخص کن و آنها را بنویس.
نوشتن اعداد یک تا بیست
مسواک زدن
ذوب شدن یک قطعه یخ در لیوان
🔷 مثال ۲:
خفاش و جغد را از این نظر ها مقایسه کن:
نوع رشد کردن/ شکل دهان
📚منبع:
کتاب ارزشیابی کیفی توصیفی(گامی در راستای عدالت آموزشی) _ صفحه ۴۶
__________
#معاونت_آموزش_ابتدایی_استان_اصفهان
📱شبکه شاد:
🔺🔺🔺🔺🔺🔺
خــدای مـن ♡
نه دور کعبه است
نه در کلیسا
نه در معبد
خدای من همین جاست…
کنار تمام دلواپسی هایم
بغض هایم ؛ خنده هایم
خـدای مـن
نمی ترساند مرا از آتـش
امــا می ترساند مرا
از شکستن دلـــی…♡
اشک آوردن به چشمی …
نــا حـق کردن حقی …
خـدای من می بیند مرا
هر جا که باشم می فهمد مرا
با هر زبانی که سخن می گویم
خــدای مـن حواسش
در همه احوال به من هست
خــدای من
مـرا از هیچ نمی ترساند
جز بی فـکر سخن گفتن
و رنجاندن دلــی ♡
خـــدای مـن
خدای تمــام مهربــانی هاست♡🦋
تحول یعنی
۱-تغییر نگرش معلم :
✅ داشتن نگاه متفاوت به تعلیم و تربیت بر اساس نقشه راه .
✅با سند تحول نگاهتون به تعلیم و تربیت عوض می شود .
✅معلم اول باید از تعلیم و تربیت برداشت صحیح داشته باشد .
✅موضوع تربیت دانش آموز است .
✅انسان فطرتا زمینه ی تربیت پذیری دارد .مانند درخت خرما که بالقوه نخل است و می تواند با آب و آفتاب و..تبدیل به نخل شود .
✅ برای تربیت دانش آموز نیاز نیست شما کاری کنید.
✅اولین کار این است که اورا خاموش نکنید.
✅نقش معلم در مدرسه ایجاد کردن پرسش است .آنجا که دانش آموز سوالی ندارد ، یعنی شما خاموشش کردید .
۲-معلم مربی است :
✅مربی فرد رشد یافته ای است که قرار است متربی را کمک کند تا رشد پیدا کند.
✅مربی یعنی کسی که نقش تربیتی دارد
✅تربیت کار معلم خاصی نیست، کار همه ی افراد داخل مدرسه است .
✅انتقال دانش بخشی از تربیت است و تمام آن نیست
✅بخشی از تربیت تحت تآثیر فضای مدرسه است .
۳-«انسان در حال شدن است »:
✅مراقب جملاتی که به کار میبرید باشید
«تو هیچی نمیشی»❌
✅کاهش اعتماد به نفس فردی ، کاهش اعتماد به نفس ملی را در پی دارد .
✅اگر عرق ملی تضعیف شد ، خاک ریز فرو می ریزد .
✅شهید جهان آرا «شهر سقوط کرد عیب ندارد ، دوباره آن را پس می گیریم .مراقب باشیم خودمان سقوط نکنیم »
✅مهمترین پایگاه جمهوری اسلامی ، مدرسه است .
✅مدرسه کانون اصلی پیشرفت کشور است .
✅آینده کشور را مدرسه می سازد .
✅ایرانی بودن را در مقابل اسلامی بودن قرار ندهید.
۴- در مدرسه چهار گروه ذینفع وجود دارد :
⭐دانش آموز
⭐معلم
⭐مدیر
⭐اولیا
✅ذهنیت این ذی نفع ها را باهم هماهنگ کنید
✅درک مشترک ایجاد کنید
✅خانواده ها را به نقش مدرسه درتربیت بیشترتوجه دهند
✅ازحمایت های فکری ومعنوی خانواده ها ازسیاست های مدرسه برخوردارباشید
✅اعتماد به مدرسه را درمیان خانواده هاروز افزون نمایید
✅انتظارات والدین دانش اموزان ازمدرسه را شناسایی وآن را دربرنامه ریزی مدرسه مورد توجه وعمل قراردهید.
✅جلب اعتماد به صلاحیت مدرسه درتربیت فرزندان انها بسیارضروری وتعیین کننده است.
چهار نکته طلایی تدریس شما برای بنده :
۱)سخن شهید آرا 💯
۲)ارزشیابی را وسیله ی اعمال قدرت نکنید ، ارزشیابی در خدمت یادگیری است.💯
۳)لیس الانسان الا ما سعی
«سعی » کسب کردن توسط انسان است .
در نتیجه انتقال نداریم ، کسب کردن داریم .دانش آموز منفعل و گیرنده اطلاعات نیست ، بلکه در یادگیری دانش فعال است .💯
۴)کلاس درس معلم خوبی است برای شما .💯
بچه ها با لج بازی ، مشق نوشتن و ..شما را رشد خواهند داد.
معلم هم به موازات دانش آموز رشد خواهد کرد.
(افسانه یاوری وفا .مهارت آموز .آموزگاری ابتدایی)
#سند_تحول_بنیادین_آموزش_و_پرورش
📣📣اطلاعیهی مهم و فوری📣📣
✅ قابل توجه همکاران و مدیران محترم؛
با سلام و احترام، ضروری است مدیران محترم مدارس به تمامی معلمان جدیدالاستخدام سال ۱۴۰۱ (نومعلمان ورودی مهر ماه ۱۴۰۱) اطلاع رسانی نمایند تا در اسرع وقت به سامانه رتبه بندی معلمان مراجعه و نسبت به بارگذاری مدارک و مستندات و تأیید نهایی آن در سامانه رتبه بندی معلمان اقدام نمایند.
🔴 پس از انجام این مرحله توسط همکاران محترم ذینفع، ضروری است مدیران محترم مدارس، همانند مرحله قبل، مدارک و مستندات همکاران مشمول را در سامانه جامع منابع انسانی وزارت متبوع به آدرس: hrm.medu.ir بررسی و تایید نمایند.
💢 نکتهی مهم: معلمان جدیدالاستخدام سال ۱۴۰۱ شامل پنج گروه نیروی زیر می باشند:
1⃣ دانشجومعلمان ورودی سال۱۳۹۷دانشگاه فرهنگیان که در سال ۱۴۰۱ از دانشگاه فرهنگیان فارغ التحصیل شده و از اول مهر ماه ۱۴۰۱ به استخدام قطعی درآمده و در مدارس اشتغال یافته اند.
2⃣ معلمان پیمانی جذب شده از طرح امین که از اول مهر ماه ۱۴۰۱ در مدارس به عنوان آموزگار مدارس ابتدایی، مشغول بکار شده اند.
3⃣ معلمان پیمانی شده جامانده از طرح آموزشیاران نهضت سوادآموزی و مربیان پیش دبستانی و معلمان حق التدریس سنوات قبل که از اول مهرماه ۱۴۰۱ به استخدام پیمانی در آمده و د رمدارس اشتغال بکار یافته اند.
4⃣ پرسنل پیمانی ماده ۲۸ جذب شده از آزمون استخدام پیمانی سال ۱۴۰۰ که از اول مهر ماه ۱۴۰۱ در مدارس مشغول بکار می باشند.
5⃣ پرسنل رسمی آزمون استخدامی خاص فرزندان شاهد و جانباز ۷۰ درصد و بالاتر که در اردیبهشت ۱۴۰۰ آزمون داده اند و در مهر ۱۴۰۱ اشتغال یافته اند.
🌸 واحدهای طول به ترتیب شامل
میلیمتر
سانتیمتر
دسی متر
متر
دکامتر
هکتومتر
کیلومتر
که در پلکان تبدیل واحدها طول فاصله بین هر واحد 10 هست.
🌸 واحد سطح : (مساحت) به ترتیب
میلیمترمربع
سانتیمترمربع
دسی متر مربع
متر مربع
دکامتر مربع
هکتومتر مربع ( هکتار )
کیلومتر مربع
که در پلکان تبدیل واحدها سطح فاصله بین هر واحد 100هست.
🌸 واحدهای حجم بصورت
میلیمتر مکعب
سانتی متر مکعب
دسیمتر مکعب
و متر مکعب
که در پلکان تبدیل واحدها حجم فاصله بین هر واحد 1000 هست .
( واحدهای کوچکتر از میلی متر در نظر گرفته نشده ست )
✔ برای تبدیل واحد بزرگتر به کوچکتر (درشت به ریز) باید ضرب بشه وبرای تبدیل واحد کوچکتر به بزرگتر (ریز به درشت) باید تقسیم بشود.
🟠در زنگ ریاضی دانش آموزان به شادی طنز داستان و حرکت بیشتری نیاز دارند.
🔸️تحقیقات دانشگاهی نشان می دهد یادگیری مفاهیم ریاضی اگر با ترکیب طنز و شادی و حرکت باشد لذت و اشتهای یادگیری دانش آموز را افزایش می دهد و زنگ ریاضی دیگر خشک و خالی نمی شود!
🟠شخصیت خود معلم ریاضی در امر تدریس و انگیزه یادگیری دانش آموزان بسیار اهمیت دارد:
🔸️معلمی که از بازی، سرگرمی، قصه، دست ورزی، استفاده میکند.
🔸️معلمی که با اعداد شوخی می کند فضای صمیمانه را با دانش آموز تجربه می کند.
🔸️به کار تیمی اعتقاد دارد. به تفاوتهای فردی احترام می گذارد.
🔸️یک جا نمی شنیند یا یک جا نمی ایستد و حرکت همه جانبه و نگاه مساوی به دانش آموزان دارد.
🟠نقش والدين تعیین کننده است!
🔸️مشاهدات و تجربه نشان می دهد
والدین بیش از حد به درس ریاضی حساس هستند! برخی از والدین فرزندان خودشان را تحت فشار قرار می دهند، برخی از والدین علاقه و استعداد فرزندشان را در نظر نمی گیرند، کتاب های کمک درسی مؤسسات خارجی را تهیه می کنند که آسیب های جدی وارد می کند، کلاس تقویت ریاضی میفرستند که تاثیر آن چنانی ندارد. به جای توجه به نقاط قوت نقاط ضعف توجه می کنند.
#ریاضی
#کلاسداری
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
🌼سخن کوشی کافی نیست
این نگرش که سخت کار کنید نتیجه اش را می بینید، درست نیست. ممکن است شخصی تلاش فراوانی داشته باشد اما به دلیل نداشتن تفکر از پیشرفت جا بماند. اگر قرار است تدریس بهتری داشته باشید کافیست در مورد راهکارهای تدریس بهتر فکر کنید نه این که میزان تدریستان را بیشتر کنید و با تکرار زیاد مطالب هم خودتان و هم دانش آموزان را خسته کنید.
پژوهشی که در دانشگاه میشیگان آمریکا روی عملکرد ۱۰۵۷ معلم انجام شده بیان گر این مطلب است که زمان آموزش نسبت به کیفیت آموزش تأثیر کمی بر نتایج یادگیری دارد. به عبارت دیگر کیفیت آموزش نسبت به زمان آموزش تأثیر بیشتری دارد یعنی بهتر است به جای برگزاری کلاس های جبرانی و تدریس های طولانی مدت، کیفیت تدریس مان را بالاتر ببریم
ادامه دارد...