eitaa logo
تدریس یار پایه هفتم
10.2هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
5.2هزار ویدیو
14.4هزار فایل
اینجا همونجایی هست که بهت کمک میکنه تا با خیال راحت از معلمی لذت ببری. تمام مطالب کانال رایگان می باشد .تنها یک صلوات برای اموات بفرستید . برای #تبلیغات هم پیام دهید @teacherschool
مشاهده در ایتا
دانلود
سوالات هفتم.فصل1 و 2
412.7K
📝 آزمون علوم تجربی 🔻فصل ۱ و ۲ 🍋 🍊 🍏آموزش متوسطه اول ✍📗📕📋 @tadriis_yar7
26.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
علوم هفتم - فصل یازدهم 🎥 نمونه تدریس فصل یاخته و سازمان بندی آن کتاب درسی - قسمت اول (خانم خزایی) 🍋 🍊 🍏آموزش متوسطه اول ✍📗📕📋 @tadriis_yar7
هدایت شده از تدریس یار
سفر ادامه‌ی اندوه دربه‌در شدن است سفر بدون تو در اشک غوطه‌ور شدن است قدم گذاشته‌ام روی رد پای تو باز همیشه دلخوشی‌ام با تو یک نفر شدن است شب است و سایه‌ی من همنشین سایه‌ی توست تمام شب غم من، لحظه‌ی سحر شدن است کنار جاده به من باغبان پیری گفت انار حاصل یک عمر خون‌جگر شدن است تمام عمر به دنبال هم سفر کردیم که سرنوشت سفر، عاشقانه سر شدن است سفر مرا به کجا می‌برد، نمی‌دانم! همیشه مقصد من با تو همسفر شدن است علی اصغر شیری @tadriis_yar
SoalMatn_7_ejtemaee_NomreYar.pdf
1.45M
نمونه سوالات تمامی دروس مطالعات پایه هفتم
اضافهٔ تشبیهی تشبیهی است که در آن " مشبه " و "مشبه به" به هم اضافه شده باشند و در این صورت ادات تشبیه و وجه شبه، محذوف است. به اینگونه تشبیه در علم بیان، تشبیه بلیغ می‌گویند. اضافهٔ تشبیهی، یک ترکیب اضافی(مضاف + نقش نمای اضافه + مضاف الیه) است که در آن بین مضاف و مضاف الیه رابطهٔ شباهت و همانندی وجود دارد. مثال: چراغِ دانش: دانش مانند چراغ روشنگر است. دانش: مشبه چراغ: مشبهُُ به مانند: ادات تشبیه روشنگر: وجه شبه  در این تشبیه ادات و وجه شبه حذف شده می‌ماند مشبه و مشبه به که آنها را به هم اضافه می‌کنند که یک ترکیب اضافی درست می‌شود. به این نوع اضافه، اضافه تشبیهی می گویند 🔹معمولاً مشبه، به مشبه به اضافه می‌شود مانند: چشمهٔ معرفت گاهی مشبهُُ به، به مشبه اضافه می‌شود مانند: لبِ لعل  مثالهای دیگر: قدِ سرو: قد مانند سرو، بلند است. لعلِ لب : لب مانند لعل، سرخ است. هست " طومارِ دل " من  به درازای ابد برنوشته ز سرش تا سوی پایان: " تو مرو " مولانا طومارِ دل: اسم + نقش‌نمای اضافه + اسم بنابراین ترکیب اضافی داریم.  دل: مشبه طومار: مشبهُُ به دل همچون طومار است ، بنابراین اضافهٔ تشبیهی داریم. "درخت دوستی" بنشان که کام دل به بار آرد  "نهالِ دشمنی" برکن که رنج بی شمار آرد حافظ درخت دوستی: ترکیب اضافی  دوستی: مشبه، درخت: مشبه به درخت دوستی: اضافهٔ تشبیهی  نهالِ دشمنی: ترکیب اضافی  دشمنی: مشبه، نهال: مشبه به نهالِ دشمنی: اضافهٔ تشبیهی
برایت ‌اتفاق افتاده دنبال خودت باشی؟ شبی ‌مانند یک دیوانه‌ درحال‌ خودت‌ باشی؟ بدون هم‌‌قدم از پرسه‌های خسته برگردی میان جاده تنها باشی و مال خودت باشی؟ شده نام و نشانت را بپرسی از کسی دیگر! شده در دیگران دنبال امثال خودت باشی؟ شده سنگ مزارت را ببینی بر سر راهت! شده مانند من یک عمر پامال خودت باشی! تمام شهر را در هم بریزی با غزل‌هایت خودت هم بی‌خبر از جار و جنجال خودت باشی شبی‌ در خواب مانند کبوتر بال بگشایی! شبی آوارۀ روح سبکبال خودت باشی سراپا شمع باشی، شعله ور از بخت برگشته! سراپا شعله ور، پاسوز اقبال خودت باشی برایت اتفاق افتاده شاید مثل من گاهی... برایت اتفاق افتاده دنبال خودت باشی علی اصغر شیری
سلام وعرض ادب واحترام دونمونه برنامه خام خدمت تان ارسال شد کامل کردن یکی از برنامه ها میتواند تکلیف دانش اموزان بوده واز والدین بخواهید بر روی انجام دادن این برنامه نظارت داشته وماهانه به شما گزارش بدهند تجریه من دراین زمینه بسیار موفق بوده وبا استقبال زیادی همراه شده است ارزیابی گزارش والدین میتواند توسط همیارمعلمها یا سر گروه ها انجام شود وارزیابی یک سرگروه توسط سر گروه دیگر انجام گردد یعنی دبیر هیچ کار خاصی غیر از تاکید لازم نیست انجام دهد
9 روش املا گفتن مناسب متوسطه اول: 1. املای تقریری: همان املای سنتی خودمان که معلم از روی متن برای دانش‌‌آموزان می‌خواند و آنان می‌نویسند. می‌توان برای خواندن از روی متن، از یکی از دانش‌آموزان که همیشه 20 می‌شود کمک گرفت. 2. جمله‌سازی: می‌توان کلمات مهم املایی را بعد از تدریس هر درس مشخص کرد و از دانش‌آموزان خواست به‌عنوان فعالیت کلاسی، با تعدادی از این کلمات جمله بسازند. 3. کلمات سخت1: به این صورت است که معلم کلمات مهم املایی را مشخص می‌کند و دانش‌آموزان را به گروه‌های دونفره تقسیم می‌کند و از هر گروه می‌خواهد با این کلمات متنی بنویسند. 4. کلمات سخت2: شبیه کلمات سخت1، با این تفاوت که این بار متن املا از کلماتی تهیه می‌شود که دانش‌آموزان در طول یک ماه یا یک ترم آن کلمات را غلط نوشته‌اند. 5. املای دونفره: دانش‌آموزان به گروه‌های دونفری تقسیم می‌شوند و از آنان خواسته می‌شود به‌نوبت به همدیگر املا بگویند. می‌توان از متن کلمات سخت1 که خود دانش‌آموزان نوشته‌اند برای این کار استفاده کرد. توضیح اینکه در این روش احتمالاً دانش‌آموزان تقلب می‌کنند، ولی همین تقلب هم به روند آموزش کمک می‌کند. 6. املای نوبتی: متنی به‌صورت چندین جملۀ شماره‌گذاری‌شده در برگه‌های مختلف بین دانش‌آموزان توزیع می‌شود و از آنان خواسته می‌شود، به‌ترتیب شماره برای دیگر دانش‌آموزان بخوانند. 7. کامل‌کردنی: متنی در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد که جلوی کلمات مهم املایی یک جای خالی قرار دارد و از دانش‌آموزان خواسته می‌شود جلوی هر کلمه یک هم‌خانواده بنویسند. 8. پاتخته‌ای: در هر جلسه از چند دانش‌آموز به‌صورت تصادفی خواسته می‌شود چند کلمه یا جمله را روی تابلو بنویسند. در این روش تصحیح املا را به عهدۀ یک دانش‌آموز دیگر قرار دهید. 9. گزینش کلمات: از دانش‌آموزان خواسته می‌شود کلماتی را که با حرف خاصی نوشته می‌شوند از متن پیدا کنند. مثلاً کلمات با حرف ض.
📚 داستان کوتاه ▫️پسربچه ای پرنده زيبايی داشت و به آن پر‌نده بسيار دلبسته بود. ▫️حتی شبها هنگام خواب، قفس آن پرنده را كنار رختخوابش می‌گذاشت و می‌خوابید. ▫️اطرافيانش كه از اين همه عشق و وابستگی او به پرنده باخبر شدند، از پسرڪ حسابی كار می‌كشیدند. ▫️هر وقت پسرڪ از كار خسته می‌شد و نمی‌خواست كاری را انجام دهد، او را تهديد می‌ڪردند كه الان پرنده‌اش را از قفس آزاد خواهند كرد و پسرڪ با التماس می‌گفت: نه، كاری به پرنده‌ام نداشته باشيد، هر كاری گفتيد انجام می‌دهم. ▫️تا اينڪه یڪ روز صبح برادرش او را صدا زد كه برود از چشمه آب بياورد و او با سختی و كسالت گفت، خسته‌ام و خوابم مياد. ▫️برادرش گفت: الان پرنده‌ات را از قفس رها می‌ڪنم، كه پسرڪ آرام و محكم گفت: خودم ديشب آزادش كردم رفت، حالا برو بذار راحت بخوابم، كه با آزادی او خودم هم آزاد شدم. ▫️اين حكايت همه ما است. تنها فرق ما، در نوع پرنده ای است كه به آن دلبسته‌ایم. ▫️پرنده بسياری پولشان، بعضی قدرتشان، برخی موقعيتشان، پاره‌ای زيبایی و جمالشان، عده‌ای مدرڪ و عنوان آكادمیڪ و خلاصه شيطان و نفس، هر كسی را به چيزی بسته‌اند و ترس از رها شدن از آن، سبب شده تا ديگران و گاهی نفس خودمان از ما بيگاری كشيده و ما را رها نكنند. ▫️پرنده‌ات را آزاد ڪن! ‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌ ‎‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‎‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‎‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌ ‎‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‎‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌ *در گیری های ذهنیت را رها کن*
نقش_دستوری کلمات در جمله: ✅ نهاد: کلمه‌ای که معمولا در ابتدای جمله می‌آید و خبری دربارهٔ آن داده می‌شود. مثال: عباس به مدرسه رفت. عباس: نهاد ✅ مفعول: کلمه‌ای که اغلب قبل از  "را" می‌آید و عمل فعل بر روی آن انجام گرفته است. مفعول در جواب سؤال چه چیزی را؟ و چه کسی را؟ مشخص می‌شود. مثال: محمد کتاب را برداشت. کتاب: مفعول ✅ متمم: کلمه است که بعد از حروف اضافه (از، به، با، در، برای، مانند، چون، بهر و...) می‌آید. مثال: علی با دشمن جنگید. دشمن: متمم ✅ مسند: کلمه‌ای است که حالت نهاد را بیان می‌کند و قبل از فعل‌های اسنادی  (است، بود، شد و...) می‌آید‌. مسند در جواب سؤال چطوری است؟ مشخص می‌شود. مثال: هوا سرد است. سرد: مسند ✅ فعل: کلمه‌ای است که بر انجام کار یا روی دادن حالت یا ایجاد ارتباط در یکی از زمانها دلالت می‌کند و معمولا در پایان جمله می‌آید و نشانه آن شناسه‌هایی است که به آخر فعل می‌چسبد. مثال: رفتم، می‌بینم، خواهند شنید و... ✅ قید: کلمه است که مفهوم حالت، زمان، مکان و... را به جمله اضافه می کند. مثال: امروز، آنجا، الآن" و... اگر قید را حذف کنیم، جمله ناقص نمی‌شود.
🔴🔴  یکی از اصول مهمی که در تشخیص ردیف باید توجه کنیم معنی است. گلاب است گویی به جویش روان همی‌شاد گردد ز بویش روان چون معنی روان یکسان نیست قافیه هستند. اما در مورد افعال این استثنا را قائل شدند چون شاعران بزرگ هم شد گرفتند هست را با معنای متفاوت ردیف قرار دادند. کرد ردیف است گفت و گویی و رویی قافیه،